Jeesuksen toiminnan alku

Kuvassa kaksi osaa Targumista.

Targum on syntynyt juutalaisten synagogissa tekemistä käännöksistä, kun resitoitu heprean kielinen teksti on vapaasti selitetty arkikielelle arameaksi, paikoitellen hyvinkin tarkkaa käännöstä, paikoitellen enemmänkin selitettyä tekstin asian kertomista.

 

Jordanilla

Jeesus sai kasteen, kun hän meni Johannes Kastajan luo. Tuon kasteen mukana odotus muuttui täyttymykseksi. Pyhä Henki laskeutui kastettavan päälle. Kasteesta oli tullut täyttymyksen kaste, Pyhän Hengen kaste.

Autiomaassa

Pyhän Hengen voimassa Jeesus kohtasi saatanan. Kiusaaja yritti vietellä häntä juonillaan. Turhaan. Jeesus voitti kiusaukset ja karkoitti perkeleen. Hän avasi tien pahan voittamiseen. Meidän uskomme on voittoisa, pahan on väistyttävä Jumalan edestä.

Nasaretissa

Jeesus tulee kotikaupunkiinsa. Siellä hän oli kasvanut lapsena ja nuorena. Neitsyen lapsi, autuas äitinsä Maria. Äitinsä lisäksi Jeesusta kasvatti Joosef, rakennusmies, joka juridisesti juutalaisen oikeuden järjestelmän mukaan oli isä, muttei kuitenkaan biologinen isä. Ikääntynyt Joosef oli valittu nuoren Marian suojelijaksi. Kasvinkumppaneinaan Joosefin ensimmäisestä avioliitosta neljä veljeä Jaakob, Joosef, Juuda ja Simeon sekä kolme sisarta Ester, Martta ja Salome. Näistä mainittakoon että Jaakob Vanhurskas oli vanhempi kuin Maria ja että Salome avioitui Sebedeuksen kanssa ja näille syntyivät apostolit Jaakob ja Johannes.

Ensimmäinen tapakristitty

Saatuaan täydellisen voiton saatanan kiusauksista Jeesus menin jumalanpalvelukseen, liturgiaan. Tämä on luonnollinen jatko Jumalan valtakunnan esiintulon voimassa.

Jeesus on ollut ensimmäinen tapakristitty. Tapansa mukaan hän meni jokaisena sapattina synagoogassa pidettävään liturgiaan. Myös muina päivinä hän osallistui säännöllisesti juutalaisen tavan mukaisiin liturgisiin menoihin.

Ainakin yhteen aikaan Jeesus lauloi päivittäiset rukoushetkensä seitsemästi päivässä. Vaihtoehdot olivat joko kolmesti, viidesti tai seitsemästi. Seitsemästä kerrasta puhuu se että hän toisinaan jäi rukoilemaan vielä illalla toisten lähdettyä, aamulla taas hän oli rukoilemassa jo ennen auringon nousua. Muslimit ovat ottaneet tästä juutalaisesta ja kristillisestä perinteestä viiden rukoushetken vaihtoehdon.

Hyvä tapa on ihmisen elämässä suuri hyve. Mitä paremmin hyvät tavat ohjaavat elämän kulkua sitä vakaammin kaikki sujuu. Jeesus näytti tässä hyvää esimerkkiä.

Meidänkin perheemme osallistuu messuun säännöllisesti. Suosittelen samaa myös toisille.

Ikivanha liturgia

Kun Jeesus kasteensa voimassa tuli Nasaretin synagogaan, niin hän osallistui liturgiaan. Hän toimi tekstin lukijana ja saarnaajana.

Liturgia on ikivanha jumalanpalveluksen muoto. Liturgiaa on vietetty jo Vanhan testamentin aikana. Esimerkiksi Jesajan kutsumus profeetaksi vuonna 738 e.Kr. tapahtui ruokaliturgiassa, ehtoollisen esikuvassa. Pyhäkössä laulettiin Pyhä, Pyhä, Pyhä -hymniä, siellä suitsutettiin ja siellä annetussa ateriassa julistettiin synnit anteeksi, kuten meidänkin aikanamme Herran pyhässä ehtoollisessa.

