Jumala kutsuu meitä elämään yhteydessään

 

Parannus on kauniinpi kuin ihanin kukka, koska se antaa meille elämän uudistuksen Jumalan edessä ja näin me saamme käydä uudistuneen paratiisin eli taivaan ihanuuden odottajien joukkoon.
SUNNUNTAI 21.6.2020
 3. sunnuntai helluntaista
Kutsu Jumalan valtakuntaan
Ensimmäinen lukukappale Sak. 1:3-6

Jumalan kutsu vetoaa meihin. Herramme pyytää meitä parannuksen tekoon. Näin  se ojentaa meille parasta, mitä elämässämme voimme saada: Elävän yhteyden Herramme ja Vapahtajamme kanssa.
 Parannus on paluuta kasteen armoon
Pyhässä kasteessa ihminen on otettu Jumalan lapseksi. Tämä merkitsee, että hänellä on syntien anteeksianto ja lupaus Jumalan antamasta taivasosuudesta tämän elämän jälkeen. Kasteen kautta ihminen on otettu Jumalan vanhurskauden yhteyteen ja hänet on puettu Kristuksen pyhyyteen.
Paavali puhuttelee kirjeittensä tavallisia seurakuntalaisia Jumalan pyhiksi. Tämä on ymmärrettävissä niin, että kasteen lahjana Jumalan perheväki on pyhää kansaa, Kistuksen pyhittämää.
Schmalkaldenin opinkohdissa Luther puhuu, miten Jumalan sana puhuttelee meitä sekä lakina että evankeliumina.
Laki kertoo meille totuuden itsestämme ja tilastamme

Luther sanoo:

 Tämä on Jumalan salama, jolla hän kaataa yhteen kasaan sekä julkisyntiset että tekopyhät. Kenenkään hän ei anna olla oikeassa, heidät kaikki hän ajaa kauhuun ja umpikujaan. Tämä on vasara, josta Jeremia sanoo: (Jer. 23:29 ”Minun sanani on vasara, joka kalliot musertaa.” Tämä ei ole ihmistekoista katumusta (activa contritio) vaan todellista sydämen tuskaa, kuoleman kärsimistä ja kokemista (passiva contritio).
Tällaista on oikean parannuksen alku. Ihmisen täytyy kuulla tämä tuomio: Kenestäkään ei ole mihinkään, olittepa julkisyntisiä tai pyhimyksiä. Teidän jokaisen täytyy muuttua muuksi ja toimia toisin kuin nyt olette ja toimitte, keitä ja kuinka suuria, viisaita, mahtavia ja pyhiä te sitten olettekin. Tässä ei kukaan ole hurskas.

Evankeliumi puolestaan kertoo meille,

että Kristus on armollinen ja me saamme panna täyden luottamuksensa hänen armoonsa.
Tätä lain virkaa hoidettuaan Uusi testamentti heti julistaa evankeliumin lohdullisen armonlupauksen, joka on uskossa otettava vastaan. Niinpä Kristus sanoo (Mark. 1:15: ”Kääntykää ja uskokaa evankeliumi”, se merkitsee: Muuttukaa, toimikaa toisin ja uskokaa minun lupaukseni.

Luther selventää vielä uudelleen sitä, mitä merkitsee, että Jumalan sana on evankeliumia

Otamme nyt uudestaan puheeksi evankeliumin, joka antaa neuvon ja avun syntiä vastaan monella eri tavalla, sillä Jumala on armossaan tuhlailevan rikas: Ensiksikin evankeliumi vaikuttaa suullisena sanana, kun koko maailmaan julistetaan syntien anteeksiantamus; tämä on evankeliumin varsinainen virka. Toiseksi se vaikuttaa kasteena. Kolmanneksi pyhänä alttarin sakramenttina. Neljänneksi avainten valtana sekä myös veljien keskinäisessä keskustelussa ja rohkaisussa: ”Missä kaksi on kokoontunut…” (Matt. 18:20.

Lukukappaleemme korostaa Jumalan työtä parannuksen perustana. Jumala katsoo kansansa puoleen. Hän palaa meidän luoksemme.

– Palatkaa minun luokseni,
niin minä palaan teidän luoksenne,
sanoo Herra Sebaot.

