Jumalasta vai ihmisestä

Jeesus sanoi Pietarille: ”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten.”  

Pyhä Pietari

Mistä erotat Jumalan tahdon ihmisen tahdosta?

Miksi ihmisen tahtoa on (tai ei ole) helpompi seurata kuin Jumalan tahtoa?

Miten pystymme erottamaan väärän opin oikeasta?  

Miten suhtaudumme väärään oppiin?

Miksi seurakunnan sisältä tuleva väärät opit ovat vaarallisempia kuin maailmasta tulevat eksytykset?

Miksei Jeesus hylännyt Pietaria, vaikka hän oli estämässä Jeesusta tekemästä Jumalan antamaa lunastustyötä?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Juha Heinilä, minä en etsi nokkospuskasta mansikoita, tiedän ettei niitä sieltä voi löytää ja tiedän että Jumala tietää mistä löytyy iankaikkisen elämän sanat, Jeesus Kristukselta, ei keneltäkään muulta.

    Minulle ei ollut vaikeaa nöyrtyä Jeesuksen edessä kun ei ollut mitään mistä pitää kiinni, entä kun on arvostettu asema ”uskovien” joukossa niin onko helppoa lähteä ulkopuolelle leirin ja seurata Jeesusta, luopua kaikesta Hänen tähtensä, saada pilkkaa arvostuksen sijaan????

    • Ari, ammut kokoajan ohi maalin. Ei Lutheria ole julistettu edes pyhimykseksi johon on tietysti syynsä. Luther ei ollut mikä tahansa hemmo, sillä jos olisit lukenut historiaa, niin tietäisit, että se oli juuri Luther, joka taisteli hengen vaarassa lujan uskon taistelun, osasi alkukieliä ja käänsi raamatun kansan kielelle ja sen sitten aikanaan Agricola käänsi Suomen kieleen. Wittenbergin yliopisto oli tuon aikaisen maailman opin kehtoja ja koko protestanttinen liike aiheutti maailman laajuisen käänteen yhdessä kirjapainon kanssa. Mullistus sen aikaiseen maailmaan oli samaa luokkaa, kuin internet on nykyiselle maailmalle.

      Miksi et tuomitse Paavalia, hänellä oli myöskin verta käsissään. Maailmassa tapahtuu ja kuten veljet tässä todistivat sinulle Luther oli ihminen kuten kaikki muutkin, inhimillisten heikkouksien kanssa hän taisteli kuten me kaikki. Silti hän oli Kristittynä, kuten me muutkin. Heikko ja syntinen, mutta Kristuksessa väkevä.

      Näen sinusta, että kiivailet Jumalan puolesta, mutta muista, että ihmisen täytyy kuolla laille, ennen kuin Kristus pääsee asumaan ihmiseen ja ALKAMAAN työnsä. Jos ihminen pitää lakia, niin Kristus, ei voi päästä puhdistamaan ihmistä omista töistään, jotka ovat kuoleman töitä.

      ”Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
      sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

      Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Room. 3:19-22

      ”Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.” Joh.1:17

      Ei Kristityn sydän ole ahdas, mutta joka lakia pitää, sen sydän on ahdistusta ja vihaa täynnä, se on sitä lain voimasta, mutta ne, jotka ovat Kristuksessa eivät voi olla lainalla, vaan Armon alla.

      Ari, näyttää, että pyrit itse ahtaasta portista sisälle, mutta siitä et pääse, ennenkuin pidät koko lain viimeistä piirtoa myöten. Kristus on tuo ahdas portti, se ei voi olla kukaan muu, Jumala on sen hyväksi nähnyt, että kaikkein heikommat ja syntisimmätkin pääsevät Kristuksen kautta sisälle. Vain Kristuksen kautta voi päästä sisälle Taivasten Valtakuntaan, nyt Uskon ja Toivon varassa, mutta kerran saamme nähdä Herran, niin kuin Adam ja Eva paratiisissa, kun puhuivat Jumalan kanssa kasvotusten.

      Jumalan Rakkaus Kristuksessa on täyttänyt sen lain, joka oli kirjoitettu Mooseksen lakiin. Se on kirjoitettu Kristuksen verellä sydämiimme, jotta, meidän ei siitä tarvitse enää pelätä, että laki jää pitämättä, se on täytetty Kristuksessa.

  2. Ismo Malinen, yksi lause paljastaa täydellisen ymmärtämättömyytesi:

    ”Miksi et tuomitse Paavalia, hänellä oli myöskin verta käsissään.”

    Kuinka edes voit yrittää verrata Paavalia Lutheriin?????????????????

    Paavali kun kohtasi Jeesuksen MUUTTUI hänen elämänsä täydellisesti eli ei hän enää senjälkeen kohottanut kättään ketään vastaan, kun taasen Luther teki ja opetti kauheuksia ns uskon opettajana (josta selkeästi näkee että hän on väärä opettaja).

    Siis evankeliumin sanoma on että olipa synnit kuinka suuret tahansa niin kun kuulee Jeesuksen Sanat: ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” ja nöyrtyy tekemään parannuksen, niin SAA ENNEN TEHDYT SYNNIT ANTEEKSI.

    Siis Jeesus kutsui ja kutsuu AIKUISIA parannukseen, kaikkia, sillä ei ole niin hyvää ihmistä jonka ei tarvitsisi tehdä parannusta, eikä niin huonoa etteikö Jeesus kutsuisi.

