Jeesus revolution elokuva

 

Kävin äsken  katsomassa tuon elokuvan ja kyyneleet virtasivat poskillani sen alusta loppuun asti.

Oli se aika poikkeuksellista minulle. Joskus joku kyynel on silmäkulmasta poskelle lirahtanut, jotain kuvaa katsoessa. Nyt vettä tuli molemmat posket ihan märiksi ja vielä jatkuvasti. Ai mikäkö puhutteli niin voimakkaasti.

Se vain että minä tunnen totuuden, jota miljoonat ihmiset etsivät, mutta hakevat sitä sieltä mistä sitä ei löydy.

Ai mitäkö teen sen asian kanssa. No, siinähän se juttu onkin kun olen niin kuin minulla ei olisikaan tuota käsittämättömän suurta aarretta. Oli pakko ihan alkaa kirjoittamaan tätä teille, jotta saan itseni rauhoittumaan. Kirjoittamien auttaa rentoutumaan ja omia ajatuksia pääsee tässä rauhassa pohdiskelemaan. Jolloin voi jopa jotain jättää julkaisematta.

Huh. Miten olen tottunut tähän omaan kristillisyyteeni ja uskovaisuuteni. Tapaan jolla elän uskoani todeksi. Joudunkin nyt kysymään itseltäni elänkö ihan oikeasti siinä totuudessa, jonka tunnen henkilökohtaisesti. Olenko totta edes itselleni. Vai petänkö itseäni sillä että elän ihan hyvää ja mukavaa elämää? Ehkäpä se totuus jonka jo nuorena sain kohdata Jeesuksessa voisi näkyä minussa enemmän. Ehkä se voisi laittaa liikkeelle jotain, joka olisi sen arvoista, että minä tunnen Hänet, joka sanoo että Hän on totuus.

Elokuva kertoo hippiherätyksestä, joka lähti liikkeelle seurakunnasta, joka avasi ovensa. Olisiko minunkin syytä avata jokin ovi johonkin uuteen?

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

131 KOMMENTIT

  1. Raamattu esittää asian hyvin yksiselitteisesti: Luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä on Jumalan Hengen mukaan. Ihminen pitää Kristuksen neitseestä syntymistä ja ylösnousemusta hulluutena. Ihminen ei voi ilman Jumalan myötävaikutusta luottaa (uskoa) Evankeliumia. Ei usko ole, joka miehen.

    Evankeliumissa on itsessään se Voima, joka avaa ihmisen korvat. Miksi kaikki eivät kuule ja saa luottamusta Jumalaan Kristuksen anteeksiannon ja lunastuksen kautta?

    En tiedä. Julistan Jumalan Valtakuntaa ja rukoilen, että kaikki ihmiset tulisivat tuntemaan Totuuden Kristuksessa. Eivät kaikki usko. Miksi? Mielelläni tietäisin… Luotan Jumalaan, Hän tietää mitä tekee, sillä Hänen on myös Tuomio.

    • Ismon, sanoma voidaan kiteyttää selkokielellä;
      Jumala ei anna uskoa kaikille. Jumala on epäoikeuden mukainen hirviö. On mukava uskoa tälläiseen Jumalaan. Uskokaa tekin. Jumala ei pakkokäännytä kaikkia, vain muutamat pakkokäännytetään. Jumala pelastaa ihmisen ilman ihmistä. Mitä eroa on enään ismon ja islamin välillä. Ei mitään. 🙂

    • Nyt otit sellaisen kohdan esiin joka paljastaa ristiriidan sen väitteesi kanssa ettei meidän tehtävä ole uskon ja pelastuksen vastaanottaminen. Tuossahan nimenomaan sanotaan ettei luonnollinen ihminen ”ota vastaan”. Miksi Paavali tätä valittaa, jollei juuri vastaanottamien olisi se mihin jokaisen tulee pyrkiä.
      Tuo kohta kertoo meille juuri sen että vastaanottaminen on se ihmisen osa.

    • Evankeliumin suloinen ääni kutsuu ihmistä ja Pyhä-Henki itse toimii siinä kutsussa. Kutsu on hyödytön, jollei kuulija ota kutsua vastaan. Lahjan vastaanottamien ei millään tavalla muuta sitä tosiasiaa, että Pelastus on kokonaan Jumalan työ. Vastaanottaminen vain on sitä että hyväksyy Jeesuksen omaksi ja ainoaksi pelastajakseen. Väite jonka mukaan ihminen ei voi edes Pyhän Hengen toiminnan vaikutuksesta voi ottaa pelastusta vastaan. Tarkoittaa juuri sitä, että Sami Paajanen on oikeassa.

