Astui ylös taivaisiin

Omalla kotiseudullaan naisten varapäällikkö laulaa sooloa johtamassaan kuorossa Kamerunissa. Naisten päälliköllä noilla alueilla on merkittävä sanavalta heimon tai alueen hallinnossa, koska heidän tehtävänsä on välittää vastaavan alueen naisten ääni yhteiskunnan päätöksiin.

Danielin kirjassa kuvataan Jumalan valtaa vertaamalla sitä kuninkaan valtaan. Tietenkin Jumalan valta on täydellisempi, mutta kuninkaan valtaa käytetään ikään kuin havainnollistamassa Jumalan valtaa.

Danielin kirjassa kuvataan yhdenkin hallitsijan valtaa seuraavasti:

»Sinulle, kuningas, kuninkaiden kuningas, on taivaan Jumala antanut valtakunnan, vallan, voiman ja kunnian. Hän on myös antanut kaikkialla valtaasi ihmiset, maan eläimet ja taivaan linnut ja tehnyt sinut niiden herraksi. Dan. 2:37-38

Helatorstaita vietetään Jeesuksen taivaaseen astumisen juhlana. Sitä vietetään perinteisen laskutavan mukaan 40. päivänä pääsiäisestä. Noiden päivien aikana ylösnoussut Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen näkyvässä muodossa. Nämä ilmestykset kertoivat hänen ylösnousemuksestaan. Hän osoitti elävänsä.

Helatorstain tapauksessa Jeesus nousi opetuslastensa nähden maasta yläilmoihin. Opetuslapset näkivät pilven vievän hänet korkeuksiin, kunnes hän hävisi näköpiiristä.

Ulkonaisesti siis nähtiin hyvinkin havainnollisen muotoinen ilmiö. Kyseessä ei kuitenkaan ollut lentokoneen nousua vastaava tapahtuma, vaan paljon suuremmasta muutoksesta. Jeesus siirtyi tämän maailman aikaan ja paikkaan sidotusta todellisuudesta Jumalan valtakunnan yli kaikkien ulottuvuuksien ulottuvaan uuteen todellisuuteen, missä hänen ainainen nykyhetkensä ja ainainen läsnäolonsa kaikessa ei rajoitu muutamien meidän elämäämme kuuluvan mittasuhteiden mukaan.

Tämän valtaisan muutoksen voimme tiivistää sanontaan: Jeesus siirtyi maasta taivaseen.

TORSTAI 21.5.2020
Helatorstai
Pääsiäisjakso, pääsiäisaika
Korotettu Herra
Ensimmäinen lukukappale: Dan. 7: 13-14

Lukukappaleessa eteemme piirtyy Jumalan valtaistuin. Taivaan Isää kuvataan vanhaikäiseksi. Sanomaton ja meille käsittämätön Jumalan suuruus ja rajaton kirkkaus ja valta kuvataan vertauksenomaisesti meille käsitettävin kuvin. Valtaistuimella istuva kuningas on tämän vertauksen havaintoesimerkki.

Jeesus, Jumalan Poika, tulee hänen eteensä. Asettuu valtaistuimelle Isän oikealle puolelle, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Toki Jeesuksella on ollut tämä täydellinen valta jo ikuisuudesta, koska hän on ikuinen Jumala. Maailma on hänen kauttaan luotu. Hänen jumaluutensa ei ollut poistunut hänestä myöskään siinä vaiheessa, kun hän otti ihmisyyden olemukseensa neitsyt Marian kohdussa. Jo sikiönä hän on ollut Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Näin jo lasta odottaessaan Maria oli Jumalan äiti, kuten yhteisen kirkon oppiin pitäytyvät hänestä tunnustavat.

Koko näkyvän elämänsä ajan pelastustyön ajan Jeesuksella on ollut Jumalan valta, koska hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

Nyt taivaan istuimella Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella istuessaan hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Tästä Luther iloitsi valtavasti. Yksi meistä ihmisistä, Jeesus, istuu koko maailmankaikkeutta ohjaavalla valtaistuimella. Hän on meidän puolustajamme. Siksi saamme olla turvallisin mielin. Jumala on meille armollinen.

