Jeesus antaa itsensä koko maailman lunastukseksi

Kuva Kanta-Loimaan kirkosta kynttilänpäivänä 4.2.2018.
Alttaritaulu Kristus ristillä on hovimaalari R. W. Ekmanin maalaus vuodelta 1850.

Sunnuntai 11.02.2018
Laskiaissunnuntai , latinaksi Esto mihi
Pääsiäisjakso, paastonaikaa edeltävät sunnuntait
Jumalan rakkauden uhritie
Evankeliumi: Mark. 10:32-45

Jeesus on matkalla Jerusalemia kohti. Hän kertoo oppilailleen, että hänet otetaan kiinni, häntä piinataan ja hänet tapetaan. Tämä on jo kolmas kerta, kun hän puhuu kuolemastaan. Nyt tällä matkalla tuo tapahtuu. Kärsimisellään ja kuolemallaan hän täyttää sen, mitä hänestä on ennustettu.

Yllättävältä kuulostaa, että samaan aikaan opetuslasten keskuudessa jaetaan kunniapaikkoja. Jaakob ja Johannes kysyvät, voisivatko he mahdollisesti saada kunniapaikat Jumalan valtakunnan ilmestyessä voimassaan. Jeesus vastaa, ettei nyt ole aika arvopaikkoja koskeviin kysymyksiin. Hänellä on tärkeämpää tekemistä. Hän käy antamaan henkensä koko maailman lunastukseksi.

Apostolit Jaakob ja Johannes olivat kalasta Sebedeuksen ja tämän vaimon Salomen lapsia. Salome puolestaan oli rakennusmies Joosefin tytär tämän ensimmäisestä avioliitosta. Leskeksi jäätyään Joosef oli kihlannut Neitsyt Marian, Jeesuksen äidin.
Joosef oli syntyään Juudan sukukunnasta ja Daavidin jälkeläisiä. Hän asui Nasaretissa. Hänellä oli ensimmäisestä avioliitostaan neljä poikaa Jaakob, Joosef, Juuda ja Simeon sekä kolme tytärtä Ester, Martta ja Salome. Tämä Jeesuksen kasvinkumppani Salome siis oli Sebedeuksen vaimo ja apostolien Jaakobien ja Johanneksen äiti.

Salomen poikain kysymys vie keskustelua eteenpäin. Edellä Jeesus kertoo kärsimyksestään ja kuolemastaan yleisesti. Hän kertoo että näin tulee tapahtumaan.

Jaakobin ja Johanneksen kysymyksen jälkeen hän tuo esille, mikä tarkoitus tuolla tuskien tiellä on pelastuksen kokonaisuudessa. Hänen piinansa ja kuolemansa tapahtuu koko maailman lunastusta varten. Koko maailman vanhurskaus annetaan Golgatan ristillä. Sovitustyö koskee kaikkia ihmisiä erotuksetta.

Kirkko opettaa, että Kristus on kuollut poikkeuksetta kaikkien ihmisten puolesta: ”Ei ole olemassa yhtäkään ihmistä, ei ole ollut eikä tule olemaan yhtäkään, jonka puolesta hän ei olisi kärsinyt.”
Tämä Quiercyn konsiilin lause vuodelta 853 kertoo ikuisen totuuden Kristuksen työn ulottuvuudesta. Jeesuksen työ kuuluu erotuksetta kaikkien hyväksi.
( De libero arbitrio hominis et de predestinatione, canon 4: DS 642.)

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Bror. .Jeesuksen pelastustyö on korkeinta meta(fyysistä) tasoa. Hänen draamansa on pimeyden ruhtinaan, Lusiferin kanssa taistelua jonka hän voitti. Sodassa suomalaiset pysäyttivät venäläiset Ihantalassa ja muualla. Tällä asialla oli suunnattomat seuraukset esimerkiksi minulle parivuotisena Helsingissä vaikka en tiennyt tuollaisesta mitään.
      Siis maailman pelastuksen kannalta jonkun uskomisella ei ole mitään tekemistä. Jonkun uskosta tai epäuskosta huolimatta Lusiferin valta on kukistettu. On sitten toinen asia se että me olemme kehityksessämme niin alkuasteilla, että biologiset viettimme ohjaavat meitä, saaden aikaan paljon pahaa. Vaikka Taivaallinen sota on voitettu niin meidän geneettinen perintömme ei ole viellä muutunut.

