Kaikki johtuu Systeemistä :(

Vl-liikkeen Systeemiin kuuluu, että lähes mitään liikkeen asioita ei voi selvittää ilman että ne hengellistetään. Karrikoituna, jos ostat vääränmerkkistä kahvia seuratilaisuuteen, sieluntilasi on epäilyksenalainen. Tämä on äärimmäisen huono lähtökohta kaikenlaisissa jupakoissa alla vl-taivaan. Asioita ei voida useinkaan puhua ja selvittää ihan vain asioina, vaan mukaan otetaan aina hengellinen ulottuvuus ja osapuolten sieluntilat.

Systeemin mielestä kiistatilanteissa asioista päättävä seurakunta on yhtä kuin tietyt ihmiset rauhanyhdistyksellä, usein se tarkoittaa johtokuntaa ja puhuvaisia veljiä tai heistä koostuvaa enemmistöä. Myös kaikki edellä mainittua tahoa tukevat rivipenkkiläiset ovat osa erehtymätöntä seurakuntaa. Eri mieltä oleva tai hiljaa ujona penkissä istuva riitoja kaihtava henkilö ei ole kelvollinen olemaan osa seurakuntaa, joka päättää Isoista Asioista.

Systeemin mielestä yksilö on aina kiistatilanteissa automaattisesti väärässä ja ”seurakunta” oikeassa. Tämä tarkoittaa sitä, että Systeemi estää oikeuden tapahtumasta. ”Yksilö ei voi olla oikeassa”, on usein kuulemani lausahdus vl-liikkeessä. Eräässä läheltä aikoinaan seuraamassani keississä eräs johtokunnan jäsen sanoi, että johtokunta ei erehdy, koska erehtymätön seurakunta on valinnut johtokuntaan jäsenet.

Vaikka syyllistä ei kyetä osoittamaan syylliseksi mihinkään vääryyteen eikä langenneen mihinkään syntiin, Systeemi mahdollistaa sen, että hänessä täytyy siltikin olla ”jotain”, koska tällainen jupakka on lähtenyt käyntiin. ”Ei savua ilman tulta”. Jostakin jupakka hänen ympärillään kertoo. Joo-o, voi kertoakin, olen samaa mieltä, mutta en tiedä oletko kanssani samaa mieltä siitä, että koko Jupakka kertoo usein niinkin raadollisista asioista kuin kateus ja mieltymys pahanpuhumiseen.

Systeemi toimii niin, että kun joku katsotaan syypääksi sellaiseen rikokseen, että hän on noussut seurakuntaa tai Jumalan valtakuntaa vastaan tai hämmentänyt puheillaan uskonveljiä ja -sisaria, hänestä aletaan kerätä ”todistusaineistoa”. Kaikki saavat kertoa omat ikävät kokemuksensa syyllisestä, ne kootaan yhteen ja ne on tarkoitus kaataa kuin kakkalasti syyllisen päälle, hänen päänmenokseen tarkoitetussa tilaisuudessa. Tällä tavalla ne surullisenkuuluisat hoitokokoukset usein alkavat.

Tässä kohdassa Systeemi mahdollistaa sen, että jokaisella on mahdollisuus päästää itsestänsä ilmoille pahuus tekemään tuhotyötänsä. Pahan valta on tällöin puikoissa. Ja jälki on tietty sen mukaistakin. Sekin on syyllisen syy; miksi oli tottelematon seurakunnan äänelle? Miksi ei taipunut tekemään parannusta pahentamisesta, hämmentämisestä tai nousemisesta seurakuntaa vastaan? Siis uhrin olisi pitänyt hyväksyä kakkapuheet kakistelematta ja vielä pyytää anteeksi sitä, kun puolusti itseänsä väärien syytösten edessä. Näin olisi pitänyt tehdä, jos hän olisi halunnut päästä pälkähästä. Mutta kuka kummassa nyt lähtee kakkapuheiden hyväksyjäksi? Kenenkään ei kannata sellaista tehdä.

