Antinomismi

Martti Lutherin entinen oppilas Johann Agricola halusi luopua Jumalan laista, koska hyvillä töillä oli hänen mielestä niin pieni osa kristityn elämässä, ettei seurakuntalaisia saisi kehottaa tekemään niitä, eikä uskoville pitäisi lainkaan saarnata lakia. Hänen mielestä tuomitseva laki kuului oikeussaliin, ei kirkkoon. 

b2ap3_thumbnail_Antinomismi.jpg

Miten suhtaudumme tähän harhaoppiin, antinomismiin?

Mikä merkitys Jumalan lailla on meille?

Miten Jumalan lain kieltäminen näkyy (tai ei näy) kirkossamme?

Onko kristillinen kirkko tuomari vai lääkäri; olisiko parempi vaieta ja olla puhumatta siitä mitä Jumalan laki vaatii ja sen sijaan puhua pelkästään siitä mitä Jumala antaa?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Martti Luther kirjoittaa päivän mannassa laista, teoista ja armosta meille kaikille seuraavasti:

    Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta. (Gal. 4:7)
    Lapsi ja orja eivät voi viihtyä yhdessä, sillä he ovat mieleltään liian erilaisia. Lapsi on halullinen ja vapaa, orja haluttoman väkinäinen. Lapsi elää uskossa, orja teoissa.

    Tästäkin huomaamme, ettei kukaan voi pelastua tekojen perusteella. Hänen on ennen tekoja oltava autuas ja sen jälkeen tehdään tekoja vapaasti ja ilmaiseksi, Jumalan kunniaksi ja lähimmäisen hyödyksi, rangaistusta pelkäämättä ja palkkaa pyytämättä. Usein on sanottu, että usko ennen ja ilman mitään tekoja tekee meistä lapsia. Mutta jos se tekee lapsiksi, se tekee myös perillisiksi, sillä lapsi on perillinen.

    Jos minulla siis jo on perintö omanani, kuinka minä sen vielä voisin ansaita teoilla? Eihän lainkaan sovi yksiin, että vaikka perintö olisi annettu sulasta armosta, sitä siitä huolimatta pitäisi vielä etsiä, ja että se saataisiin tekojen ja ansion perusteella, aivan kuin sitä ei vielä olisikaan annettu. Perintö on yksinkertaisesti iankaikkinen autuus.

    Olen usein sanonut, että kristityllä on jo kaikki tyynni kasteen ja uskon kautta. Hänelle annetaan kaikki samalla kertaa. Hän ei kuitenkaan vielä näe sitä, vaan hänellä on se uskossa tämän kurjan elämän tähden. Emmehän me täällä voisi kestää sitä, että näin suuri aarre jo kävisi ilmeiseksi. Martti Luther: Mannaa Jumalan lapsille

  2. ”Remuaminen ei sovi meille.” Me suomalaiset yhdistämme hiljaisuuden hartauteen ja hengellisyyteen. Se sopii meille. Annetaan kuitenkin remuamisen oikeus niille, joille se sopii. ”Iloitkaa ja riemuitkaa, laulakaa ja soittakaa! Ylistäkää Herraa harpun sävelin, soittakaa ja laulakaa! Vaskitorvin ja oinaansarvin kohottakaa ylistyksenne Herralle, kuninkaalle!”

  3. Vaikka itse olen toki rauhallisen kristillisyyden ystävä, niin joskus silti ihmettelen sitä kanonisoitua asemaa, joka nimenomaan meillä Suomessa on annettu rauhallisuudelle, jopa suoranaiselle saamattomuudella ja flegmaattisuudelle liittyen uskonnollisten tunteiden ilmaisuun.

    Urheilutapahtumissa ja konserteissa saa tuntea ja liikuttua. Miksi tunteminen ja liikuttuminen kristillisessä tapahtumassa on väärin?

  4. Minusta tämä remuamisen tutkiminen on aika köyhä aihe, se tosin on vain minun mielipiteeni.
    Asia lähti liikkeelle taannoisesta viestistäni, jossa todettiin, ettei humlatuneena esiintyminen ole ok.
    Hengen liikutukset ovat vallan eri asia kuin viinahengen tuoma liikutus.
    Kaikissa herätysliikkeissä on iloittu äänekkäästi Jumalan lapseudesta ja siitä, että Herra on ottanut pois kuorman ja ajhdistuksen. Se voi olla vierasta sellaiselle, joka ei ole sellaista iloa kokoenut. Suomen kirkossa on monia tästä ilosta sakotettukin ja suljettu ehtoolliselta.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.