Erkki Tuomioja, Gaza ja Israel

Ulkoministeriö antoi 17.5. lehdistötiedotteen ulkoministeri Erkki Tuomiojan matkasta Israeliin ja palestiinalaisalueille. Ministeri Tuomiojan oli määrä tavata Israelin presidentti Shimon Peres, pääministeri Benjamin Netanyahu sekä palestiinalaisten presidentti Mahmud Abbas ja ulkoministeri Riad Malki.

Viikkoa myöhemmin lehdistö kertoi, että ministeri Tuomioja on palannut matkaltaan. Hänestä olikin matkan aikana tullut kansainvälisen humanitaarisen oikeuden kunniatohtori Palestiinan yliopistossa Gazassa. Palestiinan yliopisto sijaitsee Gazan kaupungin eteläpuolella, ja se on perustettu 2003.

Minulle oli yllätys, kun Wikipedian mukaan Gazassa on peräti 8 yliopistoa. Länsirannalla on 13 yliopistoa.

Tuomioja vieraili United Nations Relief and Works Agencyn (UNRWA) isännöimänä. Alkajaisiksi ministeri Tuomioja lupasi Suomelta 1,5 miljoonaa euroa lisäapua UNRWA:lle.

Palatkaamme nyt kuitenkin vajaan kuuden vuoden taakse, joulukuuhun 2007. Skepsis ry:n 20-vuotisjuhlassa 5. joulukuuta ministeri Tuomioja lausui Helsingin yliopiston Porthaniassa: ”Olen ateisti.” Tuomioja kertoi liittyneensä Skepsiksen jäseneksi, koska hän on ”rationaalisen, historiallisen, ei-idealistisen maailmankatsomuksen ja humanistisen elämäntavan kannattaja”. (Tästä Tuomiojan lausunnosta suosittelen kaikkia hengellisestä body buildingista kiinnostuneita lukemaan mikkeliläisen körttipapin Urpo Karjalaisen kirjan Jokiravun kääntöpiiri sivut 184-195.)

Erityisesti Tuomiojaa olivat ilahduttaneet Richard Dawkinsin, Daniel Dennettin ja nyttemmin edesmenneen Christopher Hitchensin kirjat. Juhlatilaisuudessa Tuomioja kertoi tunteneensa ulkoministerinä ”huonoa omaatuntoa” rauhoitellessaan Muhammed-pilakuvakohua vuonna 2006.

”Miksi meidän pitäisi hyväksyä minkään näköistä sananvapauden tai edes huonon maun rajoittamista sen vuoksi, että se loukkaa joidenkin uskonnollisia tunteita”, Tuomioja kyseli.

Juhlapuheessaan Tuomioja otti kantaa siihen, että ihmisten pitäisi hänen mielestään pyrkiä suojelemaan alaikäisiä lapsia siltä, ettei heitä ennalta määrätä jonkin uskonnon kannattajiksi, ”ettei heidän mieltään myrkytetä”.

”Kuten Dawkins on todennut, jotain kammottavaa on siinä, että uutisissa voidaan puhua katolisista, protestanttisista tai islamilaisista lapsista ikään kuin heillä olisi olemassa jokin etukäteen annettu uskomus, jota pitää varjella ja kunnioittaa. Heitä, joilla ei vielä ole olemassa edellytyksiä tehdä omia ratkaisujaan, pitäisi varjella uskontojen tai uskomusten pakkosyötöltä.”

Tuomioja myös silloin kohuttua puolustusministeriä Jyri Häkämiestä mukaillen lausui oman tarkoin harkitun näkemyksensä suurimmasta uskontopoliittisesta haasteestamme:

”Islam, islam, islam.”

Takaisin vuoteen 2013. Vappua edeltävällä viikolla luettu israelilainen uutissivu Ynetnews.com kertoi, että Center for Near East Policy Research eli Lähi-idän politiikan tutkimuksen keskus oli julkaissut videon, joka oli kuvattu UNRWA:n ylläpitämissä kouluissa Gazassa.

Aamu alkaa sillä, kun lapset huutavat opettajan johdolla: ”Kunnia ja ikuinen elämä marttyyreille (suom. itsemurhapommittajille) ja oikeamielisille, Jerusalem on meidän, me vapautamme sen.”

Hieman keskivertoa uskonnollisemmat opettajat opettavat lapsille, että “Israel on pyyhittävä pois”. Koululuokkien seinillä on terroristien kuvia.

