Anteeksianto avaa tulevaisuuden

 

 

 ”Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!” (Room.  10:15)

Suloinen on evankeliumin vapauttava sanoma.  Saamme anteeksi Kristuksen tähden. Vapahtajamme hyvyys armahtaa meidät. Hän on meidät sovittanut. Meillä on rauha hänen täytetyssä työssään.

Jumala kutsuu meitä antamaan anteeksi toinen toisellemme.  Koska meille on annettu anteeksi, niin antakaamme mekin anteeksi  kanssaihmisillemme.  Viekäämme viestiä eteen päin, koko maailmalle, niille joita kohtaamme, läheisillemme ja niille, jotka kaukana ovat. Kukin voimiensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.

Mooseksen seuraajan Joosuan ja Vapahtajamme kaima Jeesus Siirak kehottaa meitä armollisuuteen ihmisten kesken:

Anna anteeksi lähimmäisellesi, kun hän tekee väärin,
niin saat itsekin syntisi anteeksi, kun rukoilet.

Parisen vuosisataa myöhemmin Vapahtajamme liittyi tähän opetukseen, kun hän opetti rukoilemaan:

Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,

niin kuin mekin anteeksi annamme niille,

jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Vähässä katekismuksessa uskonpuhdistajamme sanoo selittäessään Isä meidän -rukousta:

Viides pyyntö

Ja anna meille anteeksi velkamme niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme.

Mitä se merkitsee? Vastaus:

Pyydämme tässä rukouksessa, ettei taivaallinen Isä ottaisi huomioon syntejämme eikä niiden vuoksi torjuisi pyyntöjämme. Sillä me emme ensinkään ansaitse sitä, että saisimme mitä pyydämme, vaan Jumala tahtoo antaa meille kaiken armosta. Me teemme näet joka päivä paljon syntiä emmekä ole ansainneet mitään muuta kuin rangaistuksen. Samoin haluamme mekin todella sydämemme pohjasta armahtaa niitä, jotka ovat rikkoneet meitä vastaan, sekä mielellämme tehdä heille hyvää.

Isossa katekismuksessa Luther selostaa viidettä rukousta perusteellisemmin. Hän korostaa Jumalan antavan anteeksi jo paljon ennen kuin osaamme edes pyytääkään, mutta tässä rukouksessa tuomme hänelle kunnian. Muistamme hänen hyvyyttään, anteeksiantonsa eläviä kohtaan.

Siis syntyy suuri tarve rukoilla ja huutaa apua: ”Rakas Isä. Anna meille velkamme anteeksi!” Ei tämä sitä tarkoita, ettei Jumala antaisi syntejämme anteeksi ennen ja ilman rukoustammekin, sillä hän on lahjoittanut meille evankeliumin, täynnänsä anteeksiantamusta, jo ennen kuin olemme sitä pyytäneet, jopa ennen kuin se on edes noussut mieleemme. Mutta rukoiltava meidän on sen tähden, että tuntisimme tuon anteeksiantamuksen ja ottaisimme sen vastaan.

Edelleen:

Näin hän suo meille ilon ja omantunnon rohkeuden, niin että voimme seistä hänen edessään ja rukoilla häntä. S— Tätä luottamusta ja sydämen iloa taas ei voi saada mistään muusta kuin siitä tietoisuudesta, että synnit on anteeksi annettu.

Hän avaa valtaisan näköalan Taivaan Isän edessä. Hänelle me tuomme pyyntömme ja häneltä odotamme  rakkauden osoitusta:

”Rakas Isä. Tulen luoksesi pyytämään sinulta anteeksi. En tee sitä ajatellen, että voisin teoillani hyvittää syntini tai ansaita anteeksiantamuksen, vaan sen tähden, että sinä olet sen minulle luvannut ja kiinnittänyt siihen sinetin, jotta asia olisi yhtä varma kuin jos olisin kuullut synninpäästön sanat sinulta itseltäsi.”

Anteeksianto ei ole vain menneitten rikkeiden pois pyyhkimistä, vaan se tähtää eteen päin. Tulevaisuutemme on Jumalan käsissä. Hänen edessään elämme turvallisina ja suuntaamme matkamme määränpäähän: taivaan iki-iloon, Taivaan Isän luo, Vapahtajamme suuren lunastustyön ja rajattoman rakkauden suoman anteeksiannon varassa.

SUNNUNTAI 24.9.2023

17. sunnuntai helluntaista

Jeesus antaa elämän

Pyhäpäivän apokryfiteksti: Sir. 27:30–28:7

Myös viha ja suuttumus ovat kauhistuttavia,
mutta synnintekijä ei niistä luovu.
Herra kostaa sille, joka toiselle kostaa,
ja pitää hänen synneistään tarkkaa kirjaa.

