Häpeästä kunnia!

Häpeästä kunnia!

Viittaan Filippiläiskirjeeseen 3:

19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

On kysymys lihallisesta mielihyvästä, ruumiillisesta mässäilystä.

Hävettäväksi todettu ja tuomittu saatettiin kunniaan, kun RKK:n Australian piispan 6 vuoden tuomio muutettiin ja hänet todettiinkin syyttömäksi lasten hyväksikäyttöön. Vastoin todisteita paavit antoivat laajan tunnustuksen Pell’n toiminnalle. 

18 jakeessa Paavali tuo tuskansa ristin vihollisista, jotka ovat olleet Jeesuksen seuraajia, mutta nyt seuraavat Saatanaa, uskonnollisen kaavun sisällä. 

Jumalan seurakunnan tehtävä ei ole paimentaa ulkopuolisia, vt.1.Kor..5:9-13. ” Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.”

Muutaman vuoden ajan on maailmallinen ”totutuksen henki” virrannut uskovien yhteisöihinkin.  Itse olen viettänyt paljon aikaa sukupuolisten poikkeavuuksien kamppailevien kanssa. Suuri osa kuitenkin on osoittautunut vilpilliseksi eli haetaan sielunhoitajaa, joka voisi langeta heidän kanssaan. Kuitenkin monta voittoa on saatu joskus jopa päivittäisiä taisteluja voittaen ja lankeemuksesta nousten.

Pell’n ja katolisten pappien lapsiin sekaantuminen ei sisälly Seurakunnan toimivallan piiriin. Se kuuluu kuitenkin maalliselle oikeudelle, jonka valtuutus on ollut estettynä vielä vuosituhannen vaihteessa. Useassa Italian TV-ohjelmassa 2000-luvun alusta lähtien, Vatikaanin kurinpidollista korkeinta tasoa edustava piispa Fisichella, toisti, että nämä pappien pedofiliatapaukset kuuluvat kanoonisen lain piirin ja kirkko heidät rankaisee. 

Blogini tarkoitus on painottaa uskovien tehtävää, mikä ulottuu vain uskovien yhteyteen. Silti parannuksen saarnaaminen kuuluu Seurakunnalle. Parannuksen tuloksen, lahjavanhurskautuksen esilläpito tervehdyttää yhteiskuntaa, ajallisesti, niin uskovien yhteydessä kuin yleisesti uskonnollisuudessa ja sen ulkopuolella eli kuolemaan asti.

30 kommenttia

  • Martti Pentti sanoo:

    Kol. 2:12 käsittelee samaa teemaa kasteesta sekä surmaavana että pelastavana: ”Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Kaste on symboli, vertaus, kuva todellisesta, sisäisestä Pyhän Hengen työstä, johon suostutaan tai kieltäydytään.

      On kysymys näkymättömästä, ikuisesta asiasta, johon meidän tulee mielemme/katseemme kohdistaa. Todellinen vesi hukuttaa, sen kuva-arvo on kerrottu 1.Piet.3:20, 21.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Kaste on symboli, vertaus, kuva todellisesta, sisäisestä Pyhän Hengen työstä, johon suostutaan tai kieltäydytään.” Toki kaste on symboli. Symboli ei kuitenkaan ole mitään, josta tulee sanoa ’vain symboli’. Uskontunnustuskin on symboli, mutta sen merkityksestä lausutaan Room. 10:10: ”Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Martti,

      mennee jankutukseksi, eli riittää!

      Kantasi olet tuonut esille ja se on linjassa kaiken sen kanssa, mitä Raamatusta ei löydy, mikä on teologiaa. Eli kasassa ja taputeltu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Se on linjassa kaiken sen kanssa, mitä Raamatusta ei löydy.” Vaikka sinä, Reijo Mänttäri, et löytäisi, se ei tarkoita, etteikö olisi löydettävissä sille, joka avoimin silmin etsii.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Jankutuksesi jatkuu, ja voi tällaisina ”ysköksinä” jatkua loputtomiin – eli saa poikki vain lopettamalla! Annan nämä kaksi viimeistä olla esillä hetken aikaa ja sitten poistan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Reijo Mänttäri

    Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.