    • ”On sitten toinen asia se että me olemme kehityksessämme niin alkuasteilla, että biologiset viettimme ohjaavat meitä, saaden aikaan paljon pahaa.”

      Miten niin kehitys? Kaikenhan piti jo alusta alkaen olla täydellistä. Eikö niin?

      Ja mitä ihmeessä me mitään kehitystä tarvitaan, kun vaan odotellaan sitä suurta nyhjäisyä?

      Ei muuta kuin sohvaan sukupakkaus popcornia mukanaan…

      ja ihmettelemään, miksi yksi kiduutustapahtuma on niin kovin erilainen kuin ne kaikki muut kymmenettuhannet samankaltaiset.

    • Nyt Matias Roto saa puolestaan vastata.
      Lyhyesti totean vain, että Jeesuksen sovitustyö koskee koko maailman kaikkien ihmisten kaikkia syntejä, vrt 1 Joh 2:2″Ja hän om meidän syntiemme sovitus, eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman”.
      Sitten sovitus on vielä enemmän: Kol 1:20″.. ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi kaikki, hänen kauttaan kaikki, esekä maan päällä että taivassa”. Näin sovitus koskee koko maailmankaikkeutta. Ja tämän hedelmänä Jumala voi luvata meille:”Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan,…Jesaja 65:17a. Näin Jeesuksen sovitustyö ristillä koituu koko kaikkeuden paranemiseksi. Tähän saamme siis uskoa.

  1. Miksi kirjoittaja nostaa esiin täällä Jaakobin protoevankeliumista lähtevät tiedot mukamas autenttisina?
    Jaakobin protoevankeliumia ovat sekä ortodoksinen että katolinen kirkko käyttäneet lähteenä Marian ikuiselle neitseydelle dogmiin. Mutta jo alkukirkon aikoihin ”evankeliumin” aitous tuomittiin. Se oli tosin hyvin suosittu koska haluttiin lisätietoja Jeesuksenlapsuudesta ja hänen ymärillä olevasta elämästä.

    Miksi Marian ikuinen neitsyys olisi niin tärkeätä? Eihän se tee Jeesuksen hahmoa yhtään sen pyhemmäksi. Miksi mielummin uskotaan myöhäisiin romaanikirjoitteluun eikä Paavaliin joka todella tapasi Herran veljen.

  2. Markku

    Oppi Jumalansynnyttäjän ikuisesta neitsyydestä on jakamattoman kirkon yhteinen opetus. Siinä opetuksessa me luterilaiset olemma samaa mieltä kuin muutkin historialliset kirkkokunnat.

    Luterilaisen tunnustuksen mukaan

    1) Maria oli neitsyt ennen Jeesuksen syntymää.

    2) Maria oli neitsyt synnyttämisen tapahtumassa. Hän ei menettänyt neitsyytensä merkkejä synnytyksen aikana.

    3) Maria on neitsyt myös synnyttämisen jälkeen. Hän on ikuinen neitsyt.

    Tässä pitäydymme kristikunnan yhteiseen perinteeseen. Jaakobin protoevankeliumi on tältä osin vain yksi vanhan kirkon todistus tästä kirkkojen yhteisestä perinteestä.

    • Tiedän että Tunnustukirjoissa seurataan tätä linjaa mutta, mutta : Miten tällainen asia voidaan tietää? Ei tässä ei ole tiedosta kytse vaan munkkihurskauden konstruktio jälkikäteen . Sellainen hurskaus joka katsoo että sukupuolisuus on syntiä sinäänsä ja että munkit ja alkukirkon jälkeiset hurskaat ajattelivat näin siitä meillä on tietoa koska heidän kirjallisuutensa on säilynyt. Siis päinvastoin kun mitä me tiedämme Marista.

      Tämä kirkollinen perintö on samaa luokaa kun että paavi olisi Kristuksen sijainen maanpäällä.

    • Markku

      Tuo ilmauksesi: ”Siis päinvastoin kun mitä me tiedämme Marista” sisältää olettamuksen joka on kirkon historiassa erittäin myöhä keksintö. Vasta 1700 -luvulla alettiin kyseenalaistamaan kirkon yksimielistä ja vanhaan perinteen antamaan tietoon perustuvaa oppia Marian ikuisesta neitsyydestä. Silloinkin sen perusteena ei suinkaan ollut kiinnostus historian totuudesta vaan asenteellisesta halusta kyseenalaistaa ”dogmaattisia” lauselmia.

