Aina ei helpoin reitti ole paras, parempi on pitää kiinni totuudesta, vaikka se vaatisi uhrauksia.

 

Aina ei ole helppoa olla rehellinen. Totuuden kertomisen sijasta tekee joskus mieli jättää puhumatta tai olla kertomatta hävettävä tai kipeä asia. Totuudessa pysyvä ihminen saa kuitenkin arvostusta osakseen ja häneen luotetaan. Valehteluun turvautuminen vaatii usein lisää palturin puhumista ja todellinen usko henkilön sanomisiin katoaa. Moni hyvä asia ihmisten kesken perustuu luotettavuuteen, eikä syntynyttä epäluottamusta saa kovin nopeasti korjattua.

Pohjimmiltaan totuudessa ja valheessa on kysymys kahdesta eri tiestä. Raamatussa Jeesus sanoo: ”Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!” (Matt. 7:13–14)

Tässä vuorisaarnan kohdassa Jeesus kutsuu uuteen alkuun eli parannukseen. Valheet ja vilunki eivät mahdu ahtaasta portista, vaan ne on jätettävä. Näin itse portti ja kaita tie oikeastaan itsestään alkavat muotoilla kulkijaa. Jäljelle jää vähän, mutta se on olennaisen tärkeää ja totta. Pois jää myös omatekoinen hurskaus ja voimia vievä valeminuus, joka on usein naamariksi häthätää otettua.

Totuus ja valhe eivät käy kamppailuaan niinkään ihmisten välillä, vaikka siltä saattaa näyttää. Tuo taistelu on käynnissä jokaisen ihmisen sydämessä. Lisäksi tuntuu, että myös ihmisten sydämistä ja mielipiteistä taistellaan, sillä viihde, sosiaalinen media sekä tiedotusvälineet syöttävät meille hyvin monenlaista informaatiota. Monella tavalla joutuu olemaan kriittinen, sekin kuuluu totuuteen. Raamatussa Jeesus kutsuu meitä kaidalle, mutta luotettavalle tielle, joka johtaa elämään. ”Jeesus vastasi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6)

 

Pentti Tepsa

Kemijärven kirkkoherra

  1. Kyllä, mikä olisi sopiva ja hyvä matkaeväs tänä päivänä kirkon jäsenille.

    Enää ei kirkoltamme kuulu sanaa säällisesti osallistumisen asiasta Messuihin joissa saisi kuulla niin Lakia kuin Evankeliumin iloa. Synnintunnustaminenkaan kirkollisesti ei huomioi synnintunnon ja katumuksen asiaa tehdä isompaa muutosta kuulijan sydämessä ainakaan Lutherin mukaan.

    Jottain saisi huomata mutta Piispakonventiot eivät halua katsoa enempään kuin mitä tarjolla on.

    Lutherin todistus Herramme seuraamisessa kävi muutosta iän myötä. Näin Yksin Uskosta asian pitäisi olla hyvä lähtökohta.

    Kuitenkaan tämä ei näytä riittävän kiinnipitämiseksi seurakuntalaisista. Tarvittaisiin näin jotakin uutta ilmaisussa.

    Sen voisi pelkistää lyhyeen ja oman tahdon sisältävään lauseeseen missä ymmärrettäisiin EnTheos asia syntyvänä ja eteenpäin jatkuvana vuoropuheluna Herramme kanssa.

    Toki hieman uutta ja vanhaa tässä on mutta eikö jottain pitäs kuitenki raaskia tehä opetuksessa ja hengellisessä tiennäytössä mitä odotusarvoissa Meille on.

    • Yhteen kohtaan katson hiukka tarkemmin.

      Minuutta ja persoonan asiaa ei saa katsoa yhteen heppoisesti.

      Valeminuus on myös helposti väärinymmärrettävä termi koska Ihmisen minuus on pysyvämpää kuin sen hetkisen Elävän persoonan esilletuoma usein itsesuojeluksi rakentamat tai esiin tuodut funktiot käyttäytymisessä Ihmisen silloisessa naamiossa.

