K24 – Juhan blogi

Kiitän tasapuolisesti kaikkia lukijoita ja omalla nimellä kommentoineita. Olen 10 vuotta pitänyt blogia K24:ssä, tosin vaihtelevalla menestyksellä. Alkuaikana oli joillakin blogisteilla blogini jälkeen varjoblogeja, joissa käsiteltiin minua ja blogiani. Tänäpänä on ollut tässä mielessä rauhallisempaa. Olen julkaissut 290 kirjoitusta, joissa on ollut keskimäärin 65 kommenttia. Eniten lukukertoja on ollut Kristuksen kirkko vai luopiokirkko kirjoituksessa, jossa oli klikkauksia yli 27000 kertaa. Eniten kommentteja 465 kpl oli Jeesus Kristus – fundamentalisti -kirjoituksessa. Poistettuja kommentteja normaalisti on 3 – 5 kappaletta / kirjoitus. Pyhä kaste kirjoituksessa poistettiin K24 ylläpidon ja blogistin toimesta yli 1000 kommenttia, joista suurin osa oli nimimerkkien kommentteja. Nimimerkkejä on vieraillut 10 vuoden aikana satoja blogillani, mutta monesti samat henkilöt on käyttänyt useampaa eri nimimerkkiä. Olen pyrkinyt poistamaan blogiltani kaikki nimimerkkien kommentit, sen jälkeen kun nimimerkkien käyttö kiellettiin, mutta epäilemättä osa nimimerkkien kommenteista on jäänyt, – valitettavasti, – muttei tarkoituksella.

Parempi otsikko olisi K24 – Juhannus blogi. Joten mennäänpä siihen aiheeseen.

Johannes Kastajan syntymäpäivä on juhannuksena, mutta voisiko ajatella, että Johannes Kastaja uudestisyntyi ennen syntymäänsä?

Miksi Johanneksen lyhyt julkisen toiminnan aika oli merkittävä?

Milloin Johannes julisti evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta?

Entä meidän aikana, miksi on tärkeää, että julistetaan kokonaista Jumalan sanaa lakia ja evankeliumia?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. Juha Heinilä. Minun mielestäni Johannes todella uudestisyntyi ennen syntymäänsä. Hänen(kin) uskonsa tuli kuulemisesta eli siitä sanasta, jonka Vapahtajamme julisti. Silloin äitinsä Marian suulla ja kautta. Nykypäivänä uudestisyntyminen tietysti tapahtuu (pääsääntöisesti) veteen yhdistyneen sanan vaikutuksesta.

    Ari Pasanen. Uskontunnustus, käskyt, Isä Meidän-rukous jne sisältävät tiivistettyinä tärkeimmän kristillisestä uskosta ja elämästä. Siksi ne käydään läpi rippikoulussa. Tarkoituksena, että tältä pohjalta voisi kasvaa kristittynä. Se on sitten ikävä tosiasia, että kun koti ja koulu eivät enää huolehdi kristillisestä kasvatuksesta niin rippikoululaistenkin lähtötaso on eri tavoin laskussa. Tästä taas seuraa, että myös me joudumme koko ajan niin sanotusti laskemaan rimaa. Ilman mitään tietoa kristillisen uskon sisällöstä ei kukaan voi kasvaa uskossaan. Eikä muuten tehdä parannusta synneistäkään, kuten Johannes Kastajan toiminta käsittääkseni osoittaa.

    • Marko Sjöblom kuinka alas ”rima” lasketaan, siis mitä tällä tarkoitat?

      Oletko samaa mieltä Paavalin kanssa ketkä perivät taivasten valtakunnan ja ketkä eivät?

    • Marko, kiitos erinomaisesta kommentista. Johannes Kastaja sai Pyhän Hengen pienenä lapsena äitinsä sisässä. Hän oli jo pelastettu ennen syntymäänsä. Me saimme kasteessa Pyhän Hengen ja kaikki mitä autuuteen tarvitaan.

    • Oletko Pasanen varmasti sitä mieltä, että näitä Markon mainitsemia tärkeitä kohtia ei saisi lapsille/nuorille opettaa?

    • Kari Paukkunen otit mielenkiintoisen asian esille, se mitä minä olen mieltä ei ratkaise vaan mitä Raamattu sanoo.

