Hän ottaa pois, mutta mitä?

Television alkuajoilta on varmaan tuttu mainos: XX räjäyttää lian. Oli myös pyykinpesuaine, joka liat irti kisko! Tässä on pari esimerkkiä, jotka kertovat mainoksenomaisesti mitä nämä aineet tekevät ja varmasti on myös testattu onko asia niinkuin on luvattu.  Meillä on arkielämässä käsitteitä, jotka ottavat jotakin pois. Monella on tilanne sellainen, että vouti käy kukkarolla säännöllisesti, mutta jättää hiukan itselle. Silloin ja tällöin tulee julkisuuteen kaikenlaiset pelit ja automaatit, jotka tahtovat ottaa omansa ja niillä ei ole määrätty mitään pesämunaa, johon ei saa koskea. Erinomainen ja kansaa helpottava keksintö on ollut laittaa maksupääte peliautomaattiin. Eikä siinäkään taida olla rajoitinta, että tähän asti eikä pitemmälle. Nyt on otettu armeijasta mallia. Siellä oli tapana tehdä mallisuoritus tyyliin: Komennan itse itseäni ja näytän. Nyt meillä on ainakin kaksi alaa, jossa sanotaan: Valvon itse itseäni ja käytän! Ne ovat pelit ja alkoholipitoiset aineet.

Johannes Kastaja osoitti kädellään Jeesusta ja sanoi: Katso! Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin! Mitä hän sillä sanalla oikein tarkoitti? Emme ehkä käsitä koko asiaa ilman jotain selittävää sanaa lisäksi. Onko se samaa mikä tapahtui Intiassa? Sanotaan, että kastijakolaitos on kumottu, mutta mikä muuttui? Onko se niinkuin kieltolaki, jonka piti lopettaa alkoholin käyttö tyystin? Vai onko se niinkuin nykyisin laaditaan kaikenlaisia takuu-lakeja, jotka ratkaisevat ongelmat? Mitä se on, kun jotain otetaan pois? Onko se niinkuin otetaan ajokortti pois, niin ajotaito loppuu kuin seinään?

Ottaa pois maailman synnin….rangaistuksen? Onko niin, että synnin tekeminen on tullut vapaaksi, kun rangaistus on kärsitty?

Ottaa pois maailman synnin….eikä ihminen ole enää syntinen?

Ottaa pois maailman synnin…paheksuttavuuden? Ja näin on  armo saavuttanut huippunsa?

Ottaa pois maailman synnin…himon? Joka merkitsee Kristuksen rakkauden voittavan synnin rakkauden! Synti on siis edelleen rangaistuksen alaista, koska siitä seuraa kuolema. Synti on edelleen ihmisessä, koska emme pääse lihastamme kokonaan eroon tässä ajassa. Synnin tuoma ilo ja nautinto häviää sille, mitä syntinen saa kohdatessaan armahtavan Jeesuksen.

Karitsa ei varasta rahojamme! Karitsa ei laita meitä käyttäytymään sopimattomasti! Karitsa ei laita meitä vilauttelemaan mitään! Karitsa ei vaadi osinkojen kasvattamista keinolla millä hyvänsä. Karitsa ei käske ottamaan köyhältä leipää suusta! Hän sanoo: Lähimmäistäsi niinkuin itseääsi! Siinä olisi Joulun sanomaa! Ei niin, että annan lahjoja, koska tiedän itse saavani.

  1. En tiedä mitä sanoisin. Hiljaiseksi vetää…

    Kuulemisesta sanon sen verran, että kun puhutaan Raamatussa kuulemisesta, niin sen synonyymi on sisäistämiselle. Kun Jeesus sanoo: Jolla on korva, se kuulkoon.

    ”Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.” 1.Joh.4:6

    • En ole niin luterilainen, että laittaisin päätäni pölkylle sen puolesta. Kuitenkin oikeudenmukaisuuteni sanoo, että on sopimatonta sotia luterilaisuutta vastaan niillä 1500 luvun kuohuntavuosina tapahtuneilla väärinkäytöksillä. Luterilasuus ei ole enää vastuussa anababtistien tappamisesta.

