Huolenpito Jumalan uskomasta omaisuudesta

 

Syreenit kukkivat kotopihallamme 4.6.2023

Elääksemme tarvitsemme ruokaa, juomaa, jonkinlaisen paikan, missä nukkua, sen verran vaatetta, ettei tule kylmä tai etelämpänä ihoa suojelemaan sekä ison määrän turvallisuutta, jotta jaksamme kestää arjen tilanteet.

Eri maissa  edellytykset ovat erilaisia.  Jossain  ei ole riittävästi  vettä. Toisin paikoin puuttuu ruokaa.  Milloin sotaa, tai muuta rauhattomuutta esiintyy.  Siellä täällä  on petoja tai muuta ympäristön taholta tulevaa uhkaa.

Suomessa  tuotetaan maailman puhtainta ruokaa.  Olemme  Euroopan metsäisin maa. Metsämme ovat erinomaisella  ammattitaidolla hoidettuja.   Ongelma vain on siinä, etteivät kaikki ymmärrä, miten korkea kotoisen ruuan taso on. Olemme  kansainvälistä huippua.  Suurin ongelma on, ettei tuottaja saa  ruuasta riittävää korvausta.

Luken   tieteellinen tutkimus näytti  joku vuosi sitten,, että maataloustuottajien keskiansio oli kuusi euroa tehtyä työtuntia kohti.  Silloin menoihin oli laskettu kaikki: Siementen hankinta,  koneiden osuus, lannoitteiden, rehun, polttoaineen, sähkön ja kaikki  tuotannon kulut vähennyksinä. Tuloksi myös oli laskettu kaikki: Oli laskettu mukaan myyntihinnan lisäksi EU tuet ja kaikki muukin, mikä ikinä oli tuonantoon liittyvää tuloa.

Siis 6 € / h  oli Suomen maataloustuottajien keskipalkka,

kun oli laskettu tulot ja menot yhteen ja jaettu tämä tehdyillä työtunneilla.

Tässä olivat mukana kaikein parhaiten menneet ja miinuksen puolelle menneet,  yhtä lailla kuin siinä välillä nippa nappa vielä eloon jääneet tilat.

Kun mietitään,  miten sunnuntain tekstien puhe pienituloisten puolesta pitäisi kohdistaa  meidän kotimassamme, niin Suomen  perusturvallisuuden varmistamiseksi pitää parantaa tämän alipalkatun kansanosan tulotasoa. Vain näin voimme turvata, että  meillä jatkossakin on  saatavissa kotimaista ruokaa, joka on  maailman puhtainta.

Vanhassa testamentissa Aamos 8:4–8 sanoo:

Kuulkaa tätä, te jotka poljette vähävaraisia
ja ajatte maaseudun köyhät perikatoon!

 

SUNNUNTAI 11.6.2023
2. sunnuntai helluntaista
Katoavat ja katoamattomat aarteet

Uudessa testamentissa 2. Kor. 8:1–9 Paavali muistuttaa, miten vaikeina aikoina on hyvä jakaa omastaan ja auttaa niitä, joille elämä on vaikeampaa. Antamisen ilo on  elämää rakentava voima.  Saa iloa, kun näkee lahjan auttavan saajaa.

Vaikka vaikeudet ovat raskaasti koetelleet niitä, uskovien ilo oli niin ylitsevuotava, että he äärimmäisessä köyhyydessäänkin osoittivat runsasta anteliaisuutta. Voin vakuuttaa, että he antoivat voimiensa mukaan, jopa yli voimiensa.

Ajankohtainen auttamisen kohde ovat keskuudessamme asuvat ukrainalaiset. Esimerkiksi: 30.5.2023 Someron vastaanottokeskuksessa oli noin 290 ukrainalaista asiakasta.

Evankeliumissa Luuk. 12:13–21 Jeesus teki rabbin tehtäviin kuuluvaa perinnön jakoa.  Tässä yhteydessä hän tilanteeseen  liittyen kehotti kohtuuteen ja tasapuolisuuteen. Hän varoitti väärästä rikkauden tavoittelusta, missä omaa varallisuutta kartutetaan muita riistämällä. Sellaisella ei ole siunausta.

Hän sanoi heille kaikille: ”Karttakaa tarkoin kaikenlaista ahneutta. Ei kukaan voi rakentaa elämäänsä omaisuuden varaan, vaikka sitä olisi kuinka paljon tahansa.”

Apokryfitekstissä kerrotaan miten ahneen ihmisen pyrkimys haalia aina vaan lisää ja lisää tekee omistajastaan unettoman. Elämän täyttää huoli omaisuudestaan. Vastakohtana taas köyhän ongelma on, että kovasta työstään huolimatta hän ei kuitenkaan saa mitään jäämään talteen.  Kaikki kuluu pakollisiin menoihin, jos riittää edes niihinkään.

Kullan himoa Sirak käyttää esimerkkinä hamuamisesta, missä joku haluaa saada itselleen enemmän kuin hänelle aidosti on edellytyksiä.  Sellainen ihminen  väsyttää itsensä ja pilaa elämänsä turhan tavoittelulla. Näin  elämä valuu hukkaan.

