Helluntaiherätys eli noin 250 paikallisseurakuntaa vai Suomen Helluntaikirkko 44 paikalliseurakunnan sisällä

Kotimaa-lehdessä on tiedotteita vain Helluntaikirkolta, jotka usein ilmoitetaan helluntaiherätyksen tiedotukseksi. Helluntaikirkon osuus on n. 15% helluntaiherätyksestä Suomessa.

Koskien parin viikon takaista anteeksipyyntötilaisuutta Helsingissä, niin sen takana on Suomen Helluntaikirkon johtavia. 

Nyt viimeinen uutinen:

 “Keskustelu näkyvästä ykseydestä vierasta” – Helluntaikirkko linjasi lähtökohtansa ekumeenisille keskusteluille”,

täsmentää, että ei ole kysymys näkyvän yhteyden rakentamisesta. Täsmennys on tärkeä, koska helluntaiseurakunnat eivät ole sopineet sellaisesta. 

Helluntaiherätys ei ole maailmanlaajuisesti järjestäytynyt kirkkolaitokseksi. Siihen liitetään uskoontulleet ja sen jälkeen kastetut. Siitä erotetaan uskostaan luopuneet. 

Seurakunnan jäsenet ovat entisiä siivosyntisiä ja kaikenlaisten syntien harjoittajia. 

Evlut kirkon jäsenet ovat entisiä ja nykyisiä siivosyntisiä ja kaikenlaisissa synneissä eläviä. 

Tuossa anteeksiantamistilaisuudessa kaksi keskeistä henkilöä on avoimesti, usein ja virallisesti julistanut kannattavansa homoseksuaalisuudessa elämisen hyväksymistä, sekä saman sukupuolen kanssa avioliittoa. Mielestäni, ja helluntaiseurakuntien mielestä, ei Jeesuksen, seurakunnan pään, seuraajilla pitäisi olla mitään yhteistä näiden pimeyden tekojen kanssa. Niissä elävien hyväksyminen, jopa siunaaminen, on asia, josta kehoitetaan pysymään erossa. 

Niin evlut kirkon arkkipiispa ja Helsingin piispa kantavat helmassaan vierasta tulta ja sen tulen ääreen ei helluntaiherätys voi mennä lämmittelemään. Otin esille nämä kaksi arvovaltaisinta evlut kirkon ja maailman (corpus mixtum) edustajaa, heidän tuoreimpien julkilausumiensa takia.

Viime aikoina on harjoitettu jonkinlaista teologista akrobatiaa, mitä helluntalaisiin edeskäypiin tulee. Poimitaan Lutherin, kirkkoisien ja pyhimysten oivalluksia, joiden katsotaan edustavan korkeampaa hengellisyyttä ja ymmärrystä. Ollaan nähty tarve painaa käyntikortteihin ja kirjelomakkeisiin jumaluusopilliset tittelit? Helluntaiherätyksessä on aina ollut niin paljon muodollista oppineisuutta, kuin on yleensä yhteiskunnassa, eikä niitä ole väheksytty. 

Jos seurakunnan paimenella on esimerkiksi merkonomin tutkinto, niin se koetaan alamittaisuutena ja aletaan ahertaa teologian maisterin tutkintoa. Kun titteli on TM, TT ja jatkokoulutuksessa oleva, niin se on alettu laittamaan jokaiseen tiedotukseen. Samalla ymmärrys on ‘lisääntynyt’, mutta vain teologisessa tiedekunnassa opittuihin asioihin, jotka aina turhentavat, sysäävät syrjään  Raamatun, Alkuperäisen oppikirjan sanoman. Viimeisten 3 vuoden aikana on RV:ssä ollut TM- ja TT-tason kirjoituksia, koskien kasteen merkityksen laajentamista ja myönteistä suhtautumista sakramentteihin. Nimenomaan sakramenttien autuuttava ‘voima’ on syy helluntaiherätykseksi nimitellyn aallon syntyyn.

    • Teologinen, eli jumaluusopillinen loppututkinto ei tuo lisää Jumal’suhteeseen. Ei Sana sulaudu kuin Jumalan Pojan uskossa. Teologinen (vt. Suomen yliopistojen teologiset tiedekunnat) opiskelu vie kirjojen ja opetuksen äärelle, mikä kertoo, mitä Raamatussa on, tai mitä mieltä Luther on tai miten Augustinukselle corpus mixtum aukesi.

