Hyvää uutta vuotta Jeesus -nimessä

Kuvan kuvausta ei ole saatavilla.

Kuva Enontekiöltä Hetan kodalta 25.12.2017. Olin toimittanut jumalanpalveluksen  Hetan kirkossa ja sen jälkeen juonut kirkkokahvit kodalla. Tällaiselta näytti polku majoituspaikkaani joulupäivänä Lapin kaamoksessa.

Viikko joulupäivän jälkeen on uuden vuoden päivä.  Se on joulun oktaavi, vanhan laskutavan mukaisesti kahdeksas päivä – nollia ei tunnettu.   Meidän kalenterissamme se on  uuden vuoden alku.  Pian vuosi 2021 päättyy. Vuosi 2022 alkaa.  Uusi ajan jakso, uudet mahdollisuudet. Polku ont avoinna uutta kohti. Tavoite on eteenpäin.

Kaamoksen keskellä valaisivat lamppujen lyhdyt.  Elämämme tiellä valomme on Vapahtajamme. Hän on todellinen Valo – Jumalan valkeus keskellämme, elämämme kulussa mukanamme. Toivomme ja uskomme valona.

Se julistaa sinun taivaallista kirkkauttasi.

Uudenvuodenpäivän psalmissa puhutaan Jumalan kaikkivaltiudesta. Hänen nimensä on majesteettinen.

Herra, meidän Jumalamme,
kuinka suuri onkaan sinun nimesi maan päällä!

Herramme  kaikkivaltius  ei kuitenkaan ole ahdistava tai painostava. Päin vastoin,  Hänen kaikkivaltiudestaan aukeaa meidän elämämme onni ja tarkoitus.  Hänen valossaan vaeltaessamme emme joudu harhaan, vaan kuljemme turvallisin askelin päivän matkan kerrallaan.   Suuressa rakkaudessaan ja hyvyydessään Jumala käyttää äärettömän kunniansa ja kirkkautensa meidän hyväksemme.  Suunnattoman valkeuden keskellä hän huolehtii meistä. Turvaa elämämme. Käy mukanamme elämämme jokaisena hetkenä.

Jeesus -nimessä meillä on pelastus. Pyhä nimi on Jumalan läsnäolon tae. Hän on mukanamme.  Jeesus nimessä saamme tuoda kaikki asiamme Taivaan Isän eteen,  niin kuin lapsi saa kertoa asiansa rakastavan isän sylissä loikoillessaan tai harteilla hajareisin istuen yhteistä matkaa tehdessään.  Riemuiten saamme pienen lapsen iloisen jokelluksen tavoin julistaa, että Jumala on hyvä:

Lasten ja imeväisten huudot todistavat sinun voimastasi.

Talvisen yön hetkinä saamme katsella kirkasta tähtitaivasta. Valtaisan avaruuden heijastus meidän maailmaamme kertoo koko luomakunnan suuruudesta. Ihmeellinen on Jumalan luonto. Me saamme elää tämän Suurimman Taitelijan luomuksina osana hänen rajattoman suurta taideteostaan. Kukin omalla paikallaan, missä sitten olemmekin.

Kun minä katselen taivasta, sinun kättesi työtä,
kuuta ja tähtiä, jotka olet asettanut paikoilleen
– mikä on ihminen! Kuitenkin sinä häntä muistat.

Jumala on antanut meille tehtävän: huolehtia meidän maailmastamme kukin omalta osaltaan ja omalla paikallaan eläen ja toimien.  Omien voimiensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.

Heprealaisessa ajattelussa Raamatun maailmassa hallinta on ensi sijassa huolenpitoa.  Niinpä maininta siitä, että maan päällä oleva elämä on annettu ihmisen valtaan, tarkoittaa ympärillämme olevan luonnon viljelemisestä ja varjelemisesta.

