Ankkuri – Jeesus Kristus

Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti, jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti. (Hebr. 6: 19-20)

Hyvää helatorstaita!

Miksi on tärkeää, että ”kirkkoveneemme” on kiinni Kristus-ankkurissa?

Miten meidän käy, jos ankkuriköysi on katkaistu ja olemme tuuliajolla?

Mikä on toivosi perusta?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Päivi Huuhtanen-Somero :”Yksinkertainen vastaus kysymykseen, missä/mikä on toivoni. Hän on ylösnoussut Jeesus Kristus Pyhän Hengen meissä vaikuttamana.”

    Lapsena punaorvoksi jääneen evakon vanhimmalle pojalle eli isälleni, joka meille lapsena opetti, että keväällä puolukanvarsiin ilmestyneet valkoiset ”kotelot” olivat keijukaisen keväthattuja ja koivuissa olevat tuulenpesär tuulen koti, kirjoitin hänen siunaustilaisuuteensa muistolauseen, joka on hartain toivoni: ””Sillä niin kuin vilja syksyllä tuleentuu ja kuihduttaa vartensa, niin mekin, kun aika on täysi, riisumme yltämme aineen kuin kuluneen vaatteen, vain löytääksemme jälleen toisemme niin kuin ystävät löytävät toisensa pitkän matkan jälkeen.”

    • Juha Heinilä, kirjoitat ansiokkaasti syviä viisauksia otsikolla Haavaton Kristus.
      Olen miettinyt asiaa, onko Jeesuksella vielä Taivaassa naulan reiät käsissään ja muut ruoskintahaavat ruumiissaan.
      Olisi nimittäin aika rujo näky, jos Hän sellaisena ilmestyisi pilvissä omiaan noutamaan.
      Mihin Hän enää haavojaan tarvitsee, jos uhrikuolema on suoritettu ja veri vuodatettu. Vanhan testamentin aikanakin uhrieläimet vain uhrattiin, eikä niitä tarvinnut säilyttää todisteeksi sen ja sen synnin sovittamisesta. Vain se yksi ja ainoa teko riitti.
      Kun Jeesus nyt istuu Isän oikealla puolella on Hän kirkastetussa, taivaalliselta ruumiissaan. Ihmisetkin saavat Taivaaseen päästessään kirkastetun, virheettömän ja sairaudettoman ruumiin, miksi ei sitten ylimmäinen pappimme Jeesus?
      Toisaalta seemiläiseen kulttuuriin kuului perinne, että liiton merkiksi osapuolet viiltivät haavat käsivarsiinsa. Siksi Jeesusta ruoskittiin niin kovin. Liitto vahvistettiin Jumalan puolelta todella vahvasti, kun esim. elokuvassa Passion of The Christ ruoskan iskuja on sanottu olevan muistaakseni 365 kpl. Valtava ruoskinta ja haavoittamimen on merkki Jumalan yksipuolisen liiton lujuudesta. Liitto pitää, kun koko ihmiskunnan KAIKKI synnit ON sovitettu.
      Jeesus on ilmestynyt ruumiillisesti monille, muslimeille etenkin. Onko Hänellä ollut vielä ilmestyessään haavat ja naulan reiät ruumiissaan?
      Minä ajattelen, että haavat olivat, mutta eivät ole enää. En ole asiaa tutkinut perusteellisesti, mutta kertokaa te, jotka tiedätte asiasta enemmän.

    • Antikristus tulee valheen kaikella voimalla. Energeia on hänen voimansa, dynamis on Jumalan voima ( Petri Hiltusen luennosta ).
      Energeia on sielullisuutta, ihmisvoimaisuutta. Jouko Nieminen kirjoittaa kirjassaan Olin Voitelussa, miten hänkin huomasi parantaneensa sairaan omalla voimallaan. Niin paljon on sielullista uskon pumppausta, tunteen tavoittelua, hurmoksen hakemista, joita kuvitellaan Pyhän Hengen työksi. Valitettavasti Pyhän Hengen kasteen ja kielten tavoittelukin ajaa ihmisiä näihin, kun halutaan olla kunnon uskovaisia ja näin ”korkeammalla tasolla”.
      Menestysteologiassa on siemen antikristuksen hengelle.
      Pitäisi lukea aiheesta Watsman Neen kirja Sielun Piilevä Voima, mutta enpä ole vielä ehtinyt.

