Jumala kutsuu meitä elämään yhteydessään
Parannus on kauniinpi kuin ihanin kukka, koska se antaa meille elämän uudistuksen Jumalan edessä ja näin me saamme käydä uudistuneen paratiisin eli taivaan ihanuuden odottajien joukkoon.
SUNNUNTAI 21.6.2020
3. sunnuntai helluntaista
Kutsu Jumalan valtakuntaan
Ensimmäinen lukukappale Sak. 1:3-6
Jumalan kutsu vetoaa meihin. Herramme pyytää meitä parannuksen tekoon. Näin se ojentaa meille parasta, mitä elämässämme voimme saada: Elävän yhteyden Herramme ja Vapahtajamme kanssa.
Parannus on paluuta kasteen armoon
Pyhässä kasteessa ihminen on otettu Jumalan lapseksi. Tämä merkitsee, että hänellä on syntien anteeksianto ja lupaus Jumalan antamasta taivasosuudesta tämän elämän jälkeen. Kasteen kautta ihminen on otettu Jumalan vanhurskauden yhteyteen ja hänet on puettu Kristuksen pyhyyteen.
Paavali puhuttelee kirjeittensä tavallisia seurakuntalaisia Jumalan pyhiksi. Tämä on ymmärrettävissä niin, että kasteen lahjana Jumalan perheväki on pyhää kansaa, Kistuksen pyhittämää.
Schmalkaldenin opinkohdissa Luther puhuu, miten Jumalan sana puhuttelee meitä sekä lakina että evankeliumina.
Laki kertoo meille totuuden itsestämme ja tilastamme
Luther sanoo:
Tämä on Jumalan salama, jolla hän kaataa yhteen kasaan sekä julkisyntiset että tekopyhät. Kenenkään hän ei anna olla oikeassa, heidät kaikki hän ajaa kauhuun ja umpikujaan. Tämä on vasara, josta Jeremia sanoo: (Jer. 23:29 "Minun sanani on vasara, joka kalliot musertaa." Tämä ei ole ihmistekoista katumusta (activa contritio) vaan todellista sydämen tuskaa, kuoleman kärsimistä ja kokemista (passiva contritio).
Tällaista on oikean parannuksen alku. Ihmisen täytyy kuulla tämä tuomio: Kenestäkään ei ole mihinkään, olittepa julkisyntisiä tai pyhimyksiä. Teidän jokaisen täytyy muuttua muuksi ja toimia toisin kuin nyt olette ja toimitte, keitä ja kuinka suuria, viisaita, mahtavia ja pyhiä te sitten olettekin. Tässä ei kukaan ole hurskas.
Evankeliumi puolestaan kertoo meille,
että Kristus on armollinen ja me saamme panna täyden luottamuksensa hänen armoonsa.
Tätä lain virkaa hoidettuaan Uusi testamentti heti julistaa evankeliumin lohdullisen armonlupauksen, joka on uskossa otettava vastaan. Niinpä Kristus sanoo (Mark. 1:15: "Kääntykää ja uskokaa evankeliumi", se merkitsee: Muuttukaa, toimikaa toisin ja uskokaa minun lupaukseni.
Luther selventää vielä uudelleen sitä, mitä merkitsee, että Jumalan sana on evankeliumia
Otamme nyt uudestaan puheeksi evankeliumin, joka antaa neuvon ja avun syntiä vastaan monella eri tavalla, sillä Jumala on armossaan tuhlailevan rikas: Ensiksikin evankeliumi vaikuttaa suullisena sanana, kun koko maailmaan julistetaan syntien anteeksiantamus; tämä on evankeliumin varsinainen virka. Toiseksi se vaikuttaa kasteena. Kolmanneksi pyhänä alttarin sakramenttina. Neljänneksi avainten valtana sekä myös veljien keskinäisessä keskustelussa ja rohkaisussa: "Missä kaksi on kokoontunut..." (Matt. 18:20.
Lukukappaleemme korostaa Jumalan työtä parannuksen perustana. Jumala katsoo kansansa puoleen. Hän palaa meidän luoksemme.
- Palatkaa minun luokseni,
niin minä palaan teidän luoksenne,
sanoo Herra Sebaot.
