Jeesus saarnamatkoilla Galileassa

Kuvassa näytteille pantuja kastemekkoja Somerolla pidetyssä vauvakirkossa 14.1.2018 Seurakuntakeskuksessa.

Sunnuntai 21.01.2018
3. sunnuntai loppiaisesta
Jeesus herättää uskon
Evankeliumi: Mark. 1:29–39

Kirkosta kotiin tultua kaverit mukana

Jeesus on osallistunut liturgiaan, jumalanpalvelukseen. Sen jälkeen hän menee Pietarin kotiin. Mukana ovat Andreas sekä Sebedeuksen pojat Jaakob ja Johannes.

Toisinaan olen saanut kokea suuremmoisia keskusteluja sen jälkeen kun kirkonmenoista on kotiin poikennut joitakin kavereita. Kerrankin pari ystävääni keskustelivat eräästä kirjasta kaksi ja puoli tuntia kahvinjuonnin aikana ja sen jälkeen.

Ottakaamme oppia ja tuokaamme kaverimme kirkkoon ja sen jälkeen jatkakaamme yhdessäoloa. Sen sijaan välttäkäämme sitä, että joku sanoisi ettei voi tulla kirkkoon, kun pitää mennä kavereita tapaamaan.

Olkoon mottomme: kirkkoon yhdessä ja sitten kaverien kanssa keskustelemaan.

Vanhan perinteen mukaan Sebedeuksen poikien äiti oli Salome, Jeesuksen kasvinkumppani, rakentaja Joosefin tytär ensimmäisestä avioliitostaan.

Pietarin anoppi

Apostoli Pietari oli naimisissa. Hänen anoppinsa oli sairas. Jeesus paransi hänet. Myöhemmin Pietarin vaimo seurasi miestään tämän siirtyessä tehtävästä toiseen. Aluksi Pietari oli Jerusalemin seurakunnan johtaja, Jerusalemin patriarkan viran ensimmäinen haltija, sitten Syyrian Antiokian piispa, ensimmäinen Antiokian patriarkka, ja elämänsä loppupuolella ensimmäinen Rooman piispa, Rooman paavi.

Omalta osaltani en ole pitänyt suomalaisista anoppivitseistä. Olen nimittäin ollut Jumalalle kiitollinen kummastakin anopistani. Olen kokenut suurta hyvyyttä heidän puoleltaan. Rakkaat muistot täyttävät mieleni heitä muistellessani. Ensimmäinen anoppini ja vaimoni kuolivat lähes samoihin aikoihin, vain muutaman kuukauden välein toisistaan viime vuosituhannella. Toinen anoppini kuoli sen jälkeen kun olimme vaimoni ja lastemme kanssa tulleet Kamerunista Suomeen.

Rukous sairaiden puolesta

Kapernaumissa moni sairas tuotiin Jeesuksen luo. Vapahtajamme paransi heidät.

Meidän kirkkokäsikirjassamme on kaava sairaan puolesta rukoilemiseen. Siinä myös kerrotaan miten voidaan toimittaa sairaan voitelu meidän kirkossamme. Katolisessa kirkossa sairaan voitelu on sakramentti.

Demonien karkoittaminen

Jeesus myös vapautti ihmisiä demonien vallasta. Moni kahlehdittu mieli sai vapautuksen. Otan tähän kolme kohtaa miten nykyaikana pahojen henkien vallasta vapauttaminen voi tapahtua:

1) Kun perkele kiusasi Jeesusta niin Jeesus torjui kaikki kiusaukset Jumalan sanan voimalla. Yhä edelleen pyhä Raamatun sana on voimallinen ajamaan kaikki pimeyden henkivallat pois ihmisiä vaivaamasta.

2) Pyhässä kasteessa kastettava pääsee vapaaksi perkeleen vallasta ja siirretään Jumalan valtakuntaan. Vanhastaan kastekaavaan on sisältynyt saatanan ulosajaminen yhtenä osana kastekaavaa. Meidän kirkkomme kaavassa tuo on laimennettu lähes tunnistamattomaksi. Sen sijaan valtaosassa kristikuntaa se on edelleen erittäin selkeästi kasteen kaavassa mukana.

