Autuas aika avautuu – Valkeus voimana vapautuu

Kuvassa tiiliä kirkon rakentamista varten.  Jumalan kansa saa suojaa tuulta ja rajuilmoja vastaan pyhäkön seinien suojassa.  Kamerunissa kirkkojen katot suojaavat sateelta ja auringon helteeltä.

 

LAUANTAI 31.10.2020
Pyhäinpäivä
Pyhien yhteys
Ensimmäinen lukukappale: Jes. 60: 18–21

Tulevaisuus on Jumalan käsissä. Hän on maailman luonut. Hän myös ylläpitää maailmaamme. Myös kaikki tuleva on hänen huolenpitonsa varassa.  Tulevaisuus on ikuinen, koska Jumala on ikuinen.

Tässä maailmassa on paljon ongelmia. Alati saamme niistä kuulla tai lukea, jos vain seuraamme aikaamme.  Jotkut saattavat näiden näköalojen keskellä menettää toivonsa. Tuntuu kuin mistään ei tulisi mitään.  Silloin on hyvä huomata, kuka meidän Luojamme on ja millainen hän on.  Jumala on luonut elämän. Siksi mekin saamme huolehtia elämästä.  Jumala on luonut koko maailman. Siksi mekin saamme omalta osaltamme pitää huolta ympäristöstämme.  Jumala on luonut ihmisen. Siksi meidänkin tulee arvostaa ja rakastaa kanssaihmisiämme.  Keskinäinen rauha ja toinen toisensa kunnoitus nousee suoraan luomiskertomuksen sanomasta, että me kaikki koko ihmiskuntana olemme samaa sukua Aadamista alkaen ja Jumalan luomina jokaikinen,

Jumala suojaa pahaa vastaan

Maailmassamme vallitsevaa pahaa vastaan:   Ilkeyttä vastaan,  väkivaltaa, vääryyttä ja tuhoa vastaan,  pilaamista, autioittamista ja sortoa vastaan,  ryöstöä, pilaamista ja tuhlaamista vastaan sekä
murskaamista, rikkomista ja asioiden nurin kaatusta vastaan,  olkoon ne sitten miten rajuja tahansa, on olemassa Jumalan voima ja hänen väkevät käsivartensa, jotka kantavat meitä eteenpäin, vievät suojaan maailman myrskyiltä ja tuovat turvan Jumalan kansan keskellä, yhteisen taivaallisen suojamuurin sisällä.  Silloinkin kun on vaikeaa, saa ylistää Jumalaa, joka pitää meistä huolen ja kantaa meitä eteenpäin.

 

Ei kuulla enää väkivallasta sinun maassasi,
ei tuhosta eikä turmiosta sinun rajojesi sisällä.
Minun apuni on sinun muurinasi
ja minun ylistykseni sinun portteinasi.

Valo loistaa pimeyteen ja kirkkaus koittaa

Kerran luin tähtitieteestä, että universumissamme on paikkoja, joissa useampi tähti, hyvin  kirkkaina  loistavat samaan aikaan. Jos tuollaisessa paikassa  voisi käydä , niin näkisi ehkä puolentoistakymmentä aurinkoa yhtä aikaa eri puolilla taivasta paistavan täydeltä terältä.

Mutta siirtykäämme tuosta ajatuksesta siihen, että kerran taivaan kirkkaudessa Jumala itse on vieläkin suurempi valo ja hänen kirkkautensa säihke on vieläkin kauniimpi.

Ja mikä tärkeintä. Jumalan lapselle tuo upea loiste ei kirvele silmiä eikä polta ihoa, vaan ylösnousemusruumiin uudessa uljaassa olotilassa saamme ihailla Herramme hyvyyttä ja ihmisrakkautta. Hän itse on meidät sinne kantanut ja meidä sinne auttanut.

Aurinko ei enää ole sinun päiviesi valona
eikä kuu kirkasta sinun teitäsi,
vaan Herra on sinun ikuinen valosi
ja sinun Jumalasi on sinun kirkkautesi.
Sinun aurinkosi ei enää laske
eikä kuu katoa,
sillä Herra on sinun ainaisena valonasi.