Jos ja kun ”syyllisessä” sittemmin alkaa näkyä murtumisen merkkejä, hänestä on helppo levitellä juoruja, että hänellä on vakavia mielenterveysongelmia. Ensin ihminen rikotaan ja sitten hallistellaan, osoitellaan sormella ja juoruillaan kun se on rikki, voi-voi! Miten se onkaan taivaallista ilosanomaa kaikkien matkaystävien korville! Syyllinen jupakkaan on löytynyt ja voidaan todeta kauniiksi lopuksi: seurakunnassa vallitsee ilo, rauha ja rakkaus. Se oli erehtymätön tälläkin kertaa! Ilosanoma, ilosanoma, ilosanoma!!!

Systeemiin kuuluu sekin, että varmoja diagnooseja voi antaa ilman lääkärin ammattitutkintoa ihan vain insinöörikoulutuksen saaneena tai rankan elämänkoulusta saadun syvän viisauden avulla.

Systeemin mielestä kaikki syyllistä tukevat henkilöt ovat myös syyllisiä.

Sanalla sanoen, Systeemi mahdollistaa kaikenlaisen sellaisen toiminnan, mikä eliminoi kaiken valtaa ja sen erehtymättömyyttä uhkaavan asian.

Joskus se tarkoittaa sitä, että A) tiedostetaan, että ”syyllinen” on oikeasti syytön jupakkaan B) tiedostetaan, että todelliset syylliset ovat kateuteen sortuneet pahanpuhujat C) tiedostetaan, että asiaa selvittämään lähtenyt TAHO teki suuren virheen uskoessaan pahanpuhujia ja tuomitessaan syyllisen sillä perusteella, mutta asiaa ei voida lähteä enää myöntämään, koska silloin jouduttaisiin myöntämään ”seurakunnan” erehtyneen. Sellaista ei voi tehdä. Miksikö? Siksi, että se veisi koko ”erehtymätön seurakunta” – illuusiolta pohjan.

Valta. Arvovalta. Oikeassa oleminen. Erehtymättömyys. Epäempaattisuus. Sydämettömyys. Röyhkeys.

Yksilö ja hänen tuki-ihmiset voidaan uhrata arvovalta-alttarille, jota vahtivat Isot Ihmiset. Heidän kunniansa ja maineensa on tärkeämpi kuin muutaman yksilön ja heidän läheistensä kokonainen elämä. Eikä heitä hetkauta myöskään siinä samassa rytinässä haavoitettujen pienten, arkojen uskovaisten ahdistus ja tuska. Eivät he edes näe sitä. Mutta jos Sinä näet, välitä. Välitä kaikista kaltoin kohdelluista ja asetu vääryyttä vastaan. Toimimalla niin, asetut myös näiden pienten ja arkojen uskovaisten tueksi ja rinnalle, jotka eivät tahdo sivullisina kestää edes katsella sitä kun Isot Ihmiset tappelevat. Onneksi monet tällaiset arat ihmiset ovat saaneet apua Systeemin ulkopuolelta. Sitäkö loppu viimeksi halutaankin? Että heikko aines karsiutuu taistelun tiimellyksessä? Siltä ainakin vaikuttaa.

Hiiteen koko tämmöinen Systeemi, joka edelleen mahdollistaa kiusaamisen vl-liikkeessä. Esirukouksia uhrien puolesta <3

  1. Ei Vuokko Ilolan blogi mitenkään uutta ole, mutta syvempi vääntö entiseen. Katselin juuri Luther ooppera videon, siinä nämä samat asiat tulee esille kongreetisesti esimerkein. Lisäksi näkee miten tässä maailmassa, – ei syyllistämällä vl yksin- voimme katsella omaa ja uskonyhteisöjen toimintaa. Jumalan sanan suurennuslasi näkee meidät yhteisöinä ja yksityisinä ihmisinä, mitähän kaikkea meissä onkaan.
    Olen ymmärtänyt että näitä vl asioita seuranneissa on niitä joita tilanne surettaa ja joutunut kääntymään asiassa Jumalan puoleen.

  2. Oli niin repäisevä otsikko, että ihan klikkasin jutun auki. Kuten tavallista Vuokko hutkii isolla piiskalla suurinta herätysliikettä. Ota seuraava esimerkki siitä kuinka Jeesus puhdisti temppelin. Galilean mestari teki ruoskan ja ajoi kauppiaat ja rahanvaihtajat ulos temppelistä. Vuokko ei ole saanut vanhoillislestadiolaista herätysliikettä ulos kirkosta, eikä muutakaan hyvää vaikka kuinka hutkii sanan säilällä.