  2. Sami, en yllättynyt kommentistasi, se on hyvin yleinen. Muuten Islam opettaa, että ihmisen täytyy valmistaa itsensä Jumalan Armoon, säännöllisin rukouksin, ja tietyillä rituaaleilla, ynm. Islam on ns. Laki uskonto, jossa ihminen on Jumalan edessä sen arvoinen, miten hyvin hän noudattaa lakia. Islam on osittain historian valossa gnostilaisen kristillisyyden juuresta lähtenyt oppi.

    On myös erikoista, että pidät Jumalaa hirviönä, kun tiedämme, että Hän Lähettänyt Poikansa maailmaan, että ihminen saisi Lunastuksen, pelastuksen ja sovituksen synnistä. Jumala on asettanut Kristuksen maailmaan kaikille sovitukseksi, julistetaan kaikille ja kaikki ovat kutsuttuja. Tiedät Sami itsekin, etteivät kaikki ota vastaan Evankeliumia he eivät voi, jos heille ei anneta uskoa! Jos ihminen ei usko Evankeliumia, niin ihminen jää kadotettuun tilaansa ja kuolee siihen.

    Jos pidän totena sitä, että vain jäännös pelastuu, niin miten sen voisi muuten selittää, kuin, etteivät kaikki tule uskomaan Evankeliumia. Ei kertaalleen tuomittuja voi uudelleen tuomita, heidät voi vain pelastaa. Ihminen ei ole vapaa, vaan sidottu syntiin ja kuolemaan. On väärin sanoa, että kuollut valitsee kuoleman.

    Ihminen on surullista kyllä sellainen, joka rakastaa ihmiskunniaa ja omaa hyvyyttään, niin paljon, että on sokea ja elää pimeydessä luonnostaan. Jeesus sanookin: ”Antakaa kuolleitten haudata kuolleensa.” Ihminen on syntynyt tuomion alle ja ainostaan Jumala voi ihmisen pelastaa, ihmiselle se on mahdotonta. Juuri sen tähden Jumala Lähetti Poikansa. Joka syntyy veden ja Hengen kautta pääsee sisälle Jumalan Valtakuntaan.

    ”Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Joh.3:17-19

    • Ismo Malinen kaikki eivät tee parannusta, siis kyllä ylpeys estää nöyrtymistä tunnustamaan että on erossa Jumalasta ja tarvitsisi parantajaa Jeesusta.

      Ajatus etten minä voi olla väärässä kun olen uskonut kaiken mitä kirkko opettaa, mutta jokaisen on nöyrryttävä Jeesuksen edessä.

  3. ”Väite jonka mukaan ihminen ei voi edes Pyhän Hengen toiminnan vaikutuksesta voi ottaa pelastusta vastaan. ” Pekka

    Minähän sanoin juuri päinvastoin, nimenomaan juuri Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä uskon. Ajatus on se, että että jokainen joka tulee ns. uskoon, on tullut uskoon Jumalan vaikutuksesta. Jos halutaan käyttää sanaa vastaanottaminen, niin se on myös Jumalan teko, koska Jumala on vaikuttanut uskon, joka vastaanottaa Evankeliumin ilmoituksen Kristuksen Sanan mukaan.

    En ymmärrä mikä tässä on vaikeaa? Sekö, että kaikki eivät usko, he eivät usko vaikka kuolleet herätettäisiin? Jotta ei kukaan saisi sellaista väärää käsitystä, että olisin estämässä ketään tulemasta Kristuksen luokse, niin kutsun aina kaikkia tulemaan Kristuksen luokse. Evankeliumi on kaikille avoin, tulkoon jokainen Kristuksen luokse pian!

    ”Henki ja morsian sanovat: ”Tule!” Ja joka kuulee, sanokoon: ”Tule!” Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.” Ilm.22:17

    • Ismo, tekee Jumalasta fatalistisen hirviön, joka sattuu pelastamaan jotkut. Ihminen on robotti linjalla oleva tahdoton möykky jonka Ismon mainostama Jumala tekee eläväksi. Ismo häivyttää ihmisen vapaan tahdon, luonnon ja armon välisen eron. Jumalasta tulee sadisti sillä Hän on; ” ”Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan” ( Rm 9:15) . Tämän jälkeen Ismo puhuu Jumalan rakkaudesta, kuinka Jumala on rakkaus.

      Ismo edustaa näissä kirjoituksissa monergistista Jumala kuvaa jossa hän annihililoi ( täydellistä hävittämistä tai tyhjäksi tekemistä) kaikki ihmisen edellytykset armon vastaanottamiseen. Tämän filosofisen harhan ja epäloogisuuden hän on omaksunut lutherin filosofisesta Raamatun tulkinnasta jota lutherin predestinaatio oppi edustaa. Ei mitään uutta auringon alla 1500 luvulta lähtien.

