Mitä Jeesus opetti ”tämän maailman lopusta”?

Jeesuksen ensimmäiset seuraajat olivat Raamattunsa lukeneita. Kirjoituksiin tutustuminen kuului juutalaiseen perinteeseen, ja sitä toteutettiin sekä perhepiirissä että synagogassa.(5.Mo6:7) Opetuslapset olivat hyvin selvillä myös niistä lupauksista, jotka koskivat Messiasta ja hänen hallintoaan. Ei ole siis mikään ihme, että he ottivat asian esille Kristuksen saavuttua maapallolle.

”Sano meille, milloin se kaikki tapahtuu. Mikä on merkkinä sinun tulostasi(parousia) ja tämän maailman lopusta(synteleia)?” kyseltiin Suurelta Opettajalta ensimmäisellä vuosisadalla.(Mat24:3) Mitä Jeesus vastasi? Ja tarvitseeko meidän, nykyisten Jeesuksen seuraajien, annetusta vastauksesta kovinkin paljon välittää?

Mestariopettajan maailmanloppuselostus on varsin pitkä ja saanut palstatilaa niin Matteuksen, Markuksen kuin myös Luukkaan evankeliumeissa. ”Tämän maailman loppu” ei ole siis Raamatun mukaan näköjään ”sittenpähänsenähdään” – asioita.

Jeesus erittelee vastauksessaan kaksi erityyppistä ”loppua”, pidemmän loppujakson ja hyvin lyhytkestoisen finaalivaiheen.

Ensiksikin hän puhuu pitkästä ajanjaksosta, jonka kreikkalainen ilmaus on synteleiaStrongin sanakirja antaa termille ennen merkitystä ”loppu”(end) käännöksen completion”, joka on ajatuksellisesti lähellä suomen kielen sanaa ”loppuun saattaminen”.  Tämän maailman” lopetusjaksolle ovat Jeesuksen sanojen mukaan ominaisia monet ikävyydet  kuten sodat, nälänhätä ja maanjäristykset. Oikeastaan ainoa myönteinen piirre on se, että jaetaan informaatiota: ”Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu(telos).”(Mat24:14)

Sanan ”synteleia” rinnalla Raamatun teksti käyttää ilmaustaparousia”.(Mat24:3) Kyseisen sanan ensimmäisenä merkityksenä on sanakirjatiedon mukaanpresence”, joka myös sisältää ajatuksen pidemmästä ajanjaksosta, läsnäolosta. (Vrt Fil2:12)

Toisesta ”lopusta” Jeesus käyttää kreikankielen ilmaisua ”telos”. Telos merkitsee sitä varsinaista finaalia, joka tulee sitten Jeesuksen sanojen mukaan äkkiarvaamatta: ”Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin”(Mat24:36)

Kun sitten Jeesuksen oli aika palata Isänsä luo taivaaseen, opetuslapset ottivat jälleen puheeksi ”tämän maailman lopun” ja sen ajankohdan. Pian jo ylös kohoava Vapahtajamme sai viimeiseksi vastattavakseen oikeastaan aika huonosti formuloidun kysymyksen, jos sitä ajatellaan jälkiviisaasti: ”Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?”(Apt1:8) Kysymys osoittaa ensinnäkin kuinka vilpittömän innokasta Jeesuksen taivasmatkan saattajakunta oli. Sitten voidaan kyllä nähdä, että he olivat Kaikkivaltiaan aikataulusta melkoisesti pihalla: ”Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut.”

Jeesuksen maailmanloppuvastaus osoittaa myös, että olot eivät ole kovin häävit planeetallamme lopun lähetessä. Lohduttavaa on kuitenkin ylhäältä tuleva apu: ” Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan. Jos sitä aikaa ei lyhennettäisi, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta valittujen tähden se aika lyhennetään.”(Mat24:21,22)

Ihmisiä siis selviytyy ”tämän maailman” lopusta ilmeisen vähän. Kristus paljastaa myöhemmin antaessaan Johannekselle ilmestyksensä, että jäljelle jääneitä odottaa todella upeat olosuhteet. Näin maailmanlopun jälkeisestä ajasta Raamattu meitä informoi: ”Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen. Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle.”(Ilm7:14-16)

Ja maailmanlopun arkkitehdillä Jeesuksella on ratkaiseva rooli asioiden korjaamisessa: ”Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.”(Ilm7:17)

Millaisena sinä näet maailman lopun Raamatussa? Mikä loppuu? Odotatko vai pelkäätkö sitä?