    • Kirkko on kyllä valjulla kompromissijulistuksella saanut ihmiset ulos kirkosta. Sen sijaan seurapenkit pullistelevat väkeä…

    • Kuulema 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa vl-liikkeessä oli hienoista väkimäärän nousua kun samaan aikaan muissa liikkeissä kärsittiin jäsenkadosta. Nyttemmin tuo jäsenkato on tullut myös ry:ille.

      Itse tunnen parin viime vuoden ajalta aika paljonkin vl-liikkeen jättäneitä ihmisiä. Jotkut ovat suivaantuneet/harmistuneet pf-asioiden hoitoon ja jotkut liikkeen nokkamiesten julkiseen esiintymiseen. Tai siis ne asiat ovat herättäneet heidät ajattelemaan asioita. Myös ehkäisykielto ajaa jonkin verran ihmisiä pois liikkeestä. Ja osalle tuo kirjoituksessani mainitsema Systeemi on tullut liikkeessä olemisen esteeksi.

      Mutta ilmeisesti on joitakin rohkelikkojakin, jotka menevät liikkeeseen sisälle. Itse en osaa sydämestäni ketään sinne suositella, joskaan en ketään estä sinne menemästäkään tahi houkuttele pois. No joskus jos jollakin tutullani on joku vaikea keissi siellä, ehdotan jos jättäis koko homman taakseen, mutta näihin asioihin on aika vaikea sanoa mitään kun ne eivät ole niin yksinkertaisia. Liikkeestä ei ole helppoa lähteä pois, vaikka kuinka haluaisi.

  3. Kalevi hyvä, en ole missään vaiheessa halunnut vl-liikettä ulos kirkosta, joskus olen vaan ihmetellyt, kuinka kirkossa voidaan hyväksyä vl-liikkeen juttuja. Olen enempikin sitä mieltä, että vl-liike voitais kokonaan lakkauttaa ja liikkeen ihmiset tulisivat kirkon toimintaan mukaan. Mielestäni vl-liikkeen rakenteissa on niin paljon mätää, etten näe liikkeen tulevaisuutta kovin hyvänä ja valoisana. Mutta, voinhan olla toki väärässäkin.

    Pointtini on se, että ne toimintamallit loppuisivat vl-liikkeessä, jotka vammauttavat ihmisiä. Eikö sen pitäisi olla kaikilla hyvänä ajatuksena mielessä?

    • Vuokko,

      Vanhoillislestadiolaiset ovat kaikkein ahkerimpia kirkossa kävijöitä Suomessa.

      En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat, että ”liikkeen ihmiset tulisivat kirkon toimintaan mukaan?”

      Yleisestä uskonnollisia yhteisöjä koskevasta trendistä poiketen, rauhanyhdistyksissä jäsenmäärät tilastojen mukaan kasvavat, joillakin alueilla jopa varsin suuresti..

    • Ok Kari-Matti, sitten minulla on vanhaa tietoa. Mun aikaan kirkossa käytiin yleensä vain omissa, ry:n järjestämissä tilaisuuksissa. Silloin kyllä alkoi olla ilmassa kirkkomyönteisyyttä, jumalanpalveluksiin kehotettiin jopa menemään, toisin kuin aiemmin oli opetettu, ettei sinne sovi mennä kuin vl-pappien saarnoja kuuntelemaan. Mutta ehkä uusi käytäntö on alkanut leviämään kun kerta tiedät puhua noin ja sehän on positiivinen uutinen 🙂

    • Kar-Matti Laaksonen:
      ”Yleisestä uskonnollisia yhteisöjä koskevasta trendistä poiketen, rauhanyhdistyksissä jäsenmäärät tilastojen mukaan kasvavat, joillakin alueilla jopa varsin suuresti.”

      Mielenkiintoista. Ehkä sinulla on laittaa tilastolukuja tästä?
      Itselläni on sellainen käsitys ja kokemus, että pieniä rauhanyhdistyksiä lakkautetaan, jolloin jäsenet siirtyvät lähimpään isompaan, jossa jäsenmäärä saattaa kertaluontoisesti kasvaa. Toinen syy voi olla muuttolikkeestä johtuvia muutoksia eri ry:sten välillä. Näkisin mielelläni tilastoja, jotka osoittaisivat todellisen jäsenmäärän kasvun. Olisin yllättynyt ja hämmästynytkin mikäli näin olisi, koska liike on lähes 100%:sesti kasvatuskristillisyyttä.

