Johannes Teologin elämäntyön kunnioittamisen juhla
Kamerunissa koulun voi aloittaa kolmivuotiaana. Kuvassa nelivuotias prinsessa Elvira koulun joulujuhlassa. Koulussa oppii, ja sen jälkeen koko elämän aikana voi aina oppia lisää.
SUNNUNTAI 27.12.2020
Apostoli Johanneksen päivä eli kolmas joulupäivä
Jumala on rakkaus
Ensimmäinen lukukappale: Sananl. 8:1, 22–30
Johanneksen sukujuuret
Kun neitsyt Maria oli täyttänyt kaksitoista vuotta, niin hänet kihlattiin Joosefille. Joosef Kihlaaja oli jäänyt leskeksi ja hänellä oli kuusi lasta tuosta aiemmasta aviostaan. Näistä vanhin Jaakob Vanhurskas oli jopa vanhempi kuin Maria. Jaakobista tuli Pietarin jälkeen Jerusalemin seurakunnan johtaja, ensimmäinen piispa. Muita Joosefin lapsia olivat Joosef, Juuda ja Simeon sekä kolme tytärtä, Ester, Martta ja Salome. Salome meni naimisiin Sebedeuksen kanssa ja heille syntyivät apostolit Jaakob ja Johannes. Jaakob kärsi marttyyrikuoleman kuningas Agrippa I :n aikana. Tämä oli Herodes Suuren pojanpoika ja keisari Caligulan hyvä ystävä. Toinen veljeksistä Johannes Teologi sai elää pitkän elämän. Seuraan perinnettä, jonka mukaan hän kuoli vuonna 104 jKr. mutta esimerksi Efeson piispojen luettelossa hänen kuolinpäiväkseen on ilmoitettu vaihtoehtoisesti vuosia 100 ja 117 jKr. . Hän toimi Efeson piispana Timoteuksen, Onesimuksen ja Gaiuksen jälkeen ja hänen jälkeensä virkaan valittiin Pyhä Polykarpus.
Sana tuli lihaksi
Johanneksen evankeliumin alussa Jeesusta nimitetään Sanaksi. Siinä Isä Jumala ja Jumalan Poika ovat kasvot vastakkain, lukeakseni kreikkalaisen alkutekstin takaa heprealaisen ilmauksen suomennokseen: Sana oli Jumalan luona. Tämän jälkeen tulee Evankeliumi suuren teeman julistus: Jeesus, Jumalan Poika, Sana on Jumala.
Alussa oli Sana.
Sana oli Jumalan luona,
ja Sana oli Jumala.
Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
Myöhemmin samaisessa evankeliumin johdannossa sanotaan, että Jumala tuli ihmiseksi. Jumalan Poika otti olemukseensa ihmisyyden: Sana tuli lihaksi.
Sana tuli lihaksi
ja asui meidän keskellämme.
Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,
kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa..
Maailmankaikkeus sekä näkyvänä että näkymättömänä maailmana on saanut syntynsä Jumalan Pojan Jeesuksen kautta. Hänen kauttaan Jumala, Isä, Kaikkivaltias, on kaiken luonut.
Kaikki syntyi Sanan voimalla.
Mikään, mikä on syntynyt,
ei ole syntynyt ilman häntä.
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo.
Valo loistaa pimeydessä,
pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
Vanhan testamentin esikuva
Johanneksen evankeliumi on täynnään Vanhan testamentin opetusten uudelleen kerrontaa uusin sanoin. Näin myös Johanneksen evankeliumin alun syvällinen sanoma: Siinä on yhdistetty luomiskertomuksen sanat Raamatun alusta Sananlaskujen kirjan ilakoivaan viisauden ylistykseen.
Alussa Jumala loi taivaan ja maan.
Jumala sanoi: »Tulkoon valo!» Ja valo tuli. (Luomiskertomus)
Tähän luomiskertomuksen sanomaan on pantu katsaus siihen, mitä tapahtui ennen maan ja taivaan luomista. Siihen löytyy vastaus Sananlaskuista.
”Minut Herra loi ennen kaikkea muuta,
luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata.
Iankaikkisuudesta minä sain alkuni,
kaiken alussa, ennen kuin maata oli.
Näiden kohtien pohjalta sitten Johanneksen evankeliumin alkuhymni soi mahtavana luoden katsauksen ikuisuuteen, Isän ja Pojan väliseen rakkauden katseeseen ja koko maailmankaikkeuden synnyn alkusoittoon, jonka riemullisena mukanaolijana Jumalan Viisaus, Jumalan Sana ikään kuin tanssien ilakoi luomisen riemua.
Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään,
hänen ilonaan päivät pitkät,
kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään.”
