Bloggaa reippaasti, kommentoi fiksusti

Kotimaa24:n uutisten alla ei jatkossa enää ole mahdollisuutta kommentoida. Lukijablogien alla on. Toivottavasti keskustelu ja kommentointi jatkuvat vilkkaana, mutta sitäkin asiallisempana.

Muista, että bloggaajalla on oikeus poistaa kommentteja, jotka ovat esimerkiksi trollaavia, henkilöön käyviä, räksyttäviä, jankuttamista, pahansuopia,  höpöttäviä, hurskastelevia ja vinoilevia. Itse asiassa bloggaaja voi itse määritellä keskustelun äänilajin bloginsa alla.

Ylläpito on lukijabloggaajien apuna ja poistaa jatkossakin asiattomuuden, jos niitä havaitsee blogikirjoitusten kommenteissa.

Kotimaa24 aloitti 2009 nimenomaan blogipalveluna, silloin myös blogimetsäksi ja sähköiseksi kirkonmäeksi kutsuttuna keskustelun paikkana. Uutisia sivustolla alkoi ilmestyä 2010, mutta silloinkin lukijablogit olivat tärkeä osa kokonaisuutta, kuten ovat edelleenkin.

Blogiprofiileja on luotu osapuilleen 180, joista aktiivisia kirjoittajia on noin 80 – joulukuun aikana eri kirjoittajia on ollut 47.

Uudet bloggaajat ovat tervetulleita. Voit vapaasti perustaa Kotimaa24:n lukijablogin ja alkaa sen avulla muuttaa maailmaa : )

Kotimaa24:n käyttöehdot ja sisältöohjeet löydät täältä

P.S. Jos et halua perustaa omaa blogia, mutta sinulla on näkemys kirkkoa, uskontoa tai elämänkatsomusta liippaavasta asiasta, voit tarjota kirjoitusta vierasblogiin – niitä on kolme:

Yksi kerrallaan, jossa yksittäisiä tekstejä kirjoittajilta, joilla ei ole omaa blogia Kotimaa24:ssä.

Verkkoessee, jossa on pitkiä kirjoituksia teologiasta, historiasta, tulevaisuudesta ja yhteiskunnasta.

Anonyymi-blogi, jossa voi kirjoittaa nimettömästi asiasta, joka on arkaluonteinen tai sillä tavoin hankala, että oman nimen käyttäminen ei ole mahdollista.

Jos haluat kirjoittaa vierasblogeihin, ota yhteyttä toimitukseen: kotimaa24@kotimaa.fi

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Wallentin. ”Semmoinen ruma käytöshän osoittaa vain sen, että kirjoittajalta alkavat hihat palaa, eikä oikein asia-argumentteja enää löydy”.

    Käämit ei ole palaman päin eikä asia-argumentit loppumassa. Samalla minusta tällainen chattailu sisältää muutakin kin asia-argumennetejen esittämistä. Minusta tämä on ollut hauskaa, enkä näitä juttuja ota liian vakavasti. Tännehän jokatapauksessa kuka vaan saa kirjoitella mitä vaan. Lähtökohtaisesti sen takia ei ole suurta vakavastiotettavuuden vaatimustakaan.

    . Siis en sanonut että neiti Rantasella on lampaan pää, vaan että hänen ajatuksen juoksunsa on kuin lampaan päästä. Sinua kyllä muistan sanoneeni lihapääksi. Ei sekään se kummempaa tarkoita, kuin että mielesi ja ajttelusi on lihallinen. Tästähän kai olet itsekin samaa mieltä? Pidätkö sinäkin itseäsi lihapäänä?

  2. Kauan mukana olleena huomaa, jos/kun joku aiemmin vilkaastikin kommentoinut palaa vuosien jälkeen kirjoittamaan vaikka yhdenkin kommentin. Lukija muistaa hänet ja tietää, että hän ei ole nimimerkki.

    Epäilyni herää aina kun mukaan ilmaantuu joku erittäin tavallisilla suomalaisilla nimillä varustettu kommentoija, joka ei ole aiemmin osallistunut keskusteluun.

  3. Pentti. ”Kun luemme huolellisesti Raamattua, huomaamme, että sen mukaan Jumalan Sana ei ole Raamattu vaan:”
    Aivan, mutta meilleihmisille Jumala on ilmoittanut itsensä niin, että Hän antoi tutkittavaksemme Raamatun. Tähän on vaarmasti monia syitä, mutta yksi on, että emme syntiinlankeemuksen heikentäminä pystyisi seisomaan Jumalan Sanan, Kristuksen edessä sellaisena kun Hän on. Emme yksinkertaisesti kestäisi Hänen kirkkauttaan.

    Raamattu on kirjakokoelma, joka vaikuttaa meihin ennenkaikkea mielemme, ajattelumme kautta. Tämä on minusta Jumalalta ”pehmeä” tapa lähestyä meitä ja antaa meille ”pehmeän” tavan tutustua Häneen. Ei tietenkään ole tarkoitus, että ajattelemme, että Raamattu on yhtä kuin Jumala itse tms. Kun se on Jumalan sanaa, voi Pyhä Henki avata sitä meille ja ohjata meitä ”kaikkeen totuuteen”. Kuitenkin lähtökohtaisesti tässä elämässä ”tietomme ja profetoimisemme on vajavista”. Joten se siitä fundamentalismista.