Lähetyskäsky

Taivaaseen astumisensa yhteydessä Jeesus antoi lähetyskäskynsä. Ensiksi hän kertoo, että hänellä on kaikki valta. Sitten hän antaa käskyn opetuslapseuttaa koko maailma pyhän kasteen välityksellä ja sitten myös opettaa näin Jeesuksen oppilaiksi otetut. Kristikunnan tehtävänä on kaikkien kansojen kaikkien ihmisten saattaminen kirkon yhteyteen, uskon yhteyteen, pelastuksen yhteyteen, Jumalan yhteyteen.

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: »Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.» Matt. 28:18-20.

Raamatunkäännösten tilastoa

Vielä työ on kesken. Vielä on aika tehdä työtä. Viime vuoden lopun 31.12.2019 tilasto kertoo miten paljon Raamattua on käännetty maailmassamme. Tiedot Suomen Pipliaseuran sivustolta:

Vuoden 2019 lopussa Raamattu oli saatavana 694 kielellä. Näitä kieliä puhuu 5,7 miljardia ihmistä.

Uusi testamentti on käännetty 1 542 kielelle. Näiden kielten puhujia on 793 miljoonaa.

Jokin raamatunosa on käännetty 1 159 kielelle, ja näitä puhuu 463 miljoonaa ihmistä.

Yli puolelle maailman kielistä ei ole kuitenkaan käännetty mitään raamatuntekstiä.

1,5 miljardilla ihmisellä ei ole koko Raamattua omalla kielellään.

Pipliaseuran antamat luvut perustuvat Yhtyneiden Raamattuseurojen 31.3.2020 julkaisemiin raamatunkäännöstilastoihin vuodelta 2019.

Tässä helatorstain ensimmäinen lukukappale

Dan. 7: 13-14

Yhä minä katselin yöllisiä näkyjä
ja näin, miten taivaan pilvien keskellä
tuli eräs, näöltään kuin ihminen.
Hän saapui Ikiaikaisen luo.
Hänet saatettiin Ikiaikaisen eteen,
ja hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus,
kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten
tuli palvella häntä.
Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa,
eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Tapana on tietysti valita niitä jakeita, joilla voidaan todistella Kristusta, koska muuta ei ole saanut nähdä ?

    Danielissa sanotaan myös näin.

    ”18Mutta Korkeimman pyhät saavat valtakunnan
    ja omistavat valtakunnan iankaikkisesti —
    iankaikkisesta iankaikkiseen.”

    Mikä valtakunta mahtaa olla kysymyksessä ? Daniel kertoo myös petovalloista jotka sitä tulevat uhkaamaan.

    ”Senjälkeen minä tahdoin saada varmuuden neljännestä pedosta, joka oli erilainen kuin kaikki muut ja ylen hirmuinen; jolla oli rautaiset hampaat ja vaskiset kynnet, joka söi ja murskasi ja tallasi tähteet jalkoihinsa; 20sekä pedon pään kymmenestä sarvesta ynnä siitä sarvesta, joka puhkesi ja jonka edestä kolme putosi; jolla sarvella oli silmät ja herjauksia puhuva suu ja joka näytti suuremmalta kuin ne muut; 21

    se sarvi, jonka minä näin sotivan pyhiä vastaan ja voittavan heidät, 22siihen asti kunnes Vanhaikäinen tuli ja oikeus annettiin Korkeimman pyhille ja aika joutui ja pyhät saivat omaksensa valtakunnan. ”

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi.

      Danielin kirjassa kuvaus Jumalan valtakunnasta ja näkyvä Jumalan kansa yhdentyvät hyvin pitkälle. Tässä tulee ehkä selvemmin ja johdonmukaisemmin kuin monessa muussa Raamatun kirjassa näkyviin se miten kansa elää kuninkaansa mukana ja kuningas kansaansa hoitaen. Kysymys on silloin siitä, että kansan hallitus ja kansa samaistuvat niin että toisen etu on toisen etu. Danielin kirjassa tämä tarkastelu voimistuu nimenomaan siihen suuntaan että Jumalan hallintovallan kasvaessa myös Jumalan omien hyvinvointi lisääntyy ja Jumalan antama turva kasvattaa kansan turvaa.