  Sinä panit hänet hallitsemaan luotujasi,
  asetit kaiken hänen valtaansa:
lampaat ja härät, kaiken karjan,
metsän villit eläimet,

Uudenvuodenpäivän nimipäiväsankari on Jeesus.  Juutalaisen käytännön mukaisesti Jeesus ympärileikattiin ”kahdeksan päivän ikäisenä” eli siis viikon perästä samana viikonpäivänä.   Tuossa yhteydessä myös julkistettiin  hänen nimensä, jonka Jumalan enkeli oli ilmoittanut. Jeesus -nimi on sama nimi kuin Mooseksen seuraajan Joosuan nimi.  Saman nimen kaksi eri muotoa. Nimen suomenkielinen vastine on Vapahtaja.  Herramme vapahtaa. Hän on meidän elämämme todellisen vapauden lahjoittaja.

LAUANTAI 1.1.2022

Uudenvuodenpäivä

Jeesuksen nimessä

Juhlan psalmiteksti: Ps. 8:2–10

 

 

Tässä Psalmin teksti:

Herra, meidän Jumalamme,
kuinka suuri onkaan sinun nimesi maan päällä!
Se julistaa sinun taivaallista kirkkauttasi.
  Lasten ja imeväisten huudot todistavat sinun voimastasi.
  Ne ovat kilpenä jumalattomia vastaan,
  ne vaientavat vihamiehen ja kostoa janoavan.
Kun minä katselen taivasta, sinun kättesi työtä,
kuuta ja tähtiä, jotka olet asettanut paikoilleen
– mikä on ihminen! Kuitenkin sinä häntä muistat.
  Mikä on ihmislapsi!
  Kuitenkin pidät hänestä huolen.
Sinä teit hänestä lähes kaltaisesi olennon,
seppelöit hänet kunnialla ja kirkkaudella.
  Sinä panit hänet hallitsemaan luotujasi,
  asetit kaiken hänen valtaansa:
lampaat ja härät, kaiken karjan,
metsän villit eläimet,
  taivaan linnut ja meren kalat,
  kaikki vesissä liikkuvat.
Herra, meidän Jumalamme,
suuri on sinun nimesi kautta koko maailman!

Ps. 8:2–10

 

Hyvää Uutta Vuotta 2022 Jeesus meidän Vapahtajamme meille kaikille antakoon! 

 

 

  1. Hyvä aloitus !

    Yk:n yleiskokouksen lokakuussa 2010 hyväksymä päätöslauselma on erittäin merkittävä ihmisten keskinäisessä yhteisymmärryksessä. Se hyvin yksiselitteisesti antaa perustaa ja pohjaa eri uskontosuuntausten kirkkohistorian opetukselle. Realistinen tietoisuus uskonsuuntien lähtökohdista antaa ihmisille mahdollisuuden lähimmäisen rakkauden osoittamiseen ja valtiolle keskinäisen rauhanomaiseen kanssakäymiseen.

    Oppilaitostemme tarkoitus on antaa nuorille hyvät realistiset eväät elämälleen, jotta se muodostuisi rikkaaksi kunkin omien mahdollisuuksien mukaan. Eri uskonsuuntien realistiset lähtökohdat ja käsitykset historian saatossa kirkolliskokous päätöksineen ovat tässä myös hyvin merkityksellisiä Tämä ymmärrys on todella ihmisten keskinäisen ymmärtämisen perusta ja valtioiden tasolla myös toistensa ymmärtäminen.

    Uskonnon opetus kaikkinen tunnustuksellisuuksineen on kunkin uskonsuuntauksen oma asia.

    • Etpä Risto näytä mitenkään ymmärtävän, että tuo julistus huomioi myös muunlaisen kuin uskonnollisen katsomuksen ja hyväksyy sen tasa-arvoisena näkemyksenä!

      ”Realistinen tietoisuus uskonsuuntien lähtökohdista antaa ihmisille mahdollisuuden lähimmäisen rakkauden osoittamiseen ja valtiolle keskinäisen rauhanomaiseen kanssakäymiseen.”