Jumala vanhurskauttaa meidät Vapahtajamme ansiosta

Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa. Jumalan Poika otti ihmisyyden omaan luontoonsa Autuaan neitsyen Marian kohdussa ja syntyi pelastajaksemme.  Hänen sovintotyönsä antoi vanhurskauden koko ihmiskunnalle. Siksi Jumalan sanaa viedään eteenpäin, että kaikki kansat kaikkialla maailmassa voisivat ottaa vastaan tämän suuren lahjan, uskon vanhurskauden armosta aivan. Niin kuin kukka kasvaa, kun se saa vettä ja ravintoa, niin mekin saamme pyhän kasteen ja Herran pyhän ehtoollisen suurissa lahjoissa sekä uuden elämän alun että sen tarvitseman ravinnon aina ikuisuuteen asti kantavana voimana ja toivon taivaisiin kurottuvana Jumalan hyvyyden vastaanottamisen täyttymyksenä.

Tässä elämässä me vielä olemme samaan aikaan syntisiä ja vanhurskaita, mutta kerran taivaan saleissa kaikki on uudeksi tullut. Itkua ja kyyneleitä ei enää ole,  pahuus on saanut loppunsa ja Jumalan vanhurskaus on meidänkin vanhurskautemme täyttymys.

Sinun murhepäiviesi luku on täyttynyt.
Vanhurskaita ovat silloin kaikki kansasi jäsenet,
maa on iäti oleva heidän.
He ovat taimia minun tarhassani,
minun kätteni työ, jolla osoitan kirkkauteni.

Pyhäinpäivän ensimmäinen lukukappale kokonaisuudessaan

Jes. 60: 18–21

Ei kuulla enää väkivallasta sinun maassasi,
ei tuhosta eikä turmiosta sinun rajojesi sisällä.
Minun apuni on sinun muurinasi
ja minun ylistykseni sinun portteinasi.
Aurinko ei enää ole sinun päiviesi valona
eikä kuu kirkasta sinun teitäsi,
vaan Herra on sinun ikuinen valosi
ja sinun Jumalasi on sinun kirkkautesi.
Sinun aurinkosi ei enää laske
eikä kuu katoa,
sillä Herra on sinun ainaisena valonasi.
Sinun murhepäiviesi luku on täyttynyt.
    Vanhurskaita ovat silloin kaikki kansasi jäsenet,
maa on iäti oleva heidän.
He ovat taimia minun tarhassani,
minun kätteni työ, jolla osoitan kirkkauteni.

  1. Ja sitten kohtaan 3), jossa sinä otit kantaa minun väitteeseeni Jumalan maineen alasajosta, jos entinen ihmisten kotiplaneetta ja sen asuttaminen osoittautuisi virheinvestoinniksi. Näin kommentoit: ”Mielestäni Jumalan suunnitelmat eivät tuhoudu ihmisen takia. Hän on nähnyt kaiken jo ennen maailman luomistakin, kun varasi ihmisille pelastuksen ja koko luomakunnalle uudistuksen Jeesuksessa Kristuksessa.”

    Ensimmäisestä osasta olemme tietenkin samaa mieltä, ja myös siitä, että asiat saadaan täydellisesti kuntoon Jeesuksen välityksellä. Mutta sinun mielestäsi ei kyse ole ennallistamisesta alkuperäiseen paratiisiin vaan jotakin alkuperäisestä suunnitelmasta poikkeavaa. Ymmärsinkö sinut oikein?

    Tästä olen sitten eri mieltä: ”Hän on nähnyt kaiken jo ennen maailman luomistakin”. Halutessaan toki olisi nähnyt, mutta olisiko silloin Luojaamme syytettävä huonosta produktiosta, kuten näillä palstoilla joskus väitetään? Eikö kyennyt tekemään kompuroimatonta ihmisparia?

    Minun ajatteluni lähtee siitä, että vaikka Jumala on kaikkivaltias ja kaikkitietävä, Hän käyttää noita kykyjään sopusoinnussa muiden ominaisuuksiensa kanssa, erityiseti rakkaus ja oikeudenmukaisuus ohjaavat Hänen toimiaan. Hyvänä esimerkkinä se, ettei Hän vielä ole hävittänyt pahuutta, vaikka olisi moneen kertaan sen kyennyt tekemään. Kyllä Aadamilla ja Eevalle oli aito mahdollisuus elää ikuisesti, ei sitä ennakolta ollut järjestetty.