      Danielin kirjan suuri sanoma on siis se että Jumala ottaa vallan ja tämä valta on suuri onni Jumalan omille, hänen kansalleen.

      Pyhille annettu valta siis tarkoittaa Jumalan voittoa kaikista pahuuden valloista. Isä meidän rukouksen: ”Tulkoon sinun valtakuntasi”, puhuu samasta asiasta.

      Tätä yhteenkuuluvuutta voi verrata kahteen juttuun. Ranskalaisen kirjailijan kirjoittamaan Neljän muskettisoturin tunnuslauseeseen: ”Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta. ”

      Tai siihen kun Suomi voitti jääkiekossa MM kultta. Tuon voitonhan saivat pelaajat, mutta kansa riemuitsi: ” M e voitimme.”

      Tässä on siis aivan toisenlainen perusasettelu kuin Ranskan suuren vallankumouksen edellä, jolloin luotiin uudenmallinen vastakkainasettelu niin että kansan etu ja hallitsijan etu pantiin toistensa vastakohdiksi. Tämän uudella tavalla asetetun vastakkaisten intressien mallin tarkoituksena oli kukistaa kuninkaan valta. Tunnuslauseeksi tuli: ”Vapaus, veljeys, tasa-arvoisuus.” Filosofina historiaan tunnetuksi tullut Hegel ihastui tähän lauseeseen ja alkoi odottamaan suuria edessä olevalta muutokselta. Mutta kun vallankumousta oli jatkunut vain yhden vuoden, niin hän seuraavana vuotena pettyneenä totesi, ettei Jumalan valtakuntaa voi luoda maan päälle kuudellatoista giljotiinilla.

      Danielin kirjan puhe pedosta kuvaa kaikkia niitä voimavaltoja, jotka taistelevat Jumalan kansaa eli siis Jumalan omia vastaan. Ilmestyskirja jatkaa samaa kuvausta. Ilmestyskirja, joka on kautta linjan ehkä Uuden testamentin kaikista kirjoista eniten Vanhan testamentin tekstien varaan rakennettu teos, kehittää edelleen tätä samaa ajatuslinjaa, mikä jo Danielin kirjassa tulee esille. Saatana riehuu kirkkoa vastaan ja tahtoo tuhota uskon Jumalaan. Mutta kummassakin teoksessa peto saa tuomionsa. Se heitetään ikuiseen tuleen. Lopullisessa välien selvittelyssä Jumala voittaa ja Perkele heitetään helvettiin rangaistustaan kärsimään. Huomaa että helvetin tehtävä on tehdä loppu pahuuden valloista.

      Pyhän kansan vainot ovat paitsi ulkonaisilta syiltään milloin milläkin muka perusteella syntyneitä, ovat syvimmältä olemukseltaan saatanan tekoa ja niiden perimmäinen syy siis löytyy paljon syvemmältä, aina pimeyden ruhtinaalta saakka.

      Käytännön tasolla tämä tulee esille esimerkiksi juutalaisten kärsimissä vainoissa sekä kristikunnan marttyyrien kokemisssa vainoissa. Muuten. Viime vuosisadan aikana on kristinuskossaan uskollisena pysymisen takia saanut surmansa enemmän marttyyrikuolemalla kuin kaikkina muina vuosisatoina yhteensä koko maailmanhistorian aikana.

  2. Hämmästyttää otsikkosi ” Astui ylös taivaisiin ”. Ensiksikin, että on useita taivaita. Sitten oppisi mukaisesti ”Palasi takaisin taivaasiin ” Olet sanonut, että kolmiyhteinen jumala on ollut maailmakaikkeuden alusta alkaen. Siis Jeesu on tiedemiesten aikakäsityksen mukaan istunut siellä isänsä oikealla puolella miljardeja vuosia.