  3. Juutalaisessa yhteisössä sanaa ”veli” käytetään useammassa merkityksessä. Perusmerkitys on sellainen ihminen janka kanssa jaetaan yhteinen elämä. Näin sille voi tilanteesta riippuen tulla suomalaiseksi vastineeksi, suomen sana veli, kasvinkumppani, saman ryhmän jäsen, saman kansan jäsen, jne.

    Huomattava että juutalainen yhteisö mieltää sanaan veli nimenomaan sosiaalisen tuntomerkin.

    Nykyinen länsimainen ylikorostettu biologispainotteinen veli-käsite on uutuus, joka ei kohtaa läheskään kaikkia kulttuureita maailmassamme.

  4. Bror Osvald

    Jeesuksen sovitustyö kohtaa nimenomaan koko maailman. Tämä on täysin linjassa sen kanssa, että uskomme koko maailman, sekä näkyvän että näkymättömän, olevan Jumalan luomusta.

    Koska Jumala on yksi, niin kaikkien jumaluuden kaikkien kolmen persoonan työ myös on sisäisesti yksi.

    Näin ollen Isänä hän on luonut maailman ja ylläpitää sitä suuressa voimassaan ja rakkaudessaan.
    Poikana hän on lunastanut koko maailman ja tarjoaa pelastustyönsä kaikille luoduille. Hän tuli ihmiseksi, jotta meille kaikille ihmisille annetaan syntien anteeksiannon lahja.

    Pyhänä Henkenä hän kutsuu yhteen kirkkoon, Jumalan kansaan koko maailman kaikkia ihmisiä. Se joka kastetaan ja joka tähän kasteen antamaan Jumalan lapseuteen panee luottamuksensa pelastuu.

    Koska Jumala on yksi, niin perusolemukseltaan Jeesuksen sovintotyö ja kirkon yhteys yhtenä Jumalan kansana on kutsu maailmanlaajuiseen lähetystyöhön. Lähetyskäskyn tehtävänanto kaikkien kansojen opetuslapseuttamisesta tulee täytetyksi vasta kun viimeisenkin kansan viimeinenkin jäsen tulee kasteen kautta liitetyksin yhteisen Jumalan kansan eli kirkon yhteyteen.

  5. Henrik

    Tuo usko siitä että Jeesuksen työ koskee jokaista ihmistä on yhteisen kirkon yhteinen opetus jo aivan kirkon alusta alkaen.

    Käytin tuota Quiercyn konsiilin lausetta vuodelta 853, koska se hyvin selkeästi ilmaisee sen mitä tarkoitetaan sillä että kirkko on koko maailmaa koskava kirkko eli katolinen eli yhteinen eli universaalinen eli yhsi maailmanlaajuinen pelastuksen yhteisö, joka Pyhän Hengen työvälineenä julistaa koko maailman sovitusta yhden ainoa sovintotyön eli Golgatan ristin täytetyn työn perusteella.

    Tähän sovintotyöhön meidät yhdistää kirkko jakamalla Jumalan sanaa ja pyhiä sakramentteja kirkon kootakseen koko ihmiskunnan yhteisen uskon osallisuuteen.

  6. Markku

    Jumalan pelastustyö koskee koko meidän biologista olemustamme.

    Jeesus otti koko inhimillisen olemuksen omaan itseensä kokonaisena ihmisenä, kun hän otti joka on Jumala Jumalasta, ikuinen ikuisesta, tuli ajallisuuteen ottaen olemukseensa ihmisyyden.

    Nyt hän olemukseltaan kokonaan Jumala ja kokonaan ihminen yhdessä persoonassa.

    Biloginen ja geneettinen yms. piirteet ovat osa tuota Jeesuksen täyden ihmisyyden olemusta.

    Pelastuksen perusta ei ole meidän biologisessa tai ajallisessa kehitystasossamme vaan siinä, että Jumala -yhteys saa olla elämämme perusta. Kun Jeesuksen persoonassa Jumala ja ihminen kohtasivat niin tämän luontojen yhtyminen ilman niiden sekaantumista toinen toisiinsa on luonut perustan koko ihmiskunnan pelastumiselle, niin että taivas ja maa yhdistyvät, Jumala ja ihmiskunta yuhdistyvät ja pelastus tarjotaan jokaisen ihmisen vastaanotettavaksi kasteen lahjassa ja uskossa toivonsa tähän Jeesuksen Kristuksen täytettyyn pelastukseen perustaen.

