Jumala on kanssamme – emme pelkää

Kuvassa Sleyn edustajat, tuohon aikaan yksi rovasti ja kaksi pastoria, Kamerunin kirkon ja lähetysjärjestöjen yhteisessä neuvottelussa, missä suunniteltiin yhteistyön edistymistä molempia rakentavalla tavalla Ngaounderessa 4.5.2006. Vasemmalta Matias Roto, Ari Norro ja Tapio Kiviranta sekä amerikkalaisen ELCA:n lähetti James Noss.

Sunnuntai 24.02.2019
2. paastonajan sunnuntai, latinaksi Reminiscere
Rukous ja usko
1. lukukappale: 2. Aik. 20:1-9

Kuningas Josafat oli ahdingossa. Iso joukko vihollisia uhkasi valtakuntaa. Moni mietti miten tästä selvitään. Uhka oli todellinen.

Josafatin ratkaisu oli johdonmukainen. Hän kääntyi Herran puoleen apua pyytämään. Tämä ohjelma toimii aina. Jumala on voimallinen auttamaan.
Josafatilla oli kaksi kohtaa tässä avunpyynnössä.
Ensinnäkin hän kutsui kansan yhteiseen jumalanpalvelukseen ja toiseksi hän julisti koko kansan paaston. Kolmas kohta nousi Jumalan vastauksena. Jumalan antoi profetian. Se otettiin todesta ja siunaus koettiin Jumalan voiman ilmoitukseksi.

Profetia

Profetiaa on esiintynyt kautta kirkon historian. Toisina aikoina se on ollut hiljaisempaa ja näkymättömämpää. Toisinaan taas profetioita on esiintynyt enemmänkin.
Valitettavasti on myös epämääräistä liikehdintää, jota asianomaiset nimittävät profetiaksi, mutta joka terveellä järjellä arvioiden on ihmisten omia höpötyksiä. Nämä vääristyneet ilmiöt aiheuttavat paljon vahinkoa. Yhden väärinkäytöksen takia myös aidot profetiat voivat jäädä varjoon eikä niiden rohkaiseva julistus tavoita kuulijoita.
Jahasielin saama profetia oli sekä rohkaiseva että järkevä. Jumalan viisaus tuli koko kansan hyödyksi. Apu oli todellinen ja reaalinen.

Herran henki tuli joukon keskellä seisovaan leeviläiseen Jahasieliin, joka oli Asafin sukua, Sakarjan poika — ”Jääkää vain paikoillenne ja katselkaa, millaisen avun Herra teille antaa. Juudan ja Jerusalemin asukkaat, älkää säikähtäkö älkääkä pelätkö, vaan lähtekää huomenna heitä vastaan! Herra on teidän kanssanne.»

Paasto

Paasto voi olla yksilöllistä tai yhteisöllistä. Nykyaikana erilaiset laihdutusohjeet tai diettien suositukset tuovat esille ruuan terveyteen liittyviä neuvoja. Tavoitteena on yksityisen ihmisen hyvinvointi, toisinaan ajatus yleisemmästäkin terveellisemmästä elämästä. Usein ne koskevat yksittäisiä ihmisiä. Toisinaan kuten aikoinaan Pohjois-Karjalassa kokonaista väestöryhmää. Itä-Suomen kampanjan ansiosta maakunnan terveys parani.

Hengellisen paaston tavoitteena on syventää hengellistä elämää, Jumalaa pyydetään keskeisempään asemaan elämässämme.
Kuningas Josafatin julisti koko kansan paaston. Se oli yhteisöllinen. Se koski koko kansaa vauvasta vaariin.

Pelästyneenä Josafat kääntyi Herran puoleen ja julisti sitten koko Juudaan paaston. Juudan asukkaat kokoontuivat rukoilemaan. Myös kaikista maaseudun kaupungeista tultiin rukoilemaan Herraa.