      Kaikkein typerimmät kannat, Raamatun tulkintoina, olen kuullut jumaluusopillisesti korkeimmalta tasolta.

      Kirkko tarvii teologian maistereita, ja tohtoreita maistereita opettamaan.

    • ”Teologinen eli jumaluusopillinen loppututkinto ei tuo lisää Jumalsuhteeseen.” Väitätkö sen ottavan siitä jotain pois?

    • Martti,

      Sinä alat jankuttamaan, koska et lue muuta kuin yhden lauseen kerrallaan. Lainaamasi lauseen jälkeen on kysymykseesi vastaus.

    • ”Kaikkein typerimmät kannat, Raamatun tulkintoina, olen kuullut jumaluusopillisesti korkeimmalta tasolta.” Tätä lausettako tarkoitat? Tästä voi päätellä, että opiskelu ja tutkiminen lisäävät mielestäsi – ainakin toisinaan – typeryyttä. Onko sillä mitään tekemistä Jumalasuhteen kanssa? Eiko Jumala ole ilmoittanut itsensä juuri typryksille? ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille.”

    • Asioiden yhdistelykyky tarkoittaa asiaankuuluvien asioidan yhdistelyä. Se ei ole sama ominaisuus kuin venyvällä liimaisella liisterillä, eli se tarttuu mihin tahansa, mutta on kaikkea muuta kuin yhdistävä ominaisuus.

      Pyydän taas kerran lopettamaan jankutuksesi, enkä poista tätä viimeistä ’taidonnäytettäsi’

  1. Reijo, kiitos kirjoituksesta ja Jumalan rauhaa.

    Rauhantervehdyskommenttini on sinulle, mutta jos et poista kommenttiani luettuasi sen, niin jätät sen julkiseksi. Tarkoitus ei ole jäädä vääntämään blogillesi.

    Minulle sakramentit ovat tärkeitä, koska niissä Jumala toimii. Toki Jumala toimii niissä, vaikka meidän sanavarastoon ei kuuluisi sanaa sakramentti.

    Evankeliumin puhdas julistus ja Kristuksen evankeliumin mukainen sakramenttien hoitaminen ovat oikean kirkon tuntomerkkejä.

    Oikean kirkon tuntomerkit
     1. Jumalan sana – Apostolit saarnasivat Jumalan sanaa, joka kävi kuulijoiden sydämen läpi ja he pysyivät apostolien opetuksessa. 2. Kaste – Ne, joiden lävitse Jumalan sana oli käynyt tulivat kastetuiksi ja liittyivät pyhien yhteyteen, koinooniaan. 3. Ehtoollinen – pyhien yhteyteen kuului alusta asti leivän murtaminen eli ehtoollisyhteys. 4. Avainten valta – Apostolit käyttivät Kristuksen kirkolleen antamaa valtaa julistaa lakia ja evankeliumia ja antaa syntejä anteeksi Kristuksen sovitustyön perusteella. 5. Virka– Apostolit toimivat Kristuksen asettamassa paimenvirassa, puhuivat Jumalan lähettiläinä, kastoivat ja jakoivat ehtoollista. 6. Rukous – Seurakunta pysyi jatkuvasti rukouksessa murtaessaan leipää, eli vietti julkista jumalanpalvelusta. 7. Risti – Kristillistä seurakuntaa ryhdyttiin vainoamaan heti sen syntymän jälkeen. Pietari ja Johannes joutuivat vankilaan heti seurakunnan alkutaipaleella.(Apt. 4:1-21)
    Tuntomerkkilainaus oli
    http://www.luterilainen.net/kirkon-tuntomerkit/

    Olen eronnut evl-kirkosta. Kuulun Lähetyshiippakunnan seurakuntaan. Lähetyshiippakunta täyttää kaikki kirkon tuntomerkit.

    • Jumalan rauhaa sinullekin, Juha!

      Näet, että meitä yhdistää ’kirkottomuus’ tai kirkosta eroaminen.

      Kirkon tuntomerkkejä ei mielestäni tarvi. Kirkko, sanana, etenkin suomeksi on ei-mistään putkahtanut ilmaisu. Se ei ole ek-klesiasta johdettu, vaan kreikankielen sana on sellaisenaan ympätty Vulgata-käännökseen.

