Jumala rakastaa sinua

Voinko päästä tuntemaan totuuden? Voinko tulla tietämään, että Jumala on olemassa? Voinko päästä tuntemaan Jumalan, hänen läsnäolonsa ja johdatuksensa elämässäni? Voinko tulla tuntemaan hänen tahtonsa ja hänen rakkautensa?

Apostoli Paavali sanoo puhuessaan Ateenan miehille Areiopagilla:”Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsin tehdyissä temppeleissä. Eikä hän ole ihmiskäsin palveltavissa, ikään kuin hän tarvitsisi jotakin, hän, joka itse antaa kaikille elämän, hengen ja kaiken muun. Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta ja asettanut kansat asumaan kaikkialla maan päällä. Hän on säätänyt ihmisille määräajat ja asumisen rajat, jotta he etsisivät Jumalaa, jos ehkä hapuilemalla löytäisivät hänet. Hän ei kuitenkaan ole kaukana yhdestäkään meistä, sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme. Ovathan muutamat teidän runoilijoistannekin sanoneet: ’Me olemme myös hänen sukuaan’.

Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa kuvitella, että jumaluus on samanlainen kuin kulta, hopea tai kivi, kuin inhimillisen taiteen tai ajatuksen luomus. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Hän on näet säätänyt päivän, jona hän tuomitsee koko maailman vanhurskaasti sen miehen kautta, jonka hän on siihen määrännyt. Hän on antanut siitä kaikille vakuuden herättämällä hänet kuolleista.” Ap.t. 17:24-31

Jeesus sanoi: ”ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi” Joh. 8:32. Biblia v. 1776: ”Ja teidän pitää totuuden ymmärtämän, ja totuuden pitää teidät vapahtaman”. Näin siis käsitämme, että Jeesus on todella luvannut meille totuuden tuntemisen ja ymmärtämisen. Ja kun Jeesus lupaa jotakin, niin näin todella tapahtuu. Jeesus sanoo, että totuuden tunteminen tekee meistä vapaita.

Miten sinä sitten voit tulla tuntemaan tämän totuuden, josta Jeesus puhuu? Jeesus sanoo itsestään, että hän itse on ”tie, totuus ja elämä”. Vastaus on siis: tutustumalla Jeesukseen. Miten Jeesukseen voidaan tutustua? Raamatun mukaan hän on noussut kuolleista ja istuu nyt Isän oikealla puolella. En näe häntä silmilläni, hän on näkymätön.

Jeesus lupasi opetuslapsilleen ennen ristiinnaulitsemistaan lähettää heille Totuuden Hengen, Pyhän Hengen, Puolustajan. Hän sanoi Pyhän Hengen opettavan opetuslapsille kaiken ja muistuttavan heitä kaikesta, minkä hän on sanonut. Joh. 14:26. Lisäksi Jeesus sanoi Pyhän Hengen eli Totuuden Hengen johdattavan heidät kaikkeen totuuteen ja kirkastavan heille Jeesuksen. ”Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille”. Joh. 16:13-14

Kun luet Raamattua, kohtaat siellä Jumalan. Jeesus Kristus on itse lihaksi tullut Jumalan Sana. Hän puhuu Raamatun lehdillä meille ja kertoo tahdostaan ja rakkaudestaan. Jumala kohdataan hänen sanassaan, Raamatussa sekä kasteessa ja ehtoollisessa. Nämä ovat armonvälineitä, joiden välityksellä meille lahjoitetaan Kristus. Hän vaikuttaa näissä välineissä, koska sanoissa, jotka niiden yhteydessä lausutaan, on Pyhä Henki. Siispä kasteessa ja ehtoollisessa meille lahjoitetaan itse Kristus. Jumala on näin tahtonut, että hänet voidaan henkilökohtaisesti vastaanottaa kasteessa ja ehtoollisessa sekä hänet voidaan henkilökohtaisesti kohdata Jumalan sanaa lukiessamme. Luther on sanonut, ettei Jumala halua olla ihmisen kanssa muuta kautta tekemisissä kuin sanansa ja sakramenttiensa kautta. Lisäksi rukouksessa lähestymme häntä ja hän on luvannut kuulla meitä.

