Intian vainot: seurakunnan johtaja Maruc kertoo

23

”Olen opettaja, etuoikeuteni on opettaa kristittyjä eri puolilla Intiaa selviytymään vainoissa. Minua ei ole koskaan pahoinpidelty uskoni takia, mutta monet hinduperheisiin syntyneet, kristityksi kääntyneet etenkin maaseudulla kokevat pahoinpiteilyä.

Olen kuitenkin saanut osani uhkauksista. Joku saattaa tulla sanomaan minulle: ’Ovatko nämä lapsiasi? Minä kaappaan heidät’, tai ’tulen ampumaan sinut tai lähetän jonkun muun tekemään sen’.
Jonkin aikaa minulle soitettiin joka yö klo 2 ja klo 4 välillä. Se häiritsee unta, ja seuraavana päivänä en kykene antamaan kaikkeani työlle.

Kerran eräs mies tuli sanomaan minulle: ’Tulen sinä ja sinä päivänä kirkkoosi 300 miehen kanssa häiritsemään toimintaanne.’ Vietin seuraavan yön rukouksessa.
Sitten tuli mielenkiintoinen sunnuntai. Viisi minuuttia ennen jumalanpalveluksen alkua klo 9 näin poliisin tulevan autollaan, ja hänen mukanaan tuli runsaasti poliiseja. He menivät kirkkoa vastapäätä olevaan kahvilaan. Koko jumalanpalveluksen ajan mietin, mitä ulkopuolella mahtaa tapahtua. En kyennyt keskittymään saarnaani tai rukouksiin. Jumalanpalvelus päättyi, ja ryntäsin ulos katsomaan, mikä tilanne on. Poliisit olivat nousemassa autoihinsa lähteäkseen.

En olisi itse voinut suojella seurakuntaa mitenkään. Olen varma, että Jumala itse lähetti tuon poliisijoukon turvaksemme. Olemme kokeneet paljon muitakin samantapaisia yliluonnollisia tapahtumia.

Yhden lauseen saarna

Kerran saatuani tappouhkauksen odotin koulusta palaavia lapsiamme kotiovellani. Vaimoni tuli kysymään: ”Miksi seisot täällä?” Vastasin, että odotan lapsiamme. Hän sanoi: ”Et ole tehnyt niin koskaan ennen. Oletko huolissasi?”

Sanoin: “Heidän isänään minulla on aihetta huoleen.” Hän kysyi: ”Kuka toi Sinut tähän kaupunkiin?” Vastasin: ”Jumala.” “Jos Jumala toi sinut tänne, eikö Hän huolehdi sinusta?”

Nöyrryin kuullessani hänen viisaat sanansa. Hän on yliopiston professori, minä olen pastori. Hänen yksi lauseensa oli väkevämpi saarna kuin yksikään minun pitämäni saarna.

Jeesuksen askeleet huoneessa

Eräänä iltapäivänä, kun olin rukoilemassa, kuulin askeleita huoneessani. Olin kuullut samat askeleet ennenkin, ja tiesin, että Jeesus tuli luokseni. Pelkäsin.

Sitten kuulin Hänen puhuvan: ”Poikani, et enää koskaan näe sitä ihmistä, joka sinua on uhkaillut.” Tiesin, että se oli Jumalan ääni, ja kiitin Häntä.

Seuraavana päivänä ystäväni tuli käymään luonani. Olin kertonut hänelle uhkailuista, ja hän kysyi: ”Mitä sille uhkaajallesi on tapahtunut?”

Vastasin: “Ei syytä huoleen. Emme näe häntä enää koskaan.” Puhuessamme tuo uhkailija kuitenkin tuli kirkkoomme. Olin kauhuissani. Jumalahan oli sanonut, etten näkisi häntä enää koskaan. Siinä hän kuitenkin oli! Olinko kuullut väärin? Mies sanoi: “En tule luoksesi enää koskaan, mutta tarinasi on lopussa. Minä ammun sinut.” Sitten hän lähti pois. Mutta kuten Jumala oli sanonut, en nähnyt häntä enää koskaan sen jälkeen. Yölliset puhelinsoitot loppuivat. Tiedän: kukaan ei voi koskea meihin, ellei Jumala sitä salli.

Miksi hindu herää yöllä

Miksi hindut vaivautuvat heräämään yöllä soittaakseen minulle, tai miksi he tulevat toimistooni uhkailemaan minua?

He pelkäävät. Hindulaisuudessa on satoja jumalia. Hindujen ei ole lainkaan vaikea hyväksyä yhtä jumalaa lisää, yhtä patsasta lisää jumalien hyllylle, yhtä kumarrusten kohdetta lisää. Jumalien paljous tekee heidän elämästään kuitenkin epävarmaa.