Terve  varallisuuden käyttö on sellaista, missä oma elämä on tasapainossa yhteiskunnan   elinolosuhteiden kanssa. Sirakin  aikaan se oli köyhien ja sairaiden auttaminen.  Varakkaammat ja terveemmät auttoivat niitä, jotka olivat  köyhiä tai sairaita.  Meidän aikanamme yhteiskunta huolehtii monista  avun tarpeista, joten yksittäisten ihmisten  apua ei tarvita samalla tavalla kuin aikaisemmin.  Voipa väärä apu jopa viedä harhaankin, jos se yllyttää jotakuta elämään leväperäisesti  yli varojensa. Tällöin näennäinen kaverin apu koituukin saajan ongelmien syventämiseksi eikä suinkaan auta häntä huolentimaan elämästään   arkisten realiteettien mukaisesti.

Sitten on edelleen huomattava, että yhteiskuntamme ei vielä ole valmis. Pelkkä julkinen apu ei koskaan voi kehittyä täydelliseksi. Tarvitaan myös yksityistä ja vapaaehtoista avun antoa.  Aina on niitä, jotka jäävät järjestelmien ulkopuolelle, joihin yhteinen apu ei ulotu.  Siksi on pidettävä silmät avoimina huomaamaan lähimmäistemme hädänalainen tila. Toisinaan apu voi olla hyvinkin pientä, mutta silti vaikuttaa syvästi. Jokin ystävällinen ele, jokin ystävällinen palvelu, jokin toinen toisensa huomaaminen ja avun ojentaminen oikeaan aikaan oikeassa paikassa, voi muuttaa yhteisen elämän sydänten väliseksi kohtaamiseksi. Hyviksi naapurisuhteiksi, yhteisestä rinnakkainelosta syvään sopuun ja naapurirakkauteen. Toinen toisensa palvelemiseen ja auttamiseen.  Aitoon lähimmäisen rakastamamiseen.  Jumalan meille antaman hyvyyden jakamiseen meidän lähellämme elävien ihmisten elämään. Rakkauden lisääntymiseen, yhteyden kasvamiseen. Hyvän mielen jakamiseen keskinäisessä kanssakäymisessämme.

Pyhäpäivän apokryfiteksti   Sir. 31:1–11

Kun rikkaus valvottaa, ruumis kuihtuu,
kun on vauraudesta huoli, uni kaikkoaa.
Huoli valvottaa ja pitää unen loitolla,
se vie unen kuin ankara sairaus.
Rikas raataa kerätäkseen varallisuutta,
ja jos hän lepää, hän ahnehtii nautintoja.
Köyhä raataa varattomuutensa vuoksi,
ja jos hän lepää, hänen puutteensa pahenee.

Joka rakastaa kultaa, ei selviä rikkomuksitta,
joka rahaa tavoittelee, kulkee sen myötä harhaan.
Kulta on vienyt monet perikatoon,
he ovat kohdanneet tuhonsa.
Kulta on ansa rikkauden riivaamille,
jokainen typerys takertuu siihen.

Onnellinen se rikas, joka havaitaan nuhteettomaksi
ja joka ei eksy kullan houkutuksiin.
Kuka hän on? Häntä voimme ylistää onnelliseksi,
sillä hän on todella tehnyt ihmeitä kansansa keskuudessa.
Kuka on onnistunut välttämään kullan kiusaukset?
Sellainen ihminen voi olla ylpeä itsestään.
Kuka olisi voinut poiketa tieltä mutta ei ole poikennut,
kuka olisi voinut tehdä pahaa eikä ole tehnyt?
Joka niin elää, pysyy vauraana,
ja kansa kiittää hänen runsaita almujaan.

    • Juha

      Kiitos kommentistasi.

      Muuten asiasta toiseen.

      Sana mammona on samaa juurta kuin Aamen -sanakin. Samaa sanajuurta on myös heprean sana ”usko”. Sen taustalla on kantasana, joka tarkoittaa ”LUJAA PERUSTAA”. Se siis tarkoittaa sellaista, mikä on vuoren varmaa, aivan varmasti totta ja luotettavaa.

      Suomen kielessä tietoa usein pidetään luotettavampana kuin uskoa. ”En tiedä varmaksi, mutta uskon sen olevan näin ja näin.”

      Hepreassa asia on päin vastoin. Usko on varmempaa kuin tieto.

      ”Tietomme on vajavaista.” Mutta uskosta sanotaan, että se on luja luottamus siihen mitä toivotaan.

      Antaa jonkun käyttöön omaisuutta on ilmausta siitä, että henkilölle ”uskotaan” tuo tavara käytettäväksi. Tästä tulee sitten edelleen ajatus sellaisesta tilanteesta, missä jollekin uskottua omaisuutta käytetään väärin. Tällöin se kääntyy varojen uskojaa vastaan. Tätä väärin käytettyä ihmiselle uskottua omaisuutta nimitetään mammonaksi.

      Mammona -sanan suuri tragedia on siinä, että siinä Jumalan jotain käyttöä varten uskomaa omaisuutta käytetäänkin Antajaansa vastaan. Näin se muodostuu Jumalan vastaiseksi toimijaksi, epäjumalaksi.

      Jeesuksen varoitus mammonasta siis varottaa meille ihmisille uskotun varallisuuden väärinkäytöstä. Tällöin se ei koidukaan antajansa Jumalan kunniaksi, vaan kääntyykin häntä vastaan.