      Uskoisin, että Jumalan Seurakunta on suomeksi oikea muoto ja rakennus, missä Seurakunta kokoontuu olisi kutsuttava ”rukoushuoneeksi”, niinkuin helluntaiseurakunnat ovat tehneetkin.

      Jos ja kun puhutaan ’vain Raamattu/ Kirjoitukset’ perusteesta, niin Raamatun ulkopuolisia käsitteitä ei ole syytä käyttää, kuten sakramentit, vaikka olisikin vain kysymys sanasta.

    • Olli,

      Arvostan, että kommentoit!

      Olen pariin otteeseen maininnut tästä ’kirkollisten’ tiedottamisesta, joka useimmiten koskee vain Suomen Helluntaikirkon (myöh. SHK) tiedotusta, vailla paikallisseurakunnalista näkyä.

      Mielestäni Kotimaa ei ole uutisoinnut muuta helluntalaisuudesta, kuin mitä sille on tiedotettavaksi annettu. Eli ei ole ollut kysymys kallistumavapaasta uutisoinnista.

      Viimeisimmät tiedotukset, koskien ’punttien’ tasaamista, mitä kielteiseen käyttäytymiseen tulee, koskee pelkästään toimia Helluntaikirkon johdon kanssa, jotka jo ovat erinomaisessa toisiaan silittelevässä yhteydessä. Tiedotuksessa tuli esille nimet Mika Yrjölä ja Klaus Korhonen. Yrjölä on tämän hetken SHK:n puheenjohtaja ja hänen homouden ymmärtämiseen on sotkeutunut sen hyväksymistä. Asia on voitu todeta Yrjölän kirjoituksista ja useasta taltioidusta puheesta.

      Korhonen on näyttänyt pääasialliseksi tehtäväkseen mentoroida helluntaisaarnaajia Roomalaiskatolisuuden ymmärtämiseen aina siitä lähtien kun hän liitti kredentiaaleihinsa TM-tittelin.

      Edellämainitut henkilöt ovat häivyttäneet sen viestin, joka annettiin alkuseurakunnalle ja sitten ei-kirkolliskokousten uomassa kulkeville ja joita miljoonittain vainottiin, tappamisiin asti.
      Lk. 6:26 ”Voi teitä, kun kaikki ihmiset puhuvat teistä hyvää! Sillä niin tekivät heidän isänsä väärille profeetoille.”
      Kaikkien suosio, niidenkin, jotka tuovat synnin Seurakuntaan, on tärkeä. Niiden, jotka eivät astu Jeesus-tielle ahtaasta portin vaan sakramentin kautta.

      Joh. 10:
      9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
      10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

      ——
      Helluntaiherätyksien tehtävä ei ole ollut tiedottaa tekmisistään ja nostaa medianäkyvyyttä. Julkisivun kiillottaminen, hovikelpoisemmalta näyttäminen, jumaluusopillisten tutkintojen haaliminen ja niiden esittely, ei edistä Evankeliumin julistusta. Nämä asenteet ja toimet tekevät Jumalan Seurakunnan hyväksyttäväksi maallisille ja maanalaisille tahoille.

  2. Juha Heinilä tuot esille seuraavaa:

    ”” 1. Jumalan sana – Apostolit saarnasivat Jumalan sanaa, joka kävi kuulijoiden sydämen läpi ja he pysyivät apostolien opetuksessa. 2. Kaste – Ne, joiden lävitse Jumalan sana oli käynyt tulivat kastetuiksi ja liittyivät pyhien yhteyteen, koinooniaan. ””

    Kuinkas on tnä päivänä kun evankeliumia julistetaan ja se käy ihmisen sydämen läpi, mitä tulee tehdä?

    Pitääkö ottaa kaste ja liittyä pyhien yhteyteen?

  3. En halua mitenkään rajoittaa sanomisen vapautta. Mutta minusta olisi vähintäänkin oikein ja kohtuullista, että helluntailaiset kävisivät sisäistä ja omaehtoista keskusteluaan liikkeensä tiedotuskäytännöistä muualla kuin luterilaisen kirkon lehden palstoilla. Siihen nimittäin on molemmilla osapuolilla ihan omatkin mediat ja keskustelukanavat: Ristin Voitto ja Ristin Kansa.