Silmiini osui Kotimaan blogin keskustelu, jossa eräs kommentoija väitti, ettei Jumala ole kiinnostunut arkisista ja vähäpätöisistä asioistamme. Tämä ei ole totta ja tämä kertoo tämän kommentoijan suuresta ongelmasta. Hän ei ole milloinkaan kohdannut Jumalaa. Hän ei tunne Jumalaa, saatikka Jeesusta Kristusta eikä Jumalan rakkautta. Hänen jumalansa on ihmisestä piittaamaton, jonkinlainen mielikuvituksen, ihmisajatuksen tuote. Sellainen kuin Paavali esitti Areiopagin puheessaan epäjumalan olevan: ”kuin kulta, hopea tai kivi, kuin inhimillisen taiteen tai ajatuksen luomus”. Jumala ei ole tällainen.

Kovastihan näissä blogeissa kommentoijat ovat yrittäneet esittää Jumalan vain tuollaiseksi ihmisajatuksen luomukseksi ja että Raamattuun ei voi luottaa, eikä se ole Jumalan sanaa. En tiedä onko kyse kateudesta ja vihasta, kun ei itse ole haluttu etsiä ja kohdata Herraa vai mikä? Kun esitetään että Raamattua jumaloidaan ja Raamattu muka nostetaan Jumalan yläpuolelle, niin voiko enää oudompaa väitettä olla! Kyse näyttääkin olevan siitä, että ei voida hyväksyä Jumalan sanaa siinä mitä se sanoo kristillisestä sukupuolimoraalista ja synnistä. Näillä ihmisillä on nimittäin aina kyse samasta asiasta: samansukupuolisten avioliiton ajamisesta, homoseksuaalisuuden harjoittamisesta ja halusta rapauttaa kristillinen sukupuolimoraali. ”Onko Jumala todella sanonut”. Nämä Käärmeen sanat kiehtovat ihmistä.

Mutta nyt on niin, että Jumala todella on sanonut ja Hän tarjoutuu etsittäväksi ja löydettäväksi. Jumala on elävä persoona, Jeesus Kristus on elävä persoona ja Pyhä Henki on elävä persoona. Ja juuri siksi voin päästä yhteyteen elävän persoonan kanssa. Ja hänellä on asiaa minulle, hän on kiinnostunut elämästäni ja hän kuulee minua, niin kuin persoona kuulee toista persoonaa. ”Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää; huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä. Hylätköön jumalaton tiensä ja väärintekijä juonensa, kääntyköön takaisin Herran luo, sillä hän armahtaa, turvautukoon Jumalaan, sillä hänen anteeksiantonsa on runsas” Jesaja 55:6-7.

Apostoli Johannes todistaa: ”Mikä on alusta asti ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselleet ja käsin koskettaneet, siitä me puhumme; elämän Sanasta. Elämä ilmestyi, me olemme nähneet sen, ja sen me myös teille julistamme. Me ilmoitamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän luona ja ilmestyi meille. Minkä olemme nähneet ja kuullet, sen me julistamme myös teille, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme. Meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kanssa. Tämän me kirjoitamme, että ilomme olisi täydellinen” 1. Joh. 1:1-4.

Näin Johannes on kirjoittanut, jotta me uskoisimme ja meilläkin olisi yhteys Isään Jumalaan ja hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen. Kristityillä on myös yhteys toisiinsa ja keskinäinen rakkaus, sillä heillä on sama Henki, Pyhä Henki on vuodatettu Jumalan lasten sydämiin. Aina se rakkaus ei toteudu kristittyjen välillä, koska kristityt ovat täällä maan päällä eläessään vielä vajavaisia ja tekevät syntiä.

Jumala ei siis ole sanassaan määritellyt missä asioissa saamme lähestyä häntä, ja missä ei kuten edellä mainittu henkilö väitti. Jumala ei mitään muuta niin hartaasti odota ja toivokaan kuin että huutaisimme häntä avuksi ja rukoilisimme häntä kaikissa mahdollisissa tarpeissamme ja hädässämme. Niin pientä asiaa ei voi ollakaan, ettei se häntä kiinnostaisi taivaan ja maan Luojaa ja etteikö hän haluaisi kuulla meitä, sillä hän rakastaa meitä.