      Tällaisia ajatuksia tuli tuosta kun käytit sanaa mammona.

    • Kiitos hyvästä mammona-sanan selvityksestä. Kirjoitin väärin, saa nähdä muistanko vielä huomenna.

  1. Matias

    ”Jeesuksen varoitus mammonasta siis varottaa meille ihmisille uskotun varallisuuden väärinkäytöstä. ”

    Mitä tämä sitten tarkoittaa?

    Luuk. 16:9 Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin. >

    Biblia (1776)
    Luuk. 16:9 Ja minä myös sanon teille: tehkäät teillenne ystäviä väärästä mammonasta, että kuin te tarvitsette, niin he korjaavat teitä ijankaikkisiin majoihin.

    Tämää liittyy tilanteeseen, jossa jeesus ihailee väärän huoneenhaltijan toimia.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      Jeesuksen sanoman ydin on hyvin samalla linjalla kuin yllä Jeesus Siirakin kirjassakin.

      Hän kehottaa anteliaisuuteen ja heikommassa asemassa olevien auttamiseen.

      Koko luku 16 Luukkaan evankeliumista on itse asiassa opetusta siitä, miten meidän on käytettävä uskollisesti sitä omaisuutta, jonka Jumala on meille antanut. Jumalan meille uskoma varallisuus kääntyy lahjoittajaansa vastaan, jos käytämme sitä lähimmäistemme sortamiseen tai heidän asemansa heikontamiseen. Mutta jos käytämme Jumalan meille uskomaa omaisuuttamme lähimmäistemme aseman tukemiseksi ja heikompien auttamiseksi, niin silloin käytämme saamaamme Jumalan lahjaa oikein. Silloin Jumala saa kunnian eikä tuollaisen rakastavan asenteen osoittaminen suinkaan tee meidän omaa asemaammekaan heikommaksi. Päin vastoin. Kun hyvää teemme niin yleensä se auttaa myös meidän omaa elämäämme omassa yhteisössämme.

      Olet valinnut kysymyksen sellaisesta jakeesta, joka kuuluu sellaiseen lukuun, joka itse asiassa on vain Sirakin kirjan luvun 31 pohjalta noussutta suuren Opettajan monipuolista opetusta.

      Kuten yllä on kirjoitettu:

      Joka niin elää, pysyy vauraana,
      ja kansa kiittää hänen runsaita almujaan.

  2. ”Kun te tarvitsette…”

    Oliko Siirakki, vai sananlaskut, joka sanoi lainaamisesta: – ”maksa takaisin aina ajallansa, niin sinä aina saat, kun tarvitset.” Tämä ajatus on edelleen ajankohtainen ja oikea.

    Mitä voi sanoa evankeliumin opetuksesta?

    Luukas sanoo: ”Lainatkaa sinne mistä ette saa takaisin, Jumala on hyvä kiittämättömille ja pahoille. ” Älä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa. ”
    Pitäiskö tähänkin uskoa, kun ilman uskoa kukaan ei ole noin hullu.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      Jälleen oikein hyvästä aiheesta asetat kysymyksesi.

      Juutalaisessa yhteisössä lainan antaminen toiselle ihmiselle oli ensi sijaisesti sosiaalinen apu. Sen tarkoituksena oli tukea heikommassa asemassa olevaa ihmistä.

      Siinä ei ensisijaisesti ollut puhetta nykyaikaisen lainaamisen käsitteestä. Nykyäänhän kaverilta lainaamisen oleellinen ehto on, että se maksetaan takaisin. Pankkien tai kauppojen lainan annossa puolestaan korkojen ja toimituskulujen osuus on merkittävä liiketoiminnan edellytys. Tällaiset näkökulmat olivat vanhan juutalaisen lainaamisen yhteydessä täysin vieraita ajatuksia.

      Koska vanhassa juutalaisessa lainaamisessa ydinkohta oli heikomman saama avustus, niin takaisin maksu oli tapahtuman kannalta sivuasia. Jos avun tarve oli tilapäinen, niin autettu maksoi lainan takaisin. Mutta jos autettu oli pysyvästi köyhä tai sairas tai muutoin kyvytön maksamaan takaisin, niin silloin oli sopimatonta mennä vaatimaan lainaa takaisin.

      Juutalaisten aikansa etevin Opettaja liittyi tähän ikivanhaan juutalaiseen ajattelutapaan. Niinpä hän toisaalta pyysi maksamaan takaisin, jos pystyi, mutta jos autettu ei pystynyt maksamaan, niin tätä ei saanut nöyrryyttää julmin kiskurin toimin. Näistäkin asiaan liittyvistä eri osa-alueista Jeesus on puhunut useammassakin yhteydessä.

    • Matias Eoto taas kumoat Jeesuksen sanoja omilla (tai opituilla) selityksillä, siis kun Jeesus sanoo että ”” ”Lainatkaa sinne mistä ette saa takaisin” niin asia on juuri noin.

      Et tunnu ymmärtävän eroa VT.n puolella olevaan.