Juutalaisessa liturgiassa oli tekstien lukemista, kahdesta tai kolmesta tekstistä. Lakia eli Tooraa eli viittä Mooseksen kirjaa luettiin niin että vuoden aikana päästiin koko viisiosainen teos läpi. Profeettoja eli Nevi’imiä luettiin myös säännöllisesti. Kirjoituksia eli Ketuvimia luettiin monin paikoin muttei säännöllisesti kaikkialla. Jeesuksen aikana sen luku oli voittamassa alaa, se oli tulossa yleisempään käyttöön.

Jeesus on Raamatun keskus

Jeesuksen saarnassa tuli esille, että Jesajan kirjan ennustus oli käynyt toteen. Se mikä oli luvattu oli jo läsnä. Jumalan valtakunta oli kohdannut paikalla olleet ihmiset. Ulkonaisesti mitään ei ollut muuttunut. Liturgia jatkui kuten ennenkin. Kansa luki Raamattua kuten ennenkin, Psalmeja eli meidän aikamme virsiä laulettiin kuten ennenkin.

Ja kuitenkin kaikki oli tullut kokonaan uudeksi. Nyt lupaus oli saanut uuden käänteen. Profetiat olivat täyttyneet. Jumala itse oli tullut kansansa keskelle. Hän oli läsnä pyhässä liturgiasssa, puhujana, saarnaajana. Yhä edelleenkin hän on läsnä messuissamme niin sanan saarnassa kuin ehtoollisen sakramentin vietossa.

Koko maailman lähetys

Kuuluisassa saarnassaan Jeesus nosti esille lähetystyön. Evankeliumi kuuluu myös muille kansoille.

Tämän ohjelman mukaisesti Jeesus puhui Elian aikaisesta nälänhädästä. Tuolloin profeetta oli paennut nälänhätää vieraalla maalle erään lesken luo. Tämä leski piti huolta hänen luokseen tulleesta nälkäpakolaisesta.

Elian seuraaja profeettakoulun rehtorina oli Elisa. Elisan aikana Syyrian armeijan komentaja Naaman tuli pyytämään apua pitaliinsa. Jopa yhteen aikaan vihollisena olleen kansan jäsenille ojennettiin Jumalan apu. Elisan antamin ohjein Naaman parantui.

Jumalan työ oli ulottunut uusille kansoille. Tie maailmanlaajuiseen lähetystyöhön oli avattu. Jeesus itse tuli täyttämään tämän näköalan kertomalla avointa evankeliumia ja tekemällä sovintotyönsä koko maailman edestä.

Ensi sunnuntai 20.8.2017 ja Av-kuun 9. päivä

Sunnuntain aihe on ”Etsikkoaikoja”. Päivällä on ikivanhat juuret juutalaisessa kalenterissa. Sen aihe tulee juutalaisten suuresta surun päivästä, Av -kuun yhdeksännestä päivästä. Tuona päivänä ensimmäinen temppeli tuhoutui vuonna 587 e.Kr., kun Babylonian joukot Nebukadnesar II:n aikana valtasivat Jerusalemin. Tasan samana juutalaisen kalenterin päivänä  vuonna 70 j.Kr. uusi temppeli paloi roomalaisten miehittäessä Jerusalemia.

Tän vuonna 2017 Tish’a B’Av eli Av-kuun yhdeksäs päivä alkoi heinäkuun 31. päivän auringonlaskusta ja jatkui elokuun 1. päivän auringonlaskuun.

Meidän luterilaisten käsikirjaan aihe on sijoitettu vietettäväksi 11. sunnuntaina helluntaista.

http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20170820

 

 

  1. Tuntuu hassulta, että Kari Mäkinen ei sano, että hän kannattaa sukupuolineutraalia avioliittoa, vaikka kaikki muut sen tietävät.