Herra Sebaot – Kaikkivaltias Jumala
Sakarjan kirjassa käytetään Jumalasta puhuttelua Herra Sebaot, Jumalan joukkojen Herra. Kreikankielinen käännös antaa astaavassa kohdassa käännöksen, että Herra on Kaikkivaltias Jumala. Samalla sanalla uskontunnustuksessamme sanotaan, että uskomme Jumalan, Isään Kaikkivaltiaaseen. Kun siis lausumme uskovamme Jumalaan Kaikkivaltiaaseen sanomme samaa kuin Vanhan testamentin pyhät puhuessaan Herrasta Sebaotista.
Kuten lukukappaleemme sanoo:
Jumala sanoi profeetta Sakarjalle:
”Julista kansalle nämä Herran Sebaotin sanat:
Tässä vielä 3. sunnuntain helluntaista ensimmäinen lukukappale
Sak. 1: 3-6
Jumala sanoi profeetta Sakarjalle:
”Julista kansalle nämä Herran Sebaotin sanat:
- Palatkaa minun luokseni,
niin minä palaan teidän luoksenne,
sanoo Herra Sebaot.
Älkää tehkö niin kuin isänne! Aikaisemmat profeetat julistivat heille: ’Näin sanoo Herra Sebaot: Palatkaa vääriltä teiltänne ja lakatkaa tekemästä pahaa!’ Mutta teidän isänne eivät kuunnelleet minua, eivät välittäneet puheistani, sanoo Herra.
- Missä isänne nyt ovat?
Entä profeetat? Elävätkö hekään ikuisesti?
Mutta minun sanani ja käskyni,
jotka minä annoin palvelijoitteni, profeettojen, julistaa,
ovat kaikki käyneet toteen
teidän isienne kohdalla.”
He tutkivat itseään ja myönsivät: ”Niin kuin Herra Sebaot oli sanonut tekevänsä meille pahojen töittemme ja syntiemme vuoksi, niin hän on myös tehnyt.”
60 kommenttia
” Kun Jumala ei siis ole voinut tuottaa olioita millään toisella tavalla, eikä toisessa järjestyksessä ja tämän seikan totuus seuraa Jumalan korkeimmasta täydellisyydestä, ei mikään järkisyy todellakaan saa meitä uskomaan, etteikö Jumala olisi halunnut luoda kaikkea ymmärryksessään olevaa samalla täydellisyydellä millä hän sen ymmärtää. ”
” Mutta – sanovat vastaväittäjät – olioissa ei ole mitään täydellisyyttä, eikä epätäydellisyyttä, vaan se niissä, mikä tekee niistä täydellisiä, tai epätäydellisiä ja minkä takia niitä sanotaan hyviksi ja huonoiksi, riippuu yksin Jumalan tahdosta. Siksi Jumala olisi tahtoessaan voinut saada aikaan , että se mikä nyt on täydellisyyttä, olisikin suurinta mahdollista epätäydellisyyttä, ja päinvastoin.
Mutta eihän tämä ole muuta kuin sen avointa väittämistä, että Jumala joka välttämättä ymmärtää mitä tahtoo, saisi todellakin aikaan, että hän ymmärtäisi oliot toisella tavalla kuin miten hän ymmärtää, mikä on suurinta järjettömyyttä ”
Siksi vastaväittäjien argumentiti voi kääntää heitä itseään vastaan seuraavasti. Kaikki riippuu Jumalan vallasta. Jotta asianlaita olioiden suhteen siis olisi toisenlainen, täytyisi myös Jumalan tahdon välttämättä olla toisenlainen. Mutta Jumalan tahdon laita ei voi olla toisin Jumalan täydellisyydestä lähtien . Siispä ei olioidenkaan laita voi olla toisin. ” Spinozaa lainaten.
Matias Roto ei ole vielä vastannut käsitykseeni aikaisemmalla sivulla.
Otan tässä kuitenkin ajatuksen keskustelun julkisuuteen tulosta. Kotimaa24 voisi ottaa aloitteen keskustelun tuomisesta julkisuuteen esim, TV ykkösen kautta. Olen itse valmis mukaantuloon, jossa näillä ajatuksilla toivoisin olevan Matias Roton, Tarja Parkkilan, ja pari professoria Helsingin yliopiston teologisesta tiedekunnasta kertomassa teidemiesten ja tutkijoiden nykyisitä käsityksistä uskonkysymyksiin. Ohjelma olisi ainakin tunnin mittainen.
Tosin voin itsekin tehdä aloitteen mutta sillä ei ole sellaista merkitystä kuin lähtökohta olisi Kotimaa24.
Matias Roto:””syntyi uudestikastajien opin teoreettiset perusteet, jotka yhä edelleenkin ovat nykyisien baptististen oppien ytimenä, toki pienin täsmennyksin ja edelleen kehittelyin.””