Mitä sinulle merkitsee se, että niin monet ovat julistaneet maailmanlopun olevan ”ihan juuri nyt”, eikä sitä ole vieläkään tullut.

Elämmekö nykyisin sitä ajanjaksoa, jota Jeesus kutsui lopun ajaksi, synteleiaksi?

 

 

    • Meillä on kuten muillakin kielteisiä kantoja erilaisiin asioihin. Olen itsekin mahdollisimman vähän tekemisissä YK:n kanssa, vaikka samalla tunnen ihania ihmisiä, jotka ovat aktiivisia UNICEF:n toimijoita. Ei häiritse tippaakaan minun myönteistä näkemystäni heistä.

      En halua tässä nyt mitään historiikkia siitä, miten Kansainliitosta on meidän päiviimme tultu ja kuinka Jehovan todistajat ovat eri aikoina tämän ihmisjärjestön nähneet. Mutta siitä, kuinka YK liittyy ”tämän maailman loppuun” keskustelen mielelläni- nyt kun lakat on poimittu ja kesäpaikassamme Itä-Suomessa on siihen mahdollisuus. Lakkoja oli ilahduttavan paljon.

      Näen YK:ssa erinomaisen pyrkimyksen sivistykseen ja rauhaan maailmassa. Tulokset sitten ovat vaihdelleet laidasta laitaan, kuten ihmishankkeilla on tapana. Maailman tulevaisuuteen liimautuu erityisesti tuo pyrkimys maailmanrauhaan, ja näyttää siltä, ettei siihen järjestöltä hampaita löydy. Veto-oikeudet ja muut sen kaltaiset kertovat, että isojen maiden varpaille ei hypitä.

      Näen YK:n Ilmestyskirjan petona, joka saa voimansa tämän maailman kuninkailta(=poliittisilta vallanpitäjiltä): ”Näillä on yksi ja sama mieli, ja he antavat voimansa ja valtansa pedolle.”(Ilm17:13) Tuntomerkit sopivat erinomaisesti Kansainliiton ja YK:n historiaan: ”Peto, jonka näit, on ollut, mutta nyt sitä ei ole. Se tulee vielä nousemaan syvyydestä, mutta lopulta se joutuu tuhon omaksi.”(jae8)

      Maailman loppuun kahdeksas peto liittyy siten, että se ”ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa.”(jae 16) Tässä kerrotaan, että loppurytinä alkaa sillä, että YK:n välityksellä maailman vallanpitäjät hyökkäävät uskonnollisen maailman kimppuun. Monet poliitikot ilmaisevat jo kyllästyneensä uskontojen aiheuttamiin haittoihin maailmanrauhaan pyrittäessä, eikös vain?

      YK on useimmille ihmisille ainoa rauhan toivo. Harva saarnamies julistaa Jumalan valtakunnan panevan Jeesuksen johdolla asiat kuntoon maapallolla ”tämän maailman lopussa”. Tästä syystä YK voidaan nähdä vaarallisena harhauttajana. Minä näen sen sellaisena, sinä ja enemmistö kenties olette eri mieltä. Vai?

      Jeesuksen lopun ennustuksessa Markuksen mukaan YK esiintyy seuraavassa: ”Kun te näette turmion iljetyksen seisovan paikassa, jossa se ei saisi olla — huomatkoon lukija tämän! — silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille.”(Mark13:14)

      Aikanaan vuonna 70 ”turmion iljetys” oli Rooman sotajoukot, jotka piirittivät Jerusalemia, juutalaislle pyhää ja Jumalan valtaa edustavaa. Nykyisin YK on astunut sitten Jumalan valtakunnan paikalle, eikä sellainen tietysti Kaikkivaltiaan mielestä voi olla sopivaa.