Anna anteeksi lähimmäisellesi, kun hän tekee väärin,
niin saat itsekin syntisi anteeksi, kun rukoilet.
Voiko sellainen ihminen, joka hautoo vihaa,
odottaa Herralta tervehtymistä?
Voiko ihminen, joka on armoton kaltaiselleen,
rukoilla, että saisi syntinsä anteeksi?
Jos hän, kuolevainen ihminen, jatkaa vihanpitoa,
kuka antaa anteeksi hänen syntinsä?
Ajattele loppuasi ja lakkaa kantamasta kaunaa,
muista, että kuolet ja katoat, ja elä käskyjen mukaan.
Pidä mielessäsi käskyt äläkä vihaa lähimmäistäsi,
muista liittoa, jonka Korkein solmi,
ja katso toisen ihmisen virheitä ymmärtäväisesti.

  1. Matias
    ” Helvetin tehtävänä on tehdä loppu kaikesta elämää vastustavasta pahuudesta, jonka Saatana on lankeemuksellaan tuottanut kapinoidessaan Jumalan hyviä tekoja vastaan.”

    Ei ole helvetillä mitään tehtävää, koska sitä ei ole. Ja saatana voi mennä kadotukseen. Koulutuksen tehtävä on kasvattaa lapsisita kunnon ihmisiä realimaailmaan ja saada heidät ymmärtämään se asiat tiedon kautta, ei pelottelemalla. Me emme ole enää siinä vaiheessa, että pelottelulla olisi vaikutusta. Paraskaan perustelu tai pelottelu ei korvaa henkilökohtaista tajuamista, sitä, että yksilö itse ymmärtää miten asiat ovat.

    Siis tietoa ja ymmärrystä, ei pelottelua, sitä on saatu jo tarpeeksi. Ja pahennukseksi oleminen pitää lopettaa, vaikka siitä luvattaisiin säkillinen kultaa, ja kaupunki taivaassa.

    • Tarja

      1) Sanoma Paholaisen helvettiin joutumisesta ei ole mikään pelottelun aihe, vaan se kertoo hyvän sanoman siitä, että hyvä voittaa, kun paha lopullisesti poistetaan olemassaolosta.

      2) Kasvatus on hyvä asia. Jokaisen lapsen on hyvä saada hyvä kasvatus.

      Koko maailmaa ajatellen kirkko on ollut maailmanhistorian merkittävin kasvatuksen järjestäjä. Yhä edelleen eri lähetysjärjestöt pitävät valtavan määrän kouluja eri puollilla maailmaa. Lukutaidon opetuksessakin kirkollisten järjestöjen osuus on valtavan iso, kun ajatellaan koko maailmaa aivan maailmanlaajuisesti.

      Suomikin on yksi maailman lukutaitoisimmista maista. Tämän perustana on ollut jo 1600 -luvulla alkanut kansan kasvatuksen aloittaminen, joka sitten vähitellen voimistui seuraavina vuosisatoina. Muistat varmaan jo kouluajoiltasi asti Seitsemän veljeksen koulun käynnin lukkarin luona.

      Suomessa yliopistokin oli pitkälti kirkon aikaansaannosta. Turun piispa Isaacus Rothovius oli hankkeen ajajia yhdessä Pietari Brahen kanssa.

  2. Matias Roto tuot tuolla aiemmin seuraavan:

    ”” Helvetin tehtävänä on tehdä loppu kaikesta elämää vastustavasta pahuudesta, jonka Saatana on lankeemuksellaan tuottanut kapinoidessaan Jumalan hyviä tekoja vastaan.

    Saatana siis hävittää meidän maailmaamme tuottamalla kaikenlaista pahaa elämistämme vaikeuttamaan.””(Matias Roto)

    Siis kenen kautta saatana toimii, en ole häntä nähnyt, eikö vaan ihmisten kautta?

    Siis entäpä ne ns ”kristityt” jotka tuhoavat elämää, kuten tällä hetkellä ukrainassa tai aiemmin suomessa sisällissodassa?

    • Ari

      Saatana toimii monin tavoin maailmassamme. Sen pyrkimyksenä on vastustaa kaikkea hyvää, minkä Jumala on luonut.

      Koska Jumala on luonut ihmisen pitämään huolta koko maailmastamme, niin siksi Saatanan pyrkimyksiin kuuluu vietellä ihmisiä milloin minkäkinlaisiin paheisiin, vihollisuuksiin ja vääryyksiin. Niinpä jokainen valheellinen puhe, ihmisten keskinäistä rakkautta vähentävä toiminta, lahkolaisuuteen ja muihin ihmisiä toinen toisestaan erottaviin pyrkimyksiin vietteleminen ja ihmisten ajatteluja muita vastaan levittäviin viettelyksiin houkuttelu jne ovat sen juonia.

      Mitä isompiin ympyröihin nämä onnettomat viettelysten valtaan joutuneet ovat sijoittuneet, sitä suurempia ovat myös vahingot, jotka siitä seuraavat. Sodat ovat esimerkki siitä, mitä seuraa, kun ihmiset eivät osaa kuunnella toinen toistaan, vaan kiivailevat toisiaan vastaan.

    • Matias Roto siis kun joku seurakunta hajoaa eli riitaantuu ja jakaantuu kyse on saatanan työstä, sopiiko tämä myös luterilaisten lähtöön katolilaisesta kirkosta?

    • Ari

      Ennen uutisia kerroin siitä, miten Saatana saa aikaan pahaa.

      Tässä kerron mikä on kristikunnan yleinen oppi sodankäynnistä. Sen ovat tarkoin määritelleet oppineet jo keskiaikana.

