Häpeästä kunnia!

Häpeästä kunnia!

Viittaan Filippiläiskirjeeseen 3:

19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

On kysymys lihallisesta mielihyvästä, ruumiillisesta mässäilystä.

Hävettäväksi todettu ja tuomittu saatettiin kunniaan, kun RKK:n Australian piispan 6 vuoden tuomio muutettiin ja hänet todettiinkin syyttömäksi lasten hyväksikäyttöön. Vastoin todisteita paavit antoivat laajan tunnustuksen Pell’n toiminnalle. 

18 jakeessa Paavali tuo tuskansa ristin vihollisista, jotka ovat olleet Jeesuksen seuraajia, mutta nyt seuraavat Saatanaa, uskonnollisen kaavun sisällä. 

Jumalan seurakunnan tehtävä ei ole paimentaa ulkopuolisia, vt.1.Kor..5:9-13. ” Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.”

Muutaman vuoden ajan on maailmallinen ”totutuksen henki” virrannut uskovien yhteisöihinkin.  Itse olen viettänyt paljon aikaa sukupuolisten poikkeavuuksien kamppailevien kanssa. Suuri osa kuitenkin on osoittautunut vilpilliseksi eli haetaan sielunhoitajaa, joka voisi langeta heidän kanssaan. Kuitenkin monta voittoa on saatu joskus jopa päivittäisiä taisteluja voittaen ja lankeemuksesta nousten.

Pell’n ja katolisten pappien lapsiin sekaantuminen ei sisälly Seurakunnan toimivallan piiriin. Se kuuluu kuitenkin maalliselle oikeudelle, jonka valtuutus on ollut estettynä vielä vuosituhannen vaihteessa. Useassa Italian TV-ohjelmassa 2000-luvun alusta lähtien, Vatikaanin kurinpidollista korkeinta tasoa edustava piispa Fisichella, toisti, että nämä pappien pedofiliatapaukset kuuluvat kanoonisen lain piirin ja kirkko heidät rankaisee. 

Blogini tarkoitus on painottaa uskovien tehtävää, mikä ulottuu vain uskovien yhteyteen. Silti parannuksen saarnaaminen kuuluu Seurakunnalle. Parannuksen tuloksen, lahjavanhurskautuksen esilläpito tervehdyttää yhteiskuntaa, ajallisesti, niin uskovien yhteydessä kuin yleisesti uskonnollisuudessa ja sen ulkopuolella eli kuolemaan asti.

  1. Viittaan lukuisiin lehtiartikkeleihin, jotka koskevat kardinaali Pell’ä. Korkeassa asemassa olevien katolisten pappien pedofiilinen toiminta on ollut massiivista vuosisatojen ajan. Samalla voimalla millä ne on peitetty ja kiistetty ja niiden esilleottajat tuomittu kadotukseen, ne on vesitetty toistuvilla paavien asian kieltämisellä tai asiasta tietämättöminä esiintymisiin, jos senkään vertaa.

    Esimerkiksi Pell’n kohdalla julkaisi paavi Francesco alkaneensa toimittamaan päivittäisiä esirukouksia, ettei syytöntä syylliseksi tuomittaisi. Samanlaista toimintaa harjoitti Benedictuskin, kun Mexicon käynnin aikana antoi erityisen huomion ja arvonnousun sikäläiselle runsasta pedofiliaa harjoittaneelle piispalle. Pedofiilian uhreja ei paavi silloin edes ottanut vastaan.

    Häpeän muuttuminen kunniaksi on ”hoitunut” totutuksella. Tarkoittaa kriittiseksi tarkoitettuja kirjoituksia mm. RKK:n omissa julkaisuissa, joissa päädytään kirkon erehtymättömyyteen ja mainintaan että kaikki paavia myöten ovat ihmisiä, erehtyväisiä, ja että kantamme pedofiliaan on ehdottoman kielteinen. Tätä kun toistetaan, niin vaiva ikäänkuin poistuu, vaikkei mikään muutu, vaan korkeintaan peittely kehittyy ja liukenee yleiseen homouden hyväksymiseen jota se nauttii ei-uskonnollisen lainsäädännönkin puolesta.