  2. Lauri Lahtinen ei kaiketi kukaan (minäkään) ole väittänyt että nykyiset luterilaiset olisivat vastuussa vainoista, siis älä takerru siihen, vaan siitä on kyse mitä hedelmää on tuotettu ja mitä siitä pitäisi nähdä.

    Kun itse huusin Jumalan puoleen hädässäni, siis avovaimo oli jättänyt 13 vuoden yhdessä olon jälkeen, minun mielestä toisen miehen takia, olin todella katkera mutta samalla voimaton enää jatkamaan eteenpäin omassa voimassa joten huusin Jumalalta apua. Kuinka Hän vastasi, näyttämällä MINUN omat teot eli kuinka olin kohdellut vaimoani täysin Jumalan tahdon vastaisesti VAIKKA luulin eläneeni rakastaen häntä. Siis kun tuon tunnustin niin katkeruus hävisi ja ymmärsin että todellakin olin tuottanut mätää hedelmää vaikka luulin eläneeni ns hyvää elämää, olin siis ollut sokea omalle elämälleni. Näin Jumala hyvyydellään alkoi vetää puoleensa ja janosin Hänen tuntemistaan ja ostin Raamatun ja luin sitä ahkerasti ja sen kautta Jumala näytti tahtoaan ja puhdisti minua synneistä kun ymmärsin ja tunnustin syntejäni.

    Siis elin täysin luterilaisessa ympäristössä iloisena pitäen kaikkia jotka ”huusivat” herra herra veljinä ja sisarina ihmetellen vain kuinka he elivät ja toimivat seurakunnassa tietyllä tavalla ja koti ja arkielämässä toisin, siis vastoin sitä mitä opettivat.

    Kaikki muuttui kun sain Pietarin helluntai saarnan kautta (vain sen) sydämelle mennä kasteelle ja menin kuuliaisena, silloin avautui silmäni näkemään sen valheen jossa seurakunnassa elettiin, siis luterilaisuuden lapsikasteen valheen, kasteen joka ei anna sitä mitä lupaa eli pitää ihmisen sokeana omalle elämälleen.

    Nyt ymmärrän että on turhaa tuoda esille luterilaisuuden oppi-isien hedelmää, sillä kun ihminen ei edes ”näe” oman elämän hedelmää niin ei hän kykene erottamaan hyvää pahasta.Eihän Jeesuskaan saanut kovin montaa todella seuraamaan itseään, vaan niin moni kääntyi pois Hänen Sanojensa takia eli eivät voineet ottaa niitä Sanoja vastaan joissa on iankaikkinen elämä.

    • Tämä taitaa olla turhaa kylvöä? Me emme kai tunne toisiamme emmekä oikeasti tiedä toistemme hedelmästä yhtään mitään. Meidän on ihan turhaa käsitellä kastekysymystä, koska siitä on niin paljon eri ajatuksia syntynyt. Jos se olisi pelastuskysymys, siitä olisi Raamatussa tarkemmat ohjeet. Kun ei ole, ei kannata alkaa hakkaamaan kiveen omia ajatuksiaan ja tarjota niitä ainoana oikeana totuutena vaatimuksen hengessä toisille.

      Herra siunatkoon sinua Pasanen ja varjelkoon sinua. Herrä kirkastakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen, Herrä kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan Aamen! Tämä on Aaaronin siunauksen sanamuoto suurinpiirtein. Tällä siunauksella haluan siunata sinua.

  3. Lauri Lahtinen tuo mitä yrität ”kaupata” eli välinpitämättömyyttä valhetta kohtaan ei ole mielestäni oikeaa rakkautta eli se on omavoimaisen ”viisaan ja ymmärtäväisen”ihmisen oman mielenrauhan pönkittämistä.

    Kun lapsikaste ei anna Pyhää Henkeä niin edelleen Jeesuksen Sanat jotka Hän Sanoi fariseuksille ja kirjaoppineille, ovat voimassa myös suomessa:

    Matt. 13:15
    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, vain vaivoin he kuulevat korvillaan ja silmänsä he ovat ummistaneet, jotta he eivät silmillään näkisi, eivät korvillaan kuulisi eivätkä sydämellään ymmärtäisi, jotta he eivät kääntyisi enkä minä parantaisi heitä.