    Veikkaan, että kirkon johtajista joko Mäkinen tai Irja Askola on ensimmäinen, joka vaatii, että kirkonkin on vihittävä samaa sukupuolta olevia. Samoin veikkaan, että tämän kannanoton julistamiseen kuluu enintään tunti siitä, jos lain muutos vahvistetaan

    • Kari Mäkinen totesi jo ennen arkkipiispanvaalia järjestetyssä haastattelussa, että hänen mielestään kirkon tulisi siunata samaa sukupuola olevat parit. Olen ymmärtänyt, että samaa sukupuolta olevien parien vihkimisessä se siunaaminen on nimenomaan se uskonnollinen juttu. Vihkiminen itsessään ei ole kirkollinen toimitus vaan viranomaistehtävä, jonka voi hoitaa myös maistraatti.

  2. Uutta lakia ajetaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden varjolla. Tai ihmisoikeusasiana. Mistään näistä ei ole kysymys, kun homous asetetaan raamatulliseen valoon. Kysymys on synnistä, joka yritetään tehdä hyväksyttäväksi.

    Uutta lakia ajetaan sillä syyllä, että seksuaalinen suuntautuminen on pohjimmiltaan biologista. Näin ei kuitenkaan ole osoitettu. Sen sijaan on seksuaalisen suuntautumisen synnyssä on merkittävää lapsenm suhteella omiin biologisiin vanhempiinsa.

    Uutta lakia ajetaan sillä perusteella, että ei voida sortaa vähemmistöä. Uusi homolaki asettaa viattomat lapset sorrettuun asemaan riistämällä lapselta oikeuden biologiseen isään ja äitiin . Ei äitiä voi korvata isän himoitsemalla miehellä, eikä isää äidin hyväilemällä naisella.

    • ”Uutta lakia ajetaan sillä perusteella, että ei voida sortaa vähemmistöä. Uusi homolaki asettaa viattomat lapset sorrettuun asemaan riistämällä lapselta oikeuden biologiseen isään ja äitiin.”

      Mikä kohta laissa pyrkii tähän? Ei kai tuota oikeutta voi edes riistää. Pitäisi määritellä biologia uudelleen.

  3. Tuntuu lähes uskomattomalta, että luterilaisen kirkkomme arkkipiispa lähtee sooloilemaan hyvin arkaluontoisten asioiden kanssa.

    Kenen puolella Mäkinen luulee olevansa? Onko hän Jumalaa pelkäävän kristikansan puolella, vai nykyliberaalisten seka-avioisten puolella?

    Mielestäni on täysin kestämätöntä, että kirkkomme päämies ei pysy lestissään! Valitettavasti arkkipiispa on pakko vaihtaa!

  4. Pekka Sahimaa ei halua helposti uskoa, että homosuhteen valitseminen olisi Ihmiselle usein omasta ruumiista lähtevä ymmärryksen viesti. Siihen, mihin uskon, on se, että Sahimaa elämänsä aikana tulee näkemään t’ämän asian arvokkaana. Avion taustahan voidaan katsoa 1500-luvulle, missä vielä 1583.e vai olikohan se vuoteen1563 siunaamattomattomat aviot olivat vielä päteviä . Siitä seurasi mielenkiintoinen kaplakka, kun oikeus ja kirkko sitten miettivät sit’ä , miten holtittomasa, viettiensä varassa elävästä Ihmisestä saataisiin hyvin veronsa maksava kansalainen. Tuloksena oli vakaumus, että Ihmisen Copula Carnaliksesta oli saatava lujempi ote Kirkon puolelta. Ja kyllähän asiassa sitten valistettiinkin ja vihittiin ja onnistuttiin.. Kehitys pysähtyi vasta 1700-luvun lopun Ranskan Vallankumoukseen, milloin annettiin ensimmäiset ohjeet avoliitosta.

    Jos nykyinen eduskunnassa oleva laki ei mene läpi, pitää kysyä, mitä historian aikakautta tällä hetkellä elämme. Jonkin puolueen pakkoäänestäminen ei kuulu tähän historian aikakauteen.