    Nyt etsimme totuutta, vasta kirkkaudessa näemme Totuuden sellaisena kuin Hän on.Tämän ymmärtäminen pitäisi rauhoittaa kiivailujamme hieman.

  4. Juha. ”En niitä tänne kirjoita, koska en halua ruokkia niitä”.
    Ok, ymmärrän. Ilmeisesti kuitenkin sinä ja Salmekin ymmärrätte näitä trollikuvioita paremmin.

    Minä olen aina yhdistänyt tällaisen pimeyden katoliseen kirkkoon ja vasta tässä Kotimaa 24-kuviossa olen alkanut ymmärtää miten surulliseen jamaan meidänkin kirkkome on ajautumassa.

    Omalta kohdalta toivon kuitenkin että minut lopulta voidaan kuopata lähikirkkomme multiin. Meidän kirkko on kaunis kivikirkko 1200-luvulta ja hautausmaa on mitä sympaattisin. Olen pitkään ajatellut, että tämä hautaustoimi on parasta, mitä kotikirkkomme minulle voi tarjoata.

    Pappikin on muuten kunnon mies, mutta houkuteltu mukaan Odd Fellw-hin. Tämäkin on yhdenlainen herrojen ”hämärä-kerho”. Hautaan siunauksen saa siis toimittaa joku muu. No onneksi tämä ei ihan nyt ole ajnkohtaista. Surullista on se, että lähtökohtaisesti tällaisen papin kanssa ei kannata tehdä mitään, kun hänessä on tällaisia pöpöjä. Kirkonhan pitäisi olla ja se myös voisi valkeuden lähde koko yhteiskunnalle. Kun 1980-luvulla aloin palvella Herraa kirkon tilanne oli paljon parempi. Nämä tappiot on jotenkin surullisia, kun meillä on ollut aika hyvä kirkko.

  5. Täällä(kin) tuodaan omaa ymmärrystä esille ja vieläpä kuinka Pyhä Henki sen on avannut.

    Lähtökohtaisesti on helppo ”tutkia” nämä kehujat onko heillä Pyhä Henki vai ei, siis kun Jeesus Sanoo miksi Hän puhuu vertauksilla:

    10 Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja sanoivat hänelle: ”Minkätähden sinä puhut heille vertauksilla?”
    11 Hän vastasi ja sanoi: ”Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu.
    12 Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
    13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
    14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
    15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.(Matt.13)

    Niin voi ottaa yhden yksinkertaisen vertauksen:

    15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?(Matt.7)

    Kuinka selittävät nämä täällä omaa ymmärrystään esille tuovat tuon vertauksen?

    • Antti Hämäläinen olet juuri yksi joka tuo esille OMAA ymmärrystään ja liität siihen vielä Pyhän Hengen kirkastamaan, siis etkö voi selittää tuota varsin yksinkertaista vertausta?

    • Pasanen.”Antti Hämäläinen olet juuri yksi joka tuo esille OMAA ymmärrystään ja liität siihen vielä Pyhän Hengen kirkastamaan”
      Kaikkihan me täällä puhumme oman ymmärryksemme pohjalta. Tarkoitus tietenkin on, että Pyhä Henki avaisi ymmärryksemme, kuten Room 12:2 sanoo.

    • Rantanen. ”Mitä se sinulle(salmelle) kuuluu, missä Mikko on työssä? Millä tavalla se vaikuttaa tähän keskusteluun tai mihinkään?”

      Kyllähän sinäkin ole useamminkuin kerran penännyt minun ammattianai jne. Nähtävästi sellainen kuitenkin siinustakin on merkityksellistä. Oli miten oli herra Pentille annoin kysyttäessä tietoja, sinäkin voit yllä katsoa niin uteliaisuutesi ehkä tulee tyydytetyksi. Sitten Salme kyllä vähemän kyselee tällaisia asioita. Itse en kyllä ymmärrä ollenkaan, miksemme voi kertoa asioita itsestämme, miten tällainen cahttailu muka olisi jtenkin meistä erillään ”ilmassa” oleva asia.

    • Antti: Kyllä minä edelleen ihmettelen niitä tietoja, joita olet antanut ammatistasi. Olet keronut olevasi lähetyssaarnaaja, raamatunopettaja ja sielunhoitaja.

      Ensiksi rupesin epäilemään tuota ’lähetyssaarnaaja’ -titteliä. Tunnen monia lähetyssaarnaajia. Kaikki ovat käyneet monivuotiset koulut, jotta oppisivat kohdemaansa kieltä. Sinä et osaa kai muuta kuin englantia. Lisäksi aivan absurdit kommenttisi Martti Pentin kirjoituksiin (joka nyt sentään tietää lähetystyöstä enemmän kuin moni muu) lisäsivät epäilystäni.

      Sitten rupesi tökkimään tuo ’raamatunopettaja’ -titteli. Miten ihmeessä sellainen ihminen, joka nimittelee ja pilkkaa toisia kristittyjä julkisella paikalla voi olla ’raamatunopettaja’? Erikoinen ’Raamattu’. Herramme antoi minusta ihan toisenlaiset ohjeet toisten kristittyjen kohtaamiseen.

