Aikuiskasteiden määrä kasvoi

Vuoden 2016 jäsentilastot on julkaistu.

40% kasvua aikuiskasteissa

Kastettuja aikuisia oli 410. Tämä on yli 40% enemmän kuin vuonna 2015! Lisäksi tähän saakka kehitys on ollut kauniisti sanoen laskeva, suoremmin ilmaisten pudonnut kuin lehmän häntä n. 10 vuoden takaisesta yli tuhannesta alle kolmen sadan.

Selitystä tälle en keksi. 15-17 -vuotiaiden kasteiden määrä väheni niin vähän, ettei kyseessä voi olla ainakaan tilastoinnin muutos.

Lasten erottamisesta ja liittämisestä

Alle 1-vuotiaita on ”eronnut” (=erotettu) seitsemän. Ainakin muutamassa perheessä on siis kaste kaduttanut aivan pian. Toisaalta 40 vauvaa on liittynyt muuten kuin kasteen kautta, esim. koska vauvaperhe kokonaisuudessaan on vaihtanut ortodokseista evlut kirkkoon. Tilastollisesti merkityksetöntä, mutta olisi kiva kuulla tarina näiden takana.

1-11 -vuotiailla sekä liittäminen että erottaminen on selvästi vähentynyt. Lasten osalta pitäisi tehdä analyysi pidemmältä ajalta.

Kuolema korjaa satoa

Kastettujen vauvojen osuus on 72,4% syntyneistä, kun oikaistaan tilastovirhe. Osuus laskee tasaisesti, mutta on vieläkin enemmän kuin kirkkoon kuuluvien osuus koko kansasta.

Kuolleita oli noin 6600 enemmän kuin kastettuja vauvoja. Eronneiden enemmyys liittyneisiin nähden taas oli 31600. Vielä vuosia eroaminen tulee olemaan merkittävin tekijä, mutta kastamattomuus nousee taustalla. Vain muutama vuosi sitten vauvakastettuja oli vielä enemmän kuin kuolleita.

70% jäsenyys alittuu 2018

Olettaen ettei 1.3. tuota erityisen massiivista eropiikkiä tulee kirkkoon kuuluvien osuus ylittämään 70% vielä tämän vuoden lopussakin. Ensi vuonna toisaalta raja alittuu, ellei tapahdu jotain aivan erityisen poikkeuksellista.

Tällä hetkellä jäsenten osuus on 71,8%.

(Sivuhuomio: Tilastossa on otsikko ”muutos 2016->2015”, ja toisessa kohtaa todellakin on tuollainen käänteinen muutos. Lukija huomatkoon tämän kun tutkii tilastoa.)

 

    • Jep. Muista uskontokunnista ei kannata juuri tilastoja yhden vuoden yhden prosentin muutoksen perusteella laatia.

  1. Monet muslimit kertovat syvästi pettyneensä Islamiin. Ei ihme, jos he kristilliseen uskoon ja kristillistä elämään todeksi eläviin uskoviin tutustuttuaan tahtovat ottaa Jeesuksen omaan sydämeensä ja tulla kastetuksi. Parempaa kotouttamista tuskin voi tehdä. Monet seurakunnat tekevät aivan erinomaista työtä. Näillä uusilla kristityillä on aivan uusi elämä, silloinkin, jos he joutuvat palaamaan.

    • ”Monet muslimit kertovat syvästi pettyneensä Islamiin.”

      Onpa rankka väite ja kuulostaa uskomattomalta. Vaatisi todisteita tuekseen, mutta arvaan ettei sinulla ole aikomusta niitä esittää.

  2. Tietolähteitäni en tietenkään voi kertoa. Niiden luotettavuutta minulla ei ole mitään syytä epäillä.
    Maahan tulevilla muslimeilla on monia vääriä käsityksiä meistä. Kohdatessaan heitä rakkaudella ja pyyteettömällä huolenpidolla kohtelevia uskovia, muslimit joutuvat pakostakin vertaamaan uskontoja keskenään. Eivät he ole tyhmiä, hekään. Kyllä he näkevät eron. Myös sen välillä ketkä täällä ovat uskovia ja ketkä ei. Ei kai tuo ole mikään ihme. Uskontommehan perustuu aivan vastakkaisiin arvoihin , kuin Islam. Valinta on helppo, kun tosiasiat otetaan reilusti huomioon.

    • Pekka” muslimit joutuvat pakostakin vertaamaan uskontoja keskenään.”

      Heh. Uskontoja keskenään vertaamallako ihmiset voivat vapaasti valita sen oikean? Samalla periaatteella kuin kukin valitsee itselleen vaikkapa poliittisen puolueen. Niinkö sinäkin olet omasi valinnut? Siis uskonnot vaan riviin ja valitsemaan itselle omasta mielestä sopivin – se josta on itselle kunkin uskonnon lupausten mukaan eniten hyötyä? Oikealla ja aidolla uskolla ei nyt ole niin väliä, kunhan luulee uskovansa ja valinneensa itesään eniten hyödyttävän. Ja minä kun olen aina luullut tai minun on ainakin annettu uskovaisten taholta ymmärtää, että usko on Jumalan antama lahja niille joille Jumala sen antaa, eikä mikään valinnainen, itse valittava hyödyke. No, ainahan sitä oppii uutta, niin kauan kuin elää saa.

      Pekka: ”Eivät he ole tyhmiä, hekään.”

      Juu, eivät taida olla yhtään tyhmempiä kuin kristityt tai ateistitkaan. Heidän joukossaan on suuri määrä mm. Kalifornian piilaakson ja muiden yhdysvaltalaisten suuryritysten huipputiedemiehiä joiden maahanpääsyn ja rekrytoinnin kristitty ”niinsanottu” presidentti Trump on halunnut kieltää, mutta on ajanut jo parikin kertaa päin demokraattisen oikeusvaltion muuria.

      Vakaumus tai maailmankatsomus ei taida muutenkaan korreloida mitenkään ihmisten älykkyyden tai tyhmyyden kanssa.

      Pekka: ”Uskontommehan perustuu aivan vastakkaisiin arvoihin , kuin Islam.”

      Niinkö? Ja mitähän nämä täysin vastakkaiset arvot ovat? Taidat jälleen kerran sotkea vahvasti mutua väitteeseesi. Et taida olla tutustunut kovin perusteellisesti Koraaniin ja sen opetuksiin.

  3. Pekka tuossa on Ylen juttu pohdintaasi. Mielenkiintoinen asia on, että kerrotaan tulleen uskoon omassa maassaan, mutta kastettu tänne tulessa. Tuossa puhutaan sadoista, mutta ei eritellä kirkkoja. Varsinkin helluntalaisseurakunnissa näytti kastetun paljon. Tieto löytyy googlaamalla.

    http://yle.fi/uutiset/3-9285266

    Sinänsä islamista sen verran, että se tulee haastamaan suomalaisen neutraalin uskonnollisuuden tuodessaan esiin vaatetuksin ja muslimien rukouksin ym. yleisillä paikoilla islamin. Voi jossain vaiheessa vaikutta siltä, että Suomi on muslimimaa.

  4. Kiitos Kimmo hyvistä ja asiaa selventävistä kysymyksistä.

    Jotkut muslimit ovat hyvin hyljeksittyjä muiden muslimien taholta. pelkästään syntyperänsä vuoksi. Kristillinen lähimmäisenrakkaus taas vaatii meitä osoittamaan huolenpitoa kaikille. Riippumatta mistään ulkoisista seikoisista. Em. muslimit ovat joutuneet kokemaan kovia toisten muslimien taholta. Täällä he ovat kohdanneet kummallista porukkaa, jotka suhtautuvat heihin arvostaen ja kunnioittaen. Se on heistä aivan ihmeellistä ja poikkeuksellista, että heitä pidetään ihmisinä. Siinä he joutuvat valinnan paikalle. Pitääkö kiinni Islamista, jonka nimissä ovat joutunut kokemaan kaltoinkohtelua. Vaiko valita tämä kristillinen usko joka saa ihmiset osoittamaan rakkautta.

    Vastakkain asettelua on esimerkiksi juuri tuo arvottaminen. Toiset ovat alempiarvoisia kuin toiset. Islamin Jumala on aivan toisenlainen. Allah voi Koraanin mukaan muuttaa mielipidettään ja jopa valehdella.

    Kristittyjen Jumala ei sellaista tee. Sinuahan ei Jumala kiinnosta, koska olet valinnut toisenlaisen uskon. Joten miksikäs minä, Hänestä sinulle mitään tähän laitan.
    Ethän sinä ole mitään valintaa enää tekemässä. Olet nähnyt varmaan liikaa meidän uskovien tekopyhyyttä. Joten varmaankin se riittää sinulle todisteeksi, ettei Jumalaan kannata uskoa. Muslimeilla ei ole sitä rasitetta. Heille on selvää, että Jumala on. Heille vain on tuputettu väärää tietoa Hänestä. Nyt kun pääsevät omin silmin näkemään eron, niin helppo heidän on valintansa tehdä.

    • ”Jotkut muslimit ovat hyvin hyljeksittyjä muiden muslimien taholta. pelkästään syntyperänsä vuoksi. Kristillinen lähimmäisenrakkaus taas vaatii meitä osoittamaan huolenpitoa kaikille.”

      Pata kattilaa soimaa. Osoittaako Trump lähimmäisenrakkautta meksikolaisille (kristittyjä) ja monien mulimimaiden asukkaille? Hänhän on tiettävästi varsinainen oikeamielisen kristityn perikuva, jonka ”rukousaamiaiselle” muutama suomalainenkin poliitikko innokkaasti ja isäntää kehuen osallistui.

      ”Allah voi Koraanin mukaan muuttaa mielipidettään ja jopa valehdella. Kristittyjen Jumala ei sellaista tee.”’

      Valehtelu ja petos kuuluvat myös kristittyjen Jumalan arsenaaliin, ainakin jos Raamattua on uskominen;) Ihmekös tuo, sillä kyseessä on sama jumalolento. Näin minua ainakin täällä taannoin valistettiin.

      Kristinuskon nimissä ja siunauksella on tehty määrättömästi vääryyttä ja hirmutekoja. Ja tehdään edelleen, vaikka väkivalta kristiuskon nimissä lieneekin vähäisempää kuin muutama sata vuotta sitten. Toivottavasti myös islamin suhteen kehitys kulkisi poispäin väkivallan ihannoimisesta.

      Valitettavasti sekä kristinusko että islam ovat valloitushaluisia oppeja. Kumpikin kehottaa käännyttämään (alistamaan) vääräuskoiset omaan joukkoonsa. Ja kun jumala on omalla puolella, on helppo lähteä innolla sotaan.

  5. Käännyttäminen ei kuulu kristillisiin tavoitteisiin. Vapahtajamme antoi kyytiä kaikenlaiselle fariseusten tekemälle käännyttämiselle: ” te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette. ”

    Kristilliseen uskoon käännyttämisellä ei ketään saada yhtään paremmaksi, tai pyhemmäksi. Pahemmaksi vain. Ei meitä sellaiseen ole kutsuttu eikä kehotettu.

    Me julistamme ristiinnaulittua Kristusta ja joka ottaa Hänet uskolla vastaan syntyy uudesti ja muuttuu sisäisesti. Ei sitä muutosta voi kukaan käännyttämisellä aikaan saada. Se perustuu pelkästään vapaaehtoisuuteen. Käännyttäminen on henkistä väkivaltaa. Se on evankeliumin julistuksen vastakohtaa. Kristilliseen uskoon tulo ei ole sellaista, kuin muslimiksi kääntyminen.

    Muslimiksi voi kääntyä sanomalla heidän uskontunnustuksen ja sen jälkeen on muslimi. Kristityn on sen sijaan synnyttävä uudesti. Siinä hän saa uuden sydämen, joka rakastaa Jumalaa ja Hänen tahtoaan.

    Jotkut Islamia huonosti tuntevat tahtovat nähdä Allahin aivan samana jumalana. Koraani ja Raamattu kertoo paljon sellaista missä Allahin ja Jumalan ominaisuudet ovat toistensa vastakohtia.

    Ateismin varjolla on tehty vielä enemmän pahaa. Ei kai se uskonnon vika ole, jos sen varjolla pahaa on tehty. Voihan sitä tehdä ateisminkin varjolla. Ihminen on paha ja keksii kyllä keinot millä pahuutensa peittelee, kun sen tarve on.

    • ”Ateismin varjolla on tehty vielä enemmän pahaa.”

      Eiköhän se varsinainen syy ollut, että kommunistinen tyrannia vallitsi tietyissä maissa?

  6. Pekka puhuu asiaa. On myös hyvä muistaa, että monella muslimilla on kirjoitukset hyvin halussa (ainakin vanha testamentti osittain) ja Koraania lukiessani olen havainnut, että se on kirjoitettu selvästi niille, jotka tuntevat myös uudentestamentin ja alkuseurakunnan kirjeitä ja vaiheita. Islam on kova lakiuskonto, jossa Jumalan armo tarjolla sille joka noudattaa lakia täydellisesti, erehtyä saa ja virheitä tehdä, mutta armo on saavutettava elämällä sääntöjen ja määräysten mukaan ja rikkomalla saa myös rangaistuksen.

    Islam on siis tyypillinen uskonnollinen lahko, jossa ihminen saa JUMALAN HYVÄKSYNNÄN vain tekemällä koraanin ohjeiden ja tämän kirjoittaneen profeetan elämän mallin mukaan.

    Kristillinen Armo on siitä omituinen jurttu, että Armostaan Jumala on tehnyt ihmisen puolesta kaiken, koska Jumala Rakastaa ihmistä niin paljon. Tuo rakkaus näkyy Kristityistä jos uskonto ei ole ihmistä estämässä.

  7. Kannattaa muistaa, että noiden sääntöjen alta löytyy myös hyviä ihmisiä. Mutta olisi kiva tietää kuinka yleistä prosenteissa on esimerkiksi se, että perhe hylkää kristityksi kastetun. Tiedän, että se on todella yleistä. Kuinka paljon siitä on todellista ja kuinka paljon näennäistä yhteisön painostuksen takia. Lähinnä kiinnostaisi se osuus, joka ei näin tee. Niitäkin varmaan on.

    On Islamin oppien mukaista, että kristityillä ja juutalaisilla on sama Jumala kuin heillä. Ovathan he kirjan kansaa. Ongelmaksi tulee lähinnä se, että kristinuskon Jumalan luo pääsee vain Jeesuksen kautta. Se ikävä kyllä vaatii jo hiukan nöyrtymistä. Ei kelpaa kaikille kristityillekään.