Mitä Jeesus opetti ”tämän maailman lopusta”?

Jeesuksen ensimmäiset seuraajat olivat Raamattunsa lukeneita. Kirjoituksiin tutustuminen kuului juutalaiseen perinteeseen, ja sitä toteutettiin sekä perhepiirissä että synagogassa.(5.Mo6:7) Opetuslapset olivat hyvin selvillä myös niistä lupauksista, jotka koskivat Messiasta ja hänen hallintoaan. Ei ole siis mikään ihme, että he ottivat asian esille Kristuksen saavuttua maapallolle.

”Sano meille, milloin se kaikki tapahtuu. Mikä on merkkinä sinun tulostasi(parousia) ja tämän maailman lopusta(synteleia)?” kyseltiin Suurelta Opettajalta ensimmäisellä vuosisadalla.(Mat24:3) Mitä Jeesus vastasi? Ja tarvitseeko meidän, nykyisten Jeesuksen seuraajien, annetusta vastauksesta kovinkin paljon välittää?

Mestariopettajan maailmanloppuselostus on varsin pitkä ja saanut palstatilaa niin Matteuksen, Markuksen kuin myös Luukkaan evankeliumeissa. ”Tämän maailman loppu” ei ole siis Raamatun mukaan näköjään ”sittenpähänsenähdään” – asioita.

Jeesus erittelee vastauksessaan kaksi erityyppistä ”loppua”, pidemmän loppujakson ja hyvin lyhytkestoisen finaalivaiheen.

Ensiksikin hän puhuu pitkästä ajanjaksosta, jonka kreikkalainen ilmaus on synteleiaStrongin sanakirja antaa termille ennen merkitystä ”loppu”(end) käännöksen completion”, joka on ajatuksellisesti lähellä suomen kielen sanaa ”loppuun saattaminen”.  Tämän maailman” lopetusjaksolle ovat Jeesuksen sanojen mukaan ominaisia monet ikävyydet  kuten sodat, nälänhätä ja maanjäristykset. Oikeastaan ainoa myönteinen piirre on se, että jaetaan informaatiota: ”Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu(telos).”(Mat24:14)

Sanan ”synteleia” rinnalla Raamatun teksti käyttää ilmaustaparousia”.(Mat24:3) Kyseisen sanan ensimmäisenä merkityksenä on sanakirjatiedon mukaanpresence”, joka myös sisältää ajatuksen pidemmästä ajanjaksosta, läsnäolosta. (Vrt Fil2:12)

Toisesta ”lopusta” Jeesus käyttää kreikankielen ilmaisua ”telos”. Telos merkitsee sitä varsinaista finaalia, joka tulee sitten Jeesuksen sanojen mukaan äkkiarvaamatta: ”Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin”(Mat24:36)

Kun sitten Jeesuksen oli aika palata Isänsä luo taivaaseen, opetuslapset ottivat jälleen puheeksi ”tämän maailman lopun” ja sen ajankohdan. Pian jo ylös kohoava Vapahtajamme sai viimeiseksi vastattavakseen oikeastaan aika huonosti formuloidun kysymyksen, jos sitä ajatellaan jälkiviisaasti: ”Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?”(Apt1:8) Kysymys osoittaa ensinnäkin kuinka vilpittömän innokasta Jeesuksen taivasmatkan saattajakunta oli. Sitten voidaan kyllä nähdä, että he olivat Kaikkivaltiaan aikataulusta melkoisesti pihalla: ”Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut.”

Jeesuksen maailmanloppuvastaus osoittaa myös, että olot eivät ole kovin häävit planeetallamme lopun lähetessä. Lohduttavaa on kuitenkin ylhäältä tuleva apu: ” Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan. Jos sitä aikaa ei lyhennettäisi, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta valittujen tähden se aika lyhennetään.”(Mat24:21,22)

Ihmisiä siis selviytyy ”tämän maailman” lopusta ilmeisen vähän. Kristus paljastaa myöhemmin antaessaan Johannekselle ilmestyksensä, että jäljelle jääneitä odottaa todella upeat olosuhteet. Näin maailmanlopun jälkeisestä ajasta Raamattu meitä informoi: ”Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen. Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle.”(Ilm7:14-16)

Ja maailmanlopun arkkitehdillä Jeesuksella on ratkaiseva rooli asioiden korjaamisessa: ”Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.”(Ilm7:17)

Millaisena sinä näet maailman lopun Raamatussa? Mikä loppuu? Odotatko vai pelkäätkö sitä?

