Anteeksianto avaa tulevaisuuden
"Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" (Room. 10:15)
Suloinen on evankeliumin vapauttava sanoma. Saamme anteeksi Kristuksen tähden. Vapahtajamme hyvyys armahtaa meidät. Hän on meidät sovittanut. Meillä on rauha hänen täytetyssä työssään.
Jumala kutsuu meitä antamaan anteeksi toinen toisellemme. Koska meille on annettu anteeksi, niin antakaamme mekin anteeksi kanssaihmisillemme. Viekäämme viestiä eteen päin, koko maailmalle, niille joita kohtaamme, läheisillemme ja niille, jotka kaukana ovat. Kukin voimiensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.
Mooseksen seuraajan Joosuan ja Vapahtajamme kaima Jeesus Siirak kehottaa meitä armollisuuteen ihmisten kesken:
Anna anteeksi lähimmäisellesi, kun hän tekee väärin,
niin saat itsekin syntisi anteeksi, kun rukoilet.
Parisen vuosisataa myöhemmin Vapahtajamme liittyi tähän opetukseen, kun hän opetti rukoilemaan:
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Vähässä katekismuksessa uskonpuhdistajamme sanoo selittäessään Isä meidän -rukousta:
Viides pyyntö
Ja anna meille anteeksi velkamme niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme.
Mitä se merkitsee? Vastaus:
Pyydämme tässä rukouksessa, ettei taivaallinen Isä ottaisi huomioon syntejämme eikä niiden vuoksi torjuisi pyyntöjämme. Sillä me emme ensinkään ansaitse sitä, että saisimme mitä pyydämme, vaan Jumala tahtoo antaa meille kaiken armosta. Me teemme näet joka päivä paljon syntiä emmekä ole ansainneet mitään muuta kuin rangaistuksen. Samoin haluamme mekin todella sydämemme pohjasta armahtaa niitä, jotka ovat rikkoneet meitä vastaan, sekä mielellämme tehdä heille hyvää.
Isossa katekismuksessa Luther selostaa viidettä rukousta perusteellisemmin. Hän korostaa Jumalan antavan anteeksi jo paljon ennen kuin osaamme edes pyytääkään, mutta tässä rukouksessa tuomme hänelle kunnian. Muistamme hänen hyvyyttään, anteeksiantonsa eläviä kohtaan.
Siis syntyy suuri tarve rukoilla ja huutaa apua: "Rakas Isä. Anna meille velkamme anteeksi!" Ei tämä sitä tarkoita, ettei Jumala antaisi syntejämme anteeksi ennen ja ilman rukoustammekin, sillä hän on lahjoittanut meille evankeliumin, täynnänsä anteeksiantamusta, jo ennen kuin olemme sitä pyytäneet, jopa ennen kuin se on edes noussut mieleemme. Mutta rukoiltava meidän on sen tähden, että tuntisimme tuon anteeksiantamuksen ja ottaisimme sen vastaan.
Edelleen:
Näin hän suo meille ilon ja omantunnon rohkeuden, niin että voimme seistä hänen edessään ja rukoilla häntä. S--- Tätä luottamusta ja sydämen iloa taas ei voi saada mistään muusta kuin siitä tietoisuudesta, että synnit on anteeksi annettu.
Hän avaa valtaisan näköalan Taivaan Isän edessä. Hänelle me tuomme pyyntömme ja häneltä odotamme rakkauden osoitusta:
"Rakas Isä. Tulen luoksesi pyytämään sinulta anteeksi. En tee sitä ajatellen, että voisin teoillani hyvittää syntini tai ansaita anteeksiantamuksen, vaan sen tähden, että sinä olet sen minulle luvannut ja kiinnittänyt siihen sinetin, jotta asia olisi yhtä varma kuin jos olisin kuullut synninpäästön sanat sinulta itseltäsi."
Anteeksianto ei ole vain menneitten rikkeiden pois pyyhkimistä, vaan se tähtää eteen päin. Tulevaisuutemme on Jumalan käsissä. Hänen edessään elämme turvallisina ja suuntaamme matkamme määränpäähän: taivaan iki-iloon, Taivaan Isän luo, Vapahtajamme suuren lunastustyön ja rajattoman rakkauden suoman anteeksiannon varassa.
SUNNUNTAI 24.9.2023
17. sunnuntai helluntaista
Jeesus antaa elämän
Pyhäpäivän apokryfiteksti: Sir. 27:30–28:7
Myös viha ja suuttumus ovat kauhistuttavia,
mutta synnintekijä ei niistä luovu.