    • Ari

      Kiitos puheenvuorostasi

      1)

      Valitettavasti puhut jålleen ymmärrystä vailla. Etkö todellakaan ole tajunnut, että Jeesus, aikansa oppinein juutalainen, opetti kaikessa nimenomaan Vanhan testamentin opetuksiin liittyen.

      Matteuksen evankeliumi:

      5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

    • Ari

      Jatkoa

      2)

      Itse ilmauksesi tulkinnasta: ”että ”” ”Lainatkaa sinne mistä ette saa takaisin” niin asia on juuri noin.”

      Oletko ottanut esikuvaksesi Till Eulenspiegelin, suomennettuna Till Pöllöpeilin tai Tahvo Pöllöpeilin, kun et huomaa sitä yhteyttä mihin tuo Jeesuksen sana liittyy?

      Sehän liittyy aivan saumattomasti vanhaan juutalaiseen perinteeseen, että lainan antamisen varsinainen tähtäyspiste oli heikommassa asemassa olevan AUTTAMINEN.

      Niinpä ihmiset antoivat toinen toiselleen lainoja vain siksi, että toinen tarvitsi apua. Tämä eikä mikään muu ei ollut tavoite.

      Tuossa tilanteessa saattoi rikkaampien joukossa olla muutamia saitoja ihmisiä, jotka laskelmoivat, että tuolle tai tuolle köyhälle ei kannata lainata mitään, kun se ei kuitenkaan maksa takaisin. Tästä syystä erityisesti sellaiset köyhät, joilla meni kaikkein huonoimmin, joutuivat vieläkin kurjempaan tilanteeseen kuin sellaiset, jotka vielä jaksoivat selviytyä kiikun kaakun.

      Jeesuksen sanat siis suuntautuivat juuri näiden kaikkein heikoimmassa asemassa olevien köyhien puolesta puhumiseen. Heitäkin piti auttaa, vaikka heidän tilanteensa olikin sellainen, ettei enää ollut toivoa takaisin maksusta.

      Joten olisi erittäin hyvä, jos opettelisit näkemään jokaisen raamatunkohdan varsinaisen tarkoitusperän, etkä vain tekerru joidenkin yksittäisten sanojen pohjalta oikosulkumaisesti sivuun vieden kuvittelemaan olemattomia.

    • Ari

      Jatkoa

      3)

      Mielestäni käytät turhan tökkivää puhetyyliä: ”Et tunnu ymmärtävän—

      Tällaisesta kielenkäytöstäsi johtuen olen omissa puheenvuoroissani vastannut sinulle yhtä lailla tökkivällä puhetyylillä.

      Jos haluat saada vastauksen ilman näitä kommenttejani tekstisi tasosta, niin lopeta sinäkin omalta puoleltasi tämäntapaiset ilmauksesi ja siisti puheesi koskemaan vain keskusteltavaa asiaa.

      Ei Väinämöinenkään olisi laulanut Joukahaista suohon, jos Joukahainen olisi ymmärtänyt puhutella vakaata vanhaa viisasta asianmukaisesti kunnioittavassa sävyssä.

  3. Tarina kertoo, tai itseasiassa eräs dokumentti kertoi, että Paavin vallan aikana kristityt lainaajat eivät saaneet periä korkoa, mutta juutalaiset saivat, heidän uskonto ei sitä kieltänyt, eli lainaa ei suinkaan annettu lahjoituksena. Kukaan ei tietenkään kiellä, jos joku yksittäinen henkilö haluaa lahjoittaa rahaa, mutta se ei ole enää lainaamista.

    Kun nyt Kristityt joilla rahaa oli, ja halusivat antaa lainaa tarvitseville, mutta he eivät saaneet periä korkoa, vaikka tietysti halusivat, he antoivat rahansa juutalaisille lainattavaksi, koska silloin he saivat omansa aikoinaan takaisin ja myös palkan lainaamisestaan, koron muodossa. Pantiksi lainaajat antoivat arvoesineitään juutalaisille, ja jos lainaaja ei maksanut lainaansa, saatiin siitä ainakin osa takaisin myymällä näitä arvoesineitä, eli pantteja Paavin kätyrit olivat kyttäämässä, että ainakaan kirkollisia, tai kirkkouskoon liittyviä arvoesineitä ei pantata.

    Myös kirkkoja on rakennettu juutalaisilta lainatuilla rahoilla, jotka itseasiassa olivat kristittyjen juutalaisten huomaan antamia talletuksia. Juutalaisiin on siis luotettu. Eivät juutalaiset tietenkään ilmaiseksi tehneet, olihan heidänkin elettävä, ja ehkä he perivät toimitusmaksuja ja toimeksianto palkkioita tehtävistään.

    Kun kirkolla ei ollut vara maksaa takaisin, tapahtui eräänkin kerran Brittien saarilla niin, että he kävivät tappamassa pankkitoimintaa harjoittavat juutalaiset, ja repivät velkakirjat. Vaikka tseasiassa he eivät olleet velkaa juutalaisille, vaan niille tallettajille, jotka olivat myös kristittyjä, ja nyt menettivät rahansa.

