Jehovan todistajat ovat pyhän hengen ja Jehovan ohjaamia?

Ainoan oikean totuuden yhteisöillä on tapana kehittää ihan oma maailmansa ja pitää sitä todellisuutena. Ylläpitääkseen luomaansa todellisuutta ja juopaa ulkomaailman ja yhteisön välillä, ainoan oikean totuuden yhteisö saattaa kehitellä mitä mielikuvituksellisempia teorioita ja asetelmia, joilla yhteisön jäsenet saadaan suhtautumaan ulkomaailmaan halutulla tavalla.

Jehovan todistajien uskonnollisella järjestöllä on yli sadan vuoden historia ainoan oikean totuuden illuusion ylläpitämisestä. Jotta yhteisö voisi ylläpitää haluamaansa asetelmaa, sen on kehiteltävä raflaaviakin vastakkainasetelmia, teorioita ja skenaarioita luodakseen lisäarvoa sanomalleen uskonnollisilla markkinoilla. Jehovan todistajien uskonnollinen järjestö esimerkiksi esittää, että Jehova ohjaa sen johtajia, hallintoelintä, pyhän hengen välityksellä. [1] Kun yhteisön totuuksia tarkastellaan jälkeenpäin tai muuten objektiivisessa valossa, väitteen todenperäisyyttä päästään tarkastelemaan oikeassa valossa.

On täysin selvää, että ihmisten käsitykset eri asioista ja ilmiöistä muuttuvat ajan mittaan. Tietoa tulee lisää, tiede etenee ja se todellisuus jossa elämme, näyttäytyy meille tutkimuksen avulla monella tavalla toisenlaiselta tänään kuin aikaisemmin. Tämä kuuluu ihmisyyteen ja inhimillisyyteen. Käsityksemme elävät ajan mukaan, aikaan liittyvän tiedon lisääntymisen ansiosta.

Jos taas puhumme sellaisesta uskonnollisesta järjestöstä joka esittää, että sillä on Jumalan suora tuki, ja jota ohjaa pyhä henki, asetelma muuttuu radikaalisti. Silloin me emme voi piiloutua inhimillisyyden taakse, kun aika ajaa varmoina pitämiemme käsitystemme ohi. Jos käsitystemme taustalla olisi ollut pyhä henki tai muu Jumalan vaikuttava voima, historiamme osoittaisi sen.

Seuraavassa kymmenen historiallista yksityiskohtaa jehovantodistajuudesta, joista voi päätellä jotain siitä, ohjaako Jehova ja pyhä henki Jehovan todistajien uskonnollista järjestöä, niin kuin se itse esittää.

1. Jehovan todistajien uskonnollisen järjestön mukaan Yhdistyneet kansakunnat on Jehovan todistajia vastaan suunnattu salaliitto. 

Yhdistyneet kansakunnat on todellisuudessa Jehova Jumalaa ja hänen maan päällä olevia vihkiytyneitä todistajiaan vastaan tähdätty maailmallinen liitto. Todellisuudessa se on salaliitto, jossa maailmalliset kansat panevat viisaat päänsä yhteen ja punovat juonia siitä, mitä ne voisivat tehdä Jehova Jumalan maan päällä olevaa näkyvää järjestöä vastaan. Tätä ”asiainjärjestelmän päättymisen” aikana tehtävää salaliittoa esikuvasi se liitto, johon viitataan Jesajan 8:12:ssa. (Vartiotorni 1.9.1987)

2. Verensiirrossa vastaanottajalle siirtyy luovuttajan ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä.

Veren siirtäminen saattaa siis merkitä tahraisten luonteenpiirteitten siirtämistä. Miten suureksi vaara voikaan tulla, jos veri otetaan verivarastosta, johon rikolliset ja muut yhteiskunnan hylyt ovat lahjoittaneet verta! (Vartiotorni 15.7.1962)

Jotkut sanovat verensiirtojen olevan vaarattomia. Uskotko sinä sen? Robert Khoury tunnettiin 40 vuoden ajan rehellisenä miehenä. Sitten hänelle annettiin verensiirto erään onnettomuuden jälkeen. ”Sain kuulla, että luovuttaja oli varas”, Khoury kertoi poliisille. ”Kun toivuin, huomasin, että minulla oli kauhea halu varastaa.” Ja kyllä hän varastikin. Hän tunnusti varastaneensa 10 000 puntaa (n.100 000 mk) kuudessa ryöstössä kolmen kuukauden aikana. Khoury uhkasi haastaa oikeuteen sen lääkärin, joka järjesti verensiirron, jos hän saa ankaran rangaistuksen varastelusta. (Herätkää! 22.9.1969)