      Näin puolustusdefenssien kaikotessa hyvin löytyy sitä alkuperäistä persoonassa.

      Edellinen ei katso vaivaannuttavaa sairaustilaa jolloin alkuperäiseen potentiaalin palaaminen vaatii Ehtaa työtä katsoa ja purkaa ajassa tilaan johtanutta tapahtumaketjua.

  2. ”Tässä vuorisaarnan kohdassa Jeesus kutsuu uuteen alkuun eli parannukseen.”

    Pentti,

    Erinomainen kohdistus, erinomainen blogi!

    Jeesus kutsuu uuteen alkuun poislangenneet ja ne, jotka ovat lopettaneet taivaskelpoisuutensa, eli lapsenuskon.

    Lankeaminen syntymässä saadusta ikuisuusosasta luopuminen ei ole tapahdu silmänräpäyksessä. Se on prosessi, järjestelmällinen, toistuva hylkääminen luopua yhteydestä Jeesukseen.

    Siksi on tärkeä puhua parannuksesta, niinkuin Jeesus ja koko Raamattu puhuu. Todellinen parannus palautta kaiken ennalleen, eikä se ole prosessi vaan halu Jumalan puoleen, minkä vaikutus on salamannopea.

    • Raamatun käyttämä sana on ’metanoija’ ja merkitys ’tehdä mielen eli ajattelutavan muutos’. Sana ei välttämättä ole moralisoiva.
      Monen vertaistukiryhmän menestys perustuu tähän lähtökohtaan.

    • Seppo H.,

      ”Sana ei välttämättä ole moralisoiva”

      Ilman laajempaa raamatunlukemista pystyt löytämään yhteydet, missä ”metanoia”-sanaa käytetään.

      Laki moralisoi ja ohjaa oikeaan. Parannus on muutos, kääntyminen oikeaan suuntaan.

    • Ihminen ei omalla voimallaan pysty elämään Totuudessa. Kuitenkin ajallinen laki rankaisee valehtelusta ja lakien kiertäminen ja tulkitseminen on taitolaji. Totuudessa eläminen on voimalaji isolla alkukirjaimella.

      ”Sinäpä sen sanot, että minä olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni.”

      Pilatus sanoi hänelle: ”Mikä on totuus?” Ja sen sanottuaan hän taas meni ulos juutalaisten luo ja sanoi heille: ”Minä en löydä hänessä yhtäkään syytä.”

      Joh. 18:37, 38

      Pilatus kohtasi Totuuden, asetelmassa, ettei hän löytänyt yhtäkään syytä.

      Totuus oli tässä maailmankaikkeuden historiallisessa tilanteessa kiusallinen, niinkuin sanoma Jeesuksen hankkimasta sovituksesta, mikä vastaanotettuna vaikuttaa Voiman vaeltaa t(T)otuudessa.

  3. Totuuksia

    Te olette kuulleet sanottavan, ”Laki tuli Mooseksen kautta ja armo Jeesuksen kristuksen kautta.”
    valhettea; –
    Armoistuin rakennettiin jo lain arkun päälle ja Jumalasa sanoi: ” Siinä minä ilmestyn sinulle, Armoistuimella. ” Siis Jumala ilmestyy.

    Te olette kuulleet sanottavan ”Jeesus on ensimmäinen kuoloon nukkuneista, – Kuolleiden esikonen.”
    valhetta: –
    Miljoonat ovat kuoloon nukkuneet jo aikaisemmin.

    Te olette kuulleet sanottavan,” Jeesus on ensimmäinen kuolleista herätetty ”
    valhetta : –
    Monien pyhien kerrotaan nousseen jo hänen kuollessaan, ja kaksi kertaa tapahtuu myös lesken ainoan pojan herättäminen, sen tekivät Elia ja Jeesuksen piti tehdä sama juttu. Ja mihin unohtui Lazarus.

    Te olette kuulleet sanottavan; ”Jeesus on ensimmäinen taivaaseen astuneista.”
    valhetta: –
    Elia ja Eenok nousivat jo ennen häntä.

