Helluntalaisuus irtautuu yli- ja alilyönneistä?!

 

Korona-virus tarttuu hyviin ja pahoihin, jumalattomiin ja armahdettuihin eli vanhurskautettuihin.

Jeesukselta kysyttiin syytä, miksi jotkut ihmiset kohtaavat onnettomuuksia, mitkä tuhoavat terveyden ja jopa kuolevat, vt. Luuk. 13:

1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.

2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?

3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?

5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

Tämä kohta on linjassa koko Raamatun kanssa. Myös Salomon välitti Jumalan totuuden, koskien ajallista onnea ja onnettomuutta, vt. Saarn 9, erikoisesti sen jae 2:

2 Kaikkea voi tapahtua kaikille. Sama kohtalo on vanhurskaalla ja jumalattomalla, hyvällä, puhtaalla ja saastaisella, uhraajalla ja uhraamattomalla; hyvän käy niinkuin syntisenkin, vannojan niinkuin valaa pelkäävänkin.

Ydin on: “.. mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.”

Jumalan käskyjen noudattaminen tuottaa hyvän seuraamuksen tässä ajassa, muttei korvaa Todellista Hyvää, Taivaan valtakunnan kansalaisuutta, ikuisuutta Jumalan yhteydessä, eli tulla uskoon.

Jumala kuulee kaikki omiensa rukoukset ja vastaa meidän todelliseksi parhaaksemme, mikä vastaus voi tulla kurituksen muodossa, vt. Hrebr.12:

10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.

Niin epidemiat kuin elämä yleensä vievät ihmisiä kuolemaan. Ei kuolema ole rangaistus, mutta jumalattoman kuolema on sitä, vaikka Jumalalle ei ole mieleen jumalattoman kuolema.

Koronaa rokotuksineen ei kannateta eikä vastusteta, koska kaikki voi kohdata kaikkia, mutta parannus on kaikissa näissä asioissa ja tiloissa todellinen vastaus.

Trump ja korona ei kuulu pelottelu- eikä kannatusaineistoon,   —  ei Jumalan Seurakunnale.

10 kommenttia

  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Prof. Tiililän oivallus, ”täällä kuollaan”, on muistutus ja toteamus, samalla lailla kuin Salomonillakin, että kaikille voi sattua vaikka mitä.

    Mielestäni kuka tahansa uskova pitäisi ymmärtää, että kuolemisen ja joskus sairastumisenkin välttäminen on mahdotonta. On tärkeää jopa oleellista, että me olemme Kristuksessa, hänen palvelijoitaan hänen palveluksessaan niinkui Paavali 2.Kor. 6:2-10, luettelee tilanteita ja tiloja.

    Itse loukkasin viikon alussa selkälihaksiani. Vaikka mikään ei mennyt rikki, eikä selkärankaa koskenut, niin olen yötä päivää suorastaan kärsinyt kipua ja nukkuminen, yskiminen sekä aivastaminen ei tahdo onnistua. Nyt odottelen parempaa nukkumista ja kivuttomuutta ensi yöksi. Esimerkki on vaisu, mutta todistaa että vaikka emme kivuilta välty, niin niistä on luvattu selviytyminen ja kuolema takaa lopullisen voiton.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Hirn sanoo:

    Lähtökohtasi on Raamatun kohta johon olen mielistynyt. En sen hengelliseen sisältöön , vaan siihen että tässä tekstissä Jeesuksen sanat liittyvät hänen aikansa tapahtumiin, sellaisiin jotka varmasti oli kaikkien tuntemia vielä vuosikymmeniä jälkeen päin. Tämä Raamatun kohta on todistus siitä että Jeesus oli todellakin ollut olemassa vaeltaen maanpäällä. Kuka hän sitten itse asiassa oli on toinen keskustelu.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Markku,

      Akrobatiaa, viihdyttävää! Eli otat esitykseesi vain rekvisiitaksi olennaisen, eli synteihin hukkumisen, mikä on ero Jumalasta ajassa ja ajattomuudessa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Reijo Mänttäri toteat:””Ydin on: “.. mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.”

    Jumalan käskyjen noudattaminen tuottaa hyvän seuraamuksen tässä ajassa””

    Siis mitä on tuo parannus ja kuinka se liittyy Jumalan käskyjen noudattamiseen vai liittyykö ollenkaan?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Hirn sanoo:

    Valitan ,että sinua on kohdannut tuollainen onnettomuus ja että itse kiinnitin huomiota aivan epäolennaiseen. Fyysistä kipua ja siihen liittyvää unettomuutta ei pidä aliarvioida. Sellaisten vaivojen kanssa on vaikea keskittyä mihinkään muuhun ja varmasti asiattomat kommentit voivat ärsyttää. Palataan asiaan kun vointisi on parempi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Markku,

      Niinkuin hetki sitten Harrille mainitsin, niin kipu, joka osoittautui kivuksi pehmytkudoksissa, on hellittänyt, vaikkei poistunut. Mainitsin tuosta vaivastani tarkoituksella osoittaa, että kun kipu on läsnä, se on silloin ainoa ongelma. Kun Siloan torni kaatui ja tappoi monta ihmistä oli toista luokkaa yleisessä merkityksessä, mutta silti minun pehmytkudoskipuni oli minulle ’se juttu’.

