Jeesusko käännyttäjä?
Jeesuksen antamista käskyistä kenties tunnetuin on se Matteuksen evankeliumin lopussa oleva ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni.” Käsky jo sellaisenaan herättää monia kysymyksiä – puhumattakaan siitä problematiikasta, jonka toteutus parin vuosituhannen aikana on saanut aikaan.
Oliko tarkoituksena käännyttää ”kaikki kansat”, kuten suomenkielinen KR-käännös antaa ymmärtää? Miekkalähetyksellä? Pelottelulla? Uhkailulla? Näitäkin käännytysmenetelmiä on Vapahtajamme jalanjälkiin joskus sotkettu.
Vapahtajamme oli myös täydellinen Opettaja. Hän ei ainoastaan käskenyt saarnata vaan oli ihmiselämänsä aikana jo antanut itse mallin ja riittävän ohjeistuksen. Saarnaamistyön pilottihankkeeseen osallistuivat apostolit, jotka ohjattiin ”Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo” teemanaan ”Taivasten valtakunta on tullut lähelle”.(Mat10:7)
Opetustyön otsikkona oli siis Jumalan valtakunta. Alkutekstin basileia(=valtakunta) tuo esille sen, että sanoma oli voidellulta kuninkaalta, kääntyyhän tuo sana esimerkiksi englanninkielisissä käännöksissä suomalaista kuvaavammin: ”kingdom”.
Vaikka aluksi kohderyhmä oli Jumalan omaisuuskansa, yksilöihin kohdistettiin mielenkiinto: "Kun tulette johonkin kaupunkiin tai kylään, ottakaa selvää, kuka siellä on käyntinne arvoinen, ja jääkää asumaan hänen luokseen lähtöönne saakka.” (jae11) Opetusta siis tarjoiltiin runsaasti niille, joita Jumalan Pojan sanoma kiinnosti.
Kun Jeesuksen lähettämä yllätysvieras astui taloon, hän ”toivotti talon väelle rauhaa”. (jae12) Ja jos Jumalan valtakunnan kuninkaan alamaisuus ei jotakuta kiinnostanut, väkisin käännytystä ei saanut yrittää: ”Jos teitä jossakin talossa tai kaupungissa ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuunnella, lähtekää sieltä.”(jae14) Suurta kansansuosiota ei ollut luvassa, pikemminkin ankaraa vastustusta ja innokkaita vastustajia. Jeesus lupasi työhön täydellistä apuaan ylhäältä ja rohkaisi: ”Älkää siis pelätkö ihmisiä.”(jae 26)
Raamattu kertoo, että myöhemmin ovelta ovelle kuljettiin hiukan suuremmalla joukolla. Jeesus lähetti nyt jo seitsemänkymmentä seuraajaansa kertomaan hyvää uutista edellään. (Lu10:1-) Vastaanotto ei ollut kovin suotuisaa tälläkään Jeesuksen johtamalla ovelta-ovelle kampanjalla. Jumalan Poika huokailikin lopulta hyvin murheellisena sille, ettei ”paalupaikka” Jumalan valtakuntaan omaisuuskansaa kiinnostanut ”Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla.”(Mat23:37)
Jeesuksen ollessa jo Taivaallisena Työjohtajana käännyttiinkin saarnaamistyössä samarialaisten ja ei-juutalaisten puoleen. Heistä tuli myös sanoman levittäjiä syntyperäisen juutalaisjoukon lisäksi. Henkilökohtaisia kontakteja ottivat Jumalan valtakunta-teemalla sekä naiset että miehet. Menetelmä säilyi edelleen Jeesuksen antamissa askelmerkeissä, opetuksista kerrottiin ”sekä julkisesti että huone huoneelta” kasvavasta vastustuksesta huolimatta.(Apt20:20)
Beroiassa esimerkiksi oli sitten poikkeuksellisen paljon Jeesuksen mainitsemia ”arvollisia”. Heitäkään ei pakotettu kääntymään vaan kerrotaan, että ”He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa. Monet heistä tulivatkin uskoon, samoin useat arvossa pidetyt kreikkalaiset naiset ja miehet.”(Apt17:11,12)
Apostolien nukahdettua odottamaan ylösnousemusta saarnaaminen alkoi saada yhä käännyttävämpiä muotoja. Toteutui se ennustus, joka ensimmäisen polven saarnaajille annettiin: ”Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä.”(Apt20:29) Jeesus itse opetti ”rikkaviljan” tulevan pian hänen jälkeensä esiin.(Mat13:36-43)
Lähetyskäskyä seuranneet vuosisadat ovat toteutuksen kannalta olleet varmasti murheellista seurattavaa Isänsä vieressä istuvalle taivaalliselle Voidellulle. Mutta milloin Jumalan valtakunnasta taas saarnattaisiin yksituumaisesti?