Hän, joka on antanut ainoan Poikansa kuolla ristillä puolestamme ja sovittaa syntimme, niin hänkö ei haluaisi kuulla meitä kaikissa asioissamme ja huolissamme? ”Sen tähden Herra odottaa, että voisi olla teille armollinen, sen tähden hän nousee armahtaakseen teitä; sillä Herra on oikeuden Jumala. Autuaita kaikki, jotka häntä odottavat! Sinä kansa, joka asut Siionissa, Jerusalemissa, älä itke! Hän on sinulle totisesti armollinen, kun apua huudat; sen kuullessaan hän vastaa sinulle kohta”. Jesaja 30:18-19

Raamattu on kokonaan Jumalan sanaa ja sieltä voimme lukea mitä Jumala tahtoo ilmoittaa meille itsestään ja mitä meidän tulee tietää hänestä ja hänen tahdostaan. Hän on tehnyt kaiken valmiiksi pelastustamme varten Poikansa Jeesuksen Kristuksen ristinsovituksella ja ylösnousemisella. Tämän hän on tehnyt, koska hän rakastaa luomiaan ihmisiä. Hän tahtoo pelastaa sinut tämän elämän jälkeen iankaikkiseen elämään luokseen.

Kun olet ahdistunut ja levoton tunnet tyhjyyden vaivaavan ja että jotain puuttuu sinulta. Tai sinua pelottaa tulevaisuus. Hiljenny lukemaan Raamattua. Jos sinulla ei ole Raamattua, hanki se itsellesi. Rukoile, että Jumala avaa sanansa sinulle. Älä välitä mistään muusta. Nyt on kyse yksin sinusta ja sinun elämästäsi. Psalmi 51:19 ”Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää” ja Psalmi 50:15 lupaa: ”Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua”. Tätä jaetta sanotaan Herran hätänumeroksi.

Jumala on luvannut kuulla kaikki rukoukset, huokauksetkin. Kun on murtunut sydän ja särjetty henki, niin rukous tuskin voi olla voimakas ja palava. Mutta juuri niin onkin hyvä. Hiljaisuudessa me kohtaamme Herran.

”Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan kiittää häntä. minun kasvojeni apua, minun Jumalaani.” Psalmi 42:12

 

  1. Suomessa ovat kansalaisten asiat todella hyvässä mallissa kun ympärileikkaaminen on nousut näin tärkeään osaan. Miten ihmeessä Juutalaiset ovat säilyneet ihmisryhmänä tuhansia vuosia vaikka he ympärileikkaavat poikalapsensa, tai muslimit toistatuhatta vuotta.
    Kaikki nämä puheet ympärileikkauksesta osoittavat vain ja ainoastaan suurta määräilyn halua kohdella vähemmistöjä mielivaltaisesti. Olaan ylimielisen viisaita sanomaan se kuinka toisessa uskonnollisessa kulttuurissa elävien ihmisten sopii tehdä. Tämä on moukkamaisuutta sen sanan perimmäisessä mielessä.

    • Suomalaisten kaksinaismoralismi tulee tässä hyvin esille. Aborttia puolustetaan sillä, että jos se ei ole sallittu ja jos sitä ei tehdä julkisen terveydenhoidon puitteissa, niin naiset teettävät sen puoskareilla.

      Mutta tässä ympärileikkausasiassa tätä samaa argumenttia ei käytetä, kukaan ei ole huolissaan poikalasten terveydestä, jos ympärileikkausket tehdään muiden kuin lääkäreiden toimesta.

      Miksi? Onko syy kuten Kalevi sanoo: ”Olaan ylimielisen viisaita sanomaan se kuinka toisessa uskonnollisessa kulttuurissa elävien ihmisten sopii tehdä.”