      Ja sitten vielä ’sielunhoitaja’. Kenen sielu tulee sillä hoidetuksi, että n.s. hoitaja kehuu itseään joka ilmansuuntaan. Jos minun sieluni olisi hoitamista vailla, en toki Antin luokse hakeutuisi. Rakas edesmennyt Irja Kilpeläinen antoi erinomaiset suuntaviitat kristilliseen sielunhoitoon. Valitettavasti Antti, en voi uskoa, että olet edes sielunhoitaja.

      Ylläolevat tosiseikat huomioon ottaen, arvelen, että olet trolli.

    • Rantanen. ”Ylläolevat tosiseikat huomioon ottaen, arvelen, että olet trolli”.
      Sinun kanssasi on jännää keskustella. Totuudella ja valheella ei ole mitään merkitystä, kun ajat homoagendaasi. Kannattaisi vähän miettiä, mitä toisista julkisesti sanoo.

      Minä en ole enää nuorukainen, joka esittelee unelmiaan tai suunnitelmaan, vaan ikääntyvä mies joka katsoo taaksepäin elämässä ja muistelee menneitä. Voit hyvin tutustua minuun kun googlaat esirukoilija tai saarnaaja Antti Hämäläinen. Löydät mm. TV-7 haastatteluohjelmia minusta, jos kiinnostaa. Olen palvellut Herraa kokotoimisesti 1980-luvulta alkaen kaikkialla Suomessa ja noin 60 muussa maassa.

      Juuri nyt olen lähdössä Kolumbiaan saarnailemaan ja opettamaan Bogotaan, Viterboon ja Caucasiaan. Siellä on paljon sielunhoitotyötä odottamassa kun koko maa on laitomuuden tilassa.

      Oletko sinä koskaan tehnyt muuta kun rääpöttänyt muille niinkuin nytkin teet?

    • ”Kannattaisi vähän miettiä, mitä toisista julkisesti sanoo.” Niin kannattaisi, Antti Hämäläinen.

    • Pentti. “Kannattaisi vähän miettiä, mitä toisista julkisesti sanoo.” Niin kannattaisi, Antti Hämäläinen”.

      Ajatteletko sinäkin, että minä olen trolli? Näinhän rouva Rantanen sanoo. Ajatteletko että se on viisasta kun aika monta kertaa olen täällä selittänyt kotsumustani. Minusta se on lähinnä tyhmyrin käytöstä.

    • En ota kantaa muuhun kuin tapaasi kirjoittaa toisista keskustelijoista. Esimerkki löytyi helposti edellisestä kannanotostasi: ”Totuudella ja valheella ei ole mitään merkitystä, kun ajat homoagendaasi. – – – Oletko sinä koskaan tehnyt muuta kun rääpöttänyt muille niinkuin nytkin teet?” Nytkin päätit lauseeseen: ”Minusta se on lähinnä tyhmyrin käytöstä.”

    • Pentti. ”En ota kantaa muuhun kuin tapaasi kirjoittaa toisista keskustelijoista. Esimerkki löytyi helposti edellisestä kannanotostasi: “Totuudella ja valheella ei ole mitään merkitystä, kun ajat homoagendaasi. – – – Oletko sinä koskaan tehnyt muuta kun rääpöttänyt muille niinkuin nytkin teet?”

      Tutki hieman kokonaisuutta eli rouva Rantasen kommenttia. Hän on monta kertaa penännyt minun ammattinimikkeitäni ja olen yhtä monta kertaa kärsivällisesti vastannut. Asiat pitäisi siis olla tiedossa.

      Kuka vaan voi googlata ”Antti Hämäläinen, saarnaaja” ja avata TV-7 oKaivo- tai Isönnän pöydässä- hastatteluohjelman. Ne on siellä että kuka vaan voi tutustua minuun. Näistä ohjelmista itsekin pidän. Trollijutut minuun viitaten on kuin lampaan päästä, tyhmyrin juttuja siis.

      Se mitä hän nyt tekee ei ole mitän muuta kuin ikävää nälvimistä. MIksen vastaisi hänelle samassa hengessä? Minua ei tämä tyylikysymys haittaa, koska tällaista tämä keskustelu on ollut jo ennen kuin minä tänne aloin kirjoittaa. Tämä on tällainen riitelypalsta.

      Rouva Rantanen itse ei toimi viisaasti kun hänen lesboagendansa yhdistetään ikävän luonteeseen ja tyhmyyteen. Tämä ei siis ole viisas lobbaustapa. Hänen pitäisi ottaa oppia herra Henilästä joka ajaa samaa agendaa viisaammin.

    • ”MIksen vastaisi hänelle samassa hengessä?” Siksi, että se ei ole aikuisen kristityn käytöstä. Se ’sama henki’ taitaa sitäpaitsi olla vain sinun vaikutelmasi Seija Rantasen asenteista eikä todellisuuteen perustuva havainto.

      Heinilä ja Hentilä taisivat sinulta mennä sekaisin.