  5. Jeesus tulee kotikaupunkiinsa. Siellä hän oli kasvanut lapsena ja nuorena..

    Nasartia ei kenties ollut edes olemasa Jeesuksen nuoruudessa. On tutkijoita, joiden mukaan kyse on
    nazoraios sana virheellisestä tulkinnasta. Nasoraios tulee heprean sanasta nezer, joka tarkoittaa nuora puun esim. kantoon oksastunutta vesaa. Siis po Jeesus nasiiri (Jumalalle erotettu=nasiiri) Nazoraios sanan gematria onkin 222 joka on s a m a kuin esim. sanan bechor eli esikoinen. Eli Jeesus liittyi tod. näk. joko nasoreetteihin tai ebiooneihin tai Mariot-järven therapeuttiessealaisiin. Nämä olivat essealasiryhmiä ja olivat olemassa jo Jeesuksen aikana . Jeesus ‘nasiiri’ kuului tod. näk. ainakin nasoreetteihin, joiden lahkon päämiehenä pidettiin Ut:n mukaan sittemmin Paavalia.

    • Seppo

      Nuo veikkauksesi mahdollisista ryhmistä mihin Jeesus muka olisi kuulunut kuuluvat sarjaan ilman riittäviä todisteita olevia tekaistuja teorioita.

      Kaikki pätevät tutkijat ovat yhtä mieltä, että Jeesuksen maanpäällisen elämän aikana juutalaisuudessa oli erittäin monta erilaista suuntausta. Mutta on turhaa erikoisuuden tavoittelua ruveta sijoittamaan Jeesusta milloin mihinkin noista ryhmistä. Tuollaiset arvailut kaatuvat liian hatarien todisteiden riittämättömään todistusvoimaan. Jostain sivuseikasta kasvatetaan ikään kuin se olisi koko liikkeen olemuksen pääasia.

      Silloin kun tehdään tieteellisesti pätevää työtä ei mennä hötkyilemään ennen aikaisiin liikkeiden samaistamisiin. Tuollainen liiallinen into yhdistellä erilaisia liikkeitä hämärtää huomiota näkemästä itse kutakin liikettä omana kokonaisuutenaan. Kun taas liikkeen tarkastelu omana kokonaisuutenaan auttaa näkemään itse kunkin liikkeen tuntemisen rajat. Nämä asiat tiedämme tästä liikkeestä ja nämä asiat tästä jne. Silloin myös tietämyksemme rajat ja nykytiedon rajalliset lähderesurssit saavat oikean mitoituksensa: ollaan rehellisiä sille, mihin asti lähteet antavat tukensa ja mistä eteenpäin meiltä puuttuu asianmukainen lähdeaineisto pidemmälle menevien johtopäätösten tekoon.

    • Ihmisen ikivanhoja jäänteitä on löydetty Tampereeltakin , mutta se ei todista Tamperetta 3000 vuoden vanhaksi.
      Tuo luvun 222 analogia on puhutteleva, se liittyy myö sellaiseen geometrisen ristiin, jonka kylki on 666 eli 3×222. Kreikan sana pleuran eli kylkeen saakin juuri arvon 666…

    • Jeesus on Jumala ja ihminen. Hän meni kasteelle eli siis oli tuon kasteen ydin. Jumala oli läsnä tuossa kasteessa ja Pyhän Hengen laskeutuminen oli tämän Jumalan läsnäolon tunnus.

      Tästä eteenpäin jokainen Jeesuksen tekemä kaste eli siis kristilinen kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on sellainen kaste, missä Jumala itse tekee työn. Sama Jeesus joka oli läsnä Jordanin kasteessa on ollut, nyt on ja myös tulevaisuudessa tulee olemaan jokaisen kristillisen kasteen keskuksessa.

      Ja samalla tavalla kuin Pyhä Henki laskeutui Jordanin kasteessa, samalla tavala hän on läsnä jokaisessa kasteessa, niin aikaisemmin, nykyisin kuin tulevaisuudessakin. Kaste antaa Pyhän Hengen lahjan, kuten Pietari sanoo helluntaisaarnassaan: ” kaste — niin te saatte Pyhän Hengen lahjan” ja tämä lahja on yhtä todellisesti läsnä olipa kastettava sitten minkä ikäinen tahansa, vauvasta vaariin, kun pakana kastetaan ja tämän lahjaksi annetun kasteen välityksellä otetaan Jumalan lapseksi: ” — teille ja teidän lapsillenne — tämä lupaus on annettu.”

