Eikö kaikkien kukkien enää annetakaan kukkia?

 

Nyt menee kyllä Ruttopuiston rovastilla hämmennyksen sormi ihmetyksen suuhun: K24Uutiset  antaa mukisematta  ilmaisen puffin Tampereen Vapaa-ajattelijoitten Yhdenvertainen Suomi- kansalaisaloitteelle. Miksi ihmeessä? Mainostavatko vaparit yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon  nimissä tai edes piruuttaan kirkollisia hankkeita, vai?

Eikös elämänkatsomusten rauhanomaisesta rinnakkainelosta enää kukaan puhukaan mitään? Voi rutto sentään, nyt minä kyllä rutisen ja mukisen!

Seurakunnat pyrkivät olemaan läsnä kaikkialla siellä, missä on kirkon jäseniä: lastentarhoissa, kouluissa, sairaaloissa, vankiloissa, armeijassa, vanhainkodeissa, jopa kauppakeskuksissakin.  Mitä väärää tässä voisi olla? Armeijassa pidin omana palvelusaikanani  jumalanpalveluksia, rippikoulua, luentoja, hartauksia. Silti ne ihmiset, joiden kanssa pääsääntöisesti juttelin kahden kesken, olivat kirkkoon kuulumattomia. He tulivat nykäisemään hihasta ja sanoivat: ”Minä en kyllä kuulu kirkkoon, mutta olen pohtinut paljon yhtä asiaa…”

Jos kahdeksan suomalaista kymmenestä kuuluu kirkkoon, niin miksi enemmistöltä pitää tällä kertaa yhdenvertaisuuden nimissä ottaa pois kirkolliset palvelut esim. koulussa (aamunavaukset, koulupastoritoiminta, kirkolliset juhlapäivät)?

Tulee hakemattakin mieleen näistä vähemmistöpompottajista osuva esimerkki: Oltiin jollakin reissulla liikkeellä isolla 52-paikkaisella tilausbussilla. Kuljettaja kysyi, saako radio-ohjelma kuulua kohtuullisella volyymilla kaiuttimista, ei aivan hiljaa mutta ei liian kovaakaan? Vain kaksi ihmistä oli sitä mieltä, että radio pitää laittaa kiinni, muita se ei häirinnyt. Well, radio meni sitten kiinni. Mitäpä siitä enemmistöstä, kun paikalla oli kaksi varsin tyytyväistä änkyrää.

Vanhan kliseen mukaan kukaan ei opiskele koulua vaan elämää varten. Koulusta siirrytään yhteiskuntaan, joka ei ole uskonnoton. Miksi koulun pitäisi sitä olla? Silloinhan lapsille ja nuorille annettaisiin yhteiskunnasta vääränlainen, suorastaan harhainen kuva. Jumalaan on tutustuttava jo mahdollisimman varhain, ei vasta silloin, kun se on jo liian myöhäistä. Muista Luojaasi nuoruudessasi, ennen kuin pahat päivät tulevat.

Jos minä olisin ateisti, niin varmasti en pitäisi niin infernaalista meteliä näistä jumala-asioista kuin aggressiiviset ateistit tätä nykyä. Minä kannattaisin sitä, että Jumala pyrittäisiin vaikenemaan kuoliaaksi. Vanha slogan Usko on yksityisasia voisi vielä toimia vallan hyvin. Jos Jumalaa ei ole, niin ei hänelle pitäisi uhrata niin paljon energiaa kuin Jumalasta osattomat käyttävät. Käy vielä kuin Don Quijotelle, joka näki tuulimyllyissä ties mitä hirviöitä. Nyt pakanat messuavat miltei innokkaammin kuin papit konsanaan.

 

 

    • Ari, kuinkas luet? Justiinsa pääsin sanomasta, että liiallinen suvaitsevaisuus on lähellä nihimilmiä. Ei luterilainen kirkko ole nihilistinen. Mutta kun luterilaisuus tuli Suomeen, niin esimerkiksi pakanalliset karsikot saivat heti kyytiä! Ei katsottu hyvällä sitä, että luotua palvottiin Luojan kustannuksella.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Karsikko_%28mytologia%29

    • Arille: Myöntää täytyy, että ei aina ole oltu, mutta kun ensimmäisistä uuden ajan kristittyjen vainoista Ranskan vallankumouksen yhteydessä on kulunut jo runsaat kaksisataa vuotta, niin olemme tässä ajassa oppineet arvostamaan uskonnonvapautta. Myönnämme sen muille, mutta odotamme sitä myös itsellemme.

  1. Hannu Kiuru & Yrjö Sahama, siis kuinka luterilaisuudenn historiassa näkyy Jeesuksen elämä lähimmäisen rakkaus?

    Kyllä luterilaisuudessa on selkeää vanha testamentillinen laki uskonnollisuus eli on pyritty rangaisuksilla ohjaamaan ja hallitsemaan ihmisiä pakko uskossa.

    Nyt sitten kun muu yhteiskunta on sivistynyt niin luterilainen kirkko nilkuttaa perässä unohtaen kaikki ennen ajamansa synnillisen elämän rangaistukset hyväksyen kaikkinaiset synnit, hyhy hyh miten ällöä takinkääntöä!!!

    • Kerro nyt jo lopultakin, Ari, mitä oikein ajat takaa! Minä en millään meinaa pysyä kärryillä.

  2. Hannu Kiuru, eikö historiasta voi lukea kuinka Luther & kump kohtelivat toisuskoisia (vainot ym) ja kuinka hän vielä kirjoitti vähäkatekismukseenkin kuinka on kohdeltava niitä jotka eivät halua oppia uskontunnustuksia ulkoa (jätettävä ruuatta ja ajettava maasta), niin tämänkö opettajan oppia te vieläkin opetatte, siis haloo, eikö juuri jeesus selkeästi Sano että tällaisia pitää KAVAHTAA eli ei pidä ottaa MITÄÄN heiltä????? Nyt teidän uskonne perustuu juuri näiden vainoolien oppeihin, herätys, ei sieltä löydy iankaikkisen elämän Sanat, vaan jeesuksen Sanat ovat iankaikkinen elämä niille jotka niiden mukaan elää!!!!

    Joh.12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
    48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

  3. Hannu: ettet rakentelisikin olkinukkeja sen majan sijaan?

    Jos kahdeksan suomalaista kymmenestä kuuluu kirkkoon, niin kuinka moni näistä oikeasti on uskossa? Väitän, että ehkä kolme kymmenestä kirkkoon kuuluvasta uskoo sellaiseen jumalaan kuin mitä kirkkonne uskottelee olevan olemassa. Loput ovat epämääräisiä agnostikkoja, kyllä-varmaan-jotain-on-uskovaisia tms. mutta suurin osa pelkkiä hällävälistejä ja perinnekirkkoonkuuluvia.

    Yhteiskunta kylläkin on jokseenkin uskonnoton. Kirkko tietty on osa yhteiskuntaa, mutta oma spesifi osansa, eikä se näy tavallisessa yhteiskunnallisessa arjessa juurikaan. Minä itse tiedostavan uskonnottomana näen, minkälaisessa yhteiskunnassa tässä mennään. Yhteiskunta itsessään on sekulaari, lukuunottamatta valtiopäivien avajaisia jne. joihin kuuluu se pakkojumalanpalvelus, mutta siellä täällä erilaiset ryhmittymät tiedottavat itsestään. Itse asiassa ateistit eivät juuri näy tavallisessa arjessa, mutta esim. Helsingissä käydessäni joka kerta narinkkatorilla tms. paikoissa on joku jeesustelijaporukka laulamassa, huojumassa ja jakamassa lippusiaan. Samoin näitä lippusten jakajia on siellä täällä. Näitä agressiivisia uskonkukkasia kuitenkin siedetään hyvin. Ei ole ollut juuri yleisönosastokirjoittelua näistä.

  4. Monia kristittyjä ärsyttäää Vapaa-ajattelijoiden toiminta, koska he kokevat olevansa enemmistönä ja ateistien pieni vähemmistö vaatii uskonnoille vähemmän vaikutusvaltaa. Mutta totuus on toinen. Kristityt eivät ole Suomessa enemmistö, vaan suurin vähemmistö. Ev.lut. kirkon jäseniä on 75 % väestöstä, mutta se ei olekaan sama asia kuin kristinuskoiset. Vapaa-ajattelijat näkevät kehityskaaren päähän ja lähtevät siitä olettamuksesta, että muutamassa kymmenessä vuodessa Ev.lut. kirkon jäsenmäärä ja kristittyjen määrä Suomessa ovat lähellä toisiaan, eli n. 25% – 30%.

    Jospa laitettaisiin sapelit syrjään ja keskityttäisiin oikeasti puhumaan vähemmistöjen, myös kristittyjen, keskinäisten suhteiden kehittämisestä? Tampereen Vapaa-ajattelijoiden perustama VaTa ry. (mikä pitää yllä myös Eroa kirkosta-palvelua) on oiva järjestö tälläiselle. Olisiko Ev.lut. kirkon syytä kerrankin ennakoida hieman ja ryhtyä tukemaan sen toimintaa? On nimittäin oletettavaa, että VaTa saa tulevaisuudessa ajaa myös kristittyjen tasa-arvoa suhteessa muihin katsomuksiin.

    Kristittyjen on syytä muistaa myös, että he lienevät tulevaisuudessa edelleenkin suurin vähemmistö tai uskonnottomia on suurin piirtein yhtä paljon. Jäljelle jäävä kolmasosa ei tunnustaudu uskonnottomiksi, mutta eivät lue itseään kristityiksikään (tai eivät ainakaan Ev.lut. kirkon opin mukaiseen kristinuskoon).

    Minä en uskonnottomana näe mitään ristiriitaa lähetyskäskyn toteuttamisessa ja siinä, että annetaan uskonnottomien tai ei-kristinuskoisten ajaa omia näkemyksiään…päinvastoin.

  5. Yki Räikkälä :”…on esitetty että uskonto siirrettäisiin kaikkien sitä haluavien omana aikanaan nautittavaksi ja uskonnollisten yhdyskuntien tiloihin.”

    Eikös näin menetelty jossakin vaiheessa totalitaristisessa Neuvotoliitossakin, ja sitten tilalle ”uskonnotonta” dialektista materialismia? Tuohon Ideologiaan sopii hyvin sekin, että pidetään luonnonlakeja maailmankaikkeuden ”luojana” ja ”turhat” Raamatut vaihdetaan pornolehtiin kuten muutama vuosi sitten Helsingissä taisi tapahtua. Omasta puolestani sanon, että KIITOS EI.

  6. Aika villi rinnastus. Eiköhän totalitaristiset valtiot tee tällaisia siivoamisia välittämättä siitä, onko niille demokraattista siunausta vai ei.

    Mutta en ymmärrä, miksi uskontoa ei voisi harjoittaa niiden keskuudessa, jotka sitä haluavat? Miksi uskonnollisia rituaaleja tai uskonnon tunnustuksellista opetusta kaipaamattomien niistä täytyisi saada osansa?

    MItä tulee luonnonlakeihin, ovat ne täysin valideja. En tiedä, kuka pitää luonnonlakeja maailmankaikkeuden luojana, eikä ole väliksi. Luonnonlaithan nyt eivät olleet maailmankaikkeuden takana, vaan muodostuivat sen muodostumisen mukana.

    Pornolehtitempaus on yksi yksittäinen tapahtuma vapaa-ajattelijoiden toiminnassa. Sitä ei kaiketi suunniteltu jatkuvaksi toiminnaksi, vai oliko?

Kirjoittaja

Kiuru Hannu rovasti Ruttopuiston
Kiuru Hannu rovasti Ruttopuistonhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (67 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121