    • Ei mikään ajallinen, liha ja inhimillinen ei peri Jumalan Valtakuntaa tai helvettiä, kun ihminen kuolee.

      ”Biloginen ja geneettinen yms. piirteet ovat osa tuota Jeesuksen täyden ihmisyyden olemusta”.
      Edellinen ajatelmasi tekee fiksun vaikutuksen, mutta on sekava ja sitten perätön;
      ei ole perusteita sanoa ’biologinen JA geneettinen’ , biologinen riittäisi ja kattaa kaiken elävän.

      ”Jumala ja ihmiskunta yhdistyvät .. ”- ’johdonmukaisuus johdattelee veteen liuotettuun pelastukseen. Kumpikin on perätön väite, sillä, niinkuin jo edellä totesin; mikään ajallinen ei peri Jumalan Valtakuntaa, ikuisuutta Jeesuksen seurassa.

      Seuraavassa ’käväiset’ oikeankin pelastusopin puolella, mutta ei kuitenkaan auta, koska se ankkuroituu kasteeseen, eikä Jumalan työhön meissä, eli haluamme Isän vedossa tulla Jeesuksen, Pyhän Hengen uudestisynnyttämäksi.

      ”, Jumala ja ihmiskunta yuhdistyvät ja pelastus tarjotaan jokaisen ihmisen vastaanotettavaksi kasteen lahjassa ja uskossa toivonsa tähän Jeesuksen Kristuksen täytettyyn pelastukseen perustaen.”

    • Reijo

      1) Ensinnäkin ruumiillisuudesta.

      Uskontunnustuksessa tunnustamme, että Jeesus on kokonaan Jumala ja ihminen yhtä aikaa. Tässä ihmisyys otetaan täydestä todesta.

      Nikean tunnustus sanoo, että hän tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta:

      ”Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
      Jumalan ainoaan Poikaan,
      joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
      Jumala Jumalasta,
      valo valosta,
      tosi Jumala tosi Jumalasta,
      syntynyt, ei luotu,
      joka on samaa olemusta kuin Isä
      ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
      joka meidän ihmisten
      ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
      tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
      ja syntyi ihmiseksi,—”

      Athanasioksen tunnustus sanoo:

      Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

      Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen:

      Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

      Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

      Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

      Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

      Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

      Alkuperäinen uskontunnustus lähtee siitä, että Jeesus on ottanut ihmisyyden, hän siis on tullut lihaan, ja tämän hän on tehnyt aivan kokonaan, ei vain näennäisesti eikä vain ikään kuin varjona vään koko olemuksellaan, Jumalan olemusta mitenkään menettämättä.

      Johanneksen evankeliumi sanoo tästä lihaksi tulemisesta:

      ”Sana tuli lihaksi”.

      1. Joh. sanoo hyvin voimakkaasti että sellainen joka kieltää Jeesuksen lihaan tulleeksi on antikristuksen opetuksessa.

      Tästä Jeesuksen olemukseen kuuluvasta opista, että hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa seuraa se, että meidän ylösnousemuksemme myös on lihan ylösnousemus eli ruumiin ylösnousemus.

      Kun suomeksi sanomme: #ruumiin ylösnousemisen”, niin kreikaksi sanotaan: σαρκὸς ἀνάστασιν, sanatarkasti ”lihan ylösnousemisen”.

      Meidän ruumiillinen ylösnousemisemme on yhtä ruumiillinen kuin meidän Herrallammekin. Yösnousemuksen jälkeen Jeesus söi opetuslastensa kanssa. Hän pyysi Tuomasta koskettamaan käsiään jne.

      2) Raamatun oppiin kuuluu että kaste pelastaa.

      ” — pelastaa kaste —” 1. Piet. 3:21.

      Joka tämän kieltää, puhuu Raamattua vastaan. Se joka puhuu Raamattua vastaan puhuu Jumalaa vastaan. Sellainenihminen elää epäuskossa ja väittää Jumalaa valehtelijaksi.

    • Reijo

      Pyhän Hengen antama uudestisyntymä tapahtuu kasteen veden välityksellä.

      Niin kuin luomisessa Pyhä Henki ratsasti pisaroita ripottelevan vesipilven päällä ja näin Jumalan valkeus tuli maailmaan ja elämä alkoi versota tyhjästä ja autiosta maasta niin kuin vihreä kasvillisuus nousee virvoittavan sateen jälkeen, niin myös uudessa luomisessa eli uudestisyntymisessä Pyhä Henkin toimii kasteen veden välityksellä ja siirtää ihmisen saatanan vallasta Jumalan lapseksi.