      Siis asiasta on minulla kyllä oma selkeä näkemys, siis itse elin vuosia luterilaisessa seurakunnassa ja toimin siellä aktiivisesti (omasta mielestäni) ja olinmukana pitämässä lasten raamattukoulua, halu kyllä olisi ollut opettaa mutta en vain jotenkin saanut sitä tehtyä, nyt jälkeenpäin ymmärrän (uudestisyntymisen jälkeen) että Jumala esti sen, ei lapsia voi ”opettaa” uskoon vaanheitä täytyy totuttaa ja näin heille jää muistikuva kuinka uskova elää ja kun heitä Jumala kutsuu niin he isaavat vastata tähän kutsuu tekemällä parannuksen. Siis ei ketään voi pettaa uskoon kun heillä ei ole Pyhää Henkeä, ei silloin voi ottaa vastaan ja ymmärtää.

    • Pasanen. Tarkoittaako vastauksesi sitä, että hengellisiä asioita ei pitäisi opettaa lapsille ja nuorille, vaan pitäisi odottaa, että he varttuvat enemmän ymmärtäviksi ja sitten tulisi joku, joka sanoisi, että teidän pitää tehdä parannus ja uskoa evankeliumi.

    • Kari Paukkunen kyllähän sinä kirjoitettua tekstiä oikein ymmärrät.

      Siis miksi opettaa kun ei ole Pyhää Henkeä, ei silloin voi ottaa vastaan eikä ymmärtää.

    • Ja missähän kohdassa niin käsketään?

      Jos meinaat kasteen jälkeen niin missä käsketään vauvoja kastaa, siis kannattaisi pysyä siinä mitä Raamatussa sanotaan eikä kuinka lapsena on opetettu.

    • Ari Pasanen, missä kohdassa Raamattua kielletään kastaa lapsia tai opettaa heille Jumalasta? Ei voi ajatella niin, että kaikki, mihin ei ole kehotettu, on kiellettyä.

    • Ari, olet ihan pihalla. Kasteessa ei ole mitään ikärajaa. Kastettava voi olla ihan minkä ikäinen tahansa niin vauvasta ikäihmiseen asti. Ainoastaan kristillinen kaste, jonka ihminen voi saada ainoastaan kerran on voimallinen. Kristillisessä kasteessa toimii kolmiyhteinen Jumala. Uudesti kastaminen ei ole kristillistä.

    • Johannes kastajan kohdalla kyllä puhutaan hengellä täyttymisestä ei uudestisyntymästä.

      15 Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.(Luuk.1)

    • Kari Paukkunen et erota asioita, siis uudestisyntyminen tapahtuu parannuksen jälkeen, vanhan testamentin puolella jotkut täytettiin Pyhällä Hengellä, nämä ovat eriasioita.

    • 15 Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.(Luuk.1) = uudestisyntynyt.

  2. Ari,

    On toki totta, että ilman Pyhän Hengen vaikutusta ei voi paljoakaan ymmärtää hengellisistä asioista, mutta ei Hän toimi vain tiettyjen kaavojen mukaan ja aina samassa järjestyksessä. Hengen ”tuuli” puhaltaa missä tahtoo emmekä me voi rajata Hänen vaikutustaan. Jumala toimii todella monin tavoin emmekä me voi tietää miten ja missä Hän toimii. On paljon ihmisiä, jotka saavat olla Jumalan lapsina koko elämänsä ajan ja opetus puhuttelee heitä jo lapsena, kun he saavat kasvaa kristityssä kodissa. Pyhä Henki lienee myös läsnä tilanteissa, joissa Jumalasta kerrotaan, lapsillekin. Opetus voi jäädä hyvään maahan, jossa se aikanaan kantaa hedelmää.

    • Kari, hyvin kirjoitettu. Jumalan, Pyhän Hengen työ on voimallinen jokaisessa kristityssä. Me emme päätä miten Jumala uudistaa ja puhdistaa meidät. Ajattelen, että Jumalalla on riittävästi työtä meidän kanssa koko elämämme ajan täällä maanpäällä.

  3. Edellä Ari Pasanen kyseli ” Ja missä kohdassa niin käsketää”? Raamatussa opettamaan Kristuksen käskyä ? Ari sinä olet usein toistanut,ettet tarvitse mitään muua, ,kuin Raamattun, et katekismusta,eikä tunnustuskirjoja. Mutta kuitenkin kyselet, missä Jeesus kehoittaa opettaman Kristuksen käskyä ? Etkö lue, tai tunne mitä Raamattu opettaa,vai eikö se riitä sinulle ? Lue Jeesuksen lähetys käsky tarkkaan, niin se voi avautua sinulle. Matteus 28: 18. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”

    • Pyhä Henki vaikuttaa Jumalan sanassa. Niinpä se voi kirkastua aivan kenelle tahansa, joka sen kuulee tai sitä lukee. Niinpä sen opettaminen ei ole turhaa, onpa kuulija kuka tai minkä ikäinen tahansa. Olet itse tähdentänyt sen vastaanottamista lapsen lailla, Ari Pasanen. Miksi lapset eivät siihen pystyisi – vieläpä itseään aikuisina pitäviä paremmin?