      Hyökkäys ei ole moraalisesti oikein, koska se levittää tuhoa.

      Puolustus on perusteltua, koska se estää vielä suurempaa tuhoa.

      Aseellisen puolustuksen on pysyttävä kokonaisuutena arvioiden vahingoiltaan pienempänä, kuin puolustuksesta luopumisen.

      Meillä Suomessa on selkeä vertailumateriaali meidän maamme ja Viron välisten tuhojen osalta. Me panimme hanttiin ja vahingot olivat vajaa satatuhatta kuollutta ja yli kaksisataa tuhatta haavoittunutta. Virossa ylivoima oli uhan hetkellä niin suuri, että he eivät alkaneet vastaan panemista. Sodan aikana ja sen jälkeen heidän kansansa menetti suhteessa väkilukuun vielä enemmän kuin me suomalaiset.

    • Ari

      Euroopan jakautuminen eteläiseen katoliseen ja pohjoiseen luterilaiseen kirkkoon on kolmen tekijän yhteisvaikutusta: poliittinen, taloudellinen ja teologinen näkökulma. Mikään näistä ei yksinään olisi saanut sitä aikaan.

      Pohjoinen kieltäytyi alistumasta etelän määräysvaltaan, ryhtinaat päättivät ottaa paavin kirkko-oikeudelliset valtuudet itselleen. Niitä ei enää alistettu paavin ratkaistaviksi.

      Pohjoinen ei enää halunnut lähettää rahoja etelän rakennusprojektien kustantamiseen. Halusi käyttää varansa omiin tarpeisiinsa.

      Teologisesti kehitys johti eri suuntiin. Vaikka Reformaatio meni läpi koko Euroopan, niin pohjoisessa sen keulakuvaksi muodostui Lutherin opetus, kun taas etelässä hänen vaikutuksensa ei tullut esille.

      Esimerkiksi Luther oli esittänyt yleisen kirkolliskokouksen koolle kutsumist, mutta paavi kutsui sen koolle vasta niin myöhään, ettei se enää voinut eheyttää eri suuntiin kasvanutta eteläistä ja pohjoista läntisen kirkon toimintaa. Trenton I konsiiliin osallistui vain etelän edustajia, kun taas pohjoinen ei enää lähettänyt sinne omia edustajiaan. Tästä johtuen konsiilin edustajat korostivat etelän teologien linjauksia pohjoisten teologien työskentelyä vastaan.

    • Ari

      Kun puhdasoppisuuden aikana keskusteltiin etelän ja pohjoisen välssistä teologisista kysymyksistä, niin

      – huomapa tämä –

      kukaan ei kyseenalaistanut toisen osapuolen uskoa.

      Vain uskonopilliset kysymykset olivat keskustelujen aiheena. Kumpikin puoli korosti omia näkökulmiaan. Näissä kysymyksissä oli painotuseroja.

      Jokainen myönsi että kasteen lahja on yhteinen ja jakamaton. Kun kerran on saanut kristillisen kasteen, niin silloin myös ihminen on otettu uskon yhteyteen.

    • Ari

      Kirkkomme asenne on ilmaistu Augsburgin tunnustuksen esipuheessa.

      Sitten on myös tarkoituksena, että molempien osapuolten mielipiteet ja näkökannat tässä uskonasiassa tulisivat kuulluiksi, ymmärretyiksi ja punnituiksi keskinäisessä rakkaudessa, lempeydessä ja ystävyydessä, jotta näissä asioissa – sen jälkeen kun molemmin puolin esitetyt yksipuoliset kirjalliset lausunnot on oikaistu — saataisiin aikaan yksinkertainen ja totuudellinen ratkaisu ja kristillinen sovinto, niin että meidän keskuudessamme tulevaisuudessa yksi ja sama, aito ja tosi uskonnon muoto saisi olla käytössä ja harjoituksessa. Toivomme on, että niin kuin me elämme ja taistelemme yhden ainoan Kristuksen alaisina, me voisimme myös elää yhdessä ja yksimielisinä yhdessä ainoassa kristillisessä kirkossa.

  3. Tänä lauantaina 23.9. aatoksissani

    tulee mieleeni sekä nykyinen tilanne että nuoruuden ajat yli 60 vuoden takaa.

    Noin 17 vuotiaana pohdin, miten vanhempani ovat onnistuneet kasvattamaan poikaansa.
    Totesin, että ainakin he olivat saaneet kasvatettua ERITTÄIN ONNELLISEN nuorukaisen.

    Tässä eläkeläisenä olen miettinyt, miten elämä menee, kun me kaksi eläkeläistä kahdestaan asustelemme kotosalla.
    Totean, että ainakin rakas Colette on tehnyt minusta ERITTÄIN ONNELLISEN aviomiehen.

  4. Matias Roto tuot tuolla aiemmin seuraavan:

    ””Jokainen myönsi että kasteen lahja on yhteinen ja jakamaton. Kun kerran on saanut kristillisen kasteen, niin silloin myös ihminen on otettu uskon yhteyteen.””

    Milloin ihminen alkaa kuulla Jeesuksen ääntä ja erottamaan Totuuden valheesta?