    Viittaat Jeesuksen asemaan sitaatissasi ”olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista”. Sovitustyö ei ole ollut aina tarpeen, sellainen tehtävä Jeesukselle tuli syntiinlankeemuksen myötä. Ja silloin toteutui myös tuo Efesolaisten 1:4 eli ”niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa”.

    Jeesus nimittäin kertoo, milloin tuo ”maailman perustaminen” tapahtui. Näin vihje meille annetaan: ”tältä sukukunnalta vaadittaisiin kaikkien profeettain veri, mikä on vuodatettu maailman perustamisesta asti.”(Lu11:50) Milloin maailman perustaminen? Jeesus jatkaa: ”hamasta Aabelin verestä Sakariaan vereen saakka…” (KR92 kertoo luomisesta, mutta silloin kyseessä olisi alkukielessä eri verbi. Tarkistanet asian)

    Jeesuksen, Paavalin ja muden pyhien rooli siis määräytyi maapalloa koskien ennen Aabelia. Siis vaiheessa, jossa Raamattu ennustaa käärmeen pään murskaamisen ja ”viimeisen Aadamin” toimenkuvan kaiken ennallistajana. Raamatussa sitten tätä ”siementä” koskevaa suunnitelmaa paljastetaan pala palalta, kuten sinä hyvin tiedät.

    Tuli mieleeni, että kyllähän Jumala halutessaan tietäisi meidänkin molempien lopullisen kohtalon. Taidamme kuitenkin lähteä siitä, ettei Hän käytä ennaltatiemystään vaan antaa meidän tällä tavoin keskustella ja vetää sanomastaan ne oikeat johtopäätökset. Hieno juttu, eikös vain tuo valinnan vapautemme.

    • Rauli

      9) Maailman perustaminen on ajan alku. Siitä alkaa myös elämä tämän näkyvän maailman sisällä, universumin todellisuudessa.

      Taivaan Isän rakkaus Jumalan Poikaan on ollut jo ikuisuudesta ennen ajan alkuakin. Isä on Jumala, Poika on Jumala, Pyhä Henki on Jumala, kuitenkin yhteensä yksi Jumala. Jumala on ikuinen, niin myös Jeesus on Jumala, joten hän on ollut täysi Jumala jo ennen ajan alkua eli maailman perustamista.

      Jumalalla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Siksi hänen valtapiirinsä eli hänen valtakuntansa on ollut todellisuutta jo ennen maailman perustamista eli siis niin näkyvän kuin näkymättömän maailman luomista eli siis jo ennen ajan luomistakin. Viimeisellä tuomiolla tämän valtakunnan ihanuus tulee ilmi Jumalan valituille, kun se kaikessa täyteydessään luovutetaan Kristukseen uskoville .

      Matt. 25:34

      Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.

      Tässä maailmassa on väkivaltaa ja pahuutta, vainoa ja vaikeuksia. Syntiinlankeemuksen takia niitä on jokaiselle Aadamin jälkeläiselle eli siis jokaisella, jossakin määrin ja jossakin muodossa. Siksi myös uskovat ovat saaneet kokea vainoja kautta koko ihmiskunnan aina Aabelista alkaen.

      Luukkaan evankeliumi:

      11:50 että tältä sukukunnalta vaadittaisiin kaikkien profeettain veri, mikä on vuodatettu maailman perustamisesta asti,

      Jeesuksen sovintotyö ulottuu maailman luomisesta alkaen aina nykyisen maailmankauden loppuun asti jokaiselle ihmiselle ja ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen jakona täydentämänä pelastustekona merkitsee, että Teurastettu Jumalan Karitsa saa kiitoksen ja ylistyksen iankaikkisen elämän suuressa riemussa ja onnen autuudessa.

      Jos keskiaikana Etelä-Suomen ja Pohjois-Suomen raja oli Aurajoessa, niin koko nykyinen maailmankausi voidaan jakaa kahteen aikaan ennen ja jälkeen Jeesuksen sovintotyön. Näin Kristus-keskeisesti ajatellen ”lopun aika” alkoi jo Jeesuksen maailmaan tulosta, kun Jumalan Poika otti ihmisyyden olemukseensa aikaisemman jumaluuden lisäksi ja sai sitten ristin kuolemassa ja ylösnousemuksessa täydellisen voiton kaikista pimeyden valloista ja kerran Kristuksen tullessa takaisin tämä Jumalan todellisuus tulee myös ihmisille selvästi ilmi, kun usko muuttaa näkemiseksi ja toivo saa täyttymyksensä.