    • ”Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.” 5.Ms 6:7

      Raamattu kehottaa opettamaan kaikkia ihmisiä, myös lapsia.

    • Kari Paukkunen mistä otat tuon lainaamasi kohdan, eikö juuri VT ja siellä oleva laki näytä selkeästi ettei opettamalla pystystytä samaan ihmisiä kuuliaisiksi Jumalan tahdolle, tämän juuri laki näytti, siis vaikka rangaistukset olisivat kuinka kovia tahansa niin ei ne auta.

      Evankeliumin Tie on toinen, se perustuu rakkauteen eli sydämen haluun elää rakkaudesta käsin Jumalan tahdossa. Tähän et pysty opettamaan koska ihmisessä itsessään ei ole Jumalan rakkautta vaan vasta kun saa Pyhän Hengen se vuodatetaan sydämeen.

    • V Mooseksen kirja. Jeesus tuli täyttämään lain. Vanhan testamentin uskovat uskoivat Jumalan lupauksiin Kristuksesta. VT:n aikana oli myös heitä, jotka olivat ”sydämeltään ympärileikattuja”. Helluntain Pyhän Hengen vuodatuksesta lähtien kirjoitukset ovat lähteneet avautumaan erityisellä tavalla koko maailman autuudeksi. Kristukseen kastetaan ja Kristuksesta opetetaan imeväisistä lähtien vaariin ja mummoon asti. Jumalan valtakunta on tullut lähelle suuressa voimassa.

      Suuri luopumus kristikunnassa on kolikon toinen puoli.

    • Ari, sinun yksi monista ongelmasta on se, ettet ota vastaan opetusta, etkä ymmärrä Jumalan sanaa.
      Pyörit vuodesta toiseen samoissa harhoissasi. Mitään edistymistä ei ole näkynyt.

      Joka uskoo ja on tullut kastetuksi, pelastuu; joka ei usko kadotetaan.

    • Juha Heinilä siteeraatko tuossa Raamattua oikein vai vääristätkö sitä jotta se ”näyttäisi” kannaltasi paremmalta?

      Näytä Raamatusta missä olen harhassa niin siitä voi keskustella, ei muualta otetuista opeista.

    • Miten on oma laitasi, Ari Pasanen? Etkö myös lue Raamattua omien ’silmälasiesi’ läpi? Kun tämän pystyt myöntämään, opit myös kuuntelemaan lähimmäistesi toisenlaisia näkökulmia Jumalan sanaan.

    • Henki kirkastaa itse kullekin sen, mitä hän elämässään tarvitsee. Koko totuus selviää vasta iäisyydessä, ei sitä ennen kenellekään.

    • Me ihmiset ymmärrämme Raamatussa kerrottuja asioita hyvin eri tavoin. Samasta asiasta puhuessamme joku korostaa eri Raamatun kohtaa kuin toinen ja molemmat ovat silti yhtä ”raamatullisia”. Henki kirkastaa asioita eri tavalla eri ihmisille. Tämän takia joudumme usein sellaisiin väittelyihin, jotka eivät johda mihinkään.

    • Niin —

      Kirkkoisien kirjoituksia kannattaa lukea, niin ei pyörää tarvitse keksiä uudelleen. Oikea ymmärrys Jumalan sanaan on sama aina ja ijankaikkisesti. Tosin se on täydellisesti meillä vasta Taivaissa. Täällä ajassa erehdymme monesti.

    • Juha Heinilä ainoastaan Jeesuksella n iankaikkisen elämän sanat, ei kellään muilla. Riittää kun kuulee Jeesuksen äänen.

  4. Ari Pasanen, kristillinen lapsi, imeväiskaste, näyttää olevan sinulle suuri ongelma. Olet oikeassa siinä, että Raamattu ei mainitse suoralta käsin kastakaa lapset, tätä sanana emme löydä Raamatusta. Mutta mitä sitten. Raamatusta emme löydä kaikkea, se ei ole suoratoistopalvelu. Silti tiedämme kirkon historiasta, alkukirkon, varhaiskirkon dokumenteista jota on monenlaisia, kirkko on alusta lähtien kastanut lapset. Ei tarvinnut Raamatussa ei tarvinnut sanoa erikseen – ja lapset tulee kastaa. Se oli selviö.