    Siis onko eroa jos yksi vuotias lapsi, kastettu tai muslimi, vaihtavat paikkaa, niin tietävätkö he että ovat väärässä uskossaeli kastettu lapsi ymmärtää ettei islamin opetus ole oikeaa ja muslimi lapsi ei ymmärrä luterilaista opetusta koska ei ole kastettu?

    • Ari

      Lasten kasvatuksen Jumala on uskonut vanhemmille. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan.

      Ei siinä iässä kysytä lapsen omaa vastuuta omasta uskostaan vaan vanhemmat huolentivat lastensa puolesta.

    • Matias Roto edelleen kysyn mikä sitten on esille tuomasi ”” ihminen on otettu uskon yhteyteen””?

      Siis jos kerran kaste ei anna mitään ymmärrystä oikeasta uskosta niin mitä on tämä ”uskon yhteys”?

    • Vielä kysyn kun kerran uskova on uudestisyntynyt Jumalan lapseksi niin kuka silloin kasvattaa, ihminenkö vai Jumala henkensä kautta?

    • Ari

      Yhtä luonnollisesti kuin vanhemmat huolehtivat lapsen ruuasta ja puhtaudesta. Yhtä luonnollista on myös se, että huolehtivat lapsensa puheen ja liikkumaan oppimisesta. Yhtä luonnollista on myös että lapsi otetaan mukaan aamu- ja iltarukouksiin.

      Edelleen on hyvä jos lapselle luetaan jo aivan pienenä. Amerikoissa tehtiin koe sellaisen väestöryhmän keskuudessa, missä ihmisillä ei vanhastaan ollut tapana lukea lapsille näiden ollessa pieniä.

      Äitiysneuvolassa annettiin vertailuryhmälle ohjeeksi, että luetaan kymmenisen minuuttia kerrallaan. (En enää muista kuin usein sitä piti tehdä, oliko viikossa tai päivässä vai mitä.) Toiselle ryhmälle tätä ei annettu.

      Tulos oli että puolentoista ikävuoden tienoilla lasten kielellinen kehitys oli pari kolme kuukautta toista ryhmää edellä siinä ryhmässä jolle tämä ohje oli annettu odotusaikana neuvolassa. Useat vanhemmat olivat jopa yllättyneitä, että lapset halusivat heille luettavan jopa enemmän kuin he olivat missään vaiheessa odottaneet.

      (Itse muistan Kumlingen kirkkoherrana oloni aikana lukeneeni ennätyksenä sekä suomeksi että ruotsiksi yhteensä 18 lasten kirjaa yhdellä istumalla. Kaikki kolme lasta olivat yksi sylissä ja yksi kummallakin vierellä sohvalla istuen.)

    • Matias Roto siis et vastaa/ymmärrä kysymystäni, siis antaako kaste vauvalle yhtään mitään jolla tämä voi myöhemmin ymmärtää Totuuden ja erottaa valheen, siis varsinkin kun vanhemmat opettavat valhetta?

    • Ari

      Yhtä luonnollista kuin luonnollisessa syntymässä on, että lapsi syntyy perheen yhteyteen, yhtä selvää on että lapsi syntyy Jumalan lapseksi kasteen välityksellä.

      Ei lapsi itse pysty käsitteellisesti kuvaamaan kuuluvuuttaan johonkin perheeseen, mutta jo noin vuoden vanhana se pystyy vierastamaan eli siis erottamaan, mihin perheeseen se kuuluu.

      Yhtä luonollista on se että lapset hyvin varhain oppivat osallistumaan aamu-, ilta- ja ruokarukouksiin. Kerran meidän tyttömme aivan pienenä taaperona sai todistaa Jeesuksesta vieraallemme, joka ruokapyötään käydessään aikoi ottaa ruokaa heti kun se oli pöydälle pantu. Noin parin vuoden ikäinen tyttö huomautti vieraalle, että ensiksi rukoillaan ruokarukous ja vasta sitten otetaan ruokaa. Tuon puhuttelun ansiosta vieraamme alkoi pohtia oman elämänsä kulkua todella syvällisesssti.

    • Matias Roto esimerkkisi on opetuksen tulosta, siis et vastaa antaako kaste vauvalle mitään millä tämä myöhemmin erottaisi Totuuden valheesta eli vaikka juuri sen kun vanhemmat opettavat lapsille valhetta?

      Itse heräsin tuohon lapsille/nuorille valhe opetukseen kun aikoinaan toimin eräässä luterilaisessa karismaattisessa seurakunnassa lapsityössä eli pidin kumppanin kanssa Raamattupiiriä n.10-14 vuotiaille, kävin sen takia myös lasten evankeliointi kurssin joka oli tosi laaja, mutta en vaan opettanut lapsille mitään, siis kumppanini opetti mutta minä en saanut itsestäni sitä millään aikaiseksi, nyt jälkeenpäin (saatuani Pyhän Hengen) ymmärrän että Jumala esti minua opettamasta valhetta lapsille.