    Pankkitoiminnan esiaste sai tietysti uskovaiset piirit kiehumaan ja he ryhtyivät haukkumaan juutalaisia koronkiskureiksi, ja sitä kuulee vieläkin, vaikka nyt jo pitkään on ollut melkein korotonta aikaa, ja pankkeja kaatunut. Ikävää siinä on se, että tallettajatkaan eivät saa korkoa. Media on myös toitottanut, että nyt saa ilmaista rahaa, ja kaikki valtiot ovat korvia myöten veloissa tyhmyytensä takia. Korko olisi luultavsti ehkäissyt liiallista velan ottoa.

    • Tarja

      1) Vielä 1500 -luvulle asti kauppaoikeutta opetettiin yliopistollisena oppiaineena nimenomaan teologisessa tiedekunnassa. Tämän juuret ovat ikivanhanssa juutalaisessa lainaamisen perinteessä, missä lainan antamista oli käsitelty mitä erilaisimpia tilanteita harkiten.

      2) Kristityt noudattivat koron suhteen samaa periaatetta mikä sanotaan jo Vanhassa testamentissa:

      Mooseksen kirja:

      23:19 Älä pane veljeäsi maksamaan korkoa rahasta tai elintarpeista tai muusta, mitä korkoa vastaan lainataan.

      23:20 Muukalaisen saat panna korkoa maksamaan, mutta et veljeäsi, että Herra, sinun Jumalasi, siunaisi sinua kaikessa, mihin ryhdyt, siinä maassa, jota menet ottamaan omaksesi.

      Tämän mukaisesti kristityt eivät saaneet vaatia korkoa toisilta kristityiltä, kuten juutalaiset eivät saaneet vaatia korkoa toisilta juutalaisilta.

      Sen jälkeen kun juutalaiset ja kristityt vähitellen olivat joutuneet erilleen, niin käytännöksi muodostui se, että juutalaiset saattoivat pyytää korkoa kristityiltä. Tähän suorastaan yllytti sellainen säädös, että monin paikoin juutalaisilta oli kielletty omistaa maata. Näin heille jäi vaihtoehdoksi vain muiden ammattien harrastaminen pyhän maan ulkopuolella. Yksi näistä oli korollisen lainan antaminen ei-juutalaisille.

      3) Kun Ruotsissa 1600 -luvulla otettiin valtakunnan lainsäädäntöön suoria Raamatun jakeita, niin yksi näistä oli koron ottamisen kieltäminen niiltä, joille annettiin lainaa. Kun tämä raamatunkohta kuitenkin tulkittiin vanhan ruotsalaisen oikeustajun mukaisesti, niin tuon raamatunkohdan jälkeen pantiin selitykseksi, ettei tuon kohdan mukaisesti siis saanut ottaa yli viiden prosentin korkoa.

    • Tarja

      Jatkoa

      4) Panttien antaminen on ikivanha käytäntö. Vanhassa testamentissa jo puhutaan pantista. Panen tähän viitteen useampaan raamatunkohtaan:

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=pantik&kaannos=fi-38&kirjat=kr

      5) Pantin antamisessa on jo ikivanhasta ajasta alkaen pidetty tärkeänä sitä, ettei pantiksi saa ottaa sellaista, mikä on lainan saajalle elintärkeää tai koko yhteisölle pyhää. Niinpä viimeisiä vaatteita ei saanut viedä, ei myöskään sellaista mikä riistäisi ruuan tai juoman saannin. Myöskään pyhäkön tarvikkeita ei saanut pantata.

      Samaa periaatetta noudatettiin myös kristikunnassa, missä jumalanpalveluksissa käytettyjä esineitä tai tarvikkeita ei saanut pantata.

    • Tarja

      Jatkoa

      6) Säädösten kiertoa on esiintynyt kaikkina aikoina. Kun julkisesti joku on kiellettyä, niin keksitään joku keino väistää tuo kielletty asia järjestelemällä se jonkun toisen kautta. Se että joku varakas kristitty järjesti lainaustointaan jonkun juutalaisen rahanlainaajan kautta, ei siis ilmiönä ollut sen vieraampi, kuin nykyhetken länsimaisen tekniikan Venäjälle vientikiellon kiertäminen jonkin kolmannen maan kautta.

      7) Nykyajan korkojen vaihteluihin en tässä yhteydessä halua puuttua enenpää. Olen aikoinaan monia vuosikymmeniä sitten ollut mukana paikallisen pankin hallinnossa. Olen myös ollut sellaisten yhteisöjen hallinnossa, joiden toimintaan on yhteiskuntamme rahapolitiikan muutokset vaikuttaneet. Tuolloin on ollut seurattava ei ainoastaan kulloisenkin tilanteen mukaista rahapolitiikan tilannetta, vaan myös ennakoitava näkymiä tilanteen kehittymisen suunnasta, että päätöksissä voisi ennakoida tulevia tilanteita.

      En pidä mielekkäänä keskustelun aloittamisesta noista aiheista, koska koko käsiteltävä aihepiiri veisi keskustelun tämän blogini näköpiirin ulkopuolisiin kysymyksiin.

  4. Kaija Anneli Saariaho, o.s. Laakkonen; 14.10.1952 – 2.6. 2023,

    sai pari vuotta sitten sijan 17 BBC Music Magazinen järjestämässä kyselyssä, johon 174 asiantuntijaa pääsi nimeämään ehdokkaitaan maailman kaikkien vaikutusvaltaisimpien muusikoiden joukossa.