    Lisäksi, että kolmiyhteinen jumala loi muut ihmiset vasta muutama satatuhatta vuotta sitten tiedemiesten mukaan. Ellei käsityksesi ole sama kuin ” uskonveljesi ”, että 2030 planeettamme juhlii 6000 vuotista olemassaoloaan.

    • Reino

      Jumala on ikuinen. Siksi myös hänen valtansa on ikuinen. Jumalan kolmiyhteisyyden valtava sanoma on siinä, että jo Jumalan olemukseen kuuluu persoonien välinen yhteys. Jumala on rakkaus.

      Luominen on tämän rakkauden ilmausta. Jumala loi kaiken hyväksi. Myös ihminen on Jumalan luoma. Ihminenkin on tarkoitettu hyväksi ja ihmisen rakkauskin on luomisen perusteella pelkästään hyvää.

      Mutta sitten Raamattu kertoo myös syntiinlankeemuksesta. Tämän takia luomakuntaan on tullut turmio. On tullut vääryyttä, toinen toisensa sortamista, vihaa, välinpitämättömyyttä, jne. Tämän takia maailmassamme esiintyy vääristymiä.

      Tämän syntiinlankeemuksen takia ihminen on joutunut pois luomisen alkuperäisestä tarkoituksesta. Hyvä on muuttunut pahaksi. Tämän lankeemuksen tyhjäksi tekemiseksi, siis ihmisen pelastamiseksi synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta Jumalan Poika, Vapahtajamme, otti ihmisyyden omaan olemukseensa neitsyt Mariassa. Tämä kausi jolloin meidän Herramme liikkui näkyvässä muodossa meidän keskellämme jatkui sikiämisestä taivaaseenastumiseen asti. Tämän kauden jälkeen hän palasi siihen todellisuuteen että emme enää häntä näe ajallisine silminemme, mutta hänen läsnäolonsa jatkuu alati luonamme.

      Koko sinä aikanaankaan kun Jeesus Kristus liikkui näkyvässä muodossaan, hän ei missään vaiheessa menettänyt pienintäkään palaa, ei rahtuakaan, omasta Jumalan olemuksestaan, vaan säilytti kaikkivaltiutensa, mutta ajallisen elämän olosuhteisiin alistuessaan hän laskeutui niin alas meidän tilaamme, että hän ikäänkuin kätki äärettömän voimansa. Näin hänen kanssaeläjänsä näkivät vain Nasaretin rakennusmiehen, joka liikkui ympäriinsä myös synagogissa saarnaamassa eli siis rakennushommiensa sivussa hoiti myös rabbin tehtäviä. Myöhemmin aikansa ”yliopiston” eli temppelin ”professorina” eli siis korkeinta opetusta antavana, anakronistista eli myöhäsyntyistä ilmausta käyttääksemme, jotta temppelin tehtävä aikansa korkeimpana oppilaitoksena tulisi huomatuksi. (Muuten Jerusalemin temppeli oli kaksi kertaa suurempi kooltaan kuin Ateenan pakanain vastaava laitos Areiopagi. Kuvaa toiminnan laajuuden suhteita.)

      Joten siis kuten vähän viittaatkin, Jumalan Poika ei missään vaiheessa menettänyt kaikkivaltiuttaan Jumalana, mutta ihmisyyden hän sai rakkaudestaan maailmaamme kohtaan ja meitä pelastamaan tullakseen. Tämän näkyvän ajan päättymistä tarkoittaa tuo puhe taivaan kirkkauteen palaamisesta ja taivaaseen astumisesta.

      Kiitos kysymyksestäsi.

    • Kommenttisi ei mielestäni liittynyt mitenkään tekstiini. Tässä puolestaan vastaan sinulle Jeesuksen sanoin. ” Syntiä ei sellaisenaan ole ”. Me ihmiset synnymme tänne maailmaan lähimmäisen rakkaus olemuksessamme, emme perisynti olemuksessamme. Tämä on Jumalan olemusta.