      On tietysti luonnollista, että koska YK on Jumalamme vihollinen, ei se voi olla meidänkään kaveri. Mutta muille emme näkemystämme tuputa vaan kuinnioitamme itse kunkin näkemystä järjestöstä nimeltä YK. Kun me emme ole tuomareita edes itsemme suhteen, sano Raamattu.

  1. Kiitos Rauli tarkasta kysmyksestäsi ja Pentti selvennyksestäsi, wanhassa päässäni todellakin yhdistin muistinvaraisesti kaksi jaetta. Mutta itse asiahan ei muutu,sillä se että Jeesuksen lupaus lähitulemuksestaan olisi toteutunut Kirkastusvuorinäyssä ei minusta täyttä kaikkia niitä viitteitä,joita Raamattu lähiodotuksen oikeuttavasti antaa, esim:

    ”Te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennen kuin Ihmisen Poika tulee”.

    Tiedän tälle lupaukselle on annettu kaikenlaisia harmonisoivia selityksiä kaikkien niiden uskonnolisten suuntausten piireissä, jotka eivät voi kohtaa kirjaimelisesti tulkita.

    • Tuolla aiemmin harmonisoinkin(erinomainen termi muuten ristiriidattomuuspyrkimykselle) tuon ”Israelin kaupunkien loppuun käymisen”.

      Jos Jeesus olisi elänyt EU-aikamme Euroopassa hän kenties olisi puhunut ”Brysselin komennossa olevista kaupungeista”. Terminologian Kristus usein otti ympäröivästä yhteiskunnasta, kuten mekin usein teemme.

      Saarnaaminen on siis vauhdissa, kun Jeesus enkeleineen alkaa säätää omia direktiivejään planeetallemme tuhannen vuoden ajan, se oli lausuntonsa ydinajatus.

      Kirkastusvuorella toteutui vain se, mstä Jeesus tapahtuman edellä oli puhunut. Ja vain se.

    • Onhan minulla jutut. Kiitos kriittisestä kommentistasi, joka on varmasti monen muunkin kanta tekstistäni ja osui sikäli naulan kantaan.

      Enhän minä toki kiistä sitä tosiasiaa, etteikö YK olisi sinänsä ihan oikealla asialla. Onnistumisiakin on. Epäonnekseen se kuitenkin on ihmisten mielissä saanut aseman, jonka tulisi kuulua vain ja yksinomaan Jumalan valtakunnalle.

      Sanoisin, että YK on tämän maailman paras yritys rauhan turvaamiseksi ennen ”tämän maailman loppua”.

  2. Jeesus puhui viikunapuusta joka on hänen oma kansa ja sen uudistuksesta. Room. ” paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kuin muista kansoista koottava määrä on tullut täytteen. Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva” Room. 11: 25-26. Dan. 12: 1 ” Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen jonka nimi on kirjoitettu kirjaan”. Jae 7.” Kun pyhän kansan hajaannus on lopussa, tulee kaiken tämän loppu.” Israelin valtio perustettiin 1948 ja maahan paluu jatkuu. Monien profettojen kautta voimme lukea kuinka Jumala kokoaa kansansa kaikista maista , pakanoiden keskeltä. Jeesus itse puhui kuulijoilleen omalle kansalleen: ” Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille. Ja minä sanon teille, ette minua näe ennen kuin sinä päivänä, jona sanotte ” siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimesssä. ” Luuk.13:35 Eli vasta kun Israel itse kaipaa Jeesusta vapahtajakseen hän saapuu.

    • Kiitos kommentistasi.
      Jeesus puhui todellakin maailman lopun lähestymisestä ja sanoi:”Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.”(Mat24:32). Monet yhdistaävät laillasi lausunnon nykyiseen Israeliin Lähi-Idässä juuri tuon viikunapuusymboliikan vuoksi.

