Jeesus nousi Taivaaseen ja palaa pian takaisin

Tiesitkö, että Raamattu ennustaa Jeesuksen palaavan kerran Öljymäelle, jota kuvaa tämä Wikipediasta liittämäni kuva. Tästä kertoo meille Helatorstain eli Kristuksen Taivaaseen astumisen päivän teksti:

Apt.1:1-12

Helatorstaita vietetään 40 päivää Pääsiäisen jälkeen. Mutta mikä on Helatorstain hengellinen merkitys? Onko se vain jotakin vähemmän tärkeää, mikä tapahtui Pääsiäisen ja Helluntain välissä? – Vastausta voimme etsiä varhaisen kirkon ajoilta. Kun luemme apostolista uskontunnustusta, huomaamme äsken lukemamme Helatorstain sanoman jo kiteytyneenä uskontunnustukseemme.

”Minä uskon Jumalaan… Jeesukseen Kristukseen…

joka… ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita…

Helatorstain sanomassa on kolme tärkeää asiaa:

  • Pääsiäisenä julistamme Jeesuksen ylösnousemusta kuolleista. Tämä on tärkeä sanoma juuri meille kuolevaisille ihmisille, koska se kertoo Kristuksen voitosta yli kuoleman vallan. Helatorstaina katsomme Jeesuksen suhteen vielä pidemmälle. Jeesus ei nouse vain haudan kummulle, vaan astuu myös ylös Taivaisiin. Pääsiäisen ja Helatorstain välinen aika on 40 päivää. Tuona aikana Jeesus osoitti moninaisten epäämättömien todistusten kautta elävänsä. Tämä 40 päivän jakso oli tärkeä aika seurakunnalle. Sen aikana Jeesuksen ruumiillinen ylösnousemus osoitettiin todeksi. Sen aikana Jeesus myös antoi ja vahvisti seurakunnalleen lähetystehtävän. Nämä olivat ensimmäiset Helatorstain sanomaan liittyvät asiat.
  • Toiseksi Helatorstai tarkoittaa, että nyt Jeesus todella istuu Isän Jumalan oikealla puolella. Tässä ei ole kyse mistään passiivisesta istuskelemisesta. Jeesus ei vain istu Isänsä valtaistuimen vieressä ja katsele sivusta, kuinka Isä toimii. Ylösnoussut Jeesus itse kuvaa asemaansa näin: ” ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä”(Matt.28:18). Nyt Jeesus Kristus hallitsee kaikkea. Hän on tosi ihminen eli meidän veljemme ja samalla tosi Jumala eli meidän Herramme. Jeesuksen korotettua asemaa osoittavat myös seuraavat Raamatun sanat: ”Joka (Jeesus Kristus) on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.” (1 Piet. 3:22).
  • Kolmanneksi haluan kiinnittää huomion vielä päivän tekstimme viimeisiin jakeisiin: ”Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän.” – Helatorstai julistaa myös Jeesuksen paluun sanomaa. Ei ole niin, että Jeesus nousi taivaaseen ja tästä eteenpäin seurakunnan täytyy pärjäillä itsekseen. Meidän on hyvä muistaa, että ennen taivaaseen astumistaan Jeesus sanoi: ”Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Matt. 28:20) Tämän hän sanoi meidän turvaksemme ja lohduksemme. Jeesus ei ole jättänyt meitä, vaan suojaa ja varjelee meitä läsnä olevan Pyhän Henkensä kautta niin, ettei maailman pahuus ja houkutukset voi ryöstää Vapahtajan omia hänen kädestään. Isän oikealla puolella Jeesus myös rukoilee puolestamme ja edustaa kaikkea sitä, minkä perusteella kaikki Jeesukseen turvautuvat luetaan uskon kautta Jumalalle kelpaaviksi. – Ja aivan viimeisenä, mutta yhtä tärkeänä asiana on vielä se vahva ja toivorikas sanoma, että kerran Jeesus Kristus palaa takaisin. Tämä sanoma on erityisen lohdullinen niille kristityille, jotka kärsivät uskonsa tähden. – Meille, jotka elämme hyvinvoinnin keskellä, se on taas muistutus siitä, ettemme kiintyisi liiaksi tähän maailmaan:

Hän, joka ”…istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.”

 

Helatorstain sanoma on rikas ja tärkeä. Onnittelen sinua, että olet pyhittänyt tämän hetken Helatorstain sanoman äärellä. Saakoon Hyvä Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki siunata sinua armonsa ja totuutensa kautta. Aamen.

 

 

  1. Uusi kanava on tervetullut lisä ohjelmatuotantoihin.
    Siunausta kanavalle ja siitä vastaaville henkilöille ja IRRTVlle.

  2. Saapa nähdä, miten kauan pysyy pystyssä, liian pienet markkinat on hengellisillä ohjelmilla ja dokumenttien tekeminen vaatisi kuitenkin jonkin verran resursseja taakseen.

    Suomalainen ohjelmatuotanto muutenkin sellaista kuraa vaikka sitä miten yritetään pyörittää valtion avulla, että mielenkiinnolla odotan, saako tämä uusi tulokas mitään aikaan.

    En usko, että hengellisiä ohjelmia niinkään sensuroidaan, ne eivät vaan herätä tarpeeksi kiinnostusta, että mainostajat ostaisivat niiden väliin mainostilaa, mikä tekee uskonnollisista ohjelmista taloudellisesti kannattamattomia tuottaa. Voidaanhan laskea, että kansasta noin 30% uskoo suunnilleen kristinuskon jumalaan, mutta hardcoreväkeä lienee vain parin prosentin verran. Vaikka koko se määrä saataisiin telkkarin ääreen, niin kovinkaan kummoista ohjelmaa ei tuolle määrälle kannata tehdä.

    Veikkaan, että resurssien rajojen tullessa vastaan alkaa tämä uusi tulokas ostaa halpaa täytettä ja pyörittää runsaasti uusintoja. Irtonaista mainosrahaa ei vain ole tarpeeksi ruokkimaan vielä yhtä mainoskanavaa.

Kirjoittaja

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.