Jeesus ennusti ”rikkaviljan” ja ”vehnän” olevan erillään ”nykyisen maailman lopun” aikana: ”Elonkorjuu on maailman loppu”(Mat13:39) Tässä kohden Jeesus käytti täsmälleen samaa kreikankielistä sanaa synteleia kuin opettaessaan maailman loppuajan tunnusmerkeistä(Mat24,Mark13,Lu21)
Lähetyskäskyn Antaja ennusti siis, että synteleia:n aikana yksimielisen Jumalan valtakunnasta saarnaamisen toimintakenttänä olisi koko maapallo. Yllätysvierailuja sekä järjestelmällistä Raamattu-opetusta olisi tarjolla monilla kielillä. ”Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi”, Jeesus ennusti Matteuksen 24. luvun jakeessa 14.
Jeesuksen taivaasta käsin ohjaama informaatiokampanja Jumalan valtakunnasta ja sen tulevista aikaansaannoksista on siis kovassa vauhdissa. ”Arvollisia” etsitään tiheällä kammalla. Kaikille ja kaikkialla tarjotaan mahdollisuutta liittyä niiden joukkoon, jotka uskovat mallirukouksen pyynnön toteutumiseen valtakunnan avulla. Siis siihen, että ”Valtakunta tulee” ja Kaikkivaltiaan tahto toteutuu ”myös maan päällä niin kuin taivaassa”.
89 kommenttia
Englannin vanhurskas ‘righteous’ tarkoittaa sekä oikeudenmukaista että oikeutettua. Latina ‘iustus’ merkitsee myös sekä oikein toimivaa että oikeaksi hyväksyttyä. Korostuuko suomessa liiaksi vanhurskaus ihmisen kykynä tehdä oikein? Silloin jää varjoon evankeliumi Jeesuksen meille ansaitsemasta oikeudesta olla Jumalan lapsi.
Tiedoksi kaikille keskustelijoille.
Katkaisin keskustelun Kaija Mäkelän kanssa, mikä voi jonkun mielestä olla hätiköityä. Juttua kun olisi varmasti riittänyt.
Kannattaa verrata aiempaa plogiani, ja siellä alkukeskustelun kaikkein tarmokkainta keskusteljijaa ja hänen agendaansa Kaijan vastaavaan. Ja kuinkas siinä sitten kävikään? Osoite on https://www.kotimaa.fi/mita-jeesus-opetti-taman-maailman-lopusta/
Kukahan sieltä seuraavaan plogiini tulee samalla tyylillä jatkamaan? Veikkaan, että taival on lyhyt.
Olen täällä keskustelemassa erilaisista näkemyksistä, joita eri tavoin ajattelevilla ihmisillä Raamatusta on. Rakentavasti ja toisen ajatukset huomioiden. Sellaiseen ei hengellinen miekkailu oikein sovi, ajattelen. Tällä palstalla kun voidaan käydä asiallistakin ajatustenvaihtoa.