    • Hyvä kommentti, kiitos Juha. Moni eksyy, mutta Kristuksen kirkkoon kuuluvat pääsevät perille Taivaaseen, koska eivät ole luopuneet totuudesta. On hyvä välillä pohtia Kirkon kolmea vanhaa uskontunnusta ja peilata missä itse kukin meistä seilailee.

  2. Juha Heinilä en oikein ymmärrä mitä tarkoitat?

    Tiedän että olen tuonut evankeliumia esille väärältä kantilta, yrittänyt näyttää väärien profeettojen hedelmää ja sen valheen jossa niin moni elää uskoen iankaikkisen elämänsä näiden valhe opettajien opeille.

    Kuitenkin Jumala vetää ihmisiä hyvyydellään puoleensa, Hän antaa rauhan ja rakkauden joissa ei ole pelkoa eikä taistelua oman uskon puolesta vaan vapauteen Hän vapauttaa parantamalla paatuneen sydämen ja antamalla henkensä ja rakkautensa voimaksi elää.

    Olen siis yrittänyt ”terveille” sanoa että he tarvitsevat parantajaa, Jeesusta. Kuten Jeesus itse Sanoo ettei terveet tarvitse parantajaa, niin eihän Jeesuskaan saanut ”terveitä” kääntymään ja uskomaan evankeliumia.

    • Kiitos Ari. Antikristus voi puhua vaikka kuinka hienosti jopa meidän korvasyyhyyn, mutta vain eksyttäen jokaista yksilöllisesti. Jeesus Kristus puhuu vain totuutta, mutta kuuleeko sitä meidän korva? Mistä tunnistat Kristuksen kun hän tulee takaisin?

    • Kiitos, Ari. Jumala, Herra Jeesus Kristus tuntee ihan jokaisen ihmisen. Karitsan elämänkirjassa Taivaissa on jokaisen nimi, jotka pelastuvat. Jumalan puolelta ei tule mitään virhearviointia. Meistä ihmisistä, kaikista vähiten minusta itsestä en mene takuuseen.

    • Kuin salaman leimahdus idästä länteen on Jeesuksen tulemus. Kuka voisi olla sitä tunnistamatta. Eikä meidän tarvitsisi sitä edes tunnistaa, sillä HÄN on luvannut hakea meidät Taivaaseen. Hän kantaa siitä täyden vastuun.
      Hän tulee takaisin samalla tavalla kuin Taivaaseen menikin, pilvi Hänet sinne nosti.
      Siinäkin toteutuu se, että Hän tekee KAIKEN puolestamme pelastusasiassa, kun vain annamme Hänelle luvan siihen.
      Mistä Jeesus tunnistaa meidät? Wilkerson opettaa, että Pyhä Henki sydämissämme on kuin pääsylippu Taivaaseen. Hänestä Jeesus tunnistaa omansa, kun tulee meitä noutamaan, ja enkelit kokoavat meidät kaikilta ilmansuunnilta. Taivaaseen pääsevillä on Pyhän Hengen sinetti sydämessään. Hän on siis sinetillään vahvistanut Taivaaseen pääsymme. Hän tullessaan tunnistaa omansa sinetistään, ja heidät Pyhä Henki nostaa pilviin Jeesusta vastaan.
      Ei Jeesus tunnista kaikkia omikseen. Eikös Hän jossain sanokin, että minä en teitä tunne tai ette te ole minun omiani…?

  3. Ankkuri on Jeesus Kristus, johon meidät on Jumala Kasteessa sitonut vahvoin köysin.

    Monessa me eksymme ja harhailemme helposti, mutta kaikessa on tärkeintä pysyä Kristuksen työssä.(siis Jumalan teoissa, sillä Uskomme on Jumalan teko)

    Kristuksessa kiinni pysyminen ei ole sitä, että vahdimme jokaista suupalaa ja jokaista askeltamme, niinkuin niistä olisi meidän pelastuksemme kiinni.

    Kun elämme KristukseSSA ja Hänen Armossaan, niin me kohtaamme myös lähimmäisemme Kristuksen kautta. Kristuksen tuoksu tulee Kristuksesta ja siitä, että olemme Hänen omiaan. Meidät vanhurskautetaan uskon kautta Kristukseen, ei omien tekojemme kautta.