    • Jussi,

      Vastasin jo jossain toisessa ketjussa jokin aika sitten tiedusteluusi mistä nämä tilastotiedot löytyvät.

    • Kari-Matti,
      Valitettavasti en muista mistä sinun tilastot olivat ja mitä ne sisälsivät. 🙁
      Muistelen vain, ettei niissä ollut relevanttia tietoa, tai niistä ei käynyt ilmi vuosittaiset muutokset. Jos vähäistä jäsenmäärän kasvua on, se on pelkästään sisäistä kasvua ja johtuu ehkäisykiellosta. Tiesitkö muuten, että vl-liikkeen jättäneitä on jo lukumääräisesti enemmän kuin liikkeessä sisällä olevia?

  4. ”Systeemi” oli totaalisesti voimissaan 70-luvulla, ja ”Systeemin” johdannaisvaikutuksia pienoiskoossa koetaan edelleen esim. Lempäälän rauhanyhdistyksessä. Miten tämä on edelleen mahdollista johtuu siitä, että ”Systeemiä” ei ole koskaan purettu. Päinvastoin – ”Systeemiä” useinkin esim. seurapuheissa ylistetään ”siunaukselliseksi”.

    Pitäisi tehdä niinkuin Saksassa natsismin suhteen on tehty. Systeemin ihannointi pitäisi kriminalisoida, ja uus-systemismin harjoittaminen (esim.Lempäälässä) myös.

    Mutta ongelmahan on se, että SRK:n johtokunta (puhumattakaan vanhemmasta puhujakaartista) vilisee systeemiläisiä, joista YKSIKÄÄN EI OLE KOSKAAN MISSÄÄN YHDELTÄKÄÄN UHRILTAAN PYYTÄNYT ANTEEKSI. EI MYÖSKÄÄN SRK OLE PYYTÄNYT KENELTÄKÄÄN KOSKAAN MISSÄÄN MITÄÄN ANTEEKSI.

    Taannoin voittonen ”pahoitteli” systeemiä ja väitti sitten että kyseisen pahoittelun voidaan ”tulkita olevan anteeksipyyntö”. HIH.

  5. ”Systeemi” on varmasti tervehtynyt 1970-luvun hoitokokous-buumin jälkeen. Mm. Arkkipiispa M. Juvan voimakas puuttuminen v. 1979 oli vaikuttamassa asiaan. Ehkä myös H. Karpon reportaasit vaikuttivat. Toisaalta vuosikymmenien jälkeenkin 1970-luvun systeemiä on pidetty ”valtaosaltaan siunauksellisena”. Vaikka 1970-luvun ns. henkioppi-ylilyönneistä onkin SRK:n taholta irtisanouduttu, Suomi 24 -maailmassa on edelleen hoitokokous-käytänteiden täysin kritiikittömiä puolustajia.

    Systeemissä on toki paljon hyvää, mutta se on haavoittuva. Jos synnit anteeksi julistavalla pitää ehdottomasti olla Pyhä Henki, joudutaan pahimmillaan umpikujaan. Miten on niiden veljien julistamat synninpäästöt, joissa julistaja onkin ollut esim. pedofiili? Eli mätä kala tms.(susi lammasten vaatteissa). Onko tällaisen saarnaajaveljen antamilla synninpäästöillä ollut ”jumalallinen voima”.

    Kiihkeimpien 1970-luvun systeemin puolustajien on syytä muistaa, että erään näkyvimpiin ”hoitohenkilökunnan” edustajiin kuuluneen henkilön on todettu joutuneen tekemään parannus menettelytavoistaan. Ovatko siis valtaosaltakaan 1970-luvun hoitokokous-systeemit todella olleetkaan
    siunauksellisia? Lopuksi kysyn: jos hoitokokous-käytänteet 1970-luvulla olivat ”valtaosaltaan siunauksellisia”, miksi hoitokokouksien määrät alkoivat laskea voimakkaasti 1980-luvulle tultaessa…

    • @Janne Silvola
      Huomaan sinun pohtineen paljonkin tätä systeemin logiikkaa. En tiedä oletko itse joutunut kokemaan tai näkemään sitä, mutta olet kuitenkin pohtinut. Heikki tuossa näyttikin kommentoineen jo omalta puoleltaan. Pariin kohtaan haluan tuoda oman näkemykseni.