      Tämä kasteen Kristus -keskeisyys on Jeesuksen kastamisen varsinainen sisältö. Tämä merkitsee että kaste on kokonaan Jumalan työ ja kaikki omavanhurskauden pienimmätkin säikeet on heitettävä pois pelkkänä roskana.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25

Kuvassa kaksi osaa Targumista.

Targum on syntynyt juutalaisten synagogissa tekemistä käännöksistä, kun resitoitu heprean kielinen teksti on vapaasti selitetty arkikielelle arameaksi, paikoitellen hyvinkin tarkkaa käännöstä, paikoitellen enemmänkin selitettyä tekstin asian kertomista.

 

Jordanilla

Jeesus sai kasteen, kun hän meni Johannes Kastajan luo. Tuon kasteen mukana odotus muuttui täyttymykseksi. Pyhä Henki laskeutui kastettavan päälle. Kasteesta oli tullut täyttymyksen kaste, Pyhän Hengen kaste.

Autiomaassa

Pyhän Hengen voimassa Jeesus kohtasi saatanan. Kiusaaja yritti vietellä häntä juonillaan. Turhaan. Jeesus voitti kiusaukset ja karkoitti perkeleen. Hän avasi tien pahan voittamiseen. Meidän uskomme on voittoisa, pahan on väistyttävä Jumalan edestä.

Nasaretissa

Jeesus tulee kotikaupunkiinsa. Siellä hän oli kasvanut lapsena ja nuorena. Neitsyen lapsi, autuas äitinsä Maria. Äitinsä lisäksi Jeesusta kasvatti Joosef, rakennusmies, joka juridisesti juutalaisen oikeuden järjestelmän mukaan oli isä, muttei kuitenkaan biologinen isä. Ikääntynyt Joosef oli valittu nuoren Marian suojelijaksi. Kasvinkumppaneinaan Joosefin ensimmäisestä avioliitosta neljä veljeä Jaakob, Joosef, Juuda ja Simeon sekä kolme sisarta Ester, Martta ja Salome. Näistä mainittakoon että Jaakob Vanhurskas oli vanhempi kuin Maria ja että Salome avioitui Sebedeuksen kanssa ja näille syntyivät apostolit Jaakob ja Johannes.

Ensimmäinen tapakristitty

Saatuaan täydellisen voiton saatanan kiusauksista Jeesus menin jumalanpalvelukseen, liturgiaan. Tämä on luonnollinen jatko Jumalan valtakunnan esiintulon voimassa.

Jeesus on ollut ensimmäinen tapakristitty. Tapansa mukaan hän meni jokaisena sapattina synagoogassa pidettävään liturgiaan. Myös muina päivinä hän osallistui säännöllisesti juutalaisen tavan mukaisiin liturgisiin menoihin.

Ainakin yhteen aikaan Jeesus lauloi päivittäiset rukoushetkensä seitsemästi päivässä. Vaihtoehdot olivat joko kolmesti, viidesti tai seitsemästi. Seitsemästä kerrasta puhuu se että hän toisinaan jäi rukoilemaan vielä illalla toisten lähdettyä, aamulla taas hän oli rukoilemassa jo ennen auringon nousua. Muslimit ovat ottaneet tästä juutalaisesta ja kristillisestä perinteestä viiden rukoushetken vaihtoehdon.

Hyvä tapa on ihmisen elämässä suuri hyve. Mitä paremmin hyvät tavat ohjaavat elämän kulkua sitä vakaammin kaikki sujuu. Jeesus näytti tässä hyvää esimerkkiä.

Meidänkin perheemme osallistuu messuun säännöllisesti. Suosittelen samaa myös toisille.

Ikivanha liturgia

Kun Jeesus kasteensa voimassa tuli Nasaretin synagogaan, niin hän osallistui liturgiaan. Hän toimi tekstin lukijana ja saarnaajana.