Herra Sebaot – Kaikkivaltias Jumala
Sakarjan kirjassa käytetään Jumalasta puhuttelua Herra Sebaot, Jumalan joukkojen Herra. Kreikankielinen käännös antaa astaavassa kohdassa käännöksen, että Herra on Kaikkivaltias Jumala. Samalla sanalla uskontunnustuksessamme sanotaan, että uskomme Jumalan, Isään Kaikkivaltiaaseen. Kun siis lausumme uskovamme Jumalaan Kaikkivaltiaaseen sanomme samaa kuin Vanhan testamentin pyhät puhuessaan Herrasta Sebaotista.

Kuten lukukappaleemme sanoo:

Jumala sanoi profeetta Sakarjalle:
”Julista kansalle nämä Herran Sebaotin sanat:

Tässä vielä 3. sunnuntain helluntaista ensimmäinen lukukappale
Sak. 1: 3-6

Jumala sanoi profeetta Sakarjalle:
”Julista kansalle nämä Herran Sebaotin sanat:
– Palatkaa minun luokseni,
niin minä palaan teidän luoksenne,
sanoo Herra Sebaot.
Älkää tehkö niin kuin isänne! Aikaisemmat profeetat julistivat heille: ’Näin sanoo Herra Sebaot: Palatkaa vääriltä teiltänne ja lakatkaa tekemästä pahaa!’ Mutta teidän isänne eivät kuunnelleet minua, eivät välittäneet puheistani, sanoo Herra.
– Missä isänne nyt ovat?
Entä profeetat? Elävätkö hekään ikuisesti?
Mutta minun sanani ja käskyni,
jotka minä annoin palvelijoitteni, profeettojen, julistaa,
ovat kaikki käyneet toteen
teidän isienne kohdalla.”
He tutkivat itseään ja myönsivät: ”Niin kuin Herra Sebaot oli sanonut tekevänsä meille pahojen töittemme ja syntiemme vuoksi, niin hän on myös tehnyt.”

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. On paljon muitakin oppijärjestelmiä kuin kirkon oppi.

    Saatanalla pelottelu johtunee siitä, että kukaan ei kääntyisi intialaisiin oppeihin, joissa saatanaa muistuttavat sanat tarkoittavat ihan päinvastaista, kuin kirkossa.

    Armollinen = sadaya
    tietoinen = cetana
    yli kaikkien mahtien = satam
    totuus, korkein totuus = satyam
    hallitsemiseen liittyvät toiminnot= saasana
    loi= sasarja
    rinta= stanah

    bhukti-kaamit = aineellisia nutintoja janoavat….
    mukti-kaamit = halauvat vapautua aineellisesta olemassaolosta….
    siddhi -kaamit= harjoittavat monenlaista itsekuria saavuttaakseen transsitilassa Paramaatman, eli ylisielun….
    Niskaami = bhaktaa kutsutaan niskaamiksi, on toiveeton, hän on vapautunut kaikista toiveistaan.

    Tällainen sana kuin ’alankristaa’ tarkoittaa koristamista. Cetana oli tietoinen ja sa-Cetana oli henkisesti tietoinen..

    ( Srimad Bhagavatam, A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupaada. )

    Kerroin tämän vain siksi, että sanat ovat sanoja, ja eri kulttuureissa niiden merkitys on erilainen.

    Arameassa Saataaa muistuttava sana Chaa-Toon, tarkoittaa vaikeaa.

    Ja Zaa Maa-rraa (m) Zaa Marr- taa (f) = laulaja. aramea-syyrian (murre )
    saamaran, saamari.

    Baa- Vil = Babylonia, vaikka voisi ajatella, että se tarkoittaa Paavin villaa, eli huvilaa.

    • Tarja

      Noilla intialaisilla opeilla ei ole mitään tekemistä kristinuskon käsitteiden merkitystä arvioitaessa. Kahden eri kieliryhmän ja täysin eri luonteisen oppijärjestelmän kokonaisuudessa noilla ei ole pienintäkään tekemistä toistensa kanssa.

      Verrataanpa tätä sanaan ”hana”. Japanin sana ”hana” tarkoittaa ”kukka”, mutta suomen sana tarkoittaa ”vesikraanaa”. Näiden merkityksien johtaminen toinen toisestaan on täysin mieletöntä. Mutta sen sijaan mielenkiintoa herättää näiden sanonen paneminen genetiiviin. Suomen kielessa yksikön genetiivi on ”hanan” ja kuinkas ollakaan japanin kielessä genetiivi on ”hanano”. Joten tässä on jotain mielenkiintoista nähdä miten tuo n -aines oikein on joutunut noihin muotoihin. (Joka tapauksessa tuo n on hyvä muistisääntö.)

