Jeesus on syntynyt - Ikiaikojen Jumala on tullut luoksemme ihmiseksi
Kuvassa pieni lapsi Kamerunissa
TORSTAI 24.12.2020
Jouluaatto
Lupaukset täyttyvät
Ensimmäinen lukukappale: Miika 5:1–4
Elämä on suuri ihme. Syntymä on suuri tapahtuma. Keskuuteemme saapuu uusi tulokas. Ihailemme lasta. Syvä onni täyttää mielemme. Maailma ympärimme keskittyy uuteen tulokkaaseen. Kiitämme Jumalaa, riemuitsemme, elämä menee eteenpäin.
Jeesus lapsen syntymässä ihme kertaantuu: Syntymän antaja syntyy. Iankaikkinen Iankaikkisesta, Jumalan Poika, Jumala, tulee luoksemme. Hän, jonka kautta Isä on kaiken luonut, ihmisenkin, tulee ihmiseksi. Hänen tulonsa ei ole roolin ottamista, ei vain näennäistä eikä vain osaan meidän elämästämme asettumista, vaan kokonaan, täydellisesti ja todellisesti ihmiseksi syntymä. Näin hän jo äidin kohdussa oli sekä Jumala että ihminen yhdessä persoonassa. Näin myös neitsyt Maria synnytti Jumalan, ihmisyyden olemukseensa ottaneen. Maria todellakin on Jumalansynnyttyjä. Hän on Jumalan äiti.
Profeetta Miika on sanoittanut tätä tapahtumaa
Jumala katsoo meidän ihmisten puoleen. Hän on ikiaikojen Jumala.
Hänen juurensa ovat muinaisuudessa,
ikiaikojen takana.
Jumala tulee luoksemme ja tulee lihaksi, todelliseksi aidoksi ihmiseksi, kokonaan ihmiseksi, täydellisesti ihmiseksi. Hän, kohdussa kehittynyt, syntyy ihmisen syntymän. Jumalan äiti on hänenkin äitinsä, hänen, joka on Kaikkivaltias Kaikkivaltiaasta.
kun synnyttäjä synnyttää.
Tämä on tapahtunut Betlehemissä, Juudean kaupungissa. Ikivanhilla paimenten niittyjen lähistöllä, kuningas Daavidin synnyinseuduilla, Siellä syntyi herrojen Herra ja kuninkaiden Kuningas.
Sinä Betlehem, sinä Efrata,
sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa!
Mutta sinun keskuudestasi
nousee Israelille hallitsija.
Jumalan valtakunta on tullut keskellemme. Vauvalla, joka syntyi, on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Jumalan rakkaus tuli ilmi. Rakkauden ja huolenpidon valta tuli esiin.
Hallitsija on nouseva
ja kaitseva heitä Herran voimalla.
Hän ei käytä valtaansa toisten ihmisten tuhoamiseen tai alistamiseen vaan pelastamiseen ja vapauttamiseen, rakkauden ja rauhan luomiseen.
Herra, hänen Jumalansa,
antaa hänelle vallan ja kunnian.
Jumalan kunnioitus ja hyvyys syntyvät Jumalan Pojan luona, vastasyntyneen ympärilleen heijastamassa elämän ihmeessä, uutta syntyy, elämä voittaa, onni ja autuus koittaa. Lempeyden ja rakkauden voima tulee esille, loistaa koko maailmalle, aina maan ääriin asti.
He saavat elää rauhassa,
sillä hänen valtansa ulottuu maan ääriin saakka.
Hän tuo rauhan.
Tässä jouluaaton profetia, ensimmäinen lukukappale
Miika 5:1–4
Sinä Betlehem, sinä Efrata,
sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa!
Mutta sinun keskuudestasi
nousee Israelille hallitsija.
Hänen juurensa ovat muinaisuudessa,
ikiaikojen takana.
Herra jättää Israelin vain siksi ajaksi,
kun synnyttäjä synnyttää.
Sitten israelilaisten luokse palaavat
heidän jäljelle jääneet veljensä.
Hallitsija on nouseva
ja kaitseva heitä Herran voimalla.
Herra, hänen Jumalansa,
antaa hänelle vallan ja kunnian.
He saavat elää rauhassa,
sillä hänen valtansa ulottuu maan ääriin saakka.
Hän tuo rauhan.
13 kommenttia
Matias
”Kun synnyttäjä synnyttää ? ”
Kuka synnyttää ?
Jesajassa se on tytär Siion, joka synnyttää kansan.
” 6Metelin ääni kaupungista! Ääni temppelistä! Herran ääni: hän maksaa palkan vihollisillensa! 7 Ennenkuin Siion kipuja tuntee, hän synnyttää; ennenkuin hänelle tuskat tulevat, hän saa poikalapsen. 8Kuka on sellaista kuullut, kuka senkaltaista nähnyt? Syntyykö maa yhden päivän kivulla, tahi synnytetäänkö kansa yhdellä haavaa?
