Dostojevskin kärsimyksen evankeliumi
Fjodor Dostojevski (1821–1881) kuului venäläiseen pienaateliin, mutta hänen sukunsa oli kotoisin Liettuasta. Nuoren Dostojevskin lähtökohdat eivät kuitenkaan olleet helpot. Hänen lääkäri-isänsä sekä kaksi kolmesta veljestä olivat alkoholisteja. Dostojevski itse kärsi epilepsiasta ja peliriippuvuudesta. Lisäksi perhe joutui kahden vakavan rikoksen uhriksi: sekä isä että kirjailijan sisar murhattiin.
Dostojevski puolestaan joutui Siperiaan lähes kymmeneksi vuodeksi, koska oli osallistunut vallankumoukselliseen toimintaan, joka ei edes ollut kovin vakavaa. Syytteetkin olivat naurettavat. Silti hän oli neljä vuotta kuritushuoneessa ja pakkopalveli toiset neljä vuotta Siperiassa sotilaana.
Vankeustuomiota edelsi lavastettu teloitustilanne, jossa Dostojevski vietiin parinkymmenen muun vangin kanssa ammuttavaksi lähes 30 asteen pakkaseen paitasillaan. Viime hetkellä heidät armahdettiin ja kerrottiin, että kyse on näytöksestä, varoituksesta. Tapaus jätti 24-vuotiaaseen nuorukaiseen lähtemättömän jäljen.
Dostojevski koki Siperiassa jonkinlaisen uskonnollisen murroksen. Hän luki Raamattua ja prosessoi syvällisesti kaikkea näkemäänsä. Vapauduttuaan hän kirjoitti koko tuotantonsa lukuun ottamatta Köyhää väkeä ja Kaksoisolentoa, jotka olivat ilmestyneet ennen pidätystä.
Minä, 15-vuotias turvallisessa kristillisessä kodissa kasvanut tyttö, tartuin hänen kirjoihinsa vanhempieni kirjahyllyssä ja mykistyin niiden voimasta. Raamattua yritin lukea, mutta en siinä iässä ymmärtänyt siitä paljon. Dostojevskin vimmalla tahkoamien rivien välistä minulle paljastui sana sanalta, sivu sivulta ja kirja kirjalta jotakin sellaista Jumalan olemuksesta, joka ei samalla tavalla ollut välittynyt minulle aiemmin. Olkoonkin, ettei Dostojevski kirjoita Jumalasta suoraan oikein mitään.
Ensin näin kuitenkin ihmisen: ristiriitaisen, köyhän, maanisen ja särkyneen. Reppanan, joka taistelee elämästään Pietarin ankarissa ja mielivaltaisissa sääolosuhteissa.
Kirjailijan luoma maailma on likainen, synkkä ja turvaton, silti kertomusten pohjavire säteilee toivoa. Minulle syntyi kuva kärsivästä, myötätuntoisesta Jumalasta, joka ei tarjoa mitään selityksiä kenenkään kohtalolle tai maailman pahuudelle. Hän vain istuu pietarilaisella kujalla jätekasassa tai kuralätäkössä vaiti – siellä, missä ihmiset haparoivat kohti elämää. Näkee, kuulee, katsoo, ehkä nyökkää, siinä kaikki.
Kirjailija kutsuu lukijaa osallisuuteen, kantamaan yhdessä maailman taakkaa. Tätä sanotaan joissain Dostojevskia käsittelevissä kirjoissa kärsimyksen evankeliumiksi. Juuri sen nuorena tunnistin, vaikka en osannut sitä nimetä. Sillä oli mittava vaikutus sille, millaiseksi jumalakuvani muotoutui. Köyhät, kurjat ja marginaaliin ajetut nousevat suuren kirjailijan teoksissa keskiöön. Juuri heille Jumala näyttäytyy, heidän omassa ympäristössään, hiljaisena valon kajona, kuiskauksena, inhimillisyyden pilkahduksina siellä täällä.
Tätä kuvaa kannan sydämessäni yhä. Se on saanut lisää sävyjä ja kerroksia, kokemuksia, mutta perusprofiili pysyy samana. Aktiivinen kuunteleva hiljaisuus siellä, missä kukaan ei kuule.
Dostojevskin kirjoista välittyvä ihmiskuva on kiehtova. Hän ei tietyssä mielessä pane ihmistä tekemään kompromisseja – ei oikeastaan edes Jumalan kanssa. Tästä mahdollisesti kirjoitan enemmän ensi kerralla. Ehkä myös jotakin lisää Dostojevskin jumalakuvasta. Tosin yhdellä pienellä varauksella: jos osaan.
49 kommenttia
Sieltäkö on peräisin se, ettei Suomalainen voi kokea olevansa onnellinen, jollei voi jatkuvasti valittaa?
Mulle Dostojevski kihahti päähän noin kaksikymppisenä. En oikein jaksanut lukea Raamattua, silloinkaan, mutta jossain määrin ristiriitaisesti olin kiinnostunut Jumalasta, olin nuori ja olin vasemmistolainen. Kärsimyksen evankeliumi sopi kuin naula päähän, eikä tietenkään häirinnyt, että D oli venäläinen. Päinvastoin. Leningradiin ja sittemmin Pietariin piti päästä, kulkemaan samoja katuja kuin Dostojevskin romaanihlöt.
Erinomainen blogi. Kiitos.
Kyllä Dostojevski Jumalan kanssa keskustelee mutta yksi keskeinen asia on Ihmisten keskinäiset suhteet aina rakkauteen asti välittämisessä, edellisen huomaamisessa, ja edellisistä johtopäätösten tekeminen.