    • Ari

      Kysyt kuka kasvattaa. Jumalako vaiko ihminen. Asetat kysymyksessä asiat väärin vastakkain. Jumalan on koko ihmiskunnan luonut ja johdattaa ihmiskuntaa. Näin ollen Jumala on järjestänyt lapsen opetuksen siten että vanhemmat ja opettajat opettavat lasta. Samaten myöhemmin elämässä meillä on elämän ikäinen oppiminen käynnissä. Eri asioita ja toimintatapoja osaavat opettavat toisia aina uutta oppimaan ja näin elämämme on koko ikäistä oppimista.

      Ihmisen jatkuvaan oppimiseen liittyy myös se, että ihminen on luonnostaan ongelmia ratkova ihminen. Itse havahduin tiedostamaan tämän noin 40 vuotta sitten pitäessäni Lapinjärven ruotsalaisessa seurakunnassa alakouluikäisten nuorten tietokonekerhoa. Osallistujia oli yli sata prosenttia kohderyhmään verraten. (Osa suomenkielisistä ja osa iältään alle tai yli kohderuhmän.)

  5. Koska välikommenttien rivi tulee pitkäksi niin vastaan tähän kommenttiin.

    Ari

    Kysyt antaako kaste mitään.

    Kastehan antaa kaiken sen mitä tarvitsemme elämään Jumalan lapsena. Me siirrymme Saatanan vallasta Jumalan yhteyteen. Meidän syntimme annetaan anteeksi Jeesuksen tähden ja se elämä jonka kasteessa saamme jatkuu maidän ajallisen kuolemamme jälkeenkin, kun saamme ruumiin ylösnousemuksen ja ikankaikkisen elämän taivaassa.

    Kaiken tämän Jumala ojentaa meille kasteen välityksellä, jossa meidät liitetään Jumalan yhteyteen eli siis uskon yhteyteen. Kasteessa meidän elämämme syntyy uudesti eli siis taivaan Isän lapsena elämään. Tämä elämä on ikuinen elämä, koska sen antaja, ylläpitäjä ja perille asti voimassa pitäjä on Jumala itse. Pyhä Henki toimii sanan ja sakramenttien välityksellä ja antaa meille kaiken sen mitä Jumalan lapsen elämään tarvitsemme.

    • Ari

      Vastaus on hyvin yksinkertainen. Jumala sai jopa aasin puhumaan Bileamille.

      vielä selvempää on se että Jumalan sana itsessään vaikuttaa uskon ja saa aikaan sen mitä varten se tuodaan esille.

      1.Korinttolaiskirje:

      12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.

      Jesaja:

      55:11 niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.

  6. Ari

    Kysyt valheen opettamisesta. Tähän voin todeta, että Raamatussa on hyvinkin selkeä opetus siitä että ei pidä vääristellä oikeutta eli siis oikeuden on perustuttava totuuteen.

    Kahdeksas käsky myös opettaa puhumaan totuutta. Katekismuksessamme tästä on selkeä opetus.

    https://katekismus.fi/10kaskya/8.html

    Panen tähän esille Lutherin selityksen

    Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

    MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:

    Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme puhu lähimmäisestämme perättömiä, petä hänen luottamustaan, panettele häntä tai tahraa juoruilla hänen mainettaan, vaan puolustamme häntä, puhumme hänestä hyvää ja tulkitsemme kaiken hänen parhaakseen.

    (Lutherin Vähä katekismus)

    • Matias Roto voinko siis opettaa sinulle niinkuin yksinkertaisia Jeesuksen sanoja kuin ettet voi koota orjantappuroista viinirypäleitä? Uskotko sen? Siis voiko samasta puusta koota erilaisia hedelmiä?

    • Ari

      Maanviljelijän poikana on päivänselvää, ettei vehnän siemenistä kasva ohraa, joten mitä kummaa oikein yrität sanoa noilla kiukutteluun haiskahtavilla sanoillasi.

    • Matias Roto voitko siis väkivallan seasta löytää rakkautta?

      Jeesus sanoo siis että tulee kavahtaa sellaista opettajaa jonka hedelmästä näkee että se on huonoa eli kun kaikki voimme lukea esim Lutherin tekstejä joissa hän tuo esille kuinka väkivalta on sallittua niin ei häneltä tule ottaa yhtään kirjaintakaan.

    • Ari

      Sanot Lutherin tekstejä väkivaltaiseksi. Otapa huomioon Saksalais-Roomalaisen valtakunnan kokonaistilanne tuohon aikaan.

      1) Maassa oli ankaria juutalaisvainoja. Näiden pahinpana yllyttäjänä Hubmeier sai Augsburgin valtiopäivillä 1518 niin ankaran varoituksen, että hän menetti Ingolstadtin yliopiston vararehtorin viran.

      2) Saksassa oli yksi suurimpia kapinaliikkeitä kautta historian, Talonpoikaiskapina 1524 – 1525. Sen aikana kuoli noin 100000 – 200000 ihmistä. Yksi sen johtoon pyrkineistä oli samainen Hubmeier, mutta hän epäonnistui pyrkimyksissään. Hän oli kuitenkin niin huomattu, että itse keisari antoi hänestä etsintäkuulutuksen. Kun hänet löydettiin niin hänet tuomittiin kuolemaan 10.3.1528.

