Idästä länteen Jumalan hyvyys ja uskollisuus on voimissaan
Idästä länteen kautta koko maailman kulkee evankeliumi eteenpäin. Jumala pitää huolen sanastaan ja antaa sen tavoittaa koko maailman. Kuvassa lapsia Valtakunnallisilla evankeliumijuhlilla 1.7.2007, viikko Suomeen saapumisemme jälkeen. Siinä lapset liehuttavat eri lähetyskenttien maiden lippuja.
Pääsiäisviikko
Aikaisemmin pääsiäistä on vietetty kokonainen viikko. Sitten se lyheni neljään päivään ja nykyisellään meillä on kaksi pääsiäispäivää. Pääsiäisen vietto kuitenkin jatkuu koko pääsiäisviikon. Pääsiäisen vietto jatkuu edelleen helatorstaihin tai eräässä mielessä aina helluntaihin asti, joka on pääsiäisen viikkoviikko eli 7 x 7 päivää.
Usein kuulee puhuttavan pääsiäispäivää edeltävästä viikosta pääsiäisviikkona. Viikon oikea nimi kuitenkin on hiljainen viikko, piinaviikko tai suuri viikko.
Sen sijaan pääsiäisviikko eli valkoinen viikko alkaa ensimmäisestä pääsiäispäivästä ja jatkuu koko viikon pääsiäisen jälkeiseen sunnuntaihin eli valkoiseen sunnuntaihin asti. Arkipäivän puheentapa sivuuttaa sen, että pääsiäinen julistaa Jeesuksen ylösnousemusta ja tätä voimme juhlia kokonaisen viikon.
SUNNUNTAI 19.4.2020
1. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Quasimodogeniti
Ylösnousseen todistajia
Ensimmäinen lukukappale: Sak. 8: 6-8
Jumala ilmestyy
Lukukappaleessamme ja sen edellä kerrotaan, että Jumala tulee kansansa keskuuteen. Hän tulee pyhään kaupunkiin Jerusalemiin ja asettuu sinne asumaan temppeliin, pyhään Jumalan huoneeseen. Tämä pyhäkköön asettuminen merkitsee samalla sitä, että hän asettuu kansansa keskelle. Hän elää kansan mukana tämän jokapäiväisessä elämässä. Jumalan läsnäolo toteutuu Jumalan lupauksen perusteella. Hän on uskollinen sanoissaan ja siksi lupaus myös toteutuu.
Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen. Näin hän osoitti elävänsä. Vielä tärkeämpää on huomata se, että hän ei näyttäytynyt vain yleisellä tasolla. Hänen ilmestyksensä oli samalla läsnäolon vakuutus. Samalla tavalla kuin hän tuli opetuslasten keskellä näiden viettäessä pyhää liturgiaa, samoin hän tekee myös meidän aikanamme. Vielä tänä päivänäkin joka kerta, kun vietämme pyhää messua, ylösnoussut Vapahtajamme on erityisellä tavalla keskellämme. Leivässä ja viinissä hän antaa ruumiinsa ja verensä meidän syntiemme sovitukseksi ja anteeksiantamiseksi. Joka kerta hän myös lupaa meille uskollisen rakkautensa ja meille lahjaksi ojennetun pelastuksen.
Jumalan kansa
Lukukappaleessamme Jumala sanoo Jerusalemiin temppeliin kokoontuvalle kansalle, että hän on kansansa Jumala ja että nämä ovat hänen kansansa. Jumala ei ole erakko, joka viihtyy yksinään, vaan hän on elävien Jumala. Hän on kansansa vaiheiden keskellä vaikuttava ja historian kulkuun vaikuttava Jumala. Hän elää kansansa mukana ja tuntee omiensa tarpeet.
Ylösnousseen Jeesuksen ilmestyminen oli samalla tavoin julistus siitä, että Jumala on kanssamme. Hän elää meidän keskellämme ja me olemme hänen omiaan. Antamassaan kastekäskyssä hän kertoo, miten pyhän kasteen välityksellä meidät on liitetty Jumalan kansaan. Jumalan kansana, pyhän kirkkona, me olemme turvallisissa käsissä. Jumala on uskollinen ja vanhurskas, siksi saamme luottavaisin mielin panna turvamme häneen ja luottaa hänen hyvyyteensä.
