Jumala kutsuu meitä elämään yhteydessään
Parannus on kauniinpi kuin ihanin kukka, koska se antaa meille elämän uudistuksen Jumalan edessä ja näin me saamme käydä uudistuneen paratiisin eli taivaan ihanuuden odottajien joukkoon.
SUNNUNTAI 21.6.2020
3. sunnuntai helluntaista
Kutsu Jumalan valtakuntaan
Ensimmäinen lukukappale Sak. 1:3-6
Jumalan kutsu vetoaa meihin. Herramme pyytää meitä parannuksen tekoon. Näin se ojentaa meille parasta, mitä elämässämme voimme saada: Elävän yhteyden Herramme ja Vapahtajamme kanssa.
Parannus on paluuta kasteen armoon
Pyhässä kasteessa ihminen on otettu Jumalan lapseksi. Tämä merkitsee, että hänellä on syntien anteeksianto ja lupaus Jumalan antamasta taivasosuudesta tämän elämän jälkeen. Kasteen kautta ihminen on otettu Jumalan vanhurskauden yhteyteen ja hänet on puettu Kristuksen pyhyyteen.
Paavali puhuttelee kirjeittensä tavallisia seurakuntalaisia Jumalan pyhiksi. Tämä on ymmärrettävissä niin, että kasteen lahjana Jumalan perheväki on pyhää kansaa, Kistuksen pyhittämää.
Schmalkaldenin opinkohdissa Luther puhuu, miten Jumalan sana puhuttelee meitä sekä lakina että evankeliumina.
Laki kertoo meille totuuden itsestämme ja tilastamme
Luther sanoo:
Tämä on Jumalan salama, jolla hän kaataa yhteen kasaan sekä julkisyntiset että tekopyhät. Kenenkään hän ei anna olla oikeassa, heidät kaikki hän ajaa kauhuun ja umpikujaan. Tämä on vasara, josta Jeremia sanoo: (Jer. 23:29 "Minun sanani on vasara, joka kalliot musertaa." Tämä ei ole ihmistekoista katumusta (activa contritio) vaan todellista sydämen tuskaa, kuoleman kärsimistä ja kokemista (passiva contritio).
Tällaista on oikean parannuksen alku. Ihmisen täytyy kuulla tämä tuomio: Kenestäkään ei ole mihinkään, olittepa julkisyntisiä tai pyhimyksiä. Teidän jokaisen täytyy muuttua muuksi ja toimia toisin kuin nyt olette ja toimitte, keitä ja kuinka suuria, viisaita, mahtavia ja pyhiä te sitten olettekin. Tässä ei kukaan ole hurskas.
Evankeliumi puolestaan kertoo meille,
että Kristus on armollinen ja me saamme panna täyden luottamuksensa hänen armoonsa.
Tätä lain virkaa hoidettuaan Uusi testamentti heti julistaa evankeliumin lohdullisen armonlupauksen, joka on uskossa otettava vastaan. Niinpä Kristus sanoo (Mark. 1:15: "Kääntykää ja uskokaa evankeliumi", se merkitsee: Muuttukaa, toimikaa toisin ja uskokaa minun lupaukseni.
Luther selventää vielä uudelleen sitä, mitä merkitsee, että Jumalan sana on evankeliumia
Otamme nyt uudestaan puheeksi evankeliumin, joka antaa neuvon ja avun syntiä vastaan monella eri tavalla, sillä Jumala on armossaan tuhlailevan rikas: Ensiksikin evankeliumi vaikuttaa suullisena sanana, kun koko maailmaan julistetaan syntien anteeksiantamus; tämä on evankeliumin varsinainen virka. Toiseksi se vaikuttaa kasteena. Kolmanneksi pyhänä alttarin sakramenttina. Neljänneksi avainten valtana sekä myös veljien keskinäisessä keskustelussa ja rohkaisussa: "Missä kaksi on kokoontunut..." (Matt. 18:20.
Lukukappaleemme korostaa Jumalan työtä parannuksen perustana. Jumala katsoo kansansa puoleen. Hän palaa meidän luoksemme.
- Palatkaa minun luokseni,
niin minä palaan teidän luoksenne,
sanoo Herra Sebaot.
Herra Sebaot – Kaikkivaltias Jumala
Sakarjan kirjassa käytetään Jumalasta puhuttelua Herra Sebaot, Jumalan joukkojen Herra. Kreikankielinen käännös antaa astaavassa kohdassa käännöksen, että Herra on Kaikkivaltias Jumala. Samalla sanalla uskontunnustuksessamme sanotaan, että uskomme Jumalan, Isään Kaikkivaltiaaseen. Kun siis lausumme uskovamme Jumalaan Kaikkivaltiaaseen sanomme samaa kuin Vanhan testamentin pyhät puhuessaan Herrasta Sebaotista.
