Aikamme oikeudenkäynti: Räsänen, Raamattu, Jumala ja Kristus

Tapaus Räsäsestä on tulossa merkittävä oikeudenkäynti Suomessa” todettiin HS:ssa (25.7. 2021). Päätöksestä odotetaan ennakkotapausta niin uskonnon- ja sananvapauden kuin viharikostenkin häilyvässä maastossa. Tapauksessa on onnistuneesti sotkettu yhteiskunta laitoksineen ja yksittäinen ihminen tarpeineen, Jumala ja Raamattu sekä Kristus yhteen vyyhteen.

Kansalaiset seuraavat näytelmää hämmentyneinä. He ovat joko puolesta tai vastaan. Osa puhuu oikeustaistelusta, vaikka kysymys tässä tapauksessa on pohjimmiltaan vain herätys- ja kasvatuskristillisyyden välisestä, pohjattomalla suolla käytävästä nahinasta. Nahina on naamioitunut keinotekoisten, ei-persoonallisten henkilöiden, kuten rikostutkinnan suorittaneen poliisilaitoksen, syyttäjä- ja oikeuslaitoksen, lopuksi armahtavan presidentti-instituutin, teologisten tiedekuntien, Raamattuun vetoavien ja osin verotusoikeuden omaavien kirkkokuntien ja niiden sisällä toimivien ja opiltaan mitä kirjavimpien yhteisöjen loputtomaan maailmaan. Sinä ja minä Kristuksen tavoin jäämme marginaaliin.

Asia tulisi nähdä oikeudenkäyntiä ja Raamatun tulkintaa laajemmin (IL 29.7. Päivi Räsänen: Oikeuden tulee jättää tutkimatta Raamattu-tviittini). Mitä Raamattuun tulee niin tiedämme Jeesuksen yhden ainoan kerran kirjoittaneen jotain ja senkin vain sormellaan maahan”. Luomistekokaan ei ole Jumalan yksittäinen vaan päivittäin jatkuva teko. Se ei pysähdy edes Uuteen testamenttiin vaan jatkuu edelleen niin puhutun kuin yhä uudelleenkin kirjoitetun sanan välityksellä. Jeesuksen kirjoitus liittyi kaikkien tuntemaan kehotukseen ensimmäisen kiven heittämisestä. Ajatukset ja sanat ilman tekoja tai oikeaa käyttäytymistä ovat merkityksettömiä. Siksi on varsin kyseenalaista vedota Raamattuun, koska todellinen kohde kirjan sijasta on omatunto yhtä todellisena kuin maa jalkojemme alla.

Evankeliumi tiivistettynä vuorisaarnassa tähtää yhtä vähän Raamattuun kuin Jeesukseen itseensäkään. Sen tähtäyspiste on Jumalan tahdon, oikeudenmukaisuuden eli Hänen valtakuntansa toteutuminen maan päällä. Esimerkinomaisesti Venäjän kansasta (130 miljoonasta) vain noin 60 prosenttia eli 78 miljoonaa pitää toisinajattelija Aleksei Navalnyitä rikollisena. Raamattuun sitoutunut Venäjän ortodoksinen kirkko sen sijaan, joka samanaikaisesti vihkii ohjussiiloja räjähteineen (ks. 13. Omantunnon herkistyminen vai kirjoitettu sana), tuomitsee Navalnyin 100-prosenttisesti. Parempaan eivät toki yllä länsimaiset kirkkokunnatkaan loputtomilta kuulostavine lasten seksuaalisina hyväksikäyttämisineen. Salliipa oma valtionkirkkommekin mukaraamatullisena mitä erilaisimpia jopa häpeällisiä näkemyksiä ja tekoja.