Siis minulle PYHÄ HENKI avasi Pietarin selkeät sanat:
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?” 38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)
Siis menin/otin kasteen, onko tuo jonkun ”uudestikastajien” oppi, ei ole vaan selkeää Raamatun sanaa jota Pyhä Henki kirkastaa.
Reino
Huomaan yhden asian mikä on jäänyt syrjään vastauksissani. Tämä on kysymys kuolleitten ylösnousemisesta, joka siis merkitsee ruumiin ylösnousemusta (uskontunnustuksen konreettinen sana ”lihan ylösnousemus”). Tästä on Uuden testamentin vanhin kirjoitus Ensimmäinen Tessalonikalaiskirje kirjoittanut luvussa 4
4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
Elikä siis kuolleet herätetään haudoistaan (tai missä he sitten ovatkin olleet) ja nostetaan takaisin ruumiilliseen elämään Jeesuksen takaisin tulon hetkellä maan päällä elävien rinnalle, niin että kaikki yhdessä kaikilta ajoilta ja kaikista kansoista, yhdessä käyvät Jeesusta vastaan, kun hän tulee kunniassaan.
Sitten meidät kaikki yhdessä viedään Taivaan kirkkauteen iankaikkiseen elämään.
Reino
Mielestäni vastasin jo väitteeseesi missä puhuit vain tarkemmin määrittelemättömästi Korkeimmasta, kun kerroin että ilman Jeesusta ja hänen pelastustyötään kukaan ei voi päästä Jumalan yhteyteen.
Jotta kuitenkin voisit nähdä, ettei käsityksesi kuitenkaan ole johdettavissa mistään vanhan ajan dokumentista, voin kertoa sinulle, että tarkemmin dogmein määrittelemätön oppi Jumalasta eli unitarismi syntyi vasta uuden ajan alkupuolella nykyisen Romanian alueella Transilvaniassa. Sen kehitti unkarilaissyntyinen Ferenc Dávid, 1520–1579, jota pidetään ensimmäisenä nykyaikaisen unitarismin edustajana.
Ja jotta ymmärtäisit, ettei tuolla opilla ole mitään tekemistä joissakin aikaisemmissa puheenvuoroissasi mainitsemiesi gnostilaisten oppien kanssa, voin kertoa että gnostilaisuudessa oli kaksi jumalaa: toinen hyvä joka oli pelkkää henkeä ja toinen joka on luonut aineen ja joka siitä syystä on paha, koska aineellisuus on pahaa. Hyvyys on sitä että pääsee kokonaan vapaaksi aineellisuuden vankeudesta.
Jos olen oikein ymmärtänyt sinua, niin et edusta oppia kahdesta jumalasta vaan yhdestä. Ja jos olen oikein ymmärtänyt et suinkaan pidä aineellista ympärillämme olevaa maailmaa pahana vain siitä syystä, että se on aineellista. Siis jos olen oikein ymmärtänyt nämä kaksi kohtaa sinun ajattelussasi, niin et suinkaan ole saanut oppiasi noista mainostamistasi gnostilaisista teksteistä, vaan omassa systemaattisessa teologiassasi edustat jotakin unitarismin nykyisistä lukuisista haaroista tai jonkun noista haaroista pohjalta edelleen kehitettyä ajattelutapaa.
Matias
”Toisin kuin kuvittelet, niin koko perheen kaste vauvasta vaariin on ollut käytössä jo vuosisatoja ennen Jeesuksen aikaa. ”
Saisko tietää, että mihin kulttiin silloin kastettettiin? Vai tarkoitatako Hillelin kastetta Babyloniasta palanneille, joka ei tietenkään tarkoittanut kirkkoon kastamista, vaan Babylonian vaikutteiden pois pesemistä. Eli palaamista takaisin juutalaisuuteen. Se otettiin käyttöön myös heille, jotka halusivat kääntyä juutalaisuuteen ja kasteessa he luopuvat entisestä ja aloittivat uuden elämän, juutalaisen lain mukaisen elämän.