3. Raiskaus avioliiton sisäpuolella ei ole peruste avioerolle.

…aviopuolison pakottaminen kieroutuneisiin toimintoihin, esimerkiksi suun tai peräaukon kautta tapahtuvaan yhdyntään, avioliiton sisäpuolella ei olisi raamatullinen peruste avioerolle, joka vapauttaisi toisen menemään uudelleen naimisiin. (Vartiotorni 15.6.1983, tekstiin viitattu myös Vartiotornissa 15.10.2007)

4. Jehovan todistajien johtajat ovat asettaneet raamatullisia odotteita ja lopun ajan ennustuksia mm. vuosille 1874, 1878, 1914, 1918, 1920, 1925 ja 1975. Yksikään odotteista ei ole toteutunut.

Jehovan todistajien eskatologia

5. Jehovan todistajien perustaja, Charles Russell, opetti, että Gizan suuri pyramidi sisälsi profeetallisia mittoja ”pyramidituumissa” jotka osoittivat vuosiin 1874 ja 1914. Vuosi 1874 laskettiin pyramidin 3416 tuumasta. Mittauksen tulosta muutettiin vuonna 1910 3457 tuumaan, osoittamaan vuoteen 1915.

”Aika on käsillä” 1874-1918

6. Jehovan todistajien mukaan naiset eivät sovi johtotehtäviin, koska heidän kallon tilavuus on 10% pienempi kuin miehillä. Ajatus esitettiin Herätkää! -lehdessä 22.8.1967, jonka lisäksi sen on esittänyt Jehovan todistajien hallintoelimen jäsen, Samuel Herd.

Samuel Herd naisten sopimattomuudesta johtotehtäviin

 7. Jehova asui 50-luvulle asti Seulasissa, Alcyon-nimisellä tähdellä.

On esitetty – ja painavien syiden perusteella – sellainen ajatus, että yksi tuon tähtiryhmän tähdistä olisi Jehovan asuinpaikka, ja että se muodostaisi taivasten taivaat… Plejadit muodostavat Jumalan iankaikkisen valtaistuimen. (Sovitus (1928)).

8. Matteuksessa esitetty vertaus miehestä, joka kylvi peltoonsa sinapinsiemenen, on edustanut sekä Jeesusta että Saatanaa, ja vertaus itsessään sekä pahaa että hyvää. 

It is the fake “kingdom of the heavens,” the counterfeit, namely, Christendom, that is filled with these symbolic birds, “the sons of the wicked one.” Today it is big enough to hold them all. In the parable, the “man” that sowed the mustard grain pictures the “wicked one,” Satan the Devil. Outstandingly in the fourth century C.E. Satan the Devil planted or specially cultivated this symbolic “mustard grain” of contaminated, adulterated, imitation Christianity. He did so by then using a man who became the leading politician of the Roman Empire, namely, Constantine the Great. (“Man’s Salvation out of Worlds Distress Is at Hand”)

Siitä syystä tuo luopiosukupolvi kärsi kansallisonnettomuuden vuonna 70. Tekeekö nyt sitten joku kysymyksen: miten Jeesus voi vertauksen Kylväjänä kylvää vertauskuvallisen sinapinsiemenen ja kuitenkin saada tulokseksi vieraslajisen puun, kristikunnaksi kutsutun turmeltuneen väärennöksen? Jehova Jumalan muinaisen Israelin kansan suhteen saama kokemus antaa Jumalan vastauksen tällaiselle kysyjälle! (Vartiotorni 1.1.1976)

Sinapinsiementä koskeva vertaus, joka sekin on merkitty muistiin Markuksen 4. lukuun, korostaa kahta seikkaa: ensinnäkin Valtakunnan sanoman tuottamaa hämmästyttävää kasvua ja toiseksi niille annettavaa suojaa, jotka ottavat sanoman vastaan. Jeesus sanoi: ”Mihin vertaisimme Jumalan valtakuntaa, tai millä kuvauksella sen esittäisimme? Se on kuin sinapinsiemen, joka maahan kylvettäessä on pienin kaikista siemenistä, joita on maan päällä, mutta kun se on kylvetty, se nousee ja tulee kaikkia muita vihanneskasveja suuremmaksi ja tekee suuria oksia, niin että taivaan linnut voivat löytää lepopaikan sen varjosta.” (Vartiotorni 15.7.2008)

9. Jehovan todistajien uskonnollisen järjestön lääketieteellisiä näkemyksiä matkan varrelta.

On osoitettu kiistattomasti, että sellaista asiaa kuin vesikauhua ei ole olemassakaan. (Kultainen aika 4.22.1923)

