Haavemaailma

Mitä, jos olisi maailma, jossa ihminen olisi ihminen ja Jumala olisi Jumala? Kaikki ajattelisivat, että Jumala teki kaiken! Antoi jokaiselle planeetalle tarkan paikan ja jokaiselle ihmiselle tarkan tehtävän. Olisi kirja, josta voisi aina lukea yksin tai yhdessä ohjeen miten päästään eteenpäin.  Rastilta rastille suoraa tietä vain yksinkertaisesti ohjetta noudattaen. Kaikki tunnustaisivat, että ohjeet ovat hyvät ja riittävän selvät.

  1. Kirjoitat otsikolla haavemaailma, mikä merkitsee meille molemmille sellaista maailmaa, jossa ”ihminen olisi ihminen ja Jumala olisi Jumala”. Siis sellainen kuin maailma oli alussa.

    Uusi UT20220 otsikoi Ilmestyksen luvun 21 tekstin alkaen jakeesta 3 ”Jumalan asunto ihmisten keskellä”. Raamatussa kerrotaan mielestäni juuri tuon meidän haaveemme toteutumisesta: ” Kuulin valtaistuimelta mahtavan äänen: »Katso Jumalan asuntoa ihmisten keskellä! Siihen hän asettuu asumaan ihmisten kanssa, ja heistä tulee hänen kansansa. Hän on heidän luonaan, heidän Jumalansa. Hän pyyhkii jokaisen kyyneleen heidän silmistään. Kuolemaa ei enää ole, ei valitusta, huutoa eikä tuskia. Kaikki entinen on kadonnut.”(21:3,4)

    Eräs uskova, jonka kanssa keskustelen puhelimitse Raamatusta, otti tämän kohdan viime viikolla esille. Sama kertomus on aiheuttanut myös muidenkin kanssa vilkasta mielipiteidenvaihtoa. Esimerkiksi siitä, milloin tuollainen ”Jumalan asunto” täällä nähdään.

    Mitä sinä ajattelet? Olisko muilla mielenkiintoa tuota Raamatussa kuvailtua ”haavemaailmaa” kohtaan? Ajattelen, että kannattaa täällä keskustella myös Raamatun ennustamasta hienosta tulevaisuudesta, joka ei meidän Raamattuun uskovien mielestä ole pelkkä haavemaailma!

  2. Ajatus ei ollut kovin syvällinen. Ajattelin, että voin haaveilla lähimmäiseni heräävän jonakin aamuna ja ymmärtävän olevansa ihminen, jonka Jumala on luonut ja on antanut hyvän elämän reunaohjeet. Pakottaahan emme ketään saa emmekä edes vaatia, mutta haaveilla voimme ja rukoilla siinä mukana. Minä olen niin yksinkertainen ettei esirukoukseen tarvitse pyytää edes kohteelta lupaa.

    • Toisten puolesta rukoileminen ei ole yksinkertaisuutta vaan Raamatun mukaista toimintaa

      Jeesus käski Vuorisaarnassa rukoilemaan jopa vihollisten puolesta, ja tuskin sellaiselta kohteelta mitään ”rukouslisenssiä” voi vaatia.

    • Se, että joku väittää kokeneensa Jumalan, ei auta tässä vielä mitään. Kuka tahansa voi väittää kokeneensa ihan mitä tahansa, ja osa jopa kokee mitä tahansa. Piilosilta heittäytyminen tarkoittaa sitä, ettei asialla tarvitse enä spekuloida, kenenkään. Tällaista ei ole koskaan vielä tapahtunut ja syy on selvä. Sama syy kuin kaikilla mielikuvitushahmoilla. Ne elävät vain mielikuvituksissa.

    • Häneen perustuu koko kristinusko. Jos Häntä ei olisi, ei olisi kristinuskoakaan. Monia asioita voi kuvitella ja kuvitellaan, mutta kristinuskolla on vakaa perustus.

    • Jeesuksen historiallisuutta ei ole todennettu aukottomasti.

      Toisekseen Jeesus osoitti Raamatun mukaan jo eläessään olevansa tavallinen ihminen vailla jumalallista taustaa. Jeesus uskoi Raamatun esittämään vedenpaisumukseen, ja koska sitä ei ole koskaan tapahtunut, sen pituinen se.

    • Tavallinen ihminen?? Hän uskoi vedenpaisumukseen, joten mikään ei pidä paikkaansa? Aika outoja väitteitä esität…

    • Selittäisitkö sitten, miten Jeesus olisi voinut olla Raamatussa eistetty Jeesus, vaikka tämä ei tiennyt edes sitä, ettei mitään vedenpaisumusta ole koskaan tapahtunut, ja että kyse on pelkästä myytistä?

    • Ihan kiva, että me olemme tänä päivänä niin paljon viisaampia, että uskomme ihan vain sattumaan ja kaikkien aikojen lottovoittoon.

    • Tuostakaan ei ole täyttä varmuutta. On tutkijoita, jotka näkevät Jeesuksen antiikin mysteeriuskontojen tapaan aurinkoallegoriana. Ei se sattuma ole, että Golgathan (ympyräympyrän) tapahtumien ajoitukset on kirjoitettu noudattamaan vuosikierron kulminaatioita.

  3. Kaikilla meillä nöyttäs olevan väkevää faktaa puolesta ja vastaan. Tulee päivä jolloin kaikki ratkeaa. Jos minä Raamattuun uskovana olen ollut väärässä, mitä sitten. Jos toisin ajatteleva on ollut väärässä, mitä sitten?

    Kristinuskoa ei oikeastaan pitäisi kaupitella eikä siitä kinata. Johann es Kastaja julisti, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle ja kehotti parannuksen tekemisee, jos joku ei halunnut asiaa kuulla eikä toiminut sen mukaan, otti itse riskin eikä käsketty ketään erityisesti painostamaan.

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.