Varmasti myös tämän lähetyskäskyotsikon alla edelleen.
Miten maailma voitaisiin saavuttaa evankeliumilla ja usko Jeesukseen pelastajana nousisi arvoon arvaamattomaan? Mainitsit 3000 uskoon tullutta 1, helluntaina. Sitä edelsi Jeesuksen lupaama Pyhän Hengen kaste voimaksi lähetystyöhön ja rohkeuden saaminen Pyhässä Hengessä. Miten suhtaudut Jeesuksen lupaamaan Pyhän Hengen kasteeseen aiemmin vedellä kastetuille opetuslapsilleen, joita mekin olemme lähetyskäskyn lopun lupauksen mukaan. Jos kaikki on opetettu noudatettavaksi, niin silloin mekin odotamme Jeesuksen Pyhän Hengen kastetta, jos uskomme Sanaan ja noudatamme sitä. Mistä syystä Paavali sanoo ja opettaa ainakin kolmessa kohdassa: “Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.”
Olet Risto varsin oikealla asialla yhdistäessäsi pyhän hengen ja lähetyskäskyn. Sanoihan Jeesus viimeisinä sanoinaan poistuessaan maapallolta: ”Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka.” Vain Jumalan hengellä lähetyskäskyä voidaan siis toteuttaa ”maan ääriin asti”, inhimillisesti urakka on aivan ylivoimainen.
Todellakin: “Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.” Sitaattisi on erinomaisen selventävä.
Johannes Kastaja kertoi, että hän käytti kastamisvälineenä vettä. Jeesukseen viitaten hän ennusti jotakin parempilaatuista: ”Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä”. Ja tällainen kaste sitten tuli ensimmäisenä helluntaina ensin opetuslapsille ja sitten myös noille 3000 juuri veteen upotetulle uudelle Jeesuksen seuraajalle.
Ensimmäisen helluntain tilaisuudesta ja Jeesuksen osuudesta Raamattu kertoo: ”Jumala on korottanut hänet oikealle puolelleen, ja hän on ottanut vastaan Isän lupaaman Pyhän Hengen lahjan ja vuodattanut sen, niin kuin te voitte nähdä ja kuulla.” Läsnäolijoilla ei ollut epäselvyyttä taivaallisesta voimasta, kun he todensivat annetun lupauksen: “Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.”(Apt2:38)
Ymmärrän niin, että kaste pyhällä hengellä rinnastetaan Raamatussa Jumalan hengellä voiteluun. Tämä näkyy Jeesuksen kasteen yhteydessä. Jeesus kastettiin vedellä, mutta ”Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen.”(Mat3:16)
Kasteen yhteydessä Jeesuksesta tuli Messias ja Kristus. Nehän ovat erikielisisä ilmauksia sanalle Voideltu. Näin Raamattu Jeesuksen voitelusta Jumalan valtakunnan kuninkaaksi: Näin “Te tiedätte, mitä on tapahtunut ensin Galileassa ja sitten kaikkialla Juudeassa sen jälkeen kun Johannes saarnasi ja kastoi. Te olette kuulleet Jeesuksesta, nasaretilaisesta, jonka Jumala voiteli Pyhällä Hengellä ja voimalla.”(Apt10:37,38)
Mitä sinä Risto näistä ajatuksistani pidät?
Jehovan Todistajat keräävät tämäntyyppisiä tietoja, arvioidaan sitä kuinka kiinnostunut ihminen on heidän sanomalla. En tiedä heidän keräävät muuta tietoja, ei esim.vammaisuudesta.
Kaijalle. Ohitan taas kylmän viileästi kaikki “lautan pykäämiset” ja myös sen, miksi Jeesuskin uskoi vedenpaisumukseen – monet muutkin detaljisi tämän keskustelun päätoimittaja taas deletoi vastauslistaltaan. Kyllähän niistä taas oman keskustelunsa saisi, tai väittelyn. (Samalla terveiset sinne Kimmolle ja Juhanille, jotka minun skippaamisistani kovasti ovat hermostuneet. Calm down guys!)