      Hebrealaiskirje:

      9:26 sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.

    • Rauli

      10) Pelastuksemme perustuu Jumalan omaan valintaan: Armovalintaan.

      Jumalan armovalinnasta meidän kirkkomme tunnustuskirjat puhuvat hyvinkin perusteellisesti ja lohdullisesti.
      Niinpä ajattelin että tähän panen pienen palan näkyviin suurten luterilaisten teologien ajan yhteisen pohdiskelun tuloksia näkyviin Yksimielisyyden ohjeesta:

      Näin pitkälle Jumalan sana paljastaa meille ennaltatietämyksen salaisuutta. Jos me jäämme tähän ja pidämme tästä opista kiinni, se on sangen hyödyllinen, lohdullinen ja pelastusta tuova oppi. Sehän vahvistaa väkevästi sen uskonkohdan, jonka mukaan me vanhurskaudumme ja pelastumme ilman mitään omaa työtä ja ansiota, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. (Ef. 1:4) Jo ennen kaikkia aikoja, ennen kuin meitä oli olemassa, jopa ennen kuin maailman perustustakaan oli laskettu, meidät on Jumalan päätöksellä armosta valittu pelastumaan Kristuksessa (Room. 9:11; 2 Tim. 1:9). Silloin emme olleet voineet tehdä mitään hyvää. Se oppi kumoaa siis mielipiteet ja harhaopit, jotka puhuvat meidän luonnollisen tahtomme kyvyistä. Onhan Jumala suunnitelmassaan ennen aikojen alkua harkinnut ja säätänyt, että hän on itse Pyhän Henkensä voimalla sanan kautta luova ja vaikuttava meissä kaiken, mikä kuuluu meidän kääntymykseemme.

      Tästä opista saamme siis senkin ihanan lohdutuksen, että Jumala on pitänyt jokaisen kristityn kääntymystä, vanhurskautta ja pelastusta erittäin tärkeänä asiana ja on siitä uskollisesti huolehtinut. Onhan hän ennen maailman perustamista suunnitellut ja ”oman aivoituksensa mukaan” päättänyt, kuinka tekee minut pelastuksesta osalliseksi ja varjelee sellaisena. Hän on tahtonut niin huolellisesti varmistaa pelastumiseni, koska meidän lihamme heikkous ja pahuus voisi helposti riistää pelastuksen käsistämme, Perkeleen ja maailman kavaluus ja väkivalta voisi sen meiltä ryöstää. Siksi hän on iankaikkisella, pettämättömällä ja kumoamattomalla aivoituksellaan säätänyt ja uskonut sen Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kaikkivoipiin käsiin, joista kukaan ei voi meitä temmata pois (Joh. 10:28). Myös Paavali sanoo Room. 8:28, 35: Koska meidät on Jumalan aivoituksen mukaisesti kutsuttu, ”kuka voi meidät erottaa Jumalan rakkaudesta Kristuksessa?”

      http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html

    • Jeesus tuossa Luukkaan kohdassa liitti maailman perustamisen sen maailman syntyyn, jonka lunastaja hän on. Aabel on siinä luettelossa ensimmäinen, koska hänen vanhempiensa juna meni jo, heidän pysyvänä kohtalonaan oli ”tulla maaksi jälleen” eli palata olomuotoon kuolleena maamöykkynä.

      Tuon esille ottamasi Matteuksen 25 kertoo, että lampaiden ja vuohien jaossa vuohille sanotaan, että ” Menkää pois luotani, te kirotut! Menkää ikuiseen tuleen, joka on sytytetty Paholaiselle ja hänen enkeleilleen.”(KR2020) Muistuttaa tuota Pietarinkirjeen ”pahat talletettu tulelle”-ajatusta ja lienee siis asiallista täydennystä tähän keskusteluun. Psalmin sanoin ”Vielä hetki — ja jumalatonta ei enää ole! Sinä katsot hänen asuinpaikkaansa — se on tyhjä!”(Ps37:10)

      Lampaille luvataan jotakin maan perustamiseen liittyvää: ”Saatte periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman perustamisesta alkaen.(”ἀπὸ καταβολῆς κόσμου”, Mat25:34) Tätä on mielenkiintoista verrata Paavalille ja muille taivaaseen meneville luvattuun ja meillä jo aiemmin esillä olleeseen katkelmaan Efesolaiskirjeessä: ”niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään”. (πρὸ καταβολῆς κόσμου) Ef1:4)

      Luomistapahtumasta käytetään verbiä ”ktisis”, kuten esimerkiksi kohdassa ”hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä”(”ἀπὸ κτίσεως κόσμου,Ro1:20) Valitettavasti KR92 näyttää kääntävän molemmat verbit teonsanalla luoda.