Kristus lyötiin kerran ristille Vanhalla testamentilla. Tänään me lyömme ihmiset ristille Uudella testamentilla. Niin masentavalta kun se kuulostaakin suhteemme Raamattuun palvelee kuitenkin hyvää. Vaikka tiedämme universumin kivi-, kasvi- eläin- ja ihmiskuntineen muodostuvan samoista alkuaineista ja kaikkien niiden reagoivan kaikkeen samankaltaisesti kemian ja fysiikan sekä moraalin lainalaisuuksin, saattaa se olla liian vaikea tajuttavaksi. Sen vuoksi oikeudenkäynti - vaikka käytynäkin vain keinotekoisten henkilöiden eikä todellisten ihmisen tasolla - saattaa pienoiskoossa ja säälittävyydessään silti auttaa tyhmösemmänkin hahmottamaan, että elämä kaikkineen on kuitenkin luotujen lainalaisuuksien alainen. Ylenkatsomalla lainalaisuudet taistelemme ympäristökatastrofiemme ja pandemioittemme kanssa, johtuvat ne sitten ymmärtämättömyydestä tai silkasta ahneudesta ja toistemme riistosta. Pahuus pienoiskoossa saattaa auttaa meitä näkemään kokonaisuuden.

Jos oikein kärjistämällä haluamme ymmärtää luomisteon merkityksen, jota kaikenlaiset tulkinnat oikeudenkäynteineen vain hämärtävät, meidän tulee keskittyä Raamatun välittämään laista suurimpaan, rakkauteen. Vaikka me murhaisimme Hänen ainokaisen poikansa - niin kuin teimmekin - niin Hän rangaistuksen sijasta pelkästä rakkaudesta meihin tarjoaa kristittyjen suurimmaksi kutsumaa lahjaa Helluntaita, herkästi reagoivaa omaatuntoa, jotta me yhdessä ”työtovereina” estäisimme Hänelle niin rakkaiden kanssaihmistemme loukkaamisen ja jopa surmaamisen. Sillä loppujen lopuksi kysymys ei ole kiveen hakatuista laeista, ei edes Raamatusta, vaan omastatunnosta.

Luomisteko, omatunto ja rakkaus välineenä viittaavat uuteen yhteiskuntajärjestelmään Jumalan valtakuntana, jonka tunnemme käsitteenä seurakunta, ecclesia, kansankokouksena. Se vastaa nykyistä kansanedustuslaitosta sillä erotuksella, että päätökset tehdään suoralla demokratialla edustuksellisen demokratian sijasta. Käsityksemme seurakunnasta, demokratiasta, oikeudenmukaisuudesta ja Jumalan tahdosta ovat vääristyneet tahattomilla tai tahallisilla tulkinnoillamme. Ajan myötä ja oikeudenkäynneistä huolimatta - tai ehkä kiitos niiden  -   ymmärtämättömyys joutuu väistymään totuuden tieltä.

107 kommenttia

  • Kalevi Kauppinen sanoo:

    On helppo vedota siihen, että aika muuttaa totuutta, mikä oli ennen totta onkin nyt väärin. Tämä ajattelu vie Raamatun uskottavuuden. Viimeisten vuosikymmenten aikana on tehty mustasta valkoinen, koska se on ajan henki.

    Johanneksen evankeliumi: 14:6 Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” ei tätä aika muuta, vaikka kuinka sitä selitetään. Hän myös sanoo, että on avioliittoon kelpaamattomia, mitä hän tällä mahtoi tarkoittaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Kauppinen:”On helppo vedota siihen, että aika muuttaa totuutta, mikä oli ennen totta onkin nyt väärin.”

      Aika on muuttanut totuutta ajan alusta alkaen aina, miksi se ei tekisi sitä edelleen loppuun asti? Todellinen tieto lisääntyy, kehitys kehittyy ja sivistys sivistyy päivästä päivään, ajan loppuun asti.

      Kauppinen: ” Tämä ajattelu vie Raamatun uskottavuuden.”

      Tiede on tuhonnut Raamatun uskottavuuden jo kauan sitten, jos sitä edes koskaan on ollutkaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Tuo ”kaikki tai ei mitään”-ajattelu on käsittämätöntä. Jeesus on edelleen tie, totuus ja elämä. Se on niitä ikuisia asioita. Ajalliset asiat muuttuvat.

      Nämä väittelyt johtuvat ihan vain siitä, että jotkut pitävät Raamattua jumalana. Kristittyjen jumala on kolmiyhteinen Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ei siis Raamattu, joka kertoo meille Jumalasta mutta ei ole jumala.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kosti Vasumäki sanoo:

    Seppo, mikäli halutaan pysyä Raamatun ilmoituksessa eikä mennä toisiin sfääreihin, niin käärme käytti harkiten sanojaan ohjatakseen Eevan suuntaan, johon hän halusi hänen menevän. Siinä mielessä on makuasia mitä sanaa tässä yhteydessä käytetään. Ovela, järjevä, nokkela, viisas ja varmasti valistunut ja kavala, nimittäin pahuudessa. Varsin tyypillistä tuolle pimeyden valtiaalle, jolle tosin on pantu kapula suuhun on se, että hän hyökkää uhrinsa kimppuun aavistamatta ja pettäjä kun on pakenee paikalta piiloon jättäen uhrinsa tienposkeen, jota leviitta ei ollut näkevinäänkään.

    Näin asia on myös Aadamin ja Eevan osalta. Vai löydätkö maininnan käärmeestä kun hän oli kavaluudella pettänyt ensimmäiset ihmiset. (Tämä toistuu myös nykyään siten, kun esim. autoilija pakenee paikalta ajaessaan jonkun yli, niin tuo yliajaja toistaa vain tuota vanhaa käärmeen pelkurimaista luonnetta). Se, että Aadam ja Eeva kätkeytyvät Jumalan katseelta kielii vain tuosta entisen Kerubin kavaluudesta itse ollen synnin ja lankeemuksen aiheuttaja syyttää (hän kun on syyttäjä) ensimmäisiä ihmisiä lainrikkojiksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Miksi ihmeessä Jumala sen käärmeen yleensä loi??? Olihan hänen kaikkitietävänä ja kaikkivoipana kaikkivaltiaana pakko tietää mikä hulabaloo ja härdeli siitä nousisi jos semmoisen pahan, ovelan, kieron ja ilkeän otuksen Aatamin ja Eevan kiusaksi luo.

      Eikös se luoja luomishommiensa lopuksi todennut, että oli onnistunut luomispuuhissaan oivallisesti ja kaikki oli sangen hyvää. Ja sitten tulee kuitenkin luotua syntiin lankeavia sekundaihmisiä, piruja ja ilkeitä käärmeitä. Mitenkäs tämmöiset mokat ovat selitettävissä pelkkää hyvää tahtovalta kaikkivoipalta kaikkivaltiaalta???

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Gnostilaisen käsityksen mukaan Genesiksessä se joka on paha on työssään epäonnistunut demiurgi jhvh, jonka nimeä Jeesus ei mainitse kertaakaan ja jonka lapsia hän kutsuu Perkeleen lapsiksi, ja joka valehteli kun taas totuuden kertoi nachas.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kosti Vasumäki sanoo:

    Wallentin, ”Miksi ihmeessä Jumala sen käärmeen yleensä loi?”

    Tämä ajatuksesi sisältää sen näkökulman, että pahan alku on Jumalasta. Näin ei kuitenkaan ole. Jumalassa ei ole mitään pahuutta. Se on poissuljettu ajatus lopullisesti jo ennenkuin mitään oli luotu tai sen jälkeen. Jumala luodessaan meille silmillä näkymättömän maailman kaikki luodut olivat ehdottoman hyviä ilman mitään pahuutta. Kaikki oli siis sangen hyvää, kuten totesit.

    Olen samaa mieltä siitä, että Jumala tiesi miten tulee käymään, niin tuon ”Kerubin” kuin myös Aadamin ja Eevan osalta, mutta olisiko hänen sitten sen takia pitänyt olla mitään luomatta, niin näkymätöntä kuin näkyvääkin maailmaa, siis meitä? Kuitenkin jo alussa Jumala oli päättänyt tulla ihmiseksi, sillä alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala ja Sana tuli lihaksi Kristuksessa ja asui/asuu meidän keskellämme (Joh1).

    Edellistä taustaa vasten, kun Jumala tahtoi tulla ihmiseksi eikä enkeliksi raottuu myös pahan ongelma. Tuo viettelijä sanoi Eevalle ja Aadamille, että te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan. Tuosta ilmenee, että hyväksi luotu Kerubi oli siis pyrkinyt siihen ensin ylpeästi itse yrittäen korottaa itsensä Jumalan vertaiseksi ja siksi langennut totaaliseen pahuuteen. Kuten (Jes14) kertoo: ”Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi. Mutta sinut heitettiin alas tuonelaan, pohjimmaiseen hautaan.”

    Tuon hyvän Kerubin synti ilmenee siis tässä – Minä teen itseni. Minä tahdon tehdä itseni Korkeimman vartaiseksi. Synnin katson liittyvän hänen tahtoonsa. Kun Saatana olleessaan vielä hyvä enkeli näki ennalta ratkaistuksi sen, ettei Jumala ottaisi enkelin luontoa vaan ihmisen hänen vihansa syttyi, kun hän ei voisi päästä osalliseksi jumlauudesta. Hän itse ja omasta syystään täten tahtoi luopua Jumalan hallinnasta. Sitähän lankeemuksen jälkeen tahtoi myös Aadam ja Eeva ja me joukon jatkeena.

    Mikäli tuo käärme olisi kyennyt langettamaan Kristuksen palvelemaan itseään, niin silloinhan hän olisi tullut Jumalan vertaiseksi johon hän alunperin pyrki. Siksi hän hehkuu suunnatonta vihaa vaimon siementä Jumalan Poikaa kohtaan, sillä hänestä tässä on kysymys.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Eihän tossa ole mitään logiikkaa, pelkkää uskontojargonia koko kommentti. Jos se Jumala nyt kerran on kaikkitietävä, kaikkivoipa kaikkivaltias, niin onhan hän siinä tapauksessa ollut täysin tietoinen luomishommiensa seurauksiata ja kaikkivoipana olisi tietysti pystynyt tapahtuneen estämään. Miksi ihmeessä hänen piti luoda pahuus ihmiseen? Ja Jumalan tekosiahan se langenneen enkelinkin luominen oli jos hän kerran kaiken on luonut.

      Olisi jättänyt vapaan tahdon ihmisille antamatta, niin olisi noistakin sotkuista selvitty eikä olisi tarvinnut vedenpaisumuksellakaan sekundaihmisiä tuhota, eikä omaa poikaansa tapattaa ihmiskunnan pahojen tekojen hyvitykseksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Jumala varmaan halusi jostain syystä luoda tahtovia ihmisiä ja ilmeisesti enkeleitäkin eikä mitään sätkynukkeja. Yksi enkeli tahtoi lähteä pois Jumalan luota houkuttelemaan myös ihmisiä porukoihinsa. Lopultakin aika looginen juttu, vaikka hurjalta tuntuukin.

      Vaikea sanoa, että kuinka konkreettista todellisuutta tämä kuvio sitten on vai onko sekin jotain Raamatun kuvakieltä…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Jumalan vertaiseksi tahtoi Lucifer ja siihen samaan nalkkiin houkutteli siis ihmisenkin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Wallentin, vastauksesi oli hyvin tyypillinen, jossa halutaan asettaa Jumala vastuuseen. Valitettavasti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Tämä maailma syyttää Jumalaa ja vaatii häntä vastuuseen kaikista maailman onnettomuuksista. Syyttäjä syyttää. Kristus tuomittiin, että meitä ei tuomittaisi. Tämä sanoma ei tätä maailmaa tyydytä.

      Kristus ristillä, näin maailma rakasti Jumalaa ja näin Jumala rakasti maailmaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kostin litania osittaa vain ettei hän vieläkään ymmärrä ongelma, miten ja mistä täydellisen hyvään maailmaan saattoi olemattomasta syntyä paha. Eli miten voi kompastua kiveen, jota ei ole olemassa kun vasta sitten kun siihen on kompastuttu…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Paukkunen: ”Tämä maailma syyttää Jumalaa ja vaatii häntä vastuuseen kaikista maailman onnettomuuksista.”