Kuten lukukappaleemme sanoo:
Jumala sanoi profeetta Sakarjalle:
”Julista kansalle nämä Herran Sebaotin sanat:
Tässä vielä 3. sunnuntain helluntaista ensimmäinen lukukappale
Sak. 1: 3-6
Jumala sanoi profeetta Sakarjalle:
”Julista kansalle nämä Herran Sebaotin sanat:
- Palatkaa minun luokseni,
niin minä palaan teidän luoksenne,
sanoo Herra Sebaot.
Älkää tehkö niin kuin isänne! Aikaisemmat profeetat julistivat heille: ’Näin sanoo Herra Sebaot: Palatkaa vääriltä teiltänne ja lakatkaa tekemästä pahaa!’ Mutta teidän isänne eivät kuunnelleet minua, eivät välittäneet puheistani, sanoo Herra.
- Missä isänne nyt ovat?
Entä profeetat? Elävätkö hekään ikuisesti?
Mutta minun sanani ja käskyni,
jotka minä annoin palvelijoitteni, profeettojen, julistaa,
ovat kaikki käyneet toteen
teidän isienne kohdalla.”
He tutkivat itseään ja myönsivät: ”Niin kuin Herra Sebaot oli sanonut tekevänsä meille pahojen töittemme ja syntiemme vuoksi, niin hän on myös tehnyt.”
60 kommenttia
” Saatanan omasta jumalan omaksi ”
Tämä
” Saatanan omasta jumalan omaksi ”
Tämä Matiaksen käsitys antaa realistisen kuvan jumalan täydellisestä epäonnistumisesta ihmisen luomisessa. Kirkon pappien pitä ihmisen ensimmäisinä viikkoina antaa kaste jotta ihminen pelastuisi ja kirkon jumala Pygä Henki antaisi uuden ruumiin pelastukseksi. Se tosin edellyttää sisäänpääsyn maksamista koko elämän aja pääsystä kirkon opin taivaan valtakuntaan.
Minun uskonkäsitykseni saa tukea Jeesuksen sanomasta, joka on aivan eri planeetalta.
Tässä aivan lyhyesti.
Vain Jeesus pelastaa ihmisen. Tämä on kaiken todellisen Jumalan yhteydessä elettävän elämän edellytys.
Saatana sotkee koko ajan kaikkea Jumalan hyväksi luomaa maailmaa. Näin se on kaiken myönteisen hävittäjä kaikessa elämässä.
Kysymys ei ole vain sanoista, vaan itse elämän todellisuudesta.
Loppuihin palaan myöhemmin yksityiskohtaisemmin sitä mukaa kuin aikatauluuni sopii.
Matias
”Kasteessa tapahtuvaa Jumalan tekemää ihmisen ottamista Jumalan yhteyteen ja sen mukaisesti myös iankaikkisen elämän yhteyteen ottamisesta ei saa sekottaa luonnollisiin pesutoimiin. Näillä arkisilla pesuilla on tehtävänsä, joka ei ole sama kuin kasteessa tapahtuva ihmisen synnyttäminen taivaan perilliseksi eli siis Jumalan lapseksi syntymä. ”
Kuten tuolla toisaalla jo sanoin, Elämä voi olla ikuista, mutta ihminen ei ole, ei eläinkään Elämä, elävänä oleminen vaatii hengittämisen ja kuollut ei enää hengitä, joten se ei ole elämää, vaan poistumista elävien kirjoista.
Elämä tarkoittaa olemista elossa. Jos ihminen lajina pysyy, se tarkoittaa kuitenkin sitä, että sukupolvet vaihtuvat ja uudistuminen tapahtuu sitä kautta, että tiedon lisääntyessä myös ihminen muuttuu, kun oppii tietämään mitä elämän säilyminen tarkoittaa, mikä on meidän velvolisuus sen suhteen, että varjelemme maata ja taivasta, eli ilmaa, joka nyt on saastunut.
Taivas, eli ilma on siis saastunut, eikä se poistu kasteessa, tosin sade aina raikastaa ilmaa, mutta se ei riitä, tarvitaan luopumista saastuttavista tavoista ja tottumuksista. Jeesus ei tästä pelasta, meidän täytyy itse tehdä jotakin, vaikka se olisi uskon vastaista, että pitää tehdä jotakin.