      Toisaalta sama kohta menee Luukkaan mukaan, ja sitä ei aina huomata: ”Katsokaa viikunapuuta, tai mitä puuta tahansa.Kun näette sen puhkeavan lehteen, te tiedätte ilman muuta, että kesä on jo lähellä.(Lu21:29.30)

      Huomasitko, että Jeesuksen ennustuksen täyttää ”mikä puu tahansa”, ei ainoastaan viikunapuu. Ilmeisesti puulaji ei ollut merkitsevä.

      Toisaalta tämä Jeesuksen lausunto osoittaa, että aikanaan Jeesuksen parousia(läsnäolo) ja tämän maailman synteleia(lopun aika) ovat hänen seuraajiensa havaittavasti ihan siinä missä kevään merkit. Eli hyvinkin hoksattavissa.

      Kenties kommentoit tätä piirrettä, ja voimme jatkaa tuota Israelin kansan asemasta keskustelua ”tämän maailman lopun” lähestymisessä.

  3. Täsä suomalaisen teologisen tutkimuksen käsitys asiata: teologisen tiedekunnan sivulta:

    ”Odottipa Jeesus eskatologisen käänteen nopeaa toteutumista tai ei, hänen seuraajansa kiistatta odottivat sitä. He tulkitsivat Jeesuksen ylösnousemuksen osoitukseksi viimeisten aikojen alkamisesta. Jeesus oli herätetty ”esikoisena niiden joukosta, jotka ovat kuolleet” (1. Kor. 15:20) ja jatkoa seuraisi pian. Jeesus tulisi takaisin ja yleinen ylösnousemus tapahtuisi vielä heidän elinaikanaan. Tällainen lähiodotus näkyy selkeästi mm. Paavalin kirjeissä. Hänen mukaansa aikaa oli vain vähän jäljellä. Se tuli käyttää sanoman julistukseen. Siksi Paavali ei ollut kiinnostunut esimerkiksi yhteiskunnallisten epäkohtien muuttamisesta ja piti avioliittoakin turhana.”

    • Kaijalle.

      Kysymyksistä kuuluu aina kiittää, ja tehtäköön niin nytkin. Tässä on nyt vastessani minulla kaksi suurta ongelmaa.

      Ensinnäkin olen jo aika paljon kertonut, kuinka YK liittyy ”tämän maailman” loppuvaiheisiin. NGO-liittolaisjäsenyyttä en osaa mitenkään aiheeseen liittää.

      Eikä minulla ole harmaata aavistusta siitä, mikä NGO on. On aika vaikea kommentoida asiaa, josta ei mitään tiedä. Enkä nyt oikein innostu asiaa edes selvittämään.

      Helpompia kysymyksiä jatkossa, please.

  4. SeppoHeinola lainaa teol. tiedekunnan sivuilta: ”Tällainen lähiodotus näkyy selkeästi mm. Paavalin kirjeissä. Hänen mukaansa aikaa oli vain vähän jäljellä. Se tuli käyttää sanoman julistukseen. Siksi Paavali ei ollut kiinnostunut esimerkiksi yhteiskunnallisten epäkohtien muuttamisesta ja piti avioliittoakin turhana.”

    Ovatpa nuo nykyteologit kovin viisaita, kun tietävät enemmän kuin Paavali, joka välitti suoraan kuulemiaan sanoja itse Vanhurskaalta!

    Suoraan Jeesukseltahan hän sai Damaskossa Ananiaksen välittämät terveiset: ”Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut (Apt 22:14-15)”.

    Mooseksen ennustus ”Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella. (5 Ms 18:15)” on sovellettavissa Jeesuksen lisäksi myös Paavaliin!

    Enpä äkkiä muista ketään Mooseksen lisäksi, joka suoraan nokkapaisteella olisi saanut opillisia ohjeita välitettäväksi sanatarkasti seurakunnalle!

    Paavaliakin olisi syytä kuunnella, niin kuin Herraa, sillä hän on saanut sen armon Jumalalta, että häneen voi luottaa! (1 Kr 7:25) Jopa avioliittoasioissakin!

    • No mutta mitä Reino M. horiset, juuri Paavalihan tiesi odottaa Herran paluuta aivan pian! Teologithan vain lukevat Paavalia tässä kirjaimellisesti.

    • Ei Reino horise vaan puhuu tässäkin asiaa.

      Kuten tuolla aiemmin oli jo esillä, Jeesus ennusti oman kylvönsä jälkeen tulevan huonon siemenen kylväjän. Hän kertoi etukäteen siitä luopumuksesta, jonka kirkkohistoria monipuolisesti meille sitten on kirjoittanut. Elonkorjuu ja kylvösten erottelu tapahtuisi Jeesuksen mukaan sitten ”synteleian”, juuri tämän lopun ajan kuluessa.(Mat13:24-)

      Paavali oli ihan täysin Mestarinsa linjoilla: ”Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä. Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa.(Apt20:29)

      Noin ei puhu mies, joka julistaa pikaista maailmanloppua elinaikanaan. Mihin raamatunjakeisiin Seppo sinun näkemyksesi perustuu? Vosikohan niitä taas hiukan harmonisoida?

      Sikäli olet oikeassa, että kyllähän alkuseurakunnassa oli varmaankin kiireellisyyden tuntu: saarnattava oli täysillä muut arkielämän askareet toissijaistaen. Kun kiireellisyys loppui, alkoi järjestäytyneen uskonnon laitostuminen, olen asiasta lueskellut.

  5. Markuksen evankeliumi:
    ”Ja kun hän kaukaa näki viikunapuun, jossa oli lehtiä, meni hän katsomaan, löytäisikö ehkä jotakin siitä; mutta tultuaan sen luo hän ei löytänyt muuta kuin lehtiä. Sillä silloin ei ollut viikunain aika.
    Ja kun he varhain aamulla kulkivat ohi, näkivät he viikunapuun kuivettuneen juuria myöten.
    Silloin Pietari muisti Jeesuksen sanat ja sanoi hänelle: ”Rabbi, katso, viikunapuu, jonka sinä kirosit, on kuivettunut.”
    13:28 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. Jeesus yritti etsiä hedelmää oman kansansa joukosta, mutta toteaa ettei ole viikunain aika. Raamattu kertoo ” viikunain” ajasta israelin hengellisestä uudistumisesta. matteuksen kohdassa Jeesus oli puhunut juuri suuresta ahdistuksesta ennen näitä jakeita. ”Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni heidän silmäinsä edessä.
    ”Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.
    Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; aikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
    Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
    Niin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne; ja te olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne. ” Hes.36.25-28 He tunnistavat Messiaan Jeesuksen: Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista. (Sak.12:10).

  6. Minusta tässä ei sanota, että ennustuksen täyttää mikä puu tahansa, siinä merkityksessä miten Jeesus haki hedelmää viikunapuusta. Tässä kerrotaan vaan ylipäätään siitä miten kesän tulo nähdään yleensä. “Katsokaa viikunapuuta, tai mitä puuta tahansa.Kun näette sen puhkeavan lehteen, te tiedätte ilman muuta, että kesä on jo lähellä.(Lu21:29.30)

    • Ei, olen harmitellut samaa alkeellisuutta formaatissa. Nopeana kirjoittajana lyön hirmuisesti typoja enkä aina muista oikolukea. Korjaisin mielelläni jälkeenpäin. Onko ’muokkaa’ toiminto niin vaikea saada Ylläpito?

Rauli Toivonen
Rauli Toivonen
Olen Jehovan todistaja Pyhäjärveltä. Leipäni olen ansainnut perheelleni viimeiset 35 vuotta opettamalla kemiaa ja matematiikkaa paikallisessa lukiossa. Lokakuun alusta 2017 siirryin eläkkeelle ja opetan nyt kanssaihmisilleni vain Raamattua. Harrastan liikuntaa varsin tarmokkaasti: pallopelejä, kuntosalia ja lenkkejä kuuluu viikottaiseen ohjelmaani. Olen kolmen lapsen isä ja myös kolmen lapsen isoisä. Vaimon kanssa yhteistä taivalta on tänä vuonna 42 vuotta. Voit kirjoitella minulle myös meiliä osoitteseen raulitoivonen1@gmail.com