Yhden UNRWA-koulun rehtori, 23 vuotta näiden koulujen opettajana toiminut Alwad al-Keek osallistui myös Islamilaisen Jihadin toimintaan rakentamalla pommeja ja Qasssam-raketteja.

Video kertoo myös terroristijärjestö Hamasin perustajajäsenen Ahmed Yassinin vierailuista kouluissa. Yassin puhui lapsille pommien rakentamisesta ja terrori-iskuista. Hänet olivat kutsuneet UNRWA-kouluihin Gazan opettajien unioni. Vuonna 1937 syntynyttä Yassinia pidettiin Hamasin hengellisenä johtajana. Juuri hän vaikutti siihen, että alkuaan Muslimiveljeskunnan perustamaan Hamasiin iskostui poliittinen islam ja sitä myöten marttyyrikuoleman ihailu ja terrorismi. Neljän raajan halvauksesta kärsinyt Yassin kuoli Israelin tekemässä iskussa vuonna 2004. Wikipedia kertoo, että hautajaisiin osallistui 200 000 palestiinalaista.

Tällaisten opetustuokioiden jälkeen 10-vuotiaat lapset osaavatkin sanoa itsenäisesti kameralle, että heidän täytyy tappaa juutalaiset, ”meidän täytyy tappaa heidät kaikki”.

UNRWA käyttää vuosittain 500 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria koulujensa ylläpitoon. Näissä kouluissa käytetään Palestiinan Itsehallinnon tuottamia oppikirjoja. Jo aiemmin israelilainen lehdistö on huomannut, että palestiinalaisten oppikirjoissa on hieman erikoinen käsitys juutalaisten historiasta. Viime syksynä Jerusalem Post myös kertoi Hamasin vaatimuksesta, että UNRWA-kouluissa ei holokaustista saa opettaa mitään.

On huomattava ja samalla sangen erikoista, että YK itse ei rahoita UNRWA:a – se saa rahansa etupäässä Yhdysvalloilta ja EU:lta. Nyt Suomikin lupasi rationaalista, historiallista, ei-idealistista maailmankatsomusta ja humanistista elämäntapaa kannattavan ulkoministerinsä johdolla lisää rahaa UNRWA:lle.

Itse olen kyllä samaa mieltä kuin kansainvälisen humanitaarisen oikeuden kunniatohtori Erkki Tuomioja lapsen mielen myrkyttämisestä.

Ja se video on luonnollisesti tässä:

{"video":"http://www.youtube.com/watch?v=YGJajyjMCbs&","width":"400","height":"225"}

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Urpo Karjalainen, sinäpä sen sanoit:

    miksi I-P asiasta pitäisi olla jonkinlainen mielipide

    Minun mielipiteeni käy ilmi blogissani Lähi-idän kirkkojen neuvoston pj:n siteerauksessani. Sen lisäksi hämmästelen, miksi sinne pitää reissailla. Et suostunut sitä kertomaan Kuopiossa, toivottavasti voin jostakin lukea. Senkin haluan vielä tarkistaa ovatko ne HY:n reissuja vai jonkun muun tahon, jolla olet mukana muussa kuin HY:n työntekijän roolissa? Näitä kyselen rehellisessä mielessä keräilleksäni tiedon siruja ja ymmärrystä tästä reissailemisesta.

    Asiattomana sivuhuomautuksena totean vain, että moni teologisen tiedekunnan käynytkin on suhtautunut hyvin nuivasti teologiseen tiedekuntaan.

    Tuomioja on suhtautunut hyvin nuivasti mm. teologiseen tiedekuntaan

    (J. Huttunen)

  2. Me oomma tuon Juhanin kanssa oikeestaan kun tuli ja vesi, mutta tässä Israel-jutussa Sä oot niin raikkailla vesillä, että a vot. Nostan hattua, että uskallat peilata historiaa ja nähdä kokonaisuuksia!

    Ja tietysti nostaa tässä vaiheessa useammakin kerran hattua, kun en ymmärrä enää puoliakaan, kun kirjoitat niin monimutkaisesti. Vaan perusoivaltavuutesi asiassa ymmärrän. Tuo oivaltavuus on harvinaista herkkua nykymediassa ja se lämmittää. Kiitos!

  3. Minäpä kysymättä vastaan Karjalaisen puolesta.

    Urpo Karjalainen on yksi lukuisista Toiviomatkojen matkanjohtajista. Körttiläisistä myös Alpo Järvi on vastaavanlainen. Herättäjä-Yhdistys ei kuitenkaan ole matkatoimisto.

    Israeliin järjestetyillä ryhmämatkoilla on aina myös Israelin valtion kouluttama matkaopas. Karjalaisen reissuilla oppaana on kai poikkeuksetta ollut erittäin hyvässä matkaoppaan maineessa oleva Raimo Majuri.

    Olin itse tällaisella matkalla nyt huhtikuussa. Jokainen varmaan omasta puolestaan vastaa tämmöisen reissailun mielekkyydestä. Oma kiinnostukseni on kahtalainen. Ensinnäkin minun taustani on sellainen, että olen joka kerta pikkuisen yllättynyt, jos Raamatussa jokin asia on historiallisesti totta. Tässähän on sellainen juju, että kristinusko on emouskostaan juutalaisuudesta traumaattisesti irrottautunut historiallinen uskonto. Tämän heprealaisen historiaan sitoutuneen metafysiikan lisäksi kristinuskon toinen leimallinen piirre on hellenistessä ajattelumuodossa, joka korostaa iäisiä, peräti historiasta ja aineesta riippumattomia asioita. Kristinusko on pitkälti näiden kahden linjan, heprealaisen hien ja hiekan sekä toisaalta kreikkalaisen hengen ja järkeilyn yhteensulautuma. On uskontohistoriallisesti perusteltua olla kiinnostunut kivestä ja hiekasta.

    Olen toimittajan työssäni monta kertaa joutunut kirjoittamaan raamatullisia juttuja, ja koska minulle kirjoittaminen on fyysistä ja kehollista, tällainen matkanteko kieltämättä inspiroi eksegetiikkaan nojaavia osuuksia vaikka siitä, kun muuan juutalaistyttö Mirjam synnyttää pojan, joka saa nimekseen Jeshua. Korostan, että tämä seikka on omasta mielestäni puhtaasti kirjallinen, eikä hengellinen. Urpo Karjalaisen ja Raimo Majurin matkojen mainos kuuluu: ”Urpon ja Ramin matkoja kaikilla mausteilla” Tämä tarkoitta melko hurttia, korutonta ja hyvin jalat maassa pitävää otetta, jolloin matkanteko on oikeasti miellyttävää.

    Lisäksi reissaaminen luonnolliesti tarjoaa muuten mukavaa ajanvietettä, onhan rentouttavaa pölyisen päivän päätteeksi nauttia tuopillinen maittavaa Gold Star -olutta tai peräti aperatiivinen Arak-paukku. Turisti saa Israelissa erittäin sydämellisen vastaanoton.

  4. Tässähän on sellainen juju, että kristinusko on emouskostaan juutalaisuudesta traumaattisesti irrottautunut historiallinen uskonto

    Meillä viisastelijapiireissä on tapana sanoa, että kristinuskolla ja juutalaisuudella on yhteiset juuret. Se on vähän sama kuin evoluutiopiireissä ei väitetä, että ihminen on kehittynyt apinasta, vaan että apinoilla ja ihmisellä on yhteiset kaukaiset kantamuodot.

    Juutalaisuus sellaisena kuin sen tunnemme, alkaa noin 200-luvulta. Sitä ennen oli erilaisia juutalaisuuden muotoja, joista varhainen kristinusko oli yksi. Juutalaisuus jatkaa vanhan Israelin uskon perintöä ja kristinusko jatkaa sitä. Muitakin perillisiä on pieninä rippeinä elossa, kuten Johannes Kastajaan juurensa ulottava ryhmä ja samarialaiseen uskoon juurensa ulottava ryhmä. Jotkin muodot lakkasivat olemasta.

  5. Itse asiassa en tiedä, onko Alpo Järvi kuinka aktiivinen matkanjohtajana, mutta nyt hän oli mukana huhtikuussa, tosin pienemmällä profiililla. Typerää minun nyt puhua tässä henkilöstä, joka ei ehkä ole linjoilla.

    Tässä on kuitenkin omasta mielestäni aika isoistakin asioita kysymus. Karjalainen jää körttihistoriaan teologina, joka kiinnostui paitsi Ukko-Paavosta ilman mitään kirkkopoliittisia tai tunnnustuskirjarasitteita, myös vanhatestamentillisista teksteistä, ja vuonna 1997 hän yhdessä Jaakko Löytyn kanssa juuri näistä teksteistä virittyneenä osallistui Wähäväkisten juhlaveisuun tekemiseen. Tuona aikana 90-luvulta lähtien herännäisteologiassa syntyi todella luova ajatteluvirtaus, ja se näkyy myös nuorisotyön painotuksissa: Kun muut liikkeet pitivät näyttävästi esillä Tosi rakkaus odottaa -kampanjaa, Herättäjä-Yhdistyksen nuorisotyön teemana oli yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus.

    Minulta on näinä päivinä hieman kadonnut vähän taju siitä, mitä mieltä on selitellä kenellekään mihinkään maahan matkustamista. Sinä, Raimo, etukäteen tiesit blogissasi sanoa, että Israel-matka on egotrippailua, vaikka vielä esitätkin kysymyksiä. Itseänihän asia ei koske kuin sen verran, että olen nyt kertaalleen osallistunut tällaiselle matkalle. Siinä mielessä koen, että lausuntosi koskee minuakin, kun kerran ”trippailin”. Totta kai vastaan, ja varsin mielellänikin kirjoitan aihepiiristä (jolla sinänsä ei ole tekoa näiden blogieni kanssa, nämä asiat ovat internetissä olevista asiakirjoista, ei punaviiniä tarjoilleen ravintoloitsijan kertomaa). Oma matkani oli egoistinen lomamatka, jolla niin kuin naistenlehdissä sanotaan, hemmottelin itseäni. Aiemmin olen trippaillut Euroopassa ja Aasiassa, hengellistä body buildingia oli mm. buddhalaisen munkin antaman siunauksen vastaanottaminen. Ehkä joltain kannalta joulukirkkoon osallistuminenkin on hengellistä body buildingia, mutta kuka asettaa rajat?

    Vielä sananen Teemulle! Mitä tulee juutalaisuuteen ja juutalaisuuden historiaan, voidaan tietenkin pilkkoa kristinuskokin kappaleiksi ja todeta, että evankelisilla ja luterilaisuudella on ehkä jotakin yhteistä. Niin sanottu ”klassinen kristinusko” sellaisena kuin me sen tunnemme, syntyi laskutavasta riippuen 1600-, 1700- tai 1800-luvulla. Sinänsä kommenttisi oli tärkeä näkökanta, koska siihen liittyy myös kristilliseen armo-oppiin rakentunut antisemitismi, teema, jonka moni kieltää ja joka aina uudestaan ja uudestaan herättää suuttumusta varsinkin niissä, joille on tärkeä esim. pelastaa Paavali.

    Päivä on ollut pitkä, suokaa anteeksi runsaat merkkimäärät, ei ole aikaa tiivistää……. Öitä!

  6. Vielä sananen Teemulle! Mitä tulee juutalaisuuteen ja juutalaisuuden historiaan, voidaan tietenkin pilkkoa kristinuskokin kappaleiksi

    Niinhän se pitääkin, ja niin patristiikka, varhaiskirkon tutkimus ja antiikin historian tutkimus ovat tehneetkin.

    Sinänsä kommenttisi oli tärkeä näkökanta, koska siihen liittyy myös kristilliseen armo-oppiin rakentunut antisemitismi,

    Tarkoittaako tuo sitä, että a) aivan alkeisasioihin kuuluva perustieto juutalaisuuden historiasta on vain jokin ”minun kommenttini” ja b) se edustaa jollain lailla antisemitismiä?

  7. Se on samaan aikaan sinun kommenttisi, joka, kuten oikein sanot, on myös alkeisasioihin kuuluva perustieto, tosin se opetetaan ainoastaan toisen ja kolmannen vuoden teologian ylioppilaille, ja tarkoitan, että niihin kysymyksiin pureutuminen pakottaa kohtaamaan kiusallisia teemoja jo aivan Uuden testamentin lehdillä, mutta varsinkin hieman myöhemmässä vaiheessa kristillistä teologiaa.

Huttunen Juhani
Huttunen Juhani
Olen toimittaja. Verkkolokikirjaani kirjoitan yksityishenkilönä, tällä tarkoitan kirjoittajan vastuuta sekä sitä, että tekstit ovat ärsyttävän pitkiä, koska en jaksa ajatella asioita tai mitenkään olla ammattimainen.