  2. Martti,
    vt. kommenttisi:

    17.01.2023 08:05
    ”Ei ole kysymys laitoksesta, vaan yksilö(i)stä.” Ei ole kysmys kummastakaan. Jumala toimii seurakuntansa kautta. Seurakunta on yhteisönä Jumalan kansa, Kristuksen ruumis ja Hengen temppeli.”

    ———————————

    Asioilla on taipumus järjestyä ja järjestäytyä Pyhän Hengen virvoittavassa vaikutuksessa.

    Matt.18:
    20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.

    Ensimmäinen Seurakunta muodostautui v. 30 Jerusalemissa niistä, jotka Temppelin pylväskäytävässä n. 500 Jeesuksen seuraajaa saivat Pyhän Hengen kasteen ja todistivat vierailla kielillä Jerusalemiin kokoontuneille erikielisille juutalaisille. Pietarin saarnan vaikutuksesta 3000 otti ilolla vastaan Evankeliumin ja kastattivat itsensä.

    Alkuseurakunnassa, sen perustautuessa, oli enemmän kuin kaksi ja Jeesus oli siellä Henkensä kautta heidän keskellään.

    Alkuseurakunnan koostumuksesta Apt. 2:44, kertoo tyhjentävästi: ”Ja kaikki, jotka USKOIVAT, OLIVAT YHDESSÄ……”

    Eli Jumala pelastaa yksi kerrallaan ja paikallisen Seurakunnan koko on 2-3 uskovaa ja siitä ylöspäin.

    Eli Seurakunta ei ole laitos, vaikka jopa sakramentilliselle pohjalle perustettuun laitoksen jäsenluetteloon kuuluu Kristuksen Ruumiin jäseniä.

    Paikallinen seurakunta koostuu ”temppeleistä” uskovista. Se on yhteys, missä ja minkä keskellä Jeesus on, Hän joka on Totuuden Pylväs ja Perusta.

    • ”Paikallinen seurakunta koostuu ’temppeleistä’ uskovista.” Temppeleitä on vain yksi. Kukaan yksilö ei ole muuta kuin elävä kivi osana yhteistä Hengen temppeliä. Mitä tarkoittaa ’laitos’, käsite, jota vierastat? Sen taustalla näen kaksi latinalaisperäistä termiä, instituutio ja organisaatio. Edellinen sana merkitsee järjestelyä, opastusta tai periaatteita. Jälkimmäinen on kreikkalaislähtöinen sana ja tarkoittaa välineistöä tai elimistöä. Käytännöllisyydestä on siis kysymys. Uuden testamentin kirjeisiin on talletettu opastusta siitä, miten seurakunnan eri elimet järjestetään toimivaksi kokonaisuudeksi.

  3. Roomalaiskatolisen kirkon nettilehti, Crux’n päätoimittaja puhuu ja kirjoittaa:

    Death of Cardinal Pell – his life and legacy: Last Week in the Church with John Allen Jr.: https://cruxnow.com/last-week-in-the-church/2023/01/death-of-cardinal-pell-his-life-and-legacy-last-week-in-the-church-with-john-allen-jr/

    Lehti on keskeisimpiä katolisuuden tiedotuskanavia netissä. Tässä päätoimittajan puheessa on voimakas vetoomus Pell’n maineen puhdistamiseen. Tämä on linjassa paavi Francescon päivittäiselle julkisuus-esirukoukselle että syytön ei joutuisi kärsimään. Pell’n 6 vuoden tuomio Australiassa kumottiin kun hän oli ollut vankilassa 442 päivää.

    Crux-julkaisun perustelut ovat hyvin kyseenalaiset. Pell’n syyttömyys ei ole se juttu, vaikka hän näin vetosi oikeudessa, vaan hänen arvokas käyttäytyminen oikeudenkäynnissä. Lisäksi hänen kymmenien vuosien toiminta katolisessa kirkossa, sekä Cruxin päätoimittaja Allen kodissa päivällisen syönti sekä Pell’n läheisyys ja tuki, kun Allen joutui sairaalaan.