      Voinen kertoa, että sanskritin opettajani oli erittäin varovainen vetämään pienimpiäkin yhtäläisyyksiä lähes samannäköisiltä vaikuttavien sanojen välille, jos niiden samanjuurisuutta ei ole selkein äännelakien avulla todeksi todistettu. Liian paljon on maailmassa höpötetty olemattomia juttuja, jotka sitten ovat kulkeneet ympäriinsä urbaanilegendoina ilman, että niitä on saatu loppumaan, vaikka niitä on satoja kertoja yritetty alas ampua.

      Sekä sanskritin että palin चेतना , cetanā, on buddhalainen käsite, ja jotain tavoitetta tai päämäärää ilmaisevalla sanalla on monia käyttöjä buddhalaisuuden eri suuntauksissa. Näistä puhuminen johtaisi aivan toiseen keskusteluun, jolla ei ole mitään tekemistä meidän keskustelumme kanssa.

      Heprean Saatanaa tarkoittava sana on śā·ṭān , שָׂטָן ,

      sen sijaan on korjattava tuo aramean kieleksi väittämäsi sana, koska arameaksi Saatana on śā·ṭā·nā’ , שָׂטָנָא.

      Muutoin Babylon eli Babel on hepreaksi bā-ḇel, בָּבֶל , joka tulee akkadin kielen sanasta bāb ilū, joka merkitsee ”Jumalan portti”, eli siis Jumalan hallintopaikkaa. Vertaa myöhempää nimitystä ”Kultainen portti”, joka siis haluaa sanoa, että hallitus on todella loistava, kultaisen hyvä.

      Paavin kanssa sanalla ei ole mitään tekemistä ei sen paremmin ajatuksen kuin sanastollisen puolen kanssa. Paavihan on sama virkamies Jumalan valtakunnan asialla kuin juutaiaisten paavi eli ylirabbi oli aikoinaan synagogajuutalaisuuden puolella. Tämä asiapuolesta. Sanana paavi puolestaan kuvaa hengellistä isää. Ylirabbi sanasta rabbi eli isä -sanaan supistunut käännös heprealaisesta ilmauksesta (ylin hengelllinen) isä.

  2. ” Saatanan omasta jumalan omaksi ”

    Tämä Matiaksen käsitys antaa realistisen kuvan jumalan täydellisestä epäonnistumisesta ihmisen luomisessa. Kirkon pappien pitä ihmisen ensimmäisinä viikkoina antaa kaste jotta ihminen pelastuisi ja kirkon jumala Pygä Henki antaisi uuden ruumiin pelastukseksi. Se tosin edellyttää sisäänpääsyn maksamista koko elämän aja pääsystä kirkon opin taivaan valtakuntaan.

    Minun uskonkäsitykseni saa tukea Jeesuksen sanomasta, joka on aivan eri planeetalta.

    • Reino

      Pahastipa tulkitset vastakohdakseen sen mikä on kasteen suuri lahja. Kastehan on Saatanan ulos ajon toimitus. Siinähän Saatanan valta murtuu, kun sen puolella ollut ihminen temmataankin Jumalan lasten joukkoon.

      Kasteen sanoma siis on

      v o i t t o s a n o m a

      Jumalan suurista teoista.

      Saatana tosin teki kapinan Jumalaa vastaan. Näin tämä alkuaan Jumalan hyväksi luoma olento toimi täysin vastoin kaikkea luomisessa saamaansa hyvyyttä ja kääntyi pahuuden ruhtinaaksi. Kerran Saatanan tuomio on täydellinen kun Saatana heitetään ikuiseen tuleen samaan ikuista tuomiota aiheuttamastaan pahuudesta Jumalaa, ihmistä, elämää ja kaikkea muutakin Jumalan luomakuntaa vastaan.

      Tästä Saatanan saamasta tuomiosta kertoo Augsburgin tunnustus seuraavaa:

      XVII Kristuksen tuomiolle tulo

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.

      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka katsovat, että tuomittujen ihmisten ja perkeleiden rangaistus on kerran saava loppunsa.

  3. Tässä aivan lyhyesti.

    Vain Jeesus pelastaa ihmisen. Tämä on kaiken todellisen Jumalan yhteydessä elettävän elämän edellytys.