Mitä sinulle merkitsee se, että niin monet ovat julistaneet maailmanlopun olevan ”ihan juuri nyt”, eikä sitä ole vieläkään tullut.

Elämmekö nykyisin sitä ajanjaksoa, jota Jeesus kutsui lopun ajaksi, synteleiaksi?

 

 

  1. Asiasta toiseen: ”YK-NGO-liittolaisuusjäsenyys 1992–2001[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
    Jehovan todistajien Vartiotorni-seura haki vuonna 1991 YK:n tiedotusosaston NGO-liittolaisjäsenyyttä, ja se hyväksyttiin NGO-jäseneksi vuonna 1992. Vartiotorni-seuran erikoisalaksi mainittiin ihmisoikeudet, ja se julkaisi tuona aikana muutamia YK:ta ja ihmisoikeuksia myönteisessä valossa käsitteleviä kirjoituksia etenkin Herätkää!-lehdessä.[64] Jehovan todistajat osallistuivat eri järjestöjensä kautta myös YK:n ihmisoikeuskomission toimintaan.[65]

    Liittolaisjäsenyys päättyi vuonna 2001[66] vain päiviä sen jälkeen, kun jäsenyys tuli julkisuuteen,[67] ja esiin nostettiin se, että Jehovan todistajat pitävät teologiassaan YK:ta Ilmestyskirjan petona ja ovat maininneet sen olevan ”Jumalan valtakunnan Jumalaa pilkkaavava väärennös”[68] ja että he ovat jo vuosia arvostelleet muita uskontokuntia yhteistyöstä YK:n kanssa.[69]
    Lukuisista yhteydenotoista johtuen YK julkaisi 4.3.2004 internetsivuillaan asiaa koskevan tiedotteen,[70] jossa mainittiin Jehovan todistajien YK-liittolaisuuteen vaaditun muun muassa, että järjestö jakaa YK:n peruskirjan ihanteet. Uskontokunta ei ole kommentoinut tapausta.”

    Onhan se aika ristiriitaista hakea YK:n tiedotusosaston jäsenyyttä ja olla jäsen, kun kuitenkin YK on Jehovan Todistajien mielestä Ilmestyskirjan peto. Etkö Rauli näe siinä mitään ristiriitaa?

    • Luin artikkelin sellaisena kun se Wikipediassa on. Jehovan todistajien selvitys ei tuosta artikkelista käy ilmi.

      Tiedän YK:n roolin Raamatussa, ja jäsenyyden hakemiselle täytyy olla jokin erityinen syy. Jos sellaista syytä ei ole, ja vaikkka olisikin, ristiriitaisuus näyttää ilmeiseltä. Juuri sen vuoksi siitä kai sitten luovuttiinkin.

      Koska en asiasta todellakaan mitään tiedä, en halua asialla enempää spekuloida. Ja kun se niin kovin ohuesti liittyy tähän teemaamme ”tämän maailman lopusta”.

  2. Jos Kalevaa on uskominen, olet Rauli toiminut uskonnollisen yhteisösi uutisvastaavana. Et ole kuitenkaan ollut tietoinen uskonnollisen yhteisösi YK-kytköksistä, etkä edes ole lukenut Wikipedian artikkelia uskonnollisesta yhteisöstäsi, jossa asia selvitetään.

    Miten tämä kaikki on mahdollista? Ja nyt sanot vielä ettet edes halua tutustua koko asiaan!?!

    Löysin uskontokuntasi sivuilta seuraavan katkelman. Ehkä sen rohkaisemana uskaltaudut selvittämään asiaa.

    ”Entä jos saa selville jotain, mikä näyttää olevan ristiriidassa omien syvään juurtuneiden näkemysten kanssa? Pitäisikö se sivuuttaa? Ei tietenkään. Joskus voi olla erityisen järkevää harkita sellaisia voimakkaita todisteita, jotka näyttävät olevan vastoin sitä, mihin uskoo.” (Herätkää! tammikuu 2011, s. 28, 29)

    • Kalevaa on uskominen, tottakai. Mutta oma pieni uutisvastaavuuteni koskee vain joitakin meidän kokoontumisiamme, niistä olen ollut medialle kertoilemassa. Tehtävän hoitaminen ei edellytä kaikkea jt-historiassa tapahtuneen hallintaa, kokoontumiseen liittyvät faktat ovat aineistomme.