      Näinhän Jeesus sanoi Nikodemokselle, kun he keskustelivat vesperissä eli klo 18 liturgisessa hetkipalveluksessa Raamatun alkukertomuksen pohjalta: ” — vedestä ja Hengestä —”. Joh. 3:5.

    • Toistan sen, mitä jo aikaisemmin sanoin:
      “Ei mikään ajallinen, liha ja inhimillinen peri Jumalan Valtakuntaa tai helvettiä, kun ihminen kuolee.”

      Sinun mielestäsi ja uskontunnustusten avulla tai niitä tulkiten, ihmisestä tehdään jollain konstilla sellainen paketti, missä saadaan katoavaa taivaaseen kuljetettua. Oletan, että näin järjestellen saadaan Lutherin kahden regimentin oppikin iankaikkisuutta hyödyntämään.

      Olet ylenkatsonut Raamatun, jossa hyvinkin tylpästi lukee, että: ‘Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.’ (Ilm. 21:27)
      Kreikankielisessä tekstissä ‘epäpyhä’ on koinoo, joka viittaa ajalliseen, yleiseen jopa arkiseen epäpuhtauteen/ saastaiseen. Se ‘paketti’ jossa uskova Jeesuksen kanssa viettää iäisyyden verran ei sisällä MITÄÄN epäpuhdasta, koska ”.. me muutumme”, niinkuin muuttui Jeesuksenkin ajallinen ruumis.

      Olen tälläkin foorumilla pyytänyt täsmentämään “ylösnousemusruumis-oppia”, eli kysynyt, että tarkoittaako se Jeesuksen ruumiillisen kuoleman jälkeistä ruumista, missä hän tapasi 40 päivän aikana reilut 500 ihmistä?

      Ei yksikään teologi ole tähän vastannut. Et vastaa sinäkään tässä, vaan rustaat sielullis-henkisen paketin, jollainen on välttämätön, jotta ‘homma’ pysyy kasassa. Viittaa Jeesuksen ‘ruumiillisuuteen’. Se on vapaa ja puhdas kaikesta tulelle talletetusta. Et tällä ‘yhtä ruumiillinen’ livautuksellasi (anteeksi) pysty keinottelemaan noita, mm. uskontunnustuksista, kaapimisiasi katoavaisuuksia taivaaseen.

      Ei ole ensimmäinen kerta kun harhautat viestillä, että kaste pelastaa, vt. ” — pelastaa kaste —” 1. Piet. 3:21.
      Käytän näin pitkälle menevää ilmaisua, koska ‘rehtiyttäsi’ leikkaat kokonaisuudesta vain kaksi sanaa, mainitsematta käännöstä. Se pitäisi kuulua, kaikissa Raamatuissa, niinkuin se on -38 laitoksessa:

      21 Tämän VERTAUSKUVAN (kr. antitypos) mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

      Sitten loppukaneetiksi vielä kehtaat laittaa omatekoisen epätotuuden ketjun, jossa todetaan, että ellei usko näitä vääntelyjäsi, niin se on sama kuin väittäisi Jumalaa valehtelijaksi. – Vahva, mutta raamatullisesti väärä väite, josta joudut vastuuseen, kun tulet etsimään kasteuskovia, …. taivaastako?

    • Reijo

      Tulkitset 1. Piet. 3:21 tavalla jossa lauseeseen liittyvää appositiota ei oteta todesta. Tulkinnassasi ei myöskään oteta todesta tuon kohdan liittymistä Nooan ajan liittolupaukseen.

      Hyvä keskustelukaverini. Tuo viittaamasi sana ”antitypos” viittaa juuri tuohon Nooan ajan Jumalan lupaukseen liitosta, jonka Jumala itse tekee ja jossa hän itse toimii ja vaikuttaa omasta voimastaan.

      1) Alan tuosta appositiosta.

      Uusi Raamatunkäännöksemme 1992 antaa 10+ käännöksen kun se sanoo että kaste pelastaa.

      Tähän lauseen perusväittämään liittyy selittävä appositio, jossa on kaksi osaa.

      Ensinnäkin sanotaan että kyseessä ei ole mikään ulkonainen kylpylässä käymisen yhteydessä tehtävä ruumiin peseytyminen eli siis suomalaisittain ettei tässä puhuta saunassa käynnistä tai aamu- tai iltasuihkussa käynnistä tms.

      Toiseksi sanotaan että tässä annetaan liitto ylösnousseen Jeesuksen kanssa.

      2) Sitten tuon esille mihin liittoon tuossa Pietarin kohdassa viitataan. Nooan ajan liitto oli Jumalan teko. Huomaappa miten seuraavissa jakeissa ei koskaan sanota että ihminen tekisi tuota liittoa vaan vain ja ainostaan joka kerta sanotaan etä tuon liiton tekee yksin Jumala, vain hän ei kukaan muu. Kaikki ihmisen lihallisuus eli omien ajatusten ja fundeerausten tie on ulossuljettu. Jumala yksin toimii alusta loppuun asti tuon liiton antajana ja voimassapitäjänä ja siihen sisältyvän lupauksen takeena ja perille viejänä.

      1.Mooseksen kirja:

      6:18 Mutta sinun kanssasi minä teen liiton, ja sinun on mentävä arkkiin, sinun ja sinun poikiesi, vaimosi ja miniäsi sinun kanssasi.

      9:9 ”Katso, minä teen liiton teidän ja teidän jälkeläistenne kanssa

      9:11 Minä teen liiton teidän kanssanne: ei koskaan enää pidä kaikkea lihaa hukutettaman vedenpaisumuksella, eikä vedenpaisumus koskaan enää maata turmele.” >> Jakeen lisätiedot

      9:12 Ja Jumala sanoi: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä ikuisiksi ajoiksi teen itseni ja teidän ja kaikkien elävien olentojen välillä, jotka teidän luonanne ovat:

      9:13 minä panen kaareni pilviin, ja se on oleva liiton merkkinä minun ja maan välillä.

      9:15 muistan minä liittoni, joka on minun ja teidän ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, eikä vesi enää paisu tulvaksi hävittämään kaikkea lihaa.

      9:16 Niin kaari on oleva pilvissä, ja minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista liittoa Jumalan ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, joka maan päällä on.”

      9:17 Ja Jumala sanoi Nooalle: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä olen tehnyt itseni ja kaiken lihan välillä, joka maan päällä on.”

    • Matias, vielä tämä yövuorostani. En usko, että enempää tähän yhteyteen tarvitaan.

      On Vanha Liitto ja Uusi Liitto, jonka välimies ja takaaja on Jeesus. Aikaisemmat liitot ihmisen kanssa, kuten Hebr. 8:8-10 selvittää olivat liittoja, jotka ihminen rikkoi, ei pysynyt niissä, siksi Jumalakaan ei heistä huolinut.
      Niin Vanhan Liiton kuin tämän Uuden Liiton osallisena voi olla juuri niin kauan kuin haluaa ja hyljätyksi tuleminen johtuu pelkästään ihmisestä itsestään. Jumala todella haluaa meidän sydämemme, mielemme, vapaaehtoisesti. Ei ole sellaista hengellistä liittoa, jossa vain toinen haluaa olla, tai jossa ollaan pakosta. – Totta kait Jumala toimii liitossa, jonka hän ihmisen kanssa on Jeesuksessa tehnyt. Mutta vain lapsikasteen liitossa ollaan yksipuolisesti ja johon liittoon astutaan tietämättömänä ja ollaan vailla halua.

      Nooa ja perhe astui Pelastuksen Arkkiin, joka kellui hukuttavan veden päällä. Tästä on kaste esikuvana. Jos perehdyt alkukieleen, niin sana ‘eperotema’ kuvaa kaikkea muuta kuin yksipuolista liittoa. Se kuvaa ihmisen syvää halua ja intoa Jumalaa kohtaa. Siksi helluntaina uskoontulleet saman ilmaisun saattelemana (eperotema) Apt. 2:31,ottivat kasteen vastaan, uskoontultuaan..

      Raamattu on selkeä ja ymmärrettävä opas, mutta sydämeltään vakaantumattomat vääntelevät sitä kieroon ja monille mutkille, niinkuin Pietari selvitti, kun Paavalista ja hänen kirjeistään puhui. Lisäksi Paavali itse vahvisti, 2. Kor. 1:13, että eihän siinä mitä teille kirjoitamme, ole muuta kuin mikä siinä on luettavana, ja minkä te myös ymmärrätte, hamaan ikuisuuden aamuun asti.