      Uskon Jeesuksen sanomaan.

    • Reino

      Jumala loi ihmisen hyväksi. Luomisen perusteella siis ihminen on hyvä ja rakastava.

      Mutta sitten tuli syntiinlankeemus ja näin syntiinlankeemuksen takia me kaikki ihmiset olemme lähtökohtaisesti synnin ja sitä koituvan tuomion alaisia.

      Jotta tämä tuomio meiltä otettaisin pois, Jeesus tuli pelastamaan maailman.

      Tähän pelastukseen me pääsemme mukaan meidän kasteemme kautta. Näin kasteen armon omaavina saamme panna täyden turvamme Jumalan armoon ja rohkeasti odottaa että kun meidän aikamme on siirtyä tästä maailmasta tlevaan, myös me saamme käydä taivaan suuresta ilosta osallisiksi.

    • Et edelleenkään vasta kommenttiineihini. Mistä tuli syntiinlankeemus ? Osoittaa kyvyttömyytesi keskustella realistisesti uslomme realistiseista perusteista. Kauniit sanat ilman elämän ymmärtämisen realistisuutta ovat sinun elämän sisältöä. Onneksi sinun jumalasi Pyhä Henki antaa sinulle uuden ruumiin sinun oman taivaaseen menoa varten.

    • Reino

      Pahan olemukseen kuuluu se, että paha on pahaa siksi, että sille ei ole mitään luonnollista ulkopuolista selitystä tai alkusyytä. Jos nimittäin tuollainen löytyisi, niin silloinhan tuo alkuperäisempi tai perimmäisenpi syy olisi se todellinen paha. Paholainen eli Perkele eli Saatana on siis kaiken pahan alkuperäinen syy ja alkuperä, jonka vietteleminä synti on tullut maailmaan meitä ja meidän elämäämme tuhoamaan ja hävittämään. On siis katsottava miten kirkko on tämän alkuperäisen pahan selittänyt.

      Lateraanin IV kirkolliskokous vuonna 1215 ilmaisi asian hyvin napakasti näin:

      ”Jumala oli tosin alkujaan luonut Paholaisen ja muut demonit luonnostaan hyviksi, mutta niistä tuli omasta syystään pahoja.”

      Alkukielellään latinaksi:

      « Diabolus et alii daemones a Deo quidem natura creati sunt boni, sed ipsi per se facti sunt mali ».

      Vähän selitystä tälle lauseelle:

      Sen valinnan taustalla, jolla esivanhempamme kieltäytyivät tottelemasta Jumalaa, oli syntiin viettelevä, Jumalaa vastustava ääni, joka kateudesta johti heidät kuolemaan. (1 Moos. 3:1–5; Viis. 2:24.)

      Raamattu ja kirkon luotettava perinne näkevät tässä olennossa langenneen enkelin, jota kutsutaan Saatanaksi tai Paholaiseksi. ( Joh. 8:44; Ilm. 12:9.)

      Kirkko opettaa, että se alkujaan oli Jumalan luoma hyvä enkeli, mutta sitten langennut kuten yllä mainittu kirkolliskokous kirjoitti: « Diabolus et alii daemones a Deo quidem natura creati sunt boni, sed ipsi per se facti sunt mali ».

    • Et edellekään vastaa realistisesti esittämiin käsityksiin. Antaa hyvän kuvan elämän käsityksestösi. Toivon sinulle ikuisuutta jumalasi Pyhän Hengen antaman uuden ruumiin kanssa minkälaisen se uusi ruumis sitten onkaan .

  3. ” Astui yös taivaisiin ”

    Ja ilmestyskirjassa sanotaan: ” Ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät pois sijoiltansa. ”

    Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)

    Ps. 102:26 Muinoin sinä perustit maan ja taivaat ovat sinun käsiallaasi.
    Ps. 102:27 Ne katoavat, mutta sinä pysyt, ne vanhenevat kaikki kuin vaate; sinä muutat ne, niinkuin vaatteet muutetaan, ja ne muuttuvat. >

    Hebr. 1:11 ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate, >

    Hebr. 1:12 ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu.” >

    • Tarja

      Kiitos näistä raamatunkohdista.