    • ”Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.

      Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
      Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.

      Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!

      Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
      Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä:
      ”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”. Gal.5:9-14

      Olkoon ymmärrykseni vähäinen, mutta oletko nyt itsellesi ja muille rehellinen, jos annat ymmärtää, että olet lukenut Lutherin kirjoitukset vai oletko, kuten epäilen sinun saaneen käsityksesi Lutherista jostain ulkoa kuultuna?

      Olen elämäni varrella monen itseäni viisaamman kanssa keskustellut, uskonnosta ja uskon asioista ja väitteet ovat olleet monen kirjavia ja lopulta asiaa väännettyämme, on käynyt ilmi, että keskustelun vastapuoli ei ole lukenut itse raamattua, mutta tietää, kyllä mitä siellä sanotaan… Tämä on harmillisen yleistä.

      Kun Paavali tuossa, (Kristittynä) opettaa Kristittyjä, että ympärileikkausta ei tarvita, niin ei siinä käytä yhtään pehmeämpää kieltä, kuin mitä Luther käytti uudelleen kastajista. Jos ei ymmärrä mistä Luther kirjoitti, niin ei kannata
      väittää ja tuomita, koko miestä lukematta Lutherin kirjoituksia.
      Nuo väitteesi Lutherista ovat samalla tasolla, kuin jos minä sanoisin Paavalin kehottaneen Galatalaisia Kristittyjä silpomaan Juutalaisia, tuon yhden sitaatin tähden.

      Mitä tulee parannuksen tekoon, niin voin vakuuttaa, että Jumala kyllä parantaa kaikki lapsensa, jotka on huomaansa ottanut. (Parannus, muuten tarkoittaa raamatussa syntisen tilansa näkemistä) se ei ole mitään tekemistä.
      (kreik. ja Hebr.)

      Se että näen olevani syntinen, ei poista syntejäni, vaan ne ovat aina silmieni edessä. Kristuksessa ne on silti poistettu kokonaan.
      Itsessäni näen vain omat lihalliset heikkouteni, mutta katseeni ei keskity itseeni ja oman syntisen lihani paranteluihin, vaan Kristukseen, josta odotan kaiken hyvän tulevan kaikille Kristityille. (Myös koko seurakunnalle, joka on Kristuksen ruumis)

      Näin olen vaeltanut vuosia ja Kristus vahvistuu päivä päivältä, yhä kiinteämmin sydämeni halajaa lähelle Kristusta, mutta samaan aikaan syntisyyteni vain kasvaa ja näen yhä selvemmin miten totaalinen tuho on ihmisen synti, näen itseni ja koko maailman pahuuden johtuvan synnistä.
      Ihminen on kokonaan syntinen, jokainen ajatuskin on syntinen. Mutta kiitos Herran, Hänen Armonsa on ylitse vuotavaa, sen kautta saa ihminen Ilon ja Kyyneleet ja kaiken mikä on Luvattu.

      Kun istun ja hengitän tekemättä mitään, on kuitenkin synti läsnä. Jos valvon tai nukun on synti silloinkin minussa. Kristuksessa, olen kuitenkin Vapaa synnistä ja saan olla Jumalan antamassa Lepo tilassa. Amen. (Ei tarkoita toimetonta, vaan rakkaus on aina toimivaa, kun se on Jumalasta, kukin Armonsa mukaan.)

      Siispä on niin, että vaikka haluaisin olla täydellisen hyvä ja synnitön, niin kuitenkin näen tekeväni väärin lähimmäisiäni kohtaan, milloin sanon epäystävällisesti ja väheksyen toisen tekemisiä, milloin olen laiska ja jätän aloittamani työn kesken tai milloin himoitsen itselleni parempaa tai kadehdin muita, jne. Olen siis synti säkki, vaikka olen Kristuksessa. Paavali sanoo Totuuden, lukekaamme tarkkaan:

      ”Mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
      Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!

      Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.

      Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

      En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.” Gal.2:16-21

  3. Ismo Malinen, mielenkiintoinen tapa tulkita Paavali puhetta, siis voitko historiasta lukea että yh tään juutalaista olisi silvottu näiden kuulijoitten toimesta, miksi ajattelet
    pahaa kun kerran todisteita ei ole??

    Juha Heinilä päivitti 03.04.2014 20:05

    Vainot ja kaikenlainen tappaminen on väärin. Samaa mieltä oli tohtori Martti Luther, joka kirjoitti vainoista seuraavasti:

    Ei kuitenkaan ole oikein, ja siitä minä paljon kärsin, että ihmisraukkoja noin säälimättä murhataan, poltetaan ja julmasti tapetaan. Jokainen saakoon uskoa, mitä hän itse haluaa. Jos hän on vääräuskoinen, hänellä on aivan riittävästi rangaistusta helvetin iankaikkisessa tulessa. Miksi he tarvitsisivat ajallista kidutusta, jos he erehtyvät ainoastaan uskonasioissa eivätkä sen lisäksi ryhdy kapinoimaan tai muuten vastustamaan esivaltaa. Hyvä Jumala, miten nopeasti kävikään näin, että ihmiset taas lankeavat harhaan ja perkeleen pauloihin. Heitä on vastustettava lujasti Raamatulla ja Jumalan sanalla; tulella ei saada aikaan juuri mitään.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.