Extraterrestial Raamatussa

Äsken saimme lukea tämmöisestä väitöskirjasta:
Väitös: Onko inkarnaatioita monta? – Maan ulkopuolinen elämä haastaisi teologian
14.03.2020 09:04 – Jussi Rytkönen | Teologia Allenin teleskooppijärjestelmä Kaliforniassa tarkkailee, olisiko kosmoksen kohinan seassa merkkejä maan ulkopuolisesta älystä eli ETI:stä.
Jos kosmoksesta löytyisi myös Maan ulkopuolista älykästä elämää – tieteessä sitä kutsutaan ETI:ksi, ”Extra terrestrial intelligence” – miten se vaikuttaisi teologiaan ja Jumala-uskoon?

Olen havainnut, että etenkin fundamentalistipiireissä ajatusta lähes raivokkasti avstustetaan. Halutaan uskoa etä ihminen ja etenkin minä -uskossa oleva- olen Jumalan silmissä koko maailmankaikkeuden keskeisin olento.
Mahtaako väitöskirjatutkija olla havainnut, että monetkin raamatunkohdat Vanhassa testamentisa voidaan tulkita ja lukea vieraan sivilisaation vierailuksi maapallolla: esimerkksi näin:
Jumalien pojat ja ihmisten tyttäret, Genesis 6: 1 ja 4:
1. Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat.
4. Siihen aikaan ja myöhemminkin eli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin synnyttäen heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit.
Nykykäännös tekee epäselväksi, tarkoitetaanko kuuluisilla sankareilla jumalien poikien ja ihmisten tyttärien lapsia vai heidän isiään. Raamatun alkuteksti ei estä kuuluisien sankareitten viittaamista nimenomaan isiin eli jättiläisiin. Tätä tulkintaa tukee myös kohdan sananmukainen käännös ja alkutekstin alla oleva 13 sekvenssinen els. eli ns. tasavälikoodi.
Kiinnostavia näissä kolmessa jakeessa ovat erityisesti käsitteet nefilim, beni elohjim, gibborim, olam, ha shem. Kun ensimmäiset käsitteet käännetään nimittäin sananmukaisesti sanahistoriallisissa merkityksissään, tulee myös viimeisen sanonnan sananmukainen käännös ymmärrettävämmäksi ja myös jakeiden viimeisestä sanasta nouseva koodi sekvenssilukuineen johdonmukaiseksi. Käsitteet ovat käännettyinä: neflim = alaslaskeutuneet, heprean verbistä nafal: tulla alas, beni elohjim = jumalien pojat, gibborim = ylösnousevat: heprean verbistä gabar: nousta ylös, olam, avaruus, heprean sanasta olma: salaisuus, maailmankaikkeus, ha shem = tulipatsas: sumerin sanasta shum = tulivesi.
Nyt jakeen 4 viimeinen lause kääntyy: ”Nämä olivat noita avaruudesta alaslaskeutuneita tulipatsaan miehiä.” Tämä lause päättyy alkutekstissä, kuten yltä nähdään, kirjaimeen mem. Jos nyt otamme tästä kirjaimesta intervallin 13 mukaan ulos kirjaimia, saamme mem`n jälkeen ensin alefin ja sitten daleth`n ja vielä uudelleen mem`n. Intervalli 13 antaa puolestaan anagrammina 31 sanan al, joka on heprean jumala-sanan vanhin perusmuoto, joka sananmukaisesti merkitsee voima.
Kun saatu els 13:sta tuottama yhdistelmä madm päättyy vielä jumala eli elohjim sanan loppupäätteeseen -im, voimme ilman suurtakaan tuskaa lukea koodin sanaksi madim, joka nykyhepreassa kuten vanhassakin tarkoittaa – Mars planeettaa ! Muta koodi jatkuu ja tuottaa myös madm sanan jälkeen ha-shemin eli sanonnan Marsin tulipatsas!
Kun sana ha-shem eli tulipatsas toistuu siis vielä samoin 13 jakeen intervallein välittömästi koodin edellä, ei kyseessä voine olla sattuma: Jumalien pojat, jotka ihmisten tyttäriin yhtyivät, olivat laskeutuneet tänne Marsista tai ainakin Marsin kautta. Näin saavat selityksensä sekä monet heprealaiset tavat, mm. että ns. Siiloan papit palvoivat Marsia, että sekin tosiasia, että arkkienkeli Gabrielin nimi – Gabriel oli juuri Marsin enkeli – johdetaan sekin sanasta gabar, joka on myös Marsille omistetun ns. Elämän puun kuudennen sefirothin eli Mars-sefiroth – geburahin juurena. Ja Marsin merkki oli edelleenkin miekka ja kilpi, Mars-enkeli Gabrielin varusteet !
Kirkkoisä Athanasius Kircherin kirjassa on Oidipus Aegyptiacus oleva Marsin planeettasinetti. Sinetti on viisikulmio, jonka sisässä on numero viisi taikaneliö. Taikaneliön luvut muodostavat pysty- ja vaakasuoraan sekä neliön kulmasta kulmaan aina saman summan 65. Neliössä on samalla tulo 12 X 65 eli 780, joka on sama kuin Marsin synodinen kiertoaika auringon ympäri. Luku 65 on heprean gematriassa Adonai eli Herra. Tämä sana korvaa lausumatonta nimeä JHVH; joka on gematriassa luku 1056. Nyt 10,56 X taikaluku on 65 on 684,4, joka on Marsin sideerinen kiertoaika auringon ympäri. Kun Mars vielä sijaitsee 56 tai 65 miljoonan kilometrin äärietäisyydellä maasta ja sen punerruksen aiheuttaa rautaoksidin heijastuminen ohuessa ilmakehässä ja raudan atomipaino on 56, on selvää, että Kircher ei ole sattumalta valinnut Marsin sinetin taikaluvuksi 65 etenkin, kun juutalaisuuden pyhimmät merkit ovat vielä kuusi- ja viisikulmioita ! Kysyä voi, mistä Kircher on saanut tietonsa. Mars esiintyy merkittävästi intervallikoodeissa.

  1. Seppo, täytyisi tuntea enemmän tätä mitä nyt yrität lukujen avulla selittää. Monilla ei ole aikaa vihkiytyä näihin ja tuskin ne selittävät kaikkea. Raamatun kohdat mitä lainaat, eivät ole olleet mikään ongelma, kysymys on demoneista, pahoista henkiolennoista jotka yhtyivät ihmisten tyttäriin. Jotakin siis tiedämme, mutta emme paljon tästä tapahtumasta. Se kuitenkaan nyt ihan noin suoraltaa kertoo toisesta sivilisaatiosta, vaikka ajatuksena se ihmistä voisikin kiehtoa. Sillä ei nyt ole vaikutusta Jumala uskoon tai teologiaan.

    • Sami, Raamattu Ei missään sano,että nefilimit ja gibborimit olisivat demooneja, Et tarvise välttämätä’ numeroita vaan noiden sanojen merkityksetkin riitävät asian ymärtämiseen. Puhumattakaan els-koodin antamista sanoista MDM SHM.

  2. On otettava huomioon, että on olemassa henki maailma ja aineellinen maailma. Henki maailma on ikuinen ja aineellinen maailma on väliaikainen, joka loppuu ajallaan, kun aine katoaa.

    Raamatussa on painopiste juuri henkimaailmassa, johon jokainen joskus pääsee tai sitten joutuu, tahtoipa itse mitä tahansa. Joskus on vähän vaikea erottaa, kummasta maailmasta Raamatussa puhutaan. Sanat on vähän epätarkka ilmaisemaan asian todenperäisyyttä. Esimerkiksi, jos puhutaan, että nousi ylös taivaisiin, niin silloin kun ei ole enää materiaalia, ei voi sanoa missä suunnassa taivas on, ei myöskään ilmansuuntaa, vaikka Raamatussa sanotaan, niin kaukana kuin itä on lännestä. On ymmärrettävä, mikä vertauskuvallista ja mikä ei, ennen kuin tietää mitä mikin lause tarkoittaa.