      Matias, yritä lukea pelkkää Raamattua, vaikka kolmen kuukauden ajan päivittäin. Takaan ja me kaikki puoli miljardia helluntalais-evankelista takaamme, että muutut. Painotus on: Vain Raamattua.

    • Reijo

      1) Luen Raamattua päivittäin, jopa useammalla eri kielellä. Otan myös selvää mitä Raamatun teksti tarkoittaa, niin etten lue tyyliin jaguaari -auto jaguaari eläimen sijaan.

      2) Olen jo aikaisemmissa keskusteluissa käsitellyt tuota eperōtēma ἐπερώτημα -sanaa, joka esiintyy tasan yhden kerran Uudessa testamentissa, 1. Piet. 3:21.

      Tähän yhteyteen sanan merkitys on nimenomaan liitto. Näin asian on ymmärtänyt myös vuoden 1776 käännös aikana jolloin maamme vielä sai elää rauhassa ilman uudestikastajain erikoisoppien esittäjiä. Tuossa käännöksessä jakeessa oleva appositio on käännetty hyvin selkeästi, kun se on pantu sulkuihin. Sanonta ”kasteessa autuaaksi tekee” kertoo totuuden siitä että pelastumme kasteessa.

      Toinen Pietarin kirje 3:21 vuoden 1776 käännöksen mukaan.

      Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta,

      3) Joka ei halua lukea Vanhaa testamenttia ja ottaa sen tekstiä tosissaan ei myöskään mitenkään voi ymmärtää Uuden testamentin sanomaa. Jeesuksen opetuskin oli täynnään Vanhan testamentin ajatuksia. Mikäli tuon taustan unohtaa, niin silloin tulkitsee Jeesuksen sanat vastoin niiden alkuperäistä ajatusta.

      Raamatunlause: ” Ei yli sen mikä on kirjoitettu”, viittaa omana aikanaan nykyisen Vanhan testamentin kirjoituksiin. Siinä siis sanotaan ettei Uuden testamentin tulkinnassa saa mennä Vanhan testamentin julistusta vastaan eikä sen ohi, vaan Uuden testamentin tekstiä on käytettävä koko Raamatun ymmärtämisen avaimena.

      Näin myös tuota 1. Piet. 3:21 ei voi ymmärtää ilman että katsoo sitä liittoa, minkä Jumala itse ja yksipuolisesti omana itsenään, ainoana Jumalana ja ainoana pelastuksen antajana, teki meidän hyväksemme.

  7. ”Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.” Sanoi Paavali. (1.Kor15:50) Tästä lienee olemme kaikki samaa mieltä.

    Enempää blogin aiheeseen ja keskuteluun liittymättä, pisti kuitenkin silmään eräs lause Reijon kommentissa Matiakselle: ”Seuraavassa ”käväiset” oikeankin pelastusopin puolella, mutta ei kuitenkaan auta, koska se ankkuroituu kasteeseen, eikä Jumalan työhön meissä… ”

    Uteliaana kysynkin, onko niin, että meissä on jokin ominaisuus, josta Jumala vääntää uskon päälle ja näin meistä tulee pelastettuja? (Anteeksi, tahallinen provosointi) Tarkoitan kysyä , että onko pelastus ihmisessä vai ihmisen ulkopuolella?

    Raamatusta olen löytänyt sellaisen opin, jossa Jumala on Kristuksessa toimittanut Pelastuksen täydellisesti meidän ulkopuolella, johon meidät kasteen ja uskon kautta liitetään. Tuo on tapahtunut jo ennenkuin kukaan meistä nyt elävistä on syntynyt.

    Me saamme kyllä tästä Pelastuksesta Hengen todistuksen sisimpäämme, mutta se ei ole pelastuksen primus motor, vaan seuraus Jumalan työstä meissä Sanan ja sakramenttien kautta, jossa on lujat lupaukset. (Sakramentti on Jumalan tekemä vala ihmiselle Pelastukseksi) mm.Jes. 45:23 ja (Hebr.7 luku)

    Voimmehan tosin kaikki olla samaa mieltä, mutta sanat tekee joskus työlääksi ymmärtää toisiamme. Uskon kautta tuleva vanhurskaus on Kristuksen Vanhurskautta, ei omaamme. Tuo Vanhurskaus on lahjoitettu koko maailman vanhurskaudeksi. Kuka sen uskoo? Se on taas kokonaan toinen juttu…

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25