Äitini meni kerran erääseen hindujen ylläpitämään kouluun. Se näytti enemmän temppeliltä kuin koululta. Eräs opettaja sanoi hänelle: ”Teillä kristityillä on helppoa, koska teillä on vain yksi jumala. Vaikeuksissa me hindut emme tiedä, ketä rukoilla, kuka meitä auttaisi. Mutta te kristityt voitte olla varmoja, että kun huudatte avuksi ainoaa jumalaanne, hän auttaa teitä. Joskus mietin vaikeuksissani, että olisi ehkä parempi olla kristitty.”
Tästä opimme, että kaikki hindut eivät ole kristinuskon vihollisia.

Hindut kokevat kristityt ehkä uhaksi omalle uskolleen, koska he pelkäävät menettävänsä oman uskonsa, tapansa palvoa, identiteettinsä. Siksi he ovat meitä kohtaan vihamielisiä.

Älä anna kristityn pelastaa itseäsi

Hindut pelkäävät joutuvansa luopumaan omista perinteistään, joista he ovat ylpeitä. He pelkäävät myös aivopesua. Heille opetetaan virheellistä tietoa kristityistä. Esimerkiksi kerran eräät hindut olivat kiitollisia kristityiltä saamastaan avusta. He sanoivat: ‘”Tiedän, että teistä kristityistä ei pidetä, mutta te olette oikeasti rakastavia ja auttavaisia.”

Saamansa opetuksen vuoksi he kuitenkin aina kysyvät apuaan tarjoavilta kristityiltä: ”Autatteko meitä siinä toivossa, että kääntyisimme kristityiksi?”

Keralan osavaltiossa oli pahoja tulvia vuonna 2018. Eräs kristitty meni veneellään auttamaan perhettä, joka oli jäänyt eristyksiin ja istui talonsa katolla. Ensimmäiseksi he kysyivät mieheltä: ”Oletko kristitty?” Miehen vastattua ’kyllä’ perhe kieltäytyi tulemasta hänen veneeseensä.

Olet Intian vastainen, ellet laula heidän laulujaan

Intia on perinteisesti tunnettu monimuotoisuudestaan, mutta tämän päivän johtajat haluavat tehdä Intiasta yhtenäisen maan vaikka väkisin. He haluavat määritellä jokaisen intialaisen identiteetin. Monia eri keinoja käytetään tämän tavoitteen saavuttamiseksi.

Intian kansallinen identiteetti tunnetaan nimellä Hindutva. ’Käännyttämistä’ pidetään pahana. Maailmassa on kuitenkin paljon kristittyjä maita, ja monet pohtivat: “Miksi on väärin olla kristitty?” ’Käännyttämisen’ sijaan puhutaan nykyään kansallisuusaatteesta, nationalismista. Jos siis teet jotain, mitä joku ryhmä ei hyväksy, sinut leimataan intialaisuuden vastustajaksi.

Ellet laula heidän laulujaan, ellet nouse seisomaan, kun sitä halutaan, ellet esitä heidän mieleistään tervehdystä, ellet lausu määrättyjä rukouksia tai hyväksy tiettyä opetusta, olet ’Intian vastainen’.

Kristuksen seuraajina meidän ei pidä hämmästyä tällaisesta vastustuksesta. Vainot ovat kuuluneet kirkon historiaan alusta asti. Viime aikoina elämämme on ollut helppoa, mutta nyt vaikeudet näyttävät lisääntyvän.

Äärihindut lainaavat Raamattua

En kykene todistamaan tätä, mutta minusta äärihindut lainaavat ajatuksia Raamatusta. He puhuvat esimerkiksi kotiinpalusta, ’Gar Whapsi’. Kristityt palautetaan hindulaisuuteen, joskus väkisin. Hindut sanovat: ’Olet erehtynyt, haluamme, että palaat takaisin hindulaisuuteen.’ Minusta tämä kuulostaa hyvin paljon Raamatun tarinalta tuhlaajapojan paluusta.

On mielenkiintoista, että äärihindut syyttävät kristittyjä ihmisten houkuttelusta ja työpaikkojen, lahjojen ja muiden etujen tarjoamisesta niille, jotka kääntyvät kristityiksi. Äärihindut antavat etuja kristityille, jotta he palaisivat hindulaisuuteen, ja kääntymyksen jälkeen he nimeävät tukihenkilön varmistamaan, että kääntyneet pysyvät hinduina.

Hindut siis omaksuvat raamatullisia käsitteitä ja soveltavat niitä omiin tarkoituksiinsa.

Mistä Intian vaaleissa on kyse?