    Voiton vei Bach ja Sibelius oli sijalla 12.

    Mutta maininnan arvoista on, että siinä vertailussa Saariaho oli kaikista tuolloin elävistä säveltajistä maailman ykkönen.

    Samana vuonna oli kappaleen ”Innocence” esitys 11.7.2021 tapahtuman Festival d’Aix-en-Provence 2021 yhteydessä.

    Teoksen esittelyä on wikipediassa

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Innocence

    Nyt Saariahon kuoleman jälkeen se on kuunneltavissa Yle Areenassa 2.7.2023 asti.

    https://areena.yle.fi/1-64026413?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=asiakaskirje&utm_content=2023-06-06&fbclid=IwAR2n6rci1_lQ-M2H3o5uXlMZUVN8wR7VWEyPZSE-2zeus7mw4-mxJaueQhU

    Kaija Saariahon Iltarukous

    https://www.youtube.com/watch?v=qrtbGaOq4Y4

    Kaija Saariahon Leino Songs

    https://www.youtube.com/watch?v=eSItFnqmeew

  5. Matias Roto toteat minulle:””Valitettavasti puhut jålleen ymmärrystä vailla. Etkö todellakaan ole tajunnut, että Jeesus, aikansa oppinein juutalainen, opetti kaikessa nimenomaan Vanhan testamentin opetuksiin liittyen.””

    Kuinka saatkin noin lyhyeen lauseeseen kaksi selkeää virhettä eli Jeesus oli inhimillisesti oppimaton ja Hän julisti evankeliumia, ei Vanhaa Testamenttia?

    • Ari

      Oppimattomuutesi takia teet jälleen virheellisiä oletuksia.

      1.1) Jeesuksen viisaudesta

      A) Se oli suurempi kuin Vanhassa testamentissa ylistetty Salomon viisaus

      B) Se oli niin suuri että Jeesuksen kotikulman väki sitä hämmästeli.

      Matteuksen evankeliumi:

      12:42 Etelän kuningatar on heräjävä tuomiolle tämän sukupolven kanssa ja tuleva sille tuomioksi; sillä hän tuli maan ääristä kuulemaan Salomon viisautta, ja katso, tässä on enempi kuin Salomo.

      13:54 Ja hän tuli kotikaupunkiinsa ja opetti heitä heidän synagoogassaan, niin että he hämmästyivät ja sanoivat: ”Mistä hänellä on tämä viisaus ja nämä voimalliset teot?

      C) Jeesus oli siihen kasvanut ja siinä varttunut

      Luukkaan evankeliumi:

      2:40 Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.

      2:52 Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

      Joten et mitenkään voi puolustella omaa laiskuuttasi viisauden hankkimiseen, kuvittelemalla, ettei viisauden hankkiminen olisi Jumalan mielen mukaista.

      1.2) HANKI VIISAUTTA

      Muista Sananlaskujen kehotus.

      D) Viisauden hankkimisen laiminlyönti on hullun hommaa.

      E) Viisauden hankkimisella myös ihmisen sydän jalostetaan.

      F) Meillä on suora kehotus viisauden hankkimiseen.

      G) Suostu vastaanottamaan oppia itseäsi viisaammilta, ettäs voisit oppia lisää.

      Sananlaskut:

      1:7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.

      2:2 niin että herkistät korvasi viisaudelle ja taivutat sydämesi taitoon –

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:11 Minä neuvon sinut viisauden tielle, ohjaan sinut oikeille teille.

      5:1 Poikani, kuuntele minun viisauttani, kallista korvasi minun taidolleni

    • Matias Roto etkö huomaa että Jeesus oli inhimillisesti oppimaton eli ei ollut käynyt ”korkeakouluja”, Hänen viisautensa oli ylhäältä.

      Tätä et voi ymmärtää kun ylistät omaa oppineisuuttasi eli niin korkeaa koulutustasi, et kuitenkaan huomaa että Jumala ilmoittaa evankeliumin niille jotka nöyrtyvät ottamaan sen lapsenkaltaisesti, siis ilman mitään omaa opittua, tabula rasa.

    • Ari

      2) Vain täysin pieleen opettaneet harhojen esittäjät ovat voineet sinut vetää niin hölmöön väitteeseen, ettei Jeesus muka olisi käyttänyt oman aikansa AINOATA RAAMATTUA.

      H) Saatanan kiusatessa häntä erämaassa Jeesus vastasi JOKA KERTA vain Raamatun sanalla eli siis VANHAN TESTAMENTIN SANALLA.

      i) Saarnatessaan virkaansa vihittynä rabbina Galilean synagogissa hänellä oli AINA saarnateksti eli siis oman aikansa Raamatun eli meidän aikamme VANHAN TESTAMENTI TEKSTI saarnansa lähtökohta.

      J) Ylösnousemuksensa jälkeenkin Jeesus opetti nimenomaan AIKANSA RAAMATUN ELI MEIDÄN AIKAMME vANHAN TESTAMENTIN POHJALTA oman kuolemansa ja ylösnousemuksensa merkitystä.

      Luukkaan evankeliumi:

      24:27 Ja hän alkoi 1) Mooseksesta ja kaikista 2) profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa 3) kirjoituksissa sanottu. ( 1- 2 – 3 ovat tuon ajan Raamatun kolme osaa.)

