Henkien koetteleminen

Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. (1. Joh. 4:1-3 FB38)


 

Miksi on tärkeää koetella henget?

Mistä kaikesta tunnistat Pyhän Hengen?

Mistä tunnistat saatanan hengen?

Jokaisessa kristityssä on Pyhä Henki; voiko Pyhän Hengen menettää ja mikä silloin avuksi?

Joskus olen kuullut, että Jeesus on jollekin puhujalle ilmestynyt ja kertonut joitain asioita, miten tällaisen pystyy arvioimaan, ilman että pilkkaa Pyhää Henkeä?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. Tänäpäivänä on kohtuu helppoa vertailla sananjulistajien puhumisia netissä (esim.Youtubessa) jossa aika nopeasti korva harjaantuu erottamaan sellaiset joihin Henki ei yhdy ja sellaiset, joissa sielu tulee lohdutetuksi. On tärkeää löytää oikeaa opetusta, että Henki saa Leipää, onneksi puhdasta Kristuksen oppia vielä kuulee julistettavan, kriittinen saa olla, mutta muutaman saarnan tähden ei myöskään kannata mieltään menettää… Monessa me kompastumme.

    Paavalin kirjeissä juuri lohdutus on merkittävä tunniste syntiselle sielulle ja saman Hengen löytää kyllä useiden puhujien joukosta, mutta ikäväksi täytyy myös sanoa, etteivät kaikki opettajat julista Armoa ja Totuutta.
    Paavali vahvistaa kirjoitukissaan usein Jumalan Lupauksien kautta tulevaa toivoa ja kääntää katseemme itsestämme Kristukseen, kun taas väärät opettajat kääntävät katseemme Kristuksesta itseemme ja ehdollistavat helposti Jumalan Armon.

    ”Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi.
    Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi.
    Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: ”Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun”.
    Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo.
    Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan, niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.
    Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.” Room. 15:1-7

  2. Rauhaa ja siunausta uudelle vuodelle!
    Olen psykiatrian erikoislääkäri, Sipoon suomalaisen srk. jäsen. Olin vuodesta 1976 lähtien vuoteen 1999 asti Helsingin kaupungin psykiatrisen sairaalan, Nikkilän sairaalan, psykiatrina, vuodesta 1994 ylilääkärinä ja sairaalan johtajana.
    Haluaisin kantaa korteni kekoon koskien henkien tunnistamista. Ansiotyöni lisäksi olen toiminut vuosikausia kristillisissä yhteisöissä avustamassa, ehkä eniten Sanan ja Rukouksen illoissa ja kotiryhmissä puhujana ja esirukoilijana.
    Henkien koettelemisen tärkeyden tajusin jo vuonna 1975, jolloin sai täyttyä Pyhällä Hengellä, kun hiljattain edesmennyt lehtori Ulla-Christina Sjöman rukoili sitä minulle joidenkin armolahjojen kera.
    Kun 1.Joh.4:1-3 puhuu henkien koettelemisesta, on kyseessä eksyttävien henkiolentojen tunnistaminen, ei ihmisten hengellisen tilan tunnistaminen. Siinä mainitut väärät profeetat ovat henkiolentoja (Ilm. 16:13, Ilm.19:20, Ilm. 20:10). Tämä Johanneksen testi pitää tehdä kysymällä hengeltä, joka puhuttelee ihmistä ilmestyksessä, unessa, korvin kuuluvalla äänellä tai ajatuksena, ketä hän palvelee eli kuka on hänen herransa.
    Tänä aikana vihollinen eksyttää kristittyjä väärien Kristusten ja väärien Jeesusten eli sellaisten vihollisen enkeleiden avulla, jotka valheellisesti ilmoittavat olevansa Jeesus, Kristus tai Jeesus Kristus.
    Olen hyvin läheltä seurannut joidenkin luterilaisen kirkon pappien todellisuudentajun hämärtymistä
    kohtalokkaasti, kun he eivät ole kyenneet erottamaan väärää Jeesusta oikeasta. On surullista, kun tätä tapahtuu edelleen monissa seurakunnissa tässäkin maassa.
    Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Minun lampaani kuulevat minun ääneni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.”
    Miten sitten henkien koetteleminen käytännössä toimii?
    Se toimii periaatteessa samoin kuin talvisodassa pimeällä tai muuten huonon näkyvyyden vallitessa tunnistettiin, oliko lähestyvä henkilö ystävä vai vihollinen. Häntä pyydettiin sanomaan tunnussana. Jos tuo tuntematon henkilö pystyi sanomaan oikean tunnussanan, hän oli omia (häntä ei ammuttu).
    Olen vuosien kuluessa kokeillut useita testilauseita erottaakseni, mikä Jeesukseksi esittäytyvä henki puhuu minulle minun omassatunnossani, hengessäni.
    Olen todennut, että Johanneksen 1.Joh.4:1- testi paljastaa vain antikristuksen hengen. Vihollisen enkelin (Saatanakin on langennut enkeli, kerubi), joka väittää olevansa Jeesus, paljastaminen tapahtuu pyytämällä tätä tunnustamaan, että se Jeesus, joka syntyi neitsyestä, kärsi ristinkuoleman Golgatalla, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaaseen ja istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, on hänen Herransa ja Mestarinsa.
    Eli lyhyesti: väärät Jeesukset (mm. kundalini-henget) ja Saatana eivät kykene tunnustamaan eli sanomaan olevansa apostolisen uskontunnustuksemme ilmoittama Jeesus Kristus.
    Pyhä Henki korottaa Jeesusta ja palvelee Häntä. Pyhä Henki tunnustaa palvelevansa apostolisen uskontunnustuksen ilmoittamaa Jeesusta.
    Iloinen asia tässä lopuksi. Voitte saada keskusteluyhteyden meidän Herraamme ja Vapahtajaamme, Pelastajaamme Jeesukseen Kristukseen, kun osaatte tunnistaa hänet apostolista uskontunnustusta avuksi käyttämällä.
    Olen jo vuosia joka päivä kuunnellut Häntä, keskustellut Hänen kanssaan ja elänyt tietäen Hänen tahtonsa minun suhteeni. Jeesuksen veren täytyy saada puhdistaa meidät kaikesta pahasta, emmekä enää voi harjoittaa syntiä, mikäli haluamme kuulla Hänen äänensä ja seurata Häntä kaikessa.

    • Pertti, kiitos mielenkiintoisesta kommentista.

      Jumalan rauhaa ja siunausta!

      Armolahjat ovat tärkeitä ja ne ovat meidän parhaaksi. Henkien koetteleminen on tärkeää ja se on koko seurakunnan tehtävä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.