Koko maailmaa kutsutaan mukaan
Lukukappaleessamme Jumala lupaa kutsua oman kansansa kaikkialta maailmasta takaisin yhteiseen pyhään kaupunkiin Jerusalemiin yhdistymään yhteiseen liturgiaan yhteisessä temppelissä. Aluksi väkeä oli vähän, mutta vuosien varrella väkeä tuli lisää, palasi eri puolilta maailmaa niin idästä kuin lännestä, niin etelästä kuin pohjoisesta, kaikista ilmansuunnista niin läheltä kuin kauempaakin.
Jeesuksen oppilaitakin oli aluksi vähän, vain muutamia, mutta sitä mukaa kuin evankeliumi meni eteenpäin, myös kristittyjen määrä lisääntyi ja uusia kansoja pääsi yhteisen kirkon osallisuuteen.
Sama evankeliumi julistettiin yhä eteenpäin ja yhä uusilla kielillä. Tätä on jatkunut meidänkin aikanamme ja työ menee eteenpäin yhä kasvavalla vauhdilla.
Tässä valkean sunnuntain ensimmäinen lukukappale
Näin sanoo Herra Sebaot:
- Jos tämä kaikki onkin uskomatonta niiden silmissä,
jotka noina päivinä ovat jäljellä tästä kansasta,
tarvitseeko sen olla uskomatonta minun silmissäni?
kysyy Herra Sebaot.
Näin sanoo Herra Sebaot:
- Vielä minä pelastan oman kansani
auringonnousun ja auringonlaskun maista.
Jerusalemiin minä tuon heidät asumaan.
He ovat minun kansani,
ja minä olen heidän Jumalansa,
uskollinen ja vanhurskas.
66 kommenttia
Matias
Kun tuon myönnät, voinemme todeta, että kirjoittamasi; ” kiertävät maat ja mannut tekemässä käännynnäisen ja käännynnäisestä helvetin lapsen, pahemman kuin he itse”,
Oli törkeä perätön lausuma. Ja Antisemitismia.
Matias
Eikö olisi oikeudenmukaisempaa, jos kirjoittaisit kristityistä käännynnäisistä tai kastetuista, että tuliko heistä enkeleitä, vai paholaisia. Pitkä historia on jo kristinuskollakin. Kyllä sieltä varmasti löytyy, ulkokultaisia, sokeita sokeiden taluttajia, käärmeitä ja kyykäärmeen sikijöitä, hyttysen siivilöitsijöitä, rosvoja ja ryöväreitä, laittomia ja hillittömiä, moraalittomia, ja tyhjänpuhujia, sotaisia ja valkeiksi kalkittuja hautoja. Istuvat mieluusti etummaisilla istumapaikoilla ja pitävät siitä, että heitä tervehditään toreilla ja kujilla.
Niin tosiaan, ja vielä heitäkin jotka Paavalin sanoja toistaen sanovat: ” Me olemme oikeita juutalaisia, meillä on sydämen ympärileikkaus. ”
Matias Roto:””Yritin jo edellä sanoa, miten ongelmana ei ollut se etteikö juutalaisuus olisi ollut hyvä asia. Päin vastoin. Vaan ongelmana oli näiden “käännynnäisten” tietämättömyyttään aiheuttama sekaannus ja asioiden sotkeminen. Ilmeisesti et vielä tuolloin ymmärtänyt, mistä kenkä puristi. Joten yritän uudelleen.””
Siis yritätselittää jotain juutalaisista, no otetaampa lähtökohta tarkasteluun eli muutama jae ennen sitä mistä on kyse eli
10 Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus. 11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne. 12 Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään. 13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!(Matt.23)
Siis eikö tuossa Jeesus Sano etteivät nämä viisaat fariseukset ja kirjanoppineet mene itse sisälle eli eivät ota Jeesuksen Sanoja vastaan eivätkä siis tee parannusta. Ja vieläpä näm sulkevat taivasten valtakunnan ihmisiltä.
Matias
”Silloin kaikki tuollainen kirjoittamasi yleisellä tasolla täyslaidallinen kristittyjä kohtaan ei tee oikeutta meidän koko ihmiskuntamme perisynnin alaisuutta kohtaan, vaan vääristää kokonaiskuvan. ”
Se mitä kirjoitin, se sanotaan evankeliumissa juutalaisista, ja paljon muutakin. Jos loukkasi, kun kohdistin ne kristittyihin, niin kyllä noin pahat sanat luulisin loukkaavan myös juutalaisia. Ja varmasti loukkaakin, mutta he eivät valita.
