Anarkistipappi Oulussa

Pappien poliittinen osallistuminen on Oulussa saanut uuden ulottuvuuden. Ylen uutisen ( https://yle.fi/uutiset/3-11391864, ks. myös Kaleva 9.6.2020) mukaan Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa työskentelevä pastori Arpad Kovacs on mukana äärivasemmistolaisessa liitossa, joka jakoi somessa asekuvan.

 

Pastori Kovacs kertoo uutisartikkelissa olleensa anarkisti jo vuosikausia. Toukokuun lopussa pastorin perustama äärivasemmistolainen yhdistys julkaisi somessa hurjan kuvan, jossa kasvonsa peittänyt mies poseeraa ase kädessä. Kuvassa ei ole Kovacs, mutta ase kuvan asemiehen kädessä on Kovacsin.

 

Poliisi on kiinnostunut kyseisen ryhmittymän toiminnasta. Ylen toimittaja onkin kysynyt Kovacsin pomolta tuomiorovasti Satu Saariselta, mitä mieltä tuomiorovasti on  pastorinsa puuhailuista. Sähköpostivastauksessa Saarinen lähinnä kehuu Kovacsia ja kertoo kantanaan, että jokainen saa yksityiselämässä kuulua laillisiin yhdistyksiin.

 

Onko näin?

 

Olisi kiva tietää, mitä mieltä tuomiorovasti  Saarinen olisi, jos joku hänen alaisensa pappi kuuluisi johonkin lailliseen äärioikeistolaiseen ryhmään, joka julkaisisi some-sivuillaan asekuvia?

 

Henkilökohtaisesti itseäni jäi mietityttämään, voiko pappi hoitaa muina ”miehinä” virkaansa samalla, kun yksityishenkilönä kuuluu ryhmään, joka flirttailee aseellisella väkivallalla ja on avoimesti anarkistinen ja äärivasemmistolainen?

 

 

 

 

 

 

  1. Eiköhän piispa selvitä asian. Kuuluu vähän niin kuin toimenkuvaan. Tuomiorovasti ei tietysti voi tässä vaihessa muuta sanoa – olisi aihetta tai ei.

    Kovacs on muistaakseni ottanut opillisestikin aika roiseja vapauksia ja kertonut julkisesti olevansa pikemminkin agnostikko tai jopa ateisti kuin uskova. Oli aikoinaan järjestämässä kuuluisia agnostikko-illanviettoja, josta sai moitteet. Vihki myös homoparin vastoin kirkon ohjeita mutta se ei muistaakseni johtanut seuraamuksiin.

    Ilmeisesti Arpad on varsin pidetty ihminen. Ja edistää monia hyviä asioita hoitaen työnsä mallikkaasti. Saa nähdä, johtaako tämä toimenpiteisiin. Ehkä ei, jos veikata saa.

    • Kiitos Timo, – en tunne Kovacsia, mutta sellainen käsitys minullakin on, että on kansainvälisen työn pappina pidetty. Oulun anarkistiliitto on julkaissut somessa myös kuvan, jossa maalitaulu ja teksti: ”Itsenäinen Suomi 100-kolikko tähtäimessä.”

      Poliisin mukaan kyseinen anarkistiliitto on seurannassa, etenkin julkaistun aseellisella väkivallalla flirttailevan kuvan jälkeen. Itse pidän pastori Kovacsin toimintaa arveluttavana.

    • Kiitos Marko. Oulun tuomiorovasti on tunnettu liberaali, voisiko sanoa, että sieltä liberaalin bunkkerin punavihreimmästä nurkasta enkä usko, että Saarisen puolelta on noottia Kovacsille odotettavissa.

      Elias Simojoki oli fasisti, joskin kuulemani mukaan rintamalla ennen kaatumistaan lähentyi radikaalisti suomalaista työväenluokkaa ja sen mentaliteettia.

      Oulun anarkistiliitto kuuluu käsittääkseni laajempaan suomalaiseen anarkistirintamaan. Suojelupoliisi puolestaan katsoo tämänvuotisessa julkaisussaan ”väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsaus” äärivasemmistolaisen anarkismin yhdeksi Suomen turvallisuutta uhkaavaksi tekijäksi.

    • Onneksi sentään rikkeistä toiseksi pahin jäänyt tekemättä. Ajatella, jos tuntisi – kauhistus sentään – jonkun persun, puhumattakaan, että kutsuisi keskustelemaan johonkin kirkolliseen tilaisuuteen.

  2. Helsingissä tuomiorovasti Marja Heltelä antoi Black lives matter -porukalle luvan käyttää tuomiokirkon portaita mielenosoituksen pitoon. Tästä kiitollisina mielenosoittajat sotkivat kirkon seinää maalilla.

    Heltelä yritti lapsellisesti ensin selitellä, ettei sotkijoilla välttämättä ole mitään tekemistä mielenosoituksen kanssa. Kun hänelle kuvasta näytettiin, että sotkut oli tehty mielenosoituksen aikana, hän vähätteli siitä seurakunnalle aiheutuvaa 1000 euron kulua tietäen, ettei hän sitä joudu maksamaan. Vähättely johtuu tietysti myös siitä, että Heltelän arvomaailmassa mielenosoittajat ovat Hyviä Ihmisiä.

    • Jep Juhani. Näin. Arvattavasti myös veli-Arpad kuuluu hyviksiin. Satu Saarinen lienee ollut toiminnasta tietoinen jo pidempään, mutta vaikuttaa katsovan läpi sormien. Vakavaa se, että anarkisteilla Suomessa kiinteä yhteys antifaan, jonka toiminta taas hyvin väkivaltaista.