    • Pentti. ”Se ‘sama henki’ taitaa sitäpaitsi olla vain sinun vaikutelmasi Seija Rantasen asenteista eikä todellisuuteen perustuva havainto”.
      Meillähän on kaikilla vaan omat vaikutelmamme toisistamme. Minä vaan lähtökohtaisesti ajattelen, että puhumme totta toisillemme. Tällainen trollikulttuuri on minulle aika uutta ja vähän hankalaa nähdä sellaista kirkossa. Rouva Rantanen siis minusta ei oikein usko, mitä hänelle itsestäni kerron, samalla on näköjään kova hinku tietää jotain.

    • Onko tuo kuitenkaan aihe luonnehtia häntä: ”…on kuin lampaan päästä, tyhmyrin juttuja siis” tai: ”…hänen lesboagendansa yhdistetään ikävän luonteeseen ja tyhmyyteen”?

    • Pentti. ”Onko tuo kuitenkaan aihe luonnehtia häntä: “…on kuin lampaan päästä, tyhmyrin juttuja siis” tai: “…hänen lesboagendansa yhdistetään ikävän luonteeseen ja tyhmyyteen”?

      No näistähän jokainen lukija saa vetää johtopäätöksensä. Minä nyt kuitenkin tällä tavalla vastaan jos joku vuoden chattailujen jälkeen alkaa vääntämään minusta jotain trollia. Ennen kuin aloin täällä kirjoitella en edes tiennyt mikä trolli on, saatikka sitten, että olisin joutunut tilanteeseen, missä sitä, mitä sanon, ei pidetä totuutena. Ymmärräthän, rouva Rantanen elää homolobbausagendansa kanssa aika erilaisessa todellisuuden käsityksessä kuin minä. Onneksi ei livenä täydy olla hänen kanssaan tekemisissä.

    • ”Ymmärräthän, rouva Rantanen elää homolobbausagendansa kanssa aika erilaisessa todellisuuden käsityksessä kuin minä.” Ymmärrän. Se näkyy siinäkin, että näet ’homolobbausagendan’ siinä, kun hän kertoo omasta todellisuudestaan. Sinä puolestasi närkästyit, kun hän otti kantaa sinun kirjoituksissasi näkyvään ’esirukouskongressiagendaan’. Todellisuuden käsitykset ovat ilmeisen erilaisia, muta se ei tarkoita, että kumpikaan olisi tyhmyri, valehtelija tai luonteeltaan ikävä ihminen.

    • ”Onneksi ei livenä täydy olla hänen kanssaan tekemisissä.” Kommentoin vielä erikseen tätä. Eikö lähetyssaarnaajan ja sielunhoitajan tule olla tekemisissä kaikenlaisten ihmisten kanssa heitä kunnioittaen ja avoimesti lähestyen?

    • Pentti ” Eikö lähetyssaarnaajan ja sielunhoitajan tule olla tekemisissä kaikenlaisten ihmisten kanssa heitä kunnioittaen ja avoimesti lähestyen?”
      Minä toimin vain vapaiden kutsujen pohjalta enkä mene mnnekään, ellei joku seurakunta kutsu. En minä ole mikään rouva Rantasen sielunhoitaja tai opettaja. En mitenkän usko, että pystyn vaikuttamaan häneen mitenkään, eikä minusta ole tarkoituskaan.
      Minä en ole evankelista enkä käännytä ihmisiä. Työskentelen seurakunnissa missä ollaan jo uskovia. Tämä on minun kutsumus ja olen siitä onnellinen. Joku muu mielellään evankelioi tms. Minä olen uskvien opettaja, jos minua pyydetään jonnekin opettaman. Vuosikymmenien ajan on almanakka ollut täynnä ja olen elättänyt perheen ja maksanut tlot jne. Kiitos Herralle tästä. . Nyt ei enää ole niin väliä mutta Kolumbiaan lähden aina mielelläni. Rouva Rantanen ei minua kovasti kiinnosta sen pohjalta mitä olen hänestä ymmärtänyt, ja hän löytää yhteyttä ja apua ihan multa kun minulta, se kai on selvää.

    • Pentti. ” Sinä puolestasi närkästyit, kun hän otti kantaa sinun kirjoituksissasi näkyvään ‘esirukouskongressiagendaan’. Todellisuuden käsitykset ovat ilmeisen erilaisia, muta se ei tarkoita, että kumpikaan olisi tyhmyri, valehtelija tai luonteeltaan ikävä ihminen”.
      Kyllä se on tyhmyyttä, jos jollekin monta kertaa toistaa jotain asiaa joka on aika yksinkertainen, eikä millään mene jakeluun. Mutta rouva Rantasen kohdalla tyhmyys on siinä, ettei oikein tahdokaan tajuta mitä sanotaan. En minä tästä sen kummemmin närkästynyt ole, eikä tällaista cahttailua olisi pakko jatkaa.

      Nyt rouva Rantaselle tämä homoagenda ja suhtautuminen siihen määrittää kaiken. Minä tietysi en ole korkeassa kurssissa missään muussakaan koska minusta homoja ei pitäisi kirkossa vihkiä.
      Lulenpa, että tämä vänkääminen kannattaisi nyt lopettaa, varsinkin kun jo tämän keskustelun aikana olen jo pariin otteeseen sanonut lopettavani koko kommentoinnin. Aikansa kutakin.