Matias
”Kaikkien kansojen kaikki ihmiset on lähetyskäskyn mukaisesti saatettava tähän yhteyteen, missä Kristus on Herra ja me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.”
Ei pidä, kaikista ei pidä tulla antisemitisteja, se on väärin, ehdottomasti väärin ja järkyttävä ajatus. Ja kaikenlisäksi nyt on uskonnonvapaus. Te ette pysty enää pakkokäännyttämään kaikkia. Ehkä jossain kehitysmaissa lukutaidottomia, mutta ei se heidän elintasoaan paranna, ei ole parantanut tähänkään asti. Ja Afrikassa muslimit vainoaa tällä hetkellä.
Kristinuskolla ei ole mitään sellaista, jota ei olisi ollut jo sitä ennen, ei mitään uutta. Kuolemanjälkeiseen ja jopa ruumiiden ylönousemukseen tulevassa maailmassa on uskottu jo ennen evankeliumia. Myös juutalaisuudessa, makkabilaiset, selootit, essealaiset, mutta se ei ole virallinen oppi, vaan jokaisen oma asia. Koska sitä ei pysty todistamaan, se ei kuulu arvovaltaiseen opetukseen.
Ei se ole kristinuskon omaisuutta.
Matias
”Mistä kummasta luet noita pahoja sanoja juutalaisista? ”
Pitääkö minun kirjoittaa sinulle jakeet, ja tekstit, siitä tulee pitkä ja ruma kirje. Ehkä sinulla on peite kasvoilla evankeliumia lukiessasi, etkä näe niitä.
Lisäksi Apostolien teoissa syytetään toistamiseen: ’Tämän jeesuksen te ripustitte puhuun ja tapoitte. ’
Ehkä se ei kuulostaisi niin pahalta, jos puhuttaisiin jostakin raakalaismaisesta kansasata, jota ei enää ole, heettilaiset, assyrialaiset, meedialaiset, germaanit, gallialaiset. Mutta puhutaan olemassaolevasta, elossa olevasta kansasta, ja nyky-ihmisistä, joilla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa, mutta siitä koituu heille seuraamuksia, kuten olen netissä lukenut törkeää huutelua; ”Nehän tappoivat Jeesuksenkin.” Ja sitten vähämieliset hyökkäävät sottaamaan synagogan seiniä, ja hautaumaista ja tekemään terrori-iskuja.
Matias
” joten heidän erimielisyytensä oli sisäinen asia ”
Miten tämä sitten liittyy kirkkoon joka ei kuulu sisäpiiriin, vaan sillä on omat erimielisyytensä. Näytteleekö kirkko tässä sellaista juoruämmän roolia, joka juoksee maat ja mannut kertomassa toisten sisäisistä asioista pahassa tarkoituksessa.
Matias
” Paras lääke antisemitismiä vastaan on nimenomaan kirkon yhteyteen ottaminen ja Jumalan valtakunnan julistaman rakkauden sanoman levittäminen. ”
Minulla on kokemusnäkemys siitä, että sitä mukaa, kun ihmiset eroavat kirkosta, antisemitistinen huutelu on vähentynyt netissä. Toki ihmisten kansaa täytyy myös keskutella ja selittää heille tosiasioita, miten hirvittävät seurauksen antisemitismillä on ollut. Ja mitä panettelu ja vihapuhe voi pahimmilaan saada aikaan, kun se saa joukkoja alleen.
Juutalaisuuteen kääntyminen ei ole mikään ilmoitusluontoinen asia, tyyliin; ”Olen tullut juutalaiseen uskoon, kirjatkaa minut ylös.” Se on kolmen vuoden opiskelu, Kenenkään ei ole pakko kääntyä, mutta voi kääntyä vapaasta tahdostaan jos haluaa.
Mutta se ei ole mikään leikin asia. Se on koulutus, on tentit ja rabbien puhuttelut.
Juutalaisuudella on hyvin pitkä historia, ja sekin todennäköisesti kuuluu opiskeltaviin asioihin.
Ilmoita asiaton kommentti