      Tiivistelmä ajattelustani: Lampailla on perintönä se maapallo, jonka päälle he jäävät vuohien poistuesssa tuleen. Paavalilla ja muilla on perintö taivaassa, jossa he Jeesuksen johdolla aloittavat ennen maailman perustamista luvattuna ”siemenenenä” tuhatvuotisen hallitsemisen. Kokonaisilmoitus Raamatussa toimii erinomaisesti tämän pallomme saattamiseksi kuntoon, etten sanoisi ”uutta vastaavaksi”..

    • Rauli

      12) Sanot maan olevan pelastettujen lopullinen asuinpaikka ikuisuudessa.

      Minä puolestani uskon uusien taivaiden ja uuden maan olevan ikuisen uudistuneen paratiisin, kun Jumala luo kaiken uudeksi.

      Jo Danielin kirjassa mainittu Jumalan taivaallinen valtaistuin tulee esille Matteuksen evankeliumin vertauksessa viimeisestä tuomiosta. Se esiintyy myös Ilmestyskirjassa sellaisessa yhteydessä missä todetaan että nykyinen maamme ja nykyiset taivaan väistyvät ja kokonaan uusi maailma luodaan sen sijaan.

      Ilmestyskirja

      20:11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.

      21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.

    • Maa on pelastettujen ”lopullinen asuinpaikka ikuisuudessa”, ja vain pieni osa pelastetuista elää enkelien, Kristuksen ja Jehova Jumalan seurassa taivaassa. Paavalilla esimerkiksi oli tuo taivaallinen odote, Raamatun Raamatun vanhemmalla puolella sitä ei ollut kellään, vaikka Danielin kirjassakin puhutaan Jumalan valtaistuimesta useaan otteeseen.

      Onko sinulla mielessä joku ennen Jeesusta elänyt Jumalan palvelija, joka ymmärsi menevänsä taivaaseen?

      Sinä kerroit, että ”uskot uusien taivaiden ja uuden maan olevan ikuisen uudistuneen paratiisin” Asuvatko Jeesus ja hänen isänsä myös tuossa uudistuneessa paratiisissa? Uudistaako Luoja myös oman asuinpaikkansa ”taivasten taivaat”? Jos, niin miksi?

      Alunperin ihmisten ei pitänyt koskaan mennä Luojansa luokse taivaaseen vaan ’vallita ja viljellä” maata yhdessä,eläinkunnan kanssa. Syntiinlankeemuksen takia Kaikkivaltias teki uudet järjestelyt tarkoituksensa toteutuminen silmämääränä. Näin olen asian ymmärtänyt.

      Siteeraat Ilmestyksen lukua 21, jossa kuvaillaan uuden maan ja taivaan olosuhteita. Ensimmäinen jae kertoo, ”ettei merta enää ole” vaan se on mennyt vanhan maan mukana.

      En usko, että kyseessä on maantieteellinen muutos vaan että ”meri” kuvaa tässä samaa kuin vedet Ilmestyksessä aiemminkin. Kohdassa 17:15 kerrotaan, että ”Vedet, jotka näit, ne, joiden äärellä portto asuu, ovat kansoja, joukkoja, maita ja kieliä.” Jumalattomat eivät enää ole uutta maaata pilaamassa. Tuota levotonta ”nykymerta” kuvaillaan myös hyvin Jesajan kirjassa näin: ”Mutta jumalattomat ovat kuin kuohuva meri. Ei se tyynny, vaan kuohuttaa esiin mutaa ja liejua.”(Jes57:20)

      Muutenkin tuo ”uusi maa” näyttää kovin tutulta luvussa 21. Esimerkkinä luonnehdinnat ”Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan.” Ja ”Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut”. Mielestäni viittaavat nykyisen maapallon radikaaliin muuttumiseen elinolosuhteiltaan.

    • Rauli

      16) Huomasin tämän kommentin vasta äsken. Joten vastaukseni jää tällä kerralla varsin lyhyeksi.