      3) Talonpoikaiskapinan varjossa syntyi protesteja paikallisia kaupunkien hallintoja vastaan. Yhdessä näissä protesteissa muutama ihminen kastoi toinen toisensa tammikuussa 1525. TÄMÄ OLI ENSIMMÄINEN KERTA MAAILMANHISTORIASSA, kun joku jo lapsena oikein kastettu kastettiin uudelleen.

      Hubmeier liittyi tähän protestiin ja järjesti, että hänen johtamassaan seurakunnassa pääsiäisenä 1525 kastettiin noin 300 hänen seurakuntalaisensa uudelleen kastaminen.

      Vasta TÄMÄN JÄLKEEN vuosina 1525 – 1527 Hubmeier kirjoitti muutaman kirjoituksen, joissa hän esitteli keksimänsä uuden opin ikään kuin noiden protestina tehtyjen uudelleen kastamisten perusteeksi.

      Kaikki anabaptistisen kasteopin väitteet ja niiden perustana olevat muutamien raamatunkohtien väärin tulkinnat esiintyvät lähtökohdissaan jo noissa kirjoituksissa. Kaikki teorian eteenpäin kehittämiset ovat vain noiden perustavien oppien hienosäätöä.

      Kuolemantuomion aiheuttama rangaistusten pelko sai Hubmeierin seuraajat vaikenemaan pitkäksi aikaa. Niinpä näiden pohjalle syntyneet baptistiset kirkot syntyivät vasta seuraavana vuosisatana 1600 -luvulla, kun näiden oppien kytkentä talonpoikaiskapinaan oli lakannut.

      Esimerkiksi Englannissa John Smyth (1570-1612) yhdessä seuraajansa Thomas Helwysin (1550-1616) kanssa perusti englannin ensimmäisen baptistiseurakunnan Lontoon lähelle Spitalfieldiin vuonna 1611.

      4) Saksalais-Roomalaisen keisarikunnan ongelmana oli myös Turkin aiheuttama sotilaallinen uhka.
      Wienin piiritys vuonna 1529 oli Osmanien valtakunnan sulttaanin Suleiman Suuren yritys vallata Itävallan pääkaupunki Wien. Toki se epäonnistui.

      Tuon uhan alla keisari kutsui Augsburgiin valtiopäivät 1530. Siellä luettiin myös 25.6.1530 Augsburgin tunnustus, joka on meidän kirkkomme opin perustava tunnustuskirja.

      Joten huomaapa tuon ajan historiallinen tilanne ennen kuin tuomitset Lutheria.

      Sen sijaan ymmärtämättömyyttäsi olet näissä keskusteluissamme esittänyt lukuisia kertoja edellä mainitun Hubmeierin keksimien oppien mukaisia käsityksiä.

      Sananlaskua muuntaaksemme: Olet ajattelemattomuuttasi juossut sutta pakoon, mutta antautunut karhun vietäväksi.

  7. Matias Roto kerrot seuraavan:

    ””Ihmisen jatkuvaan oppimiseen liittyy myös se, että ihminen on luonnostaan ongelmia ratkova ihminen. Itse havahduin tiedostamaan tämän noin 40 vuotta sitten pitäessäni Lapinjärven ruotsalaisessa seurakunnassa alakouluikäisten nuorten tietokonekerhoa. Osallistujia oli yli sata prosenttia kohderyhmään verraten. (Osa suomenkielisistä ja osa iältään alle tai yli kohderuhmän.)””

    Reikä kortillako nämä alakouluikäiset opettelivat?

    Itse muistan korkeakoulussa opiskellessani 40 vuotta sitten että ensimmäiset tietokoneet tulivat vasta tuollon, oliko teillä seurakunnassa jo silloin niitä kun niiden hintakin oli todella korkea?

    • Ari

      Eräät luokkakaverit ovat olleet tietokonealalla jo reikäkorttiaikakaudella

      1) Tietokonekerhoni alkoivat 1983. Minulla oli omia pientietokoneita useampia käytössäni. Meidän kolme lastamme olivat apuohjaajia jopa itseään vanhemmillekin ryhmäläisille. Esikoispoikani on tietokonealalla, tyttäreni pappina, ja nuorin kuoli 17 vuotiaana äkilliseen sydänlihanksen tulehdukseen.

    • Ari

      2) Minulla on reikäkorttiajalta peräisin oleva venäjänkielinen tietokonetta käsittelevä kirja. Yksi sen kuvista oli sellainen, että miehen mallinen tietokonerobotti polvillaan kosi sellaista neidon mallista tietokonerobottia ojentamalla tälle reikänauhaa koneesta toiseen.

      3) Yhtenä juhannuksena muuan Leningradista vierailulle tullut noin 30 vuotias tekniikan tohtori piti meillä saarnan sekä suomalaisessa että ruotsalaisessa seurakunnassa.

      Tulkitsin hänen saarnansa messujen kielille.

      Rajan lähellä olevan miljoonakaupungissa hänellä oli johdettavanaan sellaisen tietokoneen käyttö, joka täytti ison huoneen kokonaan.

  8. Ari

    Asetat yhden hengellisen liikkeen kritiikin alaiseksi. Koska en tiedä mistä puhut niin en ota siihen kantaa.