      Näissä kuvataan tämän nykyisen maailmamme ja sen olotilan väistymistä. Tämän maaiman katoavaisuuden sijaan Jumala luo uudistuneen maailman, mitä Raamatussa nimitetään ”uudeksi maaksi ja uusiksi taivaiksi”.

      Jesajan kirjassa tulee esille se miten tämä Jumalan uusi luomus ei ole tehty vain tyhjäksi prameudeksi vaan Jumalan kansan onnen takaamiseksi, ihmiskunnan ikuiseksi iloksi.

      Jesaja

      66:22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.

  4. Matias Roto:””Taivaaseen astumisensa yhteydessä Jeesus antoi lähetyskäskynsä. Ensiksi hän kertoo, että hänellä on kaikki valta. Sitten hän antaa käskyn opetuslapseuttaa koko maailma pyhän kasteen välityksellä ja sitten myös opettaa näin Jeesuksen oppilaiksi otetut. ””

    Mitä on se opetus jota tulee opettaa?

    Tarkka evankeliumin kohta on:

    Matt. 28:20
    ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

    Siis tuossa on selkeästi tekemistä, ei mitään opin kohtien ulkoa opettelemista, siis mitä on se kaikki mitä Jeesus käskee pitää?

    • Ari

      Yli kaiken siinä on kyse luottamuksensa paneminen Jumalaan. Tästä uskostahan sitten kasvaa kaikki mu hyvä, kuten Jeesus toisaalla sanoo, tuottaa hedelmää.

      Mutta huomaapa tuo että puu tuottaa hedelmää mutta hedelmä ei tuota sitä puuta mistä se kasvaa.

      Huomaa myös etä tuo luottamus Jumalaan eli sis se usko, mihin meidät on kastettu sisältää lupauksen Kristuksen läsnäolosta kirkkonsa kanssa: ” Teidän kanssanne.”

  5. Matias
    ”Saatana riehuu kirkkoa vastaan ja tahtoo tuhota uskon Jumalaan. Mutta kummassakin teoksessa peto saa tuomionsa. Se heitetään ikuiseen tuleen. Lopullisessa välien selvittelyssä Jumala voittaa ja Perkele heitetään helvettiin rangaistustaan kärsimään. Huomaa että helvetin tehtävä on tehdä loppu pahuuden valloista. ”

    Mutta tehän uskotte, että juutalaiset ovat isästä perkeleestä, onko vielä aikomus heittää heidät tuliseen järveen ? Pitäisi jo riittää tuo kiroaminen.

    Kirosanat opitaan evankeliumista. Nykyisin se ei ole sopivaa nettikieltä. Hepreassa ei ole kirosanoja ollenkaan, mutta siunaavia sanoja on paljon. Miten te voitatte sellaisen, joka vain siunaa ?

    • Tarja

      En alkuunkaan ymmärrä, mistä olet temmannut tuon väitteen, että jutalaisen Jeesuksen seuraajat kiroaisivat juutalaisia.

      Kirkon sanomahan on päinvastainen: Erottava väliseinä juutalaisten ja muiden kansojen väliltä on poistettu.

  6. ” Helvetti tarkoittaa sitä, että pahuuden valta hävitetään ”

    Pahuuden valta, riippuu aina siitä, miltä puolelta katsotaan. Kristillisesti pahuuden valta on aina heidän ulkopuolella, eli heissä, jotka eivät ole kääntyneet kristityiksi ja kristityt ovat katsoneet oikeudekseen hävittää heidät vääräuskoisina. Tai käännyttää.

    Toiselta puolelta katsottuna pahuuden valta on tietysti se, joka käy heidän kimppuunsa tuhotakseen heidät ja heidän kulttuurinsa ja kulttuuriin liittyvät tavat ja uskonnon.

    Oikein, nurin, on toiselta puolelta nurin, oikein.