      Minä myös kiinnitin huomion Heltelän kaarteluun.

    • Suomessa poliisiväkivalta tummaihoisia kohtaan ei taida on kovin iso ongelma, jos ongelma lainkaan. Mutta aina kun tarjoutuu tilaisuus esittää hyvää ihmistä ja olla taistelevinaan pahaa vastaan tempaa se typerimmät mukaan. Näin oli 1970-luvulla, näin oli 1980-luvun rauhanmarsseilla, näin on nyt.

    • Niinkin voi esittää hyvää ihmistä, että on ottamatta kantaa maailman epäoikeudenmukaisuuteen ja väkivaltaan. Voi olla olevinaan yhteiskuntarauhan puolustaja.

  3. En paremmin tunne ko. pappia, mutta uskoisin kyseessä olevan muistutus ihmisten ennen pitkää nousevan vastarintaan vääryytenä pitämiään asioita kohtaa lähimmäisten huomaamisessa.

    Mitään aseellista tähän ei tarvita vaan kynnyksien yli mentäessä Ihmisten yhteinen arvostus saa syntymään Ihmisarvoisen puolustuksen olipa vastassa kirkko tai valtiovalta, ja edellisillähän on hyvä konsensus.

  4. Yksityiselämässä me kaikki saadaan olla vaikka minkälaisia pellehermanneja vaan onks pakko ryhtyä niillä eväillä papiksi? Kyseisen henkilön voimakas tarve esiintyä pääsisi paremmin oikeuksiinsa vaikkapa varieteessa.

    Ja nämä söpöt, hyssyttelevät pappisnaiset ovat hieman rasittavia. Onneksi eivät sentään kaikki.

    Tältä meidän ev.lut. kirkolta näköjään voi odottaa ihan mitä tahansa eikä näytä kummemmin hetkauttavan ketään. Ihme, että jäseniä on näinkin paljon, minä mukaan lukien. Onneksi en sentään kuulu Oulun hiippakuntaan tai pääkaupunkiseudun kuplaan. Saattaisi jäsenyys mennä harkintaan.

    • Näin se taitaa Tarja olla. Tosin Oulun hiippakunta on keskimäärin kelpo hiippakunta, jolla ollut päteviä piispoja J.R. Koskimiehestä ja Väinö Malmivaarasta Olavi Rimpiläiseen ja Jukka Keskitaloon.

  5. Vakavasti puhuen. Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa siis palvelee pappi, joka perustanut äärivasemmistolaisen anarkistiliiton, jonka somesivuilla poseeraa naamioitu mies aseen kanssa. Suojelupoliisi pitää äärivasemmistolaista anarkismia turvallisuusuhkana. Kyseinen anarkistiliitto poliisin seurannassa. Kyseinen tuomiokirkkoseurakunnan pappi keskeisenä mukana tässä väkivallalla avoimesti flirttailevassa toiminnassa.

    Tälläistäkö evankelisluterilainen kirkko tukee?

    • Niin. Vai eikö siis kirkkomme edes ymmärrä , mistä todella on kyse? Kyllähän se on hyytävää, jos näin on.

  6. Anarkistit kannattavat valtahierarkioista vapaata tasa-arvoista yhteiskuntaa. Ei kuulosta erikoiselta. Jos historian saatossa ei olisi ollut näitä ”eri alojen anarkisteja”, olisimme esimerkiksi tasa-arvon tiellä vasta alussa. Se, että on pappi ja edustaa itse valtahierarkiaa, taitaa olla se uutinen. Anarkisteilla riittää siis sarkaa.

    Suojelupoliisia taisi enemmän kiinnostaa se ase. Mutta onhan niitä ”aseharrastajia” muitakin. Minullakin on esivanhempien asekätkennästä piiloon jäänyt historiallinen kappale. Odotan poliisin yhteydenottoa.

    • On se jännä ilmaisu tuo tasa-arvo tätä nykyä. Termi käy vastaukseksi kaikkeen ja sillä voi perustella kaikenlaista. Sillä voi peittää ja maalata melkein mitä vaan. Toki kaikki ei mene siihen ansaan.

  7. Tasa-arvo oli jo Ranskan suuren vallankumouksen ytimessä (vapaus, veljeys, tasa.-arvo). Ei siis uusi aate. Tasa-arvolla tarkoitetaan kaikkien ihmisten samanarvoisuutta. Siinä on tekemistä edelleen. Myös eläinten pitäisi kuulua samaan joukkoon, ei ihmisen riistettävänä olemista. Eläimet mahdollistavat ihmisen elämisen täällä ( ilman heitä olisimme ansassa).

    • Suomessa on voimassa tasa-arvo eli sukupuolten välinen kommunismi. Charlotta kuuluu puolueeseen. Puolue määrää. Ihmiset ovat samalla tavalla tyytyväisiä, kun ihmiset neuvostojärjestelmässä kommunismiin. Ei kovin hyvä. Mutta minkäs valtioideologialle voi.

      Monta kertaa on niin, että ne jotka ovat tasa-arvo työssä ensimmäisiä. Ne ovat Jumalan työssä viimeisiä.

    • Toivottavasti tuo ei pidä kääntäen paikkaansa! Jumalan valtakunnan työssä oleva ei mielestäni voi olla eriarvoisuuden asialla.

Kari-Matti Laaksonen
Kari-Matti Laaksonen
karilaaksonen555@gmail.com