    • ”Kyllä se on tyhmyyttä, jos jollekin monta kertaa toistaa jotain asiaa joka on aika yksinkertainen, eikä millään mene jakeluun.” Tarkoitatko tällä itseäsi vai Seija Rantasta? Mielestäni olette asianne toistamisen suhteen melko tasaväkisiä; loukkavien sanontojen käytössä sinä, Antti Hämäläinen johdat selvästi.

    • Pentti. ”“Kyllä se on tyhmyyttä, jos jollekin monta kertaa toistaa jotain asiaa joka on aika yksinkertainen, eikä millään mene jakeluun.” Tarkoitatko tällä itseäsi vai Seija Rantasta?”
      Tarkoitan tässä sitä että rouva Rantanen ei kykene tai tahdo ymmärtää mitä sanon työstäni. Se on minusta tyhmyyttä, kun kyse on perimmältään siitä, etten halua nähdä homohäitä kirkossamme.

    • ”Se on minusta tyhmyyttä, kun kyse on perimmältään siitä, etten halua nähdä homohäitä kirkossamme.” Sillä perusteella, että ’en halua nähdä homohäitä kirkossamme’ kieltäydyt siis kuuntelemasta, mitä sinulle sanotaan ja ymmärtämästä toista mieltä olevien ajatuksia. En pidä tuota ainakaan kovin viisaana asennoitumisena.

    • Pentti. ”Sillä perusteella, että ‘en halua nähdä homohäitä kirkossamme’ kieltäydyt siis kuuntelemasta, mitä sinulle sanotaan ja ymmärtämästä toista mieltä olevien ajatuksia. ”
      Päinvastoin olen aika paljon tänäänkin kuunnellut kaikenlaista mitä sanotaan.Rouva Rantasen ajatuksenjuoksua en kieltämättä täysin ymmärrä. Eikä lopulta häntä ota kovin vakavasti. Miten sinusta voisin suhtautua häneen vakavasti jos hänen lähtökohtansa on että minä olen trolli. Eikö hänellä silloin ole ongelma kuuntelemisessa ja ymmärtämisessä?

    • ”Miten sinusta voisin suhtautua häneen vakavasti jos hänen lähtökohtansa on että minä olen trolli.” Minusta tuo oli pikemminkin loppupäätelmä kuin lähtökohta. Perustelut sille ovat minusta sellaiset, jotka sinun tulisi ottaa vakavasti.

    • Pentti.”Perustelut sille ovat minusta sellaiset, jotka sinun tulisi ottaa vakavasti”.

      Voitko, jos sanot näin, ensin määritellä,mikä on trolli? Jos jolu snoo, että minä olen trolli, on kai kohtullista, että tiedämmre, mitä se mertktsee?

    • Ymmärtääkseni trolli ärsyttää netissä keskustelevat lausumaan varomattoman paljastavia kannanottoja esiintymällä jonakin muuna kuin itsenään ja laukomalla mielipiteitä, jotka eivät ole omia.

    • Pentti. ”Ymmärtääkseni trolli ärsyttää netissä keskustelevat lausumaan varomattoman paljastavia kannanottoja esiintymällä jonakin muuna kuin itsenään ja laukomalla mielipiteitä, jotka eivät ole omia”.
      Non niin, ja rouva Rantasen melestä minä olen tällainen trolli? Mitä sinä ajattelet, olenko minä trolli?

    • En pidä sinua trollina. Ymmärrän kuitenkin, miksi sinut voi sellaiseksikin käsittää. Käyttämäsi kieli ja ilmoittamasi työnkuvasi näyttävät olevan välillä hämmentävässä ristiriidassa keskenään.

    • Pentti.”En pidä sinua trollina. …Käyttämäsi kieli ja ilmoittamasi työnkuvasi näyttävät olevan välillä hämmentävässä ristiriidassa keskenään”.

      MInusta sinunkun kannataa katsoa TV-7 haastatteluohjelmat minusta. Yhden nimi on Kaivo, ja googlaamalla saarnaaja Antti Hämäläine, se löytyy helposti. Se on 3-osainen, ja antaa käsitystä minun ja vaimon touhuista. kenekään ei täydy ihmetellä olemmeko oikeasti olemassa. Koko ajatus on minusta aika huvittava, ja osittaa vain, miten ”pihalla” rouva Rantanen itse on.
      Minä olen tottunut olemaan kaikenlaisten ihmisten keskellä, sekä rikkaiden, että köyhien, ja myös kaikenlaisten kristittyjen, koska olemme aina toimineet yli seurakuntarajojen. Silloin aina pitää ymmärtää millaisen seurakunnan kanssa ollaan tekemisissä.

      Tässä Kotimaa 24-kommenttketjussa on minulle ollut luontevaa vähän tapella ja provosoida sekä kärjistääkin asioita. Täällähän keskustelukulttuuri on aika kehno, enkä minä tahdo sitä muuttaa. ”Maassa maan tavalla”. Voi myös olla että tällainen taustan ”kirkollisuuskin” vielä vähän provosoi minua, vaikke ei enää samaan tapaan kuin nuorempana. Olen siis nyt runsaan vuoden lähinnä ajanvietteeksi kirjoitellut kun meillä on ollut sairautta perheessä ja olen muuten ollut enemän paikallani kuin tavallisesti. Nyt on pahin ohi ja voin taas matkustella vapaammin.