      Jumalan luomistyön tuloksena on sekä näkyvän että näkymättömän maailman luominen ja ylläpito aina siihen asti kunnes tulavaisuuden täydessä uudistumisessa kaikki luodaan uudelleen ja saavat täyttymyksen ihanan ikuisuuden kirkkauden ja loisteen.

      Mielestäni tuo ajattelutapa, että tulevaisuuden täydellinen uudistuminen olisi tämän maapallomme päällä ei sovi tulevaisuuden kuvauksen kokonaisuuteen, vaikkakin muutamien jakeiden pohjalta niiden ajatusta johonkin suuntaa ohjaten voisi kuvitellakin sellaista.

      Jos vaikka ajatellaan Karitsan vaimon eli taivaallisen Jerusalemin laskeutumista tuohon kaikki uudeksi luotuun uuteen maahan, niin sellainen kaupunki joka olisi noin 5000 km kanttiinsa oleva kaupunki, siis noin Roomasta Helsinkiin kanttiinsa, on mielestäni meidän nykyiseen maapalloomme sijoitettuna mahdottomuus.

      Niinpä vanhan kirkon opetus siitä, että tuo uusi maa ja uudet taivaat ovat yksi monista samaa asiaa kuvaavista tavoista ilmoittaa, että kerran pääsemme Jumalan taivaaseen ikuiseen elämään kokonaisena kirkkona eli Karitsan vaimona.

      Tämä tapahtuu, kun kirkon vastaiset voimat: Väärä profeetta, Saatana ja Kuolema henkivaltana on kukistettu ja heitetty helvettiin eli ikuiseen tuleen rangaistustaan kärsimään, niin etteivät ne enää pääse häiritsemään Jumalan omia, jolloin kirkko saa olla täydessä turvassa, kun Jumalan valta on oleva kaikki kaikessa.

      Tässä kuvaus Karitsan vaimon eli Uuden Jerusalemin tulosta Jumalan luota uudeksi luotuun maailmaan.

      https://www.koivuniemi.com/raamattu/?tila=pikahaku&kaannos=fi-38&kokoluku=1&hakuehto=ilm+21

  2. 4) Kysyin: “Mitä sinä Matias johdonmukaisesti ajatellen uskot käyvän niille, jotka eivät ole ”jumalattomia”?”

    Sinä vastasit perusteelliseen tapaasi aloittaen: ”Uskon, että Kristuksen omat pääsevät taivaaseen ikuiseen elämään.”

    Kyllä minäkin uskon, että Kristuksen seuraajia pääsee taivaaseen, jossa ikuinen elämä. Paljon allekirjoitettavaa muutakin on vastauksessasi. Tarkoitin kuitenkin eri asiaa.

    Kysymykseni koski tilannetta Pietarinkirjeessä: ”nykyiset taivaat ja nykyinen maa ovat tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan.” Olemmeko samaa mieltä siitä, että jos ”jumalattomat tuhotaan” niin tästä seuraa johdonmukaisesti se, että ne, jotka eivät ole noita jumalattomia jäävät jäljelle? Eikö sen noin täydy mennä?

    • Rauli

      11) Tuomalla esille merkittävän kysymyksen jatkat jo 27.10. aloittamaamme keskustelua 2. Piet. 3:10-12 perusteella, kun tuot mukaan jakeen 7 näkökohdan jumalattomien tuomiosta.

      Omalta puoleltani tuon esille muutaman lisänäkökohdan.

      Jumalattomien saama tuomio ja Jumalaan turvansa panevien pelastus toteutui jo Nooan aikana, kun maailma ja sen jumalattomat tuhoutuivat veden alle, mutta uskosta vanhurskas Nooa pelastui arkin avulla.

      1. Pietarin kirjeessä tuo Nooan ajan pelastuksen esilletulo liitetään kasteen veden pelastavaan merkitykseen. 1. Piet. 3:18-22.

      2. Pietarin kirjeessä puolestaan kerrotaan, että tuli tuhoaa jumalattoman maailman. Tämän vastakohtana on Jeesukseen turvaavien odotus ja kaipaus, että Jumalan lupaama vapautuksen aika koittaisi mahdollisimman pian. Siinä yritetään lohduttaa vainojen ja vaivojen ajan kristittyjä sillä näköalalla, että Jumala ei vielä puhalla peliä poikki, vaan odottaa että vielä mahdolisimman moni pelaaja saisi pallonsa osumaan maaliin asti eli pääsisi osalliseksi pelastavasta evankeliumista, joka pyhien sakramenttien ja Jumalan sanan julistuksella esille tuodaan ja ihmisten hyväksi jaetaan.