      >>>”Jos synnit anteeksi julistavalla pitää ehdottomasti olla Pyhä Henki, joudutaan pahimmillaan umpikujaan. Miten on niiden veljien julistamat synninpäästöt, joissa julistaja onkin ollut esim. pedofiili? Eli mätä kala tms.(susi lammasten vaatteissa). Onko tällaisen saarnaajaveljen antamilla synninpäästöillä ollut “jumalallinen voima”.”<<>>”Lopuksi kysyn: jos hoitokokous-käytänteet 1970-luvulla olivat “valtaosaltaan siunauksellisia”, miksi hoitokokouksien määrät alkoivat laskea voimakkaasti 1980-luvulle tultaessa…”<<<

      Hoitokokousten "siunauksellisuus" on vain SRK:n johdon käyttämä ilmaus siltä ajalta kun hoitokokoukset vielä pääsääntöisesti kiistettiin.

      Hoitokousten määrän vähentymiseen 1980 -luvulla on kaksi syytä, joista toinen on, kuten mainitsitkin, arkkipiispa Juvan puuttuminen niihin. Toinen syy on nähdäkseni se, että siinä vaiheessa oltiin koko siioni jo melko perusteellisesti "puhdistettu". Nekin, joita ei oltu vielä ehditty syyttää, olivat jo oma-aloitteisesti kaiken varalta kiiruhtaneet tekemään henkioppiparannuksen ja siten ilmaiseet uskollisuutensa ja "lojaalisuutensa" Saara -äidille.

    • Otanpa tämän uusiksi kun sulkeiden käyttö sotki koko tekstin. 🙁

      @Janne Silvola
      Huomaan sinun, Janne S, pohtineen paljonkin tätä systeemiä ja sen logiikkaa. En tiedä oletko itse joutunut kokemaan tai näkemään sitä, mutta olet kaiketi pohtinut sitä. Heikki H tuossa näyttikin kommentoineen jo omalta puoleltaan. Pariin kohtaan haluan kuitenkin tuoda oman näkemykseni.

      JS: ”Jos synnit anteeksi julistavalla pitää ehdottomasti olla Pyhä Henki, joudutaan pahimmillaan umpikujaan. Miten on niiden veljien julistamat synninpäästöt, joissa julistaja onkin ollut esim. pedofiili? Eli mätä kala tms.(susi lammasten vaatteissa). Onko tällaisen saarnaajaveljen antamilla synninpäästöillä ollut “jumalallinen voima”.”

      JT: Seurakunnan osallisuus, todistus seurakunnalta ja seurakunnan yhteiseen rakkauteen kuuluminen on merkitsevää, ei yksittäisen saarnaveljen Pyhän Hengen osallisuus. Esim. kirkon palveluksessa olevan SRK -lestadiolaisen papin synninpäästön pätevyys tulee vain SRK:n seurakuntayhteyden kautta, ei muutoin. SRK -lestadilaisuudessa kaikilla yhteisen rakkauden piirissä olevilla, niin lapsilla kuin aikuisilla, on ”pyhä henki” ja oikeus antaa synnit anteeksi JNJV. Ts. synninpäästö on aina pätevä niin kauan kuin SRK -seurakuntayhteys on todistettavasti olemassa.

      JS: ”Lopuksi kysyn: jos hoitokokous-käytänteet 1970-luvulla olivat “valtaosaltaan siunauksellisia”, miksi hoitokokouksien määrät alkoivat laskea voimakkaasti 1980-luvulle tultaessa…”

      JT: Hoitokokousten ”siunauksellisuus” on vain SRK:n johdon käyttämä ilmaus siltä ajalta kun hoitokokoukset vielä pääsääntöisesti kiistettiin.

      Hoitokousten määrän vähentymiseen 1980 -luvulla on kaksi syytä, joista toinen on, kuten mainitsitkin, arkkipiispa Juvan puuttuminen niihin. Toinen syy on nähdäkseni se, että siinä vaiheessa oltiin koko siioni jo melko perusteellisesti ”puhdistettu”. Nekin, joita ei oltu vielä ehditty syyttää, olivat jo oma-aloitteisesti kaiken varalta kiiruhtaneet tekemään henkioppiparannuksen ja siten ilmaiseet uskollisuutensa ja ”lojaalisuutensa” Saara -äidille.