      24:32 Ja he sanoivat toisillensa: ”Eikö sydämemme ollut meissä palava, kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?”

      24:45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.

      JOTEN

      Vain kolme selitystä voi selittää ymmärtämättömyytesi tässä väitteessäsi

      1) Harhaoppineet ovat vietelleet sinut niin ettet näe sitä mihin silmäsi suuntaat tai

      2) sisälukutaitosi on lähes nollan arvoista tai sitten

      3) sinä et itse lue Raamattua vaan kopioit ainoastaan toisten lukemia lauseita tajuamatta miten harhaisia ne ovat.

    • Matias Roto Jeesus tunsi täydellisesti Vanhan Testamentin , mutta julisti evankeliumia, siis esimerkiksi kun Hän sanoo ”älkää tuomitko” niin oliko tämä ”oman aikansa AINOATA RAAMATTUA.”?

      Ei ollut vaan evankeliumia, koeta nyt ymmärtää ettei Jeesus julistanut lakia vaan evankeliumia.

    • Ari

      Turhaan kinaat huutaen omaa oppimattomuuttasi julki koko maailmalle.

      Ota todesta edellä julkaisemissani jakeissa SANAT KASVOI JA VARTTUI.

      Jumalana hän oli ja on ja myös vastedes tulee olemaan KAIKKITIETÄVÄ. Jumalana hänen ei enää olisi tarvinnut kasvaa eikä varttua, mutta ihmisenä hän teki juuri niin.

      Kun lisäksi luotettavan perinteen mukaan tiedämme, että hänen äitinsä Autuas Neitsyt oli 3 – 12 vuotiaana opiskellut kangastöitä Jerusalemin temppelissä, aikansa korkeimmassa oppilaitoksessa, niin tässäkin näkyy että koulua käyneiden lapsetkin opiskelevat enemmän kuin koulua käymättömien lapset.

      Muista, että Jeesuskin opetti tuolla juutalaisten ylimmässä oppilaitoksessa. Hänellä jopa oli enemmän oppilaita kuin toisilla opettajilla.

      Luukkaan evankeliumi:

      19:47 Ja hän opetti joka päivä pyhäkössä.

      20:1 Ja tapahtui eräänä päivänä, kun hän opetti kansaa pyhäkössä ja julisti evankeliumia,

      21:37 Ja hän opetti päivät pyhäkössä, mutta öiksi hän lähti pois ja vietti ne vuorella, jota kutsutaan Öljymäeksi.

      21:38 Ja KAIKKI KANSA tuli varhain aamuisin hänen tykönsä pyhäkköön kuulemaan häntä.

      22:53 Minä olen joka päivä ollut teidän kanssanne pyhäkössä,

      Johanneksen evankeliumi:

      12:19 Niin fariseukset sanoivat keskenään: ”—- katso, koko maailma juoksee hänen perässään”.

      Joten jätä jo epäraamatulliset kuvitelmasi Jeesuksesta, aikansa oppineimmasta juutalaisesta.

    • Ari

      Kummallisia vippaskonsteja sinä yrität käyttää tapellaksesi Raamatun sanaa vastaan.

      Jeesuksen opetus siitä, että itse saa vastaanottaa sen mitä toisille jakaa perustuu jo Vanhan testamentin opetukseen sekin.

      Psalmit:


      57:7 Verkon he virittivät minun askelteni tielle, painoivat minun sieluni maahan, kaivoivat eteeni kuopan, mutta itse he siihen suistuivat. Sela.

      Sananlaskut:

      26:27 Joka kuopan kaivaa, se itse siihen lankeaa; ja joka kiveä vierittää, sen päälle se takaisin vyörähtää.

      Ota todesta mitä sanotaan hyvästä seurakunnasta. He lukivat Vanhaa testamenttia joka päivä.

      Apostolien teot:

      17:11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

  6. Matias Roto toteat:””Kun lisäksi luotettavan perinteen mukaan tiedämme, että hänen äitinsä Autuas Neitsyt oli 3 – 12 vuotiaana opiskellut kangastöitä Jerusalemin temppelissä, aikansa korkeimmassa oppilaitoksessa, niin tässäkin näkyy että koulua käyneiden lapsetkin opiskelevat enemmän kuin koulua käymättömien lapset.””

    Vai että ”luotettavan perinteen””, etkö todella luota Raamatun sanaan kun kerran siellä sanotaan selkeästi että Jeesus oli oppia saamaton?

    Miksi liki kaikki niin korkeasti koulutetut fariseukset ja kirjanoppineet eivät uskoneet Jeesukseen?

    Taitaa ainoastaan Paavali olla ainoa joka otti Jeesuksen vastaan, hän totesi että ennen saamansa opetus ei antanut ymmärrystä Jeesuksesta.

    Siis minun ei tarvitse käyttää ”vippaskosteja” eikä ”luotettavia perinteitä” vaan selkeää Raamatun muuttumatonta sanaa.

    • Ari

      1) Jeesuksen oppimattomuuTTA kuvittelivat sellaiset, jotka eivät asiaa tunteneet.