      Tällä foorumilla on ollut jankutusta, josta moni on vaivaantunut. Suora selkeä kommenttien haastaminen, eli vastakkainen mielipide ei käsittääkseni ole keskusteluilmastoa vahingoittanut, teenhän itsekin niin. Kerta tai kymmenenkin kertaa tulee niellyksi, mutta kun ”sadan” raja alkaa rikkoutua ja vuodet kulua, niin minä ja moni muukin on asiaan pyytänyt korjausta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Harri Ahdesmäki sanoo:

    On selvää, että ei koronavirus tullut maailmaan Jumalan sitä sallimatta. Mikä sen seuraus on, se jää nähtäväksi. Itse näen sen olevan yksi niistä synnytystuskista, jotka edeltävät Kristuksen paluuta perustamaan tuhatvuotista valtakuntaansa. Myös molemmat viime vuosisadan maailmansodat olivat niitä.

    P.S. Jos selkäkivut jatkuvat, kannattaa ehkä käydä jäsenkorjaajalla.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Harri,

      Ei huolta viime yö tuotti hyvän levon ja kivut poistumassa. Kiitos huomioinnista.

      ——

      Raamatussa on profetioita, jotka ovat toteutumassa. Mitä ajallisen ajan ’loppumetreihin’ tulee, niin kun profetiat täyttyy ja toteutuu, huomaamme, että tilanne on ollut Jumalan hallinnassa. Uskon, että nyt Jumalan Seurakunnan, uskovien tila on sama, kuin alkuseurakunnalla. Tehtävämme on evankelioida, julistaa parannuksen saarnaa, ei pelotella ja arvuutella yksityiskohdilla, kuten ajalla tai tavalla.

      Kaikki tapahtuu Jumalan tieten, jopa ennenkuin mitään tapahtuu. Mutta pitää muistaa, että ”Ei ole teidän asianne tietää aikoja/kairos eikä hetkiä/chronos, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,..”, Apt. 1:7.

      Ei edes aikakaudesta tule huolestua, ja koota seminaareja, joissa piirretään jopa vuoden tarkkuudella kaiken loppua ja Jeesusta pilviin. Se hetki on lähellä, se hetki oli lähellä ensimmäisille uskoville, alkuseurakunnan aikana. Toistaiseksi loppu, Jeesus on tullut ”noutamaan” kaikki uskossa kuolleet, niinkuin Hän teki ensimmäiselle armahdetulle, rosvolle ristillä.

      Kyllä on oikein ja Raamatullista nostaa päämme, kun pandemiat leviävät. Vapautuksen hetki on lähellä , ja toteutuu uskoville yksi kerrallaan jopa Covid-19 ’avullakin’. – Jokaisen ihmisen tulisi olla huolissaan ensikädessä omasta tulevaisuudestaan iankaikkisuudessa ja kantaa huolta niistä, jotka surmapaikalle hoippuvat.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Tämä blogini liittyy Kotimaan artikkeliin 11/2 koskien pohjoismaiden helluntaiyhteisöjen yhteydessä toimiviin henkilöihin, jotka näkevät mm. salaliittoutumista ja sensemmoista, liittyen korona-ilmiöön!!

    Kaikkein voimakkaimmat ja jopa hulluimmat lausunnot koskien mm. rokotteisiin uitettuja mikrosiruja tai että rokotteiden kautta ihmiskunnan tuhomiseen pyritään.Näitä ylilyöntejä saatetaan syystä ja syyttä liittää niinkutsuttuun ”helluntailaisuuteen”. Helluntaiseurakunta, helluntailiike, helluntaiherätys ovat suojaamattomia nimityksiä. Niitä käytetään usein hengellisen tason mittaamisessa, kuten ”katoliset helluntailaiset” Vatikaani 2:n jälkeen. Myös jotain puhujaa saatetaan kehua helluntalaisemmaksi kuin helluntailaiset. Tämä on ilmiö kaikissa kieli- ilmastoissa.

    Artikkeli oli Olli Seppälän kirjoittama ja siinä oikein puhuttiin helluntalaisuudesta, helluntaiseurakunnista, joita Suomessa on eri paikkakunnilla, yhteensä n. 250 seurakuntaa. Kun mainitsen, että olen helluntalainen, niin sitä en ole tarvinnut selittää, että mistä on kysymys. Eli tunnistettavuus on meillä Suomessa hyvä ja niin se on muuallakin maailmassa.

    Oli hyvä, että lausunto on kirjattu annetuksi paikallisen Seurakunnan saarnaajan (nyk. pastori) nimissä, eikä esimerkiksi Suomen Helluntaikirkon nimissä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Reijo Mänttäri

    Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.