Herra kostaa sille, joka toiselle kostaa,
ja pitää hänen synneistään tarkkaa kirjaa.
Anna anteeksi lähimmäisellesi, kun hän tekee väärin,
niin saat itsekin syntisi anteeksi, kun rukoilet.
Voiko sellainen ihminen, joka hautoo vihaa,
odottaa Herralta tervehtymistä?
Voiko ihminen, joka on armoton kaltaiselleen,
rukoilla, että saisi syntinsä anteeksi?
Jos hän, kuolevainen ihminen, jatkaa vihanpitoa,
kuka antaa anteeksi hänen syntinsä?
Ajattele loppuasi ja lakkaa kantamasta kaunaa,
muista, että kuolet ja katoat, ja elä käskyjen mukaan.
Pidä mielessäsi käskyt äläkä vihaa lähimmäistäsi,
muista liittoa, jonka Korkein solmi,
ja katso toisen ihmisen virheitä ymmärtäväisesti.
73 kommenttia
Matias Roto tuot tuolla aiemmin seuraavan:
”” Helvetin tehtävänä on tehdä loppu kaikesta elämää vastustavasta pahuudesta, jonka Saatana on lankeemuksellaan tuottanut kapinoidessaan Jumalan hyviä tekoja vastaan.
Saatana siis hävittää meidän maailmaamme tuottamalla kaikenlaista pahaa elämistämme vaikeuttamaan.””(Matias Roto)
Siis kenen kautta saatana toimii, en ole häntä nähnyt, eikö vaan ihmisten kautta?
Siis entäpä ne ns ”kristityt” jotka tuhoavat elämää, kuten tällä hetkellä ukrainassa tai aiemmin suomessa sisällissodassa?
Tänä lauantaina 23.9. aatoksissani
tulee mieleeni sekä nykyinen tilanne että nuoruuden ajat yli 60 vuoden takaa.
Noin 17 vuotiaana pohdin, miten vanhempani ovat onnistuneet kasvattamaan poikaansa. Totesin, että ainakin he olivat saaneet kasvatettua ERITTÄIN ONNELLISEN nuorukaisen.
Tässä eläkeläisenä olen miettinyt, miten elämä menee, kun me kaksi eläkeläistä kahdestaan asustelemme kotosalla. Totean, että ainakin rakas Colette on tehnyt minusta ERITTÄIN ONNELLISEN aviomiehen.
Kiitos hyvästä blogista, Matias! Kun olemme turineet, niin anteeksiannon jälkeen elämä on valoisaa.
Matias Roto tuot tuolla aiemmin seuraavan:
””Jokainen myönsi että kasteen lahja on yhteinen ja jakamaton. Kun kerran on saanut kristillisen kasteen, niin silloin myös ihminen on otettu uskon yhteyteen.””
Milloin ihminen alkaa kuulla Jeesuksen ääntä ja erottamaan Totuuden valheesta?
Siis onko eroa jos yksi vuotias lapsi, kastettu tai muslimi, vaihtavat paikkaa, niin tietävätkö he että ovat väärässä uskossaeli kastettu lapsi ymmärtää ettei islamin opetus ole oikeaa ja muslimi lapsi ei ymmärrä luterilaista opetusta koska ei ole kastettu?
Koska välikommenttien rivi tulee pitkäksi niin vastaan tähän kommenttiin.
Ari
Kysyt antaako kaste mitään.
Kastehan antaa kaiken sen mitä tarvitsemme elämään Jumalan lapsena. Me siirrymme Saatanan vallasta Jumalan yhteyteen. Meidän syntimme annetaan anteeksi Jeesuksen tähden ja se elämä jonka kasteessa saamme jatkuu maidän ajallisen kuolemamme jälkeenkin, kun saamme ruumiin ylösnousemuksen ja ikankaikkisen elämän taivaassa.
Kaiken tämän Jumala ojentaa meille kasteen välityksellä, jossa meidät liitetään Jumalan yhteyteen eli siis uskon yhteyteen. Kasteessa meidän elämämme syntyy uudesti eli siis taivaan Isän lapsena elämään. Tämä elämä on ikuinen elämä, koska sen antaja, ylläpitäjä ja perille asti voimassa pitäjä on Jumala itse. Pyhä Henki toimii sanan ja sakramenttien välityksellä ja antaa meille kaiken sen mitä Jumalan lapsen elämään tarvitsemme.