    Puhut joistakin harhoista. En voi myöskään ottaa kantaa noihin väitteisiisi.

    Sen sijaan olen useasti huomannut sinun omissa opetuksissasi näistä keskusteluissamme mitä suurimpia asiavirheitä.

    Ongelmallisinta näissä väitteissäsi on se, että väität näitä historian vääristelyjä Pyhän Hengen opetuksiksi. Siinä et oikein tee.

    Pyhä Henki on Totuuden Henki. Hänen opetuksensa siis on totuus.

    Raamatun sanassa Pyhä Henki puhuu meille. Joten kinatessasi Raamatun vastaisesti Raamatun sanaa vastaan sinä et puhu Pyhän Hengen opettamia oppeja vaan tuot esille sinulle uskotettuja harhaoppeja.

    • Ari

      Valittetavan monesta kohdasta tuon esille vain kaksi

      Kieltäessäsi kasteen antavan Pyhän Hengen lahjan

      Kieltäessäsi kasteen antaman lupauksen kuuluvan myös lapsille.

      KASTEENNIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan — LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu —” Ap.t. 2:38-39

    • Matias Roto tuot juuri oman suurimman vääristelysi esille.

      Siis tuo kohta on:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

      Mikä on tuossa lupaus, se on yksiselitteisesti kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi niin saa Pyhän Hengen lahjan.

      Tästä ei kaiketi ole erimielisyyttä?

      Kenelle tuo lupaus on, ensinnäkin kuulijoille ja toiseksi myös heidän lapsilleen ja vieläpä kaikille joita JUMALA KUTSUU.

      Nyt vääristät tuon aivan toiseksi, et ota sitä niinkuin se on kirjoitettu vaan lisäät siihen jotain aivan käsittämätöntä.

    • Ari

      Olemme keskustelleet tästä jo aikaisemminkin. Tuo parannuksen tekeminen SAA TOTEUTUKSENSA kasteessa. tuo kohta voidaan siis asiasisällöllisesti kääntää ma -infinitiivillä.

      Tehkää parannus vastaan ottaMALLA KASTEEN

      Tämä tulee selväksi katsomalla, mikä Pietarin esittämällä opilla oli taustanaan. Siinä JUMALA PUHDISTAA KANSANSA VEDEN VIHMONNALLA. Tällä vihmonnalla Jumala antaa oman Henkensä, PYHÄN HENGEN lahjan.

      Hesekiel:

      36:25 Ja MINÄ VIHMON teidän päällenne puhdasta VETTÄ,

      NIIN ETTÄ te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

      36:26 JA minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.

      36:27 HENKENI minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

    • Matias Roto olet ainoa jonka tiedän opettavan näin, voisitko kertoa missä on peruste tuolle opetuksellesi, siis kuka opettaa samoin ja mistä sen voi tarkistaa?

    • Ari

      Sinulla on hyvä kysymys. Olen tehnyt aiheesta erittäin perusteellisen tutkimuksen monisteena jo noin 40 vuotta sitten, enkä valitettavasti enää muista mihin olen sen pannut.

      Sen sijaan voin todeta, etten suinkaan esitä mitään yleisen kirkon yhteisestä opetuksesta poikkeavaa oppia, vaan tuon esille sen, miten Pietari ei puhu omia ajatuksiaan, vaan puhuu koko kirkon äänenä kaikkien opetuslasten puolesta.

      Tämä sitäkin suuremmalla syyllä, koska hän pitää puheensa suuressa helluntain juhlassa, jolloin Jerusalemiin saattoi kokoontua yli miljoona ihmistä, kun vieraita tuli niin paljon. Pietari oli tuon juhlan yksi juhlapuhujista eli siis aamupäivän kello yhdeksän liturgian saarnaaja.

      Mutta jotta saisit edes pientä makua tuon puheen opetuksesta, niin siteeraan tähän Uuden testamentin professorin Aimo T. Nikolaisen teosta Apostolien teot:

      ”On merkittävää, että myös muut apostolit mainitaan. Luukas on korostanut Kristuksen apostolista perustaa. Luukkaan oikeaksi ilmoittama kirkko oli apostolinen eikä pietarilainen (Haenchen). Pietarin vastausta kaikkien ”veljien” puolesta tutkittaessa on erityisesti kysytävä, miten se valaisee varhaisinta, so. Palestiinan juutalaiskristillistä evankelioimistyötä ja pelastustietä. Pietari antoi kaksi kaksi kehoitusta: ”kääntykää ja ottakoon kukin kasteen!” sekä esitti yhden lupauksen ”te saatte Pyhän Hengen lahjan”. Keskeisellä ja hallitsevalla paikalla on kasteen ottamisen kehoitus. Näyttää siltä, ettei kääntymyksellä ole tässä itsenäistä merkitystä, vaan että se ilmenee juuri kasteelle tulemisena. Niin selvästi kuin synnin- ja syyllisyydentunto olikin tullut mainituksi jakeessa 37, sitä ei nimenomaan yhdistetä kääntymiseen (μετανοήσατε). Kasteen hallitseva asema ilmenee toiseksi siinä, että se välittää syntien anteeksiantamisen ja johtaa Pyhän Hengen lahjan saamiseen. ”

      Aimo T. Nikolainen. Apostolien teot. Helsinki 1957. sivu 55.

