Jeesus on alkavan vuoden valo

Valon määrällä on tosiaan vaikutusta. Poimin kanalasta päivä toisensa jälkeen kymmenkunta munaa. Nuoret kukot haastavat vanhaa johtajaa, Romeo-kukkoa. Onko päivän piteneminen Tuomaan päivän jälkeen saanut tämän aikaan – vai sittenkin kirkkaamman lampun vaihtaminen rikkoutuneen tilalle?

Vuoden vaihteesta alkaa uusi kalenterivuosi ja samalla auringon kipuaminen korkeammalle kohti kevättä. Uutta saadaan aloittaa toiveikkaalla mielellä. Valo vahvistaa elämää ja poistaa pimeän varjoja. Siitä huolimatta, että sodan, inflaation, energiakriisin, luontokadon ja pandemian varjot hämärtävät tulevan vuoden näkymiä.

Uuden vuoden kohta kalenterissa on sopimuksen varainen, eikä kaikissa kulttuureissa edes sama. Meillä käytössä olevan kalenterin uusi vuosi osuu joulun oktaaviin ja sen aiheena on Jeesuksen nimenanto. Siksi uutena vuotena ei ole muita nimipäiviä. Silloin keskitytään Jeesus-nimeen.
_ _ _
Päivän evankeliumiteksti on vain jakeen mittainen: ”Kun oli tullut kahdeksas päivä ja lapsi oli ympärileikattava, hän sai nimen Jeesus, jonka enkeli oli ilmoittanut ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa.” (Luuk 2:21).

Tästä käy ilmi kolme asiaa: Ensinnäkin Jeesuksen vanhemmat noudattivat juutalaista lakia ja antoivat pojan ympärileikattavaksi. Ympärileikkaus oli liiton merkki ja liitti Jumalan seurakuntaan.

Jeesus itse asetti kasteen. Hän käski kastaa ja opettaa ja niin tehdä hänelle seuraajia kaikista kansoista (Matt 28:28-30). Kasteessa meidät liitetään Kristukseen ja hänen kirkkoonsa (Gal 3:27). Kasteessa tulee esille Jumalan armo: ”Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.” (Tiit 3:4-5).

Kasteen merkitys tuntuu vähentyneen ihmisten mieliessä, sillä aiempaa harvemmat lapset kastetaan. Vanhemmat haluavat antaa lapsilleen parasta. Miksi kirkkoon kuuluvat vanhemmat eivät näe kastetta tärkeäksi?

Kasteen lahja ja merkitys olisi löydettävä uudelleen. Kaste antaa turvallisen perustan ja välittää pelastuksen lahjat uskolla vastaanotettaviksi. Kasteen liitto on Jumalan puolelta aina voimassa ja siihen saa palata aina uudelleen parannuksen kautta.

_ _ _
Toiseksi lapsi sai nimen Jeesus. Nimellä on merkitys, joka kuvaa Jeesuksen tulevaa tehtävää: ”Hän pelastaa”. Pietari todisti Jeesuksesta: ”Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla.” (Apt 4:12). Tähän pelastukseen Jumala kutsuu nimeltä jokaista: ”Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun.” (Jes 43:1-2).

Kolmanneksi enkeli ilmoitti Jeesuksen nimen, ennen kuin raskaus oli edes alkanut äidin kohdussa. Jumala oli valmistanut maailmalle pelastuksen pojassaan Jeesuksessa jo kauan ennen Jeesuksen syntymää. Jumalan pelastavaan työhön kuuluu pitkä tähtäin. Hän johdattaa armossaan hyvään suuntaan suunnitelmansa mukaan. Siksi rukoilemme Isä meidän -rukouksessa ”tapahtukoon sinun tahtosi”. Myös tulevan vuoden kaikki asiat ovat Jumalan kädessä ja hänen tiedossaan.
_ _ _
Ennen oli tapana lisätä vuosiluvun yhteyteen kirjaimet A.D. – Anno Domini = Herran vuonna – ja sanat ”jälkeen Herramme Jeesuksen Kristuksen syntymän”. Myös nyt alkava vuosi 2023 alkaa Jeesuksen nimessä. Jokaiseen vuoden päivään sisältyy lupaus Jumalan johdatuksesta ja armosta Jeesuksen tähden. Siksi käymme rohkeasti uuteen, koska Jeesus on päiviemme valo.

  1. Särkiö.

    ”Kun oli tullut kahdeksas päivä ja lapsi oli ympärileikattava, hän sai nimen Jeesus, jonka enkeli oli ilmoittanut ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa. ”

    Missä tämä enkelin ilmoitus on? Mistä sen voi lukea, vai onko se niitä asioita, jotka on katsottu päteviksi todistamatta ?
    Aikaisemmin olen kuullut, että lapsen nimeksi piti tulla Immanuel. Ei kuitenkaan tullut.

    Särkiö:
    ”Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla.”

    Jos ihminen on hädässä, ei ole mitään väliä sillä mikä pelastajan nimi on, pääasia, että hän pelastaa, on siis pelastaja. Palomies/ nainen, lääkäri, sairaanhoitaja, ystävä, isä, äiti, sisko, veli, tuntematon, kuka tahansa joka auttaa/pelastaa. Jos potilas ei hyväksy muiden, kuin Jeesus nimisten apua, hän todennäköisesti kuolee.

    Särkiö
    ”Jumala kutsuu nimeltä jokaista: ”Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun.” (Jes 43:1-2).”

    ”Ja nyt – näin sanoo Herra,
    joka sinut loi, Jaakob,
    joka sinut muovasi, Israel:
    – Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut.
    Minä olen sinut nimeltä kutsunut,
    sinä olet minun.”

    Tässä ei puhuta yksilöistä, vaan Israelista, ja heitä kristityt pitävät hylättynä kansana. En usko, että tuota lupausta voi varastaa toiseen uskontoon. Tai mistäs minä tiedän, kuinka jumalia muokataan oman mielen mukaisiksi. Uskossa kaikki on mahdollista, mutta ei välttämättä hyödyllistä, jos sen oikein oivaltaa.

    Voi olla, että näillä ei ole mitään väliä uskossa, mutta totuudessa niillä on väliä.

  2. Muutama selitys Tarja Parkkilalle: 1.Enkelin ilmoitus Jeesus-nimestä löytyy Matt. 1:21 (Joosefille) ja Luuk.1:31 (Marialle). 2. Pelastus tarkoittaa kristillisessä kielenkäytössä (hieman yksinkertaistaen) ihmisen pääsyä kuolemansa jälkeen taivaaseen, siis autuuteen kutsuttujen ylösnousemukseen. 3. Vaikka Vanha Testamentti on pyhä kirja sekä juutalaisille että kristityille tulkitsevat nämä uskonsuunnat tekstejä monissa kohden hyvin eri tavoin. Kristillinen tulkintatapa näkyy jo Uuden Testamentin teksteissä, selvimmin Matteuksen evankeliumissa ja Heprealaiskirjeessä.

  3. Sahama

    Matt.1:21 ”Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä.»

    Evankeliumit on kirjoitettu Jeesuksen kuoleman jälkeen, ei ennustuksia voi kirjoittaa jälkikäteen.

    Matteus itse sanoo, että se tapahtui.
    22Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut
    ”– Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan,
    ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel –
    se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.”

    Tämä lukee Jesajn luvussa 7, mutta lapsi syntyy jo luvussa 8.

    ”Pelastaa kansansa sen synneistä ”
    En tiedä mistä synnistä kansa pitäisi pelastaa, Jeesus itse sanoo tuoneensa synnin.
    Ehkä hänen kuolemansa vei sen, minkä hän itse toi.

  4. Empiiristen havaintojen pohjalta synti on edelleen keskellämme ”ja voi hyvin”. (Ihmiset eivät kaikkialla niinkään hyvin…)
    Ei tarvitse kuin uutisia kuunnella.

    Joten ei Jeesus kaikkein kaikkia syntejä vienyt. Täällä ja siellä niitä vielä riittää.
    Jeesus kylläkin todella syntejä vie mennessään, kun hänet synniksi tehtiin.
    Toki, jos ei usko synteihin (omalla kohdallaan), on vaikea uskoa niiden (ja niistä seuraavan tuomion) pois ”viemiseenkään” – siis sovitus/armahdusmerkityksessä.

    Ei niinollen ihme, ettei todellista armoakaan enää tunnu olevan – vaikka ”armo”- nimistä sanaa useinkin viljellään. Oikieasti usko armoon ja armahdukseen tuntuu hävinneen.

    Ei auta kuin epätoivoisesti yrittää: ”…pakko koittaa, kuinka suurta pyörää jaksaa pyörittää…” (lainatakseni Tuomari Nurmion vanhaa biisiä.) Moni ei enää jaksa pyörittää…

  5. Kiitos blogistasi Pekka-piispa ja hyvää alkanutta vuotta 2023 AD!

    ”Jeesus itse asetti kasteen. Hän käski kastaa ja opettaa ja niin tehdä hänelle seuraajia kaikista kansoista (Matt 28:28-30). Kasteessa meidät liitetään Kristukseen ja hänen kirkkoonsa (Gal 3:27). Kasteessa tulee esille Jumalan armo: ”Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.” (Tiit 3:4-5).

    Kasteen merkitys tuntuu vähentyneen ihmisten mieliessä, sillä aiempaa harvemmat lapset kastetaan. Vanhemmat haluavat antaa lapsilleen parasta. Miksi kirkkoon kuuluvat vanhemmat eivät näe kastetta tärkeäksi?

    Kasteen lahja ja merkitys olisi löydettävä uudelleen. Kaste antaa turvallisen perustan ja välittää pelastuksen lahjat uskolla vastaanotettaviksi. Kasteen liitto on Jumalan puolelta aina voimassa ja siihen saa palata aina uudelleen parannuksen kautta.”

    Juuri näin. Kun on turva Jumalassa, turvassa on paremmassa!

  6. ”Pesemällä meidät puhtaiksi. ”

    Tosiaan, lapsi on tietysti verinen ja limainen syntymisen jälkeen, mutta hänet viedään heti pesuun. Papit eivät ole koskaan pesemässä vauvoja puhtaiksi, eikä siellä ole Jeesustakaan näkynyt, vaikka lapsi olisi pelastusta vailla, ehkä poikittain tai napanuora kaulan ympärillä. Kätilöt siellä pesut ja pelastuksen tekevät. Naiset ovat läsnä kehdosta hautaan, kuten on tapana sanoa. Ja mehän teemme sen, ilman kiitosta ja kunniaa, arvoasemia ja kunniamerkkejä.

    Synnytyksen limat ja veret eivät ole syntiä, vaikka vauva näyttää saastaiselta ennen pesua. Lapsi tulee ahtaasta portista ja luonto on järjestänyt liukuaineita tulemisen helpottamiseksi.

    Me naiset emme kannna mitään perisyntiä edes raamatullisesti. Me synnytämme edelleenkin kivulla. Miesten sensijaan piti syödä leipänsä otsansa hiessä, joten siitä vain lapion varteen kaikki, jotka haluavat, että perisynti ei heitä seuraa.

    Ja koska me synnytämme edelleen kivulla ja näin sovitamme olemattoman Eevan lankeemusta, ei meidän tarvitse nöyryyttää itseämme pappien edessä, jotka tietämättöminä synnytyskivuista ja niitä arvostamatta, pyrkivät kavaltamaan meiltä lapsen siirtämällä sen päänkastelulla isän valtakuntaan, veronmaksajaksi. On sillä lapsella yleensä omakin isä .

    Kaste suoritetaan syystä, että : ”Luonnollinen lisääntyminen johtaa perisyntiin” ja koska luonnolliselle tarvitaan vastavoima perisynnin kumoamiseksi suorittavat papit luonnottoman lisääntymisen kasteen muodossa. Kaste on hyvin naisvihamielinen, suorastaan ilkeä ajatuksellisesti. Nainen ja varsinkin kohtu katsotaan pimeyden valtakunnaksi, josta lapsi tulee valon valtakuntaan. Aivan kuin miehet omistaisivat auringon. Sikiäminen katsotaan synniksi ja nainen syntiin houkuttelijaksi.

    Normaalisti kaikkea luonnollista pidetään arvokkaampana, kuin luonnotonta, mutta kaste kysymyksessä asia on päinvastoin.

    Suoraa puhetta naisnäkökulmasta.

    • Kyllä, ei ihme Paavalin todistus naissukupuolesta; parempi on miehen olla naiseen ryhtymättä mutta suurempien syntien välttämiseksi sekin menee.

    • Sitten pitää muistaa ettei niin katolinen kuin reformoitu luterilaisuus poista perisyntiä kasteella kokonaan vaan antaa ikäänkuin rokotuksen vastuskyvyn mahdollisuuden Ihmisalun elämään syntiä vastaan kamppailemisessa.

      Tämä edellyttäisi eteenpäin hyvää ohjausta lupauksen antaneilta kasteessa aina seurakuntaan saakka mutta näinhän täyttymisissä harvoin toteutuu.

Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Keski-Lahden seurakunnan vs. kirkkoherra 4.3.2024-30.8.2024. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.