    Meillä ei ole olemassa kristinuskon alkumetreiltä dokumentteja lapsi kasteesta. 100-200 luvun jälkeen niitä rupeaa esiintymään. Tiedetään myös se, että kaikki kristityt eivät kastaneet lapsiansa. Jotkut alkukirkon piispat myös siirsivät kasteensa lähelle kuolin hetkeään. Nämä olivat henkilökohtaisia ratkaisuja. Silti tämä päälinja on ollut selvä.

    Sinun kannattaisi itsesi ja muiden tähden tutustua kirkon historiaa, se auttaisi sinua tässä kysymyksessä.

    • Samilla, hyvä kommentti. Kiitos.

      Kristillinen kaste ei ole ongelma.

      Ari. Olet ottanut kasteen, joka ei ole kristillinen, koska huijasit Vapaakirkkoa kastamaan sinut uudelleen, vaikka et kuulunut, etkä liittynyt kirkkoon. Mielestäni et ole kristitty.

    • Mitä sanaa käytät vauvan ruokkimisesta, Ari Pasanen? Onko se mielestäsi pakkosyöttöä? On luonnollista ja oikein, että vanhemmat tekevät päätöksiä lapsen puolesta.

    • Martti Pentti vastaanpa sinulle yhtä ”viisaasti” kuin sinä minulle, siis jos laittaa lapsen pesukoneeseen pestäväksi niin onko se oikein kun kerran ei koneen ohjeissa selkeästi kerrota ettei lapsia saa pestä siinä?

  5. Ari Pasanen sinun ongelma on tässä mitä itse kirjoitat; ”Ongelma on niillä jotka luottavat vauvakasteeseensa, se pitää heidät vangittuina valheeseen.”

    Tosin sanoen hylkäät historiallisen alkukirkon käytännön. Olet omaksunut alkukirkolle vieraan hengen. Luet Raamattua oman väärän tulkinnan läpi ja harjoitat väärää oppia ja edistät sitä. Lisäksi suosittelet tätä muille. Kirkon vuosituhantinen perintö ei merkitse tässä sinulle mitään. Tulkintasi on kevyttä, epäraamatullista ja prosoivaa. Mielestäni sinulle olisi parasta, että sinut suljettaisiin tästä blogista pois. Kiehnaat samoissa kysymyksissä kokoajan, jatkuvasti ja toistuvasti

    • Ari, sinä olet Kristuksen kirkon ulkopuolella. Ulkopuolelta et löydä ketään, joka on pelastettu. Toimit vastoin Jeesuksen sanoja. Sinun kannattaisi nöyrtyä ja tunnustaa syntisi ja tulla valoon. Rippi ja sakramentit ovat tärkeitä. Oikean seurakunnan paimenen ja seurakuntalaisten johdosssa kannattaa kulkea. Ylipappina Jeesus Kristus. Jossain on vikaa, jos ei löydä toista kristittyä jonka kanssa vaeltaa Taivastietä.

    • Pasanen. Vaimoni serkku oli Suomessa hyvin tunnettu Baptistipastori Jouko Neulanen. Jouko kertoi, että kastaessaan ihmisiä, hän joutui luottamaan siihen, että kasteelle tulija oli tullut uskoon (uudestisyntynyt), koska kastettava näin itse kertoi. Joukon mukaan hänelle oli myös puhuttu pehmoisia. Tämä tuli ilmi, kun tuli vastaan ihmisiä, jotka eri hengellisissä liikkeissä tai jopa Joukolta tulivat pyytämään uutta kastetta. Kastetta pyydettiin uusimaan, koska edellisellä kerralla ”en ollut vielä oikeasti uudestisyntynyt tai en ollut vielä kokosydämisesti antanut itseäni Jeesukselle”

      Babtistipastori Jouko Neulanen ei koskaan hyökännyt luterilaisen kirkon kastekäsitystä vastaan, vaan myönsi oman kirkkokuntansa käsityksessä olevan myös ongelmia.

      Ns. uskovien kasteen kohdalla on oltava 100% varma uudestisyntymisestä sekä täydellisesti antautumisesta Jeesukselle, jos tämä ei ole totta, niin kastetta ei pitäisi antaa.

      Luterilaisuudessa tunnustetaan, että ihminen on samalla syntinen ja vanhurskas. Täydellisesti antautumisen ja Pyhällä Hengellä täyttymisen kokemukset tulevat ja menevät. Ihmiseen ei voi luottaa. Pasanen, sinun luottosi itseesi ja omaan voimaasi on täydellinen.