  2. kysymys on siitä että kukaan ei saa kohdella lapsia mielivaltaisesti.se että näin on tapahtunut ehkä jopa tuhansia vuosia ei tarkoita sitä että sen pitäisi saada jatkua oli syy mikä tahansa.jos lasten pahoinpitely sallitaan uskonnon takia se pitää sallia myös multa vakaumuksilta.itse en keksi mitään järkevää syytä pahoinpidellä lapsia törkeästi.uskovaisessa kulttuurissa saa tehdä asioita jotka ovat myös kaikilta muilta sallittuja.lasten pahoinpitely ei kuulu niihin. en halua määräillä uskovaisten tekemisiä muuten kuin vain että heitä koskevat samat pelisäännöt kuin muitakin.kellään muullakaan ei ole oikeutta lapsen pahoinpitelyyn.ei ainakaan voi väittää että kysessä olisivat hyvät aatteet jotka sallivat tällaisen teon,sellaisia pitäisi vielä kunnioittaa,minä en pysty siihen.minua voi nimitellä ylimieliseksi,muokkamaiseksi tms.paljon mielummin kuin raukaksi joka hyväksyy lapsen pahoinpitelyn.

  3. Kiitos Riitta, tätä oli ilo lukea!

    ”Ja hän sanoi heille: ”Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.
    Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne.”
    Niin he sanoivat hänelle: ”Kuka sinä olet?” Jeesus sanoi heille: ”Juuri se, mitä minä puhunkin teille. Joh.8:23-25

    • Kiitos kommentistasi Ismo! 😊
      Tuo Jumalan nimi ”Minä olen se joka olen” on niin järisyttävä. Tulee mieleen aina kohtaus Getsemanessa, kun room. sotilaat tulivat vangitsemaan Jeesusta. Kun Jeesus sanoi ”Minä se olen”, he kaatuivat maahan.

      Maailmankaikkeuden Herra antoi vangita itsensä ja suostui pahuuden käsiin. Ihmisillä ei olisi ollut mitään valtaa Jeesukseen, jos Isä Jumala olisi niin halunnut. Mutta Isä halusi pelastaa ihmiskunnan ja Jeesus suostui Isän tahtoon. Mekin rukoilemme Isää: tapahtukoon sinun tahtosi.

    • Ukrainassa kirjoitetaan tänään kaameaa ja karmeaa syntiin langenneen ihmiskunnan historiaa.

      ”10:10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
      10:28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.” (Johanneksen evankeliumi)

      ” Jumala on näet säätänyt päivän, jona hän tuomitsee koko maailman vanhurskaasti sen miehen kautta, jonka hän on siihen määrännyt. Hän on antanut siitä kaikille vakuuden herättämällä hänet kuolleista.” Ap.t. 17:24-31

    • Me emme ole Jumalan marionetteja, siksi voimme käydä sotia ja tehdä hirvittäviä pahuuden tekoja. Toteutamme näin omaa tahtoamme kadotukseksemme.

      Jumala on säätänyt päivän kun tämä kaikki loppuu ja koittaa viimeinen tuomio. Silloin kukin saa tekojensa mukaan. Ne, jotka eivät halunneet tuntea Jeesusta, niitä ei Jeesuskaan tunne. He ovat ”vuohia”, jotka joutuvat kadotukseen.

      Jeesus suree sitä että ihmiset eivät tahdo tuntea häntä. Hän itki kun hän puhui tästä vaeltaessaan Jerusalemia kohti kohti kärsimystään. ”Kuinka olen tahtonutkaan koota teidät kuin kanaemo poikasensa.” Mutta te ette ole tahtoneet. Entä jos viimeisenä päivänä tapahtuukin minun tahtoni eikä Jumalan. Silloin Jumala sanoo minulle: tapahtukoon sinulle niin kuin olet tahtonut.

    • ”Me emme ole Jumalan marionetteja,”

      On naurettavan epälooginen väite, että vain mahdollisuus olla paha tai valita väärin, tekisi ihmistä muita kuin marionetteja.
      Lapsi ei ole marionettini vaikka vanhempi sallikaan hänen kävellä, hajamielinen jos/kun on, auton alle sikäli kuin sen milloinkin hän voi estää.
      Hyvyydessäkin on miljoonia mahdollisuuksia valita vapaasti.

Riitta Sistonen
Riitta Sistonen
Luterilainen kristitty