      Kykysi, halusi ja uskalluksesi perehtyä muunlaiseen, kuin uskonnolliseen vakaumukseen, vetää pahasti maton uskottavuutesi alta.
      Sinä, niin kuin me kaikki muutkin, olemme ensisijaisesti valistuksen lapsia. Valistusaika, sen jälkeisen tieteellisen ryöpsähdyksen ja sen erilaisten sovellutusten myötä, elämämme on tyystin erilaista, kuin eläisimme vain raamatullisten ’totuuksien’ mukaisesti.

      ” Eri uskonsuuntien realistiset lähtökohdat ja käsitykset historian saatossa kirkolliskokous päätöksineen ovat tässä myös hyvin merkityksellisiä Tämä ymmärrys on todella ihmisten keskinäisen ymmärtämisen perusta ja valtioiden tasolla myös toistensa ymmärtäminen.”

      Aika pahasti menee jo tahattoman komiikan puolelle.

  2. Ihan hieno juttu, mutta kumman uskontokeskeistä toimintaa…

    http://yhteisymmarrysviikko.fi/teemaviikko/vinkkeja-teemaviikon-viettoon/

    Eipä siinä pahemmin, eikä paremminkaan, huomioida uskonnottomia.

    Noin helposti päästään nostamaan omaa profiiliaan hienon otsikon alla, mutta käytännössä toimitaan erinomaisen itsekeskeisesti.

    Tietovisakysymys: Mikä on Suomen suurin maailmankatsomuksellinen vähemmistö?

    • Naulan kantaan Henrik! World interFAITH harmony week. Ihan muodon vuoksi ja jotta annetteisiin VAIKUTELMA jonkinlaisesta puolueettomuudesta mainitaan myös sana katsomus.

      Hieman niin kuin uskonnonvapaulaki. Jo nimellään se nostaa uskonnolliset vakaumukset uskonnottomien yläpuolelle ja ”lain lopusta pienillä kirjoitetusta präntistä voi suurennuslasin kanssa lukea”, että laki ”takaa” myös oikeuden olla uskomatta mihinkään jumalaan ja olla kuulumatta mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.

      Mutta sitä ei kerrota, että jos jälkimmäisen vaihtoehdon valitsee, niin sillä on seurauksensa – valitsee sekundakansalaisuuden. Jää moni uskovaisten, varsinkin evluttien, etuisuus saamatta.

      Pitäis olla vakaumuksenvapauslaki, joka jo nimensä perusteella pitää erottelematta sisällään sekä uskonnottomat, että uskonnolliset vakaumukset.

    • Kiitos ystävä tekstistäsi. ”Jeesus” nimi? En ole ymmärtänyt kun käytetään Jeshua nimeä? Miksi Jeesus suomeksi kelpaa? Luin tätä Jeshua nimeä käyttävälle Apt 2: 8 ” Kuinka me kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet”? Jos siellä olisi silloin ollut suomalaisia niin olisimme varmasti kuulleet puheista myös Jeesus nimen!
      Jukka Teininen

    • Jukka

      Suomen kieleen on vakiintunut nimen muoto Jeesus. Se on maailman vanhimman tunnetun Vanhan testamentin käännöksen mukainen nimitys Mooseksen seuraajasta Joosuasta.

      Nimen lopun s -kirjain on kreikan kielen vaatima sanan loppu, kuten i suomalaisessa posti -sanassa ruotsin sanasta post. Kun tämä ässä jätetään pois niin saadaan se sana jonka kreikkalaiset ovat kuulleet ”Jeesu”. Sen sijaan he eivät ole kuulleet suhuässää š heprealaisin kirjaimin שׁ eivätkä myöskään heprealaisen sanan lopussa olevaa kirjainta עַ joka usein kirjoitetaan väkäsellä ‘ -merkillä ( merkin alla oleva vaakaviiva on a -vokaalin merkki) Se on kurkusta tuleva hälyääni, jonka osaa kunnolla vain sellainen, joka on niellyt muutaman kilon autiomaan hiekkaa elämänsä aikana.