      Oli miten oli, mnun on mukava lopettaa kommentoinnit tähän. En siis ole trolli, se on hienoa! Meni yli vuosi sen todistamiseen.

    • ”Tässä Kotimaa 24-kommenttketjussa on minulle ollut luontevaa vähän tapella ja provosoida sekä kärjistääkin asioita.” Se, että tuo on sinulle luontevaa, tekee sinusta kyllä lähes trollin. Eikö kristitty ole kutsuttu joka tilanteessa muuttamaan kaikkea ’kehnoa kulttuuria’ paremmaksi? Olen ymmärtänyt maailman suolana olemisen näin.

    • Pentti. ”Se, että tuo on sinulle luontevaa, tekee sinusta kyllä lähes trollin. Eikö kristitty ole kutsuttu joka tilanteessa muuttamaan kaikkea ‘kehnoa kulttuuria’ paremmaksi?”

      Hyvä kuitenkin, etten silti ole oikea trolli. Tällaisen keskustelukulttuurin muttaminen ei ole minun juttu, enkä edes usko, että tässä suurta muutosta tapahtuu niin kauan kuin systeemi on se, että kuka vaan saa tänne kirjoittaa ja kaikki kommentoida. Tämä on tällaisenaan tällainen ”höyryjen päästö-kanava”, eikä ole minun asiani sitä peukaloida. Se on tämän Kotimaa 24:n ylläpidon asia luoda keskustelufoorumi ja sen ”henki”.

      Muuten minusta on tällaisessa keskustelussa aivan paikallaan sanoa ateistia lihapääksi ja tyhmyriä tyhmyriksi. Onhan täällä minuakin nimitelty ties miksi ja olen kestänyt sen kuin mes. Raamatullinen kielenkäyttöhän parhaimmillaan on paljon ronskimpaa kuin meidän keskenäiset tölvimiset. Sitten hyväksyn täysin että ylläpidon mielestä asiattomat kommentit poistetaan. Jokuhan tässä rajan vetää, ja se on ihan hyvä. Minun jutut alkaa olla sanottu ja kokemus on ollut ihan hauska. Jumalan valtakunta ja vanhurskaus on iloinen asia.

      Muuten lähtökohtaisesti minulle koko sana blogi on ihan etymologisestikin kauhistus, ja jos olisin sellaisten suhteen tehnyt juuri niinkuin ajattelen, en olisi sekaantunut mihinkään ”bloggaamiseen” mitenkään. Oli mien oli, tähän liittyvän kulttuurin muuttaminen on ”bloggarien” asia, ei minun.

    • Antti: Minun olisi ollut helpompi uskoa ammattinimikkeisiisi, jos joskus puhuisit, niin kuin nuo nimikkeet edellyttävät. Mutta sellaista ei ole ilmennyt. Suomalaiset televisiokanavat eivät Belgiassa näy, joten olen muodostanut mielipiteeni sinusta pelkästään sen perusteella, mitä olet tänne kirjoittanut.

    • ”Raamatullinen kielenkäyttöhän parhaimmillaan on paljon ronskimpaa kuin meidän keskenäiset tölvimiset.” Onhan Raamatussa jos jonkinlaista sanailua, mutta tuskin kaikki on tarkoitettu kristitylle esikuvaksi. Selviä ohjeitakin sieltä löytyy. Laitan tähän pikaisen haun jälkeen muutaman: ”Harkitsematon sana on kuin miekanpisto, viisaan puhe on lääkettä. – – – Karta pahaa ja tee hyvää, pyri sopuun, rakenna rauhaa! – – – Jos joku luulee olevansa Jumalan palvelija mutta ei pysty hillitsemään kieltään, hän pettää itsensä ja hänen jumalanpalveluksensa on turha.”

    • Rantanen. ”Suomalaiset televisiokanavat eivät Belgiassa näy, joten olen muodostanut mielipiteeni sinusta pelkästään sen perusteella, mitä olet tänne kirjoittanut”.

      Ei tässä perimmältään ole kysymys siitä, näetkö minusta tehdyn ohjelman, vai et. Ongelma tulee siitä, että kun sanon sinulle elättäneeni perheeni Raamatun opettajana ja esirukoiljana, sinä olet kyllin tyhmä sanoaksesi, että en ole Raamatun opettaja. Jos sinulla olisi edes vähän ymmärryskykyä sanoisit vaikka että minä olen huono Raamatun opettaja, tai että en ehkä ole sinun mieleisesi Raamatun opettaja tms. Mutta ei ole kertakaikkkiaan järkevää sanoa että en ole Raamatun opetteja tai lähetystyöntekijä, kun juuri tätä olen koko elämäni tehnyt. Et kai tosissani väitä, että valehtelen? Minusta siis sinulla ei taida olla ”kaikki kävyt kuusessa”. Sen ymmärrän täysin, että et pidä minun näkemyksistäni mitä homojen vihkimiseen kirkossa tulee.

    • Pentti. ”Jos joku luulee olevansa Jumalan palvelija mutta ei pysty hillitsemään kieltään, hän pettää itsensä ja hänen jumalanpalveluksensa on turha.”