Jeesus ei pelasta ketään. Jeesuksen sanoman ymmärtäminen antaa edellytykset ns. pelastukseen.Tästä on tutkijoiden tutkimaa realismia. Kirkon opin jumala Jeesus ylösnoustessaan jätti täysin heitteille elämänkumppaninsa Marian mahdollisinen yhteisine lapsineen. Maria joutui jatkaakseen elämäänsä pakenemaan Ranskan Provenceen. Sieltä on kenties rehellisin evankeliumi lähtöisin, joka löydettiin Saksasta.
” Kysymys ei ole vain sanoista, vaan itse elämän todellisuudesta ”.
Näin on.
Joten sinäkin Matias voit lopettaa kauniiden tuhansien sanojen pyörittämisen eri ihmisten omilla käsityksillä ilman tutkijoiden realistista vahvistusta.
Matias.
Minun ” keksimät ideat ” ovat minun elämäni aikana syntybeet käsityksiäni Korkeimman olemassaolosta, johon olen saanut merkittävää tukea Jeesuksen sanomasta. Tässä luotan myös tutkijoiden tuloksiin alkaen Raamatun rakentajien tavoitteista.
Sinä voisit valheinesi pysyä poissa elämän realismin keskustelesta. Olisi todella rikkaus saada aikaan mainitsemani keskustelu uskosta teeveessä mainitsemien henkilöiden kesken. Uskon, että se olisi todella mielekiintoinen informaatio lähde koko kansalle.
Matias
” Luonnon suojeleminen ei ole Jumalan tahdon vastaista. ”
En ole niin vättänytkään, varjeminen on meidän tehtävä, mutta se käsky on rikottu.
”Ikuinen elämä puolestaan annetaan taivaan kirkkaudessa, jonne meidät herätetään Kristuksen tullessa takaisin suuressa kirkkaudessaan. Silloin Pyhä Henki herättää meidät aivan uuteen ruumiilliseen elämään mutta nyt kirkastuneessa taivasta varten ikuisuuteen valmiina ruumiina. ”
Me emme ollenkaan tiedä, mitä mieltä Kristus Jeesus on, oletetussa takaisin tulemisessaan. Meillä ei ole tietoa hänen mielipiteistään kahdentuhannen vuoden ajalta. Sinä aikana on tapahtunut paljon pahaa, mitä hänen nimissään on tehty, joten hän voi sanoa: ’ Minä en ole koskaan tuntenut teitä.’
Tosin sinä ajattelet, että Jeesus on jumala, ja kaikki on tapahtunut hänen tahdostaan, mutta hänen omien sanojensa mukaan: ’ Se on pahempi sille, kenen kautta se tulee. ” Tuo on merkittävä lause kaikille, jotka pahaa tehdessään huutavat: ’Tämä on Jumalan tahto. ’
On paljon muitakin oppijärjestelmiä kuin kirkon oppi.
Saatanalla pelottelu johtunee siitä, että kukaan ei kääntyisi intialaisiin oppeihin, joissa saatanaa muistuttavat sanat tarkoittavat ihan päinvastaista, kuin kirkossa.
Armollinen = sadaya tietoinen = cetana yli kaikkien mahtien = satam totuus, korkein totuus = satyam hallitsemiseen liittyvät toiminnot= saasana loi= sasarja rinta= stanah
bhukti-kaamit = aineellisia nutintoja janoavat…. mukti-kaamit = halauvat vapautua aineellisesta olemassaolosta…. siddhi -kaamit= harjoittavat monenlaista itsekuria saavuttaakseen transsitilassa Paramaatman, eli ylisielun…. Niskaami = bhaktaa kutsutaan niskaamiksi, on toiveeton, hän on vapautunut kaikista toiveistaan.
Tällainen sana kuin ’alankristaa’ tarkoittaa koristamista. Cetana oli tietoinen ja sa-Cetana oli henkisesti tietoinen..
( Srimad Bhagavatam, A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupaada. )
Kerroin tämän vain siksi, että sanat ovat sanoja, ja eri kulttuureissa niiden merkitys on erilainen.
Arameassa Saataaa muistuttava sana Chaa-Toon, tarkoittaa vaikeaa.
Ja Zaa Maa-rraa (m) Zaa Marr- taa (f) = laulaja. aramea-syyrian (murre ) saamaran, saamari.
Baa- Vil = Babylonia, vaikka voisi ajatella, että se tarkoittaa Paavin villaa, eli huvilaa.
Ilmoita asiaton kommentti