Siionhan tunsi kipuja ja samalla jo synnytti lapsensa. 9Minäkö avaisin kohdun sallimatta synnyttää, sanoo Herra, tahi minäkö, joka saatan synnyttämään, sulkisin kohdun? 10Iloitkaa Jerusalemin kanssa ja riemuitkaa hänestä kaikki, jotka häntä rakastatte; iloitsemalla iloitkaa hänen kanssaan, te, jotka olette hänen tähtensä surreet, ”
Matias
Olipa siellä linkeissä selitystä kerrakseen.
Betlehem Efratista sen verran, että Efrat on nykyisin siirtokunta-alue ja näin ollen kansainvälisen lain vastainen, kuten ne tällä hetkellä ovat. Se näyttää olevan alue Betlehemin ja Hebronin välissä. Eikä siis tarkoita itse kaupunkia, eli Betlehem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Efrat
Ole joskus lukenut, että Betlehem olisi arameaksi Jehudian Beit – Lechem, josta sitten kaupungin nimeksi Betlehem. Koska sana tarkoittaa Leivän taloa, toinen muoto kai tarkoittaisi, että Leipä on Juudan talo, tai Juudan talo on leipä. Tämä olisi ihan ymmärrettävää, koska viljavarastot olivat Jerusalemin sisällä.
Matias
Nyt me kuitenkin tiedämme, miksi Jeesustarinan kirjoittajat tulivat siihen tulokseen, että Jeesuksen pitää käydä syntymässä Betlehemissä, vaikka galilealaisena hänen olisi kuulunut syntyä Galileassa. Ei ollut mitään syytä lähteä syntymään Betlehemiin, ainoastaan se, että joku hallitsija syntyisi siellä, kuten Daavid…… ja Jeesus piti saada jotenkin sopimaan hallitsija kuvaan.
Mutta missä vaiheessa Betlehemissä syntyminen tuli kuvaan, kun keisari Hadrianus oli vihkinyt Betlehemin luolan Adonis-Tammuzin kulttipaikaksi ja Hadrianus vaikutti toisella vuosisadalla.
”Kreikkalaisen myytin mukaan villikarju raateli kuoliaaksi Adoniksen, Afroditen komean nuoren rakastetun. Bybloksen lähellä virtaavan Afga-joen veden uskottiin muuttuvan joka vuosi punaiseksi hänen verestään. Afroditeiksi pukeutuneet naiset kylvivät Adoniksen kuoleman muistoksi ’Adoniksen yrttitarhoja’ , nopeasti itäviä ja lakastuvia kasveja.”
Meillä pääsiäisen aikaan kylvetään nopeasti itävää ja nopesti kuihtuvaa ’rai-ruohoa’ ja lauletaan: Käy yrttitarhasta polku… Ja tarinaan sisältyy myös veri hyvin vahvanaa elementtinä.
Matias
Evankeliumin kirjat on vanhvistettu vasta kolmesataa luvulla, ja kirkkoisillä oli huoli siitä, mistä he saisivat niitä kootuksi, ” kun noilla viheliäisillä juutalaisillakin on niin monta kirjaa ”
Alunperin on ollut joku Barnabas kirje 100-luvulla, jossa on pyritty hengellistämään jotakin, ehkä juutalaisia kirjoituksia. Myöhemmin siitä muodostuikin ihan konkreettinen Jeesus tarina ja koko hengellistäminen meni henkilöpalvonnaksi ja jopa maailman luomiseksi, tämän uuden Adamin kautta.
Sanan Jeesus voisi tulkita myös ylistykseksi Zeulle…Yee.Zeus ! Ja koska Zeus on menettänyt valta-asemansa, se ei ole Kristus joka kuoli, vaan Zeus, joka oli pelastaja, vapahtaja. En tiedä mistä Kristus tuli, ehkä gnostilaisuudesta, tai Intian Krisnasta, jonka kerrotaan poistavan vahingollisten tekojen vastavaikutukset, eli armahtavan. Kun muistamme, että myös Allah on hyvin armollinen, niin onhan meillä sitten armoja tarjolla, mutta mitä saatiin…saatiin korona.
Mainintani Handrianuksesta ja hänen vihkimästään Betlehemin luolasta Adoniksen palvontapaikaksi, ei ollut peräisin Montefioren kirjasta, vaan ihan kristityn, historian professori Edwin Yamauchin kirjasta: ’ Ensimmäisten kristittyjen maailma’. Ihan mainio tiivistelmä kaikesta mitä on ollut.
Tietysti Montefiorekin voi olla kristitty, minä en tiedä, mutta tuo sukunimi on tunnetun, hyvin rikkaan ja vanhan juutalaissuvun nimi.
Jouluaaton sanomaa valotetaan ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/torstai-24-12-2020/
Ilmoita asiaton kommentti