    • Ari, totta. Fariseukset ja kirjanoppineet olivat omasta mielestä täydellisiä. He eivät tarvinneet Jeesusta. Onneksi Jumala näyttää puutteeni, etten ylpistyisi. Toki sekin vaara on. Täällä ajassa ei ole ketään täydellistä. Menestysteologia vie kauaksi Kristuksesta.

    • Kari Paukkunen käännä jo katseesi pois minusta, ei minua tarvitse seurata vaan seuraa Jeesusta, voitko luottaa Häneen?

      Tämähän tässä on kun en mielestäni mainosta itseäni vaan Jeesusta ja Hänen kauttaan saatavaa parantumista ja vapautta synnin orjuudesta, ei Jeesuksen vapauttama ja parantama voi olla syntinen vaan pyhä.

      Ajatteleppa ihan yksinkertaista vertausta, kylväjä vertaus, siis miksi kastetut lapset eivät kasva Sanan mukaista hedelmää tai miksi ”syntiset” eivät kasva Sanan mukaista hedelmää, ajatteleppa nyt ihan lapsellisesti, miksi?

    • Pasasen kysymys: ”Kari Paukkunen käännä jo katseesi pois minusta, ei minua tarvitse seurata vaan seuraa Jeesusta, voitko luottaa Häneen?”

      Vastaus: Luotan täydellisesti Herraani Jeesukseen Kristukseen ja hänen täytettyyn työhönsä. En missään tapauksessa seuraa sinua, enkä ymmärrä miksi luulet minun niin tekevän. Kommentoin sinun tekstejäsi, ei muuta.

      Pasanen:”Tämähän tässä on kun en mielestäni mainosta itseäni vaan Jeesusta ja Hänen kauttaan saatavaa parantumista ja vapautta synnin orjuudesta, ei Jeesuksen vapauttama ja parantama voi olla syntinen vaan pyhä.”

      Kommentti: Raamattu (ei katekismus, jota moitit jatkuvasti) vastaa sinun kysymykseesi: ”Kuinka voisi ihminen olla puhdas, kuinka vaimosta syntynyt olla vanhurskas! Katso, pyhiinsäkään hän ei luota, eivät taivaatkaan ole puhtaat hänen silmissänsä, saati sitten ihminen, inhottava ja kelvoton, joka juo vääryyttä niinkuin vettä.” (Job 15:14-16)
      Jumala tietää, että meidän sydämestämme nousee sitä tai tätä. Hän ei edes ”pyhiinsäkään” luota. Raamattu julistaa totuutta ihmisestä. Samalla Raamattu julistaa, että Jeesus Kristus on sovittanut koko maailman, eikä Kristukseen uskovalle lueta kadotustuomiota Kristuksen tähden. Tähän Kristukseen laitan toivoni sekä elämässä että kuolemassa.

      
Pasasen kysymys: ”Ajatteleppa ihan yksinkertaista vertausta, kylväjä vertaus, siis miksi kastetut lapset eivät kasva Sanan mukaista hedelmää tai miksi “syntiset” eivät kasva Sanan mukaista hedelmää, ajatteleppa nyt ihan lapsellisesti, miksi?

      Vastaus. Voisin ajatella lapsellisesti ja niin ajattelen. Yritän vastata raamatullisesti. Jumalan lapsissa vaikuttaa vielä kasteen jälkeen liha ja veri, joka ei pyhity (”ei voi periä taivasten valtakuntaa”, Room. 8). Liha vain korkeintaan ”haisee” pyrkiessään olemaan toisia parempi. Tämä pitää paikkansa myös Vapaakirkossa kastettujen kohdalla.Oikea Jumalan lapsi ymmärtää jo kasteessa saaneensa lupauksen Jumalan valtakunnan kirkkaudesta ja osaa pyytää Jeesukselta anteeksi syntejään. Tällöin syntejä anteeksi pyytävä vetoaa mm. Jeesuksen sanaan, ”se on täytetty” tai ”joka minun luokseni tulee, sitä minä en heitä ulos” tai esim. pyydetään syntejä anteeksi Isä meidän rukouksessa. ”Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin”. Liha on liha ja lihana pysyy. Kristuksessa oleva saa kuitenkin Kristuksen pyhyyden, iloitsee ja kiittää siitä. Synnitön Kristukseen uskova ei kuitenkaan ole. Voisit ehkä lukea Raamattua tarkemmin Pasanen?

    • Kaikki lapsena kastetut eivät ole ’ohdakepeltoja’ tai ’tienvarsia’. Osa on ’hyvää maata’. Se ei johdu kasteesta, että näin on. Jumala tietää, miksi on luonut meidät tässäkin suhteessa erilaisiksi.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.