Bakteerit eivät aiheuta sairauksia (Kultainen aika, g24 1/16)

Lääkärit ovat Saatanan asiamiehiä (Kultainen aika, g31 8/5)

Rokotukset aiheuttavat demonismia (Kultainen aika, g31 2/4)

Rokotukset ovat hyödyttömiä (Kultainen aika, g31 2/4)

Aspiriini aiheuttaa sydänsairauksia (Kultainen aika, g35 2/27)

Elinsiirrot ovat kannibalismia:

Ne, jotka alistuvat sellaisiin leikkauksiin, elävät toisen ihmisen lihasta. Se on kannibalismia. Mutta salliessaan ihmisen syödä eläinten lihaa Jehova Jumala ei antanut ihmisille lupaa yrittää pitää elämäänsä yllä ottamalla kannibalistisesti ruumiiseensa ihmislihaa pureskelemalla tai toisista otettujen kokonaisten elinten tai ruumiinosien muodossa. (Vartiotorni 1.1.1968)

10. Jehovan päivä, harmageddon, tulee 1900-luvulla.

’Taistelu Jehovan päivänä’ alkaa pian tällä 20. vuosisadalla Jerusalemin nykyistä vastakuvaa, kristikuntaa, vastaan. (Kirja Kansat tulevat tietämään, että minä olen Jehova-miten? (1974))

Ja jos tämän maailman paha asiainjärjestelmä kestäisi vuosisadan vaihteeseenkin, mikä on hyvin epätodennäköistä, kun otetaan huomioon maailman suuntaukset ja Raamatun profetian täyttymys, niin ensimmäisen maailmansodan aikaiseen sukupolveen kuuluvia olisi vielä jäljellä. Mutta se tosiasia, että heidän määränsä on vähenemässä, on yksi ilmaus siitä, että ’asiainjärjestelmän päättyminen’ on nopeasti lähestymässä loppuaan. (Vartiotorni 15.1.1981)

Miten sykähdyttävä kokemus sen onkaan täytynyt olla Paavalille ja Barnabaalle – he olivat purjehtimassa ensimmäiselle ulkomaiselle määräalueelleen! Apostoli Paavali työskenteli kristillisen lähetystoiminnan eturintamassa. Lisäksi hän laski perustuksen työlle, joka saatettaisiin loppuun tällä 1900-luvulla. (Vartiotorni 1.1.1989)

 

Viitteet

  1. Kun meidän päivinämme tulee aika tehdä selväksi jokin hengellinen asia, pyhä henki auttaa maailmankeskuksessa olevia ”uskollisen ja ymmärtäväisen orjan” vastuunalaisia edustajia käsittämään syvällisiä totuuksia (Vartiotorni 15.7.2010)
Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Kiitos kiitoksista. 🙂

    Hyvä kysymys. Tiukan kontrollin lahkoissa ja kulteissa on tätä ajatellen se ongelma, että niiden jäsenet eivät saa ylipäätään lukea tai kuunnella mitään kriittistä heidän yhteisöstä. Kritiikki ja avoin keskustelu on demonisoitu niin vahvasti, että jäsenille ei tule edes mieleen tutustua sellaiseen.

    Muistan kun itse ensimmäisiä kertoja tutustuin avoimeen keskusteluun todistajuudesta, niin tunsin jopa fyysisiä oireita ensimmäisiin klikkauksiin liittyen. Kylmä hiki, stressireaktio ja äärimmäinen jännitys puskivat pintaan. Enkä ole kokemukseni kanssa ollenkaan ainutlaatuinen tapaus.

    Ajatuksen kanssa lukemista haittaa siis jonkin verran se, että todistajat eivät uskalla lukea näitä ylipäätään. 😉

    • Ymmärrän. Hankala juttu on.

      Tekstisi oli sopivan lyhyt. Pitäisikö silti olla jokin oikein tiukka ”keihäänkärki”, joku yksittäinen asia joka jäisi mieleen pyörimään? Toisaalta sellainenkin on liian helppo painaa pois mielestä.

    • Eipä tuollaisestakaan toteutuksesta varmasti haittaa olisi.

      Sen mitä olen aiheeseen jo pidempään perehtynyt, ja oman kokemukseni kautta voin niin ikään todeta on se, että kaikki lähtee aina joka tapauksessa yksilöstä itsestään. Vasta kun yksilö haluaa ottaa asioista selvää, hän myös ottaa. Nykytilanne on onneksi siitä hyvä, että informaatiota ja tukea on tarjolla kaikille halukkaille. Tarvitaan vain oma halu ja loppu urkenee itsestään.

    • Kiitos kysymyksestä. Olet tainnut esittää sen kyllä aikaisemminkin, mutta vastataan nyt uudemman kerran jos vastaus on unohtunut. 😉

      Lyhyt ja yksinkertainen vastaus on: kyllä ja ei.

      “Kyllä” siinä mielessä, että Jehovan todistajat rakentavat järjestölleen käytännössä ilmaiseksi kiinteistöjä – valtakunnansaleiksi ja muiksi kokoontumistiloiksi sekä haaratoimistoiksi – ympäri maailman, ja maksavat ne, mutta kun ne myydään, rahat toimitetaan pääkonttoriin (tai jos ei juuri pääkonttoriin, niin joka tapauksessa järjestön käyttöön). Käytännössä jäsenet maksavat kaiken muunkin todistajuuteen liittyvän toiminnan “vapaaehtoisilla lahjoituksilla”, joista tilitetään ylijäämä paikalliseen haaratoimistoon ja sieltä pääkonttorille. Kun tähän yhdistetään se tosiasia, että Jehovan todistajat on opetettu ajattelemaan että vain Jehovan todistajien järjestöllä on totuus, ja vain se on ainoa oikea uskonto, ja koska tämä sama järjestö sattuu vaatimaan sen jäseniltä kaiken mahdollisen vapaa-ajan sille itselleen tehtävään työhön, niin siinä mielessä Jehovan todistajat todella ovat amerikkalainen bisnesjärjestö, joka pitää ihmisiä orjinaan.

      “Ei” siinä mielessä, että toisin kuin perinteisessä bisnesmallissa, Jehovan todistajien bisnesmallissa ei nähtävästi ole yksittäisiä edunsaajia, vaan kaikki kiteytyy järjestön olemassaolon varmistamiseen. Toki mitä korkeammalle Jehovan todistajien hierarkiassa kipuaa, sitä vähemmän tarvitsee jokapäiväisestä leivästä murehtia. Mitään rikkauksia ei kuitenkaan ole tarjolla edes hallintoelimessä.

      Tosin maailmanlaajuista ihmetystä on herättänyt taannoinen tapaus, kun Jehovan todistajien halliintoelimen jäsen tavattiin amerikkalaismallin Alkosta ostamasta tonnilla viskiä. Ehkä se kuuluu Jehovan todistajien hallintoelimen tekemän köyhyyslupauksen piiriin, mene ja tiedä.

      https://www.youtube.com/watch?v=HR4oBqrQ1UY

    • Kaikki kirkot ja uskonnot maailmassa ovat osin myös uskontobisneksiä. Monet saarnaajat ovat kuulemani ja näkemäni perusteellla lähinnä omien ja kaveriensa kirjojen ja kasettien kauppiata.

  2. Antero. Huomaan, että olet perehtynyt Jehovan todistajien erityisoppeihin. Monet tosin olivat jo ennestään itsellenikin tuttuja. Jos olet heidän mielestään jossain esittänyt jotain, mikä ei pidä paikkaansa, perustellun vastalauseen voisi esittää tämän blogin kommentoinnissa.

    Itselleni on tehty useita verensiirtoja, samoin miehelleni. Luonteemme ei ole lainkaan muuttunut. Omasta puolestani sanoisin, että valitettavasti. Pääsisin mieluusti eroon joistain luonteenpiirteistäni ja toivoisin tilalle parempia ominaisuuksia.

    Eräälle lähisukulaiselleni on tehty elinsiirto, ja sen toteutuminen oli mielestämme aivan selkeä Jumalan ihme ja lahja. Sairaus oli nopeasti etenevä, mutta koska hänellä on harvinainen veriryhmä, sopivaa siirrettä jouduttiin odottamaan kauan, yli puoli vuotta. Hän joutui kuoleman kynnykselle: puheesta ei enää saanut selvää, liikuntakyky meni, tajunnnatila heikkeni ym. Lopulta ilmaantui sopiva siirre, ja leikkaus aloitettiin. Se jouduttiin kuitenkin keskeyttämään, koska siirteessä osoittautui olevan syöpä. Viimeinenkin toivo tuntui menneen.

    Mutta ihmeiden ihme: saman tien saatiin uusi sopiva siirre. Se oli laadultaan erinomainen. Toipuminen oli hidas, koska tilanne oli ollut niin kriittinen. Leikkauksesta on nyt kulunut kymmenen vuotta ja kyseinen henkilö on hyvin toimelias ja elinvoimainen: on suorittanut elinsiirron jälkeen yliopistollisen loppututkinnon, toimii aktiivisesti seurakunnassa ja kunnan luottamustehtävissä, muutaman yhdistyksen johtokunnassa, usean lehden avustavana toimittajana….aivan kuten siirtoa ennenkin. Luonteenpiirteet eivät tässäkään toimenpiteessä muuttuneet.