Toukokuussa 2019 Intiassa on pidetty parlamenttivaalit. BPJ, hindunationalistipuolue, uskoo pysyvänsä vallassa. Vuonna 2014 BPJ tarvitsi muiden puolueiden tukea, mutta nyt näyttää siltä, että he pärjäävät yksin. Jos he saavat parlamentin enemmistön, he eivät tarvitse muita puolueita. Jos BPJ pääsee valtaan, he voivat kääntää koko kansan kohtalon. Yksi heidän tavoitteistaan on tehdä Intiasta hindulainen valtio, ei vain maa, jossa asuu hinduja.

Intialaisuuden määritelmä on siis vaakalaudalla. Emme olisi enää monien erilaisten kulttuurien ja uskontojen ja ihmisten maa, vaan kaikki olisi hindulaisuutta, maasta tulisi Hindustan.

Hindutemppelin rakentaminen

Pääministeri Modi ja hänen BPJ-puolueensa haluavat rakentaa hindutemppelin alueelle, josta hindujoukot tuhosivat moskeijan vuonna 1992. He olisivat voineet rakentaa temppelin ajat sitten, mutta miksi sitä suunnitellaan juuri nyt?

BPJ tekee temppelin rakentamisella politiikkaa ja kerää kannatusta. Jos BPJ saa enemmistöaseman, he voivat rakentaa temppelin ilman, että kukaan puuttuu siihen. Jos näin käy, pelkään, että Intian uskonnollinen vapaus on mennyttä.

Nyt jo puhutaan perustuslain muuttamisesta. Intia on määritelty maalliseksi valtioksi. Jos sana ’maallinen’ poistetaan, ovi on auki perustuslain muuttamiselle. Kahden kolmasosan enemmistöllä BPJ voisi säätää mitä tahansa uusia lakeja, eikä paluuta entiseen enää olisi.

Jumala voi muuttaa kaiken

Tiedän puhuvani ihmisten tavoin. Tiedän, että maallamme on paljon esirukoilijoita. Monet rukoilevat, koska he pelkäävät, että jotain pahaa tapahtuu. Toiset rukoilevat uskoen, että Jumala voi muuttaa asioita.
Olemme nähneet sen edellisissä vaaleissa. Kaikki uskoivat BJP:n voittoon, mutta rukouksen voimasta Jumala puuttuu asioihin, ja BJP palasi oppositioon. Kaikista asiantuntijoista 99% ennusti BJP:n voittoa.
Tänään kristityt odottavat Jumalalta samanlaista ihmettä.

Miten meidän pitäisi rukoilla

Paavali kehottaa meitä rukoilemaan johtajien puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja jumalista elämää (1.Tim.2:1-2). Haluamme elää rauhassa, haluamme elää jumalisesti omassa maassamme. Tässä on hyvä pohja rukouksillemme.

Vielä tärkeämpää on rukoilla ihmisten pelastumista. Lopulta ei ole tärkeää, mitä politiikassa ja uskonnoissa tapahtuu. Haluamme, että Intia polvistuu Jeesuksen nimessä. Rukoilemme niiden ihmisten pelastusta, jotka nousevat kristittyjä vastaan.

Meillä on siis paljon rukoiltavaa. Meitä on menneinä vuosina siunattu eri puolilla maailmaa olevilla ihmisillä, jotka ovat saaneet Intian sydämelleen. Heidän rukouksensa, apunsa, taloudellinen tukensa ovat auttaneet meitä suunnattomasti. Mietimme, mitä tapahtuu, jos tämä yhteys katkeaa.

Uskon, että Intiasta pitää nousta johtajia, jotka kykenevät jatkamaan työtä.

Puhdistuksen aika

Uskomme, että jos Jumala on antanut meille tehtävän, Hän itse huolehtii työn tarpeista. Uskomme Jumalan antavan meille kaiken, mitä tarvitsemme. Intian kirkolla on ehkä edessä puhdistuksen aika. En voi puhua suuria sanoja, en pysty arvostelemaan tai tuomitsemaan Intian kirkon tilannetta. Kristuksen seuraajana uskon, että Jumala on uskollinen. Hän on sanonut: ‘Minä rakennan kirkkoni, ja helvetin portit eivät sitä voita’ (Matt.16:18). Jos kirkkomme on Jumalan rakentama, Jumala itse pitää meistä huolen.

Lähde.

Tutustu lisää Intian tilanteeseen.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
Open Doors
Open Doorshttp://opendoors.fi
Open Doors on vuonna 1955 perustettu kansainvälinen avustusjärjestö, joka toimii vainottujen kristittyjen auttamiseksi yli 60 kohdemaassa. Open Doors Finland ry toimii osana maailmanlaajuista Open Doors –järjestöä. Toiminta Suomessa käynnistyi keväällä 2015. Tutustu historiaamme: http://opendoors.fi/historiaa