Ari
Kysyt valheen opettamisesta. Tähän voin todeta, että Raamatussa on hyvinkin selkeä opetus siitä että ei pidä vääristellä oikeutta eli siis oikeuden on perustuttava totuuteen.
Kahdeksas käsky myös opettaa puhumaan totuutta. Katekismuksessamme tästä on selkeä opetus.
https://katekismus.fi/10kaskya/8.html
Panen tähän esille Lutherin selityksen
Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme puhu lähimmäisestämme perättömiä, petä hänen luottamustaan, panettele häntä tai tahraa juoruilla hänen mainettaan, vaan puolustamme häntä, puhumme hänestä hyvää ja tulkitsemme kaiken hänen parhaakseen.
(Lutherin Vähä katekismus)
Matias Roto kerrot seuraavan:
””Ihmisen jatkuvaan oppimiseen liittyy myös se, että ihminen on luonnostaan ongelmia ratkova ihminen. Itse havahduin tiedostamaan tämän noin 40 vuotta sitten pitäessäni Lapinjärven ruotsalaisessa seurakunnassa alakouluikäisten nuorten tietokonekerhoa. Osallistujia oli yli sata prosenttia kohderyhmään verraten. (Osa suomenkielisistä ja osa iältään alle tai yli kohderuhmän.)””
Reikä kortillako nämä alakouluikäiset opettelivat?
Itse muistan korkeakoulussa opiskellessani 40 vuotta sitten että ensimmäiset tietokoneet tulivat vasta tuollon, oliko teillä seurakunnassa jo silloin niitä kun niiden hintakin oli todella korkea?
Ari
Asetat yhden hengellisen liikkeen kritiikin alaiseksi. Koska en tiedä mistä puhut niin en ota siihen kantaa.
Puhut joistakin harhoista. En voi myöskään ottaa kantaa noihin väitteisiisi.
Sen sijaan olen useasti huomannut sinun omissa opetuksissasi näistä keskusteluissamme mitä suurimpia asiavirheitä.
Ongelmallisinta näissä väitteissäsi on se, että väität näitä historian vääristelyjä Pyhän Hengen opetuksiksi. Siinä et oikein tee.
Pyhä Henki on Totuuden Henki. Hänen opetuksensa siis on totuus.
Raamatun sanassa Pyhä Henki puhuu meille. Joten kinatessasi Raamatun vastaisesti Raamatun sanaa vastaan sinä et puhu Pyhän Hengen opettamia oppeja vaan tuot esille sinulle uskotettuja harhaoppeja.
Matias Roto tuot seuraavan ”neuvon” minulle:
””Lauseesi: ”Matias Roto olet ainoa jonka tiedän opettavan näin”, paljastaa ainoastaan sen tarpeen, että sinun pitäisi lukea edes yksi asiallinen opetus aiheesta.””
Eikö kaiken opetuksen tule olla Raamatun sanan tutkittavana eli niiden tulee kestää sen arviointi, siis kun tuon ottaa niin ei yksikään vauvakastetta puolustava opetus kestä tässä tapauksessa, ei siis yksikään.
Joten miksi etsisin yhtään muuta kuin pelkän Raamatun sanan, miksi ?
Matias ” Helvetin tehtävänä on tehdä loppu kaikesta elämää vastustavasta pahuudesta, jonka Saatana on lankeemuksellaan tuottanut kapinoidessaan Jumalan hyviä tekoja vastaan.”
Ei ole helvetillä mitään tehtävää, koska sitä ei ole. Ja saatana voi mennä kadotukseen. Koulutuksen tehtävä on kasvattaa lapsisita kunnon ihmisiä realimaailmaan ja saada heidät ymmärtämään se asiat tiedon kautta, ei pelottelemalla. Me emme ole enää siinä vaiheessa, että pelottelulla olisi vaikutusta. Paraskaan perustelu tai pelottelu ei korvaa henkilökohtaista tajuamista, sitä, että yksilö itse ymmärtää miten asiat ovat.
Siis tietoa ja ymmärrystä, ei pelottelua, sitä on saatu jo tarpeeksi. Ja pahennukseksi oleminen pitää lopettaa, vaikka siitä luvattaisiin säkillinen kultaa, ja kaupunki taivaassa.
Ilmoita asiaton kommentti