    Saatana sotkee koko ajan kaikkea Jumalan hyväksi luomaa maailmaa. Näin se on kaiken myönteisen hävittäjä kaikessa elämässä.

    Kysymys ei ole vain sanoista, vaan itse elämän todellisuudesta.

    Loppuihin palaan myöhemmin yksityiskohtaisemmin sitä mukaa kuin aikatauluuni sopii.

  4. Matias

    ”Kasteessa tapahtuvaa Jumalan tekemää ihmisen ottamista Jumalan yhteyteen ja sen mukaisesti myös iankaikkisen elämän yhteyteen ottamisesta ei saa sekottaa luonnollisiin pesutoimiin. Näillä arkisilla pesuilla on tehtävänsä, joka ei ole sama kuin kasteessa tapahtuva ihmisen synnyttäminen taivaan perilliseksi eli siis Jumalan lapseksi syntymä. ”

    Kuten tuolla toisaalla jo sanoin, Elämä voi olla ikuista, mutta ihminen ei ole, ei eläinkään Elämä, elävänä oleminen vaatii hengittämisen ja kuollut ei enää hengitä, joten se ei ole elämää, vaan poistumista elävien kirjoista.

    Elämä tarkoittaa olemista elossa. Jos ihminen lajina pysyy, se tarkoittaa kuitenkin sitä, että sukupolvet vaihtuvat ja uudistuminen tapahtuu sitä kautta, että tiedon lisääntyessä myös ihminen muuttuu, kun oppii tietämään mitä elämän säilyminen tarkoittaa, mikä on meidän velvolisuus sen suhteen, että varjelemme maata ja taivasta, eli ilmaa, joka nyt on saastunut.

    Taivas, eli ilma on siis saastunut, eikä se poistu kasteessa, tosin sade aina raikastaa ilmaa, mutta se ei riitä, tarvitaan luopumista saastuttavista tavoista ja tottumuksista. Jeesus ei tästä pelasta, meidän täytyy itse tehdä jotakin, vaikka se olisi uskon vastaista, että pitää tehdä jotakin.

    • Tarja

      Luonnon suojeleminen ei ole Jumalan tahdon vastaista. Päin vastoin. Se on jo luomisessa ihmiselle annettu tehtävä, kun Adam ja Eeva pantiin Paratiisiin viljelemään ja varjelemaan maata.

      Ikuinen elämä puolestaan annetaan taivaan kirkkaudessa, jonne meidät herätetään Kristuksen tullessa takaisin suuressa kirkkaudessaan. Silloin Pyhä Henki herättää meidät aivan uuteen ruumiilliseen elämään mutta nyt kirkastuneessa taivasta varten ikuisuuteen valmiina ruumiina.

      Uskontunnustuksessa sanomme, että uskomme: ” Pyhään Henkeen — ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.”

  5. Jeesus ei pelasta ketään. Jeesuksen sanoman ymmärtäminen antaa edellytykset ns. pelastukseen.Tästä on tutkijoiden tutkimaa realismia. Kirkon opin jumala Jeesus ylösnoustessaan jätti täysin heitteille elämänkumppaninsa Marian mahdollisinen yhteisine lapsineen. Maria joutui jatkaakseen elämäänsä pakenemaan Ranskan Provenceen. Sieltä on kenties rehellisin evankeliumi lähtöisin, joka löydettiin Saksasta.

    ” Kysymys ei ole vain sanoista, vaan itse elämän todellisuudesta ”.

    Näin on.

    Joten sinäkin Matias voit lopettaa kauniiden tuhansien sanojen pyörittämisen eri ihmisten omilla käsityksillä ilman tutkijoiden realistista vahvistusta.

    • Reino

      Oletpa aivan kummallisesti tehnyt johtopäätöksiä sellaisista premisseistä, joista ei voi johtopäätöksiisi tulla, vain sitä varten, että haluat pitäytyä omissa 1500 -luvun lopulla keksityissä ideoissasi ja silmän lumeeksi vetoat vanhoihin teksteihin, joiden tutkijat muka ovat noista teksteistä löytäneet ajatuksiasi puoltavia näkökohtia.