    Samalla muistuttaisin osapuolten, eli Suomen Helluntaikirkon ja Suomen Helluntaikansa ry:n yhteisestä julkilausumasta vuodelta 2014. Siinä osapuolet toteavat, että ”….tahdomme kaikessa toiminnassamme elää Jumalan Sanan ohjeiden mukaisesti pidättäytyen kaikesta epäasiallisesta ja panettelevasta tiedottamisesta toistemme suhteen”.

    Kokonaan toinen asia on se, että Kotimaa tekee journalistisiesta perusteista lähteviä uutisjuttuja luterilaisen kirkon ja helluntaiherätyksen välisistä oppikeskusteluista ja niiden tuloksista. Niitä olin muuten selostamassa Kotimaahan jo 1970 luvulla. Että perinteitä kyllä on ja pitkä tie on kuljettu sovinnon ilmauksiin. Ei sitä ole syytä turhentaa liikkeen sisäisillä kähinöillä.

    • Kuosmanen. ” Että perinteitä kyllä on ja pitkä tie on kuljettu sovinnon ilmauksiin. Ei sitä ole syytä turhentaa liikkeen sisäisillä kähinöillä.”

      Juuri näin, ja erilaiset oppikeskustelut ovat jatkuneet vuosikymmeniä. Minustakaan äskettäinen sovinnon ele ei tullut kuin ilmasta vaan on hyvän kehityksen hedelmää. Kyllä yhteyspyrkimykset ja dialogi on hyvästä, jos tahdotaan oikeasti ymmärtää toista jaa rakentaa yhteyttä. Ei hengellinen yhteys ja opista puhuminen ole vastakkaisia tai toisensa poissulkevia asioita.

    • Hannu Kuosmanen,

      On todennäköistä, ettet lukenut, mitä alotuksessani kirjoitin.

      Kirjoitin: “Helluntaiherätys, eli noin 250 paikallisseurakuntaa vai Suomen Helluntaikirkko, neljänkymmenenneljän paikalliseurakunnan sisällä.”
      On kysymyksessä kaikki helluntaiseurakunnat Suomessa, ja niitä on n. 250. Helluntaikirkko on rekisteröitynyt 44 paikallisseurakunnan sisään, joissa osa seurakunnan jäseniä ja heidän alaikäiset lapset, on rekisteröitynyt Helluntaikirkkoon.

      On ymmärtämättömyyttä tuoda viittauksia sopimuksiin, jotka eivät koske helluntaiherätyksen paikallisseurakuntia ja Helluntaikirkkoa.

      Kuitenkin on syytä mainita, että suurin sekaannus helluntalaisuudessa on Suomen Helluntaikirkon perustaminen. Se ei ole saannut mitään myönteistä aikaan toiminnassa, jossa asioiden hoitoon ei tarvittu kirkkorakennelmaa.

      En ole tuonnut helluntaiherätyksen kiistoja (kähinöitä) tälle foorumille enempää, kuin ne on yleensä tiedotuksessa tullut esiin. Olli Seppälä vastasi asiaan ja siinä vastauksessa tuli esiin se, että Kotimaalle tarjottu tiedotus on tullut Helluntaikirkon alotteesta, koska poikkeuksista ei mainittu. Tällainen kuiva journalistinen vire on ammattitaitoa.

      Sinä olet konkariselostaja, mitä helluntaisuudesta tiedottamiseen tulee. Näin ymmärrän viestisi? Kokemuksestasi huolimatta et tällä kommentillasi selosta niinkuin selostaa tulee. Se voi olla vain huolimattomuutta, joka ei ole parantumaton vaiva.

    • Antti Hämäläinen,

      90-luvun lopulla sain c-kasetin veljespäiviltä Porista. Siinä Juhani Kuosmanen toi terveisiä neuvottelukunnan kokouksesta evlut kirkon edustajien kanssa. Hän ilmoitti siinä, että neuvottelut ev lut kirkon kanssa eivät ole olleet hedelmällisiä, koska ihminen ei voi tulla uskoon/uudestisyntyä kahta kertaa. Kysymys oli oppikeskusteluista jotka tuolloin laitettiin jäihin sakramentaalisen vesiesteen vuoksi. Joitakin vuosia aikaisemmin saman neuvottelukunnan toinen jäsen mainitsi minulle yhden evlut piispa-jäsenestä, joka kysyi, että ettekö te helluntalaiset pidä meitä luterilaisia (tarkoitti uskoontullleita) ollenkaan veljinänne? Hänelle vastattiin, että te olette meidän kastamattomia veljiä.

