Esimerkki asiattomasta kommentoinnista
Hei, kommenteistasi on tullut kielteistä palautetta. Käyt perusteettomasti kiinni henkilöön. Esimerkkinä olkoon kommenttisi: ”Jani Toivola on käynyt levittämässä vihreää propagandaa kouluissa. Hän on näyttelijä eikä hänellä ole mitään sellaista koulutusta joka pätevöittäisi häntä puhumaan yhtään mistään koululaisille.” – Tiedätkö mitä Jani Toivola on kouluissa puhunut ja kuinka hänen on esiintynyt ja kuinka hänet on otettu vastaan? Todennäköisesti et. - > Ylläpito poisti ko. kommenttisi asiattomana, loukkaavana ja tympeää ilmapiiriä levittävänä.
Ylläpito lähetti oheisen viestin eräälle kommentoijalle.
P.S. Jos joku alkaa kommenteissa arvailla kenen kommentista yllä on kyse, hän syyllistyy käyttöehtojen rikkomiseen. Käyttöehdoissa on kiellettyä mm.: henkilöön kohdistuvat vihjailut tai mustamaalaaminen.
117 kommenttia
Minusta pussittaminen kuuluu keskusteluun. Eikö yksi tarkoitus ole juuri se että argumentit riitelevät? En vieläkään ymmärrä miksei vahingollista ja yhä leviävää ”aatetta” saa sanoa rutoksi.
Kimmo Wallentin: ”Tarkoittanet esimerkiksi hänen antisemitistisiä kristillisen lähimmäisenrakkauden osoituksiaan…”
En tarkoita! Luther kirjoitti esipuheessaan latinankielisten teostensa julkaisuun mm.:
”Kovasti ja kauan olen tehnyt vastarintaa niille, jotka ovat halunneet, että kirjani, tai paremminkin yövalvomisieni sekasotkut, julkaistaisiin …”
”Minun kirjani taas ovat syntyneet siten, kuin kulloisetkin tapahtumat edellyttivät tai suorastaan pakottivat, ilman mitään järjestelmää, ja muodostavat siksi nekin eräänlaisen raa’an ja järjestämättömän kaaoksen, johon minun itsenikään ei ole helppo saada mitään järjestystä.
Näiden syitten nojalla olisin halunnut, että ikuinen unohdus peittäisi kaikki minun kirjani, jotta paremmille olisi tilaa. Mutta eräitten toisten häikäilemättömyys ja vaivalloinen itsepintaisuus, heidän päivästä päivään pauhatessaan korviini, että jos en minä eläessäni sallisi niitä julkaistavan, kävisi varmasti niin, että kuolemani jälkeen ne julkaistaisiin sellaisten henkilöitten toimesta, jotka olisivat kokonaan tietämättömiä eri tapahtumien syistä ja ajankohdista, ja siten yhdestä sekamelskasta syntyisi vallan monia, voitti (sanonpa) heidän häikäilemättömyytensä, niin että minä suostuin niiden julkaisemiseen…”
”Mutta ennen kaikkea minä rukoilen hurskasta lukijaani, ja minä rukoilen sitä itsensä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden, että hän lukisi näitä arvostelukykyään käyttäen, vieläpä tuntien runsasta sääliä.
Ja tietäköön hän minun olleen aikanani munkki ja mitä raivoisin paavilainen ja, kun minä tähän asiaan rupesin, niin juopunut paavillisista opinkappaleista ja niihin vallan hukkunut, että olin valmis tappamaan, jos olisin voinut, kaikki, jotka vain tavunkaan verran osoittivat tottelemattomuutta paavia kohtaan, tai ainakin tuntein ja toimin tukemaan heidän tappajiaan. Minä olin yhtä suuri kuin Saulus, kuin vielä nytkin monet ovat. Enkä ollut suinkaan mitään jäätä ja pakkasta paavinvallan puolustamisessa, …”
Kimmo, viittasit varsin kärkkään haluisesti Lutherin kirjoitukseen “Juutalaisista ja heidän valheistaan” ja erääseen muuhunkin Lutherin antisemitistisenä pidettyyn kirjoitukseen.
Edellä olevaan lainaukseen viitaten, oletko, Kimmo, perehtynyt Lutherin hämmästyttävän laajaan kirjalliseen tuotantoon (yli 600 kirjaa ja kirjoitusta) ja niihin olosuhteisiin, missä hän kulloinkin kirjoituksensa kirjoitti?
Esimerkiksi tuo erityisesti Hitleriä miellyttänyt kirjoitus “Juutalaisista ja heidän valheistaan” ei suinkaan tarkoita kaikkia juutalaisia valheineen, vaan ainoastaan pientä, rajoitettua, ryhmää ihmisiä! Kirjoituksen tulkitseminen siis edellyttää kaikin puolista arvostelukyvyn käyttämistä.
Oletko ottanut, Kimmo, huomioon, että Luther jopa kulinvuoteellaan ja aikaisemminkin teki elämänsä töppäilyistä parannusta, jopa peruutteli käsityksiään. Se osoittaa todellista nöyryyttä, jos mikä. Tarkoitan, että ukko vielä vanhoilla päivilläänkin haluaa asioitaan korjailla!
Kysynpä, Kimmo, onnistuuko tällainen Sinulta ja minultakin, ottaen huomioon omat paukuttelumme toisten asioista!
Virve Valoheimo: ”Oletteko koskaan huomanneet, että joku häirikkö olisi pyytänyt anteeksi?”
Totta on, eivät häiriköt ja oikeassa olevat ja varsinkaan tekopyhät hurskastelijat koskaan pyytele anteeksi!
Hyviä huomioita Matteuksen 25. luvusta!
Vanha ja hyvä lahkohengen ja tekopyhien tunnusmerkki: ”Me olemme oikeassa, muut ovat väärässä!” Aidosti Herran oma antaa sen sijaan Pyhän Hengen nuhdella itseäänkin! Herran Henki on myös nuhteen Henki!
Haluan korjaten selventää suluissa olevaa kirjoittamaani tekstiä (kommentti 25.11.15 klo 11.05): ”(sen enempää kuin pidän Jumalan asettamaa ainoaa Välimiestä, Jumalan Poikana ja samalla itse Jumalana)”
Selvennyskorjaus: ”(sen enempää kuin pidän Jumalan asettamaa ainoaa Välimiestä, neitseestä syntynyttä, ainosyntyistä Jumalan Poikaa samalla itse Jumalana)”
Samalla kritisoin sekä kolminaisuusoppia että luterilaisia tunnustuskirjoja, joita Juha Heinilä näyttää arvioni mukaan pitävän jopa Raamatun yläpuolella olevina!
Jumala ”antoi Poikansa”, ei itseään! Jumala oli Kristuksessa, muttei Hän itse ollut Kristus eikä kuollut ristillä! Raamatussa ei alkutekstin mukaan missään sanota, että Jeesus on Jumala. Tämä on yli Kirjoitusten menevää lisäystä Sanaan. Meillä kenelläkään ei ole oikeutta lisäillä Kirjoituksiin sellaista, mitä ei ole ilmoitettu
Kolminaisuusopissa tiedetään Jumalasta sellaista, mitä Hän ei ole katsonut tarpeelliseksi ilmoittaa. Kaikki asiat, mitä kolminaisuusopin nimissä opetetaan ja mitkä ovat selvästi oikeita, voidaan uskoa ja opettaa ilman järkeilyä ilman kolminaisuusoppiakin. Se on spiritistinen, ilmoitusverhon taakse kurkkiva lisäys!
Raamattuun ei siis saa lisätä mitään eikä ottaa pois mitään. Sen sijaan tunnustuskirjoja voidaan aina päivittää ja perustellusti muuttaa, jos niin halutaan! Luterilaiselle kirkolle se olisi kovasti ajankohtaista ja tarpeellista juuri nyt. Muuten se tulee häviämään historian lehdiltä jo meidän aikanamme ja sulautumaan katoliseen kirkkoon!
Kimmo: ”…käy kyllä varsin hyvin selväksi, että Luther tarkoitti kirjoituksillaan kaikkia juutalaisia ja koko juutalaisuutta yleensä. Siinä ei sen kummempaa tulkintaa tai arvostelukykyä tarvita.”
Tässäpä se keskusteluongelma meidän kesken onkin! Viittasin edellä siihen, kuinka hämmästyttävän laaja Lutherin tuotanto, yli 600 kirjaa ja kirjoitelmaa, on vertaansa vailla. Historia ei taida tuntea montakaan tämän veroista! Kenties yksi tai kaksi saattaa – ottaen huomioon nykyteknologian tuomat mahdollisuudet – saattaa yltää samalle tasolle kirjallisissa tuotannoissaan. Sinä Kimmo, nyt vedät yhdestä ainoasta Lutherin kirjoituksesta noin vankkoja mielipiteitä. Oletko lukenut hänen muun tuotantonsa, että tiedät noin varmasti sanoa, mitä mieltä Luther oli juutalaisista? Taitavat olla tietosi ja asiantuntemuksesi kovin riittämättömiä ja suorastaan lapsen tasolla. Vakaa vanha Väinämöinenkin totesi Joukahaiselle (kun se ”viisaudessaan” tiesi, että ”räppänä on liki lakea”): ”Lapsen tieto, naisen muisti, ei partasuun urohon!”
Väinämöinen sentään ymmärsi ennen poistumistaan ”tuonilmaisiin” maisemista, kumartaa Jeesus-lapselle, vaikkakin uhkasi vielä palata takaisin. No, ei oo vielä papparaista näkynyt! Oisko joutunut perillä sittenkin tarkempaan syyniin?
Kimmo: ”Sinun kohdaltasi en tiedä, mutta mitä minuun tulee, taitaa olla jo liian myöhäistä. Mihinkäs koira karvoistaan…”
Hyvänen aika, Kimmo, et kai pidä itseäsi jo niin senilöityneenä, ettet kykene enää mielipiteitäsi tarkistamaan tai muuttamaan. Minä vielä kykenen, mutta nuorihan minä vielä! Vasta kesällä tuli kaheksaskymppinen täyteen!
Merja Ruuska: ” Kyllä Jumalan kolminaisuus Raamatussa esille tulee.”
Esittämäsi esimerkit eivät puhu kolminaisuudesta yhtään mitään! Jeesus on ainosyntyinen Jumalan, Isän Poika, joka oli ja on Jumalan, Isän, Poika, siis jumalallista alkuperää. Hän itse sanoi, kuten totesit, että Isä on Häntä suurempi! Kolminaisuusopissa kaikki kolme persoonaa ovat samanarvoisia, kaikkivaltiaita, toinen ei ole toistaan suurempi tai pienempi! Sana tuli lihaksi, siis ihmiseksi!. Jos tuli ihmiseksi, oliko Hän silloin Jumala? Tunnustan, että olen tässä ajattelussa niin pöhlö, etten tätä logiikkaa ymmärrä enkä kehtaa oikein teeskennellä edes ymmärtäväni.
Mutta toisaalta: Antti Pietilä, edesmennyt suomalinen dogmaatikko sanoi kyllä omassa dogmatiikassaan jotenkin tähän tapaan, että ”kun puhumme kolminaisuudesta, emme itse asiassa ole vielä sanoneet yhtään mitään!” Että silleen!
Joidenkin epäillään esiintyvän salanimillä. Sellainen pitäisi saattaa ylläpidon ratkaistavaksi, eikä sitä tällä palstalla sen enempää ruotia.
Joku epäilee, että palstalla levitetään vihreätä tai peräti setan propagandaa. Antaa ylläpidon ratkaista tuokin ongelma.
Jospa yritettäisiin keskittyä asiakysymyksiin, eikä toisten keskustelijoiden uskon määrän, poliittisen kannan tai sukupuolisen suuntautumisen arviointiin / arvostelemiseen. Se jo kohottaisi keskustelun tasoa kummasti.
Ja ihan viimeiseksi: minua kauhistuttaa se, että jotkut keskustelijat ovat täällä valmiita tuomitsemaan toisia helvettiin. Se ei ole meidän tehtävämme, vaan se on ’suuremmas käres’.
Kiellettyjä ovat mm.
– Alatyylinen kielenkäyttö
– Henkilöön kohdistuvat vihjailut tai mustamaalaaminen
– Henkilökohtaisten tietojen luvaton julkaiseminen
– Toiseksi henkilöksi tekeytyminen
Aikalailla nasevasti kuvaa Finlandia-voittaja Laura Lindstedt yhteiskuntaamme puheessaan. Osa sopii kuvaamaan – valitettavasti – myös tätä foorumia: ”Me elämme yhteiskunnassa, jossa tyhjä tsemppihenki on ottanut sivistyksen paikan, jossa solvaaminen ja väkivallalla uhkailu ovat normaalia kommunikaatiota. Ajattelun tilalla ovat selkäydinreaktiot, argumenttien sijaan lentävät polttopullot.”
Tuo Juhan ilmoitus:
“Keskustelu silloin päättyi. Enkä sitä jatka.”
ei ole oikea, eli yhtä valheellinen kuin valittamani kaksi julkista syytöstä minulle.
Keskustelu ei tuolloin päättynyt ja toinen ”keskustelu”, koskien minun tältä palstalta poistamista sisälsi vain Juhan solvaavan kommentin.
Tavallaan kiusallisen pieniä asioita, mutta sopinee tähän blogiin.
Ilmoita asiaton kommentti