      Voin vakuuttaa herra pentille, että kun sanon vaikkapa herra Wallinia tai herra Heinolaa lihapääksi, tai rouva Rantasta tyhmyriksi, ei ole kyse siitä, ettenkö hallitsisi kieltäni, tai että jotenkin mopo on karkaamasta tms. Sanon näin juuri siksi että tarkoitan täsmälleen sitä mitä sanon, ja myös on aikomukseni tehdä se selväksi. Itseäni ei kiinnosta ollenkaan onko juuri tämä jonkun mielestä kohteliasta tai sopivaa käytöstä tms. Muuten kyllä kannatan hyviä tapoja ja ystävällisyyttä, mutta juuri tällaisessa asiassa ei minusta ole etikettivirhe vähän tökkäistä. Ymmärrän kyllä, jos joku ajattelee, niinkuin sinä, mutta minä ajattelen toisin.

    • ”Itseäni ei kiinnosta ollenkaan onko juuri tämä jonkun mielestä kohteliasta tai sopivaa käytöstä tms.” Kohteliaisuus ei olekaan sitä, että mietitään, onko tämä tai tuo jonkun mielestä sopivaa käytöstä. Se on sitä, että vältetään loukkaamasta ja halveksimasta toista ihmistä. Tämäkin asenne löytyy Raamatusta: ”Osoittakaa toisillenne lämmintä veljesrakkautta, kunnioittakaa kilvan toinen toistanne. – – – Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne.”

    • Antti: Näyttää siltä, että mitä enemmän kirjoitat, sitä varmemmin todistat itseäsi vastaan. Voi voi. Minä olen jo niin vanha ja parkkiintunut, että voit nimitellä minua ihan miksi hyvänsä, se ei minua hetkauta. Enemmän tuo nimittelyvimma sinusta kertoo kuin minusta. ”Sydämen kyllyydestä suu puhuu.”

    • Rantanen. ” Minä olen jo niin vanha ja parkkiintunut, että voit nimitellä minua ihan miksi hyvänsä, se ei minua hetkauta”.
      Tästä sinun parkkiintuneisuudesta olemme varmasti samaa mieltä.

    • Pentti. ”Osoittakaa toisillenne lämmintä veljesrakkautta, kunnioittakaa kilvan toinen toistanne.”
      En pidä herra Wallentinia tai Heinolaa minään veljinäni, enkä olisi edes kiinnostunut tapaamaan heitä. Varsinkaan en kunnioita heitä tai ainakaan kilpaile heidän kunníoittamisessaan. Minusta he ovat Jumalan valtakunnan vastustajia, joiden kanssa ei oikeastaan kannattaisi edes cahattailla. En usko, että he tulevat uskoviksi.

      Sinä ja jotkut muut sopivat paremmin heidän veljiksi ja rakastajiksi.

    • ”Minusta he ovat Jumalan valtakunnan vastustajia, joiden kanssa ei oikeastaan kannattaisi edes cahattailla.” Evankeliumeissa tuo ajatus esitetään tässä muodossa: ”Kuinka te syötte ja juotte yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa!”

    • Pentti. ”Evankeliumeissa tuo ajatus esitetään tässä muodossa: “Kuinka te syötte ja juotte yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa!”

      Minusta sinä voit keskustella näiden herrojen kanssa jos ajattelet että se on Herrallesi mieleen. Minusta väittelyt näiden kanssa ei johda muuhun kuin että kuluu aikaa ja energiaa turhaan. Samahan on rouva Rantasen kanssa. Turhaa höpötystä. Olen nyt koko tämän keskustelun ajan jo sanonut ainakin kolmet jäähyväiset kommentoinnille, joten olisi aika panna lopullinen piste.

    • ”Minusta sinä voit keskustella näiden herrojen kanssa jos ajattelet että se on Herrallesi mieleen.” Samaa Herraa me seuraamme. Miksi emme siis liittyisi herrojen ja rouvien seuraan kuuntelemaan, mitä kenelläkin on sanottavaa.

    • Pentti. ”Samaa Herraa me seuraamme. Miksi emme siis liittyisi herrojen ja rouvien seuraan kuuntelemaan, mitä kenelläkin on sanottavaa”.
      Herrat joita minä olen sanonut lihapäiksi eivät seuraa mitään Herraa, ja minun puolestani voit niitä kuunnella vaikka maailman tappiin.

    • Onneksi kaikki Herramme seuraajat eivät ole olleet kaltaisiasi, Antti Hämäläinen. Silloin taitaisi kirkko olla pieni juutalaiseksi lahkoksi määritelty vähemmistö jossakin Antiokian syrjäkadulla.

    • Pentti. ”Onneksi kaikki Herramme seuraajat eivät ole olleet kaltaisiasi, Antti Hämäläinen”.
      Sinulla on hauskat jutut. Olet nyt hengenheimolaisesi rouva Rantasen kanssa vääntänyt tänne kymmeniä tämänkaltaisia kommentteja. Ruotsinkielisiää on sanonta ”Lika barn leka bäst”. MInä uskon,että se hyvin soveltuu kirkkoonkin. Ei kaikkien tarvitse tulla kaikkien kanssa juttuun. MInulla on aina ollut paljon ystäviä ja seuraa jsekä kutsuja erilaisiin seurakuntiin. Uskovien yhteys on lähtökohta kaikelle mitä olen vaimoni kanssa tehnyt . Vaimo 1980-luvun alussa myös voitti paljon sieluja Herralle. Sitten minusta ei varmasti tulisi hyvää körttiä baptistiakaan.