Olen lukemattomia kertoja käyttänyt saarnoissani esillä tätä näkökohtaa. Meidän kasteemme on meidän turvamme kaikkia pahan henkivaltojen hyökkäyksiä vastaan. Kun paha yrittää rynnätä kimppuumme, niin se lyö otsansa kuhmulle kasteen suojaavaan muuriin.

3) Esimerkiksi katolisella kirkolla on oma riivaajien ulos ajamisen kaava. Vuosituhannen vaihteeseen tultaessa se uusittiin. Jonkin aikaa tuon jälkeen yksi tapaus ylitti uutiskynnyksen. Paavin luo oli tuotu eräs demonien vaivaama ihminen. Paavi toimitti tuon kaavan mukaisen pahan vallasta vapauttamisen toimituksen. Kyseinen henkilö pääsi vapaaksi.

Jeesus saarnasi Galileassa ja ympäristössä

Jeesuksen julistus levisi Kapernaumista lähtien eri puolille ympäristöä. Jeesus toimi lukuisissa synagogissa vierailevana saarnaajana. Työ laajeni nykyisen Israelin ulkopuolelle myös nykyisten Libanonin ja Jordanian alueille.

Tässä oli ensi askeleita sittemmin eteenpäin ja kauemmaksikin levinneelle evankeliumin eteenpäin menolle. Nykyinen maailmanlähetys on jatkoa tuolle aikoinaan Galileassa ja sen ympäristössä tapahtuneelle Jumalan sanan saarnalle. Jo tuolloin Jumalan valtakunta tuli ihmisten luo, kun kansa kokoontui viettämään yhteistä liturgiaa Jumalan huoneisiin.

5 kommenttia

  • Manu Ryösö sanoo:

    Kiitos inspiroivasta blogista!

    Hauskaa, että tässä blogissa on palautettu liturgia-sana sen raamatulliseen yhteyteen. Itsekin törmäsin tähän pari päivää sitten lukiessani Apostolien tekoja kreikaksi:

    Ja heidän toimittaessaan palvelusta Herralle ja paastotessaan Pyhä Henki sanoi: ”Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut”. (Apt.13:2)

    λειτουργουντων δε αυτων τω κυριω και νηστευοντων ειπεν το πνευμα το αγιον αφορισατε δη μοι τον τε βαρναβαν και τον σαυλον εις το εργον ο προσκεκλημαι αυτους

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Teksti puhuu Pietarin anopista. Pietarilla oli perhe. Näin on myös meillä luterilaisilla papeilla.

    Tänään 18.1.2018 tulee kuluneeksi 15 vuotta siitä kun meidät vihittiin Coletten kanssa Yaoundéssa Kamerunissa. Olen onnellinen puolisostani. Vihkimessun toimitti Kamerunin kirkon presidentti eli arkkipiispaa vastaava Thomas Nyiwe Nsimeyongin kirkossa sen jälkeen kun Yaounden pormestari ensiksi oli kotonaan toimittanut avioliiton juridisen puolen vihkimisen.

    Kiitos Jumalalle yhteisistä vuosistamme.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Tekstinä olevassa evankeliumissa Jeesus rukoili aamulla kun aurinko ei vielä ollut noussut.

    Minä puolestani aamulla ennen perheen heräämistä luin katalonian kielisen Markuksen evankeliumin kahtena käännöksenä. Valittu Raamatun kirja liittyi tähän blogitekstiini ja kielen valintaan vaikutti uutinen Katalonian parlamentin puheenjohtajiston valinnasta.

    Sikäläisen Raamattuseuran nettipipliasta osoitteessa

    http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mc+1&id24=1&pos=0&set=15&l=ca

    Kalaonian evankelisen Raamattuinstituutin käännöksestä osoitteessa

    https://web.archive.org/web/20080711105306/http://www.ibecat.org/biblia/

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit