Ehdottoman armon radioasema pyörii taas – Tervetuloa kuulolle!

Löysin muutaman vuoden takaisen vuodatukseni herättäjäjuhlien jälkeen. Toivon myös näiden Nilsiän juhlien ja körttiradion kuuluttavan tätä samaa viestiä tänäkin suvena:

Raja-aidat kaatava Jumalan armo riittää. Meillä ei ole varaa rajata armoa mitenkään. Pienen uskon liike voi olla suuren rakkauden liike. Jeesuksen lauma ei ollut ne 99 eikä liioin se yksi kadonnut, vaan kaikki, sataprosenttisesti kaikki. Ei vain jonkun herätysliikkeen väki, ei vain uskovaiset tai kristityt, vaan kaikki. Eri ihmiset tarvitsevat eri tavoin, mutta ovat samaa laumaa, ilman ainoankaan sulkemista ulos. Jos joku joutuu ulos, se olen minä – tässä on minun uskoni.

Ei ole mitään Jumalan mittaa, joka pitäisi täyttää – tai jota yksikään ihminen voisi täyttää. On vain väsynyt, iloitseva, läkähtynyt, sairas ja terve joukko, kaikki maailman ihmiset, jotka kaipaavat tuntea sitä tärkeintä: rakkautena vaikuttavaa uskoa.

Uskon perustus ei ole koskaan ihmisessä, hänen suorituksissaan, muuttumisessaan, kääntymyksessään. Uskon perustus on Kristuksessa, joka ottaa kantaakseen meidän hengellisen köyhyytemme ja kuihtuneisuutemme. ”Luoduillesi eksyneille, väsyneille, anna päivän voima vain. Yhteyden Henki anna, meitä kanna, käsin rakkain, voimakkain.” 

Tämän vuoden talkooseuroissa sanottiin eilen, että Jumala kuulee työn äänet siinä kuin rukouksetkin. Ja että tuomioistuimen sijaan saamme käydä armoistuimen eteen. ”Tulkaa työtätekeväiset, kaikki, kaikki taakankantajat, armahdusta etsiväiset, kuorman alla horjuvat. Herra Jeesus kutsuu meitä, omiin töihin eksyneitä. … Pyyntö nousee Jumalalle: anna minun ottaa vastaan yksin armo, yksin armo ainoastaan.” Tässä toivossa.

Körttiradio toivottaa kaikki tervetulleiksi kuulolle: https://herattajajuhlat.fi/4306-korttiradio

  1. ”Jeesuksen lauma ei ollut ne 99 eikä liioin se yksi kadonnut, vaan kaikki, sataprosenttisesti kaikki.”

    Jos todella ajattelet näin eikö olisi syytä lopettaa seurat ja muu toiminta, koska ”kaikki” on pelastettu. Miksi kokoontua, rukoilla, kastaa, osallistua ehtoolliseen tms. kun ”kaikki” on pelastettu ilman sen kummempaa. Origeneen tapaan julistetaan että kaikki pelastuvat.

    Eräs ”körttiläinen” on todennut esim. ”Islamilla on paljon annettavaa kristinuskolle. Lähtökohtamme ei ollut siellä paremmuus vaan jakaminen.” (https://www.h-y.fi/2045-jaakko-loytyn-haastattelu). Onko ”körttiläisyys” siis täydellistä synkretismia?

  2. Armoa armon päälle, juuri näin Aamen!
    Jari, tärkein asia minkä Jumala on tehnyt, on koko maailman syntien sovitus. Jumala haluaa, että me elämme Kristuksessa, jolloin syntimme tulee sovitettua. Emme suinkaan kelpaa itsessämme Jumalle, vaan ainoastaan Kristuksessa. Kristuksen luokse taas kelpaa juuri läpeensä syntinen, Kristus on kaikille annettu Lahja syntien sovitus ja Tosi Parannus. Jumalan Pojan uskon kautta olemme parannetut.

    Jumalan Lahja on, että ihminen saisi Elämän Kristuksen kautta. Olemme kadotettuja luonnostamme, mutta Kristuksessa löydettyjä, ilman ehtoja, Lahjaa ei voi ansaita.

  3. Jari kysymyksesi ovat hyviä ja Ismo vastasit hyvin.

    Minusta körttiläisyys ei ole synkretismiä. Ja minä tai kukaan muu yksittäinen henkilö ei tietenkään voi olla mittari sille, mitä körttiläisyys on tai edustaa.

    Mutta toki itselläni on taipumusta epäillä, voimmeko me ihmiset oikeasti evätä pelastusta yhtään keneltäkään, onko meillä lupaa siihen. Miksi Kristuksen sovitustyö ei olisi kertakaikkinen uhri ihan meistä jokaisen puolesta? Myös Herättäjäjuhlapuheissa tätä teemaa tänä vuonna hienosti sivuttiin. Itseäni puhutteli aivan erityisesti Maria Immosen puhe Lähetysseuroissa. Sen voi lukea kokonaisuudessaan täältä: https://herattajajuhlat.fi/4418-maria-immonen

Kirjoittaja

Emilia Karhu
Emilia Karhu
Olen Kotimaan toimittaja, joka palasi jälleen opintovapaalta töihin.