Sana tuli lihaksi
Jumala loi kaiken hyväksi. Kaikki oli kaunista aluksi. Jokainen Jumalan työ on hyvää ja täydellistä. Maailmassa kuitenkin on pahaa, se on syntynyt kapinasta Jumalaa vastaan. Luomakunta tuli näin turmeltua ja se näkyy kaikessa vääryydessä ja julmuudessa, mitä maailmassamme tapahtuu.
Jotta tähän saadaan korjaus ja jotta vika voidaan korjata, tarvitaan Jumalan apua. Tämän avun Jumala itse on tullut antamaan meille maan asukkaille. Jumalan Poika otti ihmisyyden olemukseensa ja teki täytetyn pelastustyön ristin kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan. Hän kärsi ja kuoli Jumalana ja ihmisenä yhdessä persoonassa. Hän myös nousi kuolleista yhtenä persoonana Jumalana ja ihmisenä omassa olemuksessaan.
Niin suuri oli Jumalan rakkaus, että Isä antoi ainokaisen Poikansa meidän edestämme, että meillä olisi sovinto ja rauha Jumalan edessä, tulevaisuus ja toivo, pääsy taivaan iankaikkiseen elämään, iloon ja ikuiseen onneen ja autuuteen.
Tätä pelastuksen sanomaa kirkko julistaa joka päivä aina Kristuksen taikaisn tuloon asti, aina siihen saakka kun Vapahtajamme, todellinen Jumala ja todellinen ihminen yhdessä persoonassa, ilmestyy täydessä kunniassaan ja vie meidät Jumalan Pojan ikieloon, yltäkylläiseen ja täydelliseen.
Apostoli Johanneksen päivän ensimmäinen lukukappale
Sananl. 8:1, 22–30
Kuulkaa! Viisaus kutsuu,
ymmärrys korottaa äänensä.
”Minut Herra loi ennen kaikkea muuta,
luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata.
Iankaikkisuudesta minä sain alkuni,
kaiken alussa, ennen kuin maata oli.
Kun synnyin, ei syvyyksiä vielä ollut,
ei lähteitä tuomaan niiden vettä.
Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen,
ennen kuin oli kukkuloita, minä synnyin,
ennen kuin hän teki maat ja mannut,
ennen kuin oli hiekan jyvääkään.
Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen
ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle,
kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet
ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan,
kun hän pani merelle rajat,
loi rannat patoamaan sen vedet,
ja kun hän lujitti maan perustukset.
Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään,
hänen ilonaan päivät pitkät,
kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään.”
69 kommenttia
Laitan sinulle Ari kommenttia tänne, jotta keskustelumme Matiaksen kanssa tuosta Raamatun kääntämisestä Johanneksen alussa ei lähtisi ihan toiseen aiheeseen.
Olet Ari ihan oikeassa siinä, ettei kirjaimen kokoa ja pilkun paikka Raamatussa ketään tapa. Minusta on kuitenkin hienoa lukea mahdollisimman oikein käännettyä Raamattua, sellaista, joka on sopusoinnussa löydettyjen vanhojen jäljennösten kanssa ja ymmärrettävää kieltä nykyihmiselle.
Kelpaako sinulle millainen käännös Raamatusta tahansa? Onko sinusta oikein,, että Suomessakin aika ajoin tarkistetaan käännökset vastaamaan sitä tietoa, jonka asiantuntijat ovat Raamatun kirjoittamiseen aikaisesta kielestä ja kulttuureista saaneet?
Ei tietenkään mikään käännös meitä pelasta. Sen tekee vain Jeesuksen Kristuksen antama uhri.
Rauli
Kiitos hyvin perustelemastasi vastauksesta aikaisempaan keskusteluumme.
Kiitos myös siitä, että olet vastannut Arin kannanottoihin rauhallisesti ja asiallisesti.
Itse ehdin vastaamaan vain yhteen hänen väitteeseensä, että muka Lutherin raamatunkäännöstyö ja hänen opetuksensa olisivat ristiriidassa toisiaan vastaan.
Valitettavasti tällä kertaa ei ole mahdollisuutta käyttää enempää aikaa tähän keskusteluun, joten toivotan hyvää pyhien jatkoa sekä sinulle että Arille kuin myös kaikille lukijoillemme.
Palaan myöhemmin paremmalla ajalla.
Nyt se suuri päivä koitti,
armon päivä valkeni.
Haudan hirmut Kristus voitti,
vankeuden vangitsi.
Kärsitty on tuomiomme,
noussut armonaurinkomme.
Näillä virren sanoilla voinen näin apostoli Johanneksen päivän aamuna toivottaa kaikillle oikein hyvää ja siunauksellista kolmatta joulupäivää, hyvää jatkoa joulunpyhille ja runsaita siunauksia pian alkavalle uudelle vuodelle 2021.
Jumalan rauha olkoon teidän kanssanne !
Matias Roto kun tuntee Totuuden niin kyllä silloin erottaa valheen heti, kyllä Pyhä henki varjelee valheelta.
Miksi pahuus hallitsee maailmassa, koska ihmisillä ei ole rakkautta itsessään.
Voiko sokealle opettaa oikeaa Tietä, ei voi vaan ensin on vietävä parantajan luo, Jeesuksen.
Joh. 13:35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.”
Tämä keskusteluni Matias Roton kanssa jää mieleen poikkeuksellisen miellyttävänä muistikuvana. Ei siksi, että tuntisin onnistuneeni ”käännyttämään” luterilaista pappismiestä ja saamaan hänet näkemään Johannksen evankeliumin alkujakeet samalla tavoin kuin itse näen. Kun luemme lauseen ”Sana oli jumala tai Jumala”, sen välittämä mielikuva on kolminaisuusopin omaksuneelle, että Jeesus on Jumala. Minulle taas avautuu edelleen se maisema, että Jeesus on Jumalan Poikana jumalallista alkuperää.
Siitä olimme varmaankin yhtä mieltä, että ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme”, kuten jae 14 toteaa. Ja onneksi tuli, koska sellainen tulo avasi meille mahdollisuuden ikuiseen elämään.
Haluan kiittää Matiasta erityisesti yhdestä asiasta: häntä kiinnostaa enemmän se mitä sanotaan kuin se, kuka sanoo. Tämä näkyy erittäin hyvin kommentista kieliasiantuntijoista: ”Joten mielestäni luulen ymmärrätäväni, ettei sinun ole tarvinnut ottaa selvää noiden kreikan kielen asiantuntijoitten taustoista. Se mitä he ovat esittäneet, puhuu puolestaan.”
Juuri näin. Jos turvautuisin vain uskonveljiini tai Matias ottaisi opetusta vain suomalaisilta takuuluterilaisilta kielentutkijoilta, saalis ei olisi välttämättä hyvä. Kyllä ateistinen kielen ja kulttuurintutkija voi antaa päteviä lausuntoja omalla alallaan. Rukousmallia en häneltä kyllä menisi kyselemään enkä ohjeita Jumalani palvelemiseen, esimerkiksi.
Usein olen huomannut, että käännöksen ”Sana oli jumala” perusteluksi riittää se, että sanan theos edessä ei ole määräävää artikkelia. Tästä keskustelusta voi päätellä, ettei se oikeastaan kyllä riitä mihinkään. Asia on monimutkaisempi kieliopin kannalta, koska muutakin on huomioitava kuin vain artikkeli. Ja kun sitten otetaan huomioon Raamatun kokonaisuus, meiltä jäi nyt monta kiveä vielä kääntämättä.
Ja sitten vielä yksi myönteinen havainto. Keskusteluissa Roton kanssa olemme voineet jättää taustayhteisömme rauhaan. En käsittääkseni ole vyöryttänyt kirkon tekemisiä Matiaksen niskaan eikä hän ole syytellyt minua niistä epäkohdista, joita julkisuudessa liitetään omaan uskontokuntaani. Kun nytkin pohdimme Johanneksen evankeliumin alkua, mielipiteet pysyivät kohtuullisen hyvin alueella, korkeintaan joihinkin muihin kohtiin Raamatussa kuljettiin.
Matias Roto toteat että Pyhä henki on rakkauden henki, oikein, löydätkö yhtään kertaa jossa Pyhän hengen omaava tekisi pahaa lähimmäiselle, siis UT.n puolelta?
Tunnistaako ihmisen jolla on Pyhä Henki juuri rakkaudesta joka ei tee lähimmäiselle mitään pahaa?
Matias Roto ajatteleppa nyt paavalia, kuinka hän tuli uskoon?
Oliko hänellä omia “ansioita” eli tekoja joiden perusteella hän sen olisi ansainnut?
Muuttuiko hän kun sai pyhän Hengen ja Jumalan rakkauden?
Tekikö hän enää mitään pahaa lähimmäiselle, puolustiko uskoaan väkivallalla tai edes itseään?
Mikä oli hänen suhteensa omaan “oppineisuuteensa”, kehuiko hän sen kautta löytäneensä Jeesuksen?
Ari
Pyydän asiallisempaa keskustelutyyliä.
Pelkällä kinaamisella ja saman asian uudelleen ja uudelleen toistamisella keskustelu ei etene.
Olen kolmesti poistanut sinun kommenttisi mielestäni asiallisen keskustelukulttuurin vastaisina.
Ilmoita asiaton kommentti