    Te olette kuulleet sanottavan;” Jumala voiteli Jeesuksen.”
    valhetta: –
    Se oli nainen, joka voiteli.

    Te olette kuulleet sanottavan. ” Juudas myi Jeesuksen ja sai kolmekymmentä hopearahaa.”
    valhetta: –
    Jeesus ei ollut Juudaksen orja, ja kolmekymmentä hopearahaa sai Sakarja, kun pyysi palkkaa.

    Te olette kuulleet sanottavan, ”Jeesus on totuus, tie ja elämä. ”
    valhetta:-
    Totuus Veritas, oli totuuden ja vipittömyyden jumalatar. Roomalainen vastine kreikan Aletheijalle.

    Te olette kuulleet sanottavan;- Jeesus on viisaus, jo aikojen alusta jumalan luona ollut luomiskaveri.
    valhetta:-
    Viisaus on femi sana Sofia, ja viisaus kertoo olleensa jo aikojen alusta Jumalan luona ilakoimassa ja ihmettelemässä ihmislapsia. Viisaus on Jumalan ajatus, eli hengellistä luomistyötä viisaudessa. Viisaus on Jumalan femi ominaisuus.

    Te olette kuulleet sanottavan: ”Jeesus onkin jumala itse. ”
    valhetta: –
    Jumala ei kuole, eikä tule ihmiseksi. Paitsi tietysti roomalaiset voivat julistaa toisiaan jumaliksi. Eikä Jumala vihaa naisia.

    Te olette kuulleet sanottavan; Jeesus sanoi: ”Jumala ei mahdu käsillä tehtyihin temppeleihin.”
    No voi miten viisasta, mutta Salomo sanoi sen jo aikaisemmin. Jeesus otti sanat Salomon suusta.

    Te olette kuulleet sanottavan: ”Jeesus on Daavidin poika ja juutalaisten kuningas.”
    valhetta: –
    Salomo oli Daavidin poika ja juutalaisten kuningas.

    Te olette kuulleet sanottavan: ” Neitsyt tuli raskaaksi ja sai pojan, josta tuli Jeesus”
    valhetta:-
    Noilla Jesajan sanoilla ennustettu lapsi syntyy jo seuraavassa luvussa, ei vata 700-vuoden kuluttua toisessa uskonnossa.

  4. Pyhäselän kirkon sakastista johtaa kirkkosaliin normaalia matalampi ovi, niin matala, että minunkin, vaikka en ole kovin pitkä, oli kumarrettava pääni välttyäkseni lyömästä sitä oven kamanaan. Pappina koin tuon oven hyvänä muistutu ksena siitä, että Jumalan eteen on astuttava nöyränä, syntinen kun olen. Tätä ymmärrän ahtaalla portilla. Mitä totuuden puhumiseen tulee on syytä huomata, että kahdeksas käsky ei oikeastaan ole käsky puhua aina totta, vaan :” Älä todista väärin toista ihmistä vastaan” (5.Moos.5:20, 2.Moos.20:16)

  5. Pentti

    Kiitos tekstistäsi, jossa puhut totuuden puhumisen tärkeydestä. Meille kristityille on todella turvallista tietää, että Vapahtajamme itse on TOTUUS. Hän sanoo: ”Minä olen tie TOTUUS ja elämä—”

    Pyhä Henki on Totuuden Henki. Kolmannessa uskonkappaleessa hänen toiminnastaan ensimmäisenä kerrotaan: ”Pyhän yhteisen kirkon/seurakunnan.”

    Muuten. Mainitset Vuorisaarnan. Tänään luin vuoristokiipeilystään tunnetun tunisialaisen Bouchra Baivanoun tekstiä. Hän mainitsee, että vuoret peittävät noin 27 % maapallomme pinta-alasta. Eipä siis ihme, että Pyhällä maallakin vuoria oli hyvinkin paljon.

    Kiitos tekstistäsi!

Tepsa Pentti
Tepsa Pentti
Olen taustaltani lappilainen teologi, pappi ja uskonnon opettaja, Vanhan testamentin eksegeetti ja Kemijärven seurakunnan kirkkoherra.