    • Tuskn henkimaailma kykenee yhtymään ihmisten tyttäriin ja tekemään heile lapsia.
      Ja Kalevio, ’nousta taivaaseen’ voidaan usein kääntää ’nousta taivaalle’ ja tätä tekevät meidänkin avaruusrakettimme.

  3. ”Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.”

    Kristinuskon ytimessä on Taivaasta alas tullut Evankeliumi ja Jumalan Poika. Jumalaa rukoilevat aloittavat joka sunnuntai yhteisessä rukouksessa: ”Isä meidän, joka olet Taivaassa…” Uskomme näkymättömän Jumalan, Taivaan ja maan Luojaan.

    Kristitylle on selvää, että on olemassa maan ulkopuolista ”olemista.” Millaista se on?
    Emme tiedä. Tärkeää on myös ymmärtää, että enkelit ovat myös luotuja ja Kristitylle on annettu ehdoton kielto palvoa enkeleitä. Enkelit ovat todellisia, mutta alisteisia Jumalalle ja ihmiselle. Ihmisen ei tule kumartaa enkeleitä.

    On olemassa luotu todellisuus ja Luoja, joka on ”Kaiken alkaja ja ylläpitäjä.”
    Miten Kristityn tulee suhtautua maan ulkopuoliseen elämään? Kuten muuhunkin luotuun.

    Jumala on varmasti astellut maan kamaralla useasti, viimeksi se on tapahtunut mitä ilmeisimmin n. 2000 vuotta sitten.

    ”Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
    Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
    Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni.”
    Niin syntyi taas erimielisyys juutalaisten kesken näiden sanain tähden.
    Ja useat heistä sanoivat: ”Hänessä on riivaaja, ja hän on järjiltään; mitä te häntä kuuntelette?”
    Toiset sanoivat: ”Nämä eivät ole riivatun sanoja; eihän riivaaja voi avata sokeain silmiä?” Joh.10:16-21

    On aina hyvä ajatella, että ”viisaat” ihmiset pitivät Jeesusta riivattuna ja järjettömänä… Jos ”Joku” antaa henkensä ja ottaa sen jälleen, niin eikö se mene yli meidän käsityskyvyn? Viisaat pitivät Jeesusta hulluna…

    Miten on tänäpäivänä?

    • Vastasit taas hartauskirjoituksella jolla ei olut juuri mitään tekemistä blogin aiheen kanssa.

  4. Sami Paajanen: ”Raamatun kohdat mitä lainaat, eivät ole olleet mikään ongelma, kysymys on demoneista, pahoista henkiolennoista jotka yhtyivät ihmisten tyttäriin.”

    Melko hervotonta. Niin kuin nämä vapaiden suuntien käärme ja Eeva opit. Paajaselle o varmaan opetettu, miten lapset syntyvät. En nyt sitä kertaa, mitä lasten syntymiseen tarvitaan. Selvää kuitenkin on, että kun nainen saa lapsen, niin lapsen isän ja äidin genomien pitää olla sataprosenttisen yhteensopivia. Kysymys on silloin samasta puusta.

    Apt.17:28 ’Sillä me olemme myös hänen sukuansa.’

  5. Raamatulla ei ole mitään realistista merkitystä elämämme olemassaolosta. Taivasten valtakunta on meidän jokaisen ihmisen olemuksessa syntymästä alkaen lähimmäisen rakkauden olemuksena. Sen ymmärtäminen on elämämme rikkaus, tarkoitus, Korkeimman tahdon, Jumalan, ymmärtämisellä. Swen ymmärtämisestä meille itsekullekin tulee tieto poislähtömme jälkeen, jos Korkein, Jumala, Taivasten valtakunta , on olemassa.

    Vielä, Korkein, Jumala, Taivasten valtakunta, ei ole ihminen, mies pippeleineen.

  6. Oli mies, nimeltään Maanoah ja hänellä oli vaimo, mutta he eivät saaneet lasta.

    Maanoah rukoili Jumalalta, josko he voisivat saada pienokaisen.

    Vaimo tapasi pellolla hahmon, ( ehkä enkeli) joka ilmoittei hänelle, että tulet saamaan pojan. Lapsi syntyy silloin ja silloin. Vaimo ilahtui suuresti ja riensi kotiin kertomaan miehelleen.

    Maanoah kehoitti vaimoaan kutsumaan ’enkelin’ takaisin, voidakseen kiittää tätä. Hahmo palasikin ja Maanoh kysyi, mikä on nimesi, ja vastaus kuului. ’ Miksi kysyt nimeäni, se on Ihmeellinen.’
    Maanoah pyysi häntä jäämään ja halusi valmistaa aterian kiitokseksi ja yhdessä syötäväksi.

    Mutta ’enkeli’ sanoi; – En voi syödä teidän ruokaanne. Ja haihtui pois.

    Lapsi joka syntyi, oli Simson.

    ( omin sanoin kerrottuna )

    • Kiitos Tarja,oli mukava sada viesti, joka liittyi aiheeseen. Niin nuo ’enlei’ k’äsiteet ansaostisivat kunnolisenetymologisenanalyysin. Raamatussa sanaa Melek kun käytetään ilmeisesti monessa eri diskurssissa.
      Simson on mahdollisesti yksi monista Vanhan testamentin aurinkoallegorioista:
      Heprealainen nimi שִׁמְשׁוֹן (Shimshon) on johdettu sanasta שֶׁמֶשׁ ( shemesh ), joka tarkoittaa ”aurinko”. Simson oli Vt:n sankari, jolle Jumala antoi poikkeuksellisen vahvuuden. Hänen vaimonsa Delilah petti hänet ja katkaisi hiuksensa (auringon säteet?) ja riisui häneltä voiman. Niin Philistealaiset vangitsivat hänet, sokeutuivat ja veivät heidän temppeliin. (Auringon pimennys?) Viimeisessä vahvistuksessa hän kuitenkin veti temppelin pylväät alas itselleen ja vangitsijoilleen.

  7. JUMALAN POJAT JÄTTILÄISET, KUULUISAT SANKARIT!

    ”Nooan aikaan turmeluksen aikaansaajia olivat mm. langenneet enkelit, ( Jumalan pojat) lopunaikana turmelusta maan päälle levittää antikristus.

    Biblia ja KR 33 puhuvat ” Jumalan pojista” kun taas KR 93 puhuu ”jumalien pojista” tulkiten tämän viittaavan epäjumalanpalvelukseen. Sama termi esiintyy myös ( Job 1:6), missä se viittaa taivaalliseen neuvonpitokokoukseen. Jumalan pojat on näin ymmärrettävä enkeleiksi.

    Juutalainen selitystraditio jo ennen Jeesuksen aikaa samaisti jakeissa 1 Ms 6:2,4 mainitut ”Jumalan pojat” langenneisiin enkeleihin. Ennen Ut:n aikaa syntyneissä juutalaisissa testeissä 1 Henokin kirja ( 1 Hen 6-11) ja riemuvuosien kirjassa ( Jud 5) kerrotaan, kuinka Jumalan pojat olivat niitä enkeleitä jotka luopuivat Jumalasta ja astuivat alas maan päälle naimaan ihmisten tyttäriä. 1 Henokin kirja mainitsee jopa nimeltä kaksikymmentä enkeliä jotka olivat kaiken kaikkiaan 200 langenneiden enkeleiden päämiehiä. 1 Hen 10:4-5,12 ja Jud 5:6, kertovat kuinka Jumala rankaisi näitä langenneita enkeleitä. Heidät sidottiin syvyyksiin odottaman tulevan tuomion päivää. Tämä juutalainen selitystraditio saa tukea Ut:n kirjoista 2. Piet 2:4-5 ja Juuda 6 puhuvat langenneista enkeleistä, jotka Jumala asetti syvyyteen odottamaan viimeisen tuomion päivää. Nämä enkelit elivät ennen Nooan aikaa 2. Piet 2:4-5.

    Jakeen 1 Hen 9:6 mukaan Asasael demonien päämies ” on opettanut kaikkea väärää maan päällä ja paljastanut ikiaikojen taivaalliset salaisuudet ( mysterion). ” Semiaz ja muut demonien päämiehet menivät ihmisten tyttärien luokse, makasivat heidän kanssaan sekä ” saastuttivat itsensä ja paljastivat heille kaiken synnin” ( 1 Hen 9:7-8).

    Ut kirjoitukset palaavat tähän teemaan puhuessaan Neitsyt Mariasta;
    Ilmeisesti kristillisen inkarnaation salaisuus jossa Neitsyt Maria synnyttää Jumalan Pojan, on jossain vaiheessa joutunut kritiikin kohteeksi. Kristittyjä on syytetty siitä, että, he palvelivat vain yhtä demonia, kun tunnustavat Jeesuksen saaneen alkunsa jumalallisesti. Jeesuksen syntymä on pilkkapuheissa liitetty langenneiden enkeleiden aikaansaamaan raskauteen. 1 Tim 3:15 vastaa tähän syytökseen ja toteaa, että kysymyksessä on jumalisuuden salaisuus.

    Tämä tausta auttaa ymmärtämään ensimmäisten kristittyjen teologista ongelmaa: kuinka puhua ja ilmaista se uskon salaisuus, että Maria alkoi odottaa lasta ilman miehen apua. Tim 3:15, ei mainitse neitseestä syntymistä, vaan puhuu Jumalan ilmestymisestä lihassa. Torjuessaan jumalattomuuden syytöksen kirjoittaja ei halunnut vaikeuttaa tilannetta puhumalla neitseellisestä sikiämisestä.”
    ( Lainaukset A. Laato, Vt:n selitys Raamattu, Vt:n kirkkovuoden tekstit, viikkohartauskirja).”

    • No niin Sami, nyt pääsit itse po. asiaan. Hyvä kirjoitus, mutta nyt täytyy miettiä,mitä ovat olet ’enkelit’ eli heprean melechit, joiden nimi kääntyy ’kulkijalta’ ja mitä ovat olleet jumalien pojat ja kuka oikeastaan oli Henok,jonka nimi merkisee: ’salaisuuteen vihitty’ ja mihin hän oikein nousi kun hän nousi taivaalle kuolemaa näkemättä ja kulki siellä JHVH:n kanssa. Näin kertoo suomalainen asiaa paljon tutkinmut Tapio Laine:
      ” Kun katselin kristinuskon syntyjuuria, huomasin että uskontunnustus on poimittu 3 HEENOKISTA, joka sitten julistettiin pannaan. Kirjan on kirjoittanut rabbi Ishmael joka kävi tutustumassa geologeihin Kuolleenmeren rannalla. Hän pääsi jopa lentämään! ISÄ istui ohjaamossa ”tuomitsemassa”, POIKA katseli vierestä. Molemmat taisivat taidon herättää koneet HENKIIN. ”Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen”. Isällä oli edessään 4 tietokonetta, jotka ovat pitäneet huolta siitä että yksi rikkoutunut tietokone ei pääse haittaamaan lennon kulkua. http://www.avaruuslennot.fi/sukkula/tietok./htlm (Jari Ahola) Yksityiskohdat löytyvät blogistani. Tapio Laine Tulisilla vaunuilla taivaaseen – Kristinuskon synty ja pannaan julistettu Heenokin kirja.”

      Kannattaa siis todella tutusta Heenokin kirjoihin ja kuvauksiin Heenokin taivasmatkoista: Ote:

      1. Aluksi istuin suurella valtaistuimella seitsemännen hallin ovella; ja tuomitsin taivaan lapsia, korkeuden talonväkeä Herran antamalla valtuudella, siunattu olkoon hän. Ja minä jaoin suuruutta, kuninkuutta, arvokkuutta, hallitsijavaltaa… snip …istuessani Taivaallisessa Oikeussalissa….
      2. Mutta kun Acher tuli katsomaan Merkabaa ja näki minut, hän säikähti ja vapisi edessäni ja hänen sielunsa kauhistui miltei suunniltaan hädästä ja pelosta minua kohtaan, kun hän näki minut istumassa valtaistuimella kuin kuningas…
      3. sillä hetkellä hän avasi suunsa ja sanoi: ”Todellakin, taivaassa on kaksi Jumalallista Voimaa!”.
      4. Niin Jumalallinen Ääni lähti taivaasta Shekinan edestä ja sanoi: ” Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, paitsi Acher!”.
      5. Sitten tuli Anijel-ruhtinas, kunnioitettu, kirkastettu, rakastettu, ihmeellinen ja pelottava, Herran lähettämänä, siunattu olkoon hän, ja antoi minulle kuusikymmentä iskua tuliruoskalla ja pani minut seisomaan”.

      Sade ja lumi ja eräs Raamatun näkemys

      Niinpä, ja sitten Sami, kun lentokone laskeutuu kentälle ei kaiketi voida puhua ’langenneesta’ lentokoneesta?
      Eli sana nephilim, joita jumalapojista käyteään, tulee heprean verbistä naphal,joka merkitse yksinkertaisaen selkeästi ’laskeutua alas’. (kuten ruotsin falla ner).
      Jumalien pojat olivayt aineellisia lisääntymiskykyisiä olentoja, jotka laskeutuivat maan päälle käyttäen kulkuneuvoja, joissa oli siivet ja pyörät ja joista näkyi tulta ja kipinöitä. Näitä kulkuneuvoja kutsuttiin nimellä merkaba ja niitä ohjasivat serapit ja kerubit, joiden nimiin liittyy tuli ja ajaminen. Sinun kannattais Sami lukea Nasan avaruusinsinööri Joseph Blumrichin Hesekielin ’näkyä’ käsitelevä teos: ”Kun taivaat aukenivat.”
      Ja muutama apokryfiteksti,kuten vaikapa Mooseksen Ilmestyskirja ja Aabrahamin Ilmestys sekä k a i k k i Heenokin kirjat ja niihin Tapio Laineen kommentit kirjasta ’Raamatun arvoitus ja Halleyn komeetta.” Alkaa gerimien (muukalaisten) ja shamgarien,(taivaanmuukalaisten) nephilimien ja gibborimien arvoitus kenties aueta.

  8. ”serapit ja kerubi”

    Serafi tarkoittaa polttavaa, tulista käärmettä. Samasta käärmeestä kertoo Ilmestyskirja.

    Mitä tulee Simsoniin, niin hän on ainoa henkilö Vt:ssa, jonka syntymän enkeli ilmoitti etukäteen, mikä viittaa Jeesukseen monissa yksityiskohdissa. Tosin on myös Saara, mutta siinä on eroja.
    Simson nähdään jostain syystä monasti luuserina, mutta asia on päinvastoin.

    Kun Simsonin tukka leikattiin, niin hän menetti voimansa ja näkönsä ja hän joutui vihollisten orjaksi. Minusta se kuvaa aika hyvin sitä, mitä alkuseurakunnalle kävi. Siltä meni voima ja näkö. Mutta hiukset kasvavat ja voima palautuu. Koska on Simsonin eli seurakunnan hetki, en tiedä. Mutta näköä ei seurakunta saa takaisin, kuten ei Simsonkaan. Uskon silmät näkevät sen, mitä tarvitsee nähdä, joten fyysisistä silmistä ei ole apua silloin, kun on taistelu henkivaltoja vastaan. Tosin se taistelu ihmisen kohdalla tarkoittaa puolustautumista, paikallaan pysymistä. Ei ole siis tarvetta liikkua omalta paikaltaan, jossa on kutsuttu.

    • Tuo ontulkinta missä Simson nähdään ihisenä eikä vertauskuvana. Simson onr apareille tärkeä ja vertautuu minusta Salomoon, molemmat auringon metaforia.
      Simsonin heprealainen nimi on Shimshon, mikä tarkoittaa auringonvaloa ja h· Hänen syntymäpaikkansa on Zorah, Betshemeshin vieressä, joka tarkoittaa juurikin ’auringon taloa’