      Tiesitkö sinä ennen viime viikkojen kuolinuutisia että suomalainen säveltäjä Kaija Saariaho oli ammattilaisten antaman lausunnon mukaan kaikkien aikojen 17. merkittävin säveltäjä ja nykyisin eläneistä kaikkein korkeimmalle rankattu?

      Minä satuin tietämään ja mainitsinkin siitä saarnassani 15.8.2021 Someron kirkossa pitämässäni saarnassa. Samaten kuuntelin Innocencen esityksen 11.7.2021 tapahtuman Festival d’Aix-en-Provence 2021 yhteydessä kohta kun minulla oli mahdollisuus sitä netistä seurata.

      Joten ota hyvä ihminen ota todesta RAAMATUN sana, jossa Jeesuksen tuntevat Joosefin veli Kleopas (ja todennäköisesti Kleopaksen poika Simon Jerusalemilainen, Jerusalemin järjestyksessään toisena piispa 63-107 Josefin pojan Jaakob Vanhurskaan jälkeen). sanovat Jeesuksesta hänelle itselleen:

      Luukkaan evankeliumi:

      24:19 Hän sanoi heille: ”Mitä?” Niin he sanoivat hänelle: ”Sitä, mikä tapahtui Jeesukselle, Nasaretilaiselle, joka oli profeetta, voimallinen teossa ja sanassa Jumalan ja KAIKEN KANSAN edessä,

    • Ari

      2) Jeesusta vastustaneet tekivät sen kuka kateuttaan, kuka typeryyttään, kun heitä harmitti se, että Jeesus oli niin ylivoimaisesti oppineempi ja myös suositumpi.

      Varo sinäkin, ettet oppimattomuuttasi alkaisi kadentimaan oppineita ja siitä syystä yrität painaa oppineisuutta maan rakoon. Muista että tällaiseen sortuvat harhaoppien keksijät, jotka pelkäävät, että heidän tekemänsä virheet paljastuvat ja väki jättää heidät yksikseen omien harhojensa pariin.

      3) Annat väärän todistuksen Paavalista. Kääntymyksensä jälkeenkin hän käytti koko oppineisuutensa nimenomaan evankeliumin palvelukseen.

      Olen useampaan kertaan jopa antanut yhden esimerkin tästä. Paavalin opettajan Gamalielin isoisä jo aikoinaan opetti, että KOKO KANSA sai kasteen Punaisessa meressä. Tämän opetuksen Rabbi Hillel oli jakanut pojalleen Simeonille ja Simeon puolestaan Gamalielille ja Gamaliel Paavalille. Tämän Paavali on jakanut meillekin kirjeessään Korinttolaisille.

      1.Korinttolaiskirje:

      10:2 ja saivat kaikki [ =KOKO KANSA VAUVASTA VAARIIN] kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä

      Tämä on vain yksi esimerkki sadoista muista raamatunkohdista, missä Paavalin tyylissä ja sanankäytössä tulee esille hänen valtavan oppineisuutensa tehokas hyväksikäyttö.

      Asenteellinen itsesi tyhmistyttäminen on erittäin vaarallinen ja jumalaton tapa elää kristityn elämää. Viisauden hankkiminen on Jumalan tahdon mukaista elämää.

    • Matias Roto tää on mielenkiintoinen tämä väitteesi Jeesuksen oppineisuudesta, joudut käyttämään ”vippaskonstia” kun saat Johanneksen kirjoittaman olemaan valhetta.

      Joh. 7:15
      Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?”

      Siis vaikka ”juutalaiset” jotka ihmettelivät tuossa sanoivat noin, niin ei Johannes olisi kirjoittanut noin jos Jeesus olisi saanut oppia, tiesihän Johannes oliko Jeesus saanut oppia vai ei, kyllä Johannes olisi kirjoittanut toisin jos noiden ”ihmettelijöiden” väite olisi väärä.

    • Ari

      Puhumasi kohdan varsinainen sanoma on siinä, että

      JEESUS OSAA KIRJOITUKSIA.

      Siis kansa todistaa, että Jeesus tuntee VANHAN TESTAMENTIN ERITTÄIN HYVIN.

      Kiinnitä huomiosi tähän todistukseen, jota Joosef Kihlaajan tyttären Salomen poika Johannes, apostoli, joka elämänsä lopussa toimi Efeson piispana Timoteuksen ja Onesimuksen jälkeen, aivan erityisesti painottaa.

      Sen sijaan teksti antaa selityksen kansan ihmettelylle. Kansa ei ilmeisesti tiennyt että Autuas Neitsyt lapsuudessaan oli opiskellut Jerusalemin temppelissä, siis meidän oloissamme oppilaitoksen arvostuksen puolesta Aalto-yliopiston tasoisessa oppilaitoksessa, vaikkakin nuoremmassa ikäryhmässä,

      Suosittelen, että jotakin jaetta siteeratessasi kiinnittäisit huomiota yhteyteen. Edellisessä jakeessa nimittäin kerrotaan, miten Jeesus harjoitti ”professorin tointansa” opettamalla aikansa korkeimmassa oppilaitoksessa meidän aikamme yliopistoa tai akatemiaa vastaavassa laitoksessa Jerusalemin temppelissä.

      Joh. 7:14 Mutta kun jo puoli juhlaa oli kulunut, meni Jeesus ylös pyhäkköön ja opetti.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25