      Kuvittelehan Kalevan toimittajaa kyselemässä esimerkiksi YK:sta tai vastaavasta. Journalistit ovat ammattimiehiä ja -naisia, eikä Kaleva ole mikään iltapäivälehti. Keltaisen lehdistön lehtimiestavat ja luotettavuuden me kaikki kyllä sitten tunnemme, myös jt-uutisoinnista.

      Nyt olen sitten lukenut Wikipedian artikkelin, toista osapuolta en ole kuullut. Kylläpä tuli helpottunut olo elellä kohti ”tämän maailman loppua”. Sehän se nyt kuitenkin on pääaiheemme.

      Onko ”tämän maailman loppu” sinun horisontissasi jo näkyvillä, Kaija? Onko ihmiskunta sinun mielestäsi oikealla tiellä? Raamattua tai ekologista tietämystämme kompassina käyttäen.

    • >>Kuvittelehan Kalevan toimittajaa kyselemässä esimerkiksi YK:sta tai vastaavasta.

      Voisin helposti kuvitella, mikäli aihe sattuisi Kalevaa kiinnostamaan. Tämähän oli esillä aikoinaan laatulehtenä tunnetussa The Guardian -lehdessä.

      >>Keltaisen lehdistön lehtimiestavat ja luotettavuuden me kaikki kyllä sitten tunnemme, myös jt-uutisoinnista.

      Keltainen lehdistö elää tietenkin otsikoista, mutta olisiko sinulla esittää jokin väärä tieto mitä Keltainen lehdistö on Jehovan todistajista uutisoinut, kun annat kerran ymmärtää että tällaista on tapahtunut ehkä enemmänkin?

      >>Nyt olen sitten lukenut Wikipedian artikkelin, toista osapuolta en ole kuullut.

      Mikseihän uskonnollinen yhteisösi sitten ole kommentoinut asiaa millään tavalla, ja miksi se selvästi piilottelee tätä tietoa Jehovan todistajilta?

      >>Onko “tämän maailman loppu” sinun horisontissasi jo näkyvillä, Kaija? Onko ihmiskunta sinun mielestäsi oikealla tiellä? Raamattua tai ekologista tietämystämme kompassina käyttäen.

      Pidän Raamatun kertomuksia aiheesta ristiriitaisina, joten en pysty suhtautumaan niihin varauksetta.

    • Onko Rauli ymmärrettävä, että esitit väärän todistuksen nk. Keltaisesta lehdistöstä jehovantodistajuutta koskien?

      Jatkoa ajatellen annan kullan arvoisen vinkin: aina kun lähtee esittämään syytöksiä, kannattaa olla konkreettisia esimerkkejä takataskussa. Muuten käy helposti niin, kuten nyt näyttää käyneen, että tulee itse syyllistettyä siihen mistä muuta tahoa lähti syyttämään.

  3. ”Noin ei puhu mies, joka julistaa pikaista maailmanloppua elinaikanaan,,,”

    Myöhäinen kommentti, koska olen ollut mökillä ilman nettiä. Emme tiedä mitä Paavali tarkkaan tarkoittaa sanoilla ’minun jälkeeni’. Kuolemansa vai vai asemaansa liikkeessä. Hän myös saattoi aavistaa kuolemansa tulevan äkillisesti Rooman toimesta. Lisäksi Paavali oli jo vanhako mies. että kyllä hänen kuolemansa jälkeinen aikakin vielä mahtuu ’lähiodotus’ käsitteen alle.
    Muta kaipaamasi raamatun jae on esim. tässä missäPaavali tessalonikalaisille kirjoittaessaan luottaa Jeesuksen palaavan hetkenä minä hyvänsä (1. Tess. 4:16-17) 17: 17 sitten meidät, (Siis myös Paavali) jotka o l e m m e e l o s s a, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Kirjoittaja

Rauli Toivonen
Rauli Toivonen
Olen Jehovan todistaja Pyhäjärveltä. Leipäni olen ansainnut perheelleni viimeiset 35 vuotta opettamalla kemiaa ja matematiikkaa paikallisessa lukiossa. Lokakuun alusta 2017 siirryin eläkkeelle ja opetan nyt kanssaihmisilleni vain Raamattua. Harrastan liikuntaa varsin tarmokkaasti: pallopelejä, kuntosalia ja lenkkejä kuuluu viikottaiseen ohjelmaani. Olen kolmen lapsen isä ja myös kolmen lapsen isoisä. Vaimon kanssa yhteistä taivalta on tänä vuonna 42 vuotta. Voit kirjoitella minulle myös meiliä osoitteseen raulitoivonen1@gmail.com