      Myös englanniksi jätetään useinkin tuo loppukirjain kirjoittamatta. Niinpä useimmat englantilaisilta yli-innokkailta vaikutteensa saaneet laiminlyövät tuon sanan lopussa olevan äänteen ja sitä vastaavan kirjaimen täysin kokonaan. Ja silti kuvittelevat muka käyttävänsä nimen alkuperäistä muotoa.

      Minkä mittaluokan virheestä on kysymys voidaan ilmaista tekemällä vertaus, missä joku ranskankielinen pelkästään näkemiensä kirjainten perusteella lausuisi kauniin nimesi Jukka muka alkuperäisenä eikä heidän kielensä mukaisesti Jean -muodossa, ja sitten saisimmekin kuulla näiden innokkaiden muka alkuperäisen Jukka -nimen lausujat sanovan ʒyka.
      Jos kuulijana oleva suomalainen ei ole tottunut kuulemaan soinnillista suhuässää, niin silloin hän ʒ -kirjaimen sijaan kuulee vain ässän eli hän kuulee ihanasta nimestäsi ranskalaisen yli-innostuneen ihmisen nimittävän sinua ystäväni nimellä ” Syka ”.

  3. ” Heran kirkossa. ”

    Onko todella olemassa Heran kirkko ?

    Hera oli Zeuksen sisar ja myös vaimo.

    Zeus petti Heraa, ja sotkeutui kuolevaiseen naiseen, kuningattareen, ja syntyi poika Herakles ( Herkules), josta tuli sankarihahmo ja puolijumala. Jumala ja ihminen. Hera vainosi Heraklesta.

    Herakles teki kuitenkin urotöitä ja sai kuolemattomuuden.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Herakles

    • Tarja

      Kiitos tarkkaavaisuudesta. Olin tehnyt kirjoitusvirheen. Kylän nimi on Hetta ja siitä sitten tulee Suomen korkeimman kirkon nimeksi Hetan kirkko. Merenpinnasta mitaten se on maamme korkeimmalla perustalla seisova kirkko.

      Tein korjauksen.

      Heran ja Helakreen kertomukset kuuluvat kreikkalaiseen muinaistarustoon. Teologiselta sisällöltään ne kuitenkin liittyvät nimenomaan kreikkalaiseen perinteeseen. Näin ollen niiden tarkempi läpikäyminen olisi kokonaan toisenalaisen keskustelun asia, koska tapausten ymmärtämisen perusteena oleva teologia lepäisi aivan toisenlaisen rakenteen ja funktion puitteissa.

      Näennäisistä kosketuskohdista huolimatta niillä ei ole mitään todellista yhtymäkohtaa kristillisen mariologian tai kristologian painimien kysymysten kanssa.

    • Ari

      Kiitos kysymästä.

      Kristinuskossa opetamme, että ihminen tulee Jumalan lapseksi pyhän kasteen kautta. Tämän kanssa samaa merkitsevä ilmaus on se, että ihminen siirtyy pimeydestä valkeuden lapseksi pyhässä kasteessa. Pyhä kaste puolestaan on meille ihmisille kutsu joka päivä uusiutua Jumalan armosta elämiseen.

      Jumala on Valo. Näin ollen valkeudessa vaeltaminen on hänen armonsa varassa elämistä koko elämämme ajan. Tähän uudistuneeseen elämään meidät on siirtänyt pyhä kaste, joten kasteen lahja on koko elämän perustavana oleva yhteys Jumalaan. Siksi kaste on ikuisen elämän osallisuus ja siksi se on toivoa täynnä. Olen kastettu siis olen pelastettu, siinä on kristillisen uskon valoisa tulevaisuuden täyteinen näköala.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25