      Samalla siinä kehotetaan koko tässä maailmanajassa kilvoittelevaa seurakuntaa pysymään lujina uskossaan ja toivossaan, koska Jumala on uskollinen. Jumalan lupaukset pysyvät voimassa, vaikka ympärillä tapahtuisi minkälaisia tahansa katastrofeja. Tämä maa ja näkyvä taivaamme tämä universumimme tulee häviämään nykyisessä muodossaan. Sen sijaan Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan. Tämä sanoma siis kehottaa uskon kestävyyteen olivatpa olosuhteet sitten minkälaiset tahansa.

      2.Pietarin kirje:


      3:7 Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.
      3:8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että ”yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä.”
      3:9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
      3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
      3:11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
      3:12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
      3:13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
      3:14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä.

    • Tästä kommentistasi olen monessa kohden samaa mieltä.

      Toteat, että ”Jumalattomien saama tuomio ja Jumalaan turvansa panevien pelastus toteutui jo Nooan aikana, kun maailma ja sen jumalattomat tuhoutuivat veden alle, mutta uskosta vanhurskas Nooa pelastui arkin avulla.”

      Juuri sama toistuu käsitykseni mukaan Pietarinkirjeen rinnastuksessa: toiset joutuvat tulen ruuaksi ja toiset jäävät eloon. Kaste onntuossa tapahtumassa melkoisessa roolissa, mutta älkäämme tehkö tästä kastekeskustelua. Sellaista sinä saat käydä muutenkin ilmeisen riittävästi.

      Kuten aiemmin olemme pohdiskelleet, tuo tulelta selviytynyt joukko jatkaa matkaansa ”suuren ahdingon” jälkeen tällä samalla maapallolla. Nyt kuitenkin olosuhteet ovat ”uudessa maassa” kovin erilaiset. Kuten Ilmestyksen 7. luvussa ja 21 luvussa kerrotaan.

    • Rauli

      13) Aivan kokonaan emme voi sivuuttaa kastetta Ilmestyskirjan tekstien yhteydessä, koska koko kirja on täynnä kasteen valtaisan pelastussanoman julistusta. Esimerkiksi kaikki puheet valkeasta vaatteesta viittaavat kastepuvun välityksellä kasteen lahjaan.

      Näin myös seitsemännenn luvun kaikista kansoista perille päässeitten pelastuksen perustus on Jeesuksen sovintotyö ”Karitsan veri” ja kaste tämän pelastustyön ojentamisen väline: ” pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
      Perille päässeitten joukko siis on kastettujen yhteisö eli siis Jumalan pyhittämä ja vanhurskauttama yhteisö, jossa kaikki nykyisen maailman kansat ovat yhdessä pelastettujen joukossa yhtenä Jumalan omien käsittämättömän suurena väkenä.

      Ilmestyskirja:

      7:14 Ja minä sanoin hänelle: ”Herrani, sinä tiedät sen.” Ja hän sanoi minulle: ”Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

      14) Kristuksen takaisin tulon yhteydessä painotuksen pitää olla uusien taivaiden ja uuden maan luomisessa. Vain tämän näköalan vallitessa entisten taivaiden ja maan tuhoutuminen tulee mielekkäästi. Tällöin myös tulee mielekkääksi, se että ilman pelastusta jääneet saavat tuomionsa samassa yhteydessä kun vanha maa ja vanhat taivaat hävitetään ja samalla hetkellä kun väärä profeetta, Perkele ja kuolema henkivaltana saavat ikuisen rangaistuksensa, kun ne lopullisesti erotetaan Jumalan luomistyötä häiritsemässä. Näin kaikesta pahasta vapaa uusi maailmankausi on siis täynnä iloa, onnea ja riemullista Jumalan ylistystä.

    • ”Näin kaikesta pahasta vapaa uusi maailmankausi on siis täynnä iloa, onnea ja riemullista Jumalan ylistystä.”

      Olen täsmälleen samaa mieltä.