Koska Nooan Raamatussa mainittu saarnaamistyö on rinnastettu lähetyskäskyn toteuttamiseen, poimin sen nyt tähän tarkasteltavaksi. Tartut Kaija samalla erittäin merkitykselliseen käytänteeseen Raamatussa.
Kysyt, että “Mitä muuten ylipäätään ajattelet siitä, että Raamatun esittämässä Jumalan ja Nooan keskustelutuokiossa Jumala ei mainitse saarnaamisesta mitään? Eikä siitä että muilla olisi mahdollisuuksia pelastua? Eikö niin tärkeä huomio olisi ollut tärkeää kirjata ylös?”
Voi olla, että sinun mielestäsi tämän yksityiskohdan puttuminen on ratkaisevaa. Monet kritisoivat ihan samanlaista “puutteellisuutta” Raamatussa: Miksi ei kerrota tarkasti? Miksi salailua ja arvoituksellisuutta jne jne. Jopa Jeesuksen ensimmäiset seuraajat olisivat halunneet tietää joskus enemmän, mutta Jeesus sanoi heille kerrankin: “Ei teidän kuulu tietää …” (Tämä ei ole kuitenkaan se syy, miksi en sen seitsemännestä pyynöstäsikään vastaa siihen sensaatiolehdistön luotettavuusasiaan)
Raamattu itse kertoo asiasta tällaista: “Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka… se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.”(Hepr4:12)
Meillä on tuosta Jehovan ja Nooan ajatustenvaihdosta erilaiset näkemykset. Sinä vaadit Mooseksen kirjan merkinnöiltä enemmän. Ja se on sinun oikeutesi, jota minä en voi mitenkään mitätöidä. Minusta taas tuo muutaman lauseen mittainen ajatustenvaihto on juuri passelin mittainen. Raamatun muusta osasta saan selville tuon saarnaamisaktion ja kaiken välttämättömän tiedon.
En tietenkään saa koskaan tietää Nooan julistustyön laajamittaisuutta. Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, ettei se nyt niin kovin maantieteellisesti laajaa voinut olla. Todistamistyö lienee kenties jopa sinunkin mielestäsi sentään isommalla vaihteella nykyisin?
Vedenpaisumuksessa hukkui juuri sellainen määrä ihmisiä kuin mitä pahuuden totaalipoistoon tarvittiin. Sodomasta ei löytynyt riittävästi vanhurskaita Jumalan mittarin mukaan, joten vain Loot tyttärineen ja vaimokin melkein selviytyi. jne Sinulla ja monilla muilla voi olla erilailla kalibroitu mittausväline Jumalan oikeudenmukaisuudesta, ja se sinulle jälleen suotakoon. Minä taas luotan siihen, että kyllä maapallon tekijä tietää, mitä tekee, vaikka me emme kaikkia yksityiskohtia ymmärtäisikään.
Raamattu kertoo sitten myös yhden Nooan päivien tapaisen tapahtumainkulun, jossa Jumalan ilmoittamat tuhon tuulet peruuntuivat. Olkoon tällainen sivujuonne tukemassa pääkeskustelunaihettamme.
Oletko tutustunut Joonan kirjaan? Se kertoo, kuinka Niinivelle oli luettu tuomio ja kuinka Joonan piti tuo käydä heille saarnaamassa. Joona oli siis Nooan ja nykyajan saarnaajien kollega.
Raamattu kertoo Joonan hyvin lyhyen saarnan tuloksesta: “Jumala näki, että he kääntyivät pahoilta teiltään. Niin hän muutti mielensä eikä sallinutkaan onnettomuuden kohdata niniveläisiä, vaikka oli sanonut tuhoavansa heidät.”
Oliko tämä sinun mielestäsi oikein? Minusta oli.
Ilmoita asiaton kommentti