Liturgia on ikivanha jumalanpalveluksen muoto. Liturgiaa on vietetty jo Vanhan testamentin aikana. Esimerkiksi Jesajan kutsumus profeetaksi vuonna 738 e.Kr. tapahtui ruokaliturgiassa, ehtoollisen esikuvassa. Pyhäkössä laulettiin Pyhä, Pyhä, Pyhä -hymniä, siellä suitsutettiin ja siellä annetussa ateriassa julistettiin synnit anteeksi, kuten meidänkin aikanamme Herran pyhässä ehtoollisessa.

Juutalaisessa liturgiassa oli tekstien lukemista, kahdesta tai kolmesta tekstistä. Lakia eli Tooraa eli viittä Mooseksen kirjaa luettiin niin että vuoden aikana päästiin koko viisiosainen teos läpi. Profeettoja eli Nevi’imiä luettiin myös säännöllisesti. Kirjoituksia eli Ketuvimia luettiin monin paikoin muttei säännöllisesti kaikkialla. Jeesuksen aikana sen luku oli voittamassa alaa, se oli tulossa yleisempään käyttöön.

Jeesus on Raamatun keskus

Jeesuksen saarnassa tuli esille, että Jesajan kirjan ennustus oli käynyt toteen. Se mikä oli luvattu oli jo läsnä. Jumalan valtakunta oli kohdannut paikalla olleet ihmiset. Ulkonaisesti mitään ei ollut muuttunut. Liturgia jatkui kuten ennenkin. Kansa luki Raamattua kuten ennenkin, Psalmeja eli meidän aikamme virsiä laulettiin kuten ennenkin.

Ja kuitenkin kaikki oli tullut kokonaan uudeksi. Nyt lupaus oli saanut uuden käänteen. Profetiat olivat täyttyneet. Jumala itse oli tullut kansansa keskelle. Hän oli läsnä pyhässä liturgiasssa, puhujana, saarnaajana. Yhä edelleenkin hän on läsnä messuissamme niin sanan saarnassa kuin ehtoollisen sakramentin vietossa.

Koko maailman lähetys

Kuuluisassa saarnassaan Jeesus nosti esille lähetystyön. Evankeliumi kuuluu myös muille kansoille.

Tämän ohjelman mukaisesti Jeesus puhui Elian aikaisesta nälänhädästä. Tuolloin profeetta oli paennut nälänhätää vieraalla maalle erään lesken luo. Tämä leski piti huolta hänen luokseen tulleesta nälkäpakolaisesta.

Elian seuraaja profeettakoulun rehtorina oli Elisa. Elisan aikana Syyrian armeijan komentaja Naaman tuli pyytämään apua pitaliinsa. Jopa yhteen aikaan vihollisena olleen kansan jäsenille ojennettiin Jumalan apu. Elisan antamin ohjein Naaman parantui.

Jumalan työ oli ulottunut uusille kansoille. Tie maailmanlaajuiseen lähetystyöhön oli avattu. Jeesus itse tuli täyttämään tämän näköalan kertomalla avointa evankeliumia ja tekemällä sovintotyönsä koko maailman edestä.

Ensi sunnuntai 20.8.2017 ja Av-kuun 9. päivä

Sunnuntain aihe on ”Etsikkoaikoja”. Päivällä on ikivanhat juuret juutalaisessa kalenterissa. Sen aihe tulee juutalaisten suuresta surun päivästä, Av -kuun yhdeksännestä päivästä. Tuona päivänä ensimmäinen temppeli tuhoutui vuonna 587 e.Kr., kun Babylonian joukot Nebukadnesar II:n aikana valtasivat Jerusalemin. Tasan samana juutalaisen kalenterin päivänä  vuonna 70 j.Kr. uusi temppeli paloi roomalaisten miehittäessä Jerusalemia.

Tän vuonna 2017 Tish’a B’Av eli Av-kuun yhdeksäs päivä alkoi heinäkuun 31. päivän auringonlaskusta ja jatkui elokuun 1. päivän auringonlaskuun.

Meidän luterilaisten käsikirjaan aihe on sijoitettu vietettäväksi 11. sunnuntaina helluntaista.

http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20170820