    Siis kompensoivien toimintojen vaikutus ja niiden mittavuus nuoriin poikiin sekaantumisien rinnalla. Pedofiliaa ei kielletty, vaikka syytetty itsensä syyttömäksi määritteli. On useinkin tapahtunut, että vankilaan joutunut ikääntynyt ja sairas saa vapautuksen vankilasta.

    Koska kirkko on erehtymätön, niin perustelujen ohuus ja jopa lapsellisuus ei haittaa.

    Tällaista samaa harhautusta on esitetty ympäri maailmaa samanlaisissa tuomioissa. USA:ssa näitä lapsiinsekaantuneita pappeja tulee esiin jatkuvasti vt. https://eu.ydr.com/story/news/2019/09/04/list-abusive-priests-other-clergy-every-state-since-pennsylvania-grand-jury-report/2139297001/

    Kun edellinen delegaatio, lähinnä luterilainen, kävi vierailulla vuoden alussa 2020, niin silloin paavi painotti RKK:n ja Evlut kirkkojen välisen yhteyden perustan, eli kasteen. Se on perusta, mikä sakramentaalisesti pelastuvat yhdistää. Tällaisesta yhteydestä, perustasta ei Raamattu puhu. Kasteen merkitys on omassa yhteydessä, muttei pelastavassa merkityksessä muutoin, kuin sitä vastaan kapinoitaessa.

    Tämä seuraava on KK38 mukaan, mutta jakeen 8 merkityseron vuoksi KK 92 versio on rinnalla, mikä ohjaa kirkon erehtymättömyyteen.
    1.Joh. 1:5-10:

    5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.

    6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

    7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

    KK38/ 8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
    KK92/ 8 Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. KK92

    9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

    10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

    • Lainaus on jakeesta 1. Piet. 3:21. Edellisen suomennoksen mukaan: ”Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.”

    • Martti,

      Otat esille sakramentaalisen kirkon perustuksen, eli (lapsi)kasteen.

      Näissä kahdessa kommentissasi tulee ”teologian sukkiinsa sotkeutuminen” esille.

      KK38 kertoo alkuperäisen tekstin sanoman, eli kääntää sen oikein. KK92 muoto, eli tulkinta, ”esikuvan mukaisesti ..” on väärin. Kaste esikuvana on veteen hukkumista, aivan niinkuin Muromakin asian ensin ilmaisee. Kaste vertauskuvana kertoo kuinka ennen vettä astuttiin pelastuksen arkkiin sisälle, johon sitten mm. sateen yltyessä oli kaikki pyrkimässä. Kuten useinkin olen sanonut, että näin on tänäänkin, että vesi hukuttaa, vaikka sitä olisi vain kourallinen.

    • ”Vesi hukuttaa, vaikka sitä olisi vain kourallinen.” Aivan. Kastevesi hukuttaa vanhan ihmisen ja pelastaa uuden Jumalan lapseksi.

    • Martti,

      Vaikka lyhyt, niin silti väärin oivallettu. Siksi haluankin jonkinlaisen laatulausunnon antaa näiden monivuotisten tokaisujen johdosta, että nistä ei vielä mikään ole osunut Oikeaan.

      Mitä tähän kommenttiini tulee, mihin vastaat, niin siinä olen halunnut tuoda esille täyden sekavuuden niin kielellisesti kuin opillisesti eikä ole pelkästään sinun keksintösi.

      Ensin menee esikuva ja esimerkki sekaisin ja sitten esikuva lähtee lisälaukalle. Koeta tähän keskittyä. Saisit ehkä pari kolme riviä enemmän, mikä olisi paremmin suhteutettu minunkin viitsimiseeni kun sinulle asioita selitän.

    • ”Ensin menee esikuva ja esimerkki sekaisin ja sitten esikuva lähtee lisälaukalle.” Nuo sanat ilmoitetaan synonyymeiksi. Molemmat tarkoittavat seurattavaa mallia.

    • Martti,

      Tämä on kuivaa asiaa, sanakirjastakin selvitettävissä. Miksi et lue sieltä, että esikuva ja vertauskuva on kaksi eri asia.