      Tuosta lopputuloksesta Raamattu kertoo: ” Hän on ilmaissut meille tahtonsa salaisuuden, sen Kristusta koskevan suunnitelman, jonka hän oli nähnyt hyväksi tehdä ja joka oli määräajan tullessa toteutuva: hän oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaassa ja maan päällä.”(Ef1:9,10)

      Mitta eikö tässä puhuta siitä taivaasta, jossa Jumala on aina asunut ja siitä maapallosta, jonka päällä me tänäänkin olemme tallustaneet? Ja vain toinen niistä sen ison remontin tarvitsee.

    • Rauli

      15) Tuot esille mielenkiintoisen kysymyksenasettelun taivas -sanan käytöstä Raamatussa.

      Jumalan taivas ei todellakaan tarvitse remonttia Tästä olemme samaa mieltä. Jeesuskin puhuu taivaan enkeleistä täydellisinä henkinä ja kuvaa miten me ihmisetkin kerran olemme samassa onnen tilassa.

      sen sijaan meidän näkyvään maailmaamme kuuluva taivas on osa tätä katoavaisuuden alaista luomakuntaa. Linnunratajärjestelmämme ja koko fysikaalinen universumi ovat alati muutoksen alaisia. Jossakin pain on valtavia aurinkoja jotka näemme tähtinä ja toisaalla on niin kaukana olevia aurinkoja, että voimme ne havaita ainoastaan erittäin vahvojen tähtitornien varusteilla.

      Kun Jumala loi alussa taivaan ja maan, niin yhtä lailla hän aikojen lopussa Kristuksen takaisin tulon yhteydessä luo uudet taivaat ja uuden maan. Tämä uusi maa eli uudistunut paratiisi on yksi ilmaus siitä taivaallisesta onnesta, johon meidät lopulta viedään ikuisen elämän onneen. Lopullisen täyttymyksen näkeminen tulee täydellisesti ylittämään kaiken sen mitä nykyisen maaillman sisällä voimme käsittää tai ymmärtää, niin paljon ihanampaa ja suuremmoisempaa se tulee olemaan.

      Tämä tulevaisuuden näky ulottaa vaikutuksensa jo nykyaikaan kasteen armolahjassa, jonka pelastava vesi virtaa Karitsan valtaisuimelta ja liittää meidät tulevan paratiisin elämän lupaukseen ja yhteyteen silloin, kun lupaus muuttuu näkemiseksi ja usko vaihtuu taivaan elämän onneen.

      Ilmestyskirja:

      22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.

      22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä

  3. Rauli

    Näin pyhäinpäivän vaipuessa iltaa kohti haluan kiittää sinua mielenkiinnosta pyhäin päivän ensimmäisen lukukappaleen pohjalta kirjoittamaani blogia kohtaan.

    On miellyttävää keskustella sellaisen kanssa, joka pystyy keskustelemaan asioista ilman että syntyy minkäänlaista kinaamisen ilmapiiriä, vaan asioita voidaan valottaa eri näkökulmien valossa.

    Kiitos keskustelusta.

    • Kiitän myös sinua ihan samasta asiasta: olemme ilmeisesti selättäneet kinaamisen ilmapiirin.

      Arvostan myös sitä, että tuntiessasi hyvin Raamatun, keskityt oman näkeyksesi esille tuomiseen ennemmin kuin toisen mielipiteiden vähättelyyn tai uskonnollisen taustan tarpeettomana kritiikkiin. Kutsuisin tätä asiakeskusteluksi.

      Paljon varmasti meillä olisi sanottavaa ”uudesta maasta ja taivaasta”, mutta tämäkin oli varsin perusteellista keskustelua. Oikeastaan juuri sellaista, jonka takia tämä K24 on edelleenkin minulla käytössä.

      Siitäkin huolimatta, että jokin aika sitten anonyymiteitse minuun kohdistettiin tappotuomio, jos jatkan keskustelua täällä. Ylläpito ja myös poliisi on tietoinen asiasta.

    • Rauli

      Onpa harmillista.

      On todella valitettavaa, että vihamielisyys pääsee toisinaan ilmenemään noin mielettömin uhkauksin.

      Kaikenlaisen vihapuheen pysäyttäminen pitäisi olla jokaisen järkevän ihmisen ohjelmassa.

      On hyvä että välittömästi teit siitä poliisin asian ja että myös ylläpito on siitä tietoinen.

      Toivon sinulle kaikkea hyvää ja enkeleitä vartioiksesi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25