      Enhän minä mitään tai ketään syytä, ihmettelen vain, siis sitä, että jos jollain on hallussaan kaikkitietävyys, kaikkivaltius ja kaikkivoipuus ja tämä joku on väitetysti vieläpä hyvä ja luoduilleen pelkkää hyvää tahtova, niin miksei hän tai se tee asian hyväksi mitään? Poista itse luomaansa pahaa, koska mistäpä muualta se paha olisi Tellukselle putkahtanut, ellei tuon hyvää tahtovan olennon luomana? HYvä ja kaikkivoipa olento antaa vain asioiden mennä pöpelikköön ja tuhoaa aika ajoin luomansa sekundaihmiset vedenpaisumuksen sorttisilla konsteilla.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Kostin litania, ettei hän vieläkään ymmärrä ongelmaa. ”Kivi” näyttää puristavan edelleen sinun kengässäsi 🙂 Totta, siis niissä rajoissa, kuin po. asiasta on ilmoitettu se voidaan ymmärtää. Siitä olen kuitenkin varma, että lankeemus liittyy tavalla tai toisella Jeesukseen Jumalan Poikana. Saatanaan selkeästi persoonana viitataan mm. (1Aik21:1) ”Saatana nousi Israelia vastaan ja viekoitteli Daavidin toimittamaan Israelissa väenlaskun..” Siis hän, joka Uuden Testamentin mukaan on ollut murhaaja ja valehtelija alusta asti, eikä hän totuudessa pysy, koska hänessä ei ole totuutta on selkeästi persoona, johon Jeesus viittaa ollen itse Jumala, tie totuus ja elämä.

      Mikäli halutaan pysyä Raamatun ilmoituksessa, asia on selvääkin selvempi. Mikäli haluat käsittää asian seuraavasti, ”Deus est inversus satan” ajatuksesi on kaksijakoinen Jumalaa syyttävä, siis varsin tyypillinen. Entäpä sitten (Val3)? מִפִּ֤י עֶלְיֹון֙ לֹ֣א תֵצֵ֔א הָרָעֹ֖ות וְהַטֹּֽוב׃. Tuo liittyy siihen, mihin myös Jobin kirja viittaa. ”Otammehan vastaan Jumalalta hyvää, emmekö ottaisi vastaan pahaakin?” Niin, tapahtuuko kaupungissa onnettomuutta, jota Herra ei ole tuottanut? Edellisestä on tietenkin helppo langeta dualismiin ja gnostilaisuuteen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Mitä Martin Luther mahtoikaan lausua saatanasta? ”Saatana sitä vastoin saa nimen perkele, parjaaja ja panettelija, koska se ei ainoastaan syytä meitä ja lisää pahaa omaatuntoamme Jumalan edessä, vaan vieläpä hyvistäkin teoista parjaa ja panettelee meidän asioitamme ja omantuntomme uskoa. Tämän esimerkkiä taas seuraavat niin synneissä kuin hyvissä teoissa ne, jotka toisten ihmusten syntejä suurentelevat, paisuttelevat ja leventelevät, heidän hyviä tekojaan taas väheksyvät, soimaavat ja solvaavat (Galatalaiskirjeen selitys).”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Tämä (Val3)? מִפִּ֤י עֶלְיֹון֙ לֹ֣א תֵצֵ֔א הָרָעֹ֖ות וְהַטֹּֽוב׃. on alunperin Kosti m i n u n palstalle tuomani raamatunjae, mikä sanoo Korkeimman s u u s t a muodostuvan sekä hyvän että p a h a n. Siis myös paha saa alkunsa Jumalasta, sillä verbi muodostua on sama mitä luomiskertomuksessa käytetään ja Jumalan muodosti ihmisenkin maan tomusta ja teki/muodosti/loi sanallaan eli suullaan kaiken. Siis myös pahan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kosti Vasumäki sanoo:

    Mitä Martin Lutheriin tulee, hän käsittelee tätä ”parjaajaa” pelkästään suomenkielisissä teoksissaan kahdessa eri perusmuodossa P/S yhteensä 2723:ssa kohdassa taivutusmuodot poisjätettynä. Mikä lienee tuo luku hänen koko tuotannossaan. Tulkitessaan Paavalin (Gal1:5), ”..pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta..” Luther toteaa;