    Kun sanotaan: ”Kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee.” Niin ajatus on, että meidän ei tarvitse miettiä kaiken aikaa miellytämmekö Jumalaa teoillamme, (joka on tekopyhyyttä) sillä Kristus on se joka saa aikaan kaiken hyvän meissä. Vääryys maailmaan taas tulee meidän omista teoista. Sen tähden sanotaan: ”Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee.”
    (Tuo tarkoittaa, ettemme pidä lukua omista tekemisistä, vaan kaikessa turvaamme Kristuksen Vanhurskauteen)

    Siis katseemme olkoon kaiken aikaa yksin Kristuksessa, katse pois omasta navasta ja luottakaa Jumalaan, joka voi meissä kaiken ja vielä enemmänkin, mitä osaamme edes kuvitella.
    Synti meissä taas saa aikaan epäjumalan palvontaa, joka on ihmisen korottamista jalustalle. Sitä tulee kavahtaa ja kuitenkin me niin helposti eksymme juuri tässä, sillä etsimme omaa ja läheisten kunniaa ja kunnianhimoa pidetään jopa hyveenä maailmassa… Kovin helposti me eksymme, varsinkin, kun meitä eksytetään kaiken aikaa maailmassa palvomaan ihmiskuntaa ja ihmisvoimaa. Jumalasta puhuminen on kohta lapsilta kielletty, mutta kaikkea maailman sontaa saatamme heidän silmille ja mielelle surutta. Voi meitä.

    Kun opetuslapset kuulivat ensikertaa Jeesuksen teoista aikansa Jerusalemissa, niin Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: ”Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista”. Natanael sanoi hänelle: ”Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?” Filippus sanoi hänelle: ”Tule ja katso”.

    Näin ollen, meidän ei tule helposti lähteä niiden perään, jotka sanovat tänäpäivänä: ”Tulkaa meillä on Kristus”, (Matt.24:4) sillä Kristus on yhden ainoan kerran tullut maailmaan ja toisella kerralla kaikki silmät saavat nähdä Hänen tulemisensa.

    ”Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.” Ilm.1:7

    Kiitos ja Kunnia kuuluu yksin Jumalalle Korkeuksissa, Jeesukselle Kristukselle ja Pyhälle Hengelle, joka aina valvoo ja rukoilee meissä Pyhien puolesta.

  4. Raamattu kyllä opettaa, että Jumala asuu uskovassa,mutta emme pelastu tämän Jumalan meissä asumisen tähden. Vaan yksin Kristuksen tähden, uskon kutta häneen. Uskonvanhurskaus ei ole mitään muuta kuin sitä, että synnit annetaan anteeksi ja kurja syntinen ihminen armahdetaan,
    ja otetaan Jumalan omaksi yksin Kristuksen kuuliaisuuden ja ansion perusteella

    • Ja Pyhä Henki synnyttää meissä uskon.
      Kun Hän kolkuttaa, ja me avaamme oven, tulee Hän sisälle ja aterioitsee kanssamme.
      Itsessämme emme pysty uskomaan pelastukseksemme, siksi Jeesus lähetti Pyhän Hengen voimaksemme.
      Valitettavasti Pyhän Hengen osuutta pelastushistoriassa jää niin usein huomiotta ja opettamatta. Hänen toimintansa ymmärtäminen selvittäisi monia oppisekaannuksia.

    • Sanot itsekin, että uskon kautta Häneen. Niinhän se on. Usko ei kuitenkaan ole meissä luontaisesti emmekä pysty sitä omin voimin synnyttämään. Pyhä Henki sen vaikuttaa. Ei se ole omaa uskoamme. On suurta armoa, että Jeesus lähetti Taivaaseen mentyään tänne maailmaan Pyhän Hengen. Hän meitä nyt kutsuu ja vetää Jumalan puoleen. Kun vastaamme Hänen kolkutukseensa, Hän käy meidän sisällämme ja aterioitsee kanssamme.
      Pyhä Henki siis käy sisällemme. Ilman häntä emme voi uskoa pelastukseksemme. Tarvitsemme Häntä. Oikeastaan Hän meissä uskoo. Se on silloin kuin Jeesuksen, Jumalan itsensä uskoa meissä. Me tarvitsemme Häntä sisällämme, että voimme uskoa ristin sovitukseen ja syntimme anteeksiannetuiksi.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.