Helsingin poliisi tutkii Jehovan todistajien kesän konventeissa pidettyjä puheita

Kotimaa24:n julkaiseman uutisen mukaan poliisin esitutkinnassa rikosnimikkeenä on kiihottaminen kansanryhmää vastaan. Konventtipuheissa entisiä Jehovan todistajia solvattiin kovin sanoin esimerkiksi taudin kantajiksi, joita pitää karttaa. Uskontojen uhrien tuki UUT ry:n toiminnanjohtajana haluan tuoda esille joitakin tutkinnan kannalta oleellisia näkökohtia, jotka eivät ilmene muuten ansiokkaasta tutkintapyynnöstä.

Poliisin on hyvä tietää mitä Jehovan todistajien johtajien raju kielenkäyttö merkitsee entisille jäsenille. Yhteisön johtajat pyrkivät varmistamaan, että nykyiset jäsenet eivät puhu entisten kanssa. Johtajat langettavat karttamisrangaistuksen niille, jotka erotetaan tai itse eroavat yhteisöstä. Myös sukulaisia ja perheenjäseniä vaaditaan karttamaan yhteisöstä eronnutta. Karttamista on käsitelty laajemmin täällä.

Monet yhteisössä kasvaneet, jotka aikuistuttuaan eroavat Jehovan todistajista, menettävät kaikki läheisensä karttamisrangaistuksen vuoksi. Tämä aiheuttaa suurta tuskaa ja voi johtaa mielenterveyden ongelmiin kuten ahdistukseen, trauman jälkeiseen stressioireyhtymään, unettomuuteen ja psykoosiin, jopa itsemurhaan.

Mielestäni kyse on hengellisestä väkivallasta, joka aiheuttaa kipua ja vahingoittaa terveyttä. Tapauksia ei ole vain muutamia, vaan tunnen henkilökohtaisesti useita kymmeniä kartettuja. Kaiken kaikkiaan Suomessa on satoja tai kenties jopa tuhansia kartettuja. Osa näistä on niin tuoreita tapauksia, että ne eivät ole rikosoikeudellisesti vielä vanhentuneita ja uusia tapauksia tulee jatkuvasti. Jehovan todistajat erottavat keskuudestaan ja siis karttavat myös alaikäisiä. Karttamisrangaistus on elinikäinen, ellei kartettu ano pääsyä takaisin Jehovan todistajaksi.

Rikoslain 21. luvun 5. pykälän mukaan:

”Joka tekee toiselle ruumiillista väkivaltaa taikka tällaista väkivaltaa tekemättä vahingoittaa toisen terveyttä, aiheuttaa toiselle kipua tai saattaa toisen tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan, on tuomittava pahoinpitelystä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.”

Lapin yliopiston rikosoikeuden professorin Terttu Utriaisen mukaan lain piiriin kuuluu myös psyykkinen pahoinpitely ja näin ollen myös hengellinen väkivalta.

Jehovan todistajien konventtipuheet, joissa entisiä jäseniä solvataan tulee nähdä tätä taustaa vasten. Puheiden tarkoitus on pönkittää karttamisjärjestelyä siten, että Jehovan todistajat karttaisivat erottuja ja eronneita omaisiaan, entisiä ystäviään ja sukulaisiaan vuodesta toiseen.

Tällä pidetään yllä kuria Jehovan todistajien yhteisössä. Se johtaa paitsi entisten jäsenten henkiseen pahoinpitelyyn myös siihen, että nykyiset jäsenet eivät uskalla erota yhteisöstä perhe-, ystävyys- ja sukulaissuhteiden menettämisen pelosta. Nykyisetkin jäsenet kärsivät siitä, että he ovat menettäneet omaisiaan, sukulaisiaan ja ystäviään, joita heidän pakko karttaa yhteisön johtajien vaatimuksesta ja rangaistusten uhalla.

Karttamisjärjestelyä pidetään yllä hyvin järjestetyn Jehovan todistajien sisäisen ”oikeuslaitoksen” eli uskonnollisen tuomioistuimen avulla. Poliisin olisi syytä tutkia onko tällainen järjestäytynyt ja rakenteellinen hengellinen väkivalta laillista vai tulisiko siihen puuttua ihmisten terveyden suojelemiseksi.

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Se on peritty syntisyys, ero Jumalasta ja pois kääntyminen. Siihen on annettu lääkkeeksi pyhä kaste ja opetus evankeliumista, jotka lahjoittaa Kristuksen vanhurskauden täysin kelvottomalle. Luojan luomisteko ei ole kuitenkaan synti, ihminen on itsessään Luojan kuva ja siksi arvokas, se on eri asia kuin perisynti. On myös kerran ruumiin ylösnousemus, eikä vain sielun. Jumalan Poika tuli ihmiseksi.

  1. Ihmetyttää kun monia kiinnostaa se sana: ”synti” niin kovasti. Ikään kuin sen selvittäminen olisi ratkaisu kaikkiin ihmisen eksistentiaalisiin ongelmiin. Monet pitävät itseään syntisinä ja hyväksyvät sen tosiasiana. Se ei kuitenkaan mitään suurta iloa tuota. Päin vastoin sehän masentaa ja nujertaa. Meille on kuitenkin luvattu suuri ilo ja se ei ole se minkä jo ennestään kaikki tiesi, eli synti. Se taas, että Jumala vanhurskauttaa syntisen on yhä suuri kiistakapula ja monen uskovankin kovan vastustuksen aiheena. Heidän mielestään ei voi olla niin , että hyvää uskovan elämää elävät, puhtaalla omallatunnolla vaeltavat Jumalan lapset ovat yhä aivan samalla viivalla syntisyytensä kohdalla, kuin kuka tahansa. Sanoohan Raamattu ettei tässä ole yhtään erotusta. En henkilökohtaisesti tiedä mitään muuta niin suurta ilon aihetta, kuin sen että Jumala vanhurskauttaa minut Jeesuksen tähden, vaikka synti yhä asuu minussa ja näen sen vaikutuksen joka päivä. Sen sijaan sitä vanhurskautta joka minulle on annettu, en havaitse. Muuta kuin valtavana ilona joka kuplii sydämen pohjalla.

  2. Pekka osuu kohdilleen! On hyvä osata erottaa kaikki vääryyden teot (synti), jotka ovat ns.ulkoisia, siitä synnistä joka asuu meissä sisällä.

    Kun Jeesus rukoilee, ”Päästä meidät pahasta” niin siinä ei rukoilla vapautusta meidän ulkopuolisesta maailmasta ja sen pahuudesta, vaan sisäpuolisesta. Meidän oma synti (huomaa yksikkö) kiusaa meitä ja siitä me haluaisimme päästä vapaaksi. Tästä Jeesus opettaa meitä ”Isä meidän” rukouksessa.

    On tosiaan SUURI ilo ja autuus, saada luottaa Jumalan Pelastus työhön meissä, josta olemme tulleet osallisiksi, koska olemme Kristukseen kastetut ja Hänessä tulleet Jumalan Vanhurskauden kohteeksi.

    ”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.” Room.8:1-4