Meillä on myös liturginen paasto. Vietämme suurta paastoa tuhkakeskiviikosta 6.3.2019 alkaen ja se jatkuu pääsiäisyöhön asti. Kirkon alkuaikoina se oli viikon pituinen. Hiljaisena viikkona nautittiin vain leipää, suolaa ja vettä.
Vähitellen paasto piteni 40 päivään Jeesuksen paaston esikuvan mukaan. Pidennystä seurasi tapojen muutos. Ohjeeksi tuli, ettei syödä liharuokaa eikä kananmunia, mutta kalaruuat kuuluvat ruokavalioon. Tästä muistona suomalaisilla on pikkupaaston aikana joulun edellä syötävä lipeäkala.

Koko kansan jumalanpalvelus

Kuningas Josafat kutsui kansan Jerusalemin temppelliin. Ihmisiä saapui koko valtakunnasta. Kansallinen ja hengellinen kokoontuminen kuuluivat yhteen. Kyseessä siis oli valtiokirkko. Sama kansa oli samalla kertaa sekä valtio että jumalanpalvelusta viettävä Jumalan kansa eli kirkko.
Temppelissä kuningas rukoili ja kansa hänen kanssaan. Vedottiin Jumalan lupauksiin ja pyydettiin hänen apuaan yhteiseen ahdinkoon.

Josafat astui Juudan ja Jerusalemin asukkaiden eteen, jotka olivat kokoontuneet Herran temppelin uudelle esipihalle, ja sanoi: ”Herra, meidän isiemme Jumala! Sinä olet Jumala, joka asut taivaassa ja hallitset kaikkia maan valtakuntia. Sinun on kaikki voima ja valta, kukaan ei voi sinua vastustaa. —”
Koko Juudan kansa seisoi Herran edessä, myös naiset ja lapset.

Sama teologinen kokonaisia kansoja koskeva periaate näkyy myös Uudessa testamentissa. Jeesuksen lähetyskäsky koskee kokonaisia kansoja:

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Samoin Ilmestyskirjan perille päässeitten joukko koostuu kaikista kansoista tulleista ihmisistä.

Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä:
– Pelastuksen tuo meidän Jumalamme,
hän, joka istuu valtaistuimella,
hän ja Karitsa!

Jumalan siunauksen ja ylistyksen laakso eli Berakalaakso

Josafat joukkoineen vapautui vihollisistaan ilman, että he omalta osaltaan tekivät mitään. He saivat nähdä vain lopputuloksen Berakalaakson taistelussa. Jumala itse toimi heidän puolestaan. Tämä on erinomainen näytös siitä, että Jumala toimii oman suunnitelmansa mukaisesti. Pelastuksemme on armosta, ilman pienintäkään omaa ansiotamme, Jumalan sulasta laupeudesta ja hyvyydestä. Meille jää vain kiittäminen ja ylistys hänen suurista teoistaan.

Neljäntenä päivänä he kokoontuivat Berakalaaksoon ja ylistivät siellä Herraa. Sen vuoksi paikka sai nimensä, joka sillä yhä vieläkin on. Juudan ja Jerusalemin miehet palasivat Josafatin johtamina Jerusalemiin iloiten ja riemuiten, koska Herra oli lyönyt heidän vihollisensa. He saapuivat Jerusalemiin harppujen, lyyrain ja torvien soidessa ja menivät Herran temppeliin.

Berakalaakson nykyinen nimi on Wadi Berekut, ”Siunauksen laakso”. Se sijaitsee noin seitsemän kilometriä profeetta Aamoksen kotikylästä Tekoasta.

  1. Esittelyä Josafatista ja hänen elämästään voi lukea esimerkiksi äskettäin julkaistusta professori Antti Laaton teoksesta. Siitä teksti ja selitys kohdasta 2. Aikakirja luvut 17-20.

    Antti Laato

    VANHAN TESTAMENTIN SELITYSRAAMATTU II

    HISTORIAKIRJAT

    JOOSUAN KIRJA | TUOMARIEN KIRJA | RUUTIN KIRJA | ENSIMMÄINEN SAMUELIN KIRJA | TOINEN SAMUELIN KIRJA | ENSIMMÄINEN KUNINGASTEN KIRJA | TOINEN KUNINGASTEN KIRJA | ENSIMMÄINEN AIKAKIRJA | TOINEN AIKAKIRJA | ESRAN KIRJA | NEHEMIAN KIRJA | ESTERIN KIRJA

    ISBN 978-951-888-785-3

    EU 2018

    1216 sivua

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25