    Kun uskotaan kasteen armoon ei käännytä ja anneta Jeesuksen parantaa paatunutta sydäntä.

    • Luulin, että Herran siunaus olisi kylliksi, mutta vielä näyttää olevan asioita. Mä en pysty kantamaan syyllisyyttä kaikkien ihmisten kaikista synneistä. Raamatussa on esimerkkejä miten Pyhä Henki on tullut asumaan ihmisiin, vaikka kaste ei ole ollut esillä lainkaan. Siksi en pidä viisaana lapsenakastettujen mollimista, niinkuin Jumala olisi kyvytön kastamaan Pyhällä Hengellä milloin tahtoo.

  4. Esimerkiksi kun kieltää ettei Jeesuksen opetus ole itseä varten vaan että Jeesus julistaa lakia.

    Ei ymmärretä mikä ero on lailla ja evankeliumilla, siis laki oli voimaton pelastamaan ihmistä, siinä ei ollut voimaa jolla ihminen voisi täyttää lain.

    Evankeliumi taasen antaa voiman elää Jumalan lain mukaan, siis kun ihminen uudestisyntyy niin hän saa Pyhän Hengen eli Jumalan voiman elää Jumalan lain mukaan. Ihminen ei siis pelastu tai ansaitse pelastusta lain noudattamisella vaan armosta mutta jos katsoo ylen Jeesuksen Sanat eikä niitä noudata ne Sanat tuomitsee ihmisen.

    • No, asiassa on aina ainakin kaksi puolta. Me luemme Raamattua ja luimme kohdan Jeesus ja syntinen nainen. Ensimmäinen tarkoitus on se mitä siinä tapahtui, siis Jeesus puhui naiselle ja kielsi tekemästä syntiä. Kun siihen ei liittynyt opetusta miten synnin tekemisestä pääsee, se jäi ainakin minulle lain sanaksi. Toinen momentti on se, että nainen sai armosta jäädä elämään ja hän ehkä rakasti Jeesusta sen tähden ja sai voiman elämän muuttumiseen, mutta Raamattu ei kerro tätä puolta.

      Sovitus ei ollut vielä valmis, joten ilosanomaa sinänsä ei voinut vielä julistaa.

  5. Otetaampa toinen esimerkki eli kun Jeesus Sanoo ettei orjantappuroista koota viinirypäleitä eli huonoa hedelmää tuottavasta puusta ei koota iankaikkista elämää siis kun ymmärtää jonkun tuottavan huonoa hedelmää ei etsi häneltä mitään eli ei ota opetusta tai mitään.

    Ensinnäkin tulee kuitenkin nöyrtyä tunnustamaan oman elämän huono hedelmä eli kelvottomuus ja tehdä parannus ja uskoa evankeliumi, siis kun kuulee evankeliumin ja tekee parannuksen niin ei etsi omasta vanhasta elämästä MITÄÄN vaan nöyrtyy lapsenkaltaisesti alkamaan uudestaan alusta (ymmärtää että tulee uudestisyntyä Jumalan hengestä).

    • Emme kai kuitenkaan pääse historiaamme pakoon? Se seuraa jotenkin, jos muisti toimii. Uskovana on vielä huomattava, ettei niistä asioista löydy elämälle mitään hyvää, mitä sana sanoo synniksi. Uudestisyntyneelläkin on omat kiusauksensa lihan puolesta, koska liha kuolee todella vasta tämän maallisen majan mukana.

  6. Kaiken kaikkiaan se mitä haluan tuoda esille on Jumalan voima, siis evankeliumissa on voima kaikkeen ihmisen elämän alueiden ongelmiin, siis mikään ei ole mahdotonta kun todella uskoon Jumalaan ja tekee Hänen tahtonsa. Siis kuulee Jeesuksen äänen ja tekee sen mukaan niin elämä ei miltään osalta horju.

    24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
    25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
    26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
    27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri.”(Matt.7)

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.