    • Minäpä katsoin sanakirjasta, mitä αντιτυπος merkitsee. 1) varsinaisesti: aktiivissa takaisin lyövä ja passiivissa takaisin lyöty – 2) kuvaannollisesti: karkea, kova, vihollinen; Uudessa testamentissa muodostettu jotakin vastaavaksi: vastakuva, vastinkuva. Hepr. 9:24 se esiintyy ilmaisussa: ’todellisen pyhäkön kuva’. Sana on siis hankala käännettävä. ’Raakakopio’ voisi myös olla ihan oikea käännös.

    • Pietari viittaa vedenpaisumuskertomuksen kautta kasteeseen. Eikö tämä ole sinulle selvinnyt, Reijo Mänttäri? ”Baptism doth also now save us”, lukee King James’ käännnöksessä. ”Vos – – – salvos facit baptisma”, muotoilee Vulgata. ”Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee” suomentaa 1776 Biblia.

    • Martti,

      Katsoit, ja sinulle selvisi, että Pietari puhuu kasteesta?!

      Et oikein onnistu sen enempää kuin kirkkoisätkään. Eli sana ”antitupos” ei kerro sinullekaan asiaa enempää kuin virallisille sakramentaalisille tulkitsijoille. Tai paremminkin se ei kerro sitä mitä siinä lukee.

      Olen siinä käsityksessä, että sinun ei kannata asiaa avata minkään kielen kautta jos pilppuat ja pätkit kirjoitetun. Voit lukea KK38 tai Biblia 1776, jakeet 20 ja 21 ja niissä lukee uskoontulo, jota kaste hienosti symbolisoi.
      Mm. Room.6:3 ja 4 kertovat ”kasteet”:
      3, Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme KASTETUT KRISTUKSEEN JEESUKSEEN, ….
      (Tämä on vedetön kaste, kaste Kristukseen, eli se on Jumalan Hengen, vedetön työ. Kristus kuolemallaan hankki meille pelastuksen, uskoontulon.)

      Tämän uudestisyntymisen, uskoontulon jälkeen otetaan vesikaste, mikä symbolisoi, on kuva, vertauskuva, antitupos:

      4, Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan ..

      Tästä Pietari muistuttaa, ettei erehdyttäisi luulemaan kastetta lihan saastan poispesemiseksi, vaan se on hyvän omantunnon liitto, vastaus Jumalalle.

      Uskon todella, että jokainen, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen, tulee kastaa vedellä ja että se suoritetaan täysin upottamalla, mikä on vain symboli- vertaus, Jumalan työstä, Pyhän Hengen kautta, joka on jo tapahtunut sydämessäni.

    • Kaste on symboli, vertaus, kuva todellisesta, sisäisestä Pyhän Hengen työstä, johon suostutaan tai kieltäydytään.

      On kysymys näkymättömästä, ikuisesta asiasta, johon meidän tulee mielemme/katseemme kohdistaa. Todellinen vesi hukuttaa, sen kuva-arvo on kerrottu 1.Piet.3:20, 21.

    • ”Kaste on symboli, vertaus, kuva todellisesta, sisäisestä Pyhän Hengen työstä, johon suostutaan tai kieltäydytään.” Toki kaste on symboli. Symboli ei kuitenkaan ole mitään, josta tulee sanoa ’vain symboli’. Uskontunnustuskin on symboli, mutta sen merkityksestä lausutaan Room. 10:10: ”Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.”

    • Martti,

      mennee jankutukseksi, eli riittää!

      Kantasi olet tuonut esille ja se on linjassa kaiken sen kanssa, mitä Raamatusta ei löydy, mikä on teologiaa. Eli kasassa ja taputeltu.

    • ”Se on linjassa kaiken sen kanssa, mitä Raamatusta ei löydy.” Vaikka sinä, Reijo Mänttäri, et löytäisi, se ei tarkoita, etteikö olisi löydettävissä sille, joka avoimin silmin etsii.

    • Jankutuksesi jatkuu, ja voi tällaisina ”ysköksinä” jatkua loputtomiin – eli saa poikki vain lopettamalla! Annan nämä kaksi viimeistä olla esillä hetken aikaa ja sitten poistan.

Kirjoittaja

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.