Jeesus sanoo kirjoituksissa joita ei raamattuun ole huolittu; ”Jos ei ymmärrä kasteen merkitystä, ei ole mitään syytä tulla kastetuksi. ” Joka tietysti on ihan totta, koska ensin pitää olla mielenmuutos, joka on tärkeämpi kuin kaste, joka on vain rituaalinen puhdistautuminen. Vastasyntyneellä ei ole mitään mieltä vielä mistään, kaikki on hänelle uutta ja ihmeellistä, hän vasta alkaa muodostamaan käsityksiä ja opettelemaan sanoja niiden ilmaisemiseen. Kätilö tai muu synnytyksen avustaja on jo pessyt hänet mahdollisesta ’saastasta,’ joka ei tarkoita syntiä vaan vähäistä määrää jotain töhnää ja verta, mitä synnytyksessä mukaan tarttuu. Lisäksi, vauva pestään joka päivä koska hän ei voi vielä hallita ruumiintoimintoja kuten ulostamista, se vain tulee. Eikä se ole syntiä, sekään.
Matias Roto tuot esille seuraavat Raamatun jakeet:
Hes. 36:25-27
36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Kuinkahan näet tuon viimeisen toteutuvan tai toteutuneen kirkon historiassa?
Hyvää juhannusta !
Glad midsommar!
Have a nice midsummer
Matias
Hyvää Juhannusta !
” Kaikki tämä sisältyy edelleenkin nykypäivän kirkon kasteeseen. Jumala tekee kaiken tämän. Pakanasta tulee kristitty, ihminen siistyy Saatanan omasta Jumalan omaksi.”
Luojan luoma lapsi on siis Saatanan oma ennen kastetta. Eikö tuo ole ihan sairasta taikauskoa, pahaa tietoa. Hyvää ja tervettä tietoa sensijaan on se, että näkee uuden elämän syntymisen toivona ja vanhempien rakkautena ja perheeksi tulemisena. Kaikki pariskunnat haluavat lapsen ja ehkä useampiakin, ei se ole saatanasta, vaan rakkaudesta ja uusi ihminen on aina ihmesuuri. Isä ja äiti tulevat lapsessa yhdeksi lihaksi, koska lapsessa on molempien ominaisuuksia, niin fyysiseti, kuin henkisestikin kasteesta huolimatta.
Koskaan ei voi tietää, mitä lapsesta tulee aikuisena, siihen vaikuttavat monet syyt, kasvatus, ympäristö, olosuhteet ja kasteesta huolimatta hänestä voi tulla mitä tahansa, koska ei vielä ymmärrä maailmaa, eikä osaa varoa esim. auktoriteetteja, kuten paaveja sun muita kastettuja lasten turmelijoita. Jotka paljastuttuaan väittävät, että heissä ei ole mitään vikaa, vaan saatana on tunkeutunut kirkon sisälle. Eli ulkoistetaan oma paha-himo jonkun mielikuvitusolennon, saatanan, syyksi.
Intialaisessa opissa ’cetana’ on vetovoimatekijä, eli mihin vain ihminen tuntee vetovoimaa, se vetovoima on cetana. Ihminen voi kuitenkin tuntea vetovoimaa niin hyvään kuin pahaankin, joten ei ole ihan yksiselitteinen sekään asia. Ja kasteesta huolimatta, lapsi aikuistuttuaan tuntee vetovoimaa toista sukupuolta kohtaan, ja ellei maassa olisi vetovoimaa, me lentäisimme avaruuteen niinkuin Eenokki, Elia tai Jeesus.
Matias
”Uudestikastajien harha on siinä, että he hylkäävät tämän “possupesulan”, joka heille jo kasteessa on annettu ja sen sijaan yrittävät jollain omilla “hiuskuivaajilla” ja niiden lämpöisillä tuulilla muka pestä likansa. Sellainen ei puhdista vaan ainoastaan kuivaa lian paaduttavaksi asti.”
Ymmärräthän kuitenkin, että kaikki tuo on vain uskomiseen liittyvää mielenkuvitusta, ei todellisuutta. Jos ajattelet, että pieni lapsi on äidin kohdussa kuin sika läävässä niin, ei se ihan pidä paikkaansa. Lapsi on vedessä kuin kala ja kuten monet siellä raamatussa sanovat, pyhä jo äitinsä kohdusta asti. Alussa ei ole vauvakasteita.
Vauvakaste on naisten halveksuntaa ja tiedottoman pakkoliittäminen kirkkoon, jossa hänen on kasvettava hyvän ja pahan tiedon, perkeleiden ja kiusaajien uskoon.
Eikö juuri ’ hyvän ja pahan’ tiedon puu ollut se kielletty puu. Perkeleitä ei ole olemassa joten se on harhaa, pahaa tietoa.
Ilmoita asiaton kommentti