    • Sami Paajanen entäpä kun ihmisellä onkin oma osuus eli tulee tehdä omasta halusta parannus niin kuinka vauvakaste siihen sovitetaan eihän vauvalla ole päätäntä valtaa kastetaanko vai ei?

  4. En tee Jumalasta fatalistia, sillä kaikki on Rakastavan Isän Vallassa. Jumalan Armo on Lahja, jota ei voi ostaa, sen tähden valinta on Armosta, ettei kukaan voi kerskua.

    Enkö ole edellä juuri sanonut, että Jumalan Sanassa on ihmisiä muuttava Voima? Jokainen, joka uskoo Jumalan Pojan Evankeliumin, saa lahjaksi vanhurskauden, sillä Jumala vanhurskauttaa sen, jolla on usko Kristukseen. Niistä en taas ole puhunut mitään, jotka eivät usko… Jokainen, joka uskoo Pelastuu, tässä ei ole yhtään poikkeusta.

    ”Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. Room.3:22-26

    ”Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
    niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.” Jes.55:10-11

    Jokainen ihminen on syntinen ja elää, ilman Jumalan vanhurskautta maailmassa.
    Jos Taivaasta lähetetty (Joh.6:38) Jumalan Pojan Evankeliumi Pelastaa edes jokusen ihmisen maailmasta, niin sekö Samin mielestä tekee Jumalasta sadistin?

  5. Taisin arvata oikein. En sulata Samin väitettä jonka mukaan Luther olisi esittänyt että Jumala on ennalta määrännyt toiset taivaaseen ja toiset kadotukseen. Tämän täytyy olla Samin tekemä johtopäätös, joka ei voi perustua todellisuuteen. Sen sijaan Luther jättää tämän kysymyksen avoimeksi. Emme voi tietää kuka ja miksi joku ottaa pelastuksen vastaan ja miksi joku ei ota. Ismo katselee asiaa armon näkökulmasta ja siksi ei voi käsittää mistä on kyse. Armo tietysti annetaan sille, joka ei sitä voi mitenkään ansaita. Silti joku ja hyvin moni sen hylkää. Meillä ei ole mitään käsitystä miksi näin on. Tässä kohtaa nostan Hattua Jumalalle. Tämän asian hän on meiltä salannut. Eikä aio edes paljastaa tätä salaisuutta meille.

    • Pekka, luther ei ole esittänyt, enkä minä. Mistä olet muodostanut tuon käsityksen, että Jumala on ennalta määrännyt toiset taivaaseen ja toiset kadotukseen?

      Laitoin aikaisemmin luterilaisen tunnustuksen mukaisen käsityksen predestinaatiosta, se ei ole kalvinistinen.

    • Juuri näin Pekka! Jumalan tahto on, että opimme tuntemaan Jumalan Kristuksen kautta, joka on Totuutta, Armoa ja Rakkautta. Jos pyrimme tutkimaan Jumalaa, ilman Kristuksen ja Pyhän Hengen suojaa ja puolustusta, emme kestä.

      Jumala on oikeudenmukainen ja Tuomionsa on aina oikeat. Me emme käsitä mistä lopulta on kysymys, sillä näemme surullisena synnin ja rappion maailmassa, mutta Jumala on lähettänyt tänne pimeyteen ihmeellisen Valonsa, jotta meillä olisi toivo paremmasta, sillä ilman toivoa on ihmisen elämä kuin kuolleen elämää ja vain tämän ajallisen varassa, joka on katoavaa.

    • Ismo, sinun mainostama Jumala voidaan kiteyttää;

      ”” Kuitenkaan ei ole luvallista tutkia, minkä tähden
      jumalallinen majesteetti ei poista tai muuta tätä tahtomme vikaa kaikissa ihmisissä, vaikka se ei
      ole ihmisen vallassa, tai minkä tähden hän lukee sen ihmisen syyksi, vaikka ihminen ei voi
      päästä siitä vapaaksi ” (M. Luther, Sidottu ratkaisuvalta s. 139)”

      Näin luterilainen predestinaatio on epälooginen ja kaikkea logiikkaa vastaan. Luther on kehittänyt filosofisen rotanloukun johon hänellä ei ole vastausta. On turha puhua Jumalan pelastavasta armosta, se näyttäytyy skitsolta, edes suuret hirmuhallitsijat eivät vedä tälle Jumalalle vertoja. Ei jatkoon!