      Olen seurannut suomalaista raamatuntutkimusta jo 1960 -luvun alusta ja tutkijapiireissä 1971 vuodesta alkaen aina tämän vuosituhannen alkupuolella asti osallistumalla tutkijaseminaareihin, sen mukaan kuin olen päässyt silloin tällöin tutkijaseminaareissa mukana ollen, joten luulen minäkin jotakin oppineeni noiden vuosikymmenien kuluessa, kun olen näin itse mukana ollen seurannut tutkoittemme tuottamia tekstejä ja yhdessä olemme niiden pohjalta keskustelleet.

      Joten vetoomuksesi, että minun pitäisi muka ruveta seuraamaan tutkijoitten ajatuksia, on verrattavaissa sellaiseen, joka kotimaassaan on kuvitellut suomalaisen saunan olevan sitä, että pannaan keittolevy vaatekomeron hyllylle ja tällainen sitten menee sanomaan suomalaiselle, että käyhän ottamassa meiltä mallia, niin sittes tiedät, minkä näköinen oikean suomalaisen saunan pitää olla: keittolevy komeron hyllyllä ja tuoli lattialla että voi istua.

  6. Matias.

    Minun ” keksimät ideat ” ovat minun elämäni aikana syntybeet käsityksiäni Korkeimman olemassaolosta, johon olen saanut merkittävää tukea Jeesuksen sanomasta. Tässä luotan myös tutkijoiden tuloksiin alkaen Raamatun rakentajien tavoitteista.

    Sinä voisit valheinesi pysyä poissa elämän realismin keskustelesta. Olisi todella rikkaus saada aikaan mainitsemani keskustelu uskosta teeveessä mainitsemien henkilöiden kesken. Uskon, että se olisi todella mielekiintoinen informaatio lähde koko kansalle.

    • Reino

      En suinkaan epäile, ettetkö henkilökohtaisella tasolla olisi mietiskellyt juuti niitä ajatuksia, mitä olet teksteissäsi tuonut esille. Olethan näitä toistanut niin menoeen kertaan, että tältä puolin asia on selkeä.

      Sen sijaan yritän sanoa, etteivät ajtuksesi teologian systemaattisesta puolesta eli kysymys Jumalan olemuksesta ei olisi mitenkään ollut mahdollinen ellei nykyisen Romanian alueella olevassa Transilvaniassa elänyt unkarilaissyntyinen Ferenc Dávid, 1520–1579, olisi kirjoittanut ajatuksiaan, jotka pyrkivät luomaan dogmeista vapaan uskonnollisen opin. Hänen vaikutuksestaan on sittemmin syntynyt mm unitarismi.

      Ennen tuota aikaa nimittäin käsitys Jumalasta on aina selkeästi määritelty. Toki nämä määrittelyt vaihtelivat uskonnon muodosta riippuen, mutta kuitenkin niillä ole aina selkeät reunaehdot.

      En tiedä miten olet noita aikamme tutkimustuloksia ajatuksissasi siivilöinyt ja niistä omaan persoonalliseen uskonkäsitykseesi palasia ottanut, mutta itse aktiivisesti maamme eksegeettistä tutkimusta kuutisenkymmentä vuotta seuranneena en näe noiden vaikutteiden olevan kovinkaan merkittäviä varsinaisen perusnäkemyksesi rakennusaineksina.

      Toisinaan olen huomannut miten tuo systemaattiseen teologiaan kuuva näkemyksesi on saanut sinut suorastaan ärtymään. Tästä kertoo sanavalintasi. Etkö tajua ettei ärtyisyydellä voiteta mitään merkittävää itse asian eteen vaan ainoastaan kerrotaan että sinulla on paha mieli.

    • Matias.

      Elämän realismin ja rehellisyyden korostaminen ei ole alkuunkaan ärtymystä. Elämän realismia on uskoa tutkijoiden käsitykseen 80 miljardin ihmisen olemassaolosta ennen Jeesusta. He olivat ihmisarvoltaan samanlaisia kuten mekin. Tuskin heillä oli kastetta ja muita kirkon opin amtamia pelastuksen ehtoja vaikka Jeesus käsityksesi mukaan siellä isänsä oikealla puolella istuessaan oli olemassa aina maailmankaikkeuden luomisestaan alkaen.

      Mainitsemallasi unkarilaissyntyiellä ei ole mitään merkitystä Korkeimman käsitykseni muodostumisessa.

    • Reino

      Rehellisyys on elämää ylläpitävä voima. Tässä lienemme yhtä mieltä.
      juuri totuudellisuuteni tähden en vöi pysyä poissa elämän reaalisuutta koskevasta keskustelusta. Jumalan totuus on vapauttavaa, kun saa olla Jumalan Hengen, Pyhän Hengen eli Totuuden Hengen palveluksessa.

      Kummallinen on näkemyksesi ”valheesta”. Näyttää siltä että valhe -sana sinun sanavarastossa tarkoittaa: Olla eri mieltä kuin Sinä, silloinkin kun väitteittesi ”premissit” ja ”johtopäätökset” eivät jonkun toista mieltä olevan mielestä ole missään suhteessa toisiinsa.

      On luonnollista että elämäsi aikana olet kypsytellyt käsityksiäsi monista keskustelussamme esille tulleesta kysymyksestä, mutta ilmeisesti et kuitenkaan ole ollut tietoinen kaikkien sinuun vaikuttaneitten ajassa Liikkuneiden ideoiden sylttytehdasta, vaan olet omaksunut osan noista tietämättä niiden alkuperäistä lähtökohtaa. (Tämä muuten on aika yleistä meidän aikanamme.) Näin olet kehittänyt itsellesi oppirakennelman, jonka eräät juuret , eivät kaikki, löytyvät edellä mainitsemani 1500 -luvun kirjoittajan tuotannosta.

    • Reino

      Meillä on aivan viime aikoinakin julkaistu suomeksi aikamme pätevää eksegetiikkaa sisältävää tuotantoa myös aivan kansanomaisesti selkeällä kielenkäytöllä kirjoitettua sovellutusta käytännön Raamatun käyttöön.

      Esimerkiksi sunnuntain 5.7.2020 ensimmäisen lukukappaleen aihetta olen tutkistellut toissa vuonna julkaistusta Åbo Academin Vanhan testamentin ja judaistiikan professorin Antti Laaton kirjoittamaa Vanhan testamentin selitusraamattu II. Historiakirjat. ISBN 978-951-888-785-3.

      Suosittelen sinulle tätä tai vuonna 2017 julkaistua ensimmäistä osaa I. Laki. ISBN978-951-888-769-3.

      Kolmannen osan pitäisi tulla tämän vuoden syyspuolella.

      Jämäkän professorin jämäkkää selitystä ja kuitenkin hyvin selkeää, niin että tavallisenkin ihmisen pitäisi pystyä lukemaan.

  7. Matias

    ” Luonnon suojeleminen ei ole Jumalan tahdon vastaista. ”

    En ole niin vättänytkään, varjeminen on meidän tehtävä, mutta se käsky on rikottu.

    ”Ikuinen elämä puolestaan annetaan taivaan kirkkaudessa, jonne meidät herätetään Kristuksen tullessa takaisin suuressa kirkkaudessaan. Silloin Pyhä Henki herättää meidät aivan uuteen ruumiilliseen elämään mutta nyt kirkastuneessa taivasta varten ikuisuuteen valmiina ruumiina. ”

    Me emme ollenkaan tiedä, mitä mieltä Kristus Jeesus on, oletetussa takaisin tulemisessaan. Meillä ei ole tietoa hänen mielipiteistään kahdentuhannen vuoden ajalta. Sinä aikana on tapahtunut paljon pahaa, mitä hänen nimissään on tehty, joten hän voi sanoa: ’ Minä en ole koskaan tuntenut teitä.’

    Tosin sinä ajattelet, että Jeesus on jumala, ja kaikki on tapahtunut hänen tahdostaan, mutta hänen omien sanojensa mukaan: ’ Se on pahempi sille, kenen kautta se tulee. ”
    Tuo on merkittävä lause kaikille, jotka pahaa tehdessään huutavat: ’Tämä on Jumalan tahto. ’

    • Tarja

      Raamatun ilmoitus on selkeä siinä, että Kristuksen takaisin tulon yhteydessä meidän ruumiimme herätetään kuolleista, kuten Vapahtajammekin on kuolleista ylösnoussut.

      Yhä edelleen on voimassa sama Jumalan sana, joka lupaa meille iankaikkisen elämän. Tämä sana ei katoa, koska sama Jumala, joka sen on antanutkin, on yhä edelleen sen vaikuttavuuden takeena.

      Paha ei koskaan ole Jumalan tahto. Jos joku sellaista väittää, niin silloin pettää itsenään.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25