Elämä kumpuaa Herran temppelistä

 

Kuvassa Someron kirkon alttari. Tässä kirkossa olen lapsuuteni ja nuoruuteni jumalanpalveluksiin kokoontunut.  Kirkkoon menimme, silloin kun bussikuljetus oli järjestetty meidän suunnalta.  Muina pyhinä  kuuntelimme jumalanpalveluksen radiosta.  Kuva on otettu 24. heinäkuuta 2022.

SUNNUNTAI 7.8.2022

9. sunnuntai helluntaista

Totuus ja harha

Pyhän psalmi on Ps. 92:5–10, 13–16

Ilmeellisiä ovat Jumalan teot. Hän tekee alati työtä. Hän on luonut maailmamme. Hän myös alati pitää huolta kättensä töistä. Hetkeksikään hän ei lakkaa ylläpitämästä maailmaamme. Jokainen sekunnin murto-osakin on hänen hallinnassaan. Jumala on ikuinen. Siksi hänen   ohjauksensa ei tunne  taukoja, ei hetkenkään katkoja, vaan hän toimii alati.  Onhan koko maailmankaikkeuden jokainen hiukkanenkin hänen luomaansa.   Hän ohjaa niin täsmällisesti,  että voimme tarkastella hänen työtään luonnonlakien tarkkuudella. Saamme riemuita hänen hyvyydestään ja uskollisuudestaan kaiken vaalimisessa.

Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.

  Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
  kuinka syvät sinun ajatuksesi!

Maailmassa on myös paljon pahuutta. Ihmiset eivät toimi oikein. Lyhytnäköisesti haetaan omaa voittoa. Ei nähdä että väärän teon takia moni kärsii. Pahan olemus on siinä, että se hävittää. Jumalan luomistyö turmeltuu.  Elämä rajoittuu, kuihtuu, näivettyy.  Pahuudelle ei löydy järkisyitä.  Paha on pahaa siksi, ettei sitä voi selittää.  Se on tyhmyyden tulosta. Paha saa palkkansa.

Tyhmä ei sitä käsitä,
mieletön ei sitä ymmärrä.
  Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho,
  vaikka väärintekijät nyt kukoistavat,
  he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi.

Pahan kylvö kasvaa huonoa satoa. Jo tässä ajassa luonto kärsii. Lähimmäiset kärsivät. Pahantekijä itse kärsii. Viha synnyttää vihaa. Katkeruus lietsoo katkeruutta ympärilleen. Loukkaus katkoo ihmissuhteita. Ystävyys ja toinen toisensa huomiointi vähenevät.  Luontokin iskee takaisin, kun sitä hävitetään.

Tärkeintä on  nähdä pahuuden kohtalo hyvän Jumalan töiden rikkomisena, Jumalamme mielen pahoittamisena.  Syntiinlankeemuskertomuksen tulokset ovat ilmeiset. Synti saa palkkansa, kun turmion valloille annetaan sijaa.

Sinä, Herra, olet iäti Korkein.
Sinun vihollisesi sortuvat,
  sinun vihollisesi sortuvat, Herra,
  kaikki väärintekijät joutuvat hajalle.

Jumala ei ole hylännyt luomajaan. Hän pitää meistä huolen. Pahuuden vallan voittaa Jumalan hyvyys. Hän on antanut meille tulevaisuuden ja toivon. Jeesus tuli luoksemme. Ikuinen Jumala otti olemukseensa ihmisyyden. Näin Jumalan Poika, jonka kautta Taivaan Isä loi maailman, asettui keskellemme. Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa,  hankki pelastuksen koko maailman ihmisille, koko  luomakunnalleen.

Jotta sanoma hänen pelastuksestaan välittyisi kaikille kansoille, kaikille ihmisille, Jeesus kutsui opetuslapsensa. Opetuslasten piiri on laajentunut. Jo kolmannes maailman ihmisistä kuuluu kirkkoon, Kristuksen seuraajien joukkoon.

Niin kuin kasvi imee vettä ja ravinteita maasta, niin Jumalan kansa saa elämän voimaa Jumalan huoneen hyvyydestä. Jumala itse palvelee meitä messussa. Hän saarnauttaa sanansa ja toimii pyhissä sakramenteissaan. Jeesus itse on kansansa keskuudessa ja pitää huolta kaikista omistaan. Kirkko on hänen ruumiinsa.

Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,
kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit.
  Heidät on istutettu Herran temppeliin,
  he kukoistavat Jumalamme esipihoilla.

Jumalan kansaan kuuluvat niin vanhat kuin nuoret, niin aikuiset kuin lapsetkin. Istutukset kasvavat vettä saatuaan, niin mekin tuomme pienokaisia  Jumalan kansan yhteyteen kasteen kautta. Niin kuin ikivanhat puut Pyhällä maalla vuosisatojen takaa, niin me   vanhoinakin  nautimme  Jumalan hyvyydestä pyhään messuun kokoontuessamme.

Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja vihannoivat,
kertovat Herran oikeamielisyydestä.
  Herra on minun turvakallioni,

 

Introituksen psalmin teksti:

Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
  Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
  kuinka syvät sinun ajatuksesi!
Tyhmä ei sitä käsitä,
mieletön ei sitä ymmärrä.
  Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho,
  vaikka väärintekijät nyt kukoistavat,
  he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi.
Sinä, Herra, olet iäti Korkein.
Sinun vihollisesi sortuvat,
  sinun vihollisesi sortuvat, Herra,
  kaikki väärintekijät joutuvat hajalle.
Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,
kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit.
  Heidät on istutettu Herran temppeliin,
  he kukoistavat Jumalamme esipihoilla.
Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja vihannoivat,
kertovat Herran oikeamielisyydestä.
  Herra on minun turvakallioni,
  hän ei tee vääryyttä.

Ps. 92:5–10, 13–16

 

176 kommenttia

  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti toteat minulle:”” Miten on oma laitasi, Ari Pasanen? Olen saanut käsityksen, että kerran tehty parannus ja vastaanotettu evankeliumi takaavat käsityksesi mukaan uskovan loppuelämän synnittömyyden.””

    Tää on mielenkiintoinen väite, siis kuinka monta kertaa olen jo kirjoittanut etten ole koskaan väittänyt olevani synnitön enkä kirjoittanut että uudestisyntyneestä tulisi synnitön, jokohan joku tämän uskoisi eikä väittäisi tätä uudelleen ja uudelleen.

    On aivan eriasia uskoa se mitä Raamattu sanoo eli kun ihminen uudestisyntyy on hänellä JUMALAN VOIMA voittaa kaikki kiusaukset, siis ei ole enää mitään tekosyytä langet vaan joutuu nöyrästi toteamaan että itse halusin lnageta, ei mikään ulkopuolinen tai sisältäkään voi pakottaa lankeamaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Laki on sama uskovalle ja ei uskovalle. Ei ole olemassa kahdenlaisia oikein – väärin luetteloja. Jos kuvittelet että uskovalle on olemassa eri säädökset kuin pakanalle, niin et vielä ole nähnyt Jumalan lain perusolemusta. Laki paljastaan sen, ettei Jumala ole saanut olla eka sijalla kaikessa elämässä. Koska yksikään ei näin tee, niin KAIKKI tarvitsevat anteeksiantoa. Tässä tulee sitten se ratkaiseva ero. Se joka elää kirkon yhteydessä elää Kristuksen anteeksiantamuksen varassa.

      Mutta se joka on kirkon ulkpuolella tarvitsee erityisen kääntymyksen takaisin kasteen armoon, jos hänet jo on kastettu,

      tai jos häntä ei vielä ole kastettu, niin hän tarvitsee sellaisen anteeksiannon, jonka nimenomaan kaste antaa.

      Apostolien teot:

      2:38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiSEKSI, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      Tämän suuren juutalaisen kansallisen juhlan, helluntain, juhlapuhuja Pietarin sana on sitten otettu mukaan koko kristikuntaa yhdistävään Nikean tunnustukseen

      Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään,

      joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan

      ja joka on puhunut profeettojen kautta.

      Uskomme yhden, pyhän, yleisen ja apostolisen kirkon.

      Tunnustamme YHDEN KASTEEN syntien anteeksiantamiseksi,

      odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto mistä olet lain alle joutunut?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Jumalan sana on lakia ja evankeliumia.

      Laki paljastaa ihmisen syntisyyden. Lain saarnan tehtävänä on kertoa totuus meistä. Tarvitsemme armahdusta. Kaikki. Erotuksetta.

      Joka kuvittelee olevansa niin synnitön, ettei tarvitse jokapäiväistä armahdusta, pettää itsensä ja tekee Jumalasta valehtelijan.

      Ensimmäinen Johanneksen kirje on äskettäin kastetuille perheille pidetty saarna. Siinä kerrotaan tämä, että me kaikki tarvitsemme alati anteeksiantamusta.

      1.Johanneksen kirje:

      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

      2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

      2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.

      Evankeliumi kertoo meille, että Jeesus armahtaa jokaista syntistä. Hänen armonsa riittää suurimmallekin väärintekijälle. Hänen armonsa on rajaton. Kuten edellä sanotaan, niin Jeesuksen sovintotyö on tehty KAIKKIEN ihmisten puolesta, koko maailman. Eikä vain joidenkin tiettyjen syntien vaan kaikkien syntien puolesta.

      Roomalaiskirje:

      4:8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!”

      5:8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet –

      5:21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

      8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,

      11:27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä.”

      Efesolaiskirje:

      1:6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,

      1:7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.

      1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,

      1:10 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, – oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.

      2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa – armosta te olette pelastetut –

      2:7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.

      2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja –

      .

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto onko Jeesuksen sanat lakia ja evankeliumia vai pelkkää evankeliumia?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Koko Jumalan sana on lakia ja evankeliumia, myös Rakkaan Vapahtajamme opetus.

      Olen käsitellyt aihetta blogissani ” Kirkkaammin kuin kristalli loistaa Jumalan sana ” sen kohdassa ” D) ”.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto Jeesus taasen sanoo toisin, siis Hän sanoo julistavansa evankeliumia.

