Hyvää siunattua Joulua ja Uutta Vuotta!

Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren

valkeuden; jotka asuvat kuoleman varjon maassa,

niille loistaa valkeus.”

Jes.9:1

Mennyt vuosi on ollut kahden suuren vuosipäivän juhla-aikaa. Olemme muistaneet Suomen 100-vuotista taivalta ja uskonpuhdistuksen 500-vuoden ikäistä perintöä.

Jumala on ollut meitä suomalaisia kohtaan hyvä. Hän on osoittanut meille rakkauttaan enemmän kuin isämme ja äitimme joskus 100 tai 500 vuotta sitten olisivat varmaan koskaan osanneet kuvitella.

Olen kysellyt menneen vuoden aikana muutamassa hengellisessä tilaisuudessa, millä tavalla Jumala on osoittanut meitä kohtaan rakkauttaan. – Sitten olen yllättäen kieltänyt hetkeksi puhumasta Jeesuksesta. – On ehkä aika epätyypillistä pyytää pohtimaan Jumalan rakkautta ilman Jeesusta, mutta sekin on eräässä mielessä tärkeää. Yleensä ensireaktio on toki hämmennys. – Voiko Jumalan rakkaudesta puhua ilman Jeesusta!?

Jos ei puhuta Jeesuksesta, yleensä joku huomaa pian yhden tai kaksi Jumalan rakkauden yleisistä muodoista. – Maanviljelijä muistaa, että suotuisat ilmat ovat Jumalan rakkauden osoitusta. Sitten kirkastuvat äitien, isien ja isovanhempien silmät, kun he hoksaavat lapset ja lapsenlapset Jumalan rakkaudessaan antamina lahjoina. Usein joku sairauksien kanssa painiskellut osaa nähdä terveyden Jumalan rakkauden osoituksena. Menneen vuoden aikana olemme toivottavasti pysähtyneet miettimään myös isäinmaatamme hyvän Jumalan lahjana. Eräälle ystävälleni sanoin kerran leikilläni, että Jumala oli siunannut häntä BMW-merkkisellä autolla.

Jumalan rakkaus meitä kohtaan ilmenee lukemattomilla tavoilla. Jouluna keskitymme kuitenkin sen yhteen erityiseen ilmenemismuotoon. – ”Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu…” Jes.9:5

Mutta miksi me kristityt korotamme tämän yhden Jumalan rakkauden ilmenemismuodon yli kaiken muun? – Se ei ole virhe. Se ei ole vain jouluromantiikkaa. – Siihen on yksi todellinen syy yli kaiken muun!

Vain tämä yksi, Jeesus-lapsen syntymä on tärkeää! Kaikesta muusta me voimme näet periaatteessa luopua. – Ensin ehkä siitä BMW:stä; mutta sitten myös niistä muista…

Jeesus sanoo: ”Älkää siis murehtiko sanoen: ’Mitä me syömme?’ tahi: ’Mitä me juomme?’ tahi: ’Millä me itsemme vaatetamme?’ Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.”

Jumala siunaa rakkaudessaan ihmisiä monilla hyvillä ajallisilla asioilla, mutta periaatteessa ne ovat samoja asioita, joita myös pakanat tavoittelevat. – Edes terveys, niin tärkeä kuin se onkin, ei auta meitä viimeisellä tuomiolla. Jumalan tuomioistuimen edessä emme voi etsiä turvaa ystävistä, sukulaisista, lapsista, äideistä, isistä tai mummoista. – Silloin vain yksi on tärkeää, Jeesus Kristus! Siksi me iloitsemme Joulun lapsesta, Jeesuksesta Kristuksesta. Viimekädessä vain hänen tuomansa armo on meille syntisille ihmisille luovuttamaton Jumalan rakkauden ilmenemismuoto. Ilman sitä me hukumme. Uuden testamentin koko todistuksen äärellä me näemme:

Nyt juhlimamme seimen lapsi on samaan aikaan syntimme ristillä sovittanut ja ylösnoussut Vapahtajamme.

”Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.” (Luuk.2:10-11)

 

 

Jouluanne siunaten t. Manu

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.