    Meille leikkaukseen liittyneet tapahtumat olivat Jumalan puhuttelua: ei jäänyt epäselväksi, keneltä apu viime kädessä tuli.

    • Anita Ojala: ”Jos olet heidän mielestään jossain esittänyt jotain, mikä ei pidä paikkaansa, perustellun vastalauseen voisi esittää tämän blogin kommentoinnissa.”

      Niin voisi. 🙂 Mutta kuten edellä todettua, se ei onnistu, sillä todistajat eivät saa tutustua mihinkään kriittiseen heidän uskonyhteisönsä kannalta.

      Noin yleisesti ottaen on niin, että Jehovan todistajat ajattelevat että heistä ja heidän uskonnollisesta järjestöstä esitetty kritiikki on käytännössä pelkästään valheellista. Järjestön on helppo ylläpitää mielikuvaa, kun sen jäsenet eivät edes uskalla tutustua kritiikkiin. Tämä on toki tuttua monista muistakin epäterveistä uskonyhteisöistä, joiden oppi ja toimintamallit eivät kestä avointa tarkastelua.

      Anita Ojala: ”Meille leikkaukseen liittyneet tapahtumat olivat Jumalan puhuttelua: ei jäänyt epäselväksi, keneltä apu viime kädessä tuli.”

      Mahtavaa, että leikkaus sujui hyvin. 🙂 Meillä on toki eri näkemys siitä, oliko asialla jokin yliluonnollinen toimija vai lääketiede ja suotuisa sattuma, mutta sillä ei ole väliä, lopputulos on tärkeintä, kun se kerran oli hyvä.

      Blogin aiheeseen liittyen oma mielenkiintoinen kysymyksensä on, miksi jotkut uskonnolliset suuntaukset näkevät tarpeelliseksi lähteä puoskaroimaan lääketieteen saralle ja vetämään pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä joistain Raamatussa esitetyistä näkemyksistä, joilla ei ole mitään tekemistä nykyaikaisen lääketieteen kanssa. Siinä astutaan Jumalan varpaille aika lujaa ja otetaan iso riski siitä, että tulkinnat ovat vääriä ja aiheuttavat turhia ihmisuhreja, kuten Jehovan todistajien kohdalla on käynyt jo yli sata vuotta.

    • Totesit: ”Meillä on toki eri näkemys siitä, oliko asialla jokin yliluonnollinen toimija VAI lääketiede ja suotuisa sattuma”

      Korjaan hiukan: ”jokin yliluonnollinen toimija JA lääketiede” vai ”lääketiede ja suostuisa sattuma”.
      Enhän kiellä lääketieteen merkitystä ja osuutta asiaan. Ilman lääkäreiden osaamista tämä ei olisi ollut mahdollista, mutta he eivät kuitenkaan voi vaikuttaa mitään siihen, milloin sopiva siirre saadaan. Näkemystemme ero on siis näiden kahden välillä: yliluonnollinen toimija – sattuma.

      Se Jumala, jonka olen oppinut tuntemaan Raamatusta ja Jeesuksesta, voi toimia ja silloin tällöin toimii ilman lääkäreitäkin tai muita inhimillisiä välikappaleita. Mutta mikäli jokin inhimillinen apu on käytettävissä, hän käyttää sitä suvereenisti. Jeesus jätti sanomansa julistamisenkin ihmisten käsiin, mutta omasta näkökulmastani katsoen Jumala näyttää olevan aktiivisesti mukana tätä työtä niinkuin monia muitakin asioita edistämässä. Asiat menevät vain niin hitaasti eteenpäin, koska ihminen ei ole kovin taipuvainen Jumalan työtoveriksi.

      En tässä kuitenkaan halua viedä keskustelua taas sivuun blogisi pääaiheesta. Tälle keskustelulle pitäisi olla oma lähtökohtansa.

Antero Syrjänen
Antero Syrjänen
Olen 70-luvun lopulla syntynyt nuori mies läntisestä Suomesta. Perheeseen kuuluu vaimo ja muutama pörröinen lemmikki. Synnyin Jehovan todistaja -sukuun ja -perheeseen. Blogeissani tulen käsittelemään, ainakin aluksi, elämää Jehovan todistajien maailmassa ja ympäristössä. Jos haluat kysyä todistajuudesta (tai ottaa muuten yhteyttä) yksityisemmin, sähköpostiosoite on: tantero.syrjanen@gmail.com