Näin epäonnistuminen edellisessä syntyy Jumalaan katsoen siittä ettei Ihminen ensin tullut huomanneeksi armahtaa itseään. Näin epätoivo kokemuksessa Ihmisten mahdollisesta keskinäisestä välittämisen kokemuksista saattoi johtaa kyselijällä peruuttamattomaan valintaan.
Passaa kyllä kristilliseenkin opetukseen.
Kiitos virkistävästä blogista.
’Karamazovin veljekset’ on Raamatun vieressä kirjahyllyssäni.
Dostojevskin sanoi jossain: ”Ateisti on viimeisellä portaalla, enne Jumalan löytymistä” joka kuvaa hyvin D:n hengellistä ymmärrystä. Taisi sanoa myös: ”Uskoni ei ole mitään lapsellista hömpötystä, vaan kovassa tulessa koeteltua miehen uskoa”
Luin koulupoikana venäläisiä klassikoita, joita rahtasin kotiin Oulun kaupunginkirjastosta. Dostojevskin koin vähän synkkänä ja painostavana. Gogol oli eräänlaista vastalääkettä tietynlaiselle alakulolle, jota Dostojevskin lukeminen loi.
Kaikista Dostojevskin tekosista arvostan eniten hänen Muistelmia Kuolleesta Talosta teostaan. Siis vankeusajan muistelmia. Se on ylimalkaan yksi suurimmista teoksista joista olen jotain oppinut.
Karamatzovin veljesten keskellä on taru Suur Inkvisitorista joka haastaa Jeesuksen oikeuteen ja syyttää häntä siitä että hän ei kumartanut Kiusaajaa ja siten menetti mahdollisuuden maailmanvalloitukseen.
Teos Kellariloukku oli merkillinen sielunhoidollinen lukukokemus. Luin sen ainakin kolmeen kertaan jossain kaksikympisenä . Se lievensi sen ajan hengenkipuja . En tiedä miksi koska sisältö ei ole kovinkaan ylentävää.
Minuun kolahtivat nuorena Gogolin Kuolleet sielut ja Päällystakki ja tietenkin julmanhauska Reviisori. Mutta enin arvostan Tsehovia ja Tolstoita, joiden filosofia on ylittämätöntä ja joka on jättänyt syvän jälkensä suomalaiseen kulttuurimaisemaan.
Tolstoin elämäkerrasta minulle ovat jääneet mieleen kesien vietot omalla datsalla, runsas matkustelu Eurooppaa myöten, kielien harrastaminen kellä oli mahdollisuutta, ja kirjeen vaihto erilaisten Ihmisten kanssa.
Edellinen tietysti kun muistan enää oikein.
Kiitos mielenkiintoisesta blogista. Tuo lavastettu teloitustilanne ilmentää hyvin sitä henkistä ilmapiiriä, joka vallitsi keisari Nikolai 1:sen hallitessa, eikä ole vieras muutenkaan Venäjän 1000-vuotisen historian aikana.
Vapaaherra N.E.Wrangelin muistelmissa kerrotaan tapauksesta, jolloin keisari Nikolai I oli kävelyllä Talvipalatsin edessä, kun hänen jalkansa lipesi ja hän kaatui. – Siinä samassa silmänräpäyksessä tyhjeni koko rantakatu – . Kaikki piiloutuivat pihoille, minne kukin ehti ja voi. Miksi? Keisariahan rakastettiin. ”No mutta herran nimessä, mitä rakkautta se on! Pelkäsivät yksinkertaisesti, jottei hän vihassaan heitä tuhoaisi. Onneton se, joka sattui hänen vihastuneen kätensä ulottuville.” Eräältäkin kysyttiin: Rakastitteko häntä kovinkin? Jumaloin! On pyhä velvollisuus rakastaa keisariaan. Ja tapakin oli sellainen. Kaikki rakastivat häntä.”
”Rakkaudessaan” Nikolai armahti myös Dostojevskin viime hetkellä. Pelkkä tuo Talvipalatsin edessä tapahtunut Nikolain lankeemus ei selittelyjä kaipaa minkälaisessa pelon ilmapiirissä ihmiset tuolloin elivät.
Kirjailijan päiväkirjassa Dostojevski kirjoittaa vankileirikokemuksensa jälkeen mm. ”Uskon, että tavallisten venäläisten tärkein ja alkuperäisin henkinen tarve on kärsiä ikuisesti ja kyltymättömästi aina ja kaikkialla. Nähdäkseni kansamme on janonnut tuskaa kautta aikojen. Kärsimyksen virta halkoo sen koko menneisyyttä. Kärsimys ei ilmene yksinomaan vitsauksissa ja onnettomuuksissa. Se pulppuaa kansan sydämestä. Onneenkin venäläisen on sisällytettävä tuskaa, sillä muutoin onni ei ole hänelle täydellinen. Milloinkaan, ei edes suurimpien historiallisten voittojen hetkellä, venäjän kansa ei ole näyttänyt ylpeältä ja juhlalliselta, vaan on silloinkin ollut valmis kärsimään, mutta lukee kaiken Jumalan armollisuuden ansioksi. Kärsimyksestä Venäjän kansa saa jollain tapaa nautintoa.”
Onko tuo vuosisatainen pelon ilmapiiri synnyttänyt kansan sieluun sellaisen vamman, että onneenkin on sisällytettävä tuskaa? Vai mistä pulppuaa tuo tuskan jano?
Ilmoita asiaton kommentti