      Ei ole oppikeskusteluja, ellei ole sitä pelastusoppia, minkä Raamattu opettaa. Vasta sen jälkeen alkaa matka taivaan tiellä, jonka nimi on Jeesus.

    • Reijo, kuten alun perin totesin, minusta Kotimaa ei ole helluntailiikkeen sisäisten kiistojen käsittelyn foorumi. Se oli myös kommenttini pointti, ei mikään helluntailiikkeestä tiedottaminen, johon minulla ei ole mitään intressiä.

      En ymmärrä, mitä ymmärtämättömyyttä on viitata helluntailaisuuden sisäisten kiistojen osapuolten väliseen sopimukseen. Tammikuussa 2014 annetun julkilausuman ovat allekirjoittaneet Suomen Helluntaikirkon hallituksen puheenjohtaja Pekka Havupalo ja Suomen Helluntaikansa ry:n hallituksen puheenjohtaja Heikki Ahonen. Nähdäkseni nämä edustavat yhdessä koko jakautunutta helluntailiikettä.

      Julkilausumassa on myös lause: ”Helluntailiikkeen sisäisen yhteyden edistämiseksi ja Jumalan valtakunnan rakentamiseksi kehotamme kaikkia helluntaiseurakuntien jäseniä kohtelemaan seurakuntien rekisteröitymisasiasta eri tavalla ajattelevia kunnioittavasti ja yhteyttä rakentaen.”

      Se, että kaikki individualistit eivät koe tämän koskevan myös itseään, ei tietysti ole mikään uutinen. Sama ilmiö näkyy myös luterilaisen kirkon kiistoissa. Niissä on ihan tarpeeksi selvitettävää ilman, että vielä erikseen pitäisi Kotimaan palstoilla käsitellä myös helluntailaisten sisäisiä oppikysymyksiä.

      Toki Kotimaa olisi voinut selvyyden vuoksi mainita alkuperäisessä uutisessaan, että nyt toteutettu sovinnon ja anteeksipyynnön ele ei koskekaan kaikkia helluntailaisia. Mikä tietysti olisi vienyt pohjaa koko sovintotapahtumalta. Siitäkö Reijo nyt haluat muistuttaa?

    • Mänttäri: ”Ei ole oppikeskusteluja, ellei ole sitä pelastusoppia, minkä Raamattu opettaa.”

      Mänttäri ei itse tykkää oppikeskusteluista, joihin olen häntä koettanut vetää mukaan. Väitän nimittäin, ettei helluntailaisten pelastusoppi ole sen enempää oikea tai väärä kuin luterilaistenkaan.

      Helpoin tapa osoittaa helluntailaisten, kuin muidenkin oikeaoppisten, pelaastusoppi vääräksi, on lukea Jeesuksen profetia kansajen tuomiosta, Mat.25. Siitä löytyy Raamatun pelastusoppi millintarkasti valaistuna.

      Luetaanko yhdessä, tiukasti sanassa pysyen?

    • Mänttäri. ”Ei ole oppikeskusteluja, ellei ole sitä pelastusoppia, minkä Raamattu opettaa. Vasta sen jälkeen alkaa matka taivaan tiellä, jonka nimi on Jeesus”.

      En oikeinn ymmärrä, mitä tarkoitat. Suurin osa Suomen uskovista on käsittääkseni ev.lut. kirkon piirissä.
      Oppikeskustelujahan käydään juuri opillisten kysymysten selventämiseksi. Kyllähän sekin on hyvä kysmys, että miten kirkon piirissä on niin paljon uskovia. Kyllä se minulle viestii siitä, että sielläkin voi aivan hyvin pelastua, ja sen jälkeenhän ollaan taivastiellä.

  4. Hannu K:n kommentiin, 21.10.2018 12:05 :

    Toistat asiaa,jonka ensin oletin olevan ymmärtämättömyyttäsi. Perun kuitenkin arvioni sinusta, koska en sittenkään usko ymmärryksessäsi olevan mitään puutetta, mutta tietosi ovat väärät.

    Sanoin jo, että viittaamasi sopimus ei liity tähän keskuteluun. Olisit voinut tarkistaa sen. Sopimus ei ole 15 prosentin ja 85 prosentin välinen sopimus. Se on Helluntaikansan ja Suomen Helluntaikirkon välinen. Helluntaikansa on “ryhtiliike” Suomen helluntalaisuudessa, eikä edusta sitä paikallisseurakunnissa olevaa osaa, joka ei Helluntaikirkkoon kuulu. Helluntaikansa ry:n merkityksestä ja synnystä voimme käydä erillisen keskustelun, mutta ei tässä blogikirjoituksessa. Eli, vielä kerran jankuttamasi sopimuksen allekirjoittajat eivät “edusta yhdessä jakautunutta helluntailiikettä”.

    Mainitsin myös, että en ole keskustelemassa helluntaiherätyksen sisäisistä ‘kahinoista’, vaan Kotimaan tiedotuksesta. Mainitsin myös, että olen asiasta ennenkin tehnyt huomion, mm. kommentoimalla, mitä tulee Helluntaikirkon tiedotukseen, jonka kallistuma ei vastaa seurakuntien näkemystä.

    “Se, että kaikki individualistit eivät koe tämän koskevan myös itseään, ei tietysti ole mikään uutinen.” Tämä on, mielestäni, tarkoitettu loukkaamaan minua. Toisaalta se varmaan poistuu, jos pääset ymmärtämään asetelman 15-85%. En edellytä sinulta kuittausta asian laidan ymmärtämisestä. Riittää, ettet etene enää samaa polkua.

    Kotimaan uutisointi on journalistista ja kaikkiin uutisiin on annettu K24:ssä mahdollisuus kommentointiin.

    • Tapio T. lukee Mt 25:stä sellaista mitä siinä ei lue. Tuossa kohdassa ei puhuta lainkaan pelastusopista. Se on kokonaan Tapion omasta mielikuvituksesta peräisin.
      Olennaista tuossa tekstissä on se, ettei kyseiset henkilöt tienneet tehneensä hyviä tekoja, eikä toiset taas tienneet jättäneensä niitä tekemättä. Mitään pelastusoppia ei voi rakentaa sen varaan mitä kukaan ei tiedä.

      Mat.25 kertoo kyllä hyvistä teoista. Vanhurskaat eivät tienneet tehneensä niitä. Syy on siinä, että vanhurskaat eivät tee mitään hyviä tekoja, he elävät vain niissä. Kristus on valmistanut ne heille, joten he eivät itse niitä tee. He elävät elämäänsä Kristuksen puhdistamina ja kulkevat Hänen johdatuksessaan hyvistä teoista toiseen. Koko kristityn elämä on yhtä hyvää tekoa. Se hyvä teko on Kristuksen seuraaminen ja Hänen johdatuksessaan eläminen.

      Muut sen sijaan pyrkivät kovasti tekemään hyviä tekoja, jotta saisivat pisteitä ja pääsisivät paremmalle puolelle. Heiltä jää vain tärkeimmät teot tekemättä, koska eivät havaitse niitä hyviksi teoiksi. He eivät tee mitään Kristuksen tähden, eikä Hänen johdossaan. Heidän kaikki tekemisensä on heidän omaa työtään heitä itseään varten. Mat. 25 ei kerro miten voi pelastua, vaan sen millaisia ovat ne, jotka pääsevät iäiseen iloon. Muut uskovat tekevänsä hyviä töitä ja voivat tehdä niitä paljonkin. Työ on kuitenkin turhaa pelastuksen kannalta. He voivat antaa miljoonia mielestään hyviin tarkoituksiin. Saadakseen paremman paikan kuolemansa jälkeen.

      Vanhurskailla on erilainen suhde hyviin tekoihin. He tietävät pelastuvansa Kristuksen sovitustyön tähden. Joten oman pelastuksensa tähden heidän ei tarvitse tehdä yhtäkään hyvää tekoa. Eikä heidän tarvitse edes suunnata mielenkiintoaan niihin. Niin kuin helposti käy kun lukee tuon tekstin. Siinähän puhutaan tekemättömistä teoista. Ei vanhurskaiden mielenkiinto kohdistuu Kristuksen täydelliseen sovitustyöhön, joka täydellisesti riittää heidän puolestaan. Näin vanhurskaat ovat vapaita hyvistä teoista ja kaikista vaatimuksista niiden tekemiseen. Vanhurskaat eivät tuhlaa aikaansa sen miettimiseen mitä hyviä tekoja heidän pitäisi tehdä. Heille on ominaista kysellä aina ja kaikessa johdatusta elämäänsä.

    • Joo, muistan ilmoituksesi. Oikeaoppiset eivät tykkää leikkiä kanssani, kun kysyn asioita, joihin he eivät osaa vastata. M. Ryösö jopa lähetti sähköpostilla toiveen, etten kirjoittaisi hänen blogiinsa ja pysyisin muutenkin poissa K24:n sivuilta. Mänttärille pisteet siitä, ettei poistanut kommenttiani. Se on ollut positiivinen yllätys.

      Mitä tulee itse blogin aiheeseen, niin olen Mänttärin kanssa samaa mieltä. Helluntaikirkkolaiset kaappasivat seurakuntia likaisella pelillä, mikä kertoo heidän vanhurskaudestaan eli oikeudenmukaisuudestaan. Tarkoitus ei pyhitä keinoja, ei edes uskonnoissa. Kyse on vallanhimosta, turmeluksen pahimmasta muodosta. Helluntaikirkko liittyi muiden valtakirkkojen rintamaan.

      Riidelty on oikeudessa asti.

      https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/porin-helluntaiseurakunnalle-karajaoikeuden-paatos/

      Siinä on monen veljen ja siskon välit tulehtuneet. Ovatko kirkkolaiset nyt tyytyväisiä? Sama meno luterilaisuudessa, millä viittaan Luther-säätiöön ymv. Oikeaoppisuus on myrkkyä. Varsinkin kun sellaista ei voi ainakaan kristillisyydessä olla. Mutta kun on, ja se on ongelma.

  5. Kiitos Reijo korjauksesta. Ymmärsit asian täysin oikein. Mikä juontaa siitä että meillä molemmilla on se oikea usko, jota Tapio, niin kovasti pyrkii kumoamaan. Siinä näenkin Tapion tekstien suuren arvon. Evankeliumia puolustaessamme pääsemme itse syvemmälle sen suureen salaisuuteen. Josta suuri kiitos Tapiolle. Muutenhan emme joutuisi koko asia noin syvällisesti pohtimaan. jollei Tapio meitä siihen pakottaisi. Tapio sen sijaan ei voi mitenkään käsittää sitä, ettei hyvillä teoilla ole mitään arvoa taivaan portilla. Siinä tulee esiin juuri tuo evankeliumin salattu luonne.
    Tapio kulkee aarteen viereltä ja katselee sitä jopa. Pitäen sitä täysin mitättömänä ja arvottomana. Koska Jumala on salannut evankeliumin, niiltä, jotka sitä ei tahdo ottaa lapsenmielisesti ja avoimesti vastaan. Meille lapsenmielisille tuo ilosanoma on elämämme suurin voima. Tapion ja muiden kaltaistensa hyökkäykset saavat meidät tutkistelemaan salaisuutta syvemmin ja uudet löytömme suuresti innostavat ja riemastuttavat meitä. Joten antaa vain Tapion tehdä omaa työtään evankeliumin puhtauden hyväksi. Siitäkin huolimatta, että hänen tapansa voi meitä ärsyttää.

    • Pekka!

      Väärästä , kieroon väännellyistä Kirjoitusten tulkinnoista Pietari varottaa, 2.Piet. 3:16 “
      …jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.” –

      Sitten Pietari painottaa, että tällaista Raamatun kieroon tulkintaa, kieroon vääntämistä, tulee esiintymään. 17. jae: “ Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,” .

      Tätä 17. jaetta pidän tärkeänä, koska siinä sanotaan, että tämä on annettu kaikille Sanan pohjalla vaeltaville varotukseksi, aina meidän päiviimme asti. Vaikka Pietari viittaa Paavalin kirjoituksiin ja, että ne olisivat vaikeatajuisia, niin samalla hän sanoo, että ne ovat vaikeatajuisia niille, jotka ovat langenneet pois Totuudesta tai eivät koskaan ole Totuuden todelliseen tuntemiseen päässeetkään.

      En ole kovin innostunut, että väärä ja vääntely voi olla eduksi päästä syvempiin uskonelämän salaisuuksiin. Mielummin sanoisin, että ne eivät vahingoita Totuutta vaan omalla käänteisellä tavalla, kirkastavat Evankeliumia.

      Jokainen pysyy pystyssä oman herransa edessä. Herroja on kaksi ja kumpikin tukee omaansa, pitää hänet pystyssä omien tarkoitusperiensä edistämiseksi.

      Koen kohdallasi, niinkuin edesmennyt ystäväni Veikko Manninenkin, että uskovia on muuallakin kuin helluntaiherätyksessä.

  6. Siirsin tätä allaolevaa Tapio T:n kommenttia Pekalle, tänne itsekseen. Emmin, haluanko siirtää ne pois. Olkoon toistaiseksi, mutta en pidä hyödyllisenä niitä kommentoida.

    Tapio Tuomaala:

    Kiitos tunnustuksesta. Ei tosiaan kannata uskoa mitään, mitä sanon, vaan tutkikaa itse, miten asiat ovat.

    Pesonen: ”Tapio sen sijaan ei voi mitenkään käsittää sitä, ettei hyvillä teoilla ole mitään arvoa taivaan portilla.”

    Ei apostolikaan voinut käsittää sitä, miten hyviät teot voidaan mitätöidä, koska kirjoitti korinttilaisille:

    ”Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.”

    ”Sillä kaikkien meidän ” tarkoittaa myös apostolia.

    Mites kansojen tuomio alkaakaan? Luetaan:

    ”Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.”

    Kerrataan apostolia: ”…meidän …ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen…”

    Ok, juttu ei ole näin yksinkertainen, koska pitää ensin selvittää, mitä saattaa tarkoittaa valinta Jumalan ennaltatietämisen mukaan. Lampaat ja vuohet tuomitaan Jeesuksen paluun yhteydessä, mutta ei tietenkään valittuja. Heitä tuomitaan jo maan päällä eläessään, tekojensan mukaan. Vt:n henkilökuvat kertovat tästä asiasta.

    Ennaltatietämisestä nousee aina suuri parku. Jos jotkut on valittu edeltä taivaaseen, niin toiset on valittu edeltä helvettiin. Toki päättely on oikein kristillisen pelastusopin mukaisesti. Vaan kun kirkkojen ja herätyslikkeiden pelastusoppi on perusteitaan myöten väärä ja siten Raamatun pelastusopin vastainen. Kansojen tuomiossa on Raamatun pelastusoppi.

    Ehkä meidän ero on siinä, että uskon KAIKEN kirjoitetun pilkkuja sanapäätteitä myöten. Se johtaa siihen, että jokaisen Raamatun jakeen on sovittava siihen käsitykseen, jonka on hahmottanut mielessään. Tämä tarkoittaa alkutekstejä. Kirkon Ut:n suomennos on teologinen väärennös.

    Alkuteksteihin tutustuminen ja niiden suomentaminen on internetin aikana mahdollista jokaiselle. Ei siihen tarvita yliopiston käymistä eikä kielitaitoa, ei älykkyyttä, ei edes englannin osaamista. Voin sen todistaa 🙂

    • Teet hyvin, kun poistat kirjoitukseni, koska konteksti ei ole oikea. Perusteeksi lainaan Mänttärin omia sanoja:

      ”Väärästä , kieroon väännellyistä Kirjoitusten tulkinnoista Pietari varottaa, 2.Piet. 3:16 “ …jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.” –Sitten Pietari painottaa, että tällaista Raamatun kieroon tulkintaa, kieroon vääntämistä, tulee esiintymään. 17. jae: “ Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,”

      Sen verran voi vielä kommentoida, että 2.Piet. 3:16 on käännetty harhaan johtavasti, jotta tuettaisiin kirkon teologista väärennöstä. Oikea käännös: ”kuten hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota oppimattomat ja epävakaat vääntelevät, niin kuin muitakin kirjoituksia, omaksi tuhokseen.”

      Tosiaanko te uskotte, että kadotustuomion saa siitä, että oppimaton vääntelee apostolin kirjoituksia? Miksi te uskotte Jumalan olevan niin julma kuin kirkon Ut väittää vääntäessään kieroon Pietarin sanoja?

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.