    ”Näissäkin sanoissa Paavali ilmeisesti käsittelee tämän kirjeen ainetta. Hän nimittää koko tätä maailmaa, joka on ollut, joka on olemassa ja joka on vielä tuleva, nykyiseksi, erotukseksi tulevaisesta ja iankaikkisesta maailmanajasta. Edelleen hän nimittää sitä pahaksi, koska kaikki se, mitä ikänä on tässä maailmanajassa, on alistettuna koko maailmaa hallitsevan perkeleen valtaan. Siksipä maailmaa myös sanotaan perkeleen valtakunnaksi; siinä näet on yksinomaan tietämättömyyttä Jumalasta, hänen halveksimistaan, rienaamistaan ja vihaamistaan sekä tottelemattomuutta kaikkia Jumalan sanoja ja tekoja kohtaan. Tässä valtakunnassa ja sen vallan alaisina me olemme.” (WA 40 I, 94)

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    ”Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa.” Job 1:6

    Kuuluisassa luvussa Jumala sallii saatanalle kaiken pahan tuottamisen ihmiselle. Tämä on hämmentävää, mutta kuten Job tyytyi Jumalan tahtoon, niin on meidänkin tyytyminen. Jobin kohdalle osui kaikki inhimillinen onnettomuus, mutta mitä teki Job?

    ”Job nousi, repäisi viittansa ja leikkasi hiuksensa, heittäytyi maahan ja rukoili. Ja hän sanoi: ”Alastonna minä tulin äitini kohdusta, ja alastonna minä sinne palajan. Herra antoi, ja Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi.” Kaikessa tässä Job ei tehnyt syntiä eikä puhunut nurjasti Jumalaa vastaan.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Tähän hyvään Ismon kommenttiin lisään vielä lainauksen Lutherilta. Kun Perkele, jolla on paitsi kasvot myös takapuoli, kuten meillä jokaisella häiritsi Lutheria unessa, ” niin Luther karjaisi yht´äkkiä: ”Omnia subiecisti sub pedibus eius!” – ”Jumala on asettanut kaiken, myös sinut Perkele mukaan lukien, Hänen jalkojensa alle,” sovittaen näin sanansa Heb2:8 mukaisesti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Jumala on asettanut kaiken, myös sinut Perkele mukaan lukien, Hänen jalkojensa alle.” Tulitpa lisänneeksi lyhyeen latinankieliseen lauseeseen paljon omiasi! Jumalaa ja perkelettä ei lainauksessa mainita, vaikka Jumalasta toki puhutaan. Oikeampi käännös kuuluu: ”Hän on alistanut kaiken jalkojensa alle.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Kyllä minä sen tiesin, miten tuo lause tarkasti kuuluu. Ihmeellistä vain olisi, ellei tuo ihmisten kiusaaja Jumalan vallan alle kuuluisi ja varsinkin siksi, kenelle Luther ”räjähti”.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Kyllä minä sen tiesin, miten tuo lause tarkasti kuuluu.” Varmaankin tiesit. Lisäsit silti. Onko sinulla yleisemminkin tämä tapa täydentää lukemiasi lauseita oman mielesi mukaisksi?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Hebrealaiskirjeen jae, johon viittaat, onkin mielenkiintoinen: ”Jumala siis antoi ihmisen valtaan kaiken, hän ei jättänyt mitään tälle alistamatta.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Sistonen sanoo:

    Anteeksi mutta eikä tämä sitaatti ollut Lutherilta eikä Kostilta?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Sistonen sanoo:

    Korj. …eikö tämä …

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Sistonen sanoo:

    Miten niin ihmisen valtaan?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Riitta, tuo oli lainaus James R. Reston kirjasta Lutherin linnake. M. Pentti tapaa hieman saivarrella sanoista. Kyllä hän tietää, ettei perkele ole ihmisen vallan alle asetettu, vaan Jumalan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Hannu Ahti

    Hannu Ahti, varatuomari ja pastori Kirjoittaja on toiminut setlementtiaktivistina vuodesta 1986 ja perustanut usei-ta syrjäytettyjen nuorten koulutusta, kuntoutusta ja työllistämistä palvelevia yksikköjä yhdistyksinä, säätiöinä ja sosiaalisina yrityksinä. Kaikkiaan toiminnan piirissä on ollut liki 5 000 nuorta ja nuorta aikuista.