    • Mul ei ole mitään omakohtaista kokemusta SRK-laestadiolaisuudesta jäsenyyden kautta. Ja nuorehkon iän vuoksi ei tietenkään edes voisi olla mitään kokemusta hoitokokouksista, jotka vähenivät jo 1980-luvulle tultaessa. Mitään arvioita emme voi antaa a) siunauksellisen puolen ja b) hengellisen väkivallan prosenttiosuuksista hoitokokouksissa. Lähes 100 % SRK-laestadiolaisistakin myöntää, että MYÖS hengellistä väkivaltaa on esiintynyt. Mutta toki srk-laestadiolaisuudessa synniksi nähtyjä asioita ovat monet asiat, jotka ovat ihan yhtä syntiä muidenkin uskovien parissa. Kuten avio-uskottomuus / lepopäivän pyhittämättä jättäminen jne. Kaikki asiat, joista on nuhdeltu, eivät toki olleet höpö-syntejä. Ja itse en ilman kirjallista dokumenttia voi uskoa, että väärän puolueen suosiminen voisi olla missään herätysliikkeessä jumala-suhteeseen liittyvä asia. Nimettömät Suomi 24 -lähteet eivät ainakaan minulle ole kirjallisia lähteitä.

    • Janne Silvolalle ja miksei muillekin, joita SRK-lestadiolaisuus tai vanhoillislestadiolaisuuden lähihistoria kiinnostaa.

      Jannen viimeisimpään kommenttiin totean olevani melko pitkälle samaa mieltä. Ns. höpösynneissä/armoneuvoissa on todellakin paljon yleisemminkin kristillisyydessä synniksi miellettyjä arkipäivän asioita tai asioita, joita uskovan kristityn tulisi välttää. Mutta mikä mielestäni on SRK-lestadiolaisuudessa on epäkristillistä, on se, että nämä höpösynnit/kehälliset asiat on asetettu liikkeessä autuuden ehdoksi ja tämä on ollut keskeisin syy myös näihin paljon julkisuutta saaneisiin hoitokokouksiin. Näin ei ole tietääkseni muualla kristillisyydessä toimittu.

      Todellakin, Suomi24 ei kuulu niihin vanhoillislestadiolaisiin foorumeihin, jonka tietoihin voisi luottaa, vaikka juuri sieltä kaikkinainen nettikeskustelu hoitokokouksista ja SRK-lestadiolaisuudesta ylipäätäänkin alkoi 2000 -luvun alkuvuosina. Itse olen seurannut nettikeskusteluja tästä aiheesta n. 10 vuoden ajan. Suomi 24:n alkuvuosina siellä oli useiden vuosien ajan vanhoillislestadiolainen moderaattori, jonka valvonnassa keskustelu oli ansiokasta ja rakentavaa. Myöhemmin moderaattori perusti oman keskustelupalstan, joka tunnettiin ”Mopin palstana”. Se valitettavasti sammui viime vuonna kun sen alusta vaihdettiin toiseen. Siellä oli runsaasti luotettavaa dokumenttiaineistoa, joka on todennäköisesti nyt menetetty. Surullista. 🙁

      Minun tiedossani on nykyisin vain kolme vakavasti otettavaa vanhoillislestadiolaisuuteen/SRK-lestadiolaisuuteen keskittynyttä nettisivustoa. Tässä linkit niihin:
      http://www.hakomaja.net/
      http://freepathways.wordpress.com/
      http://vlfoorumi.foorumi.eu/index.php

      Kaksi ensimmäistä on SRK-kriittisiä foorumeita ja kolmas on kritiikittä virallista SRK:n opetusta kannattava foorumi. Kaikissa näissä on runsaasti luotettavaa dokumenttiaineistoa vanhoillislestadiolaisuuden lähihistoriasta, joka viimeisten 54 vuoden ajalta on SRK-lestadiolaisuutta. Myös Suomi24:n arkistosta saattaa löytyä vanhoja tekstejä, joissa on viittauksia autenttisiin dokumentteihin.

Ilola Vuokko
Ilola Vuokko
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.