      Tämä vain yhtenä lukemattomista asiaa hallitsevien kommentaareista, jotka tietävät mistä puhuvat.

      Joten mielestäni voit aivan hyvin heittää menemään lahkolaisten sinulle syöttämät väärinkäsitykset ja avata silmäsi näkemään evankeliumin vapauttava sanoma, että meillä pyhän kasteen lahjana on syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja. Eläkäämme siis kasteen lahjoittaman Jumalan lapseuden arvoisesti niin, että Jumala saa kunnian omasta pelastavasta teostaan.

    • Ari

      Lauseesi: ”Matias Roto olet ainoa jonka tiedän opettavan näin”, paljastaa ainoastaan sen tarpeen, että sinun pitäisi lukea edes yksi asiallinen opetus aiheesta.

      Hanki viisautta”, kehottaa Sananlaskujen kirja.

    • ”” Pietari antoi kaksi kaksi kehoitusta: ”kääntykää ja ottakoon kukin kasteen!” sekä esitti yhden lupauksen ”te saatte Pyhän Hengen lahjan”. Keskeisellä ja hallitsevalla paikalla on kasteen ottamisen kehoitus. Näyttää siltä, ettei kääntymyksellä ole tässä itsenäistä merkitystä, vaan että se ilmenee juuri kasteelle tulemisena.””

      Miten saat tuosta(kaan) vauvakasteen, siis kyllä tuossa on selkeästi ensin kääntymys ja sitten kasteelle tuleminen?

    • Ari

      Ensinnäkin

      Sinun olisi aihetta opetella sisältälukemisen taitoa, ettet vääristele tekstin kokonaissanomaa:

      ”Näyttää siltä, ettei kääntymyksellä ole tässä itsenäistä merkitystä, vaan että se ilmenee juuri kasteelle tulemisena.”

      Toiseksi

      Lasten kasteen saan Pietarin puheessa selvästi ulos kirjoitetusta sanasta

      L A P S I L L E N N E .

      Joten annapa lapsen olla lapsi.

      Kolmanneksi

      Edelleen aivan historiallisesti voimme todeta, että lasten kastaminen oli itsestään selvyys juutalaisessa yhteisössä, missä lapsista pidettiin hyvää huolta eikä heitä jätetty heitteille.

      Niinpä ensimmäisessä kirkollisessa konsiilissa esitetty uutuus oli sellainen, että muuan piispa toivoi lasten kasteen siirtyvän viikon vanhaksi ympärileikkauksen tavoin. Hänen perustelunsa tälle kasteen siirtämiseksi MYÖHEMMÄKSI eli siis viikon vanhaksi oli se että lapsi ehtisi kuivua synnytyksen jälkeen. Näin hänen olisi ollut miellyttävämpää antaa tuohon aikaan lapselle kasteen yhteyteen kuuluva ”pyhä suudelma”. Hänelle kuten kaikille muillekin konsiiliin osallistuville oli itsestään selvää että aikaisemmin AINA lapsi oli kastettu kohta, kun pappi saatiin paikalle.

      Kokouksen päätös oli, että entistä käytäntöä jatketaan ja lapsi kastetaan kohta, kun pappi saadaan paikalle.

      Jos ihmettelet tuota pyhää suudelmaa niin tässä muutama jae asiasta

      Roomalaiskirje:

      16:16 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki Kristuksen seurakunnat tervehtivät teitä.

      1.Korinttolaiskirje:

      16:20 Kaikki veljet lähettävät teille tervehdyksen. Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla.

      2.Korinttolaiskirje:

      13:12 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki pyhät lähettävät teille tervehdyksen.

      1.Tessalonikalaiskirje:

      5:26 Tervehtikää kaikkia veljiä pyhällä suunannolla.

      1.Pietarin kirje:

      5:14 Tervehtikää toisianne rakkauden suunannolla. Rauha teille kaikille, jotka Kristuksessa olette!

  9. Matias Roto tuot seuraavan ”neuvon” minulle:

    ””Lauseesi: ”Matias Roto olet ainoa jonka tiedän opettavan näin”, paljastaa ainoastaan sen tarpeen, että sinun pitäisi lukea edes yksi asiallinen opetus aiheesta.””

    Eikö kaiken opetuksen tule olla Raamatun sanan tutkittavana eli niiden tulee kestää sen arviointi, siis kun tuon ottaa niin ei yksikään vauvakastetta puolustava opetus kestä tässä tapauksessa, ei siis yksikään.

    Joten miksi etsisin yhtään muuta kuin pelkän Raamatun sanan, miksi ?

    • Ari

      Luepa Ap.t. 2:39 jakeesta sana LAPSILLENNE !

      Miten kummassa saatat häpeilemättä väittää, että muka seuraisit Raamatun opetusta.

      Jos sinulla vielä on jotain sanottavaa, niin siirtykäämme uuteen blogiini.

      Ei ole mielekästä että keskustelumme tässä ketjussa muuttuu kinaamiseksi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25