      Pian matkustan Kolumbiaan saarnailemaan. Muutama vuosi sitten siellä oli lakialoite sukupuolineutraalin avioliitto-ja ihmisnäkemyksen opettamisesta kouluissa. Silloin kuusi miljoonaa uskovaa lähti kaduille ja tällaisen jättimielenilmauksen edessä lakialoitetta tukenut preisidentti Santoskin joutu perääntymään. Kouluissa homoagenda ei mennyt läpi.

      Niin että Kolumbiassa ei ole tässä asiassa ongelmaa vaikka homoliitot muuten hyväksytään. Viihdyn kolumbialaisten kanssa oikein hyvin.
      Siellä seurakunnat kasvavat vauhdilla ja minäkin saan olla mukana.

      Tällä kertaa otan yhteen kaupunkiin jonne menen mukaan tulkin lisäksi kaksi evankelistaa. Aikaisemmin meillä oli mukana suomalainenkin evankelista ja sieluja voitettiin takseissa ja ravintolissa sekä kaupoissa. Se oli oikein mukavaa enkä mitenkään yrittänyt estää sitä, jos herra Pentti sellaista kuvittelee.

    • ”Se oli oikein mukavaa enkä mitenkään yrittänyt estää sitä.” Onhan sinulla näemmä täälläkin mukavaa kuin kolumbialaisessa taksissa. Monta kertaa olet sanonut lähteväsi pois kyydistä, mutta siinäpä istut edelleen.

    • Pentti. ” Onhan sinulla näemmä täälläkin mukavaa kuin kolumbialaisessa taksissa. Monta kertaa olet sanonut lähteväsi pois kyydistä, mutta siinäpä istut edelleen”.

      Tarkkaan ottaen bogotalaisessa taksissa ei välttämättä ole kovin mukavaa. Yksinäinen ulkomaalainen voi joutua taksissa ryöstetyksi tai jopa päästä hengestään. Bogota on laittomuuden tilassa oleva suurkaupunki. Siellä on aina paikallinen pastori turvamiehenämme. Taksissa sieluja olemme voittaneet pienemmissä kaupungeissa. Bogotassa ravintoloissa, partureissa ja kaupoissa kylläkin.
      Olet aivan oikeassa että lopettamispäätös on tehty ja nyt on oltava sanojensa mittainen mies. Chattailu on minusta mukavaa ja ehkä vähän ”koukuttaavakin”. Olen siis chattaiilut ajanvietteeksi kun meillä on ollut sairautta perheessä joka on pysäyttänyt minutkin. Nyt pahin alkaa olla ohi kiitos Herran. Chattailu on siten runsaan vuoden ajan ollut hauskaa ajanvietettä. Tyttäreni sanoi ajanhukkaa, mutta se on ollut ajanvietettä.

  6. Nimi Jusu Vihervaara näyttää pahasti traumatisoineen palstan biblisistit. Syynä vauhkoiluun Jusun mahdolinen muka pseudigraafisuus. Elämänkokemukseni perustella kuitenkin uskallan olettaa, että syy ei ole tuo vaan närästyksen aiheuttaa Jusun argumentaation ylivoimaisuus asiassa jonka hän biblisistejä paljon paremmin näyttää tuntevan.
    Mieleen nousee kuulu sanonta: ”Epäile eniten niitä mielipiteitäsi, joiden vastaiset mielipiteet aiheuttavat
    sinussa eniten raivoa.”

  7. Heinola. “Epäile eniten niitä mielipiteitäsi, joiden vastaiset mielipiteet aiheuttavat sinussa eniten raivoa.”

    No minusta nimimerkki neiti Vihervaara oli lähinnä säälittävä. Hän kiivailia homojen oikeuksien puolesta, mutta ei itse tullut ulos kapista senkään jälkeen, kun omien juttujensa mukaan mennyt Maistratissa naimisiin. Minusta herra Hentilä oli tässä suhteessa aivan toista maata. Hän ei peitellyt homouttaan edes 1970-luvulla jolloin ilmapiiri oli ihan toinen. Vaikka olen asioista hänen kanssan eri mieltä, kunnioitan sitä miten hän pani itsensä likoon asiansa puolesta.

    Eikö juuri tämän homojen oikeuden ja sen mukana tulevan näkyvän yhteiskunnallisen aseman puolesta nimimerkki Vihervaarakin taistellut. Sitten kun voitto tuli, tämä pistääkin päänsä syvemmälle pensaaseen. Mikä mies tällainen on, vai onko hän edes mies?

Ylläpito Kotimaa.fi
Ylläpito Kotimaa.fi
Asiaa lukijabloggauksen pelisäännöistä ja näköaloista. Apua ongelmatilanteisiin. Palaute ja parannusehdotukset: Kotimaa24@kotimaa.fi