Jeesus herättää uskon ja luottamuksen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen valtakuntaan.

     Julkisen toimintansa Jeesus aloitti Pohjois-Israelissa, Gennesaretin järven tienoilla. Hän opetti ihmisiä ja paransi sairaita ilmaisten näin jumalallisen kirkkautensa. Hänen ihmetekonsa ja niiden ihmisten todistukset, jotka saivat tuntea hänen rakkautensa, herättävät yhä edelleen uskon häneen auttajana ja Vapahtajana.

     Evankeliumi (Mark. 1:29–39) kertoo, kuinka Jeesus opetuslapsineen kävi lepopäivänä juutalaisen rukoushuoneen eli synagogan jumalanpalveluksessa. Jeesus ei halveksinut eikä hylännyt oman aikansa jumalanpalveluselämää, vaikka hän tulikin muuttamaan sitä. Tällä kertaa Jeesus myös opetti synagogassa: ”Ihmiset olivat hämmästyksissään hänen opetuksestaan. Hän opetti heitä niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin lainopettajat.” (Mark. 1:22)

     Olin kesällä 1999 kuukauden verran Gennesaretilla Kinneretin arkeologisilla kaivauksilla. Lähellä olevaan Kapernaumiinkin tutustuin. Seutu jäi mieleen kauniista maisemasta järvelle ja jylhistä näkymistä vastapäisen rannan etäisille Golanin ylängön kukkuloille. Kapernaumissa eli hepreaksi Kfarnahumissa (Nahumin kylä) on nykyisin hieno arkeologinen alue nähtävissä. Siellä ovat ison, hiukan Jeesuksen aikaa nuoremman synagogan rauniot vielä jäljellä. Melko läheltä on löynyt myös tuo Simon Pietarin talo. Evankeliumin kertoman mukaan Jeesus meni opetuslasten kanssa synagogasta suoraan jatkoille Simonin ja Andreaksen luokse.

     Kävi niin, että Simon Pietarin anoppi oli sairaana. Vaikka oli lepopäivä, Jeesus auttaa tätä naista niin, että hän toipuu ja nousee jalkeille. Vasta illalla varsinaisen lepopäivän päätyttyä saapuu muu kaupungin väki huolineen ja sairauksineen Vapahtajan tykö autettavaksi ja parannettavaksi. 

     Herraan Jeesukseen uskominen ja jumalanpalveluksissa käyminen on aina merkki myös näkymättömään maailmaan. Jos emme ota vastaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen siunattua valtakuntaa, me jäämme muiden valtojen orjuuteen.

     Muiden henkivaltojen puoleen kääntyminen on tullut Suomessa yhä muodikkaammaksi. Jopa TV:ssä esiintyy erilaisia parantajameedioita. Raamattu kieltää henkivaltojen puoleen kääntymisen, koska ne ”saastuttavat” eli vetävät omaan vaikutuspiiriinsä, joka on toinen kuin Jumala ja ilmeisesti Jumalan vastainen. Siksi Jeesuskaan ei salli demonien puhua, vaan käskee niiden vaieta ja mennä ulos. Jeesuksen nimi on edelleen jokaisen kristityn voimana myös henkivalloilta suojaavana, sillä Jeesuksen nimeä myös niiden on toteltava.

     Koko julkisen toimintansa ajan Jeesus tarvitsi mahdollisuuden vetäytyä yksinäisyyteen ja hiljaisuuteen rukoilemaan: ”Varhain aamulla, kun vielä oli pimeä, Jeesus nousi ja lähti ulos. Hän meni paikkaan, jossa hän sai olla yksin, ja rukoili siellä.” ( Mark. 1:35) Tämä on meillekin hyvä syy etsiytyä ajoittain hiljaiseen paikkaan rukoilemaan, sillä myös Herramme Jeesus on siellä.

     Pentti Tepsa

     Kemijärven kirkkoherra

2 kommenttia

  • Tarja Parkkila sanoo:

    Jeesus ja Jumalan palvelus..

    Tarinan mukaan Jeesus luki juutalaisia kirjoituksia synagogassa, varsinkin Jesaja on mainittu ja viitteet, joita Jeesuksen puheissa esiintyy johtavat VT:n kirjoituksiin, Psalmeihin ja profeettoihin. Tosin ne eivät useinkaan täsmää väitetyn kanssa, vaan kertovat ihan muuta tarinaa.

    Monien mielestä Jeesus on myös jumala, ja kirjoituksestasi tuli mieleen, kun puhuit Jeesuksen pitäneen jumalanpalveluksia, että opettiko hän siis pitämään itselleen näitä seremonioita, vai kenelle ?

    Minulla ei ole mitään vaikeuksia uskoa Jumalaan, olen maalta kotoisin ja Jumala on vanhan kansan uskomuksissa liittynyt aina säähän ja satoon, koska elämä ja tuleva talvi olivat aina sadosta riippuvaisia. Jos jotain on rukoiltu, niin suotuisaa säätä, koska sadon menetys, tai halla tiesivät kurjuuttta ja niukkaa leipää.

    Jumala on ollut hyvin konkreettisesti läsnäoleva, Elo ja elonleikkuu, kultaisena lainehtivat viljapellot, kun sato on kypsää korjattavaksi. Aittaan on saatu kalaa, marjoja, sieniä, hilloja, mehuja, jauhoja ja suolattua lihaa. Kaikki hyvin, ja hiljainen kiitos sinne jonnekin. Ihmiset pyrkivät elämään niin, ettei Jumalalla olisi syytä vihastua ja saattaa heitä säiden kuritukseen ja kärsimykseen. On kunnioitettu maata ja kanssakulkijoita, myös eläimiä rinnalla kulkijoina, apuna ja ruuan antajina.

    Kaikki oli hyvin, ja yksinkertaista ja niin selvää, ei siinä mitään välimiehiä ole tarvittu sotkemassa selvää asiaa. Tämä on tietysti kirkon mielestä väärin, kun ei uskota ihmiseen, mutta tosiasia on kuitenkin, että ihminen, taivaaseen mennytkään ei voi säitä säätää. Joku muu voima niihin vaikuttaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pentti Tepsa sanoo:

      Kiitos kommenttikirjoituksestasi Tarja Parkkila. On luonnollista, että Jeesus käytti heprealaisen Raamatun eli meidän Vanhan testamenttimme tekstejä saarnatessaan ja opettaessaan. Ne kerovat myös messiaasta eli Kristuksesta.

      Oli myös luonnollista, että Jeesus osallistui sekä Jerusalemin temppelin säädettyihin jumalanpalveluksiin että synagogan rukouspalvelukseen. Näin Jeesus täytti lain, antoi esimerkin sekä tavoitti kuulijansa. Oli yhteydessä Isään.

      Olen myös maalta kotoisin. Kaikki kylvö, karjan menestys ja metsän antimet koettiin Jumalan suurena lahjana sekä siunauksena. Pyhäpäivä oli tärkeä ja jumalanpalvelus vähintäänkin kuunneltiin radiosta, harvemmin päästiin kirkkoon. Seuroja, seurakuntailtoja ja hengellisiä kokouksia kylässä tosin oli.

      Jeesus on se Suuri Välimies, Jumala meidän kanssamme.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Pentti Tepsa
    Pentti Tepsa

    Olen taustaltani lappilainen teologi, pappi ja uskonnon opettaja, Vanhan testamentin eksegeetti ja Kemijärven seurakunnan kirkkoherra.