    • Tarja

      Ratkaisevissa suurissa kysymyksissä ihmiskunta ei ole asetelmissa me >< te, vaan elämme yhtenä ainoana ihmiskuntana. Tämä sanoma sisältyy puheeseen Aadamista ja Eevasta ensimmäisinä ihmisinä.

      Luopuminen tästä yhteisyyttä korostavasta näköalasta on synnin seurausta, josta räikeimpänä esimerkkinä meille on kerrottu Kainin Aabelille tekemä veljessurma, kun siinä minä-sinä vastakkain asetelma on ajattu hävittäväksi joko tai asetelmaksi, missä toisen on väistytävä, kertomuksessa kuoltava. Kun taas yhteisyyden myöntävä asetelma olisi olut: minä ja sinä, me veljekset, pidämme yhtä.

      Tämä kokonaisvaltainen yhteyden sanoma sisältyy myös Jeesuksen sovintotyöhö. Hän kuoli koko maailman syntien sovittamiseksi ja nousi kuolleista koko maailman toivon tuomiseksi koko ihmiskunnalle.

      Myös Pyhän Hengen kutsu Kristuksen luokse on koko maailman kutsumista yhteisen kirkon yhteyteen yhteisessä uskossa, yhteisessä toivossa ja yhteisessä rakkaudessa yhtenä Jumalan kansana yhteistä taivaan iloa odottaessamme.

      Jotta tämä ilo ja yhteys voisi toteutua, niin silloin paha pitää poistaa alkujuuriaan eliPaholaista myöten, joka myös on kaikenlaisen repivän ja hajoittavan toinen toistaan vastaan sotivan lohkoutumisen alkuunpanija, Ilmestyskirjan Väärä profeeta, joka kylvää tuhoisaa hajaannusta ihmisten välille.

  7. Matias

    ” En alkuunkaan ymmärrä, mistä olet temmannut tuon väitteen, että jutalaisen Jeesuksen seuraajat kiroaisivat juutalaisia.
    Kirkon sanomahan on päinvastainen: Erottava väliseinä juutalaisten ja muiden kansojen väliltä on poistettu. ”

    Eikö ne ole Jeesuksen sanoja, miten te voisitte olla Jeesuksen seuraajia, jos ette olisi samaa mieltä. Jeesus kirosi viikunapuunkin, ja se kuoli.

    • Tarja

      Huomaapa tuo, että Jeesus itse oli ja on juutalainen. Joten noiden sanojen yleistäminen koko juutalaisuutta koskevaksi menee tuon lauselman alkuperäisen ajatuksen ulkopuolelle.

      Se mihin tuolla esimerkkiteolla tähdättiin oli täysin konkreettisessa tilanteessa konkreettisesti häntä vastustavien ihmisten luopumus terveen opin pohjalta.

  8. Matias

    ”Myös Pyhän Hengen kutsu Kristuksen luokse on koko maailman kutsumista yhteisen kirkon yhteyteen yhteisessä uskossa, yhteisessä toivossa ja yhteisessä rakkaudessa yhtenä Jumalan kansana yhteistä taivaan iloa odottaessamme.”

    Minä olen lukenut Israelin Pyhästä, eikä se kutsu minua Kristuksen luokse, vaan siunaamaan Israelia ja toivottamaan Rauhaa Jerusalemille ja kaikille juutalaisille, Israelin pelastajille, Rauhaa, menestystä ja iloa ihmeelliselle kansalle, joka on selviytynyt niin paljosta. Kärsinyt niin paljon, Jumalan nimen tähden.

    Se on uskomaton tarina, joka kaikenlisäksi on totta.

    • Tarja

      Israelin siunaaminen ja rauhan toivottaminen saa syvimmän täyttymyksensä Vapahtajamme täytetyssä pelastustyössä.

      Mitä sanoikaan Jerusalemin temppelissä vaikuttava vanha hurskas Simeon Jeesuksesta.

      Luukkaan evankeliumi 2:29-32 :

      ”Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan; sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi, jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä, valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille.”

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25