  6. Olet tulkinnut tuota Sami hiukan väärin. Ei ketään ole suljettu pois.

    Joka ei tänään usko, ei tarkoita, etteikö hän voisi huomenna uskoa! Tämä on tärkeää! Ihminen voi päästä pimeydestä, kun Jumalan Evankeliumia julistetaan jatkuvasti. On paljon tapauksia, joissa paatunut ateisti ja Jumalan kieltäjä saa Lahjaksi Jumalan Armon.

    Viime viikolla hän kielsi kaiken, mutta seuraavalla viikolla oli polvillaan Jumalan edessä!
    Jumalan on aika ja meillä, jotka uskomme on saarnan ja julistajan virka.

    Luther oli oikeassa, meillä ei ole lupaa ihmetellä, miksi Jumala toimii näin.

    Vapaat suunnat taas pyrkivät oppeineen väkisin Jumalan valtakuntaan ja pahimmassa tapauksessa tekevät tekopyhiä opettamalla eksyneille ihmisen valtaa. Monet ovat menettäneet uskon, koska he eivät ole pystyneet täyttämään sitä mittaa, jota heiltä vaaditaan…

    • Ismo, toistan;

      ”” Kuitenkaan ei ole luvallista tutkia, minkä tähden jumalallinen majesteetti ei poista tai muuta tätä tahtomme vikaa kaikissa ihmisissä, vaikka se ei ole ihmisen vallassa, tai minkä tähden hän lukee sen ihmisen syyksi, vaikka ihminen ei voi päästä siitä vapaaksi ” (M. Luther, Sidottu ratkaisuvalta s. 139)”

      Jos ketään ei ole suljettu pois miksi mainostamasi Jumala ei poista tai muuta kaikista ihmisistä tahtomme vikaa? Siihen sinä et osaa enää vastata! Sen sijaan syytät siitä ihmistä joka ei voi itseään muuttaa ja vapautat Jumalan.

  7. Jumala on rakkaus joten kyllä hän ottaa huomioon ihmisen tahdon. Joten väite jonka mukaan Jumala vaikuttaa itse kaiken, myös sen että joku vastaanottaa armon, johtaa siihen tosiasiaan, ettei ihminen voi itse valintaa edes tehdä. Valinnan tekee silloin Jumala ja toiset on jo silloin edeltä määrätty kadotukseen.
    Tästä ristiriidasta tässä teillä Samin kanssa on ollut koko ajan kyse.

    • Pekka, juuri näin. Tämä on suuri teologinen perustavanlaatuinen ero luterilaisuudessa suhteessa melkein mihin tahansa kristilliseen kirkkokuntaan. Kysymys ei ole mistään pienestä asiasta, vaan määräävästä prinsiipistä.

    • Pekka viel huomi tähän lauseeseen;

      ”Valinnan tekee silloin Jumala ja toiset on jo silloin edeltä määrätty kadotukseen. ”

      Luterilaisuus ei myönnä tätä lausetta todeksi. Luterilaisuudessa on vain valinta pelastukseen, autuuteen. Ns. Yksinkertainen predestinaatio ( kalvinisteilla on kaksikertainen predestinaatio).

      Toisaalta voidaan luterilaisesta opista loogisesti johtaa kaksinkertainen predestinastio. Valinta autuuteen tarkoittaa, että toisia ei ole valittu, jätetty valinnan ulkopuolelle. 🙂

  8. ”Jos ketään ei ole suljettu pois miksi mainostamasi Jumala ei poista tai muuta kaikista ihmisistä tahtomme vikaa? Siihen sinä et osaa enää vastata! Sen sijaan syytät siitä ihmistä joka ei voi itseään muuttaa ja vapautat Jumalan.”

    Jep Jumala ei ole niinkuin ihminen, Jumala ei ole syntinen, niinkuin jokainen ihminen. En tosiaan ymmärrä Jumalaa, miksi on salannut meiltä ja varsinkin viisailta omat tarkoitusperänsä. Jumala on vastuussa omasta Sanastaan, Hän tekee sen työn, jonka on Lähettänyt Kristuksessa maailmaan.

    Kun tutkii Raamattua, niin Jumalan Kaikkivaltaisuus löytyy Kirkkaana sieltä. Jumala tekee mitä tahtoo. Jumala sanoo, ja tapahtuu niinkuin Hän on sanonut. Mikä on ihminen riitelemään Jumalaa vastaan?

    Minulla ei ole tähän enää mitään lisättävää, seuraavaksi kannattaa kysyä Jumalalta, miksi toimii, kuten toimii. Sen vain tiedän, että Jumala ei jaa Kunniaansa, ei tee väärin, Kaikkivaltias ei vääristä oikeutta.

    • Ismo, minä en Jumalalta kysy typeryyksiä. Jokainen ymmärtää ihan itse Raamatun vastaiset opetukset, voi itse korjata ja luopua niistä. Tässä Jumala auttaa.

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.