      Onneksi meillä on suomen kielinen Raamattu ettei tarvitse olla teidän ”viisaitten ja ymmärtäväisten” selityksien varassa ja voimme itse lukea puhdasta evankeliumia jota Jeesus julistaa ja jonka kautta voi jokainen Jumalan kutsuessa tulla uskoon.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      1). Ilmausta ”evankeliumin julistus” käytetään sekä laajemmassa merkityksessä samaa tarkoittavana kuin sanaa ”saarnata”.

      Sanan saarnassa sitten on rajatummassa merkityksessä sekä lain että evankeliumin julistus.

      Nämä kaksi merkitystä eivät ole keskenään ristiriidassa, vaan ne puhuvat eri näkökulmista Jumalan sanan julistuksesta.

      2) Minäkin olen iloinen, että meillä on suomenkielisiä Raamatun käännöksiä. Jo keskiaikana kirkossa toimitettiin Isä meidän rukous, uskontunnustus, Ave Maria jne sekä saarna kansan kielellä, vaikka liturgia muutoin laulettiin latinaksi.

      Suomenruotsalainen Mikael Agricola oli korkeasti oppinut mies. Hän oli opiskellut Wittenbergissä Martti Lutherin oppilaana. Suomeen palattuaan hän opetti maamme korkeimman oppilaitoksen rehtorina Turussa. Hän siis oli aikansa OPPINEIN virkansa puolesta. Hän suomensi Uuden testamentin sekä useita Vanhan testamentin kirjoja.

      Piispa Isaacus Rothoviuksen aikana tuo Turun koulu muutettiin yliopistoksi. (Vertaa nykyajan kansakoulun muutos peruskouluksi.) Myöhemmin tuo koulu siirrettiin Helsinkiin ja nykyisin se on Helsingin yliopisto. Rothovius oli Turun piispa ja yliopiston rehtori sen yliopistoksi muuttamisesta alkaen. Hänen aikanaan vasta koko liturgiaa alettiin laulaa suomeksi aikaisemman latinan sijaan suomenkielisissä messuissa Turun tuomiokirkossa. Näin ummikoruotsinkielinen piispa vaikutti suomenkieliseen hengelliseen elämään voimakkain ottein.

      Rothoviuksen aikana saatiin koko Raamattu suomeksi vuonna 1642.

      Kun siis kehut Raamatun suomennoksia ja samaan aikaan moitit oppineita niin puhut ristiriitaisesti, tappelet itseäsi vastaan. Olisi aihetta avata silmäsi näkemään että kaksi äidinkieleltään ruotsinkielistä erittäin KORKEASTI OPPINUTTA miestä ovat ratkaisevasti vaikuttaneet siihen, että meillä on Raamattu maamme eniten puhutulla äidinkielellä. (Toiseksi suurin äidinkielenään puhuvien ryhmä ovat ruotsinkieliset, sitten venäjän, viron ja arabian kieliset.)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto kyllä Jumala käyttää uskosta osattomiakin Siis aasejakin, Jumala antoi kansankielisen Raamatun että puhdas evankeliumi olisi saatavilla.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Jumala antoi kansankielisen Raamatun että puhdas evankeliumi olisi saatavilla.” Tämä onkin yksi hyvistä hedelmistä, jotka Jumala on kasvattanut luterilaisuuden puussa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Miksi puhut toisista ikään kuin he olisivat uskosta osattomia.

      Mehän elämme todeksi sen mitä kaste lupaa: Elämmme todeksi kasteen lahjoittaman Pyhän Hengen lahjan.

      Sinun kanssasi on suuri ongelma. Kun olet julkisesti julistautunut kirkon ulkopuolelle siirtyneeksi niin olet siis tallannut jalkoihisi kasteessa saamasi uskon osallisuuden eli Jumalan lahjoittaman Jumalan lapseuden.

      Muista vanhan alkuperäisen kirkon opetus, ettei kirkon ulkopuolella ole pelastusta, extra ecclesiam nulla salus. Toinen saman opetuksen ilmaus sanoo, Että jos jollain ei ole kirkkoa äitinä maan päällä, niin hänellä ei myöskään ole Jumalaa Isänä taivaassa.

      Muista että kirkko on Kristus -viinipuu. Jos et ole puussa oksa niin olet irralleen heitetty risu, joka kuolee. Muista että tässä opetuksessaan Jeesus liittyy Vanhan testamentin opetukseen siitä, että Israelin pyhä kansa on tämä sama viinipuu. Tämän konkreettisen kansan henkilöitymä keskittyy siis Vapahtajaamme Jeesukseen.

      Irralleen joutunut oksa ei voi uskotella itselleen että se saa viinipuun ravinteen vaikka se on heitetty risukasaan. Se on uudelleen ympättävä puuhun, jotta se pääsee elämän ravinnosta osalliseksi.

      Tee siis parannus jumalattomasta luopumuksestasi ja palaa Kristuksen kansan yhteyteen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit